Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos se verkko olisi alhaalla, niin sä pelaisit silloin niitä pelejä, joita sulla on siellä kovalevyllä... duh!
Miten sitten ostaisit uusia pelejä? Harmittaisihan se jos uutuus olisi juuri julkaistu mitä odottanut pitkään, ja sitten kun ei verkko toimisikaan niin et saisi pariin kuukauteen sitä edes ostettua?

Kaupoissa harvoin on eioota paria kuukautta suosituista peleistä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miten sitten ostaisit uusia pelejä? Harmittaisihan se jos uutuus olisi juuri julkaistu mitä odottanut pitkään, ja sitten kun ei verkko toimisikaan niin et saisi pariin kuukauteen sitä edes ostettua?

Kaupoissa harvoin on eioota paria kuukautta suosituista peleistä.

Samaten kovalevytila on rajallista (ihan sama kuinka paljon sitä on, loppuu tila kuitenkin) & mitä enemmän sitä on niin sitä kalliimpaa. Kaappi / varastotila ei hetkessä lopu.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Sonyn plussa-pelejähän voi pelata ilman verkkoa sen jälkeen kun ne on ladannut ja asentanut. Peleissä juoksee sisäinen laskuri joka näyttää aikaa plussan voimassaolon päättymiseen. Sen verran konetta pitää käyttää PSN:ssa, että se haistelee verkosta plussan päättymispäivämäärän jos se on tullut vastaan ja tilauksensa on uudistanut.

Näin ollen jos tulee kolmenkin kuukauden verkon alasajo, niin plussan pelejä voi silti pelata. Näppäränoloinen ominaisuus vaikka lastenhuoneeseen (esim: LBP2 koneeseen ja kone lastenhuoneeseen).
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Aika harva retropeli on oikeasti hyvä. Duck Talesien, Mega Manien ja Castlevanioiden (+ muiden oikeiden helmien) ympärillä kun ilmestyi aivan järjettömästi todella surkeita peljä.

Eiköhän tuo sama päde ihan nykypelienkin kanssa, niiden oikeasti hyvien pelien vanavedessä kauppojen hyllyille paljon puutaheinää.

Ihan asian sivusta: olen vääntänyt suu innosta vaahdoten tuota virtuaalista Super Metroidia viimeiset päivät, eikä tuo ole kovinkaan paljoa omasta mielestäni vanhentunut. Hyvä peli on hyvä peli, vaikka se olisikin julkaistu ei-omaan-makuun-maistuvalle-laitteelle tai ihan vain ns. liian vanhalle konsolille.

Pahoittelut offtopic-höpinästä, jatkakaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eiköhän tuo sama päde ihan nykypelienkin kanssa, niiden oikeasti hyvien pelien vanavedessä kauppojen hyllyille paljon puutaheinää.

Ihan asian sivusta: olen vääntänyt suu innosta vaahdoten tuota virtuaalista Super Metroidia viimeiset päivät, eikä tuo ole kovinkaan paljoa omasta mielestäni vanhentunut. Hyvä peli on hyvä peli, vaikka se olisikin julkaistu ei-omaan-makuun-maistuvalle-laitteelle tai ihan vain ns. liian vanhalle konsolille.

Jep. Jotkut omaavat niin suppean maun, etteivät näe mitään arvoa peleissä uusimpien laitteiden ja pelien ulkopuolella (eivätkä edes näissä kaikissa, vaan pelkästään niissä, jotka edustavat "suoritusteho edellä"-mentaliteettiä). Näiden ihmisten suppea maku ei mielestäni ole silti riittävä syy kitkeä pois mahdollisuutta ostaa/pelata vanhempia pelejä/konsoleita niiltä ihmisiltä, jotka niitä osaavat arvostaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miten sitten ostaisit uusia pelejä? Harmittaisihan se jos uutuus olisi juuri julkaistu mitä odottanut pitkään, ja sitten kun ei verkko toimisikaan niin et saisi pariin kuukauteen sitä edes ostettua?

Kaupoissa harvoin on eioota paria kuukautta suosituista peleistä.
Totta, tosin digipeleissä ei tarvitse juhannuspyhinä kärvistellä suljetun kaupan takana, jos pelihimot vaativat uutta peliä. Kolikolla on aina kaksi puolta.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jep. Jotkut omaavat niin suppean maun, etteivät näe mitään arvoa peleissä uusimpien laitteiden ja pelien ulkopuolella

Ehkä tämä minun pelimakuni "suppeus" johtuu siitä, että pelasin 80-luvun pelejä 80-luvulla. Ne on siis nähty. Osasyynä on sekin, että nykypelit ovat ratkaisseet paremmin monia pelattavuuteen liittyviä ongelmia, kuten kameran ohjaus kolmannen persoonan peleissä, pelitilanteen tallennus melkein missä kohtaa tahansa, check pointien sijoittelu, käsikirjoitus ja ääninäyttely, musiikin käyttö, uskottavat ympäristöt ja NPC:t jne.

