Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä on minusta sinänsä tärkeä ja mielenkiintoinen kysymys. Isaaru ei sinänsä vienyt aihetta nyt pidemmälle, mutta itse voisin heittää kyssärin ilmaan että kuinka moni "tosifani" (paremman sanan puutteessa) on valmis vaihtamaan täysin leiriä seuraavassa sukupolvessa? Meinaan JOS trophy/achievement -listat käyttäjätunnuksineen jne saadaan kohtuu saumattomasti siirrettyä uuteen sukupolveen, niin onko porukka kuitenkin valmis siirtoon toiseen konsoliin? Ja miten kaveriporukassa asiasta keskustellaan? Ovatko lähes kaikki ostamassa myös uuden konsolin ja onko se samaa leiriä kuin ennenkin? Nyt pientä gallupia kehiin pelipiireissä.

Minä olen valmis vaihtamaan! Aion katsoa tilanteen tarkemmin, kun tiedän kaikista konsoleista tarpeeksi. Achievementit eivät ole minulle aikoihin merkinneet oikeastaan mitään, joten tärkeintä onkin vain valita kavereiden kanssa se sama konsoli. Meistä harva on oikeastaan ns. hc-pelaaja, vaan pelaaminen on lähinnä sitä Fifan ja muutaman multiplattarin pelaamista. Microsoftilla on tietysti Halo, mutta mikäli konsoli ei muuten vakuuta millään tasolla, voinee tuostakin universumista päästää irti.

Edit.

Pelimaailman muuttumisen huomaa aika hyvin tuosta, että kavereiden kanssa pitää valita sama konsoli. Xboxin maailmaan päädyin juuri sen takia, että kaveri oli hankkimassa PS2:sta (tai siis saamassa joululahjaksi). Konsoleita pystyi sitten kivasti lainaamaan toisilleen. Pleikkarilla sai sitten pelata GTA:ta ja joistain Tiltin arvosteluista olimme kuulleet Halon olevan paras peli ikinä. Nykyään ei tulisi mieleenkää valita eri konsolia.

Toki olen valmis vaihtamaan leiriä jos uusi boxi tuo jotain mitä minä en voisi olla ilman.
Eikä haittaisi vaikka trophyt jäisivätkin, onhan ne kivoja kerät ja niin pois päin.

vaikka rahallisesti voisin ostaa molemmat konsolit (en varmaan julkaisussa), niin tyydyn aina yhteen laitteeseen. Mielenkiintoista pelattavaa riittää varmasti vaikka ei olisikaan toista konetta.

Tällähetkellä valinta on odotetusti ps4, mutta mielenkiinnolla odotan mitä MS julkaisee ja saako se pääni kääntymään. Jos sieltä tulee kaikkea nannaa peleihin liittymätöntä palvelua niin miten eri asemassa sitten jenkki ja eu alueet on? Sekin vaikuttaa asiaan.

Mitä uusi MS:n laite voi tarjota viihdepuolelta mitä ei PS4 pystyisi tarjoamaan? Aika skeptisenä olen tuosta MS:n viihdekeskus-kärjestä, sillä en itse ainakaan osaa kuvitella mitään mitä voisin kaivata. Netflixistä leffat, Spotifynkin kai saa konsoleille, vai saako? Kirjoja nyt ei hullukaan televisiosta ala lukemaan. Tuleeko sieltä hipsterihenkisesti kasettidekki ja Bieberin esanssia suihkiva hajustin?

Netflixistä leffat, Spotifynkin kai saa konsoleille, vai saako?
Ei Spotifya sentään, mutta Sonylla on Music Unlimited, ja Microsoftin vastine on Xbox Music.

Mutta ei noita viihdepalveluja ihan pariin kannata niputtaa. Jo nykyisellään varsinkin boksille on julkaistu useita kymmeniä erilaisia viihdepalvelusovelluksia. Osa on ilmaisia, osassa on erillinen kuukausimaksu kulta-Liven lisäksi. Iso osa näistä ei ole saatavilla rapakon tällä laidalla, mutta on niitä täälläkin jo toistakymmentä per konsoli.

