Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Varmasti FAQ-kamaa, mutta onko 'PS4' ja 'Xbox720' julkaisut varmistettu vuodelle 2013?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Varmasti FAQ-kamaa, mutta onko 'PS4' ja 'Xbox720' julkaisut varmistettu vuodelle 2013?

Ei. Eihän kumpaakaan ole virallisesti vielä julkistettu.

Moni asia kyllä viittaa siihen, että ensi vuonna tulisi uutta rautaa MS:lta tai Sonylta. Uuden Xboxin ympärillä on ollut hieman enemmän huhuja, ja MS:lla ei tietääkseni ole mitään yksinoikeuspeliä julkistettu ensi vuoden lopulle. Yleensähän jo tässä vaiheessa on tiedetty, että uusi Forza, Gears of War tai Halo on tulossa ensi syksynä. Nytpä ei ole mitään uutisia tai edes huhuja. Eihän se välttämättä mitään tarkoita, mutta voi olla, että MS julkistaa uuden konsolin ensi syksyksi ja laittaa paukut pelirintamalla uudelle konsolille. Muut voivat ja varmasti julkaisevatkin pelejä vielä pitkään Xbox 360:lle.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä nyt pikkuhiljaa saisivat seuraavat konsolit tulla. Alkaa olla jo tämä ikuisuuden kestänyt sukupolvi nähty ja koettu, itse ainakin hc-pelaajana janoan uutta ulkoasubuustia peleihin ja toivottavasti muutenkin parannettua sisältöä, plus toivottavasti isompaa frameratea, mieluusti se 60 fps kaikkiin peleihin. Toivon myös että uudet konsolit saavat uudet ip:t kasvuun, tämäkin vuosi ollut jatko-osaa jatko-osan perään. Hatunnosto kuitenkin pelifirmoille kuinka paljon vielä osaavat vanhasta raudasta kaivaa poweria.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toki Mariot sun muut toistavat itseään, mutta aivan samalla tavalla toisten konsoleiden FPS:t näyttävät ja tuntuvat edelleen samalta.

Wii U ei ole aivan sellainen innostuksen aihe kuin Wii aikoinaan, mutta jo NintendoLand tempaisi mukaansa uusilla kikoillaan, jotka ovat lopulta yksinkertaisia, mutta sellaisia joita en ennen kokenut konsoleilla. Esim. NintendoLandin Metroid-peli loi samanlaista jännitystä, kuin lapsena ulkoleikeissä. Kuulostaa kornilta, mutta näin se vain on.

Vanhan toistoa löytyy yhdestä jos toisestakin pelisarjasta, eivätkä N-pelitkään ole siltä välttyneet. Nintendon pääpelisarjat ovat tietyistä samana pysyneistä pelimekaanisista asioista huolimatta kuitenkin uudistuneet ja muuttuneet enemmän kuin useimmat muut pelisarjat.

Ja kyllä, Wii oli suuri uudistaja. Tämänhetkinen vaikutelma on, että Wii U ei ole yhtä mullistava kuin edeltäjänsä, mutta toisaalta Wii asetti kyseisen innovaatioriman niin tavattoman korkealle. Ja eihän sitä tietenkään tiedä, millaisia sovelluksia ja käyttötarkoituksia pelinkehittäjät kosketusnäyttöohjaimelle vielä tulevien vuosien aikana keksivät.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Vanhan toistoa löytyy yhdestä jos toisestakin pelisarjasta, eivätkä N-pelitkään ole siltä välttyneet. Nintendon pääpelisarjat ovat tietyistä samana pysyneistä pelimekaanisista asioista huolimatta kuitenkin uudistuneet ja muuttuneet enemmän kuin useimmat muut pelisarjat.

Ja kyllä, Wii oli suuri uudistaja. Tämänhetkinen vaikutelma on, että Wii U ei ole yhtä mullistava kuin edeltäjänsä, mutta toisaalta Wii asetti kyseisen innovaatioriman niin tavattoman korkealle. Ja eihän sitä tietenkään tiedä, millaisia sovelluksia ja käyttötarkoituksia pelinkehittäjät kosketusnäyttöohjaimelle vielä tulevien vuosien aikana keksivät.