Osa edistyksestä on tehokkaampien laitteiden mahdollistamaa, osa kollektiivista oppimista ja aika paljon perustuu kehittyneisiin menetelmiin. Siksi vuonna 2014 julkaistut pelit ovat keskimäärin parempia kuin vuonna 2004 tai vuonna 1994 julkaistut. Kehittäjät osaavat tehdä ja pelaajat odottavat nykyään parempia pelejä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mielestäni digijakelussa ei ole mitään väärää vaan nykykonsolit ja Steamin kaltaiset kaupat osoittivat asian hyvinkin toimivaksi...

Ei siinä mitään väärää olekaan jos kuluttajille annetaan ns. isojen pelien ja leffojen kanssa myös vaihtoehtoja (kuten tähän mennessä on tehty), eli fyysisiä levyjä. Ei tässä vastusteta digitaalista jakelua sinänsä (sehän on pelastanut monta pelitaloa, tuonut Suomellekin monia menestystarinoita, "pelastanut" PC-pelaamisen, helpottanut musan kuuntelua ja leffojen "vuokrausta", jne), vaan niitä kommentteja joiden mukaan maailma olisi jotenkin parempi paikka ilman fyysisiä levyasemia ja levyjä. Tai että oikein ihmetellään miksi ihmiset ostavat viihdettä vielä erinäisillä levyillä. Tai että ihmetellään miksi satoja euroja maksavassa laitteessa on vieläkin levyasema.

Digi-ihmisiltä on siis jostain pois että levyjä vielä myydään ja moni niitä vielä ostaa? Ei meistä jokainen halua "hamstrata" pelejä, leffoja ja musiikkia moneen eri laitteeseen ja monelle eri kovalevylle - varsinkin kun ei ole oikeastaan takeita että se kaikki vielä toimii moitteettomasti kymmenen vuoden (tms) jälkeen.

Esimerkki on hieman sivusta, mutta itsellä vanhin CD on Run–D.M.C.:n "Tougher Than Leather" vuodelta 1988. Siis aidosti 25 vuotta vanha fyysinen levy. Edelleen toimii - olettaen että CD-soitin vielä toimii. Toimivatko digitaaliset pelit vielä 25 vuoden päästä? Vasta-argumentti lienee että "ei tarvitsekaan enää", mutta kuka sitten määrittelee kuinka kauan fyysisen viihdetuotteen on "toimittava"? 5 vuotta? 10 vuotta? 25 vuotta? Näitähän kysymyksiä ei digihuumassa useinkaan kysellä.

Tämä on ehkä yksi syy, miksi digijakelu tulee pyyhkimään jatkossakin fyysisellä levyllä lattioita.

Siis millä tavalla pyyhkii lattioita? Myynneissä? Jonkin GTA5:n digitaaliset myynnit tulevat pyyhkimään levyversiolla lattiaa - hintaan 60 euroa?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Siis millä tavalla pyyhkii lattioita? Myynneissä? Jonkin GTA5:n digitaaliset myynnit tulevat pyyhkimään levyversiolla lattiaa - hintaan 60 euroa?
...

Niin siis puhuin asiasta onko digijakelu ohi menevä villitys, vai tullut tänne pysyäkseen, niin kyllähän se pysyäkseen on tullut. Vaikkei nykykonsolien hinnoittelu ole ihan nykyaikainen, on pc-puolella väläytelty jo ihan kelpo hintoja. Eli en puhunut "nykykonsolien" digijakelusta, vaan digijakelusta yleensä.

Digijakelun toimivuuteen, niin sehän digijakelussa on juuri ideana, ettei ole väliä onko 25 vuoden päästä koneessa kovalevyä vai ei, digijakelu mahdollistaa (huom! tosin vain teoriassa) vuoden 2012 pelin pelaamisen vaikka kännykässä, toisin kuin esim. c-kasetin kuuntelun. Eli taustajärjestelmiä voidaan kehittää, vaikka käytettävät laitteet muuttuvatkin. Tämä ei ole mahdollista fyysisillä levyillä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin siis puhuin asiasta onko digijakelu ohi menevä villitys, vai tullut tänne pysyäkseen, niin kyllähän se pysyäkseen on tullut.

