Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Vai luuliko joku että sonyn tilaisuudessa lavalla pelattiin oikeasti pleikkanelosella

Kyllä mun ymmärtääkseni siellä pelattiin ainakin Killzonea ja Knackia. Watch Dogs taisi pyöriä PC:llä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Peleihin tullaan kyllä keskittymään myös Microsoftilla:

Microsoft vakuuttelee: E3-messuilla keskitytään Xbox One -peleihin / Uutiset / Pelaajalehti

Xbox One | How It Games - Xbox.com

Aijai, ei malttaisi enää millään odotella E3:een asti. Eniten kiinnostaisi Xbox Onen ja PS4:n tarkat specsit, next-gen pelikuva sekä PS4:n ulkonäkö.

PS. Älkää jaksako näistä aloittaa taas sitä narinaa kuinka Microsoftin juttuihin ei voi luottaa, se alkaa olemaan kuultu jo.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Aiheena kamera olohuoneessa. Aika pukea foliohattu päähän.

Kun olohuoneessasi elokuvan katsojien määrä ylittää n-määrän, vaatii konsoli lisähintaa ja mikäli sitä ei tipu tai huonetta tyhjennetä -> stoppaa videon katselu siihen. Kamera hoitaa valvonnan. Tässä elävä esimerkki siitä todellisesta tarkoitusperästä mikä kameralla on. Se markkinoidaan meille kyllä hauskoilla eleillä television edessä, mukana nyt vain tuli jotain ihan muuta josta ei myyjä muistanut mainita. Tuskin tämä jää Microsoftin yksinoikeudeksi, vaan leviää älytelevisioiden myötä joka kotiin ajan kanssa.

Mutta mites sitten kun se on teipattu se kamera? En usko, että MS voi niin härskiksi heittäytyä, että Kinect ei ole pelkästään pakko olla asennettuna, mutta se on myös pakko olla suunnattuna olohuoneen keskipisteeseen ja nähdä "kaikki" tai muuten konsoli ei toimi.

Peleihin tullaan kyllä keskittymään myös Microsoftilla:
Nyt vain toivotaan, että Kinect on mahdollisimman pienessä roolissa (ellei sitten ole jotain todella mullistavaa, positiivista pelattavaa). Kyllähän Microsoftilta vaaditaan sanan varsinaisessa muodossa todellinen "spektaakkeli" esitys E3:ssa, että se saa nostettua itsensä tästä "suosta" taas ylös. Kaikki mahdollisuudethan siihen toki vielä on. Ja mikä on Sonyn panos E3:lla? Killzone, Infamous, DriveClub ja Gran Turismo 6 on jo mm. paljastettu ennen E3:sia, onko takki tyhjä vai onko tosiaan noin terve pelitilanne, että on mista jakaa.

Todellakin mielenkiintoisin E3 pitkään aikaan. Toivotaan ennen kaikkea, että nähtäisiin myös pelikuvaa. Se kertoo kuitenkin aika paljon enemmän kuin nämä trailerit.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Minulla mennyt nämä ohi. Mitä kaikkea hardware muutoksia on tullut firmware päivitysten myötä?

Ei tietenkään mitään hardware muutoksia, vaan optimointia. Kaikkihan sitä tekee, optimoidaan esim. sitä paljon muistia joku toiminto vaatii. Tai muutetaan koko toimintoa, jotta muistia säästyy. Hardware itsessään on ja pysyy.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta mites sitten kun se on teipattu se kamera? En usko, että MS voi niin härskiksi heittäytyä, että Kinect ei ole pelkästään pakko olla asennettuna, mutta se on myös pakko olla suunnattuna olohuoneen keskipisteeseen ja nähdä "kaikki" tai muuten konsoli ei toimi.

