Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Valokuvaus

Vastaus: Valokuvaus

Millaisella kameralla kuvaat?

Ostin tossa noin vuosi sitten aloittelijakäyttöön käytetyn Canon 300D:n, sitten siihen tuli joku kittilinssi 18-55mm mukaan. Ajattelin kun kerta valokuvaus kiinnostaa ihan harrastusmielessä niin tuo ei ollut rahallisesti suuri panostus, jos olisikin käynyt sitten niin että ei jostain syystä olisikaan enää alkuinnostuksen jälkeen hirveesti kiinnostanut kuvailla niin sitten olisi kallis kamera ollut kirjapainona :)

Nyt olenkin alkanut miettimään vähän uudempaa runkoa, ja muita linssejä.

Pitäisikin ihan oikeesti mennä johonkin valokuvauskurssille, saisi sitten sieltä hyvät perusteet kuvailla. Monesti olen pohtinut että jos kuvaan vaikka AV-moodilla, eli annan kameran itse päättää valotusajan, ja sitten minä säädän aukon koon, niin millä aukolla kannattaisi missäkin tilanteessa kuvata?

Esim. jos pyörii vaikka kaupungin kaduilla kuvaamassa aurinkoisella ilmalla, niin kannattaako kuvailla aukon F-arvolla 10 vaiko 30, vai joltain tolta väliltä. Sen tiedän kun aukon F-arvo kasvaa, aukon koko pienenee ja kamera vaatii enemmän valoa jolloin valotusaika kasvaa ja saattaa syntyä tärinää. Mutta onko sillä jotain suurempaa merkitystä jos kuvaan vaikka kaduilla pienellä F-arvolla, tai vaikka maaseudulla maisemaa pienellä arvolla? Mihin se loppujen lopuksi vaikuttaa? Täytyykin testata käytännössä.

Miten te kuvaatte? Käytättekö Av- tai Tv-moodia vai teettekö kaikki säädöt itse? Noista moodeista ainakin tulee RAW-muotoja joista itse tykkään kun niissä on niin paljon sitä dataa sisällä.
 
Vastaus: Valokuvaus

300D:tä en ole edes koskaan pidellyt hyppysissäni mutta googlen avulla löysin ettei kamerassa ole "pistemittausta" valotukselle joka esim. uudemmista rungoista löytyy. Kuitenkin valotuksenlukitus siinä on joka voisi olla eräänlainen temppu jota voisit testata kokeilumielessä auttaako. Ymmärtääkseni tuo puhkipalaminen tapahtuu kirkkaalla säällä, vai? Tarkenna Av tai Tv modella lähietäisyydeltä ruohoon (aika neutraali väri) ja klikkaa kamerassa * painiketta jolloin se lukitsee tuon valotuksen. Kokeile ottaa kuva ja katso muuttuiko tilanne mitenkään.

Aukon pienentämisellä/suurentamisella vaikutat luonnollisesti valon määrään joka kennolle tulee mutta samalla sillä vaikutetaan syväterävyyteen. Huomaat tämän etenkin kuvatessa lähellä olevia kohteita. Itse kuvailen melkein aina suhteellisen pienellä aukolla jotta suljinajat pysyisivät nopeina. Joka taas auttaa siihen ettei tule niin tärähtäneitä kuvia ja toisaalta mun kohteet on usein aika liikkuvaa sorttia joihin ei vakaajat paljoa auta muutenkaan.

Käytän pääsääntöisesti manuaalimodea mutta ISO-valinta mulla on automaatilla jos kuvailen liikkuvia kohteita. Jos taas jotain suht paikallaan pysyvää kohdetta niin silloin ISO valinta käsin ja Av kelpaa myös mainiosti tuohon.
 
Vastaus: Valokuvaus

...niin millä aukolla kannattaisi missäkin tilanteessa kuvata?
Mihin se loppujen lopuksi vaikuttaa?
Mitä suurempi F-luku (eli mitä pienempi aukko), sitä enemmän kuva tarvitsee valoa JA sitä suuremmalla alueella kuva on terävä. Kun esim kuvaat kukkaa, F/4:llä näkyy vain kukka ja etu- sekä taka-ala ovat sumeita. F/20:llä tarkkana näkyy sekä kukka että etu- ja taka-ala.


Miten te kuvaatte? Käytättekö Av- tai Tv-moodia vai teettekö kaikki säädöt itse? Noista moodeista ainakin tulee RAW-muotoja joista itse tykkään kun niissä on niin paljon sitä dataa sisällä.

Käytän A-moodia (eli Av) lähes poikkeuksetta, kun en nää hyötyä noista ihmeen urheilu-, yö- tai maisemamoodeista. Kukaan ei halua tärähtämättömiä kuvia, joten käsivaralta kannattaa käyttää pientä F-lukua, valoisalla toki voi ottaa vähän isommalla (jos kaipaa lisää syväterävyyttä). Manuaalista en koe niin paljon hyötyä, sillä se yli/alivalotuksen näyttävä mittari heiluu koko ajan, eli koskaan ei saa sitä optimisäätöä. A-moodissa suljinaika muuttuu koko ajan automaattisesti.