Eittämättä. Mutta vielä pitäisi miettiä kuinka paljon järkevämpää on ostaa se fyysinen levy jonka kuitenkin vielä voi myydä eteenpäin, antaa sukulaispojalle tai lahjoittaa vaikka jonnekin sairaalaan tms jos joku ottaa. Vs että ladataan pahimmassa tapauksessa 30-40 gb:n peli kovalevylle - kestää tovin vaikka olisikin hyvä nettiyhteys. Ja kaikilla ei ole. Ja jota sitten ei voi lainata, viedä mukanaan kavereille tai antaa sukulaispojalle. Ongelmia tulee tilan suhteen myös siitä jos sitten kuitenkin haluaa pitää digitaalisen pelin kovalevyllä.

Erinäisten fyysisten levyjen "hamstraaminen" voi toki olla jollekin ongelma - varsinkin tilan suhteen ja sen faktan että aika on kortilla sen kaiken viihteen kuluttamiseen (believe me - I know) - mutta yleensä niistä levyistä pääsee vielä eroon. Ne voi antaa jonnekin joka niitä tarvitsee ja joka saattaa olla iloinen yhdestäkin vanhemmasta pelistä. Vaihtoehtoja on.

Itse asiassa esim. Konsolifinissä voisi miettiä sellaisen "keräyksen/lahjoituksen" tekemistä, jossa koluttaisiin nurkat peleistä ja lahjoitettaisiin esim. lasten/nuortenpelejä vähävaraisille. En tiedä miten tämän pystyisi järkevästi toteuttamaan, mutta ajatuksena ei hullumpi. Tuolla on aivan tavallisia lapsia joilla ei välttämättä ole mahdollisuutta pelata kaikki niitä pelejä mitä me pelaamme.

Tämä ei ole mahdollista fyysisillä levyillä.

Noh jos se CD-soitin, DVD-soitin, PS3 tms edelleen toimii vuosien päästä, niin kyllä siinä ne peruslevytkin toimivat - olettaen ettei DVD/Blu-ray-levyihin tule jotain "ruttoa" vuosien ja vuosien päästä. Online-puoli on tietysti sitten jo täysin toinen juttu ja pelien päivitykset yms. Eli mitään aukotonta systeemiä ei ole olemassa kummallakaan (fyysinen vs digitaalinen) puolella. Viihdettä tietysti julkaistaan koko ajan myös uudestaan ja eri formaateilla.

Mainitsit myös C-kasetit. Sen verran tarkennan että totta kai on formaatteja jotka ovat hyvinkin "kuolleita" ja esim. C-kasetit, VHS-nauhat ja uudemmista HD DVD -leffat kuuluvat näihin. Mutta nämäkin saattavat vielä toimia jos laitteet vielä ovat kunnossa. Nauhaformaattien kanssa tosin vuodet tekevät lopulta tehtävänsä ja itselläkin on nyt projekti menossa jossa siirrän tiettyjä vanhoja VHS-nauhoja DVD-R:lle. Kun matskut ovat DVD-R:llä niin sieltä ne saa kohtuu iisisti sitten myös siirrettyä erinäisille kovalevyille. Mahdollisuus tiettyjen muistojen säilyttämiseen on korkeampi.

Lopuksi on pakko heittää sellainen sentimentaalinen juttu (jälleen aiheen sivusta), eli kun teillä on omia lapsia niin alatte paremmin ymmärtää muistojen merkityksen ja niiden vaalimisen. Joku video muksusta tapailemassa ensimmäisiä sanojaan on asia jonka arvoa ei voi oikeastaan mitata. Siksi se on jotenkin saatava fyysiselle medialle SEKÄ digitaaliseen säilöön. Fyysisellä medialla on siis monta hyvää tarkoitusta.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eittämättä. Mutta vielä pitäisi miettiä kuinka paljon järkevämpää on ostaa se fyysinen levy jonka kuitenkin vielä voi myydä eteenpäin, antaa sukulaispojalle tai lahjoittaa vaikka jonnekin sairaalaan tms jos joku ottaa
....
No siis eihän digijakelukaan automaattisesti tarkoita sitä, että jos sun 30 vuotta vanha tietokone toimii, ettetkö sä voisi pelata sinne (digistä) asennettuja pelejä. En vain usko, että nykykonsolit ovat semmoisia laitteita, jotka missään vaiheessa tulevat saamaan esim. NESsin statusta.