Eihän tuollaisissa patenteissa olisi mitään mieltä, mikäli ne voisi ohittaa noin helposti. Todennäköisesti Kinect seuraa olohuonetta jatkuvasti. Se voisi tarkoittaa automaattista pausea silloin kun pelaaja joutuu kääntämään katseen pois televisiosta. Kaverin tullessa käymään, luetaan kasvot ja mikäli ne tunnistetaan Liven tietokannoista, tarttuminen kakkosohjaimiin tarkoittaisi sadetta kyseisen pelaajan omiin saavutuspisteiden koriin. Tälläisiä sinänsä ihan ok-toimintoja. Kuitenkin siellä on kameran toisessa päässä sellaisia vaikuttimia luetulle tiedolle että hieman jo hirvittää.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei tietenkään mitään hardware muutoksia, vaan optimointia. Kaikkihan sitä tekee, optimoidaan esim. sitä paljon muistia joku toiminto vaatii. Tai muutetaan koko toimintoa, jotta muistia säästyy. Hardware itsessään on ja pysyy.

Niin siis tarkoitinkin tuollasia suuremman luokan hardware muutoksia (en tietenkään fyysisten kappaleiden muutoksia). Nämä optimoinnit on melko pientä siihen, että pitäisi siirtää 2gigaa keskusmuistia pelikäyttöön. Ei ole enää mistään pikku viilailuista kyse. Onko siis mitään tuollaisia radikaalisia muutoksia hardwareen tehty noilla firmware päivityksillä? Kaikki mitä itse olen lukenut on juurikin tuota pienempää optimointia, että saadaan käyttöliittymää tms nopeutettua. Nyt puhutaan kuitenkin aivan eri kokoluokan asiasta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eikös jossakin tiedonmurusessa ollut, että 90% X1:sen muistista voidaan vapauttaa pelin käyttöön silloin kun multitasking ei sitä muualle vaadi?

Verge tai wired muistaakseni lähteenä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eikös jossakin tiedonmurusessa ollut, että 90% X1:sen muistista voidaan vapauttaa pelin käyttöön silloin kun multitasking ei sitä muualle vaadi?

Verge tai wired muistaakseni lähteenä.

Jos tämä pitää paikkansa, niin keskustelu tuosta keskusmuistin määrästä voidaan lopettaa. Itseltä mennyt ohi sekä täällä että Neogafissa.

Edit.

Jos törmäät linkkiin niin viititkö heittää tänne. En nopealla googletuksella törmännyt. Pitää lukea se artikkeli läpi jos siinä olisi muutakin mielenkiintoista tech-asiaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eihän tuollaisissa patenteissa olisi mitään mieltä, mikäli ne voisi ohittaa noin helposti. Todennäköisesti Kinect seuraa olohuonetta jatkuvasti. Se voisi tarkoittaa automaattista pausea silloin kun pelaaja joutuu kääntämään katseen pois televisiosta. Kaverin tullessa käymään, luetaan kasvot ja mikäli ne tunnistetaan Liven tietokannoista, tarttuminen kakkosohjaimiin tarkoittaisi sadetta kyseisen pelaajan omiin saavutuspisteiden koriin. Tälläisiä sinänsä ihan ok-toimintoja. Kuitenkin siellä on kameran toisessa päässä sellaisia vaikuttimia luetulle tiedolle että hieman jo hirvittää.

Kannattaa muistaa, että se, että jokin idea patentoidaan ei tarkoita, että sillä aiotaan tehdä mitään konkreettista. Suuryritysten välinen patenttipelleily on nykyään varsinkin jenkeissä niin tuottoisaa parhaimmillaan, että kaikki minkä pystyy patentoimaan kannattaa patentoida. Patentteja voi sitten säästellä ja myydä ja lisensoida ja kuka tietää, kenties Mikkis kaivaa vanhan idean käyttöön vaikka ensi sukupolvessa. En millään usko, että tuota elokuvan katsojamäärää tullaan ainakaan lähiaikoina säätelemään, kun elokuvia suoratoistona tarjoavien palveluiden välillä on muutenkin niin paljon kilpailua, että asiakkaat siirtyisivät muualle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

En millään usko, että tuota elokuvan katsojamäärää tullaan ainakaan lähiaikoina säätelemään, kun elokuvia suoratoistona tarjoavien palveluiden välillä on muutenkin niin paljon kilpailua, että asiakkaat siirtyisivät muualle.

