Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
Taas tulee esiin tämä Live-hinta -keskustelu. Nyt menee jo aika naurettavaksi.
Etkai todella ajatellut Xboxia hankkiessasi ostavasi 1000 e:n konsolia? 10 vuotta Livea samantien kauppaan mukaan?
Miksi ylipäätään hinta lisätään konsolin hintaan. Eihän pelejäkään lisätä, tai muuten 10 peliä vuodessa pelaavan henkilön konsolin hinnaksi tulee n. 6000 e kymmenen vuoden ajalta. Xbox Live ostetaan kuitenkin joka vuosi kuten uutuuspelitkin. Eikä Livestä maksettu hinta mene kankkulan kaivoon, vaan kyseessä on palvelu, josta moni tuntee saavansa rahoillensa vastinetta. Muun muassa juuri mainitsemasi cross-game chat ja yleensäkin yhtenäinen infrastruktuuri tekee monen mielestä Xboxilla nettipelaamisesta viihdyttävää.
Kyllähän tuollaiset seikat on aina hyvä ottaa esille. Vain fanipoika voi puolustaa tuota maksullisuutta. Jos laitteen kuukausimaksu on vielä sellainen, että se riisuu koko koneen ominaisuuksista sen 90% pois, on tuo todellakin iso miinus konsolille. Itse et taida ymmärtää pointtiani. Ei tietenkään Netflixin kuukausimaksua oteta konsolihintaan mukaan, ei myöskään pelejä. Se on kuitenkin hyvä muistaa, että jos konsoli on halvempi, sille on yleensä syynsä. Microsoftin tapauksessa se on kuukausimaksu pelaamista ja muita ominaisuuksia vastaan sekä ylikalliit, helposti rikkoituvat ja muuhun käyttöön epäsopivat lisäosat (akkulaturi vs usb-akkulaturi).
Itse maksoin Livestäni heti julkaisupäivästä lähtien tähän päivään asti. Ensimmäiset kolme vuotta maksoivat 15 euroa. Tämä siksi, koska Prisma möi 12kk Xbox 1:n Xbox Live Start päkkejä viidellä eurolla, joten ostin korin tyhjäksi. Möin siinä mukana tulleet Xboxin mikit aina 5e/kpl, joten en maksanut Livestäni ollenkaan. Vaikka Live on palveluna parempi, en minä silti mielelläni Live-aikaa ostanut. Itselläni pahin pelkokuva tulevassa genissä on juuri se, että sekä Sony että MS ovat mukana samassa pelleilyssä. Toivon kuitenkin, että edes Sony tajuaisi, ettei laita esimerkiksi Netflixin kaltaisia palveluja maksullisuuden taakse. Siinä tapauksessa että Sony olisi mukana tässä, tulisi ainakin itsellä vakavasti harkita onko minulla rahaa, halua ja aikaa maksaa kahdesta eri palvelusta erilliset maksut. 10 euroa bittiavaruuteen kuukaudessa on kuitenkin paljon rahaa siinä vaiheessa, kun niitä kuukausimenoja alkaa joka kuukaudelle kasaantua useampia. Se että jätän pari tuoppia ostamatta ei siis käy hyvänä esimerkkinä, koska helposti tuolla ajattelutavalla ne kk-maksut alkavat kasaantua ja palkasta lähtee heti useamman sadan euron siivu laskuihin ja kk-maksuihin (Spotify, Netflix, Live, PS4 jne...). Juuri EA:n Online Pass tyyliset asiat eivät ole mielestäni millään tavoin hyvä asia meille kuluttajille ja siksi niistä pitäisi mielestäni ottaa jokaisessa arvostelussa muutama piste pois pelin loppuarvosanasta. Sama kuin myytäisiin TV, jossa pitää aina sadan tunnin jälkeen iskeä uusi kortti reikään, jotta telkku lähtee taas päälle.
En itsekään halua tästä mitään hintavertailua vaan pointti oli siinä, että toivon seuraavalta geniltä maksimissaan samanlaista maksullisuutta kuin nyt. Xbox360 oli tämän konsolisukupolven kallein konsoli, jos halusi saada konsolin perustoiminnot itselleen, piste.