Wii ehkä oli uudistaja (joo, toi se liiketunnistuksen, mutta minä en ole vieläkäään hiffannut että mikä todellinen hyöty siitä oli, kivoja leluja kuitenkin). Wii U ei taas ole millään muotoa uudistaja. Mielestäni Wii U on vain kasa huonoja ideoita ja nintendon pelejä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Wii ehkä oli uudistaja (joo, toi se liiketunnistuksen, mutta minä en ole vieläkäään hiffannut että mikä todellinen hyöty siitä oli, kivoja leluja kuitenkin). Wii U ei taas ole millään muotoa uudistaja. Mielestäni Wii U on vain kasa huonoja ideoita ja nintendon pelejä.

Saa olla aika vahvan väriset lasit päässä jos ei kykene näkemään wii u:n innovatiivisuutta. Pitkään olin tuon Wii U:n kanssa aika meh linjalla, mutta nyt viimepäivinä laitteen ostaminen on alkanut kuumottamaan vahvasti. Saas nähdä.

Noihin MS kosketusnäyttö huhuihin en jaksa uskoa. Aivan liian kallista tehdä tehokonsoli jossa olisi vielä kosketusnäyttö ohjaimessakin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Saa olla aika vahvan väriset lasit päässä jos ei kykene näkemään wii u:n innovatiivisuutta. Pitkään olin tuon Wii U:n kanssa aika meh linjalla, mutta nyt viimepäivinä laitteen ostaminen on alkanut kuumottamaan vahvasti. Saas nähdä.

Noihin MS kosketusnäyttö huhuihin en jaksa uskoa. Aivan liian kallista tehdä tehokonsoli jossa olisi vielä kosketusnäyttö ohjaimessakin.

Myönnän että olen aika paljon MS:n suuntaan kallellaan, mutta tämä koskee yleensä Sonyä. Nintendo on pitkään ollut niin heikko peluri, ettei se jaksa edes etäisesti enää kiinnostaa. Oletetaan siis että minulla on lasien vahvuuksien kanssa hieman tarkennuksen varaa ja näen asiat "väärin", kertoisitko hieman millä tavalla Wii U on innovatiivinen? Millä tavalla Wii U mullistaa pelaamisen, vetää 3rd party kehittäjät tehokkaiden koneiden parista heikkotehoiselle koneelle jossa on kiva gimmick tabletin muodossa (joka on about yhtä innovatiivinen kuin dreamcastin VMU). Minä en vaan pysty näkemään kristallipallossa Wii U:lle menestystä: 3rd party-tuki jää yhtä heikoksi kuin Wiillä ja myyntiluvut todennäköisesti jäävät maailmanlaajuisesti suurinpiirtein puoleen Wiistä.

Microsoftin ei tarvitsisi padiinsa juuri koskea, lähinnä kehittää siitä kestävämmän (tatit) ja d-padi hioa käyttökelpoisammaksi. Eikä laajemmalla liikeradalla olevat liipaisimetkaan olisi huono asia.

Sony sen sijaan saisi vihdoin tulla 90-luvulta pois. Pleikkarilla oli pirun kova ohjain vuonna 1995 ja dualshockin myötä se parani entisestään, mutta jo PS2:lla se alkoi olla vanha (dreamcastin myötä). Viimeistään ekan Xboxin myötä olisi ohjain pitänyt PS3:lle muuttaa epäsymmetriseksi (että tälläiset rannevammaisetkin voisivat pelata). Itseasiassa ohjain on ainoa syy miksi minä en enää ole Sonyn koneita ostanut.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä vähän tilanneraporttia Wii U:n myynneistä siltä varalta, että joku on missannut:

Iso-Britanniassa konsoli myi 40 000 kappaletta ensimmäisten kahden päivän aikana: Wii U sells 40k units in the UK in its opening weekend | Games industry news | MCV.

Wii U on heti toisella viikolla vaikeuksissa UK:ssa. Amazon.co.ukssa mahtuu hädin tuskin top 100 PC & Video Games. Kannattiko ajaa Wii brandi noin alas kahden viime vuoden aikana?