Entäs kun Microsoft alkaa itse tuottamaan elokuvia tyyliin Steven Spielbergin Halo minisarja? Samaan tapaan kuin HBO tai Netflix. Patentteja tehdään ja harva niistä koskaan päätyy kuluttajan käsiin. Hyvä kuitenkin tiedostaa kameran pimeämpää olemusta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt vain toivotaan, että Kinect on mahdollisimman pienessä roolissa (ellei sitten ole jotain todella mullistavaa, positiivista pelattavaa).

Olen samaa mieltä. Uskoisin kuitenkin, että Microsoft ei tule tuputtamaan Kinect-pelejä, vaan Kinect pyrkii toimimaan enemmänkin uuden käyttökokemuksen välineenä. Veikkaisin, että puhtaasti telkun edessä huitomalla pelattavia pelejä ei tule monta ainakaan konsolin julkistuksen yhteydessä. Jotain muuta roolia voi Kinect kuitenkin monessa pelissä näytellä. Onko siitä sitten mitään hyötyä pelaamisen kannalta, jää nähtäväksi..
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eikös jossakin tiedonmurusessa ollut, että 90% X1:sen muistista voidaan vapauttaa pelin käyttöön silloin kun multitasking ei sitä muualle vaadi?

Verge tai wired muistaakseni lähteenä.

90 prosenttia prosessoritehoista voidaan antaa pelin käyttöön. Muistin määrä pysyy vakiona.

Lähde X1:n arkkitehtuurin paneelikeskustelu.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä toi Kinectin käyttö vakoilukamerana ja jonain leffan laskutusmittarina on aivan absurdi ajatus. Haluaako mikään firma tehdä asiakkaansa oloa epämukavaksi? Ei varmasti halua. Senhän tuo juuri aiheuttaisi eikä tuota voi salaakaan tehdä.

Olisi se Sulo Vilenille taas säästämisen paikka kun kuusi henkinen perhe alkaisi katsomaan leffaa. Varustelekan naamioverkko niskaan kenties, ehkä jopa sohvatyynyistä tehty camopuku? Hauskaa oheistoimintaa olisi luvassa varmasti ja saataisiin takuulla yksi iloisimpia ketjuja näille foorumeille kun jengi jakaisia kuvia ja ohjeita kuinka MS:ia kustiin iirikseen.

Patentteja ja keksintöjä löytyy varmaan paljon ja hurjempiakin, tämä ei silti tarkoita sitä onko maailma valmis niiden toteuttamiseen. Ehkä olen sinisilmäinen ja hölmö, mutta en jaksa millään uskoa tämä spykinectin toteutumiseen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Aiheena kamera olohuoneessa. Aika pukea foliohattu päähän.

Kun olohuoneessasi elokuvan katsojien määrä ylittää n-määrän, vaatii konsoli lisähintaa ja mikäli sitä ei tipu tai huonetta tyhjennetä -> stoppaa videon katselu siihen. Kamera hoitaa valvonnan. Tässä elävä esimerkki siitä todellisesta tarkoitusperästä mikä kameralla on.

Tuo jos mikä alkaa olla jo tosi foliohattu meininkiä :D ketkähän tuota valvoo:confused: Mikkisoftalle perustettu erityinen spec ops ryhmä joka seuraa kinectejä 24/7 välillä huutelee mikkiin että hei liikaa tyyppejä katsoo leffaa soo soo :D:D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuo jos mikä alkaa olla jo tosi foliohattu meininkiä :D ketkähän tuota valvoo:confused: Mikkisoftalle perustettu erityinen spec ops ryhmä joka seuraa kinectejä 24/7 välillä huutelee mikkiin että hei liikaa tyyppejä katsoo leffaa soo soo :D:D

Niin sinnehän tarvitaan ihmisiä valvomaan, koska Kinectin noin suunnilleen tärkein ominaisuushan ei ole ihmisen ja sen liikkeiden tunnistaminen?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ok, my bad.

Edit:

Pelinkehittäjän mielipide konsolien tehoeroihin:

PS4 is more powerful than Xbox One on paper – but Microsoft will catch up, says Avalanche Studios | Edge

Ei siis odotettavissa suuria eroja tämän mukaan, kuten odotettavissa olikin.

