Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

War Thunderin tekijät ovat paljastaneet lisää tietoa pelistään. Tähän ketjuun huomion arvoinen asia on:

"PS4 is the most open platform, open to allow us to find a way that War Thunder players can get their game on cross-platform which is really cool and something the industry has lacked for years."

Eli PC pelaajat ja PS4 pelaajat tulevat taistelemaan keskenään. Tämä kyseinen pelihän ei ole tulossa X1:lle, mutta ehkä tulevaisuudessa X1:n saa cross-platform pelejä PC:n kanssa.

Sitten itse kysymykseen, onko tämä välttämättä aina hyvä asia? Esimerkiksi autopeleissähän tuo on lähes pelkästään hyvä asia -> lisää pelaajia. Mutta entäs sitten FPS-pelit? Mitä olen jotain youtube-videoita katsellut, yksi syy konsolipelaamiseen itselläni on juurikin se, ettei tarvitse noita PC:n nörttejä vastaan pelata, jotka ovat hakanneet hiiri-näppäimistö kombolla koko ikänsä. Olipa X1:n tai PS4 ohjain sitten kuinka hyvä tahansa, niin turpaan tulee ja rankasti.
Onko tuo se lentopeli jota optimoidaan toimimaan myös Oculuksen kanssa? Jonkun videon siitä kattelin ja lentämistä harrastavana kuola alkoi valumaan! Saattaa jopa olla sen luokan peli että aikaistuu PS4:n ostaminen tuon pelin julkaisuun.
Mutta toi cross-platform pelaaminen PC:n kanssa ei ole hyvä juttu. Tuossa tuo modaaminen sanottiinkin jo ja PC:lle saa aivan eri tason lento-ohjaimia jolloin pelikenttä ei ole enää tasainen.

Tuohon peliin ja moneen muuhunkin liittyy yksi mielenkiintoinen julkituotu asia. Sony vaatii kaikilta peleiltä yhteensopivuutta Vitalla "kaukopelaamiseen". Poislaskettuna esmes pelit jotka vaativat PS Eye:n käyttöä.
PS4 developer: Sony mandates Vita Remote Play for all games • Blogs • Eurogamer.net
Tuo vie kyllä pienen osan "helposta koodattavuudesta" pois, vaikkakin PS4:n valmiiden mekaniikoiden vuoksi vaikeus liittyynee lähinnä vain valikoiden ja yleisen graafisen tason ylimääräiseen testaamiseen ja optoimoimiseen. Itselle tuo Vita ei kyllä tuo mitään lisäarvoa, taloudessa on tarpeeksi telkkareita ettei joudu pois pelikonsolilta Amazing racen ajaksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onpa täällä paljon keskustelua, huhuja ja arvailua Xboxin tietosuojasta. Tiesittehän, että Kinectin ja Xboxin tietosuojalausunnot löytyvät ihan Internetistä? Microsoftilla on yli 10 vuoden kokemus aiheesta ja jo Xbox 360:n Kinect suunniteltiin & rakennettiin alusta alkaen tietosuojan tärkeyttä korostaen. Uusi Kinect jatkaa samalla linjalla.

Kinectin tietosuojaan ja verkkoturvallisuuteen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä - Xbox.com
Xbox-palvelun tietosuojalausunto - Microsoft.com

Patenttikeskustelu on varmasti jännää, mutta voin paljastaa tylsän salaisuuden: suuryrityksillä on usein tapana jättää satoja erilaisia ja toinen toistaan ihmeellisimpiä patenttihakemuksia, joista ei välttämättä tule ikinä valmiita tuotteita...

11 päivän päästä ja E3:n aattona tulossa asiaa Xbox-peleistä :)

ps. Jos Xbox Onen design kiinnostaa, tässä terveiset suunnittelijatiimiltä.

[video=youtube_share;1BlhvX0D6ow]http://youtu.be/1BlhvX0D6ow[/video]
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

KillZone:SF:ssä on R2 defaulttina ampumiseen "Darth Vader NOOoooooooo". Jonkun pitää mennä takoon järkeen niiden päähän.

En tiiä onko muut löytäny liipasimille käyttöä, mutta ite pidän myös enemmän R1 nappulasta.
Monissa peleissä pelkkä nappula R/L2 piakalla ajaisi asian paremmin kuin se liipasin.
Toisaalta niinkauan kuin antavat vaan valita haluaako käyttää 1 vai 2 painiketta niin ei asia juurikaan haittaa.

