Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Valmiista tuotteestahan tuon sitten vasta näkee, muta iplon viestissä ainakin luki, että "ohjaimesta pitää vielä painaa nappia" sen jälkeen, kun XBOX OFF on huudettu. Hiusten halkomista ja pikkuasioihin tarttumista toki, mutta aloin pääasiassa vaan miettimään, että mitä hyötyä on huutaa XBOX OFF ylipäätään, jos se pitää vielä kuitata ohjaimesta napilla. Helpompaa ja äänihuulia säästävämpää on varmaan sammuttaa suoraan ohjaimesta...
Linkki alkuperäiseen juttuun löytyy jostakin tästä ketjusta tai etsi googlella, mutta MS todella sanoi että Xbox off komento kuitetaan ohjaimella. Olet ihan oikeassa että sama sitten hoitaa koko sammuttaminen ohjaimella, mutta pointtina tässä oli estää trollaaminen jossa vieressä oleva sammuttaa boxin kesken tiukan moninpeliväännön. En ota kantaa siihen onko äänikomennot nyt kokonaan vesitetty sillä että virtojen poisotto vaatii varmistuksen, mutta mun mielestä toi on hyvä niille joilla on omalaatuista huumoria omaavat asuinkumppanit.

edit: nyt enää puuttuu se että joku menee koskemaan itse konsolin virtanappiin tai vetää töpselin seinästä. Huh, eihän noita konsoleita mitenkään saada idioottivarmaksi...siis turvatuksi idiooteilta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mikäs paska boxi sulla oikein on?
Toi päivitysrumbajuttus on paskapuhetta.

Ihan uutena ostettu 320gb Xbox slim. Boxin välimuistiin tallentuu ilmeisesti päivityksen koosta riippuen 2-3 pelin päivitykset. Toisin sanoen, jos pelaat esimerkiksi viittä eri peliä, joudut jatkuvasti lataamaan päivityksiä. Menkää vaikka itse testaamaan. Faktoista meidän on turha kiistellä.

Tuo sammumisjuttu on ollut kaveripiirissä ihn yleinen ongelma eikä johdu mistään latureista. Ylipäätänsä tarkoitin, että parhaillaan on mennyt 15h sammumiseen. Ei nyt jokaisen pelin kohdalla tietenkään ole tarvinnut satoja päivityksiä ladata yms.

Molemmilla on omat ongelmansa ja tiedostan kyllä molemmat. Oli vain mukava antaa näkökulma myös sieltä toisesta leiristä, kun lynkkaus ja räkänauru venyivät täällä yli.

Nextgenissähän nämä viat taitaa molemmilla olla korjattuna ja päivitykset latautuvat itsekseen. Ainoaksi ongelmaksi koituu sähkönkulutus ja se kuinka kauan laite hyrisee itsekseen. Ei kiinnostaisi jättää uutta boxia yksikseen kämpille lastentauteineen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Molemmilla on omat ongelmansa ja tiedostan kyllä molemmat. Oli vain mukava antaa näkökulma myös sieltä toisesta leiristä, kun lynkkaus ja räkänauru venyivät täällä yli.

Ihan asiaahan täällä puhuttiin. Jos hommaa Little big mikä lien tai jonkun gran turismon ja rupeet lataileen niihin päivityksiä niin säkällä pääset pelaamaan joskus ens viikolla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihan uutena ostettu 320gb Xbox slim. Boxin välimuistiin tallentuu ilmeisesti päivityksen koosta riippuen 2-3 pelin päivitykset. Toisin sanoen, jos pelaat esimerkiksi viittä eri peliä, joudut jatkuvasti lataamaan päivityksiä. Menkää vaikka itse testaamaan. Faktoista meidän on turha kiistellä.

Tuo sammumisjuttu on ollut kaveripiirissä ihn yleinen ongelma eikä johdu mistään latureista. Ylipäätänsä tarkoitin, että parhaillaan on mennyt 15h sammumiseen. Ei nyt jokaisen pelin kohdalla tietenkään ole tarvinnut satoja päivityksiä ladata yms.

Molemmilla on omat ongelmansa ja tiedostan kyllä molemmat. Oli vain mukava antaa näkökulma myös sieltä toisesta leiristä, kun lynkkaus ja räkänauru venyivät täällä yli.

Nextgenissähän nämä viat taitaa molemmilla olla korjattuna ja päivitykset latautuvat itsekseen. Ainoaksi ongelmaksi koituu sähkönkulutus ja se kuinka kauan laite hyrisee itsekseen. Ei kiinnostaisi jättää uutta boxia yksikseen kämpille lastentauteineen.

