Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Niin, eiköhän tarkoitus ole nimenomaisesti luoda kustakin yksittäisestä käyttäjästä profiili, joka kertoo millainen kuluttaja on kyseessä ja millaiset asiat häneen parhaiten vetoavat. Näin mainoksista (tai Microsoftin uutta markkinointisanastoa käyttääkseni "erikoissisällöstä") saadaan mahdollisimman suuri konversioprosentti. Ja tätä tietoa on siis tarkoitus kerätä yhdistämällä useista eri kanavista (kuten Xbox, mobiili ja muu tietotekniikka) saadut profiloinnit.
Totta on, että nykyisin valtaosaa markkinointitiedosta ei varmaankaan kerätä kunkin asiakkaan nimellä tai henkilötunnuksella ryyditettynä, mutta kuitenkin yksilöitynä tiettyyn yksittäiseen ihmiseen. Kinectin ja monikanavaisuuden avulla tästä tiedosta saadaan paljon tarkempaa ja henkilökohtaisempaa, aina kohteen terveydentilaa myöten.
Laitealustat ylittävien käyttäjätilien myötä tuo tieto ei enää olekaan oikeasti anonyymiä. Esim. Xbox.com-sivustoa on tänä vuonna muutettu niin, että asiakas joutuu luovuttamaan Microsoftille oman käyttäjätilinsä oikeat henkilö- ja maksutiedot. Jos nämä ei-anonyymit käyttäjätilitiedot yhdistetään Kinectillä ja mobiililaitteilla kerättyyn dataan, voidaan profiloida hyvinkin tarkasti esim. henkilön päivittäiset liikkeet historiatietoineen. Siitä että näitä tietoja ei yhdistellä tai muuten käytetä väärin meillä on vain yrityksen oma vakuutus.
Mä luulen että tähän on nyt mahdoton vastata mitään, olet jo niin vakuuttunut salaliitoista.
Kaadetaan tuo palikkatorni nyt vaikka ensin niin, että sun ei tarvitse antaa Xbox.com sivustolle oikeeta nimeäsi jos et halua. Ei tule poliisi ovelle jos laitat nimeksesi vaikka Aku Ankka. Olen muuten moisesta käyttäjätilin muutoksesta täysin tietämätön, minun henkilötietoja tai maksutietoja ei ole siellä ja vallan mainiosti toimii systeemit edelleen.
Kinect ei tule tietämään terveydentilaasi. Toki olisi vallan mainiota jos Kinect pystyisi havaitsemaan hyvissä ajoin rytmihäiriön ja kehoittamaan asiakasta hakeutumaan lääkäriin, mutta tuo tuskin oli ajatuksesi.
Ei tässä niinkään arveluta markkinointidatan oikeaoppinen käyttö, jossa kerätyt tiedot tosiaan prosessoidaan anonyyminä. Tässä kiinnostaa se valtava väärinkäytön potentiaali, joka näiden uudistusten myötä nousee aivan uudelle tasolle. Mielestäni on kovin naiivia uskoa, että mitään väärinkäytöksiä ei koskaan tapahdu. Vielä naiivimpaa on iloita siitä, kuinka tällaisen riskipotentiaalin kasvattaminen on vain hyvä asia ja kuluttajien omaksi parhaaksi.
Sinä saat tietosi halutessasi ihan yhtä anonyymiksi kuin aina ennenkin, Kinect ei muuta siinä yhtään mitään. Kinect vain avaa mahdollisuuden tutkia tv-mainosten sopivuutta/osuvuutta, samankaltaisella tekniikalla kuin mikä internetissä on ollut käytössä jo vuosia. Edelleenkään, kuvia sinusta kalsareissasi ei lähetetä Microsoftille.
Et kai sentään tosissasi usko, että tuotteiden yleensä (ja viihdetuotteiden erityisesti) kuluttajahinta perustuisi kyseisten tuotteiden valmistus- ja markkinointikustannuksiin?
Mä olen vallan hämmentynyt oletko tosissasi vai oliko tämä vuoden heikoin vitsi. Totta hel*etissä mä uskon niin, tai sanotaan että mä tiedän asian olevan niin! Katsos kun elämme vapaassa markkinataloudessa (poislukien valtion päättämät holhouskohteet...vedonlyönti...alkoholi...), kilpailu pitää huolen siitä että yritysten katteet pysyvät alhaalla ja kustannukset määrittävät kuinka alas yritykset pystyvät myyntihintansa painamaan. Ei tämmöisen asian tajuamiseen tarvitse mitään kauppakorkeata käydä. Ajattele asiaa vaikka maanläheisesti. Jos sä pistät pöydän pystyyn kirpputorille, se vaikuttaa hyvin merkittävästi tuotteidesi hintaan maksatko pöydästä 100 euroa vai 200. Sun on pakko tuo summa kuolettaa ennenkuin voit ottaa katetta myymistäsi tuotteista. Markkinointi on äärimmäisen suuri osa esimerkiksi peliteollisuudessa, joissakin peleissä markkinointi käsittää jopa suuremman eurokasan kuin itse pelin kehittäminen. Jos pystyt markkinointisi tehokkaammin kohdentamaan, saatat säästää vaikkapa 50% markkinointibudjetista. Jos tuo säästö ei siirry kuluttajahintaan, joku toinen julkaisija sen siirtää omiin hintoihinsa saaden näin markkinoilla etulyöntiaseman kuitenkin samalla pitäen katteensa ennallaan.
Tottakai jokainen yritys yrittää saada maksimaalisen katteen, mutta juuri se kilpailu pitää huolen että hyvin lyhytaikaiseksi korkean katteen ajat käyvät. Jos Microsoft kerää hyvät rahat myymällä mainosten kohdistusdataa, kohta apajilla on myös Sony, Valve, Apple...nämä jotka ovat kilpailijoita toisilleen. Nämä samat yritykset kilpailevat palveluillaan ja yksi kilpailukeino on palveluiden hinta. Kyllä ne kuluttajahinnat perustuvat tuotteiden valmistus- ja markkinointikustannuksiin. Jos nämä yritykset tekisivät keskinäisen sopimuksen että "eipäs lasketakaan kuluttajahintoja vaan kerätään keskenämme isommat voitot", sanotaan sitä kartelliksi. Aina silloin tällöin kartelleja paljastuu ja sakot ovat jättimäisiä. Viihdeteollisuudessa on liikaa kilpailua ja se on liian läpinäkyvää että kartelleista olisi mainittavaa pelkoa.