Tulevaisuuden osalta se suuri muutos taitaa kuitenkin olla nimenomaan boksin käyttöliittymän lätkäisy sen television oman kuvan päälle. Sieltä voi tulla vaikka satelliittikanavilta jotain, mutta sen päälle tulee läpinäkyvä kerros Liven tuottamaa matskua. TV-kuvan päälle voisi tulla Live-viestit, Skype-puhelut ja mitä lie. Tai selaimen voisi tempaista esille vaihtamatta TV-kuvasta boksin puolelle.

Tontsan nostama mainospenetrointi on juurikin sitä, mitä vähiten kotona rentoutuessani kaipaan. Nykyisellään boksin käyttöliittymä on jo niin vastenmielistä horsmaa, että mieluummin sotkisi TV-ruudun ripulilla ja katselisi sen valumista.

Lähtökohta itselle on se, että jos maksan jostain palvelusta niin haluan mahdollisuuden blokata mainokset. Se että boksin käyttöliittymää ei taida saada muokattua mitenkään haluamaksee kertoo ikävällä tavalla heidän linjauksestaan. Metro ei käyttiksenä ole minusta hassumpi, mutta väkinäinen penetraatiopolitiikka on hyvin vastenmielistä puuhaa. Sitä kun ei pääse edes maksumuurin taakse piiloon. Itsehän toki edustan tiettyä osaa kuluttajista - valveutunut pölvästi.

MS tulee todennäköisesti myymään ameriikassa enemmän, eikä vähiten tuon viihdepuolen takia. Kaapeli-tv mukana ja sen päälle kaikenlaista kivaa ja herkkua (jos tykkää ... no siitä). Lisäksi boxin hinta (tai osa siitä) voidaan leipoa esim. kaapeli-tv tilauksen sisään. Euroopassa viihdepalvelujen tarjonta jää ihan varmasti vähemmäksi kaikenmaailman tekijänoikeuksien ja levityssopimusten takia. Ja tietenkin vielä se, että kaikki pitää kääntää saksaksi ja ranskaksi, ennen kuin edes englanninkielistä versiota voi tänne tuoda.

Toisaalta en myöskään keksi mitään, mitä uusi boxi voisi pelikoneena tuoda mukanaan, mikä saisi hankkimaan uuden boxin uuden PS4:en sijasta. Viime vuosien painopisteen siirtyminen Kinectiin, mainoksiin ja viihdepalveluihin ei houkuta. Toki MS voi vielä yllättää positiivisesti keskittymällä peleihin ja pelaajiin, mutta jotenkin en näe sitä kovin todennäköisenä. PS4:en linja taas tuntuisi ainakin tähän mennessä olevan nimenomaan pelit ja pelaajat, vaikka varmasti sinnekin riittävästi viihdepalveluita tulee.

Euroopassa uskoisin PS4:en vievän voiton, ellei Sonyn hinnoittelu taas epäonnistu pahasti.

Tämä on minusta sinänsä tärkeä ja mielenkiintoinen kysymys. Isaaru ei sinänsä vienyt aihetta nyt pidemmälle, mutta itse voisin heittää kyssärin ilmaan että kuinka moni "tosifani" (paremman sanan puutteessa) on valmis vaihtamaan täysin leiriä seuraavassa sukupolvessa? Meinaan JOS trophy/achievement -listat käyttäjätunnuksineen jne saadaan kohtuu saumattomasti siirrettyä uuteen sukupolveen, niin onko porukka kuitenkin valmis siirtoon toiseen konsoliin? Ja miten kaveriporukassa asiasta keskustellaan? Ovatko lähes kaikki ostamassa myös uuden konsolin ja onko se samaa leiriä kuin ennenkin? Nyt pientä gallupia kehiin pelipiireissä.

Siinä mielessä olen jo leiriä vaihtanut, että ensimmäistää kertaa elinaikanani jäi Nintendon kotikonsoli ostamatta julkaisuikkunassa.
PS3 on palvellut hyvin ja tällä hetkellä PS4 on varmasti sen takia eniten seurannassa, mutta ei tuottaisi kyllä mitään ongelmia ostaa Microsoftin uutta konetta jos se henk.koht. paremmaksi ratkaisuksi paljastuisi. Trophyt ei merkkaa yhtään mitään ja nettipeliporukat on pääasiassa se ja sama. Toki se että kaverit (jotka on 90% PS3-porukkaa ja siten joskus todella monen vuoden päästä ehkä PS4-käyttäjiä) voi tuoda ohjaimia mukanaan ja pelejä voi lainata on ollut tässä sukupolvessa plussaa, mutta mitään ratkaisevaa vaikutusta tällä ei ole.