GFK Chart-Track
22 BOOK OF SPELLS PS3 SONY COMPUTER ENT. SONY COMPUTER ENT.
23 FORZA HORIZON XB360 MICROSOFT MICROSOFT
24 FORZA MOTORSPORT 4 XB360 MICROSOFT MICROSOFT
25 MOSHI MONSTERS: MOSHLINGS THEME PARK DS MIND CANDY MIND CANDY
26 SKYLANDERS GIANTS XB360 SKYLANDERS ACTIVISION BLIZZARD
27 NINTENDO LAND WII U NINTENDO NINTENDO
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itseäni ei kyllä innosta pelata seisaaltaan ja huitoa ees taas ympäriinsä.
Kaverilta löytyy Wii, jota on jonkin verran tullut pelailtua. Mielestäni soveltuu lähinnä silloin tällöin illanviettoon viihteeksi.

Tällä hetkellä omat pelit tulee pelailtua PS3:lla. Xbox 360 tuli ostettua -07. Myin sen viime keväänä, kun vuosi sitten tuli pleikkari taloon eikä boxiin tullut koskettua sen jälkeen. Itse nautin pelini sohvalta löhöten isolta screeniltä 5.1 äänillä. Uudelta pleikkarilta kaipaisin lähinnä lisätehoja, jotta se jaksaisi pyörittää pelit 1080p/60fps. Olisi myös mukava nähdä, että peleissä panostettaisiin yhä enemmän 3D-ominaisuuteen, jolloin isolla kuvalla pääsisi kunnolla imeytymään peliin mukaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Saa olla aika vahvan väriset lasit päässä jos ei kykene näkemään wii u:n innovatiivisuutta.

Noh minä en ainakaan näe tuossa tabletissa mitään kovin innovatiivista, koska älypuhelimet ja tabletit ovat olleen jo pelimaailmassa pidempään - Nintendo vain tuo niitä enemmän osaksi konsolikokemusta ja yhdistää tabletin + isomman ruudun. Innovatiivista on ilmeisesti katsoa "kahta ruutua" kun pelaa? Wii U:n alkutaipaleella on nimenomaan käynyt kuten vähän pelkäsin, eli tietyt isot pelit portataan ja niihin liitetään tablet-jippoja sitten ikään kuin "erottautumaan" joukosta - tarvittiin niitä oikeasti tai ei. Vähän samoin kuin tietyissä Vitan peleissä oli alkuun näitä kosketusnäyttö/kallistelujippoja (esim. Uncharted). Jne.

Nintendo on siitä jännä firma että "innovatiivisuus" liitetään siihen hyvinkin heppoisin perustein. Ja usein ikään kuin Nintendo olisi keksinyt jipot ensin. Oikeasti Nintendo on vain ottanut jo aiemmin keksityn/demotun/testatun jutun ja saanut sen läpi myös massoille näitä (jo olemassa olevia) ideoita viilaamalla eteenpäin. Kaikki kunnia tästä ja esim. Wiin menestyksestä tietysti - mutta ei Wii U pääse enää lähelläkään alkuperäisen Wiin myyntilukemia - tämän kyllä uskallan ennustaa (tämähän ei tietty kuitenkaan tarkoita että Wii U = floppi). Markkina ei enää ole sellainen jossa pärjää "innovatiivisilla jipoilla".
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nintendo on siitä jännä firma että "innovatiivisuus" liitetään siihen hyvinkin heppoisin perustein. Ja usein ikään kuin Nintendo olisi keksinyt jipot ensin. Oikeasti Nintendo on vain ottanut jo aiemmin keksityn/demotun/testatun jutun ja saanut sen läpi myös massoille näitä jo olemassa olevia ideoita viilaamalla eteenpäin.