Pakotettu R2 tosin tökkii, onneksi sitä ei kuitenkaan usein tule vastaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

En tiiä onko muut löytäny liipasimille käyttöä, mutta ite pidän myös enemmän R1 nappulasta.
Monissa peleissä pelkkä nappula R/L2 piakalla ajaisi asian paremmin kuin se liipasin.
Toisaalta niinkauan kuin antavat vaan valita haluaako käyttää 1 vai 2 painiketta niin ei asia juurikaan haittaa.

Pakotettu R2 tosin tökkii, onneksi sitä ei kuitenkaan usein tule vastaan.

PS4:n ohjaimessa taitaa olla x,ympryrä, kolmio ja neliö digitaalisia nappeja, ei joko nappi on pohjassa tai sitten ei ole. Tämän takia tuollainen joustava liipaisin on vielä ihan perustellusti mukana. Esimerkiksi autopeleissä voi ajaa myös ilman, että kaasu on pohjassa. Nyt kun vihdoin ovat tajunneet laittaa vielä nuo liipaisemet oikein päin, niitä voi olla jopa ihan mukava käyttää. Räiskintäpeleihin ehdottomasti L1/R1 tähtäys/ammunta. Huomattavasti nopeampi käyttää kuin L2/R2 kaksikko.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

PS4:n ohjaimessa taitaa olla x,ympryrä, kolmio ja neliö digitaalisia nappeja, ei joko nappi on pohjassa tai sitten ei ole. Tämän takia tuollainen joustava liipaisin on vielä ihan perustellusti mukana. Esimerkiksi autopeleissä voi ajaa myös ilman, että kaasu on pohjassa. Nyt kun vihdoin ovat tajunneet laittaa vielä nuo liipaisemet oikein päin, niitä voi olla jopa ihan mukava käyttää. Räiskintäpeleihin ehdottomasti L1/R1 tähtäys/ammunta. Huomattavasti nopeampi käyttää kuin L2/R2 kaksikko.

Ovatko Sonyllä siirtyneet takaisinpäin analogisista napeista, ainakin Ps2-aikaan nuo neljä "perusnappia" olivat analogisia. Toisaalta, näiden käyttö välillä oli vähintään haastavaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ovatko Sonyllä siirtyneet takaisinpäin analogisista napeista, ainakin Ps2-aikaan nuo neljä "perusnappia" olivat analogisia. Toisaalta, näiden käyttö välillä oli vähintään haastavaa.

Joo ja PS3:n ohjaimissahan nuo on kans. Jos olen ymmärtänyt oikein, PS4 ohjaimessa on kuitenkin siirrytty digitaalisiin noitten osalta. Tavallaan se ei ole "taaksepäin", koska reagointiaikaa saadaan näin nopeammaksi. Niin vähälle käytölle tuo peleissä on jäänyt, että mielestäni ihan oikea ratkaisu. Ei ollut kovin kätevä perus napeissa tuo ominaisuus. Mutta tosiaan, jos joku on tykännyt kaasutella vaikkapa x-näppäimestä, niin taaksepäin on siinä mielessä menty, ettei tuo enää niin hyvin toimi. Nyt kaasu on sitten joko pohjassa kokonaan tai ei ollenkaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onpa täällä paljon keskustelua, huhuja ja arvailua Xboxin tietosuojasta. Tiesittehän, että Kinectin ja Xboxin tietosuojalausunnot löytyvät ihan Internetistä? Microsoftilla on yli 10 vuoden kokemus aiheesta ja jo Xbox 360:n Kinect suunniteltiin & rakennettiin alusta alkaen tietosuojan tärkeyttä korostaen. Uusi Kinect jatkaa samalla linjalla.

Kinectin tietosuojaan ja verkkoturvallisuuteen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä - Xbox.com
Xbox-palvelun tietosuojalausunto - Microsoft.com

Patenttikeskustelu on varmasti jännää, mutta voin paljastaa tylsän salaisuuden: suuryrityksillä on usein tapana jättää satoja erilaisia ja toinen toistaan ihmeellisimpiä patenttihakemuksia, joista ei välttämättä tule ikinä valmiita tuotteita...

