Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Hear, hear! Johonkin innovatiiviseen ohjaustapaan pakottaminen on nimenomaan se sudenkuoppa, johon Wii mielestäni vähän kompastui ja ainakin minusta nimenomaan Super Mario Galaxy olisi ollut kertaluokkaa kovempi ja särmemmin pelattava tapaus Classic Controller -tuella. Käytännössä siinä ei oltaisi menetetty kuin niiden star bitsien viuhtominen ilmasta Wiimoten avulla ja se nyt oli milteipä malliesimerkki merkityksettömästä pelisuunnittelusta, joka kulkee nimenomaan ohjaustavan eikä pelin ehdoilla.

Oletkohan edes pelannut Super Mario Galaxya vähään aikaan? Niin kummalliselta tämä kommentti minusta kuulostaa. Wii-ohjauksen vaikutuksen huomasi hyvin, kun pelasi 3DS:llä Super Mario Landia ja New SMB 2:ta. Laitetta yritti vaistomaisesti ravistaa tietyissä kohdissa, ja sitten ihmetyttää kun pelit eivät toimikaan niin kuin Wiillä, vaikka kyseessä on käsikonsoli. Se Wii-ohjaus on mennyt selkäytimeen asti. Ei kyseessä ole pelkästään ne ilmiselvät tapaukset, kuten keikuteltavat alustat, pallotasapainoilut ja gravitaatiotähdet, vaan liiketunnistus oli hienovarainen lisä, joka toi uuden ulottuvuuden ja uuden kerroksen ohjattavuuteen. Myös ne pienet liikkeet ja eleohjaus olivat tärkeitä.

Jos Wii U:ta käytetään oikein, niin se tuo lisää sitä syvyyttä ja lisää mahdollisuuksia, ja Wii U:n Gamepad itseasiassa sisältää tekniikkaa, joka voi parantaa liikkeentunnistusta entisestään ja tuoda uusia vaihtoehtoja. Gamepadin geomagneettinen sensori tekee siitä potentiaalisesti tarkimman käytössä olevan liiketunnistusohjaimen, jos vain löytyy tilaisuuksia hyödyntää tätä teknologiaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Oletkohan edes pelannut Super Mario Galaxya vähään aikaan? Niin kummalliselta tämä kommentti minusta kuulostaa. Wii-ohjauksen vaikutuksen huomasi hyvin, kun pelasi 3DS:llä Super Mario Landia ja New SMB 2:ta. Laitetta yritti vaistomaisesti ravistaa tietyissä kohdissa, ja sitten ihmetyttää kun pelit eivät toimikaan niin kuin Wiillä, vaikka kyseessä on käsikonsoli. Se Wii-ohjaus on mennyt selkäytimeen asti. Ei kyseessä ole pelkästään ne ilmiselvät tapaukset, kuten keikuteltavat alustat, pallotasapainoilut ja gravitaatiotähdet, vaan liiketunnistus oli hienovarainen lisä, joka toi uuden ulottuvuuden ja uuden kerroksen ohjattavuuteen. Myös ne pienet liikkeet ja eleohjaus olivat tärkeitä.
Todennäköisempää on, että Wiin ohjaustapa ei vain koskaan mennyt omaan selkäytimeen saakka. Super Mario Galaxyn kaltaiset, nuntsaa ja motea hyödyntävät pelit ovat aina tuntuneet siltä kuin pelaisi poikki sahatulla pädillä ja vaikka se toki luonnistuikin, takaraivossa pomppi jatkuvasti ajatus "antakaa peruspädi niin tämä olisi kaksin verroin jausempaa." Eipä silti, pelkkää jääräpäistä muutosvastarintaahan tämä vain on mutta vuosien varrella ne ainoat poikkeuksetta hienot hetket Wiin parissa on tullut koettua joko Classic Controller -tuella tai silloin, kun pelaamiseen on riittänyt Wiimote poikittain ristiohjaimena A/B-nappien kera (mikä tosin on oikeasti näppärän minimalistinen ja innovatiivinen idea).

Sen verran Wiin liikekontrolleille voi antaa kunniaa, että seikkailupelit ovat olleet poikkeus. Niissä Wiimoten heiluttelu on vastannut kohtalaisen luontevasti genrelle muutenkin sopivaa hiirikontrollia, jota pädillä taasen ei kovin luontevasti saa emuloitua. Samaan tapaan DS:n seikkailupeleissä stylus on mitä luontevin kontrollitapa. Näitä poikkeuksia yhdistää kuitenkin se, että pelitahti on rauhallinen ja pelaamiseen tarvittavien nappien määrä on minimoitu käytännössä yhteen.

Mitä kaiken maailman keikuteltaviin alustoihin sun muihin tulee, ne voisi täysin kelvollisesti mallintaa peruspädilläkin jompaan kumpaan analogitattiin, joten niissäkin liikeohjaus on enempi jippo kuin pakko.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Vastaavaa koettiin hetkellisesti Nintendo DS:n alkuaikoina, kun jokaisen pelin "täytyi" keksiä joku kikka styluksen/kosketusnäytön hyödyntämiseksi. Siellä valinnaisuus ajan myötä kuitenkin voitti ja monet DS-pelit olivat erinomaisia tyystin ilman kosketusnäytön integroimista olennaiseksi osaksi pelikokemusta.