Kyllä minun mielestäni ihan täyttä innovatiivisuutta on myös olemassaolevien keksintöjen hyödyntäminen. Saattaahan joku sivusta sanoa, että "olisin määkin osannut yhdistää iPadin ja Twitterin pelikonsoliin", mutta eipä vaan ole näkynyt (Sonyn heppoista takapeilidemostraatiota enempää). Propsit sille joka uskaltaa toteuttaakin luovuuttaan isossa skaalassa, ei ole helppoa eikä halpaa olla edelläkävijä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Nintendo on siitä jännä firma että "innovatiivisuus" liitetään siihen hyvinkin heppoisin perustein. Ja usein ikään kuin Nintendo olisi keksinyt jipot ensin. Oikeasti Nintendo on vain ottanut jo aiemmin keksityn/demotun/testatun jutun ja saanut sen läpi myös massoille näitä jo olemassa olevia ideoita viilaamalla eteenpäin. Kaikki kunnia tästä ja esim. Wiin menestyksestä tietysti - mutta ei Wii U pääse enää lähelläkään alkuperäisen Wiin myyntilukemia - tämän kyllä uskallan ennustaa (tämähän ei tietty kuitennkaan tarkoita että Wii U = floppi). Markkina ei enää ole sellainen jossa pärjää "innovatiivisilla jipoilla".
Toisaalta Nintendo ansainnee sen innovatiivisuuden leimansa nimenomaan tuosta rohkeasta edelläkävijyydestä. Wii ei koskaan mullistanut tapaa pelata mutta kummasti se siltikin sekä menestyi että petasi tietä Moven ja Kinectin kaltaisille virvellyksille. Tavallaan sitä toivoisi, ettei WiiU kannustaisi samaan kehityskulkuun mutta pelaamisen suhteen tuo jipottelu tuntuu edelleen elävän vahvaa nousukautta. Tästä vielä puoli vuosikymmentä eteenpäin ja tavan pädipelaaminen saattaa olla jo oldschool-retroa :D
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toisaalta Nintendo ansainnee sen innovatiivisuuden leimansa nimenomaan tuosta rohkeasta edelläkävijyydestä. Wii ei koskaan mullistanut tapaa pelata mutta kummasti se siltikin sekä menestyi että petasi tietä Moven ja Kinectin kaltaisille virvellyksille. Tavallaan sitä toivoisi, ettei WiiU kannustaisi samaan kehityskulkuun mutta pelaamisen suhteen tuo jipottelu tuntuu edelleen elävän vahvaa nousukautta. Tästä vielä puoli vuosikymmentä eteenpäin ja tavan pädipelaaminen saattaa olla jo oldschool-retroa :D

Wii todellakin mullisti pelaamisen, eikä pelkästään liiketunnistuksella vaan todella aivan uudella lähestymistavalla, jossa oli kolme pilaria: 1) uusi suunnittelufilosofia, joka muutti pelien luonnetta ja konsolilta odotettavia pelejä, 2) liiketunnistus, joka tarjosi lukemattomia uusia ja uudenlaisia ohjausmahdollisuuksia laidasta laitaan ja 3) retropelaamisen uusi nousu, jonka airuena oli Virtuaalikonsoli, sekä retrotyyliseen pelattavuuteen perustuvat uudet pelit kuten Wii Sports ja neoretro-tyyliset paluut "unohdettuihin" peleihin ja sarjoihin kuten New Super Mario Bros. Wii ja Mega Man 9 (jonka Capcom kehitti Virtuaalikonsolin innoittamana).

Wii tarjosi jotain ihan muuta tympeisiin HD-konsoleihin verrattuna, ja siksi siitä tuli niin suuri menestys.

Wii U:n innovaatio sen sijaan ei ole tässä vaiheessa selvää. Itse asiassa tällä hetkellä minusta vaikuttaa siltä, että Wii U on takapakkia Wiihin verrattuna. Gamepad ei ole Wiikaken veroinen ohjain, Wii U:n Virtuaalikonsoli on sama palvelu joka on saatavilla jo Wiillä, ja tällä hetkellä Wii U -pelejä on julkistettu liian vähän, jotta niistä voisi kunnolla hahmottaa laitteen suuntaa. Excite Truckin ja Wii Sportsin kaltaiset pelit loistavat poissaolollaan, ja Wii U:n käyttöliittymätoteutus vaikuttaa hyvin kyseenalaiselta. Wii U:lla on yhä perimässään Wiin perintöä, mutta paljon riippuu sen hyödyntämisestä: ainakaan Nintendoland ei osoita sitä samaa kekseliäisyyttä, joka aikanaan synnytti Wiin. Julkistamattomat pelit ja toivottavasti tulossa olevat käyttöjärjestelmätason ohjelmistoparannukset voivat vielä pelastaa Wii U:n ja asettaa sen takaisin Wiin tielle, mutta Nintendo suuressa viisaudessaan on päättänyt olla näyttämättä, onko meillä syytä odottaa parempaa tulevaisuutta Wii U:lle kuin miltä nyt näyttää.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Propsit sille joka uskaltaa toteuttaakin luovuuttaan isossa skaalassa, ei ole helppoa eikä halpaa olla edelläkävijä.