Microsoft itse antaa aika vahvan syyn epäillä, että ennakkohuhuissa seuraavan Xboxin arkkitehtuurista on perää:

Testing hardware/OS/Kernel security is a challenging and rewarding area, and will keep Xbox in the number one position in the world.

Successful candidates will have:
-Deep passion for system security
-Excellent working knowledge of C/C++
-Great problem solving skills and high intellectual horsepower
-Strong written and verbal communication skills
-Excellent cross group collaboration skills
-7+ years software development and testing experience

Additional Experience Desired:
-X86 / ARM assembly

Redmond Software Development Engineer in Test, Principal-IEB-XBOX Live (818598) Job - WA, 98052

Eli juuri niinkuin sanoin tuolla ylhäällä, wii on sellanen zelda ja mario konsoli.

Olen antanut lukuisia esimerkkejä siitä, mitä kaikkea Wii U ja myös Wii tarjoavat näiden pelien ulkopuolella. Näiden konsoleiden leimaaminen pelkällä Mariolla ja Zeldalla osoittaa pelkkää tietämättömyyttä.

Minä olisin valmis vaihtamaan. Minä olen todellakin aina ollut monen konsolin pelaaja, ja itse asiassa erityisesti nykyään monen konsolin omistaminen vaikuttaa entistäkin tärkeämmältä. PlayStation 2 vaikuttaa olleen se viimeinen "kaikkien konsoli", koska Wii onnistui häiritsemään peliteollisuuden normaalia bisnesmallia niin perustavanlaatuisesti, että Sony menetti itsestäänselvältä näyttäneen valta-asemansa. Nyt on siis syntynyt tilanne, jossa PS3:lla pyörivät esim. Singstarit, mutta Wiillä on erittäin laaja tarjonta muita pelejä, joista jäisi paitsi jos pelaisi pelkästään PS3:lla, ja todennäköisesti myös PlayStation 4:llä. Toki Wii U:llakin on koko joukko karaokepelejä, mutta ne eivät hevillä pysty horjuttamaan Singstarin asemaa. Samoin Sonyn kloonit Wii-menestyksistä kuten Sports Champions eivät vain pysty tarjoamaan sitä samaa pelikokemusta, valitettavasti. On siis entistä vaikeampaa pärjätä vain yhdellä konsolilla.

Wii U on ollut minulle pettymys, koska se ei tähän mennessä ole edustanut tarpeeksi Wii-filosofiaa. Ei ole mitään erityistä syytä, miksi PlayStation 4 tai seuraava Xbox eivät voisi olla enemmän Wii-tyylisiä konsoleita kuin Wii U. Olihan PlayStation 2:kin enemmän "Wii-tyylinen" kuin Nintendon oma Gamecube. Niiden tiettyjen pelikokemuksien kuten liiketunnistuspelien (Wii Sports), arcade-tyylisen hauskuutuksen (Excite Truck) ja digitaalisten lauta- ja seurapelien (Wii Party) ei tarvitsisi tulla nimenomaan Nintendolta, mutta Sony ja Microsoft eivät vain ole saaneet teknologiaansa ja ohjelmistosuunnitteluaan näissä peleissä samalle tasolle kuin nämä Nintendon priimapelit. Mutta jos Nintendo jatkaa Nintendoland-tyylisten floppien väsäämistä, ja Sonylta tulisikin esimerkiksi huomattavasti hiotumpi Sports Champions 3 sekä muita vastaavia laadukkaita Wii-tyylisiä pelejä, niin se voisi olla hyvä syy hypätä PlayStation 4:n kelkkaan.