Wii on ehdottomasti kakkoskonsoli lähes joka kotitalouteen. Toki kovimmille Nintendo-faneille ja lapsiperheille Wii saattoi olla se ykkösvalinta. Aasiassa on toki myös hiukan erilainen kulttuuri, joten siellä se oli varmasti myös selkeämmin esillä. Silti Pohjois-Eurooppa ellei Eurooppa (ml. Iso-Britannia) ja Amerikka olivat paremmin MS:n ja Sonyn maata. Sielläkin Wiitä ostettiin paljon juuri koriste-esineiksi, mutta ei pelien myyntiluvut kuitenkaan kovin kummoisia olleet. Wii U on pikkuhiljaa menettänyt yleisönsä osakseen siksi, ettei ole huomioinut asiakkaitaan Wiin kohdalla. Konsoleita myytiin paljon ja voitolla, mutta pelejä ei tullutkaan kummoisesti. Kaikkia ihme lisämokkuloita ohjaimen kylkeen kyllä myytiin, kun oli mahdollisuus. Mutta nyt kun minun kaltaiseni perheet eivät ostakkaan sitä viittä konsolia nurkkiin pölyttymään, on konsoli kuilun partaalla. Siksi en usko, että Wii U pärjäisi enää samalla taktiikalla. Kallis laite, jonka ominaisuudet eivät puhu puolestaan ja heidän toimet ovat jo osoittaneet, ettei se tule korjaamaan kappeaa pelivalikoimaansa mitenkään. He ovat menettäneet jo yleisönsä Facebook-peleille ja moni joka omistaa Wiin ei koe tarpeelliseksi ostaa Wii U:ta ainakaan vielä muutamaan vuoteen. Se viimeistään ajaa pelikehittäjät muille markkinoille -> tilanne on vielä tukalampi. Itse toivon, että Wii U toimisi herätteenä Nintendolle. Vaikka heillä onkin markkinoista poikkeava tarjonta, alkavat he olla jo turhan kaukana muista kilpailijoista. Itseltä löytyy Nintendolta kaikki muut konsolit paitsi 3DS ja Wii U, joten todellakin olen tykännyt heidän tuotoksistaan. Vasta Wii ja sen heikohko tilanne sekä Wii U ovat työntäneet minua pois heidän luotaan. Haluan konsoliltani muutakin kuin pelkän pelikoneen tietyn genren ja lajityypin huippualustana.
Itse koen, että Wii ja Xbox360 olivat ns. ääripäitä ja PS3 tippui niiden keskelle. Tarkoittaen sitä, että Wiillä ja X360:llä oli oman genrensä huippupelit hallussaan, mutta pelivalikoima oli molemmilta suppeampi kuin PS3:n vastaava. PS3:lla oli siis laajin pelivalikoima ja myös laadukkain. Toki Sonylta ei löydy Halon tappajaa taikka Marion kukistajaa. Toisaalta näiden kahden kategorian ulkopuolelta Wii tai 360 ei tarjoa yksinoikeutena mitään kovin kummoista. Kaikilla konsoleilla oli omat vahvuutensa enkä ota sitä mitenkään pois. Näin suomalaisen näkökulmasta PS3 oli silti paras vaihtoehto yleisesti katsoen. Blu-ray, Yle-areena, maksuton verkkopeli, laajapelivalikoima, hyvä rauta ja helppokäyttöinen.
Nyt kun Wii U:n tilanne on nähty, en koe, että siitä on ainakaan haastajaksi. Varmasti myynti tuosta vielä kasvaa, kun Aasian markkinat heräävät ja muuallakin aletaan investoimaan uusiin konsoleihin, mutta en usko laitteen yltävän kovin korkealla palveluidensa kanssa. Kakkoskonsoli varmasti taas hyvä vaihtoehto, mutta pelien myyntiluvut kertonevat omat tarinansa. Myös Microsoftin tilanne pelottaa. Maksullinen verkkopalvelu tulee pysymään sekä muutenkin täysin epäystävällinen toiminta kuluttajia kohtaan. Pelivalikoiman helmet, Halo 4 ja Gears of War Judgment, ovat hyvä osoitus siitä, että silläkin saralla ollaan menossa vain huonompaan suuntaan. Täysin keskeneräisiä pelejä, joihin lisäillään sitten "joskus" niitä ominaisuuksia, jotka olisi pitänyt olla heti kättelyssä. Siellä voi ostaa rahalla tupla-expaa tai tuhlata kymmeniä euroja ase-skineihin, jotka ovat CoDeissa ilmaiseksi avattavina tiettyjä tehtäviä suorittamalla. Kokonainen peli sisältää vain 3-5 mappia ja uusia mappeja tulee ladattavaksi alle kuukausi julkaisun jälkeen. Jos tämä on kilpailijoiden tarjonta eikä Sony urpoile tällä tavalla, kuluttajalla on aika helppo valinta edessään. Toki fanipojat voivat silti taipua oman uskotunsa pariin. Itse en silti tälläisessä tilanteessa usko jääväni kaipailemaan esimerkiksi omaa lempisarjaani tässä genissä, Gears of Waria. Toki kaikki saavat itse valita omalle kohdalleen sopivamman, mutta kallis hinta tulee parista yksinoikeuspelistä, varsinkin Microsoftin kannattajilla. Itsellä ratkaisee kokonaisuus ja tässä genissä kukaan ei pystynyt tarjoamaan kokonaista ja hyvää pakettia, vaikka Sony oli melko lähellä. Silti nettipelaajana boxilla on kertynyt reippaasti eniten tunteja pelien parissa.
EDIT:
Itse en koe olevani kenenkään leirissä. Itseltä löytyy NES, SNES (Amerikka ja Eurooppa), N64, Gamecube, Gameboy, Gameboy Advance, Wii, DS, PS1, PS2, PS3, Dreamcast ja Xbox 360. Toivottavasti nyt ei unohtunut yksikään. Joten monipuolisesti tulee pelailtua ja ostan ne konsolit, jotka koen itselleni tarpeellisiksi. Tuleva konsolisukupolvi vain tuntuu vähän siltä, että yhdelläkin konsolilla voin pärjätä, jos Wii U:n tilanne ei parane ja Xbox 720:n tulevaisuus näyttää yhtä mustalta kuin on kuvailtukin.