Kuten sanoin niin Nintendo ei ole (mielestäni) läheskään kaikissa asioissa ollut sinänsä niin suuri edelläkävijä, vaan se on jalostanut muiden hyviä ideoita massoille ja tuonut niitä edeltäjiään parempaan aikaan markkinoille (ja oikealla konseptilla ja halv(emm)alla konsolilla kuten Wii). Mulla oli mm. Sonyn EyeToy jo joskus v. 2003 tienoilla ja silloin jo huidottiin tv:n edessä - usko pois. Tekniikka ei vain silloin ollut valmis eivätkä markkinat (putkitelevisioiden koko oli sekin n. 32" max). Sonyn tyhmyyttä tietysti oli omalla tavallaan haudata tuo tekniikka (ja palata siihen vasta Moven kautta) ja antaa Wiin tulla ja viedä markkinoita, mutta näin se välillä menee. Wii osui liiketunnistuksella juuri oikeaan aikaan - näkeehän sen etteivät Move ja Kinect enää vedä ihan vastaavaan malliin vaikka niitäkin on miljoonia myyty koteihin. Innostus tuli ja meni - Nintendo oli oikeaan aikaan ja muut hieman myöhässä (ei kylläkään kokonaan).

Wii U:n tabletissa Nintendo otti räjähdysmäisesti kasvaneen kosketusnäyttö/tablet-idean ja jalosti sen pelikonsoliin. Osalle se on edelläkävijän roolia, mutta itselle se vain seuraava askel Nintendon strategiasssa: Haistellaan tuulia ja pyritään tuomaan hyvä idea uudelleen jalostettuna markkinoille ja sopivasti niin että joku muu on tehnyt pohjatyön. Ja Nintendon maine hoitaa loput (s'on innovaatio nääs! :D ).

Mutta loppujen lopuksi päästään tietysti siihen vanhaan viisauteen että pelien laatu on lopulta se mikä määrää - millä on esim. helpoin heittää ja ohjata esim. Batmanin bumerangia? Normipadilla vai ulkoisella tabletilla? Pelaaja päättää. Vaihtoehtoja on.

Wii ei koskaan mullistanut tapaa pelata mutta kummasti se siltikin sekä menestyi että petasi tietä Moven ja Kinectin kaltaisille virvellyksille.

Tottahan se on. Ketju jatkui Movella (tarkempi liiketunnistus) ja Kinectillä (ei ohjainta), eli EyeToysta Wiihin, siitä Moveen ja Kinectiin... Kaikkia näitä ennen oli varmasti jo jotain esiasteita. Itse näen että moni eri yhtiö on omalla tavallaan laittanut lusikkaansa tähän liiketunnistussoppaan ja sitä soppaa on muhinut padassa jo oikeastaan about kymmenen vuotta. Nyt tosin näyttää ettei sopalle enää ole kovin iso jono, mutta kyllä sieltä vielä maukasta keitosta ajoittain saadaan. Porukka on nyt uudella soppakattilalla - sen nimi voisi olla vaikka kosketusnäyttöhärpäkkeet.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En kyllä minäkään pidä tuota täppäriohjainta kummoisena innovaationa. En näe siinä mitään hyötyjä, mutta haittoja senkin edestä. Itse en ainakaan halua pelatessani seurata kahta eri ruutua, saati sitten pitää kädessäni tuollaista isoa virtasyöppöä. Kokeilematta paskaa. Toivottavasti MS ei lähde tähän pelleilyyn mukaan vaan tekee seuraavalle boxille suunnilleen nykyisen kaltaisen ohjaimen parannuksilla.
Enkä keksi mitään muutakaan syytä hankkia Wii U:ta. Valmiiksi vanhentunutta rautaa ja surkeita ratkaisuja verkkopalvelussa. Kun oikeat seuraavan sukupolven konsolit tulevat markkinoille, Wii U:ta tuskin ostaa enää kukaan paitsi kovat Nintendofanit ja tietämättömät.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kokeilematta paskaa.