En usko näin tapahtuvan. Tähän mennessä nähdyn perusteella Sonylta ja Microsoftilta vaikuttaa tulevan jatkeet PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle, eli konsoleita joiden ydinominaisuudet ja tyypillinen pelitarjonta eivät erityisesti kiinnosta minua. Vaikuttaa siltä, että alkaneessa sukupolvessa kaikki kolme valmistajaa laittavat markkinoille huonommat konsolit kuin kuluneessa sukupolvessa, mutta näistä huonoista konsoleista Wii U tulee olemaan vähiten huono. Todennäköisesti ostan kuitenkin ainakin yhden muun konsolin sukupolven edetessä. Microsoftilla saattaa olla vielä jokin ässä hihassaan, ja Sonyn Shuhei Yoshida vaikuttaa ymmärtävän pelimarkkinoiden nykyiset ongelmat ja osaksi jopa Wii-filosofiaa, vaikka välittömiä korjauksia ei välttämättä olekaan näkyvissä. Omistan jopa PS Vitan, vaikka en oikein tiedäkään, miksi.

Taas tulee esiin tämä Live-hinta -keskustelu. Nyt menee jo aika naurettavaksi.

Etkai todella ajatellut Xboxia hankkiessasi ostavasi 1000 e:n konsolia? 10 vuotta Livea samantien kauppaan mukaan?

Miksi ylipäätään hinta lisätään konsolin hintaan. Eihän pelejäkään lisätä, tai muuten 10 peliä vuodessa pelaavan henkilön konsolin hinnaksi tulee n. 6000 e kymmenen vuoden ajalta. Xbox Live ostetaan kuitenkin joka vuosi kuten uutuuspelitkin. Eikä Livestä maksettu hinta mene kankkulan kaivoon, vaan kyseessä on palvelu, josta moni tuntee saavansa rahoillensa vastinetta. Muun muassa juuri mainitsemasi cross-game chat ja yleensäkin yhtenäinen infrastruktuuri tekee monen mielestä Xboxilla nettipelaamisesta viihdyttävää.

Kyllähän tuollaiset seikat on aina hyvä ottaa esille. Vain fanipoika voi puolustaa tuota maksullisuutta. Jos laitteen kuukausimaksu on vielä sellainen, että se riisuu koko koneen ominaisuuksista sen 90% pois, on tuo todellakin iso miinus konsolille. Itse et taida ymmärtää pointtiani. Ei tietenkään Netflixin kuukausimaksua oteta konsolihintaan mukaan, ei myöskään pelejä. Se on kuitenkin hyvä muistaa, että jos konsoli on halvempi, sille on yleensä syynsä. Microsoftin tapauksessa se on kuukausimaksu pelaamista ja muita ominaisuuksia vastaan sekä ylikalliit, helposti rikkoituvat ja muuhun käyttöön epäsopivat lisäosat (akkulaturi vs usb-akkulaturi).

Itse maksoin Livestäni heti julkaisupäivästä lähtien tähän päivään asti. Ensimmäiset kolme vuotta maksoivat 15 euroa. Tämä siksi, koska Prisma möi 12kk Xbox 1:n Xbox Live Start päkkejä viidellä eurolla, joten ostin korin tyhjäksi. Möin siinä mukana tulleet Xboxin mikit aina 5e/kpl, joten en maksanut Livestäni ollenkaan. Vaikka Live on palveluna parempi, en minä silti mielelläni Live-aikaa ostanut. Itselläni pahin pelkokuva tulevassa genissä on juuri se, että sekä Sony että MS ovat mukana samassa pelleilyssä. Toivon kuitenkin, että edes Sony tajuaisi, ettei laita esimerkiksi Netflixin kaltaisia palveluja maksullisuuden taakse. Siinä tapauksessa että Sony olisi mukana tässä, tulisi ainakin itsellä vakavasti harkita onko minulla rahaa, halua ja aikaa maksaa kahdesta eri palvelusta erilliset maksut. 10 euroa bittiavaruuteen kuukaudessa on kuitenkin paljon rahaa siinä vaiheessa, kun niitä kuukausimenoja alkaa joka kuukaudelle kasaantua useampia. Se että jätän pari tuoppia ostamatta ei siis käy hyvänä esimerkkinä, koska helposti tuolla ajattelutavalla ne kk-maksut alkavat kasaantua ja palkasta lähtee heti useamman sadan euron siivu laskuihin ja kk-maksuihin (Spotify, Netflix, Live, PS4 jne...). Juuri EA:n Online Pass tyyliset asiat eivät ole mielestäni millään tavoin hyvä asia meille kuluttajille ja siksi niistä pitäisi mielestäni ottaa jokaisessa arvostelussa muutama piste pois pelin loppuarvosanasta. Sama kuin myytäisiin TV, jossa pitää aina sadan tunnin jälkeen iskeä uusi kortti reikään, jotta telkku lähtee taas päälle.