Siis: karkeasti sanottuna tarvittavan valon määrään vaikuttavat F-luku, suljinaika sekä ISO-luku (mitä suurempi ISO-luku, sitä vähemmän valoa tarvitaan ja sitä rakeisempi kuva tulee olemaan. Hyödyllinen säätö esim. sisätiloissa. Löytyy järkkäristäsi satavarmasti.)

Kuviani voi aina käydä katsomassa allekirjoituksesta. Uusimmat on laitettu viikko sitten.
 
Vastaus: Valokuvaus

Joo kiitoksia kaikille neuvoista ja selvennyksistä! :) Kyllä se tästä taas lähtee rullaamaan.

Kävin kattelemassa noita sun kuvia TopG ja olivat kyllä hienoja otoksia.
 
Vastaus: Valokuvaus

Heheh eilen kävin Rajalan liikkeessä kyselemässä vähän että mitä saisin tosta mun 300D:stä, myyjä sitten hetken asiallisesti virnuili ja tais vähän revetäkki :D 50e saan kuulemma jos tuon vaihdossa kaikkien kamojen kanssa. Myyjä ei siis missään nimessä ollut röyhkeä vaan röhötettiin ihan yhdessa tolle kameralle.

No joo, oon miettiny Canonin 1000D kun sen sais nyt Rajalasta 399e pakettina jossa olis 18-55 kittilinssi mukana, mut sit myyjä sanos et ei mun kannata sitä ostaa kun jos ostaisin 499e maksavan jonkun oliko nyt 450D:n ni se olis sitten niinku parempi. Ei kyllä mulle vaan selvinnyt että miksi se olisi parempi muuta kuin että siinä on enemmä megapikseleitä :rolleyes:

Joten mites on, kannattaako tälläisen sunnuntaikuvaajan ostaa 1000D vaiko 450D (jos se nyt sellanen oli), uus kamera joka tapauksessa kiinnostaa, ja sellasen aion ostaa kun oon vähän rahaa tileistä säästäny.
 
Vastaus: Valokuvaus

1000D on Canonin järkkäreistä edullisin ja ns. "entrylevel" eli aloittelevalle kuvaajalle suunnattu. Kuvaamiseen on siis tarkoitettu ihan tämäkin ja varmasti saa laadukkaita otoksia. Canonin sivuilta voi vertailla eri malleja ja ominaisuuksia. Näiden kahden välillä ehkä merkittävin ero on, että 450D:stä löytyy valotukselle pistemittaus joka ainakin minun mielestä on useimpiin kuvaustilanteisiin luotettavin vaihtoehto.
 
Vastaus: Valokuvaus

1000D on melkein kaksi vuotta vanha malli ja aika karvalakki. Siihen päivittäminen ei tunnu kovin järkevältä, jos hinta ei ole erityisen houkutteleva - minusta tuo ei ole.
 
Vastaus: Valokuvaus

Ois se sinänsä ihan pätevä vaihtoehto mulle kun en tarvi mun satunnaisiin valukuvaamisiinmitään uusinta uutta tekniikkaa. Ja varsinkin kun vertaa tohon mun nykyiseen kameraan (300D) niin tuo 1000D olisi roima parannus.
 
Vastaus: Valokuvaus

Tässä olsi joitakin kuvia joita olen joskus napsinut, nämä on siis otettu noin vuosi sitten jolloin kuvailin vähän aktiivisemmin. Laitan ne spoiler-tageihin jotta ne ei tukkeuta koko sivua. Kaikki kuvat napattu siis Canon 300D:llä, kittiputken kanssa (18-55mm)

Muutama HDR-tekniikkaa soveltava kuva, en tiedä ovatko onnistuneet.

13065_1142705008215_1245153704_30319175_519733_n.jpg

10118_1117520098608_1245153704_30264357_5205031_n.jpg

Muutama Macro-kuva. Näissä olen käyttänyt loittoputkia.

5655_1100374909989_1245153704_30221214_2811679_n.jpg

10118_1117557059532_1245153704_30264410_2660962_n.jpg

Saapi antaa millaista palautetta vaan. Teen tossa joku päivä jonkun Flickr-tilin niin laitan sinne enemmän kuvia kun en viitti tätä foorumia tukkia näillä.
 
Vastaus: Valokuvaus

Avaatkaapas kokeneemmat tuota suojien/suodattimien viidakkoa. Noita on niin tolkuttoman paljon, ettei noista normaali ihminen osaa valita oikeanlaista.

Ymmärsinkö oikein, että jos objektiiviin laittaa suojan/suodattimen niin siihen käy jatkoksi vastavalosuoja ihan normaalisti? Ja käykös siihen sitten objektiivin oma suojakorkki vielä päälle?