Kyl sul on jotain vikaa muualla.
Mulla on varmaan 20 peliä ja yhtäkään ei tarvi päivittää kun menee pelaamaan, ellei ole cachea tyhjentänyt. No, boxin päivitykset vie sen muutaman sekunnin...ps:n muutaman tunnin pahimmillaa. Kumpi parempi?
Ja 15h sammuminen on niin absurdi väite.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Huomautin jo kerran asiasta, seuraavat nykygenin asioita koskevat viestit poistetaan ja tilalle napsahtaa suoraan varoituskortti.[SIZE]
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Linkki alkuperäiseen juttuun löytyy jostakin tästä ketjusta tai etsi googlella, mutta MS todella sanoi että Xbox off komento kuitetaan ohjaimella. Olet ihan oikeassa että sama sitten hoitaa koko sammuttaminen ohjaimella, mutta pointtina tässä oli estää trollaaminen jossa vieressä oleva sammuttaa boxin kesken tiukan moninpeliväännön. En ota kantaa siihen onko äänikomennot nyt kokonaan vesitetty sillä että virtojen poisotto vaatii varmistuksen, mutta mun mielestä toi on hyvä niille joilla on omalaatuista huumoria omaavat asuinkumppanit.
Eikös sen Kinectin pitänyt pystyä tunnistamaan käyttäjä sen äänen perusteella? Vai oliko se pelkästään kasvojen ja kropan avulla? Itse muistelen jotakin tämän tapaista. Eli jos nyt muistan oikein niin se meinaisi sitä että toisen henkilön ei tulisi pystyä sammuttamaan Xboxia äänikomennoilla jos on kirjautunut omilla tunnuksilla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itsellä oli yksi ajatus mielessä koskien uutta sukupolvea. Ohjaimen nappien "ohjelmointi" peleissä olisi huippu uudistus.

FPS peleissä kyrsii kun joka pelintekijällä on omat nappi komennot esim. aseen lataus/vaihto, miksei sitä annettaisi pelaajan päätettäväksi. Tulee mieleeni BF3 vs BF4(Beta) kun monet lihasmuistiin iskostuneet napit (spottaus) on menty muuttamaan.

Tiedetään että on käytettävissä X määrä näppäimiä sekä "komentoja" niin pelaaja voisi päättää itselleen sopivimmat napit. Asia tuli mieleen kun pelailen välillä pc:llä jolla asia hoidettu huomattavasti käyttäjä ystävällisemmin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itsellä oli yksi ajatus mielessä koskien uutta sukupolvea. Ohjaimen nappien "ohjelmointi" peleissä olisi huippu uudistus.

FPS peleissä kyrsii kun joka pelintekijällä on omat nappi komennot esim. aseen lataus/vaihto, miksei sitä annettaisi pelaajan päätettäväksi. Tulee mieleeni BF3 vs BF4(Beta) kun monet lihasmuistiin iskostuneet napit (spottaus) on menty muuttamaan.

Tiedetään että on käytettävissä X määrä näppäimiä sekä "komentoja" niin pelaaja voisi päättää itselleen sopivimmat napit. Asia tuli mieleen kun pelailen välillä pc:llä jolla asia hoidettu huomattavasti käyttäjä ystävällisemmin.

Toi on tosiaan erittäin outo asia miksei anneta vapaasti valita nappeja, esimerkiksi Halossa taitaa olla 6 presettiä, joista mikään ei sovi täydellisesti omaan mieltymykseen. Jokin tietty syy asialle on ja siksi asia ei tule muuttumaan seuraavaankaan sukupolveen. Nappien vapaa ohjelmointi olisi hyvin helppo tehdä, mutta jostain syystä sitä ei vain anneta pelaajalle päätettäväksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Toi on tosiaan erittäin outo asia miksei anneta vapaasti valita nappeja, esimerkiksi Halossa taitaa olla 6 presettiä, joista mikään ei sovi täydellisesti omaan mieltymykseen. Jokin tietty syy asialle on ja siksi asia ei tule muuttumaan seuraavaankaan sukupolveen. Nappien vapaa ohjelmointi olisi hyvin helppo tehdä, mutta jostain syystä sitä ei vain anneta pelaajalle päätettäväksi.