En itsekään halua tästä mitään hintavertailua vaan pointti oli siinä, että toivon seuraavalta geniltä maksimissaan samanlaista maksullisuutta kuin nyt. Xbox360 oli tämän konsolisukupolven kallein konsoli, jos halusi saada konsolin perustoiminnot itselleen, piste.

Wii on ehdottomasti kakkoskonsoli lähes joka kotitalouteen. Toki kovimmille Nintendo-faneille ja lapsiperheille Wii saattoi olla se ykkösvalinta. Aasiassa on toki myös hiukan erilainen kulttuuri, joten siellä se oli varmasti myös selkeämmin esillä. Silti Pohjois-Eurooppa ellei Eurooppa (ml. Iso-Britannia) ja Amerikka olivat paremmin MS:n ja Sonyn maata. Sielläkin Wiitä ostettiin paljon juuri koriste-esineiksi, mutta ei pelien myyntiluvut kuitenkaan kovin kummoisia olleet. Wii U on pikkuhiljaa menettänyt yleisönsä osakseen siksi, ettei ole huomioinut asiakkaitaan Wiin kohdalla. Konsoleita myytiin paljon ja voitolla, mutta pelejä ei tullutkaan kummoisesti. Kaikkia ihme lisämokkuloita ohjaimen kylkeen kyllä myytiin, kun oli mahdollisuus. Mutta nyt kun minun kaltaiseni perheet eivät ostakkaan sitä viittä konsolia nurkkiin pölyttymään, on konsoli kuilun partaalla. Siksi en usko, että Wii U pärjäisi enää samalla taktiikalla. Kallis laite, jonka ominaisuudet eivät puhu puolestaan ja heidän toimet ovat jo osoittaneet, ettei se tule korjaamaan kappeaa pelivalikoimaansa mitenkään. He ovat menettäneet jo yleisönsä Facebook-peleille ja moni joka omistaa Wiin ei koe tarpeelliseksi ostaa Wii U:ta ainakaan vielä muutamaan vuoteen. Se viimeistään ajaa pelikehittäjät muille markkinoille -> tilanne on vielä tukalampi. Itse toivon, että Wii U toimisi herätteenä Nintendolle. Vaikka heillä onkin markkinoista poikkeava tarjonta, alkavat he olla jo turhan kaukana muista kilpailijoista. Itseltä löytyy Nintendolta kaikki muut konsolit paitsi 3DS ja Wii U, joten todellakin olen tykännyt heidän tuotoksistaan. Vasta Wii ja sen heikohko tilanne sekä Wii U ovat työntäneet minua pois heidän luotaan. Haluan konsoliltani muutakin kuin pelkän pelikoneen tietyn genren ja lajityypin huippualustana.

Itse koen, että Wii ja Xbox360 olivat ns. ääripäitä ja PS3 tippui niiden keskelle. Tarkoittaen sitä, että Wiillä ja X360:llä oli oman genrensä huippupelit hallussaan, mutta pelivalikoima oli molemmilta suppeampi kuin PS3:n vastaava. PS3:lla oli siis laajin pelivalikoima ja myös laadukkain. Toki Sonylta ei löydy Halon tappajaa taikka Marion kukistajaa. Toisaalta näiden kahden kategorian ulkopuolelta Wii tai 360 ei tarjoa yksinoikeutena mitään kovin kummoista. Kaikilla konsoleilla oli omat vahvuutensa enkä ota sitä mitenkään pois. Näin suomalaisen näkökulmasta PS3 oli silti paras vaihtoehto yleisesti katsoen. Blu-ray, Yle-areena, maksuton verkkopeli, laajapelivalikoima, hyvä rauta ja helppokäyttöinen.