11 päivän päästä ja E3:n aattona tulossa asiaa Xbox-peleistä :)

ps. Jos Xbox Onen design kiinnostaa, tässä terveiset suunnittelijatiimiltä.

Lähetähän kysymyksiä suunnittelijatiimille. Esimerkiksi nämä asiat kiinnostaa huomattavasti enemmän kuin uudestaan nimetty musta väri konsolin pinnassa tai Betamaxilta pöllitty muotoilu:

- Miksi ei pystyasentoa? Meillä kaikilla ei ole nelimetristä televisiotasoa, johon konsoli mahtuisi makuulle. Varsinkin kun tasolla on jo TV, entisen sukupolven konsoli (pystyasennossa) ja digiboksi. Eikä all-in-one konsoli yllättäen korvaa digiboksia.

- Mikä on Kinectiin tarvittava tila? Entisellä ei tehnyt omassa kämpässä mitään, vaikka muka olin turva-alueen etureunalla. Ei mahdu niin ei mahdu. Dance Centralia on vaikea pelata kirjahyllyssä.

- Onko suunnittelutiimi ollut hereillä tällä kertaa, vai pitääkö taas ensimmäiset pari vuotta pelätä sitä, että kone hajoaa viikon välein? Nimimerkillä kuusi kertaa vilkkuvat valot nähnyt pelaaja.

Toivoin myös että virtalähde olisi löytynyt koneen sisältä. Sisustushalko on ilmeisesti edelleen in.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

- Miksi ei pystyasentoa?
Jossain luki että X1 on suunniteltu vaaka-asentoon, mutta ilmeisesti myös pystyasennossa toimii. Ainoa pystyasennon mahdollisesti estävä laite on blue-ray soitin, mutta kun pelit asennetaan kovalevylle, täytyisi laatikko olla vaakassa vain pelin asennuksen ajan. Se on sitten eri asia miten tuo laatikko pysyy pystyssä.
http://www.gamerevolution.com/news/...d-upright-intended-to-sit-horizontally--19499
- Mikä on Kinectiin tarvittava tila?
Tarkkoja speksejä ei ole kerrottu, mutta se on kerrottu että Kinect2:ssa tarvittava tila on huomattavasti pienempi.
- Onko suunnittelutiimi ollut hereillä tällä kertaa, vai pitääkö taas ensimmäiset pari vuotta pelätä sitä, että kone hajoaa viikon välein?
Kertoivat että ovat ottaneet 360:n vikaherkkyydestä opiksi ja pystyn hyvin uskomaan sen, takuukorjaukset ja laajennettu takuu tuli MS:lle hyvin kalliiksi.
http://www.edge-online.com/news/xbo...-wont-see-another-red-ring-of-death-disaster/
Toivoin myös että virtalähde olisi löytynyt koneen sisältä. Sisustushalko on ilmeisesti edelleen in.
Tästä on liikkunu kahta tietoa, sekä erillisestä virtalähteestä että siitä että virtalähde olisi laatikon sisällä.
http://www.gamefaqs.com/boards/691088-xbox-one/66248253 mainittua IGN:n artikkelia jossa mainitaan virtalähteen olevan sisäinen, en löytänyt, mutta muutkin ovat lukeneet siitä.
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=560781 Kuva pöydästä jossa on prototyyppipalasia konsolin kehityksen historiasta, tuo lienee ainoa "todiste" että ulkoinen virtapatukka olisi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ehdinpäs ennen Nisupullaa ;)

Sony CEO: PS4 is 'First and Foremost' a Games Console - IGN
"The most important thing we need to make sure we do, at least initially, is that we all agree and understand that the PS4 is a great video game console that appeals to video gamers," said Hirai. "If we miss that part than I don’t think we get the initial establishment of the console."
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Koko CNBC:n haastattelu: Sony CEO: We Can Turn Electronics Biz Around - CNBC

Kaz Hirai:

He said Sony would add other entertainment apps, “But that’s after we establish the platform as a video game platform. We want to make sure that we are there for the gamers with our PS4 as well. They will go beyond this, but they’ll definitely start with gamer first.

He concluded, “For us, it’s all about the gamers.”