Niin, tasapuolisuuden nimissä on toki todettava että sitä samaa koettiin esim. Vitan kanssa (kosketusnäyttö/liiketunnistuskikkailut mm. Uncarted-pelissä) ja onhan Move-tukea ja 3D:tä ollut Sonyn peleissä heti kun ko. jipot lanseerattiin. Ja Kinect on oma lukunsa sekin. Tietysti se on osin ymmärrettävää että uusia ominaisuuksia halutaan "demota" vahvemmin juuri ensimmäisen aallon peleissä. Wii U:ssa (vanhan Wiin tapaan) vain vähän huolettaa että tablet-ohjain on se "ykkösohjain" - eli ikään kuin jipot edellä mennään ainakin tässä vaiheessa.

Jos Wii U:ta käytetään oikein, niin se tuo lisää sitä syvyyttä ja lisää mahdollisuuksia, ja Wii U:n Gamepad itseasiassa sisältää tekniikkaa, joka voi parantaa liikkeentunnistusta entisestään ja tuoda uusia vaihtoehtoja. Gamepadin geomagneettinen sensori tekee siitä potentiaalisesti tarkimman käytössä olevan liiketunnistusohjaimen, jos vain löytyy tilaisuuksia hyödyntää tätä teknologiaa.

Tämä jäänee tosiaan nähtäväksi. Itse en varsinaisesti epäile Wii U:n teknologiaa tai tablet-ohjaimen hyvyyttä sinänsä (vaikka en oikeastaan ole koskaan uskonut sitä että Wii U hakkaisi grafiikan ja visuaalisuuden suhteen Pleikan tai Boksin jotenkin mennen tullen). Pitkässä juoksussa vain uskon että Nintendon täytyy lyödä pöytään paljon muutakin. Ainakin online/nettikauppa täytyy saada haltuun - ne pärjäävät jotka saavat online-massat puolelleen.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Minä rajoitan pelaamiseni hyviin peleihin, ja tällä hetkellä Nintendo ei näytä kyvykkäältä toimittamaan niitä tarpeeksi.

Eikös melkein kaikki pelaajat ajattele pelaavansa hyviä pelejä? Minulla on tällä hetkellä Wii U:lle hyllyssä viitisen peliä, joista jokainen on mielestäni hyvä peli. En minäkään kättäni mihin tahansa roskaan lykkää, ellei ole arvostelujen puolesta pakko. Se on kuitenkin aina subjektiivista, että mikä peli on kenenkin mielestä hyvä. Tuolla loppukommentilla viittasin lähinnä siihen, että kuinka ennakkoluulottomasti lapsena tuli pelaamiseen suhtauduttua ja sen myötä monista tuntemattomammistakin peleistä löysi hyviä tekeleitä. Vaikka itse en nykyään välitä yhtään urheilu- tai strategiapeleistä, en silti ajattele niiden olevan huonoja vain sen takia, että itse pelaan omasta mielestäni vain hyviä pelejä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta ei pelikenttää voi tasata höpöttämällä, että "kaikilla konsoleilla on hyviä pelejä". Eivät kaikki konsolit ole tasavertaisia. Niiden pelit ja tekniikka ovat erilaisia, ja sen myötä jotkin konsolit ovat parempia, jotkin huonompia. Tämä toki riippuu siitä mitä painottaa, mutta millään mittarilla ei voida väittää että konsolit ovat yhdenvertaisia tai että "kaikki ovat yhtä hyviä". Pelaajana minun tehtäväni on olla kriittinen, ja arvioida onko esimerkiksi Wii U kelvollinen konsoli verrattuna aikaisempiin ja siihen, mitä muuta on tarjolla. On aivan hyvin mahdollista, että Wiin onnistumisesta huolimatta seuraava Xbox tai PlayStation tulee olemaan parempi konsoli kuin Wii U, vaikka emme tiedäkään niistä konsoleista vielä paljon mitään.

Pidän täysin mahdollisena, että jompikumpi kilpailijoista tuo markkinoille sekä teknisesti että pelivalikoiman puolesta paremman konsolin kuin Wii U, koska Nintendo on avannut oven tälle mahdollisuudelle. Tällä hetkellä valitettavasti ei ole käytössä parempia keinoja tulevaisuuden trendien arviointiin kuin Wii U:n epäonnistumisten arviointi, sillä laitevalmistajat pitävät tällä kertaa tietonsa visusti salassa, toisin kuin ennen viime sukupolvea. Tilanne on seuraavalle Xboxille ja PlayStationille jopa eduksi: Wii U on kompuroinut markkinoille, ja sen kilpailijoita spekuloidaan ilman konkreettisia tietoja, joiden valossa ne eivät välttämättä näyttäisikään paljoa Wii U:ta paremmilta laitteilta. Samalla Nintendo pimittää tietoja Wii U:n tulevaisuudesta, mahdollisesti juuri näiden kilpailijoiden vuoksi, joten voimme tehdä päätelmiä vain hitaasta käyttöjärjestelmästä ja aliedustavasta julkaisupelivalikoimasta.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta ei pelikenttää voi tasata höpöttämällä, että "kaikilla konsoleilla on hyviä pelejä". Eivät kaikki konsolit ole tasavertaisia. Niiden pelit ja tekniikka ovat erilaisia, ja sen myötä jotkin konsolit ovat parempia, jotkin huonompia. Tämä toki riippuu siitä mitä painottaa, mutta millään mittarilla ei voida väittää että konsolit ovat yhdenvertaisia tai että "kaikki ovat yhtä hyviä". Pelaajana minun tehtäväni on olla kriittinen, ja arvioida onko esimerkiksi Wii U kelvollinen konsoli verrattuna aikaisempiin ja siihen, mitä muuta on tarjolla. On aivan hyvin mahdollista, että Wiin onnistumisesta huolimatta seuraava Xbox tai PlayStation tulee olemaan parempi konsoli kuin Wii U, vaikka emme tiedäkään niistä konsoleista vielä paljon mitään.