Nyt kun Wii U:n tilanne on nähty, en koe, että siitä on ainakaan haastajaksi. Varmasti myynti tuosta vielä kasvaa, kun Aasian markkinat heräävät ja muuallakin aletaan investoimaan uusiin konsoleihin, mutta en usko laitteen yltävän kovin korkealla palveluidensa kanssa. Kakkoskonsoli varmasti taas hyvä vaihtoehto, mutta pelien myyntiluvut kertonevat omat tarinansa. Myös Microsoftin tilanne pelottaa. Maksullinen verkkopalvelu tulee pysymään sekä muutenkin täysin epäystävällinen toiminta kuluttajia kohtaan. Pelivalikoiman helmet, Halo 4 ja Gears of War Judgment, ovat hyvä osoitus siitä, että silläkin saralla ollaan menossa vain huonompaan suuntaan. Täysin keskeneräisiä pelejä, joihin lisäillään sitten "joskus" niitä ominaisuuksia, jotka olisi pitänyt olla heti kättelyssä. Siellä voi ostaa rahalla tupla-expaa tai tuhlata kymmeniä euroja ase-skineihin, jotka ovat CoDeissa ilmaiseksi avattavina tiettyjä tehtäviä suorittamalla. Kokonainen peli sisältää vain 3-5 mappia ja uusia mappeja tulee ladattavaksi alle kuukausi julkaisun jälkeen. Jos tämä on kilpailijoiden tarjonta eikä Sony urpoile tällä tavalla, kuluttajalla on aika helppo valinta edessään. Toki fanipojat voivat silti taipua oman uskotunsa pariin. Itse en silti tälläisessä tilanteessa usko jääväni kaipailemaan esimerkiksi omaa lempisarjaani tässä genissä, Gears of Waria. Toki kaikki saavat itse valita omalle kohdalleen sopivamman, mutta kallis hinta tulee parista yksinoikeuspelistä, varsinkin Microsoftin kannattajilla. Itsellä ratkaisee kokonaisuus ja tässä genissä kukaan ei pystynyt tarjoamaan kokonaista ja hyvää pakettia, vaikka Sony oli melko lähellä. Silti nettipelaajana boxilla on kertynyt reippaasti eniten tunteja pelien parissa.

EDIT:
Itse en koe olevani kenenkään leirissä. Itseltä löytyy NES, SNES (Amerikka ja Eurooppa), N64, Gamecube, Gameboy, Gameboy Advance, Wii, DS, PS1, PS2, PS3, Dreamcast ja Xbox 360. Toivottavasti nyt ei unohtunut yksikään. Joten monipuolisesti tulee pelailtua ja ostan ne konsolit, jotka koen itselleni tarpeellisiksi. Tuleva konsolisukupolvi vain tuntuu vähän siltä, että yhdelläkin konsolilla voin pärjätä, jos Wii U:n tilanne ei parane ja Xbox 720:n tulevaisuus näyttää yhtä mustalta kuin on kuvailtukin.

PlayStation 2 vaikuttaa olleen se viimeinen "kaikkien konsoli", koska Wii onnistui häiritsemään peliteollisuuden normaalia bisnesmallia niin perustavanlaatuisesti, että Sony menetti itsestäänselvältä näyttäneen valta-asemansa.

Kyllä menetti, mutta lähinnä koska markkina muuttui sen alta. Monen mielestä Sony menetti asemansa lähes pelkästään koska se teki "virheitä", mutta siellä oli aika monta syytä takana jotka juontavat juurensa koko konsoli/pelibisneksen muuttumisesta. Teräväpiirto tuli, online-pelaaminen pikku hiljaa räjähti, pelien digitaalisesta kaupasta tuli kuuma juttu, oli Blu-raytä, oli trophyja, oli frendilistoja, oli liiketunnistusta... Minä väitän että vaikka PS3 olisi tullut ennen Boksia, se olisi ollut eriyisen paljon halvempi (silloin se varmaan olisi joutunut tiputtamaan mm. Blu-rayn) tms, niin silti markkinoilla olisi ollut kolme myyvää konsolia. Markkinoilla oli vetoa.

Ja kuten aikanaan, niin nyt Nintendo joutuu (ensimmäisenä) kohtaamaan taas hieman muuttuneen markkinan. Wii U ei myykään enää kuten vanha Wii ja aika näyttää miten sen lopulta käy. Ja aika myös näyttää jatkuvatko Sony ja Microsoftin hyvät myynnit entisellään.

Samoin Sonyn kloonit Wii-menestyksistä kuten Sports Champions eivät vain pysty tarjoamaan sitä samaa pelikokemusta, valitettavasti. On siis entistä vaikeampaa pärjätä vain yhdellä konsolilla.