Äkkiseltään voisi ajatella että peli tavoittaisi isomman pelaaja määrän kun ei tulisi ohjaimen opettelua uudelleen. Itselläkin jäänyt muutama peli vähälle pelkkien controllien toimimattomuuden takia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Äkkiseltään voisi ajatella että peli tavoittaisi isomman pelaaja määrän kun ei tulisi ohjaimen opettelua uudelleen. Itselläkin jäänyt muutama peli vähälle pelkkien controllien toimimattomuuden takia.

Todennäköisesti, kun kaikilla on periaatteessa "samanlaiset" ohjaimet, voi pelitalo käyttää hieman resursseja optimaalisten nappien löytämiseen.

Veikkaan, että olisi suurempi haitta (ja suurempi todennäköisyys), jos kokemattomat käyttäjät saisivat sekoitettua näppäimet sellaiseen järjestykseen, jolloin heillä jäisi pelikokemuksesta aivan väärä kuva, kuin se, että pro-tyyppi konffaisi näppäimet itselleen sopiviksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Todennäköisesti, kun kaikilla on periaatteessa "samanlaiset" ohjaimet, voi pelitalo käyttää hieman resursseja optimaalisten nappien löytämiseen.

Veikkaan, että olisi suurempi haitta (ja suurempi todennäköisyys), jos kokemattomat käyttäjät saisivat sekoitettua näppäimet sellaiseen järjestykseen, jolloin heillä jäisi pelikokemuksesta aivan väärä kuva, kuin se, että pro-tyyppi konffaisi näppäimet itselleen sopiviksi.

Jos on niin kokematon, että pitää mennä setuppiin ja alkaa arpomaan nappuloita ilman mitään ajatusta niin en tiedä onko kyseisellä pelaajalla mitään mahdollisuuksia päästä peliä läpi edes niillä valmiilla asetuksilla...

Joten kyllä kiitos, ainakin itselleni kelpaisi muokatut asetukset kaikkiin peleihin. Eihän niitä tosiaan pakko ole käyttää mikäli tuntuu, että koodarit on ne saaneet kohdalleen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Todennäköisesti, kun kaikilla on periaatteessa "samanlaiset" ohjaimet, voi pelitalo käyttää hieman resursseja optimaalisten nappien löytämiseen.

Veikkaan, että olisi suurempi haitta (ja suurempi todennäköisyys), jos kokemattomat käyttäjät saisivat sekoitettua näppäimet sellaiseen järjestykseen, jolloin heillä jäisi pelikokemuksesta aivan väärä kuva, kuin se, että pro-tyyppi konffaisi näppäimet itselleen sopiviksi.

Tämä todennäköisyys ei ole muilta (pro) käyttäjiltä pois, vaikka siellä olisi se 6 setuppia valmiina. Sen lisäksi käyttäjän oma valinta.

Itsellä on pc:llä muutaman eri pelinkehittäjän peli, Esim. Borderlands 2, Bf3, Bfbc2 Dead Island. ja Kaikissa Peleissä on oletuksena samat napit; todella helppo vaihtaa pelistä toiseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jokin tietty syy asialle on ja siksi asia ei tule muuttumaan seuraavaankaan sukupolveen. Nappien vapaa ohjelmointi olisi hyvin helppo tehdä, mutta jostain syystä sitä ei vain anneta pelaajalle päätettäväksi.

Socom: Confrontationissa taisi olla mahdollista ohjelmoida kaikki näppäimet haluamikseen, jos aivan oikein muistan.

Lisänä tähän vielä olisi hyvä ominaisuus jos voisi jotenkin helposti vaihtaa ohjainta lennossa pelin sisällä.
Itsellä löytyy Flight stick jota olisi mukava käyttää esim. Battlefieldiä pelatessa mutta sillä ei kovin helppoa ole jalkaväkimiestä ohjastaa.
(Eipä sillä sinänsä tekisi mitään kun näyttää tuo meininki siltä ettei tuolla tee uudessa sukupolvessa enää p*skaakaan kun ei vanhat ohjaimet jne toimi.)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Helpottaahan toi tutoriaalejakin paljon:
"Paina A:ta hypätäksesi" vrt. "Paina hyppynappia/nappia johon olet sattunut hypyn ohjelmoimaan hypätäksesi"
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Helpottaahan toi tutoriaalejakin paljon:
"Paina A:ta hypätäksesi" vrt. "Paina hyppynappia/nappia johon olet sattunut hypyn ohjelmoimaan hypätäksesi"
No tuota nyt ei ole vaikea ohjelmoida toimimaan oikein :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tätähän tehdään ihan jokapäiväisesti, lähes kaikissa vähänkään ammattitaitoisissa yrityksissä. Nettisivujen käyttöä seurataan mm miltä sivulta käyttäjä on sivuille tullut, minne sivulle käyttäjä menee käyntinsä jälkeen, millä alasivuilla hän kävi, kuinka kauan käytti milläkin sivulla, jos tuli hakukoneen välityksellä niin mitä hakusanoja käytti löytääkseen sivuston linkin, miltä geografiselta alueelta hän tuli, jne.