Toisen pelinkehittäjän vähän erisävyista kommentointia:

Jonathan Blow ‏@Jonathan_Blow 22 May @bfod I have been told, by people who know, that perf numbers are extremely different between the two devices.

Jonathan Blow ‏@Jonathan_Blow 22 May
@bfod And not in a way like last generation, where one device had high theoretical specs but was about the same in practice. Nope...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin, numeroiden erilaisuuttahan ei kukaan kiellä (mihin twiitit viittaavat), linkkini nimenomaan taas vahvistaisi sitä että numerot eivät ratkaise kaikkea MS:n pilvipuolen takia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

"Ei tee mitään muuta." No, ohitan tuon. Mutta keskittyy peleihin: kyllä! Ja se on se, mitä itse PELIkonsolilta haluan.
Et näköjään ymmärtänyt ironiaa, vedetään sitten rautalangasta.

Sony esittelyssään näytti muutaman yksinoikeuspelin ja muutaman multiplatterin. Muutaman pelin kohdalla he sanoivat: "odotelkaa E3:sta". Microsoft omassa showssaan näytti yhden multiplatterin ja kaksi yksinoikeuspeliä. Lisäksi ilmoittivat että ensimmäisenä vuotena tulee 15 1st party yksinoikeuspeliä. Jo aikaisemmin oli tiedossa että X1:n pelivalikoimasta tulee tietoa E3:ssa. Sinä vedät tästä nyt sitten johtopäätöksen että Sony keskittyy peleihin ja Microsoft keskittyy olemaan tv:n kaukosäädin. Ei hyvää päivää.

miksi myydä alihintaan hyvin toimivaa rautaa pois uuden sukupolven tullessa?
Mä en myöskään ymmärrä miksi jotkut kantavat vanhoja pelejään gamestoppiin joka maksaa niistä 50 senttiä tai euron kappale.

Vaihtoehtoja on monenlaisia: vanhaa konsolia voi säilyttää kaapissa tai vastavasti hankkia isomman TV-tason. Itsellä ratkaisuna on kaksi televisiota.
Mä itseasiassa tajusin yhden kivan pointin, X1 ei vie televisioni takaa yhtään liitintä, vaan korvaa digiboxin liitinpaikan. Voin siis jatkossa pitää samassa televisiossa digiboxia ja kuutta pelikonsolia kiinni samaan aikaan (3xhdmi + 2xScart + komponentti). Tosin, xbox, ps2 ja wii on siinä ihan turhaan kiinni, virrat olleet päällä yhteensä muutaman tunnin verran viimeiseen viiteen vuoteen. Mutta näyttäähän se ny hienolta kun on valikoimaa :)

Crytekin Ryse onkin nähtävästi X1 exclusive nimike, joten MS jatkaa tutulla linjallaan: dollarisäkkejä kylvetään oikealle ja vasemmalle ja ostetaan se 2nd party tuki tukemaan oman konsolin taivalta kun ei nähtävästi muuten omien studioiden laatu ja määrä riitä riittävään Exclusive tarjontaan.
Mutta tota, Sonylleko 2nd party tuki on ilmaista? Toisaalta en näe kauheesti eroa siinä maksaako 2nd partylle kertakorvauksen vai omalle studiolle kuukausipalkkaa. Microsoftilla näyttää olevan 22 omaa pelistudiota (Sonylla 17, lähteenä wikipedia), aika isoja dollarisäkkejä niihinkin kylvävät. Niin ja Crytek on 3rd party studios, 2nd party studio tuottaa kaikki pelinsä kyseiselle alustalle. Microsoftilla ei ole yhtään moista (no oikeesti Remedy ei ole nykyisin kauheen kaukana siitä), Sonyllakin on vain yksi: Quantic Dream.
Mä muuten oletan että tuo Ryse ei kuulunut siihen 15 yksinoikeuden joukkoon, kun käyttivät "1st party" termiä tuon luvun edessä. Mä kuitenkin kauheesti haluaisin että toi peli olis hyvä, jäi ekan polven liikeohjaimet hankkimatta kun Star Wars Kinect, Child of Eden ja Sorcery olivat aika floppeja vaikkakin noista oli odotusarvo korkealla.