Ymmärrän provosoinnin, mutta en näe missä Sports Champions olisi Wiin pelien klooni. Siinähän pelataan realistisilla hahmoilla ja pelataan paljon tarkemmalla liiketunnistuksella. Ja Kinectillä on samanlaisia virityksillä omalla sarallaan. Vaikka se kirpaisee, niin menestystä seurataan aina - näin on ollut ja näin tulee aina olemaan. Ei sellaista peligenreä tai "jippoa" ole mitä ei saisi muilla olla tai ei pystyisi olemaan jonkin "kopioinnin" takia. Valitettavasti liiketunnistuspeliä hassun näköisillä ukoilla jotka keilaavat ei voi kovin tarkkaan suojella.

Tuokin "on siis entistä vaikeampaa pärjätä vain yhdellä konsolilla" on vähän epärealistinen kommentti - ja sanottu hardcore-pelaajan lasien läpi (sitähän tässä monet ovat, mutta markkina on paljon muutakin). Vanhemmat siis juoksevat ostamaan useita konsoleja koska lapset ja nuoret eivät yhdellä pärjää? Ja jos säntäävät (wanhan Wiin tavoin) ostamaan, niin milloin se näkyy Wii U:n myyntiluvuissa? Minä väitän että useamman konsolin ostaminen samaan kotitalouteen on nykyään vähäisempää kuin ennen. Ennen usein juuri se wanha Wii ostettiin "lastenhuoneeseen" tms, mutta ei enää seuraavassa sukupolvessa. Niillä on iPadit ja muut härpäkkeet nyt. Ja kyllä: Wiin suurin myyntiargumentti on ollut aina lapsiystävällisyys, halpa hinta ja liiketunnistus (aikoinaan). Se ei tietysti yksistään selitä mielettömiä myyntejä, mutta on siinä suuri palanen.

Vaikuttaa siltä, että alkaneessa sukupolvessa kaikki kolme valmistajaa laittavat markkinoille huonommat konsolit kuin kuluneessa sukupolvessa, mutta näistä huonoista konsoleista Wii U tulee olemaan vähiten huono.

Pakko sanoa että tämä on aivan klassikkolause tässä vaiheessa generationia. Meinaan kun ainut ulkona oleva konsoli on juuri Wii U, PS4:sta on paljastettu jotain pientä sieltä-täältä ja tulevasta Boksista ei virallisesti paljon mitään. En voi kuin pyöritellä päätäni näin asiantuntevalle tulevaisuuden spekuloinnille.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Asiasta mitenkään sen suuremmin keskustelematta, mutulla heitettynä, suuri osa XBL-frendeistä on ostamassa uuden konsolin julkaisun tietämillä. Ja todnäk tulevat pysymään MS:n leirissä. Tuskin kukaan kuitenkaan achievementien takia, vaan ihan niiden ihmisten joiden kanssa lähes päivittäin ollaan partyssa notkumassa. PS3 puolelta en oikein ihmisiä tunne, irl-tutuistakin suurin osa on siirtynyt vuosien varrella boxin "pimeälle" puolelle. Otaksuisin tilanteen olevan sama myös Sonyn leirissä, eiköhän todennäköisin leirinvaihtaja ole offline-pelaaja joka ei näe konsolien välillä mitään eroa.

Onko Sony jo julkistanut PS4n julkaisupäivämäärän julkistamispäivän? Mie 'pahoin' pelkään että Euroopassa julkaisu menee sinne keväälle 2014, vaikka mukava se olisi uudella konsolilla päästellä jo suomalaisten parhaaseen peliaikaan, räntäkelien marrasjoulukuulla. Jännä nähdä minkälainen aikataulu sieltä tulee..

Onko Sony jo julkistanut PS4n julkaisupäivämäärän julkistamispäivän? Mie 'pahoin' pelkään että Euroopassa julkaisu menee sinne keväälle 2014, vaikka mukava se olisi uudella konsolilla päästellä jo suomalaisten parhaaseen peliaikaan, räntäkelien marrasjoulukuulla. Jännä nähdä minkälainen aikataulu sieltä tulee..