+ Parhaimmat pelit, omilta studioilta ja partnereilta
+ Sosiaalinen näkökulma ja verkkoominaisuudet tärkeitä

Parasta on kuulla johtajan suusta Playstation 4 olevan yhä edelleen pelikonsoli. Sony on kuitenkin asemoimassa itsensä ihan sinne samaan 2010-luvun olohuoneen nurkkaan kuin Microsoft. Tämä tarkoittaa väistämättä mediaominaisuuksia yhtä lailla. Tässä alkuvaiheessa marssijärjestys on kuitenkin tämä.

Ehdinpäs ennen Nisupullaa ;)

Onnittelut! :D


iH8xjWrnZOMyR.gif
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tavoitteet ovat oikeat, kun kilpailijakin panostaa peleihin enemmän kuin koskaan. Silti pitäisi ensin vakuuttaa kuluttaja siitä, että on olemassa jotain jota voisi kutsua PS4:ksi ja todistaa sen olevan siinä tilassa että julkaisu todellakin on tänä vuonna. Prioriteetit ovat nämä.

Tuosta nyt ei ihan kauheasti tarvitse olla huolissaan koska ollaan puolisen vuotta kilpailijaa edellä...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuosta nyt ei ihan kauheasti tarvitse olla huolissaan koska ollaan puolisen vuotta kilpailijaa edellä...

Mihin oletus pohjaa? Sony muutti raudan spesifikaatiota käytännössä samana päivänä kun "julkisti" PS4:n. Jopa omat pelistudiot yllättyivät täysin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jatkojupinaa MS tyylistä ilmaista asioita, eli Kinect2 pakkovaatimukset. Ajatteleeko MS tosissaan että Kinect2 olisi pakollinen osa Xbox Onea? Siis mikä kohta konsolin käytössä vaatii sen pakollisuuden? Konsolin varmaan voi käynnistää ihan perinteisesti peliohjaimesta ja lokkautua oletus tai valitsemallaan profiililla sisään..ja tuskin mikään peli pakottaa käyttämään Kinect2:sta (jos joku kokee että Kinect2 extrat pelissä ei tuo mitään lisää niin niitä ei sitten käytä kuten Kinect1 kohdalla esim. Forzassa tai Mass Effectissäkään )
Sitten on MS maininnut että eihän sitä ole pakko pitääkään päällä (yksityissuoja jne.) Joten voi kai sanoa että Kinect2 ei ole tarpeellinen tai pakkolaite jos sitä ei halua hyödyntää? Miksi MS sitten väittää sitä pakolliseksi..pakko on nimittäin paha sana, ei ihmisiä voi pakottaa jotain ominaisuutta käyttämään varsinkin kun padilla hoituu se käyttäminen ja pelaaminen varsin mainiosti.

Tilanne on sama kuin konsolin mukana tulisi pakolla 100€ ratti ja polkimet, suurin osa pelaajista ei tulisi niitäkään käyttämään edes autopeleissä.
En kiellä etteikö Kinect2 toimisi teknisesti ja toisi lisäarvoa mutta suurimalle osalle pelaajista se on niin vähäisessä osassa että on väärin että jokainen joutuu siitä kärsimään (siis maksamaan)
Kinect2 osalta toki minun nurinoista on MS:n helppo päästä ohi, jos en joudu maksamaan Kinect2 hintalisää (eli konsolin myyntihintaa ei ole paisutettu kinectin takia) ja että Kinect2 ei tarvitse käyttää/kytkeä pakolla niin homma on ok :)
Heikkotehoisempana pelikonsolina toki oletan että Xbox Onen hinta on PS4:sta halvempi.. miksi ostaisin tehottomamman konsolin samaan hintaan?