Olen vakuuttunut..
Kannattaisi oikeasti kokeilla sitä ohjainta ennen kuin alkaa noin jyrkästi tuomita. Ainakin itse olen huomannut muutaman viime viikon aikana esim. tällaisia seikkoja: Ohjain istuu käteen todella mukavasti ja se on todella jämäkkä, olematta silti liian painava. Inventaarion hallinta joissakin peleissä on huomattavasti miellyttävämpää ohjaimen näyttöä koskettelemalla kuin pausevalikossa seikkailu tatin/ristiohjaimen kanssa. Karttakin on mukavasti koko ajan nähtävissä, eikä vie tilaa itse pelikuvasta. Myöskin joissakin peleissä on hauska skannailla ympäristöä padin näytön avulla, kun se skannaus ei rajoitu pelkästään tv-ruutua kohti. Ja nämäkin ovat vain muutamia esimerkkejä. Minun mielestäni kosketusnäyttö ohjaimessa on parannus, ja tämä lausunto perustuu omakohtaiseen kokemukseen useamman pelin kanssa.

Lisäksi en myöskään lähtisi pelien ulkonäköä tuomitsemaan sen perusteella, että suurin osa julkaisupeleistä on suoria porttauksia peleistä, jotka on tehty edellisen sukupolven ehdoilla ilman optimointia Wii U:lle. Nuo Wii U:n speksitkään eivät suoraan kerro laitteen tehosta, kun arkkitehtuuri on sen verran erilaista jokaisen konsolin kohdalla. Totesihan Frozenbyten Mikaelkin Wii U:ta käsittelevässä podcastissa, että laitteessa on huomattavasti enemmän vääntöä kuin muissa konsoleissa. Kun tuota rautaa opitaan vielä tulevina vuosina hyödyntämään, niin pelit voivat olla hyvinkin näyttäviä. Vertaapa vaikka XO:n ensimmäisen aallon pelejä Halo 4:ään - eroa on kuin yöllä ja päivällä.

Ainakin minulla on ollut todella hauskaa Wii U:n seurassa ja odotan mielenkiinnolla mitä kaikkea tuolle laitteelle tullaan keksimään. Olen huomannut, että pelaaminen on paljon hauskempaa kun sitä ei rajoita vain tiettyihin firmoihin - näin erilaisia pelejä voi pelata paljon laajemmalla skaalalla. Muistelen kaiholla lapsuuttani, jolloin pelejä pelattiin laitteesta huolimatta koska se oli hauskaa - ei siksi että yksi oli tehokkaampi kuin toinen tai siksi, että konsoli oli juuri sen tietyn firman valmistama. Silloin kelpasi niin Nesin, Master Systemin, MSX:n kuin C64:n pelit, sillä ne olivat pelejä yhtä kaikki.

Edit: Kannattaa myös hieman miettiä millaista kommentointia tuo julki, mikäli haluaa pitää yllä jokseenkin rakentavaa keskustelua. "Kokeilematta paskaa" -tyylinen kommentointi luo harvoin kovinkaan kummoista uskottavuuspohjaa argumentointiin. Vai kuulostaako tämä jotenkin vakuuttavalta: "Ei kyllä kauheasti huvita heilutella käsiä jonkun kameralaitteen edessä ilman minkäänlaista tuntumaa ohjaimesta, saatikka puhua omalle konsolille. Kinect on kyllä kokeilematta paskaa. Toivottavasti Nipa ei koskaan lähde mukaan mihinkään tuollaiseen."
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toivottavasti MS ei lähde tähän pelleilyyn mukaan vaan tekee seuraavalle boxille suunnilleen nykyisen kaltaisen ohjaimen parannuksilla.