"Holiday 2013" - Pohjois-Amerikassa

Tämä tarkoittaa käytännössä marras-joulukuuta. Historian valossa voisimme vielä ehtiä saamaan osamme ennen joulua, kuten kävi PS2:n kohdalla. Tähän uskotaan vahvasti vielä tässä vaiheessa. Tosin kyseessä voi olla hyvin rajoitettu erä ja käytännössä loppuunmyyty erä ennakkotilaajille.

"Holiday 2013" - Pohjois-Amerikassa

Tämä tarkoittaa käytännössä marras-joulukuuta. Historian valossa voisimme vielä ehtiä saamaan osamme ennen joulua, kuten kävi PS2:n kohdalla. Tähän uskotaan vahvasti vielä tässä vaiheessa. Tosin kyseessä voi olla hyvin rajoitettu erä ja käytännössä loppuunmyyty erä ennakkotilaajille.
Jokos tuosta on enemmänkin tietoa herunut pihalle? Helmikuun loppupuolella uutisoitiin vielä vain julkaisua jossain päin maailmaa kuluvana vuonna mutta sen jälkeen on taas ollut hiljaista.

Jokos tuosta on enemmänkin tietoa herunut pihalle? Helmikuun loppupuolella uutisoitiin vielä vain julkaisua jossain päin maailmaa kuluvana vuonna mutta sen jälkeen on taas ollut hiljaista.

Tuo Pohjois-Amerikka ollut alusta lähtien vähintäänkin oletus. Osa toimittajista pitää tuota selviönä. Sonylla on eniten voitettavaa tuolla suunnalla, joten eiköhän aloitus ole siellä. Eurooppa ja Aasia toivottavasti myös mukana ohjelmassa vielä tämän vuoden puitteissa. Mielenkiintoista on nähdä mahdollinen avaus Kiinassa.

Olen antanut lukuisia esimerkkejä siitä, mitä kaikkea Wii U ja myös Wii tarjoavat näiden pelien ulkopuolella. Näiden konsoleiden leimaaminen pelkällä Mariolla ja Zeldalla osoittaa pelkkää tietämättömyyttä.
No kuten mäkin sanoin siinä viestissäni että muut konsolit tarjoaa suunnilleen saman ja vielä enemmän kuin WII U. Zelda ja Mario ovat sitten ehkä ne WII U:n parhaimmat myyntivaltit.
Tosiaan luettelit siinä WII U:n mielenkiintoisia pelejä. Katotaanko kummalla konsolilla niitä riittää enemmän, pleikalla vai WII U:lla? Kyllä mun mielestä multiplattarit olisi se WII U:n pelastus.

Jokos tuosta on enemmänkin tietoa herunut pihalle?

Ainakin kaksi merkittävää pelikauppaketjua pitää PS4-julkaisua tänä vuonna myös Pohjois-Amerikan ulkopuolella jo ns. riittävän varmana:

The PlayStation 4 will be introduced globally in 2013, retailer GameStop’s executive vice president of strategy business and brand development Michael Hogan has said.
GameStop: PS4 launching worldwide in 2013 | Games industry news | MCV

Näytä liitetiedosto 10936

GAME expects PlayStation 4 to launch in the UK this year, according to marketing material spotted in store.

The 2013 date is mentioned on inlays promoting the retailer's pre-order campaign, pictured above, which calls for customers to leave a £20 deposit to get in the queue for Sony's upcoming console.
GAME expects PS4 to launch in Europe this year - VideoGamer.com

Mitään virallisia julkistuksia nämä eivät tietenkään ole, mutta jonkinlaista näkemystä aiheeseen voisi kuvitella isoilla jälleenmyyjäketjuilla olevan.

^ Voisiko noilla olla oma lehmä ojassa ? Tunnostaisi, että jengiä voisi kiinnostaa ennakkotilata ahkerammin konsolia, jos se olisi tulossa ennen joulua kuin vasta sitten tammi-helmikuu / keväällä. Myös Nisupullan arvaus pienestä erästä voi osua hyvinkin oikeaan. Hienosti Sony kyllä petraisi myös tässä asiassa, jos tosiaan saisivat "maailman laajuisen" levityksen edes suhteellisen samaan aikaan. Tätä kuitenkin itse jostain syystä epäilen, varsinkin Suomen osalta.

Ylös Bottom