Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Mä en jaksa aiheeseen nyt upota enempiä, se tuntuu väkisinkin menevän inttämiseksi. Mutta yksi asia pitää kommentoida.
Epäilemättä Microsoft osaa tarvittaessa antaa jossakin lisenssiehtojen uumenissa itselleen luvan mainosdatan keräämiseen ja varmaan tosiaan myös tarjoaa jossakin päin asetuksia ruksin, jonka suhteen käyttäjän pitää ymmärtää tehdä valintansa.
Tätähän tehdään ihan jokapäiväisesti, lähes kaikissa vähänkään ammattitaitoisissa yrityksissä. Nettisivujen käyttöä seurataan mm miltä sivulta käyttäjä on sivuille tullut, minne sivulle käyttäjä menee käyntinsä jälkeen, millä alasivuilla hän kävi, kuinka kauan käytti milläkin sivulla, jos tuli hakukoneen välityksellä niin mitä hakusanoja käytti löytääkseen sivuston linkin, miltä geografiselta alueelta hän tuli, jne. Kivijalkakaupassa seurataan mm mitä reittejä asiakas kaupassa kulkee missä kohdissa käytävää pysähtyy jne. Nuo kerättävät tiedot ovat erittäin hyödyllisiä siihen että saadaan optimoitua tuotteiden asettelu, kohdistaa oikein markkinointi ja nostaa asiakastyytyväisyyttä. Lähtökohtaisesti yritys ei ole kiinnostunut siitä kuka olet, kerätty data on ihan aidosti anonyymia johtuen kahdesta asiasta: 1) Mitä yksinkertaisempaa kerätty data on, sitä halvempaa sitä on käsitellä. Markkinointitutkimuksia tekevät ihmiset vaativat palkkaa työajastaan. 2) Liian yksityiskohtainen data on vaikeaa tulkita. Analyytikon tehtävä onkin kerätystä datasta tehdä hyvin yksinkertaistetut päätelmät, joiden perusteella johto tekee päätökset.
Yrityksellä (tässä tapauksessa Microsoftilla) ei ole mitään intressiä nähdä mimmoisissa kalsareissa katselet televisiota. JOS kuvatunlainen teknologia joskus tulisi ihan oikeeseen käyttöön, kerätty data olisi tyyliin: Mainos XY-9118291 - (perään valittu jokin näistä vaihtoehdoista) asiakas lähti pois huoneesta, oli huoneessa mutta katseli muualle, katseli mainosta mutta ei ollut kiinnostunut, katseli mainosta ja oli jonkinverran kiinnostunut, katseli mainosta ja oli hyvin kiinnostunut. Boksi tekee analysoinnin ja lähettää vain tuon analysoidun tiedon, muutama kymmen bittiä, josta sitten serveri tekee kyseiselle mainokselle graafin ja lopputuloksessa on satojen tuhansien analysointien yhteistulos. Osallistuminen tuonlaiseen markkinointitutkimukseen vaatii hyväksynnän ja oletan että siinä kohtaa annetaan viitteeksi myös pääkäyttäjän sukupuoli ja ikäryhmä.
Mitä tästä systeemistä olisi hyötyä:
- Microsoft hyötyy sillä se pystyisi myymään tuon data joka muutoin pitäisi selvittää esimerkiksi gallupein.
- Mainostaja hyötyy sillä se pystyy jatkossa paremmin kohdentamaan mainospanostuksensa.
- Kuluttaja hyötyy sillä hän joutuu jatkossa katsomaan vähemmän mainoksia ja mahdollisesti maksamaan ostamistaan tuotteista vähemmän rahaa, koska myyvä yritys on säästänyt ison summan markkinointikuluissa kun hukkamainonta on pystytty siivoamaan entistä tarkemmin pois.