Mutta tässä tuleekin se puoli asiasta, että mikä on kenenkin mielestä hyvä konsoli ja mikä huono - mitä puolia ja piirteitä kukakin pelaaja konsolissa arvostaa. Se, että sinun mielestäsi Wii U ei vaikuta hyvältä konsolilta ei muuta sitä, että minusta se vaikuttaa. Vaikka tätä asiaa kuinka vääntäisi ja kääntäisi sinun arviosi konsoleista ja peleistä on täysin subjektiivisia, samoin minun. Viime sukupolvessa vietin eniten aikaa XO:n parissa, vaikka sydämeni on aina kuulunut eniten Nintendolle. Silti minusta Wii ei ollut huono konsoli, sille oli vain vähemmän minua kiinnostavia pelejä, vaikka paljon pelejä sille ostinkin. Boxille ostin kaikkein eniten ja PS3:lle vähiten. Tasan jokaiselle konsolille noista kolmesta ilmestyi mielestäni hyviä pelejä, joita tykkäsin pelata. Se, että minä pidän Wii U:sta ei tarkoita sitä, etten olisi itse kriittinen - minä vain selvästi annan arvoa erilaisille asioille kuin sinä. Mitä sinun mielestäsi Wii U:n olisi pitänyt sisältää, että se olisi lupaavan oloinen konsoli? Sehän kuitenkin tarjoaa tällä hetkellä monipuolisen mahdollisuuden suunnitella pelejä sekä liikkeentunnistuksella Wiin ohjaimille sekä kosketusnäyttöä hyödyntäviä pelejä omalle tablettiohjaimelleen - esim. Nintendo Land hyödyntää molempia ohjaustapoja yhtä aikaa moninpeleissään.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitä sinun mielestäsi Wii U:n olisi pitänyt sisältää, että se olisi lupaavan oloinen konsoli? Sehän kuitenkin tarjoaa tällä hetkellä monipuolisen mahdollisuuden suunnitella pelejä sekä liikkeentunnistuksella Wiin ohjaimille sekä kosketusnäyttöä hyödyntäviä pelejä omalle tablettiohjaimelleen - esim. Nintendo Land hyödyntää molempia ohjaustapoja yhtä aikaa moninpeleissään.

Laitteen sisällä oleva tekniikka sisältää kyllä välineet hyvien pelikokemusten toteuttamiseen, mutta suurimmat ongelmat ovat tekniikan ja käyttökokemuksen rajapinnassa, eli käyttöliittymässä. Se on aivan liian hidas, ja vie toimintaansa nähden aivan liikaa muistia. Lisäksi Wiikake-ohjaimia ei tueta tarpeeksi, Gamepad todellakin aiheuttaa välillä hankalan ja hämmentävän käyttökokemuksen Wiikaken kätevyyteen verrattuna.

Virtuaalikonsolin sulkeminen Wii-moodin sisälle on pettymys, yksi Gamepadin suurimmista valteista olisi ollut retropelien pelaaminen Gamepadilta. Jos mennään vielä pidemmälle, sama olisi saanut päteä Wii-peleihin, mutta näiden tapauksessa Wii-moodin käyttö on ymmärrettävämpää.

Tallennustilan laajennusratkaisu on hankala. Wiissä sai lisää tallennustilaa yksinkertaisesti sujauttamalla sisään huomaamattoman SD-muistikortin, jonka käytettävyys parani entisestään SD-kanavavalikon tullessa käyttöön. Wii U:lla SD-kortit ovat käytössä suurimmaksi osaksi Wii-moodissa, ja Wii U:n oman tallennustilan lisääminen täytyy tehdä hankalasti erillisellä USB-kiintolevyllä. Lisäksi Nintendo vielä erikseen suosittelee, että se olisi virtalähteellinen, mikä lisää johtoja ja epäjärjestystä konsolin ympäristössä, puhumattakaan Gamepadin latausratkaisusta ja alimitoitetusta akusta.

Sitten tietenkin on ne pelit - tai siis ei ole. Olen moneen otteeseen tuonut esille, että yksi Wii U:n suurimpia ongelmia on epätietoisuus tulevista peleistä. Ongelmana on, että emme tiedä, millaisia pelejä on tulossa, milloin ja minkä verran. Tällä hetkellä tarjolla olevat pelit eivät vielä kunnolla hyödynnä Wii U:n ominaisuuksia, ja kyllä, tämä koskee myös Nintendolandia, jonka voi siis katsoa epäonnistuneen tehtävässään.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia


Käyttöliittymä on kyllä hidas, siitä olen samaa mieltä. Sitä taas en tiedä kuinka paljon se käyttää laitteen muistia. Vai tarkoitatko tallennustilaa? Sitäkinhän se toki rohmuaa melkoisesti. Käyttöliittymän hitaus ei sinänsä minua häiritse, kun en kauheasti edes käytä sen kaikkia mahdollisia ominaisuuksia satunnaista nettailua lukuunottamatta. En toki kiellä sitä, etteikö se voisi olla nopeampi ja tähän saattaa hyvällä tuurilla tulla päivitysten myötä jonkinlaista muutosta. Tai sitten ei. Käyttöliittymä on kuitenkin selkeästi Wii U:n heikoimpia ominaisuuksia ja se varmasti häiritsee pelaajia, jotka käyttävät konsolista enemmän muitakin ominaisuuksia kuin pelkästään pelejä. Jo julkaisupäivän päivitys viestii siitä, että Nintendolla tuli kiire saada laite julkaisukuntoon. Käyttöliittymää en ole pahemmin wiimotella käyttänyt, kun mielestäni kosketusnäyttö soveltuu siihen omalla kohdalla varsin loistavasti. Sovelluksen valinta kuvaketta sormella painamalla ja valikoissa liikkuminen samalla tavalla on tähän asti ollut ongelmatonta.

