Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kotaku puskee vaihteeksi lisää huhuja PS4:sta. Voi kunpa Sony tekisi vihdoinkin jotain tuolle ohjaimelle.

Pelithän tämän yleensä ratkaisee. Noh, pelit ja hinta. Siksi ihmettelenkin mikäli Sony tulee ensimmäisenä ulos uuden koneensa kanssa. PS3:lle on kumminkin tälle vuodelle tulossa mm Beyond:Two Souls ja Last of Us, eikä näiden titteleiden myynti välttämättä parane mikäli uutta rautaa puskee. Uskoisin, että varmaankin julkistus saadaan, mutta ihmettelen mikäli laite saadaan kauppojen hyllylle ennen vuoden loppua. Microsoftilla ei sen sijaan liene yhtä korkean profiilin pelejä tälle vuodelle, vaan paukut on varmaankin pistetty jo seuraavaan inkarnaatioon.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miksi siinä muistissa pitää pihistellä? Halpaa kuitenkin on nykyään, ja mikäli muistelen oikein niin pelintekijät valittaa eniten konsoleitten muistin puutteesta. Tämä siis PS4:sta kohti, tulevassa boksissa on riittävästi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miksi siinä muistissa pitää pihistellä? Halpaa kuitenkin on nykyään, ja mikäli muistelen oikein niin pelintekijät valittaa eniten konsoleitten muistin puutteesta. Tämä siis PS4:sta kohti, tulevassa boksissa on riittävästi.

GDDR5 taitaapi liikkua pikkasen eri hinnoissa kuin normaalit DDR3-muistit. Ei kyllä mitään tietoa mikä on hintaero mutta kalliimpaa se jokatapauksessa on.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Siksi ihmettelenkin mikäli Sony tulee ensimmäisenä ulos uuden koneensa kanssa. PS3:lle on kumminkin tälle vuodelle tulossa mm Beyond:Two Souls ja Last of Us, eikä näiden titteleiden myynti välttämättä parane mikäli uutta rautaa puskee.
Niin, ellei uudella konsolilla voi pelata myös ps3:n pelejä, minkä uskon näin digipeliaikana olevan jo hyvinkin todennäköistä.

Uskon jopa, että myös ps3 saadaan "eteenpäin" yhteensopivaksi Sonyn Gaikai-palvelun avulla (kuukausimaksullinen), ja ps3:sta saataisiin raudaltaan halvempi, mutta pitemmän päälle tuottoisa "tehopelikone".
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin, ellei uudella konsolilla voi pelata myös ps3:n pelejä, minkä uskon näin digipeliaikana olevan jo hyvinkin todennäköistä.

Tulevista peleistä Battlefield 4 ilmestyy sekä PS3, että myös seuraavalle pleikalle. Ehkä osa yksinoikeuksista menettelee samoin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin, ellei uudella konsolilla voi pelata myös ps3:n pelejä, minkä uskon näin digipeliaikana olevan jo hyvinkin todennäköistä.
Erittäin hyvä pointti, ehkä joku pilvipalvelu mahdollistaisi tuon. Tosin eihän me tiedetä yhtään miten Gaikain hankintaa aiotaan hyödyntää, jos mitenkään.

Sitten voi taas spekuloida sillä, että miten korkealla taaksepäinyhteensopivuus (BC tästälähin) on konsolivalmistajien prioriteeteissa. Sonyn arkkitehtuuri muuttunee aikalailla, joten emulointi lienee mahdotonta ja pilvipalvelun ylläpitäminen maksaa myöskin paljon rahaa. Vaikka varmasti esim ladattujen pelien 'menettämien' kirpaisisi allekirjoittanuttakin jonnin verran niin kaipa valmistajilla on jonkinlaista käsitystä, kuinka paljon tässä sukupolvessa on loppupelissä pelattu Xboxin/PS2:n pelejä. Sonyhan poisti koko featuren uusien mallien myötä. Jos vaikka ajatellaan 7-10 vuoden elinkaarta niin ehkäpä PS3/X360 -pelitkin alkavat näyttää vanhentuneilta jossain vaiheessa. BCn puuttuminen puolestaan mahdollistaisi taas uusien 'HD-remakejen' myymisen konsolivalmistajan nettipalvelusta.

