Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Xbox on siis kehittynyt huimasti, nykyinen naarmutti pelilevyjä ja tuleva ei siis naarmuta kunhan sitä pitää tiukasti vaakatasossa.
Ihme kyllä harva on kuullut iplon kertomista ongelmista, mutta moni, minä mukaanlukien, sain kyllä xbox360:sta ulos naarmuisia pelilevyjä.
Mutta mikään ei ole xboxgone konsolissa huonoa. Tämmmöinen mielipide on toki ymmärrettävä jos on konsolinsa ennakkavarannut jo ensimmäisenä mahdollisena päivänä.
Ihan pakko kertoa oma kokemukseni XBOX 360stä. Kyseessä oli 2010 ostettu laite, joka alkoi naarmuttaa levyjä 2012 - takuuta oli vielä puoli vuotta jäljellä. Menin laitteen kanssa GameStopiin, josta sen olimme ostaneet. Liike ei ottanut konsolia vastaan, koska "Microsoft ei hyväksy vikaa takuukorjauksen piiriin". Liikkeestä kerrottiin myös, että heille tulee lähes päivittäin valituksia samasta ongelmasta. Olin ällistynyt. Soitin sitten itse MS tukeen, josta asia varmistettiin: "Meille on reklamoitu naarmuttavista levyasemista, mutta emme ole pystyneet toistamaan vikaa. Emme vastaanota enää laitteita, eikä vika kuulu takuun piiriin." Tuesta myös kyseltiin vian ilmenemisestä - onko laitetta heilutettu pelaamisen aikana. Kun sitten kerroin, että laite on tv-tasolla eikä siihen pelaamisen aikana ole syytä koskea, tuen henkilö kyseli millaisessa talossa asumme. Kerroin, että asumme omakotitalossa. "Millaiset lattiat teillä on?" Minä:"Parkettia, mutta makuuhuoneissa - siis pelihuoneessakin - laminaattia." Tuki:"Eikös laminaatti ole samanlainen kelluva rakenne kuin parkettikin? Lattia voi siis täristä pelin aikana." Tässä vaiheessa ilmoitin, että paketissa ei ostettaessa lukenut, ettei saa pelata laminaatti- tai parkettilattiallisissa asunnoissa.
Otin sitten yhteyttä kuluttajaneuvontaan, jossa neuvottiin täyttämään lomake ja lähettämään se MS:lle. Tein niin ja lisäksi lähetin ostokuittikopion ja yhden naarmuuntuneen levyn mukana. MSn nettisivuilta en löytänyt muuta osoitetta kuin pääkonttori Keilaniemessä. Osoitin paketin sinne ja kuoreen kirjasin "XBOX 360 tuki". Soitin 3 viikon päästä uudelleen tukeen, kun mitään ei ollut kuulunut. "Emme ole saaneet mitään lähetystä. Ja sitäpaitsi me olemme täällä Irlannissa." Kerroin riitauttavani jutun kuluttajasuojan tuella. Otin uudelleen yhteyttä kuluttajasuojaan. Yhteyshenkilöni siellä oli lomalla, ja jätin soittopyynnön. Ennen kuin hän ehti soittaa minulle, sain soiton MSltä: "Kirjeesi on jäänyt kampanjapostin sekaan, siksi vastaamme näin myöhään." Pahoiteltiin, ja lähetettiin sähköpostiin menettelyohjeet konsolin lähetykseen korjattavaksi. Menettelin ohjeen mukaan. Viaksi piti merkitä "Virheellinen levyasema", jolloin nettisivu ilmoitti, että vika ei kuulu takuun piiriin ja sivu pyysi kirjaamaan luottokorttitiedot, josta korjauksen voi veloittaa. Otin uudelleen yhteyttä MSn henkilöön, joka vakuutti, että luottokorttitietojen kysely on normaali rutiini ja että korjausta ei tulla veloittamaan. Täytin sivun loppuun ja lähetin konsolin korjattavaksi. 84 € veloitettiin korjauskustannuksena ja korjattu konsoli saatiin takaisin + 2 MSn valitsemaa pelilevyä rikkoontuneiden tilalle. Otin jälleen yhteyttä MSn henkilöön. Peritty summa hyvitettiin tililleni.
Kävin vielä GameStopissa kertomassa tarinan. Miehet sanoivat, että "ei siinä uudessakaan levyasemassa ole levynvakaajaa, joten vika tullee uusiutumaan". Puoli vuotta kului pelatessa, mutta sitten levyt alkoivat naarmuuntua. Vaihdoimme PS3:een.