Virtuaalikonsolin jättäminen Wii-moodiin on kieltämättä outo ratkaisu ja gamepadin käyttö retropeleissä olisi ollut oivallinen ja hyvinkin looginen ratkaisu. Ehkä tässäkin kiire on ollut ratkaiseva osatekijä ja tilanteeseen tulee jossain vaiheessa muutos. Jos en väärin muista, niin joskus ennen julkaisua Nintendolta annettiin jonkinlaista lausuntoa, että tuki gamepadille olisi tulossa myöhemmin vc-peleihin. Tuo olisi sellainen ominaisuus, etten usko sen jäävän ilman huomiota. Toinen juttu onkin se, että koska moinen ominaisuus saataisiin käytäntöön. Muutenkin on hieman kyseenalaista, että millaisessa asemassa vc tulee ylipäänsä tulevaisuudessa olemaan - sitä kun ei muutenkaan ole kauhean aktiivisesti tuettu pitkään aikaan lukuunottamatta Neo Geon lukemattomia tappelupelejä ja joitakin satunnaisia julkaisuja. Ylipäänsä tämä vc:n vähäinen tukeminen on mielestäni ollut jo pitkään ongelma, sillä Nintendon omassakin historiassa on paljon pelejä, jotka ansaitsisivat tulla uudestaan julkaistuksi vc:n kautta, muista firmoista puhumattakaan. Ehkäpä tulevaisuuden mahdolliset Gamecube-julkaisut piristävät vc:n muutakin tarjontaa, mutta tätäkään ei ole vielä kiveen kirjoitettu, joten mene ja tiedä.

Nintendolife julkaisi jotakin juttua noista ulkoisista kovalevyistä ja heidän testiensä mukaan ilman ulkoista virtalähdettä oleva suurempi kovalevy toimi ilman ongelmia. Itselläni olisi usb-paikasta virtansa ottava kovalevy, mutta vielä en ole sitä konsolissa ehtinyt kokeilla, kun varsinaista tarvetta ei ole ollut. Mikäli ilman ulkoista virtalähdettä olevat kovalevyt muodostuvat pidemmällä käytöllä konsolille ongelmaksi, niin se ei kyllä ole kovin hyvä juttu. Mutta jos ne toimivat moitteetta niin sitten en näe tilannetta kovin suurena ongelmana. Ymmärrän toki pelaajia, joille ulkoinen kovalevy muodostuu ongelmaksi sisustuksellisten tms. seikkojen vuoksi, mutta useinhan nuokin ovat vain järjestelykysymyksiä.

Gamepadin akku on toki lyhytkestoinen (omalla kohdalla se toimii n. 4h). Onnekseni sisustukseni on järjestelty niin, että sohvan vieressä on tyhjä pistoke juurikin ohjaimen laturia varten. Minua johdollinen ohjain latauksen aikana ei haittaa. PS3:lla vain yksi ohjain toimii enää ilman latausjohtoa, XO:lla ei yksikään, enkä koe sitä peli-ilon tappavana tekijänä - onhan tuota tullut pelattua jo yli 25 vuotta johdollisilla ohjaimilla.

Pelit ovat tosiaan kysymysmerkki, mutta tämä on tätä Nintendon nykyistä varovaista politiikkaa ja sillehän pelaajat eivät mahda yhtään mitään. Niitä julkistetaan silloin kun julkistetaan. Uskoisin, että alkuvuodesta noita julkistuksia alkaa vähitellen tipahtelemaan, mutta tämä nyt vain on oma uskomukseni. Mitä Wii U:n ominaisuuksien hyödyntämiseen tulee niin ehkä Nintendo itsekään ei vielä ole täysin perillä mitä kaikkea gamepadilla voi tehdä ja se ei mielestäni ole heikkous. Nintendo Landin tuskin olikaan tarkoitus osoittaa mitä kaikkea ohjaimella voi tehdä, vaan enemmän opettaa pelaajalle miten sitä pelatessa käytetään perinteisten tapojen lisäksi. Peli kuitenkin sisältää 12 minipeliä, joista osa on suhteellisen isoja (Pikmin adventure, Zelda Battle Quest, Metroid Blast), ettei siihenkään varmaan ole ihan kaikkea voinut sisällyttää jo siitä syystä, että peli ehdittäisiin hioa julkaisukuntoon laitteen kylkiäisiksi. Luulisin, että ohjaimen mahdollisuudet ovat Nintendolle itselleenkin alkaneet vähitellen aueta sitä mukaa kuin laitteesta on alkanut muodostua valmiimpi. Todennäköisesti ne kaikkein jännittävimmät tavat käyttää padia ovat vielä vasta edessä päin, ja sen suhteen ei auta kuin vain kärsivällisesti odottaa.