Toivottavasti skeptisyyteni on aiheetonta, mutta rahastahan tuokin lopulta on kiinni.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Generaation määreet tuskin ovat niin kapeat etteikö siihen tulkintoja mahtuisi. Omakohtaisesti Wii ja Wii U ovat niin lähellä toisiaan, että kyse on versioerosta - varsinkin jos teknisesti edelleen tullaan jälkijunassa. Kyse on omasta mielestä samasta kuin nykyisen boksin ja pleikkarin eri versiot, sun muut lisähärpäkkeet kuten Kinect. Ei kukaan kuitenkaan lue uutta boksia ja pleikkaria eri generaatioksi, vaikka suorituskyvyssä onkin eroja teknisestä vinkkelistä [???] - suhteessa nykygeniin mennään aika iso askel eteenpäin monessa mielessä. Wii U ei ole kehittynyt Wiistä niin paljoa, että sen itse lukisin tulevan genin konsoliksi - samaa paskaa, mutta teknisesti pelit nousevat tähän ex-geniin.

Tämä on täysin uskomaton mielipide, joka osoittaa joko täydellistä tietämättömyyttä Wii U:n tekniikasta, täysin vinoutunutta käsitystä laitteen profiilista verrattuna sen sisältämään teknologiaan, tai sitten aikaisin aloitettua perjantain viettoa.

Wii U sisältää ratkaisuja, joita kaikesta päätellen tullaan näkemään myös seuraavassa Xboxissa ja PlayStationissa, vaikka niihin onkin odotettavissa sekä aika- että hintaeron perusteella enemmän suoritustehoa ja sisäänrakennettuja prosesseja joita Wii U:sta ei löydy. Nämä saattavat kuitenkin tulla esimerkiksi taaksepäinyhteensopivuuden kustannuksella.
 
PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Wii U:lla pelataan pelejä, joita muilla laitteilla on pelattu viimeiset viisi vuotta ja jos Nintendolla pelaa, on se enemmän valinta kuin makukysymys. Kyllä laite on niin ex-geniä kuin olla ja voi. Pädin näytön hyödyntämisen suhteen haluan nähdä vähintään 20 hyvää peliä, ennen kuin näen tuon muuna kuin kosketuspuhelimien apinoinnilta.

En puhu yleisesti resoluutioista, vaan puhtaasti raudan kyvystä käsitellä monimutkaisia samanaikaisia prosesseja. Pelin ei tarvitse pyrkiä ääripään simulaatioihin, tai tesselaation mahdollistamaan mallinnukseen, mutta odotan että pelit kehittyvät ja simppeleimmätkin saavat lihaa luiden ympärille. Pelaaminen ei tarvitse olla sen monimutkaisempaa kuin Angry Birdit, mutta tällaisena tosipelaajana kun istumalihaksia on ja vitutuksen voimalla mennään vaikka kuuhun, eivät nämä simppelit pimpelipomit sun muut partygolffit maistu pitkällä juoksulla oikein miltään.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos Tuhomursulle grafiikka on se number uno, miksi edes pyörit konsolipuolella? TehoPC vaan kaupasta ja pyörii sellainen grafiikka että oksat pois. On myös kova 3rd party tuki.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos Tuhomursulle grafiikka on se number uno, miksi edes pyörit konsolipuolella? TehoPC vaan kaupasta ja pyörii sellainen grafiikka että oksat pois. On myös kova 3rd party tuki.

Sen verran voin vastata Mursun puolesta, että nykyisellään mies pyöriikin enimmäkseen PC-pelien maailmassa. Jos peli on saatavilla PC:lle niin alusta on tässä tapauksessa selvä. Se ei kuitenkaan mun mielestä estä keskustelua näistä asioista.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En puhu yleisesti resoluutioista, vaan puhtaasti raudan kyvystä käsitellä monimutkaisia samanaikaisia prosesseja. Pelin ei tarvitse pyrkiä ääripään simulaatioihin, tai tesselaation mahdollistamaan mallinnukseen, mutta odotan että pelit kehittyvät ja simppeleimmätkin saavat lihaa luiden ympärille.