Mulle taas kelpaisi oikein hyvin tuollainen täppäriohjain Xboxillekin (tai pleikkarille). Haluan kyllä siihen kylkeen ne paremmat tehotkin. Kyllä, olen grafiikkahuora, mutta saahan niillä tehoilla aikaan kaikkea muutakin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ainakin minulla on ollut todella hauskaa Wii U:n seurassa ja odotan mielenkiinnolla mitä kaikkea tuolle laitteelle tullaan keksimään. Olen huomannut, että pelaaminen on paljon hauskempaa kun sitä ei rajoita vain tiettyihin firmoihin - näin erilaisia pelejä voi pelata paljon laajemmalla skaalalla. Muistelen kaiholla lapsuuttani, jolloin pelejä pelattiin laitteesta huolimatta koska se oli hauskaa - ei siksi että yksi oli tehokkaampi kuin toinen tai siksi, että konsoli oli juuri sen tietyn firman valmistama. Silloin kelpasi niin Nesin, Master Systemin, MSX:n kuin C64:n pelit, sillä ne olivat pelejä yhtä kaikki.

Minä rajoitan pelaamiseni hyviin peleihin, ja tällä hetkellä Nintendo ei näytä kyvykkäältä toimittamaan niitä tarpeeksi. NESillä oli enemmän hyviä pelejä kuin Master Systemillä, PlayStationilla enemmän hyviä pelejä kuin Nintendo 64:llä. Teknologia kuten NESin alkuperäinen "gamepad"-ohjain asettaa puitteet pelien laadulle, eikä "kehittynyt" tai "erilainen" teknologia ole aina sitä parasta - jokainen konsoli täytyy arvioida aina uudelleen, ja joskus yksinkertainen tekniikka toimii paremmin kuin monimutkainen. Toki Wii U on vasta alkutaipaleellaan, mutta sen sisältämä teknologia ei vaikuta olevan samalla tavalla tarkoituksellisesti suunniteltua kuin Wiin. Wii U sisältää ristiriitoja, jotka saattavat osoittautua haitoiksi laitteelle, ja Gamepad itse on yksi sellainen elementti, jonka toimivuudesta ei ole näin julkaisun jälkeenkään varmuutta. Aika näyttää, tuleeko Wii U:sta NES vai Nintendo 64.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toivottavasti MS ei lähde tähän pelleilyyn mukaan vaan tekee seuraavalle boxille suunnilleen nykyisen kaltaisen ohjaimen parannuksilla.

En nyt allekirjoita Arbiterin kaikkia suorasukaisia kommentteja, mutta tässä on hyvä pointti sinänsä: Valinnaisuus. Itseä on hieman häirinnyt Wiin tulosta lähtien se että Nintendo hyvin pitkälti pakotti monissa sen suurimmissa nimikkeissä pelaamaan liiketunnistusohjaimilla - tai ainakin niin että classic controller oli lisävaruste ja nimestäänkin päätellen jo vähän "vanha juttu".

TOKI nämä pelit olivat sitten myös suunniteltu alusta loppuun liiketunnistukselle (ainakin pääosin) ja suurin osa niistä toimii tietysti aivan mainiosti (vaikkapa Mario Galaxy), mutta missä menee se raja jossa Wiin ohjaimet ovat osin rajoittaneet pelisuunnittelua kun ensimmäinen kehittäjien palaveri alkaa tyyliin "noh mites me saadaan Wii remote ja Nunchuk tähän peliin"? Missä menee raja jossa kehittäjä haluaisi tehdä sen seuraavan Zeldan ihan normipadille? Wiin liiketunnistus toimi tietenkin aikanaan hyvin ja toi monet ihmiset pelikonsoleiden ääreen (tästä Nintendolle voi huoletta kumartaa), mutta ainakin itselle siihen turtui aika nopeasti. Ja jotenkin se turtumus jatkui sen verran pitkään että laite alkoi kerätä pölyä, valitettavasti. Ei Wiin ohjaimessa ollut itselle koskaan samaa tuntumaa kuin normipadissa ja tähän "tuntumaan" sitä lopulta aina haluaa palata.

Nyt ainakin itsellä on vähän sama fiilis, eli Wii U:n myötä pelaajille tuodaan puoliväkisin uusi "jippo" eli tablettiohjain ja kehittäjille annetaan aina sama ohje: Tehkää peli niin että se hyödyntää tätä - mars mars. Tai: Joo, me halutaan se Batman, mutta ei ilman tablet-kikkailua. Kyse ei tavallaan ole siitä etteikö tablet olisi virkistävän uusi juttu OSASSA peleistä, mutta pahasti pelkään että tablet-ohjaimella monen normipelin pelaaminen on pitkässä juoksussa vähän uuvuttavaa. TAI: Ei se tuo mitään lisäarvoa moniinkaan isoihin peleihin. Minusta on ero siinä että joku on "ihan kiva juttu" vs että joku on "todella tärkeä, luonnollinen ja olennainen osa" peliä. En näe tablet-ohjaimessa jälkimmäistä. Tablet ei ole itsessään huono juttu, mutta mielestäni sen "pakottaminen" ei ole pitkässä juoksussa ja isossa kuvassa mikään ideaali juttu.