Sinulla Mahe on paljon hyviä pointteja ja ymmärrän kyllä hyvin näkemyksiäsi. Voin myös sanoa, ettet ole ainoa joka toivoo Wii U:lle Wii Sportsin ja Excite Truckin kaltaisia oivalluksia - pidin molemmista peleistä paljon. Excite Truck on mielestäni yksi kaikkien aikojen parhaita arcadekaahailuja ja petyin kovasti, ettei Excite Bots koskaan päässyt Eurooppaan asti.

Ilmeisesti olet ostanut Wii U:n, joten kiinnostaa vielä kysyä, että jos laite on jo ennen julkaisua epäilyttänyt sinua noin paljon, miksi olet sen ostoon päätynyt?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Paljon asiaa oli siinä, ja ilmeisesti olemme monista asioista samaa mieltä. Minun näkökulmaani värittää se, että minusta Wii U on päivitys jota emme olisi vielä tarvinneet - ainakaan tässä kunnossa. Gamepadia ei ole mielestäni vielä onnistuttu hyödyntämään samalla tavoin kuin Wiikakea heti Wiin julkaisussa, eivätkä myöskään tiedossa olevat tulevat pelit anna viitteitä, että tulossa olisi jotain erityisen kekseliästä, mielenkiintoista tai yksinkertaisesti paremmin toimivaa.

Käyttöliittymä on kuitenkin selkeästi Wii U:n heikoimpia ominaisuuksia ja se varmasti häiritsee pelaajia, jotka käyttävät konsolista enemmän muitakin ominaisuuksia kuin pelkästään pelejä. Jo julkaisupäivän päivitys viestii siitä, että Nintendolla tuli kiire saada laite julkaisukuntoon.

Tältähän se näyttää ja tuntuu, ja se on varsin ikävää Nintendon kannalta. Wii U:sta syntyy vaikutelma, että Nintendo itsekään ei ollut oikein valmis siihen, ja siksi päivitykset ja ominaisuudet tulevat jälkijunassa ja käytettävyys tökkii. Valitettavasti julkaisussa tarjolla oleva ohjelmisto asettaa ainakin kehyksen tulevaisuuden kehitykselle, vaikka sitä toki voidaan parantaa ja muuttaa.

Mitä Wii U:n ominaisuuksien hyödyntämiseen tulee niin ehkä Nintendo itsekään ei vielä ole täysin perillä mitä kaikkea gamepadilla voi tehdä ja se ei mielestäni ole heikkous.

Päinvastoin. Nintendolla on syytä olla jo paljon ideoita ja pelejä työn alla, koska jos tämänhetkinen pelien julkaisuaikataulu ei saa mielekästä täytettä, voi Wii U:lle povata vielä huonompaa ensimmäistä vuotta kuin 3DS:lle.

jos laite on jo ennen julkaisua epäilyttänyt sinua noin paljon, miksi olet sen ostoon päätynyt?

Kuten olen maininnut, Wii U:ssa on yhä Wiin perimää hankalasta julkaisusta huolimatta. Wii U tarjoaa lisää Wii-tyylistä sisältöä, kuten New Super Mario Bros. U, Rabbids Land ja tuleva Wii Fit U. Lisäksi Wii U:ssa on erittäin tärkeänä ominaisuutena Wii-taaksepäinyhteensopivuus, joka toimii paremmin kuin 3DS:n vastaava ominaisuus DS-peleille. Wii U:n kannalta olemme siinä ikävässä tilanteessa, että siitä ei välttämättä tule uutta Wiitä, mutta toisaalta uutta Wiitä ei todennäköisesti ole tulossa mistään muualtakaan. Joudumme siis tyytymään Wii U:hun paremman puutteessa, ja toivomaan että se pääsisi edeltäjänsä tasolle ajan myötä.

Seuraava PlayStation ja Xbox eivät välttämättä myöskään onnistu julkaisuissaan kovin hyvin. Pahimmillaan niistä tulee edellisten HD-konsolien toisintoja: lisää suoritustehoa, mutta helposti rikkoutuvia laitteita, joita mahdollisesti jopa ohjataan yhä padeilla. Riittääkö Sonylla pokkaa tuoda markkinoille DualShock 4? Sony ja MS saavat varmasti markkinoille tehokkaammat konsolit kuin Wii U, mutta raa'an suoritustehon sijaan kannattaisi keskittyä eriyttäviin ominaisuuksiin ja myös niiden hyödyntämiseen. Ratkaisu ei välttämättä ole Sonyn tai MS:n oma Gamepad, vaan jotain muuta.

Vaikka olenkin maalaillut uhkakuvia Wii U:n tulevaisuudelle, niin Nintendolla voi olla laitteen tarvitsemia parannuksia työn alla jo nyt. He ovat julkisesti ilmoittaneet pyrkivänsä parantamaan käyttöliittymän toimivuutta, ja todennäköisesti uutta ohjelmistoa ja sovelluksia on koko ajan työn alla, ne eivät vain ehtineet julkaisuun. Rajumpiakin uudistuksia voi kuvitella, mutta en lähde spekuloimaan sellaisia nyt. Peleissäkin toivottavasti nähdään niitä julkistuksia, jotka tarjoavat pelaajille julkaisupelejä mielenkiintoisempia syitä Wii U:lla pelaamiseen. Wii U:ssa ei vaikuttaisi olevan mitään niin ilmeistä ongelmaa kuin RRoD tai tärinätön Sixaxis-pädi, joten parannukset tapahtuvat ohjelmistotasolla ja peleissä, eivät vähitellen parantuvien laitteistomallien myötä. Julkaisussa ostettu Wii U Premium kestänee koko sukupolven läpi ainakin laitteistotasolla yhtä hyvin kuin julkaisussa ostettu Wii aikanaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Seuraava PlayStation ja Xbox eivät välttämättä myöskään onnistu julkaisuissaan kovin hyvin. Pahimmillaan niistä tulee edellisten HD-konsolien toisintoja: lisää suoritustehoa, mutta helposti rikkoutuvia laitteita, joita mahdollisesti jopa ohjataan yhä padeilla.