Microsoft vain haluaa viedä asiakkaidensa seurannan pidemmälle kuin kukaan koskaan aikaisemmin. Ainakin minusta on jonkin verran eroa sillä, tallennetaanko asiakkaan selaimen välimuistiin tekstitiedosto vai mitataanko jatkuvasti asiakkaalta mm. pulssia ja katseen suuntaa.

Mutta Microsoftilla on toki tavoitteena enemmän kuin pelkkä Kinect-seuranta:
The company is internally developing the technology that would enable tracking across desktop computers, tablets and smartphones running Windows, as well as the company's Xbox gaming console and services including its Internet Explorer web browser and Bing search engine, according to sources close to the company not authorized to speak publicly about Microsoft's plans.
Microsoft Cookie Replacement to Span Desktop, Mobile, Xbox | Digital - Advertising Age
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Microsoft vain haluaa viedä asiakkaidensa seurannan pidemmälle kuin kukaan koskaan aikaisemmin. Ainakin minusta on jonkin verran eroa sillä, tallennetaanko asiakkaan selaimen välimuistiin tekstitiedosto vai mitataanko jatkuvasti asiakkaalta mm. pulssia ja katseen suuntaa.
Nettikäyttäytymisen seuraamisessa tieto tallennetaan kulloinkin tietoa keräävän palvelimelle, jossa sitä voidaan jalostaa käytettävään muotoon. Cookie on vain keino identifoida yksittäinen käyttäjä ja täten yhdistää kerätty tieto aikaisempaan kerättyyn tietoon jatkumona. Mun mielestä sillä ei ole mitään eroa kerätäänkö tuo tieto siten kuinka kauan katsoit youtuben mainosvideota vai mimmoinen pulssi sulla oli katsoessasi tv-mainosta. Lopputulos noissa on täysin sama, saadaan selville oliko mainos "toivottu" vai ei. Edelleen, Microsoftia ei voisi vähempää kiinnostaa mikään muu kuin oliko mainos sun mielestä hyvä. Lopputulos hyödyttää sekä sua, mainostajaa ja Microsoftia. Voit vapaasti kieltäytyä moisesta!
Mutta Microsoftilla on toki tavoitteena enemmän kuin pelkkä Kinect-seuranta:

Microsoft Cookie Replacement to Span Desktop, Mobile, Xbox | Digital - Advertising Age
Käsi ylös jos tämä on jollekin yllätys! Ei Google hyvää hyvyyttään jakele Android käyttöjärjestelmäänsä ilmaiseksi tai kehittele Chrome OS:ää, tavoitteena on yhtenäinen tuoteperhe joka kattaa kaikki viihteen muodot. Samaa yrittää Apple. Ja Amazon. Nokiakin yritti. Mainokset on muuten myös Angry Birdsin menestyksen takana: Peli ilmaisena ja tulot mainoksista. Mutta kuluttajalla on oikeus kieltäytyä kaikesta! Voit kieltäytyä myös maahantuojaliikkeen huoltotarjouskirjeistä jotka lähetetään sillä perusteella minkä merkkisen auton juuri rekisteröit omiin nimiisi. Ei näissä jutuissa ole takana mitään salakavalia juonia, it's just the way world works.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Käsi ylös jos tämä on jollekin yllätys! Ei Google hyvää hyvyyttään jakele Android käyttöjärjestelmäänsä ilmaiseksi tai kehittele Chrome OS:ää, tavoitteena on yhtenäinen tuoteperhe joka kattaa kaikki viihteen muodot. Samaa yrittää Apple. Ja Amazon. Nokiakin yritti. Mainokset on muuten myös Angry Birdsin menestyksen takana: Peli ilmaisena ja tulot mainoksista. Mutta kuluttajalla on oikeus kieltäytyä kaikesta! Voit kieltäytyä myös maahantuojaliikkeen huoltotarjouskirjeistä jotka lähetetään sillä perusteella minkä merkkisen auton juuri rekisteröit omiin nimiisi. Ei näissä jutuissa ole takana mitään salakavalia juonia, it's just the way world works.
Juurikin näin se maailma pyörii, kuten iplo sanoi.