Tässä on kaksi asiaa, joilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Wii U:lle tai jopa Wiille pystyy ihan hyvin raudan puolesta ohjelmoimaan hyvinkin monimutkaisia ja kunnianhimoisia pelejä. Se miksi niin ei yleensä tehdä, ei johdu tekniikan asettamista rajoista vaan tietoisesta valinnasta ja siitä millaiset pelit myyvät.

Toki tulevat konsolit ovat huhujen mukaan ratkaisevan paljon tehokkaampia kuin Wii U ja siksi muodostavat taas oman "generaationsa" aivan kuten Wii on ollut syrjässä Xbox 360:n ja PS3:n kamppailusta.
 
PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä on kaksi asiaa, joilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Wii U:lle tai jopa Wiille pystyy ihan hyvin raudan puolesta ohjelmoimaan hyvinkin monimutkaisia ja kunnianhimoisia pelejä. Se miksi niin ei yleensä tehdä, ei johdu tekniikan asettamista rajoista vaan tietoisesta valinnasta ja siitä millaiset pelit myyvät.

Toki tulevat konsolit ovat huhujen mukaan ratkaisevan paljon tehokkaampia kuin Wii U ja siksi muodostavat taas oman "generaationsa" aivan kuten Wii on ollut syrjässä Xbox 360:n ja PS3:n kamppailusta.

Totta. Tulos kärjessä mennään, ja jos peli toimii simppelimmällä mallinnuksella, aika typeräähän se on tunkea ekstraa ja tehdä lisää kulua. Tänään tuli mielenkiintoinen keskustelu lunssipöydässä hieman tätä liipaten mitä ajan takaa - jj abramssi ohjaa uuden Star Wars leffan ja itse mietin että täydellinen jäbä olisi ollut Guillermo. Kun tuon miehen leffoja katsoo ne on täynä yksityiskohtia ja puhkuvat elämää. Tämä on se mitä haen takaa. En graafista loistoa, vaan runsautta. Mielikuvitus kyllä paikkaa loput vaikka pelitiimiä ei kiinnostaisikaan mallintaa ostokojun kermakakut kuin yhdeltä syrjältä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Olen itsekin heikkona yksityiskohtiin. Eivät ne tee pelistä automaattisesti parempia, mutta luovat kyllä tunnelmaa. Haluan, että joku esimerkiksi GTA olisi täynnä yksityiskohtia. Ei siitä mitään tosimaailman simulaattoria tarvitse tehdä. Saa edelleen pysyä pelimäisenä. Kunhan edes vähän jäljitellään sitä oikeaa maailmaa, mutta pidetään touhu silti hauskana. Kyllä mulle silti kelpaa Mariot ja Wind Waker HD:t ja vieläkin (graafisesti) yksinkertaisemmat) pelit. Niihin vaan pitää suhtautua eri tavalla.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

SSD-asemalla pystytään tuota muistin "vähyyttä" kompensoimaan PS4:ssa jonkin verran. Sieltä on melko paljon nopeampaa streamata tavaraa keskusmuistiin mitä se on mekaanisten kovalevyjen kanssa. Ellei peliä asenneta kokonaisuudessaan SSD-asemalle, voidaan sitä käyttää puskurina optiselta levyltä luettaessa. Tosin SSD-levy kestää pidempään mikäli pelin vaatimat datat asennetaan sinne kertaluonteisesti. Lukeminen, kun ei "kuluta" SSD-asemaa. Tämä kaikki siis spekumutuarvailua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Voiko täällä joku ystävällisesti perustalle tuota väitettä, että 4 gigaa keskusmuistia tulee olemaan liian vähän ja on se pullonkaula, mihin huhuissa olevat komponenttiratkaisut tulee kaatumaan ?
Laitteethan ovat osiensa summa, eikä ne pelit siitä parane, vaikka sitä keskusmuistia olisi 16 tai 32 gigaa, jos yksinkertaisesti prossu ja näytönohjain eivät tule perässä.

Otetaan nyt vähän esimerkkiä.
Skyrim vaatii pc:llä minimissään 2 gigaa keskusmuistia ja mielellään 4 gigaa.

Konsolilla
sama peli pyörii 512mb keskusmuistilla, eli 4-8 kertaa vähemmällä määrällä.

