Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Jatkojupinaa MS tyylistä ilmaista asioita, eli Kinect2 pakkovaatimukset. Ajatteleeko MS tosissaan että Kinect2 olisi pakollinen osa Xbox Onea? Siis mikä kohta konsolin käytössä vaatii sen pakollisuuden? Konsolin varmaan voi käynnistää ihan perinteisesti peliohjaimesta ja lokkautua oletus tai valitsemallaan profiililla sisään..ja tuskin mikään peli pakottaa käyttämään Kinect2:sta (jos joku kokee että Kinect2 extrat pelissä ei tuo mitään lisää niin niitä ei sitten käytä kuten Kinect1 kohdalla esim. Forzassa tai Mass Effectissäkään )
Sitten on MS maininnut että eihän sitä ole pakko pitääkään päällä (yksityissuoja jne.) Joten voi kai sanoa että Kinect2 ei ole tarpeellinen tai pakkolaite jos sitä ei halua hyödyntää? Miksi MS sitten väittää sitä pakolliseksi..pakko on nimittäin paha sana, ei ihmisiä voi pakottaa jotain ominaisuutta käyttämään varsinkin kun padilla hoituu se käyttäminen ja pelaaminen varsin mainiosti.
Tilanne on sama kuin konsolin mukana tulisi pakolla 100€ ratti ja polkimet, suurin osa pelaajista ei tulisi niitäkään käyttämään edes autopeleissä.
En kiellä etteikö Kinect2 toimisi teknisesti ja toisi lisäarvoa mutta suurimalle osalle pelaajista se on niin vähäisessä osassa että on väärin että jokainen joutuu siitä kärsimään (siis maksamaan)
Kinect2 osalta toki minun nurinoista on MS:n helppo päästä ohi, jos en joudu maksamaan Kinect2 hintalisää (eli konsolin myyntihintaa ei ole paisutettu kinectin takia) ja että Kinect2 ei tarvitse käyttää/kytkeä pakolla niin homma on ok

Heikkotehoisempana pelikonsolina toki oletan että Xbox Onen hinta on PS4:sta halvempi.. miksi ostaisin tehottomamman konsolin samaan hintaan?
Käytettyjen pelien kohdalla vallitsee epätietoisuus, jotenkin järkevästihän tuo on hoidettava. Kun kerran pelit tulee myös fyysisellä medialla niin sitä on käsiteltävä kuten omaisuutta muutenkin, se on voitava myydä ja lainata vapaasti... Nykyinen systeemi toimii minusta hyvin, voin pitää pelin ja maksaa käyttökokemuksesta ja "kirjahyllykokemuksesta" sen hinnan mitä pelit uutena maksaakin.. (45-70€) tai voin "kuluttaa" pelin vaikka vuorokauden aikana ja myydä sen seurauksella että pelikokemukselle jäi hintaa kymppi. En oikein ymmärrä miten tilanne eroaisi kirjasta tai musiikkilevystä tai elokuvasta.
Jos taas ajatellaan että uudet tuulet puhaltavat ja pelin julkaisijat haluvavat uudenlaisen rahastusmallin tyyliin että hinnoittelu toimii "konsolikohtaisesti" että lainaus ja myynti ei tule kysymykseen niin sitten taas on mietittävä paljonko pelaaja haluaa tästä "vuokrauksesta" maksaa.. omalta kohdalta pelien hintojen olisi pudottava vähintään puoleen sillä tähänkin asti omat pelaamiset on varmaan keskimäärin maksaneet luokkaa 25-30€ per peli (osan peleistä säilytän, osan ostan vitosella, osan myyn, vaihdan jne..)
Koko MS kuviossa mättää että olen ihan omasta halusta tunkenut pelintekijöiden ja MS lompakkoon julmetusti rahaa (en edes uskalla laskea monta tuhatta euroa..) koko X360 elinkaaren aikana ja nyt tulee fiilis että minulle etukäteen sanellaan että miten minun pitäisi pelata ja käyttää laitetta! (jos siis ostaisin Xbox Onen.. tilanne on kovin auki vielä)