Toki kaikki mainos on hyvästä, ja tällä hetkellä X1 on kaikkien pelialaa seuraavien huulilla PS4:ää enemmän. On myös todettava, että Microsoft paljasti laitteen toiminnasta huomattavasti enemmän kuin mitä Sony teki. Japanilaisfirman toiminta esittelyn jälkeen on vain ollut huomattavasti tyylikkäämpää ja - suokaa anteeksi tyly ilmaisu - ammattimaisempaa. Se kerrottiin mitä haluttiin, muusta ollaan toistaiseksi hiljaa. Ei ole tullut kriittisiä väärinymmärryksiä.
Naulan kantaan! Microsoftilla on monta pomoa ja tuntuu että jokainen antaa auliisti haastatteluja myös aiheista jotka eivät ole heidän vastuualueellaan. Aikalailla erilailla toimii useimmat pelistudioista, joissa koodaajat eivät missään nimessä pääse puhumaan medialle, vaan sen tekevät pr-ihmiset. Microsoft tarvitsisi jonkun yhden voimakkaan pr-hahmon ja nää suunnittelijat kielletään koskemasta twitteriin (Adam Orth tulee ekana mieleen) tai vastaamasta puhelimeen.
Mutta mun mielestä Sony on ollut aika hiljaa julkaisusta asti. Olisi ollut hyvä parin viikon välein antaa jokin tiedonmurunen, erityisesti hiljaisina uutisviikkoina, jotta pelimediat olisi sitten taas analysoineet julkistuksen puhki.

Lapsilla ja nuorilla tekee tiukkaa se 10 euroakin kuukaudessa. Harvalla vanhemmalla on halua, monella ei myöskään rahaa, maksella tuollaisia summia. Vähän ylimielinen lausahdus. Mikäs se kohderyhmä on? Nuoret aikuiset vai alaikäiset?
Live maksaa 3 euroa kuukaudessa, ei 10. Pelaajien keski-ikä on ylittänyt 30 vuotta. Siis keski-ikä! 30 vuotiailla 3 euroa tarkoittaa puolikasta oluttuoppia.
(selvennyksenä: useampi ulkomaalainen sivusto sekä moni huuto.netin myyjä myy 13kk Live aikaa hintaan 40 euroa. Toki kalliimpiakin myyjiä löytyy, esimerkiksi Microsoft itse myy Liveä 5 euron kuukausihintaan)

PS+ kaltainen palvelu olisi varmasti tervetullut, kuten vaivattomat pelivideot Share-taikanapin takaa.
Oon koko PS+ aikana nähnyt ilmaisena pelinä 2 kpl jotka minua olisi kiinnostanut. Fyysisenä kopiona kumpikin irtosi Zavvista noin 10 eurolla kotiinkuljetettuna. PC-puolella on mm Humble Bundle ja monen monta kopiota siitä. Pilkkahintaan paljon pelejä, enää puuttuu kiinnostus pelata niitä. Ilmainen peli ei aina ole hyvä peli.
Pelivideot taikanapin takaa? Tarkoitatko niinkuin näitä lets play-youtube videoita, mutta ilman karismaattista ja humoristista kommentaattoria? Onko tuommoiselle oikeasti kysyntää?

Pelintekijät ympäriinsä hyppivät innosta Sonyn ratkaisusta. Jopa Sony sai viimein tehtyä helpon alustan pelikehittäjille, mitä PS3 ei todellakaan ollut. Tämän hetken tietojen mukaan molemmat alustat sekä Xbox One että PS4 ovat erittäin helppoja alustoja koodaajille
Tämä muuten voi olla paljon suurempi asia kuin mitä nyt vielä tajutaan. Voisin kuvitella että isojen AAA-peliprojektien kustannukset tulevat putoamaan kymmeniä prosentteja, kun ei tarvitse olla kahta täysin erillistä koodariporukkaa eri konsoleille. Ehkä tulevassa sukupolvessa pelistudioita ei suljeta kun peli myi vain 3 miljoonaa kappaletta.

Hyvä kuitenkin tiedostaa kameran pimeämpää olemusta.
Vielä kerran: Muista haudata se PS4 Eye syvälle maahan!
 
Ylös Bottom