On totta, että tällä hetkellä keskusmuisti alkaa olemaan ainakin ps3 puolella ongelma, mutta se ei todellakaan ole ihme, kun keskusmuistia on 512mb.

Että samainen ongelma tulisi PS4 eteen, niin samaisella suhteella pc puolella pitäisi päästä 4 kertaa yli 4 gigan keskusmuisti vaatimuksiin. Eli kun pc puolella pelit vaatii 16 (32 requirement) gigaa keskusmuistia, voidaan samaisella suhteella puhua, että ps4 alkaa yskimään.

Lisäksi täytyy muistaa, että keskusmuisti vaatimus on kasvanut hurjasti 90 luvulta lähtien. Nyt aletaan kuitenkin saavuttaa taitepistettä, missä nyt ostettu keskusmuistimäärä ei enää tarvitse samanlaista päivitystä pc-puolella, kuin mitä se aijemmat vuosikymmenet on tarvinnut. Ja suurin syy sille, että keskusmuistipäivitystä tarvitaan tänä päivänä, on yhä laiskempi ohjelmointi muun muassa käyttöjärjestelmissä ja muissa. Koska keskusmuisti on halpaa ja sitä on niin helvetisti, ei koodinkaan tarvitse enää olla tehokasta. Konsolipuolella ainakin tähän asti tämä tarina vaan on ollut täysin erilainen.

Paljon enemmän minua huolettaisi prossu sekä näytönohjain, että ne tulevaisuudessa jää kyydistä, kuin että keskusmuisti.

-----------------------------------------------------------

Jos spekulointia jatketaan ja mietitään, miksi sitten xboxiin ollaan laittamassa 8gigaa, jos sitä ei kerta tarvita ? Itse näkisin, että voi hyvinkin olla, että xbox on lähtenyt kierrättämään windows 8 koodiaan xboxiin ja laskenut, että on huomattavasti halvempaa kierrättää winukan koodia ja korjata sen muistin syönti vaan lisäämällä halpaa keskusmuistia boksiin. Näin ollen voi hyvinkin olla, että seuraavassa xboxissa on sulavampi käyttöjärjestelmä, jos esim haluaa kesken pelin päästä ihastelemaan facebookia tai konsolifin konsolisota-osiota, kuin mitä se on ps4:lla. Mutta että keskusmuisti loppuu pelkkään pelitarkoitukseen... sanotaan näin, että tulemme näkemään jotain aivan poikkeuksellista tässä konsolisukupolvessa... joko todella huonoa optimointia konsolipuolella tai sitten jotain aivan käsittämätöntä taikuruutta sisällön puolesta tuolla arkkitehtuurilla.

Edit: Jos tosiaan pelkkiä lukuja tuijotellaan ja mietitään niitten pohjalta paremmuutta, niin huhuissa olevat ps4 muistit (170-190GB/s) pystyvät noin 3 kertaa nopeampaan bandwidth:in kuin xboxin muistit (60-70GB/s). Sitä onko tälläkään mitään merkitystä, ei tiedetä. Itse uskoisin, että tuskinpa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuhomursun ajattelutavalla WiiU on samaa geniä kuin Gamecube.

Siis tämä uusi genihän alkoi jo 3DS:n ja Vitan myötä. WiiU on nyt jatkona ja myöhemmin tulevat MS/Sony konsolit.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Että samainen ongelma tulisi PS4 eteen, niin samaisella suhteella pc puolella pitäisi päästä 4 kertaa yli 4 gigan keskusmuisti vaatimuksiin. Eli kun pc puolella pelit vaatii 16 (32 requirement) gigaa keskusmuistia, voidaan samaisella suhteella puhua, että ps4 alkaa yskimään.

Ihan näppärää laskelmaa. Tosin 4K reso ja sen vaatimat tekstuurit ottavat varmaan kiitettävästi muistia sikäli, jos sillä resolla konsolit toimivat ja sille oikeasti peliäkin pukkaa. Mutta kyllä tuo 4GB pitäisi pitkälle riittää. Virtapihi prosessori on hyvä ajatus, että saadaan konsolista hiljainen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

SSD-asemalla pystytään tuota muistin "vähyyttä" kompensoimaan PS4:ssa jonkin verran. Sieltä on melko paljon nopeampaa streamata tavaraa keskusmuistiin mitä se on mekaanisten kovalevyjen kanssa. Ellei peliä asenneta kokonaisuudessaan SSD-asemalle, voidaan sitä käyttää puskurina optiselta levyltä luettaessa. Tosin SSD-levy kestää pidempään mikäli pelin vaatimat datat asennetaan sinne kertaluonteisesti. Lukuminen, kun ei "kuluta" SSD-asemaa. Tämä kaikki siis spekumutuarvailua.