Lopuksi on pakko heittää sellainen sentimentaalinen juttu (jälleen aiheen sivusta), eli kun teillä on omia lapsia niin alatte paremmin ymmärtää muistojen merkityksen ja niiden vaalimisen. Joku video muksusta tapailemassa ensimmäisiä sanojaan on asia jonka arvoa ei voi oikeastaan mitata. Siksi se on jotenkin saatava fyysiselle medialle SEKÄ digitaaliseen säilöön. Fyysisellä medialla on siis monta hyvää tarkoitusta.
Word!
Kaivoin juuri kaapista vuoden 1983 Mario Brossin, toimii edelleen.
Näytä liitetiedosto 11028
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Wall Street Journal listaa omiin lähteisiinsä nojautuen tekniikoita, jota Microsoft olisi protoillut huomenna julkistettava Xbox mielessään. Suunnittelupöydällä olisivat olleet mm. nykyistä läheisempi integrointi televisioon (myös konsolin ollessa lepotilassa), uusi videokuvan tallennustekniikka sekä pelien virtautus:

With the newest Xbox, Microsoft considered some prototypes to integrate an Xbox into a television, two people familiar with the company's plans said. One recent prototype included a plug for a high-definition video signal to be piped into the device, one of the people said.

The goal, another person said, was to make the device connect games more tightly to normal television watching. So if a customer's friend began playing Activision Blizzard's "Call of Duty," for instance, he could challenge the friend to a match, sending an invitation to the TV screen.

Microsoft also designed technology that would allow customers to plug their cable or satellite signal into the Xbox directly, one person familiar with the matter said, allowing people to watch live programming and surf channels while also being able to easily switch over to a videogame or on-demand video with the press of a button.

Microsoft also developed a companion digital-video recording technology, this person added, but has been wary of including it for fear of upsetting existing partnerships.

The prototypes also included a game-streaming service, people familiar with the matter said. That technology, which is offered by companies like OnLive Inc., allows customers to play visually intense games without the need for specialized circuitry. Instead, the game is played in a data center far away, with images and button presses streamed over the Internet.

While Sony bet on streaming technology last year when it agreed to pay $380 million to buy game-streaming company Gaikai Inc., Microsoft has been more measured in its efforts, people familiar with the matter said. Internally, employees debated whether the technology was possible given the cost of building data centers and the technical feasibility of streaming game images reliably to customers with slower Internet connections.

Still, Microsoft has continued developing the technology, other people familiar with the matter said. The company is aiming to potentially use streaming to allow gamers to play older titles made for the Xbox 360 on the newer device.

Microsoft has refined other aspects of the Xbox, other people familiar with the matter have said. Those include specialized glasses, two people familiar with the matter said. One of them noted the glasses are designed to compete with other 3-D gaming glasses, and may have functions that blend images of the real world with that of a game, known as "augmented reality.

Microsoft's New Xbox Girds for a Smartphone Battle - WSJ.com

Lähdeviitteet ovat hyvinkin epämääräisiä ("people familiar with the matter"), mutta toisaalta osa väitteistä on saanut jo aiemmin tukea muista lähteistä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miten sitten ostaisit uusia pelejä? Harmittaisihan se jos uutuus olisi juuri julkaistu mitä odottanut pitkään, ja sitten kun ei verkko toimisikaan niin et saisi pariin kuukauteen sitä edes ostettua?

Kaupoissa harvoin on eioota paria kuukautta suosituista peleistä.

Mutta entäs jos se pelikauppa vaikka sattuis palamaan maan tasalle niin mitäs sitten
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta entäs jos se pelikauppa vaikka sattuis palamaan maan tasalle niin mitäs sitten

Internet ongelman ilmaantuminen on paljon todennäköisempi, kuin että jokin yksittäinen pelikauppa(huom. nykyään pelejä myydään ihan tavallisissa isoissa marketeissakin, ja ellet satu nyt asumaan jossain jumalan selän takana, löytyy aina jokin puoti jostain, joka nimen omaan pitää sisällään niitä juuri julkaistuja "hittejä") syttyisi palamaan. Kyllä minä mieluummin Bioshock: Infiniten kaltaiset isot teokset hankin levyllä(ja koska tällaisia monen gigan paketteja varmasti tulee yhä tulevaisuudessa, olisi täysin järjetöntä siirtyä pelkkään digiin konsolirintamalla. Varsinkaan suomessa. Kaikki kun ei asu helsingissä ja näin ollen omista 100MB nettiyhteyttä). Sellaiset sadan megan kokoiset pelit onkin sitten asia erikseen.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä unohdetaan, että esimerkiksi Steamissa pelit voi esiladata. Näin paketti on valmis julkaisupäivänä, ja nopeammin kuin jos kaupasta juoksisi hakemaan pelin tullessa myyntiin. Jos julkaisuhetkellä menee netti poikki, löytyy myös useimmista kännyköistä nettijaon mahdollisuus, jolloin päästään käsiksi avaimeen joka avaa pelin pelattavaksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä unohdetaan, että esimerkiksi Steamissa pelit voi esiladata. Näin paketti on valmis julkaisupäivänä, ja nopeammin kuin jos kaupasta juoksisi hakemaan pelin tullessa myyntiin. Jos julkaisuhetkellä menee netti poikki, löytyy myös useimmista kännyköistä nettijaon mahdollisuus, jolloin päästään käsiksi avaimeen joka avaa pelin pelattavaksi.

