Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Varmasti FAQ-kamaa, mutta onko 'PS4' ja 'Xbox720' julkaisut varmistettu vuodelle 2013?
Toki Mariot sun muut toistavat itseään, mutta aivan samalla tavalla toisten konsoleiden FPS:t näyttävät ja tuntuvat edelleen samalta.
Wii U ei ole aivan sellainen innostuksen aihe kuin Wii aikoinaan, mutta jo NintendoLand tempaisi mukaansa uusilla kikoillaan, jotka ovat lopulta yksinkertaisia, mutta sellaisia joita en ennen kokenut konsoleilla. Esim. NintendoLandin Metroid-peli loi samanlaista jännitystä, kuin lapsena ulkoleikeissä. Kuulostaa kornilta, mutta näin se vain on.
Vanhan toistoa löytyy yhdestä jos toisestakin pelisarjasta, eivätkä N-pelitkään ole siltä välttyneet. Nintendon pääpelisarjat ovat tietyistä samana pysyneistä pelimekaanisista asioista huolimatta kuitenkin uudistuneet ja muuttuneet enemmän kuin useimmat muut pelisarjat.
Ja kyllä, Wii oli suuri uudistaja. Tämänhetkinen vaikutelma on, että Wii U ei ole yhtä mullistava kuin edeltäjänsä, mutta toisaalta Wii asetti kyseisen innovaatioriman niin tavattoman korkealle. Ja eihän sitä tietenkään tiedä, millaisia sovelluksia ja käyttötarkoituksia pelinkehittäjät kosketusnäyttöohjaimelle vielä tulevien vuosien aikana keksivät.
Wii ehkä oli uudistaja (joo, toi se liiketunnistuksen, mutta minä en ole vieläkäään hiffannut että mikä todellinen hyöty siitä oli, kivoja leluja kuitenkin). Wii U ei taas ole millään muotoa uudistaja. Mielestäni Wii U on vain kasa huonoja ideoita ja nintendon pelejä.
Saa olla aika vahvan väriset lasit päässä jos ei kykene näkemään wii u:n innovatiivisuutta. Pitkään olin tuon Wii U:n kanssa aika meh linjalla, mutta nyt viimepäivinä laitteen ostaminen on alkanut kuumottamaan vahvasti. Saas nähdä.
Noihin MS kosketusnäyttö huhuihin en jaksa uskoa. Aivan liian kallista tehdä tehokonsoli jossa olisi vielä kosketusnäyttö ohjaimessakin.
Tässä vähän tilanneraporttia Wii U:n myynneistä siltä varalta, että joku on missannut:
Iso-Britanniassa konsoli myi 40 000 kappaletta ensimmäisten kahden päivän aikana: Wii U sells 40k units in the UK in its opening weekend | Games industry news | MCV.
22 BOOK OF SPELLS PS3 SONY COMPUTER ENT. SONY COMPUTER ENT.
23 FORZA HORIZON XB360 MICROSOFT MICROSOFT
24 FORZA MOTORSPORT 4 XB360 MICROSOFT MICROSOFT
25 MOSHI MONSTERS: MOSHLINGS THEME PARK DS MIND CANDY MIND CANDY
26 SKYLANDERS GIANTS XB360 SKYLANDERS ACTIVISION BLIZZARD
27 NINTENDO LAND WII U NINTENDO NINTENDO
Saa olla aika vahvan väriset lasit päässä jos ei kykene näkemään wii u:n innovatiivisuutta.
Nintendo on siitä jännä firma että "innovatiivisuus" liitetään siihen hyvinkin heppoisin perustein. Ja usein ikään kuin Nintendo olisi keksinyt jipot ensin. Oikeasti Nintendo on vain ottanut jo aiemmin keksityn/demotun/testatun jutun ja saanut sen läpi myös massoille näitä jo olemassa olevia ideoita viilaamalla eteenpäin.
Toisaalta Nintendo ansainnee sen innovatiivisuuden leimansa nimenomaan tuosta rohkeasta edelläkävijyydestä. Wii ei koskaan mullistanut tapaa pelata mutta kummasti se siltikin sekä menestyi että petasi tietä Moven ja Kinectin kaltaisille virvellyksille. Tavallaan sitä toivoisi, ettei WiiU kannustaisi samaan kehityskulkuun mutta pelaamisen suhteen tuo jipottelu tuntuu edelleen elävän vahvaa nousukautta. Tästä vielä puoli vuosikymmentä eteenpäin ja tavan pädipelaaminen saattaa olla jo oldschool-retroaNintendo on siitä jännä firma että "innovatiivisuus" liitetään siihen hyvinkin heppoisin perustein. Ja usein ikään kuin Nintendo olisi keksinyt jipot ensin. Oikeasti Nintendo on vain ottanut jo aiemmin keksityn/demotun/testatun jutun ja saanut sen läpi myös massoille näitä jo olemassa olevia ideoita viilaamalla eteenpäin. Kaikki kunnia tästä ja esim. Wiin menestyksestä tietysti - mutta ei Wii U pääse enää lähelläkään alkuperäisen Wiin myyntilukemia - tämän kyllä uskallan ennustaa (tämähän ei tietty kuitennkaan tarkoita että Wii U = floppi). Markkina ei enää ole sellainen jossa pärjää "innovatiivisilla jipoilla".
