Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
Minä väitän että vaikka PS3 olisi tullut ennen Boksia, se olisi ollut eriyisen paljon halvempi (silloin se varmaan olisi joutunut tiputtamaan mm. Blu-rayn) tms, niin silti markkinoilla olisi ollut kolme myyvää konsolia. Markkinoilla oli vetoa.
Myyntien suhde olisi kuitenkin voinut muuttua. Jos Sony olisi suunnitellut PlayStation 3:n Wii-filosofialla, se olisi todennäköisesti yltänyt PlayStation 2:n menestykseen. Tämä olisi voinut myös olla ikävä isku Microsoftille ja viedä pelejä pois Xbox 360:lta tehoista huolimatta. Nintendon rooli tässä skenaariossa olisi ollut mysteeri, reaalimaailmassa Sony kuitenkin otti kovan iskun. Nyt kävi näin.
Ymmärrän provosoinnin, mutta en näe missä Sports Champions olisi Wiin pelien klooni. Siinähän pelataan realistisilla hahmoilla ja pelataan paljon tarkemmalla liiketunnistuksella. Ja Kinectillä on samanlaisia virityksillä omalla sarallaan. Vaikka se kirpaisee, niin menestystä seurataan aina - näin on ollut ja näin tulee aina olemaan. Ei sellaista peligenreä tai "jippoa" ole mitä ei saisi muilla olla tai ei pystyisi olemaan jonkin "kopioinnin" takia. Valitettavasti liiketunnistuspeliä hassun näköisillä ukoilla jotka keilaavat ei voi kovin tarkkaan suojella.
En provosoi, vaan minulle oikeasti olisi hyväksi, jos Sony onnistuisi ylittämään Nintendon pelien laadun. On täysin ilmiselvää, että Sports Champions on tarkoitettu Wii Sportsin klooniksi, eikä se ole mitenkään paha asia. Minulla on tässä oma lehmä ojassa, tietenkin tahtoisin enemmän minun pelimakuuni sopivia pelejä, ja viime sukupolvessa tämä pelimaku sattui laajentumaan Wii Sportsilla ja monilla muilla Wii-peleillä, sekä niillä peleillä joilla Wii vastasi minun pelimakuani paljon paremmin kuin HD-konsolit. Ideaalitilanteessa hyvän pelin kloonit parantavat konseptia ja ylittävät sen, valitettavasti näin ei käynyt Sonyn ja Microsoftin liiketunnistustekniikalla eikä niitä hyödyntävillä peleillä. Osalle pelaajista nämäkin pelit olivat kuitenkin tarpeeksi, ehkä juuri esimerkiksi siksi että samalla konsolilla onnistui viimein vaikkapa Singstar, Sports Champions ja Netflix-katselu. Tällä hetkellä Wii U on tässä altavastaajan asemassa, koska se ei tarjoa Sports Championsin eikä Wii Sportsin vastinetta. Ideaalitilanteessa Nintendolta olisi tullut jo kolmas Sports Wiille ja Wii Sports 4 olisi ollut jo Wii U:n julkaisussa. Pelit tietenkin voisivat olla samanlaisia konseptin sovittamisia ja laajentamisia kuin Wii Sports Resort.
Kloonit ovat siis hyväksi, ja Nintendoa ei tarvita jos joku onnistuu tekemään parempia pelejä ja konsoleita.
Tuokin "on siis entistä vaikeampaa pärjätä vain yhdellä konsolilla" on vähän epärealistinen kommentti - ja sanottu hardcore-pelaajan lasien läpi (sitähän tässä monet ovat, mutta markkina on paljon muutakin). Vanhemmat siis juoksevat ostamaan useita konsoleja koska lapset ja nuoret eivät yhdellä pärjää?
Monet ihmiset pyrkivät mahdollisimman paljon pärjäämään juuri sillä yhdellä konsolilla, siksi Wii U ei myy: se ei vielä tarjoa tarpeeksi paljon parempaa arvoa kuin Wii tai muut HD-konsolit. Miksi ostaa kallis Wii U, jolla ei ole edes uutta Wii Sports -peliä? Vanhalla Wiillä on yhä erinomainen pelikirjasto, ja myös muut HD-konsolit kilpailevat Wii U:n kanssa. Kuten sanottua, PS3:lla sentään on Sports Champions, Wii U:lla on... Sports Connection?
No kuten mäkin sanoin siinä viestissäni että muut konsolit tarjoaa suunnilleen saman ja vielä enemmän kuin WII U. Zelda ja Mario ovat sitten ehkä ne WII U:n parhaimmat myyntivaltit.
Minä en näe asiaa samalla tavalla, muuten Wii/Wii U olisivat minulle tietenkin tarpeettomia. Mutta jos Wii U:lta tehtäisiin kaikista muista peleistä multiplattarit paitsi Mario- ja Zelda-peleistä, niin valinta olisi selvä: Wii U olisi tarpeeton. Tämä näyttää, että nämä Mario- ja Zelda-pelit eivät itsessään todellakaan ole "parhaimpia myyntivaltteja", vaan laaja pelivalikoima sekä ne todelliset myyntihitit kuten Wii Sports. Wii U:n julkaisussa jo nähtiin, että edes laadukas New Super Mario Bros. U ei pystynyt kannattelemaan konsolia, kun Nintendoland floppasi ja third partyilla oli tarjolla lähes yksinomaan multiplattareita.
Ne mielenkiintoisemmat Wii U -pelit kuten Nano Assault Neo ja Rabbids Land olivat sitten sen pienemmän skaalan julkaisuja, jotka myyvät yleensä konsolin jo ostaneille. Vaikka Rabbids Land onkin mainio uusi jäniz-seurapeli, niin ei se yksinään pysty myymään 300 - 400 euron konsolia, kun edes uusi Mario ei pystynyt. Wii U:n Zelda Wind Waker HD tulee olemaan täysin yhdentekevä julkaisu, joka ei paranna konsolin myyntejä yksinään mitenkään.
Tosiaan luettelit siinä WII U:n mielenkiintoisia pelejä. Katotaanko kummalla konsolilla niitä riittää enemmän, pleikalla vai WII U:lla? Kyllä mun mielestä multiplattarit olisi se WII U:n pelastus.
PS3:lla on enemmän mielenkiintoisia pelejä kuin Wii U:lla, kunhan Wii-taaksepäinyhteensopivuutta ei lasketa. Pelivalikoima voittaa tekniikan, PS3:n pelitarjonta on tällä hetkellä huomattavasti parempi myyntivaltti kuin Gamepad tai Wii U:n modernimpi teknologia. Ilman Wii Sportsin kaltaista myyntihittiä Wii U:lla kestää jonkin aikaa, että pelivalikoima alkaa karttua, mutta Wii U:lla on kuitenkin parhaat asemat kartuttaa kohtuullinen pelitarjonta ennen Sonyn ja Microsoftin uusia konsoleita. Silloin asetelma toistuu taas: Wii U:n pelitarjonta voittaa uudempien konsolien edistyneemmän teknologian. Sonyn ja Microsoftin ainoa toivo on saada enemmän ja mielenkiintoisempia pelejä markkinoille heti julkaisusta lähtien kuin Wii U:lla.