Tuossa on vain yksi pieni ongelma: Kaikkia pelejä ei julkaista steamissä.
Sinänsä hyvä systeemi, jota valitettavasti tietääkseni ei vielä ole käytössä Nipan, Microsoftin tai Sonyn palveluissa.
Ei minulla mitään digijakelua vastaan ole. Se nyt vaan toimii yhä aika ailahtelevasti meidän maassamme(muun muassa vuodenaikojen vaihtelu pistää silloin tällöin meikäläisen kodin pimeäksi kaikista yhteyksistä(puhelin sentään on aina onneksi toiminut jokaisen operaattorikatkon aikana). Toisinaan pitkiksikin ajoiksi. Suomen laajuista nettimaakaapelia odotellessa ja silleen).
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Internet ongelman ilmaantuminen on paljon todennäköisempi, kuin että jokin yksittäinen pelikauppa(huom. nykyään pelejä myydään ihan tavallisissa isoissa marketeissakin, ja ellet satu nyt asumaan jossain jumalan selän takana, löytyy aina jokin puoti jostain, joka nimen omaan pitää sisällään niitä juuri julkaistuja "hittejä") syttyisi palamaan. Kyllä minä mieluummin Bioshock: Infiniten kaltaiset isot teokset hankin levyllä(ja koska tällaisia monen gigan paketteja varmasti tulee yhä tulevaisuudessa, olisi täysin järjetöntä siirtyä pelkkään digiin konsolirintamalla. Varsinkaan suomessa. Kaikki kun ei asu helsingissä ja näin ollen omista 100MB nettiyhteyttä). Sellaiset sadan megan kokoiset pelit onkin sitten asia erikseen.
Eikö meillä ole niitä ongelmia kivijalkakauppojen kanssa joka päivä klo 21-09 välisenä aikana? :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuossa on vain yksi pieni ongelma

Pointti ei ollu Steam (ainut palvelu jossa tämän tiedän), vaan se, että katkeava netti pelin julkaisupäivänä on kyllä kierrettävissä varsin arkisin keinoin.

Suomi ja kotien laaja sijoittuminen varmasti vaikuttaa asiaan, mutta tekniikka ja jakelu kehittyy. Maalta kun on lähtöisin niin tietää mitä tämä pahimmillaan on. Uskoisin kuitenkin että aika pieni marginaali rajataan kodin sijainnin vuoksi digijakelun ulkopuolelle.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eikö meillä ole niitä ongelmia kivijalkakauppojen kanssa joka päivä klo 21-09 välisenä aikana? :)

No mutta toveri hyvä: Kuka käskee odottamaan niin kauan, että kauppa menee kiinni? :)


TUHOMURSU: Niin noh, minun tavoittelema pointtini oli, että haluan edelleen olevan mahdollista hankkia suurimman osan isoista peleistä(tyyliin 40 gigan pläjäykset) kaupan hyllyltä. Digiversiot on toki plussaa, mutta meikäläisen nettiyhteyksillä niiden lataamiseen menisi aika kauan. :D
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

TUHOMURSU: Niin noh, minun tavoittelema pointtini oli, että haluan edelleen pysyvän mahdollisena hankkia suurimman osan isoista peleistä kaupan hyllyltä. Digiversion saamisen mahdollisuus on toki plussaa, mutta meikäläisen nettiyhteyksillä sen lataamiseen menisi aika kauan. :D

Millainen netti?

Itsellä on kännykässä halvin mahdollinen ja hyvin se Skyrimikin sieltä tuli illassa. Jos ajatellaan että esilataus aukeaisi esimerkiksi pariakin viikkoa ennen julkaisua, niin ihan hyvillä kantimilla ollaan.
 
Ylös Bottom