Wii U:lla tämä toimii periaatteessa jo nyt näin. Laitteen pääasiallisena tallennustilana on 8 tai 32 gigan SSD, josta käyttöjärjestelmä ja muut tiedostot varaavat mystiset 4,8 gigaa omaan käyttöönsä. Saattaa olla, että osa tästä tilasta on käytössä cache-tilana, jolla nopeutetaan SSD:n ulkopuolelta ladattavien pelien toimintaa. Wii U lataa pelit myös ulkoiselta USB-asemalta yllättävän nopeasti, joten todennäköisesti jotain cacheamista on käytössä sekä 25-gigaisten Wii U -levypelien että USB-kiintolevyiltä ladattavien pelien kohdalla. Todennäköisesti tällainen käyttö ei kuluta SSD-asemaa merkittävästi konsolin eliniän aikana.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tosin 4K reso ja sen vaatimat tekstuurit ottavat varmaan kiitettävästi muistia sikäli, jos sillä resolla konsolit toimivat ja sille oikeasti peliäkin pukkaa.

Tästä toki täysin samaa mieltä. Itse en tosin edes ajatellut, että tämä konsolisukupolvi 4k reson pelejä pyörittäisi. Itse olen ollut siinä uskossa että 1080p/60, 1080p/30 ja 720p/60 ovat ne resoluutiot mitä
tämän uuden sukupolven konsolit pyörittää.

Jos uudet pelit ps4 ja xbox 720:lla tulevat tukemaan 4k resoluutiota, saa tulla ilkkumaan :D
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tästä toki täysin samaa mieltä. Itse en tosin edes ajatellut, että tämä konsolisukupolvi 4k reson pelejä pyörittäisi. Itse olen ollut siinä uskossa että 1080p/60, 1080p/30 ja 720p/60 ovat ne resoluutiot mitä
tämän uuden sukupolven konsolit pyörittää.

Jos uudet pelit ps4 ja xbox 720:lla tulevat tukemaan 4k resoluutiota, saa tulla ilkkumaan :D

Huhuja on liikkunut, että varsinkin Sonylla olisi intressejä siirtyä 4K aikaan. Pitää saada boostia yskivään telkku kauppaan.

Toisekseen en millään jaksa uskoa tuohon suhdelukuusi minkä jälkeen muistilla tulee ongelmia, kuulostaa omaan korvaan aikamoiselta huuhaalta. Uskottavampaa olisi tehdä tuo karkeana plus laskuna. Eli uuden konsolin muisti (4), nykyinen pc:n ja konsolien erotus 1,5, Eli noin 6 gigan muisti vaatimusten jälkeen tulisi ongelmia. Toki tätä voi kiertää maailmantappiin asti, niinkuin nytkin tehdään, silmäkarjista tinkimällä. Aikamoinen Carmack saa olla jos kooda pelin mikä vie PC:llä 16 gigaa muistia yhtäläisenä pelikoneelle missä on 4 gigaa muistia. Siinä on jumaleisson 12 gigaa välissä! Jotain rotia nyt spekulointiinkin. (PS. tässä on arvotettu kaikki muistit samanmoisiksi mitä ne eivät tietenkään ole, mutta tajuatte pointin)

PC puolella alkaa nyt jo olemaan tuo 4 gigainen muisti aivan yleinen vaatimus, niin mikä se mahtaa olla 4 vuoden päästä? Varsinkin kun huomioidaan, että tällä hetkellä nuhapumput konsolit ovat toimineet hidasteena myös PC puolen peleille. Oma arvaus on että 4 gigaa alkaisi tuntumaan aika rupuiselta jo muutamassa vuodessa. Mutta toki tässä pitää aina muistaa, että kokonaisuudenhan nuo komponentit pelikoneessa muodostavat.
 
Ylös Bottom