Ainoa vain, hyväksytkö vain nykyajan. Itseä ei jaksa huolettaa, vaikka käyttäytymistäni seurataankin. Uskon, että seurannalla on myös käytettävyyden kannalta positiivisia vaikutuksia esim. käyttöliittymissä yms.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Cookie on vain keino identifoida yksittäinen käyttäjä ja täten yhdistää kerätty tieto aikaisempaan kerättyyn tietoon jatkumona.

Niin, eiköhän tarkoitus ole nimenomaisesti luoda kustakin yksittäisestä käyttäjästä profiili, joka kertoo millainen kuluttaja on kyseessä ja millaiset asiat häneen parhaiten vetoavat. Näin mainoksista (tai Microsoftin uutta markkinointisanastoa käyttääkseni "erikoissisällöstä") saadaan mahdollisimman suuri konversioprosentti. Ja tätä tietoa on siis tarkoitus kerätä yhdistämällä useista eri kanavista (kuten Xbox, mobiili ja muu tietotekniikka) saadut profiloinnit.

Totta on, että nykyisin valtaosaa markkinointitiedosta ei varmaankaan kerätä kunkin asiakkaan nimellä tai henkilötunnuksella ryyditettynä, mutta kuitenkin yksilöitynä tiettyyn yksittäiseen ihmiseen. Kinectin ja monikanavaisuuden avulla tästä tiedosta saadaan paljon tarkempaa ja henkilökohtaisempaa, aina kohteen terveydentilaa myöten.

Laitealustat ylittävien käyttäjätilien myötä tuo tieto ei enää olekaan oikeasti anonyymiä. Esim. Xbox.com-sivustoa on tänä vuonna muutettu niin, että asiakas joutuu luovuttamaan Microsoftille oman käyttäjätilinsä oikeat henkilö- ja maksutiedot. Jos nämä ei-anonyymit käyttäjätilitiedot yhdistetään Kinectillä ja mobiililaitteilla kerättyyn dataan, voidaan profiloida hyvinkin tarkasti esim. henkilön päivittäiset liikkeet historiatietoineen. Siitä että näitä tietoja ei yhdistellä tai muuten käytetä väärin meillä on vain yrityksen oma vakuutus.

Ei tässä niinkään arveluta markkinointidatan oikeaoppinen käyttö, jossa kerätyt tiedot tosiaan prosessoidaan anonyyminä. Tässä kiinnostaa se valtava väärinkäytön potentiaali, joka näiden uudistusten myötä nousee aivan uudelle tasolle. Mielestäni on kovin naiivia uskoa, että mitään väärinkäytöksiä ei koskaan tapahdu. Vielä naiivimpaa on iloita siitä, kuinka tällaisen riskipotentiaalin kasvattaminen on vain hyvä asia ja kuluttajien omaksi parhaaksi.

Kuluttaja hyötyy sillä hän joutuu jatkossa katsomaan vähemmän mainoksia ja mahdollisesti maksamaan ostamistaan tuotteista vähemmän rahaa, koska myyvä yritys on säästänyt ison summan markkinointikuluissa kun hukkamainonta on pystytty siivoamaan entistä tarkemmin pois.

Et kai sentään tosissasi usko, että tuotteiden yleensä (ja viihdetuotteiden erityisesti) kuluttajahinta perustuisi kyseisten tuotteiden valmistus- ja markkinointikustannuksiin?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin, eiköhän tarkoitus ole nimenomaisesti luoda kustakin yksittäisestä käyttäjästä profiili, joka kertoo millainen kuluttaja on kyseessä ja millaiset asiat häneen parhaiten vetoavat. Näin mainoksista (tai Microsoftin uutta markkinointisanastoa käyttääkseni "erikoissisällöstä") saadaan mahdollisimman suuri konversioprosentti. Ja tätä tietoa on siis tarkoitus kerätä yhdistämällä useista eri kanavista (kuten Xbox, mobiili ja muu tietotekniikka) saadut profiloinnit.

Totta on, että nykyisin valtaosaa markkinointitiedosta ei varmaankaan kerätä kunkin asiakkaan nimellä tai henkilötunnuksella ryyditettynä, mutta kuitenkin yksilöitynä tiettyyn yksittäiseen ihmiseen. Kinectin ja monikanavaisuuden avulla tästä tiedosta saadaan paljon tarkempaa ja henkilökohtaisempaa, aina kohteen terveydentilaa myöten.

