Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
Voiko täällä joku ystävällisesti perustalle tuota väitettä, että 4 gigaa keskusmuistia tulee olemaan liian vähän ja on se pullonkaula, mihin huhuissa olevat komponenttiratkaisut tulee kaatumaan ?
Laitteethan ovat osiensa summa, eikä ne pelit siitä parane, vaikka sitä keskusmuistia olisi 16 tai 32 gigaa, jos yksinkertaisesti prossu ja näytönohjain eivät tule perässä.
Otetaan nyt vähän esimerkkiä.
Skyrim vaatii pc:llä minimissään 2 gigaa keskusmuistia ja mielellään 4 gigaa.
Konsolilla sama peli pyörii 512mb keskusmuistilla, eli 4-8 kertaa vähemmällä määrällä.
On totta, että tällä hetkellä keskusmuisti alkaa olemaan ainakin ps3 puolella ongelma, mutta se ei todellakaan ole ihme, kun keskusmuistia on 512mb.
Että samainen ongelma tulisi PS4 eteen, niin samaisella suhteella pc puolella pitäisi päästä 4 kertaa yli 4 gigan keskusmuisti vaatimuksiin. Eli kun pc puolella pelit vaatii 16 (32 requirement) gigaa keskusmuistia, voidaan samaisella suhteella puhua, että ps4 alkaa yskimään.
Lisäksi täytyy muistaa, että keskusmuisti vaatimus on kasvanut hurjasti 90 luvulta lähtien. Nyt aletaan kuitenkin saavuttaa taitepistettä, missä nyt ostettu keskusmuistimäärä ei enää tarvitse samanlaista päivitystä pc-puolella, kuin mitä se aijemmat vuosikymmenet on tarvinnut. Ja suurin syy sille, että keskusmuistipäivitystä tarvitaan tänä päivänä, on yhä laiskempi ohjelmointi muun muassa käyttöjärjestelmissä ja muissa. Koska keskusmuisti on halpaa ja sitä on niin helvetisti, ei koodinkaan tarvitse enää olla tehokasta. Konsolipuolella ainakin tähän asti tämä tarina vaan on ollut täysin erilainen.
Paljon enemmän minua huolettaisi prossu sekä näytönohjain, että ne tulevaisuudessa jää kyydistä, kuin että keskusmuisti.
-----------------------------------------------------------
Jos spekulointia jatketaan ja mietitään, miksi sitten xboxiin ollaan laittamassa 8gigaa, jos sitä ei kerta tarvita ? Itse näkisin, että voi hyvinkin olla, että xbox on lähtenyt kierrättämään windows 8 koodiaan xboxiin ja laskenut, että on huomattavasti halvempaa kierrättää winukan koodia ja korjata sen muistin syönti vaan lisäämällä halpaa keskusmuistia boksiin. Näin ollen voi hyvinkin olla, että seuraavassa xboxissa on sulavampi käyttöjärjestelmä, jos esim haluaa kesken pelin päästä ihastelemaan facebookia tai konsolifin konsolisota-osiota, kuin mitä se on ps4:lla. Mutta että keskusmuisti loppuu pelkkään pelitarkoitukseen... sanotaan näin, että tulemme näkemään jotain aivan poikkeuksellista tässä konsolisukupolvessa... joko todella huonoa optimointia konsolipuolella tai sitten jotain aivan käsittämätöntä taikuruutta sisällön puolesta tuolla arkkitehtuurilla.
Edit: Jos tosiaan pelkkiä lukuja tuijotellaan ja mietitään niitten pohjalta paremmuutta, niin huhuissa olevat ps4 muistit (170-190GB/s) pystyvät noin 3 kertaa nopeampaan bandwidth:in kuin xboxin muistit (60-70GB/s). Sitä onko tälläkään mitään merkitystä, ei tiedetä. Itse uskoisin, että tuskinpa.