Sanamuodot hieman kuulostavat oudoilta ainakin omaan korvaan - siis retorisilta? PS4/720 (työnimet hatusta) nimenomaan tulevat olemaan aiempien HD-konsolien toisintoa: Niissä on lisää suortustehoja/asteen parempaa graffaa, HD-resoja (mitä muutakaan), entistä monipuolisempaa online-maailmaa/nettikauppaa ja niitä todellakin ohjataan edelleen padeilla - aivan takuuvarmasti. Siis 100% varmuudella. Eikun 120% varmuudella. Sitä en tiedä tuodaanko uusia ohjaimia (tyyliin Dualshock 4) markkinoille, mutta pääosin ne varmasti ovat entisen oloisia. Viilauksia suuntaan ja toiseen voi tietysti tehdä.

Move ja Kinect on tuotu markkinoille jo aikaa sitten ja sekä Sony että MS ovat nyt nähneet ettei niiden "varaan" tulevia konsoleita kannata rakentaa. Vaikka nyt sitten MS integroisikin Kinectin suoraan konsoleihin tms. Ne ovat valinnaisena mukana toki jatkossakin. Ja jos Wii U ei lähde lentoon jotenkin erityisen hyvin, niin miksi edes seurata sitä esim. tablet-maailmaan? Nythän Nintendo kokeilee vesiä ja muut totutusti seuraavat tilannetta. Tabletin voi tuoda taas senkin valinnaisena myöhemmin.

Minusta markkinat ovat puhuteen: Jipot on pääosin nyt nähty ja niitä halutaan nyt maltillisemmin (=niille on paikka, mutta enemmän valinnaisina). Sony ja MS: Keskittykää tulevissa konsoleissa olennaiseen - pliis.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Move ja Kinect on tuotu markkinoille jo aikaa sitten ja sekä Sony että MS ovat nyt nähneet ettei niiden "varaan" tulevia konsoleita kannata rakentaa. Vaikka nyt sitten MS integroisikin Kinectin suoraan konsoleihin tms. Ne ovat valinnaisena mukana toki jatkossakin. Ja jos Wii U ei lähde lentoon jotenkin erityisen hyvin, niin miksi edes seurata sitä esim. tablet-maailmaan? Nythän Nintendo kokeilee vesiä ja muut totutusti seuraavat tilannetta. Tabletin voi tuoda taas senkin valinnaisena myöhemmin.

Minusta markkinat ovat puhuteen: Jipot on pääosin nyt nähty ja niitä halutaan nyt maltillisemmin (=niille on paikka, mutta enemmän valinnaisina). Sony ja MS: Keskittykää tulevissa konsoleissa olennaiseen - pliis.

Jos jotain, niin nyt niitä jippoja kaivataan entistä enemmän. Edellisessä sukupolvessa Sony ja MS kaiketi huomasivat, että kesken sukupolven markkinoille tuotu ohjausratkaisu ei saa niin suurta kannatusta ja tukea kuin laitteessa oletuksena oleva. MS sai Kinectin integroitua paremmin käyttöjärjestelmätasolle ja laitteen päävalikoihin, mutta Sonylla tämä jäi erittäin pahasti toteuttamatta. PS3:n päävalikoiden selaaminen Movella on täysi vitsi, koko valikkojärjestelmä olisi pitänyt suunnitella uudestaan.

Juuri siksi näillä kahdella olisi nyt tilaisuus ryöstää yllätysmomentti Nintendolta. Gamepadilla on hyödyllisiäkin ominaisuuksia, mutta monipuolisuudestaan huolimatta se ei tarjoa Wiikaken tasoista ydinkäytettävyyttä. Jos laitteeseen saadaan heti julkaisussa integroitua uusi "jippo", sen tuki on helpompi integroida käyttöjärjestelmään ja peleihin heti alusta alkaen, ja jokin Gamepadia parempaa toiminnallisuutta tarjoava ratkaisu voisi viedä pelaajien mielenkiinnon Wii U:lta. Ei Nintendon tarvitse olla se, joka "kokeilee vesiä", kyllä niitä hyviä ideoita voi tulla muualtakin. Wii U:lla on vuoden etumatka, mutta tämä on toisaalta myös vuoden lisäkehitysaika tarjota uusia käyttötapoja seuraavan PlayStationin tai Xboxin kanssa, heti julkaisusta lähtien. Ei MS:n tai Sonyn tarvitse tarjota omaa versiotaan Gamepadista, vaan se voi olla jotain ihan muuta.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos jotain, niin nyt niitä jippoja kaivataan entistä enemmän.