Ostoksilla ajattelin piipahta internetin ihmeellisessä maailmassa ja ostoslistalle suunnittelin
CANON EF 50/1.8 II objektiiville vastavalosuoja ja joku Hoyan (ilmeisesti nämä olivat halpoja ja hyviä) suodatin, mutta mikä?

Jostain muistan lukeneeni hyvät selostukset noista, mutta kun en nyt muista missä se oli...

Kannattaako tuolle mukana tulleelle 18-55 putkelle hankkia suojaa? Olen kuitenkin käsittänyt, että tuo kannattaa korvata paremmalla kunhan sattuu voittamaan lotossa eikä ole mahdottoman suuri menetys jos sattuu hiekkamyrskyn keskelle linssi esillä :D

EDIT: Tilasin kumpaankin Hoya Protector Pro1 Digital kirkkaat suojalinssit.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Valokuvaus

Avaatkaapas kokeneemmat tuota suojien/suodattimien viidakkoa. Noita on niin tolkuttoman paljon, ettei noista normaali ihminen osaa valita oikeanlaista.
Kannattaa hommata UV-suodin. Toimii putken suojana, joka särkyy pahasta iskusta, mutta tod. näk. suojaa putken omia laseja. UV-suotimen ei tarvitse olla kallis.
Jos haluat efektejä luovan suotimen, osta polarisaatiosuodin. Se vähentää (mm. veden ja lasin) pinnoilta tulevia heijastuksia ja syventää kuvan sävyjä (esim. tekee taivaan tummemmansiniseksi). Muitakin efektejä luovia suotimia on, mutta tuo on hyödyllisin.

Ymmärsinkö oikein, että jos objektiiviin laittaa suojan/suodattimen niin siihen käy jatkoksi vastavalosuoja ihan normaalisti? Ja käykös siihen sitten objektiivin oma suojakorkki vielä päälle?
Vastavalosuojan ja suojakorkin voi laittaa putkeen kiinni, vaikka siinä olisi suodin.

Kannattaako tuolle mukana tulleelle 18-55 putkelle hankkia suojaa?
Ainahan sinä voit suojan ostaa, mutta jos putkesi menee rikki, et menetä paljoakaan rahaa.
 
Vastaus: Valokuvaus

Vastavalosuojan ja suojakorkin voi laittaa putkeen kiinni, vaikka siinä olisi suodin.

Yleensä joo, mutta riippuu suotimesta. Wide-pään objektiiveilla voidaan tarvita slim-mallin suodinta, jotta kuvan kulmat eivät tummu. Slimmeissä ei yleensä ole kierteitä korkille. Vastavalosuoja toimii kai aina ok, jos käytössä on oikean kokoinen suodin, eikä isompi sovitteimella.
 
Vastaus: Valokuvaus

Pitäs varmaan koittaa itsekin polarisaatiosuodinta. Yleensä jälkikäsittelyn yhteydessä säädellyt sävyjä oman maun mukaan. Kuinkahan paljon lopputulos eroaa kun vertaa "rauta" vs "softa" tekniikkaa? =)
 
Vastaus: Valokuvaus

Normaalisti aika vähän tai ei ollenkaan - ohjelmilla saa tosi paljon aikaan. Eri asia, jos polarisaatiosuodinta käytetään ikkunalasin, veden tms. heijastuksen poistoon/vähentämiseen.
 
Vastaus: Valokuvaus

Polaarisuodin tai uv-suodin ovat aika turhia kapistuksia tälleen digiaikana, kun niitä heijastuksia ja taivaan sinisyyksiä voi kätevästi käsitellä photarilla tai lightroomissa tai missä vaan. Pelkkä lasi suodin riittää, itselläni on ainakin riittänyt!

Mutta makuasioitahan nää vaan on :)

meikän kuvvi
 
Vastaus: Valokuvaus

Kuinkahan paljon lopputulos eroaa kun vertaa "rauta" vs "softa" tekniikkaa? =)
Kuvassa ei välttämättä lainkaan, mutta kuvaajan taidoista kertoo paljon se kuinka paljon kuva on tarvinnut jälkikäsittelyä - ellei sitten ole tarkoituksen mukaista hakea jotain erityistä efektiä kuvankäsittelyn avulla.
Opettele ottamaan kuvat oikein jo suoraan kameraan, niin kuvaajana olet jo PALJON parempi. Ja saat kuvaajana paljon enemmän respektiä, kuin että huiskit kuvia miten sattuu ja sitten korjailet kuvankäsittelyssä.
 
Vastaus: Valokuvaus

Sisko aikoo ostaa järkkärin. Ajatteli ensin Canonia, mutta Nikon olisi järkevämpi, koska silloin voisimme käyttää yhteisiä putkia (minulla on D80).

Hän on ihan aloittelija, eli olisiko paras vaihtoehto D5000 tai D3000 ?
 
Ylös Bottom