Käytettyjen pelien kohdalla vallitsee epätietoisuus, jotenkin järkevästihän tuo on hoidettava. Kun kerran pelit tulee myös fyysisellä medialla niin sitä on käsiteltävä kuten omaisuutta muutenkin, se on voitava myydä ja lainata vapaasti... Nykyinen systeemi toimii minusta hyvin, voin pitää pelin ja maksaa käyttökokemuksesta ja "kirjahyllykokemuksesta" sen hinnan mitä pelit uutena maksaakin.. (45-70€) tai voin "kuluttaa" pelin vaikka vuorokauden aikana ja myydä sen seurauksella että pelikokemukselle jäi hintaa kymppi. En oikein ymmärrä miten tilanne eroaisi kirjasta tai musiikkilevystä tai elokuvasta.
Jos taas ajatellaan että uudet tuulet puhaltavat ja pelin julkaisijat haluvavat uudenlaisen rahastusmallin tyyliin että hinnoittelu toimii "konsolikohtaisesti" että lainaus ja myynti ei tule kysymykseen niin sitten taas on mietittävä paljonko pelaaja haluaa tästä "vuokrauksesta" maksaa.. omalta kohdalta pelien hintojen olisi pudottava vähintään puoleen sillä tähänkin asti omat pelaamiset on varmaan keskimäärin maksaneet luokkaa 25-30€ per peli (osan peleistä säilytän, osan ostan vitosella, osan myyn, vaihdan jne..)

Koko MS kuviossa mättää että olen ihan omasta halusta tunkenut pelintekijöiden ja MS lompakkoon julmetusti rahaa (en edes uskalla laskea monta tuhatta euroa..) koko X360 elinkaaren aikana ja nyt tulee fiilis että minulle etukäteen sanellaan että miten minun pitäisi pelata ja käyttää laitetta! (jos siis ostaisin Xbox Onen.. tilanne on kovin auki vielä)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sony muutti raudan spesifikaatiota käytännössä samana päivänä kun "julkisti" PS4:n.

Sony pystyi tekemään tämän muuttamatta rauta-arkkitehtuuria laisinkaan, koska GDDR5-muistipiirien kapasiteetti saatiin alkuvuodesta tuplattua. Spekseissä ei siis muuttunut mikään muu kuin yhden komponentin malli. Kaikki muu pysyi ennallaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt kaasu on sitten joko pohjassa kokonaan tai ei ollenkaan.
Veikkaan, että 95% pelaajista ei edes tajunnut nappien olevan portaattomasti painettavia. Varsinkin kun se liikerata on muutamia millejä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Veikkaan, että 95% pelaajista ei edes tajunnut nappien olevan portaattomasti painettavia. Varsinkin kun se liikerata on muutamia millejä.

Ei edes millejä kun niissä oli vain paineanturit. GT:ssä varsin toimivat kuitenkin..
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sony pystyi tekemään tämän muuttamatta rauta-arkkitehtuuria laisinkaan, koska GDDR5-muistipiirien kapasiteetti saatiin alkuvuodesta tuplattua. Spekseissä ei siis muuttunut mikään muu kuin yhden komponentin malli. Kaikki muu pysyi ennallaan.

On se silti merkki epävarmuudesta. Onkohan nyt pelit jotka näytetään E3:ssa kaikki pienemmällä muistilla vai eikö näytetä aitoa pelikuvaa lainkaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onkohan nyt pelit jotka näytetään E3:ssa kaikki pienemmällä muistilla vai eikö näytetä aitoa pelikuvaa lainkaan.
PS4 tilaisuudessa näytettiin pelikuvaa, joten miksi E3:ssa ei nähtäisi?

Luulisi Sonyn seuraavan Xbox One julkistustilaisuuden jälkipuintia. Kyllähän tässä nähtiin millainen paskamyrsky nousi kun Microsoft ei kokenut tarpeelliseksi tarjota lainkaan aitoa pelikuvaa Xbox Onen peleistä (lukuunottamatta COD: Ghost)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

PS4 tilaisuudessa näytettiin pelikuvaa, joten miksi E3:ssa ei nähtäisi?

Luulisi Sonyn seuraavan Xbox One julkistustilaisuuden jälkipuintia. Kyllähän tässä nähtiin millainen paskamyrsky nousi kun Microsoft ei kokenut tarpeelliseksi tarjota lainkaan aitoa pelikuvaa Xbox Onen peleistä (lukuunottamatta COD: Ghost)

Ei se myrsky noussut oikeassa maailmassa, siinä on iso ero. Täysin loogista keskittyä raudan ja designin esittelyyn ensin, ja pitää sitten pelitykitys E3:ssa. Kaikki tuntuu menevän käsikirjoituksen mukaan. Ja ne isoimmat pommit kannattaa toki jättää syksyyn joka tapauksessa, vasta silloin alkaa ihmiset pohtimaan tosissaan päivitystä uuteen polveen.
 
Ylös Bottom