Vaikka PC kärjessä kuljenkin, juuri nuo jipot on niitä asioita mitä seuraavilta konsoleilta vähiten toivoo. Tuntuvat vaan tulevan ikävässä mielessä itse pelaamisen eteen. Mitä on Wiimoten "ydinkäytettävyys"? Tarkoitatko ideaa? Käytäntö jätti omasta mielestä paljon toivomisen varaa, mutta paperilla tuosta toki innostui.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitä on Wiimoten "ydinkäytettävyys"? Tarkoitatko ideaa? Käytäntö jätti omasta mielestä paljon toivomisen varaa, mutta paperilla tuosta toki innostui.

Wiikaken ydinkäytettävyys sisältää mm. osoitustunnistuksen, liiketunnistuksen, modulaarisen rakenteen, vaihtuvan orientaation ja yksinkertaistetun näppäinkonfiguraation. Wiikaken design on sanalla sanoen mestarillista.

Wiikake ei ole pelkästään " toisenlainen ohjain", vaan sen ydinkäytettävyys muodostuu siitä, miten sitä voidaan käyttää ja miten sitä käytetään. Wiikake oli ja on valtavan monipuolinen ohjain, jonka ydinkäytettävyys on hyvin erilaista kuin muiden ohjaimien, jopa uudempien kilpailevien ohjaimien kuten Moven ja Gamepadin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Wii U:n (ja erityisesti juuri Gamepadin) valtava potentiaali tulee selväksi heti alkumetreillä laitetta testatessa. Ilmiselvää on se, että Nintendo teki sen taas ja uudisti pelaamista luoden alustan, jolle on mahdollista luoda täysin uudenlaisia pelikokemuksia. Esim. Nintendo Landin pelit kuten Animal Crossing - Sweet Days, Luigi's Mansion ja Metroid Blast ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan äärimmäisen pelattavia, tuoreita ja hauskoja. Myös Wiimote kontrollit ovat läsnä monessa näistä peleistä, joten ei voida puhua, ettäkö Gamepad olisi nyt jotenkin täysin syrjäyttänyt tuon vanhan Wiin kontrollimetodin, niinkuin tässä threadissa tunnutaan uhoavan..

Ongelma tässä on ehkä se, että tällä hetkellä parasta Wii U:ssa on juuri nimenomaan tuo potentiaali, ei se, mitä se tarjoaa nyt. Vaikkakin konsolin launchipelivalikoima on ihan kohtuullinen, niin sieltä puuttuu "system seller"-peli ja myös tablettia tukeva "proof-of-concept"-peli. Muutenkin nähtäväksi jää, että millä tavalla konsolin yksilöllisiä ja innovatiivisia piirteitä tullaan hyödyntämään. Vahvuus voisi olla juuri Nintendo Landin pelien tyyppisissä yksinkertaisissa, mutta äärimmäisen koukuttavissa ja innovatiivisissä peleissä, mutta riski on se, että laitteelle julkaistaan multiplattareita, joissa pause menu tai kartta on rykästy ohjaimen ruudulle.

Wii U on ollut kyllä tähän mennessä ehdottomasti positiivinen kokemus. Moninpelitunteja NSMBU:n ja Nintendo Landin parissa on kertynyt jo paljon ja kaikenkaikkiaan näen ihan valoistan tulevaisuuden laitteelle. Nykyisellään silti laite ei ole syrjäyttänyt vanhaa kunnon 360:tä yksinpelikonsolina .... ainakaan tässä taloudessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Wiikaken ydinkäytettävyys sisältää mm. osoitustunnistuksen, liiketunnistuksen, modulaarisen rakenteen, vaihtuvan orientaation ja yksinkertaistetun näppäinkonfiguraation. Wiikaken design on sanalla sanoen mestarillista.

Wiikake ei ole pelkästään " toisenlainen ohjain", vaan sen ydinkäytettävyys muodostuu siitä, miten sitä voidaan käyttää ja miten sitä käytetään. Wiikake oli ja on valtavan monipuolinen ohjain, jonka ydinkäytettävyys on hyvin erilaista kuin muiden ohjaimien, jopa uudempien kilpailevien ohjaimien kuten Moven ja Gamepadin.

Ihan erilaisen ohjaimen olet löytänyt kuin minä. Kapula oli ensikoskemalta tökerön tuntuinen ja toiminnalta "jotain sinne päin". Lähtökohtaisesti peliasennon muuttaminen harmitti, mutta onneksi kapulan kanssa pystyi lopulta lojumaan siinä missä pädi kädessä. Ydinkäytettävyys tuntuu omaan korvaan vaan erikoiselta, sillä en millään tasolla pitänyt kapulasta. Hieman erilainen tapa tehdä samat asiat. FPS jäi genrenä täysin hyödyntämättä ja juuri tälle sektorille kohdentuivat suurimmat odotukset, eikä Zack & Wikin kaltaiset pelit olleet sen parempia (tai huonokuin Monkey Islandit pädillä.

Näillä mennään :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Wii U on heti toisella viikolla vaikeuksissa UK:ssa. Amazon.co.ukssa mahtuu hädin tuskin top 100 PC & Video Games. Kannattiko ajaa Wii brandi noin alas kahden viime vuoden aikana?

Nyt Wii U on kieltämättä ollut pienoisissa vaikeuksissa saarivaltakunnassa. Koneet ja pelit eivät ole käyneet kaupaksi niin hyvin kuin olisi voinut kuvitella (ks. esim. tämä tai tämä).

