Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Muotoilit asian niin, että se koskisi vain ihan tätä viime vuotta, etkä ottanut millään tavalla kantaa jo monta vuotta sitten alkaneeseen third partyjen valitukseen huonoista myynneistä

Olisi ihan reilua, jos yritettäisiin edes keskustella samoista asioita.
Käsitin, että nyt on kyse nimenomaan tämän hetken tilanteesta, eikä jostain vuosikausien takaisesta "Dead Space Extraction ei myynyt Wiillä, me ei aleta!"-valituksesta.
Tämä mainitsemani, ja olankohautuksella ohittamasi "väsyminen" tulee toki säilymään teikäläiselle ikuisesti jonkinasteisena anekdoottina, koska me emme tule koskaan saamaan tarkkoja lukuja esim. siitä, kuinka monella Wii-konsolilla ei ole pelattu viimeiseen vuoteen. Eli tilastollisesti tarkkoja lukuja ilmiöstä on mahdotonta saada.
No, muutamia heikkoja myyntilukuja meillä on, jotka meikäläinen olisi valmis linkittämään tähän ilmiöön
Siitä vain, faktoja pöytään. Olen esittänyt useita konkreettisia esimerkkejä ja myyntilukuja näkemyksieni tueksi, ja vastaukset ovat olleet sarjaa "muttakun Japani", "muttakun joku Just Dance" ja niin edelleen.
Epäilemättä monet pelaajat ovat "kyllästyneet" Wiihin. Uusi pelisisältö on se moottori, joka pitää pelaajien kiinnostusta yllä myös kaikista suosituimpiin sarjoihin: Call of Duty, World of Warcraft ja niin edelleen. Sama pätee Wii Sports -sarjaan, ja täysin epäilemättä Wii Sports -pelien ja Wiin pelaaminen on vähentynyt huippuvuosista, koska Wii Sports ja WSR on monen pelaajan kohdalla pelattu "puhki". Nintendo siirsi muutama vuosi sitten resurssinsa samanaikaisesti sekä huonosti startanneen 3DS:n pelituen parantamiseen, että silloin tulossa olevan Wii U:n pelikehitykseen, kun Wiille olisi voinut vielä kehittää pelejä ja laitteella oli ostajia odottamassa uusia julkaisuja. Olipa kyseessä huono suunnittelu, resurssien puute tai yksinkertaisesti inspiraation lopahtaminen, Nintendo hoiti sukupolvisiirtymän huonosti.
Kuitenkin on ilmeistä, että third partyt odottivat Wii U:sta ainakin jossakin määrin Wiin veroista myyntihittiä heti alkumetreillä, ja hyppäsivät mukaan kelkkaan. Wii U:lle ilmoitettiin projekteja useilta eri tahoilta:
- Wiillä esiintyneet sarjat, jotka siirtyivät Wii U:lle, kuten Call of Duty, Rayman ja Just Dance.
- Wiillä kunnostautuneet kehittäjät, jotka tekivät Wii U:lle uusia pelejä ja sarjoja, kuten Shin'en, WayForward ja Two Tribes.
- Pelisarjat, jotka eivät olleet ilmestyneet Wiillä, mutta ilmestyivät Wii U:lle, kuten Assassin's Creed, Arkham ja Scribblenauts.
- Uudet indiet, jotka lähtivät mukaan Wii U:lle, kuten Frozenbyte, KnapNok Games ja Black Forest Games.
Wii U:n etuna piti olla, että sen arkkitehtuuri erosi vähemmän PS360:sta kuin Wiin, joten multiplattarijulkaisut ja PS360-porttaukset olisivat helpompia. Valitettavasti Nintendo hinnoitteli Wii U:n liian kalliiksi, sekoitti pakkaa tarpeettomalla Basic/Premium-jaottelulla ja asemoi konsolin huonosti, ja lisäksi onnistui tyrimään oman "julkaisuikkunansa" pelijulkaisujen aikataulun täydellisesti. Nintendoland-sillisalaatilla ei myöskään olisi ollut mitään asiaa olla konsolin "lippulaivapeli".
- Wii U:n umpisurkea myynti. Kiistaton tosiasia on se, että leijonanosa Wiin omistajista ei ole vielä pieraissutkaan Wii U:ta päin. Joku voisi sanoa tämän kertovan myös pettymyksestä alkuperäistä Wiitä kohtaan, mutta ehkä kaikki tosiaan on vielä tyytyväisinä pelaamassa Wiillä eivätkä edes tarvitse vielä uutta konetta ja/tai kaikki kuittaantuisi yhdellä hyvällä Wii Sportsilla
Päinvastoin, Wii-omistajat tuskin ovat tyytyväisiä laitteen vähentyneeseen julkaisutahtiin, mutta Wii U ei ole onnistunut tarjoamaan heille sitä mielekästä vastinetta Wii-henkisille peleille. Minä itse Wii U -omistajana olen ollut konsoliin pettynyt, enkä itsekään ole vielä vakuuttunut näiden syksyn pelien laadusta, vaikkakin optimistinen. Tällainen tyytymättömyys ja epävarmuus konsolin
omistajien keskuudessa ovat omiaan vähentämään positiivista "word-of-mouthia" ja pöhinää viidakkorummussa, ja sitä kautta konsolin myyntejä. Nämä ovat niitä asioita, joista on hankala saada selviä lukuja ja tilastotietoa anekdoottien sijaan, mutta Iwatakin on myöntänyt, että Wii U ja Nintendoland eivät synnyttäneet toivottua viidakkorumpu-efektiä:
In particular, he talked about how people don’t seem to quite understand the role of the GamePad. “I would say that ‘Nintendo Land’ has not fulfilled the same role as ‘Wii Sports’ did when we bundled it with Wii,” he said, attempting to explain why consumers haven’t accepted the GamePad in the same way they gravitated towards the motion controllers of the previous generation.
Iwata: Nintendo Land has not fulfilled the same role as Wii Sports | News | Edge Online
Olisiko yksi "Wii Sports" korjannut tämän kaiken? Tuskinpa, mutta on myös mahdotonta uskoa, että viime sukupolven suurimman hittipelisarjan jatkolla ei olisi ollut mitään vaikutusta. Wii Sportsin puute kertoo muutoksesta Wii U:n suunnittelufilosofiassa - Nintendo harhautui siltä reitiltä, joka tuotti alkuperäisen Wiin ja Wii Sportsin, ja lopputuloksena nyt on aprikoitavana Wii U:n "korjausliikkeet" ja epävarma tulevaisuus. Tämä on ihan silkkaa mielipidettä, mutta mielestäni Wii U olisi ollut paremmissa kantimissa uuden Wii Sportsin kanssa.