Toisaalta Nintendo ansainnee sen innovatiivisuuden leimansa nimenomaan tuosta rohkeasta edelläkävijyydestä. Wii ei koskaan mullistanut tapaa pelata mutta kummasti se siltikin sekä menestyi että petasi tietä Moven ja Kinectin kaltaisille virvellyksille. Tavallaan sitä toivoisi, ettei WiiU kannustaisi samaan kehityskulkuun mutta pelaamisen suhteen tuo jipottelu tuntuu edelleen elävän vahvaa nousukautta. Tästä vielä puoli vuosikymmentä eteenpäin ja tavan pädipelaaminen saattaa olla jo oldschool-retroa![]()
Propsit sille joka uskaltaa toteuttaakin luovuuttaan isossa skaalassa, ei ole helppoa eikä halpaa olla edelläkävijä.
Wii ei koskaan mullistanut tapaa pelata mutta kummasti se siltikin sekä menestyi että petasi tietä Moven ja Kinectin kaltaisille virvellyksille.
Kokeilematta paskaa.
Toivottavasti MS ei lähde tähän pelleilyyn mukaan vaan tekee seuraavalle boxille suunnilleen nykyisen kaltaisen ohjaimen parannuksilla.
Ainakin minulla on ollut todella hauskaa Wii U:n seurassa ja odotan mielenkiinnolla mitä kaikkea tuolle laitteelle tullaan keksimään. Olen huomannut, että pelaaminen on paljon hauskempaa kun sitä ei rajoita vain tiettyihin firmoihin - näin erilaisia pelejä voi pelata paljon laajemmalla skaalalla. Muistelen kaiholla lapsuuttani, jolloin pelejä pelattiin laitteesta huolimatta koska se oli hauskaa - ei siksi että yksi oli tehokkaampi kuin toinen tai siksi, että konsoli oli juuri sen tietyn firman valmistama. Silloin kelpasi niin Nesin, Master Systemin, MSX:n kuin C64:n pelit, sillä ne olivat pelejä yhtä kaikki.
Toivottavasti MS ei lähde tähän pelleilyyn mukaan vaan tekee seuraavalle boxille suunnilleen nykyisen kaltaisen ohjaimen parannuksilla.
Hear, hear! Johonkin innovatiiviseen ohjaustapaan pakottaminen on nimenomaan se sudenkuoppa, johon Wii mielestäni vähän kompastui ja ainakin minusta nimenomaan Super Mario Galaxy olisi ollut kertaluokkaa kovempi ja särmemmin pelattava tapaus Classic Controller -tuella. Käytännössä siinä ei oltaisi menetetty kuin niiden star bitsien viuhtominen ilmasta Wiimoten avulla ja se nyt oli milteipä malliesimerkki merkityksettömästä pelisuunnittelusta, joka kulkee nimenomaan ohjaustavan eikä pelin ehdoilla.En nyt allekirjoita Arbiterin kaikkia suorasukaisia kommentteja, mutta tässä on hyvä pointti sinänsä: Valinnaisuus. Itseä on hieman häirinnyt Wiin tulosta lähtien se että Nintendo hyvin pitkälti pakotti monissa sen suurimmissa nimikkeissä pelaamaan liiketunnistusohjaimilla - tai ainakin niin että classic controller oli lisävaruste ja nimestäänkin päätellen jo vähän "vanha juttu".
TOKI nämä pelit olivat sitten myös suunniteltu alusta loppuun liiketunnistukselle (ainakin pääosin) ja suurin osa niistä toimii tietysti aivan mainiosti (vaikkapa Mario Galaxy), mutta missä menee se raja jossa Wiin ohjaimet ovat osin rajoittaneet pelisuunnittelua kun ensimmäinen kehittäjien palaveri alkaa tyyliin "noh mites me saadaan Wii remote ja Nunchuk tähän peliin"? Missä menee raja jossa kehittäjä haluaisi tehdä sen seuraavan Zeldan ihan normipadille?