Japanissa konsolin myynnit lähtivät kuitenkin käyntiin mukavasti: laitetta myytiin julkaisuviikollaan yli 300 000 kappaletta.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei ole kyllä WiiU vielä paljoa itseäni vakuuttanut, en vain osaa nähdä miten tabi toisi omaan pelaamseeni olennaisesti lisää, jotenkin tuntuu epäkäytännölliseltä vahdata esim. karttaa tai inventaariota alaspäin tabiin ja taas katse takas näyttöön. Mutta ehkä sille keksitään jotain oikeaakin käytöä, en itse vaan pysty kuvittelemaan että mitä, jollain parempaa näkemystä asiaan? Joku puhui minipeleistä pelin sisällä, no miksi se ei voisi olla vaan tv ruudussa, tiedä en...

Nintendo yrittää selvästi olla rohkea edelläkävijä, saihan Wiin liikkeentunnistus painostettua muutkin yrittämään samaa. Omaan pelaamiseen sekään ei tuonut hyötyjä, itseäni ei pelatessa kiinnostanut heilua kun liikun aivan tarpeeksi muussakin elämässä ja pelatessa haluan rasittaa korkeintaa aivojani. Olihan se hetken kiva Zeldassa heilutella miekkaa mutta itse näen immersion tulevan muista asioista kuin omista liikkeistäni.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Nythän on alkanut valumaan "luotettavia" huhia ps4 ja xbox720:stä. Laitetaas jonkinlaista listausta

PS4 / orbis

Prosessori: AMD Jaguar 8-ytiminen (kellotaajuus 1,6GHz)
Näytönohjain: AMD:n Radeon HD -pohjainen ratkaisu. Grafiikkaytimiä yhteensä 18 (kellotaajuus 800 Mhz)
keskusmuisti: 4 gigatavua GDDR5 (512 tästä varattaisiin käyttöjärjestelmälle)

Xbox 720 / Durango

Prosessori: AMD Jaguar 8-ytiminen (kellotaajuus 1,6GHz)
Näytönohjain: Huhujen mukaan jää hieman PS4:n ratkaisusta. Toisaalta Durangon arvellaan hyödyntävän näytönohjaimen lisäksi myös erikoistuneempia teknisiä ratkaisuja grafiikan tuottamiseksi.
Keskusmuisti: 8 gigatavua DDR3 (Microsoft yrittää väistää DDR3-muistin nopeusongelmia eDRAM-teknologian avulla.

Yhteenveto (suora lainaus Domesta)

"Pikaisella vilkaisulla näyttäisi siltä, että Sonyn seuraava konsoli on puhtaasti hevosvoimia laskemalla seuraavaa Xboxia tehokkaampi laite. Microsoftin konsolin tekniset valinnat vihjaavat, että yritys ottaa mallia Nintendolta ja yrittää voittaa alaa muullakin kuin pelkällä raa-alla laskentakapasiteetilla. Seuraavan sukupolven versio Kinectistä nousee mieleen esimerkkinä laitteesta, joka hyötyy jo itse konsolin arkkitehtuurissa tehdyistä ratkaisuista.
Joka tapauksessa molemmat konsolit ovat arkkitehtuuriltaan nykyistä sukupolvea lähempänä tyypillistä PC-arkkitehtuuria. Tämä helpottaa pelien kääntämistä myös PC:lle. Vertailussa nopeimpiin PC-koneisiin tulevat konsolit jäävät jalkoihin, mutta keskivertopulliaisen pelikone tullee ainakin alkuun haastetuksi vakavasti."

Lähteet:
Orbis unmasked: what to expect from the next-gen PlayStation • Articles • Eurogamer.net
Seuraavan sukupolven konsoleissa riittää vääntöä – Dome.fi
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä vaiheessa toki pitää muistaa että huhut on aina kuitenkin vain huhuja. On kuitenkin mielenkiintoista kuinka erilaisia kokoonpanoja tässä MS:sälle ja Sonylle huhuillaan, varsinkin laskentatehon ja muistin osalta.

Meidän pelaajien kannalta mielenkiintoisimmit huhut lienevät kuitenki ne, että tällä hetkellä kummankin laitteen julkistusta huhuillaan vahvasti maaliskuulle, myynnissä laitteet olisivat loppuvuodesta. Varsinkin Sonylla ei ole tällä hetkellä varaa antaa yhtään kaulaa MS:sälle, talous on kuralla ja Vita flopannut; PS4:n on käytävä heti kaupaksi.

Itselläni suurin moite Pleikkareissa on ohjain jonka parasta ennen päiväys meni umpeen noin 10v sitten, mutta onneksi myös ohjaimeen huhuillaan muutosta, PS3 julkistamisen jälkeen ohjaimen muutoksista puhkesi faniraivopaskamyrsky saa nähdä miten nyt käy.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eurogamer jakaa samoja huhuja kuin Haaso tuossa yllä:

Playstation Orbis (PS4)

  • CPU: Eight-core AMD processor running at 1.6GHz
  • Graphics core: Radeon HD hardware, 18 compute units at 800MHz
  • Additional hardware: GPU-like Compute module, some resources reserved by the OS
  • System-on-chip codename: Liverpool
  • Memory: 4GB GDDR5, 512MB reserved by the OS

Täällä taas ei haluttaisi suuria muutoksia muuten ympäristöön. Tablettiohjain menettelee, mikäli siinä rinnalla kulkee Dualshock.

Lähde: Orbis unmasked: what to expect from the next-gen PlayStation • Articles • Eurogamer.net
 
Ylös Bottom