Minua voi kutsua miten kalkkiseksi hyvänsä, mutta toisaalta olen seurannnut pelimaailmaa jo aika monta vuotta. Minusta pelikonsolin (tietsikkaa en tähän kuitenkaan sotke) pääohjain on normaalipad - kaikki muu tulee pienen välimatkan jälkeen kakkosena (HYVÄNÄ kakkosena kuitenkin). Minusta näin mennään hamaan tappiin asti, tuli mitä innovaatioita markkinoilta hyvänsä. Osa on kutsunut padia sanalla "vanhanaikainen", mutta itse käytän sanaa ikiaikainen. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En nyt allekirjoita Arbiterin kaikkia suorasukaisia kommentteja, mutta tässä on hyvä pointti sinänsä: Valinnaisuus. Itseä on hieman häirinnyt Wiin tulosta lähtien se että Nintendo hyvin pitkälti pakotti monissa sen suurimmissa nimikkeissä pelaamaan liiketunnistusohjaimilla - tai ainakin niin että classic controller oli lisävaruste ja nimestäänkin päätellen jo vähän "vanha juttu".

TOKI nämä pelit olivat sitten myös suunniteltu alusta loppuun liiketunnistukselle (ainakin pääosin) ja suurin osa niistä toimii tietysti aivan mainiosti (vaikkapa Mario Galaxy), mutta missä menee se raja jossa Wiin ohjaimet ovat osin rajoittaneet pelisuunnittelua kun ensimmäinen kehittäjien palaveri alkaa tyyliin "noh mites me saadaan Wii remote ja Nunchuk tähän peliin"? Missä menee raja jossa kehittäjä haluaisi tehdä sen seuraavan Zeldan ihan normipadille?
Hear, hear! Johonkin innovatiiviseen ohjaustapaan pakottaminen on nimenomaan se sudenkuoppa, johon Wii mielestäni vähän kompastui ja ainakin minusta nimenomaan Super Mario Galaxy olisi ollut kertaluokkaa kovempi ja särmemmin pelattava tapaus Classic Controller -tuella. Käytännössä siinä ei oltaisi menetetty kuin niiden star bitsien viuhtominen ilmasta Wiimoten avulla ja se nyt oli milteipä malliesimerkki merkityksettömästä pelisuunnittelusta, joka kulkee nimenomaan ohjaustavan eikä pelin ehdoilla.

Vastaavaa koettiin hetkellisesti Nintendo DS:n alkuaikoina, kun jokaisen pelin "täytyi" keksiä joku kikka styluksen/kosketusnäytön hyödyntämiseksi. Siellä valinnaisuus ajan myötä kuitenkin voitti ja monet DS-pelit olivat erinomaisia tyystin ilman kosketusnäytön integroimista olennaiseksi osaksi pelikokemusta. Pieniltä osin samaa tapahtui myös Wiillä, jolla ainakin Xenoblade Chronicles oli riemukasta pelaamista ihan sillä ikiaikaisella pädilläkin.

Toisaalta Wii U voisi hyvinkin kehittyä nimenomaan DS:n kaltaiseksi laitteeksi, koska sen gamepad näyttäisi kuitenkin olevan pohjimmiltaan ihan pätevä peruspädi ilman mitään yli-innovatiivista liikeviuhtomista. Taas kerran ensimmäisen aallon pelit tuntuvat kovasti haluavan hyödyntää gamepadin näyttöä hyvinkin keskeisenä osana pelikokemusta mutta kunhan kehittäjät tajuavat sen olevan enemmänkin peliä tukeva mahdollisuus kuin välttämätön pakko, alkavat sen pelit kiinnostaa kertaluokkaa kovemmin kuin nyt.
 
Ylös Bottom