Laitealustat ylittävien käyttäjätilien myötä tuo tieto ei enää olekaan oikeasti anonyymiä. Esim. Xbox.com-sivustoa on tänä vuonna muutettu niin, että asiakas joutuu luovuttamaan Microsoftille oman käyttäjätilinsä oikeat henkilö- ja maksutiedot. Jos nämä ei-anonyymit käyttäjätilitiedot yhdistetään Kinectillä ja mobiililaitteilla kerättyyn dataan, voidaan profiloida hyvinkin tarkasti esim. henkilön päivittäiset liikkeet historiatietoineen. Siitä että näitä tietoja ei yhdistellä tai muuten käytetä väärin meillä on vain yrityksen oma vakuutus.
Mä luulen että tähän on nyt mahdoton vastata mitään, olet jo niin vakuuttunut salaliitoista.
Kaadetaan tuo palikkatorni nyt vaikka ensin niin, että sun ei tarvitse antaa Xbox.com sivustolle oikeeta nimeäsi jos et halua. Ei tule poliisi ovelle jos laitat nimeksesi vaikka Aku Ankka. Olen muuten moisesta käyttäjätilin muutoksesta täysin tietämätön, minun henkilötietoja tai maksutietoja ei ole siellä ja vallan mainiosti toimii systeemit edelleen.
Kinect ei tule tietämään terveydentilaasi. Toki olisi vallan mainiota jos Kinect pystyisi havaitsemaan hyvissä ajoin rytmihäiriön ja kehoittamaan asiakasta hakeutumaan lääkäriin, mutta tuo tuskin oli ajatuksesi.

Ei tässä niinkään arveluta markkinointidatan oikeaoppinen käyttö, jossa kerätyt tiedot tosiaan prosessoidaan anonyyminä. Tässä kiinnostaa se valtava väärinkäytön potentiaali, joka näiden uudistusten myötä nousee aivan uudelle tasolle. Mielestäni on kovin naiivia uskoa, että mitään väärinkäytöksiä ei koskaan tapahdu. Vielä naiivimpaa on iloita siitä, kuinka tällaisen riskipotentiaalin kasvattaminen on vain hyvä asia ja kuluttajien omaksi parhaaksi.
Sinä saat tietosi halutessasi ihan yhtä anonyymiksi kuin aina ennenkin, Kinect ei muuta siinä yhtään mitään. Kinect vain avaa mahdollisuuden tutkia tv-mainosten sopivuutta/osuvuutta, samankaltaisella tekniikalla kuin mikä internetissä on ollut käytössä jo vuosia. Edelleenkään, kuvia sinusta kalsareissasi ei lähetetä Microsoftille.

Et kai sentään tosissasi usko, että tuotteiden yleensä (ja viihdetuotteiden erityisesti) kuluttajahinta perustuisi kyseisten tuotteiden valmistus- ja markkinointikustannuksiin?
Mä olen vallan hämmentynyt oletko tosissasi vai oliko tämä vuoden heikoin vitsi. Totta hel*etissä mä uskon niin, tai sanotaan että mä tiedän asian olevan niin! Katsos kun elämme vapaassa markkinataloudessa (poislukien valtion päättämät holhouskohteet...vedonlyönti...alkoholi...), kilpailu pitää huolen siitä että yritysten katteet pysyvät alhaalla ja kustannukset määrittävät kuinka alas yritykset pystyvät myyntihintansa painamaan. Ei tämmöisen asian tajuamiseen tarvitse mitään kauppakorkeata käydä. Ajattele asiaa vaikka maanläheisesti. Jos sä pistät pöydän pystyyn kirpputorille, se vaikuttaa hyvin merkittävästi tuotteidesi hintaan maksatko pöydästä 100 euroa vai 200. Sun on pakko tuo summa kuolettaa ennenkuin voit ottaa katetta myymistäsi tuotteista. Markkinointi on äärimmäisen suuri osa esimerkiksi peliteollisuudessa, joissakin peleissä markkinointi käsittää jopa suuremman eurokasan kuin itse pelin kehittäminen. Jos pystyt markkinointisi tehokkaammin kohdentamaan, saatat säästää vaikkapa 50% markkinointibudjetista. Jos tuo säästö ei siirry kuluttajahintaan, joku toinen julkaisija sen siirtää omiin hintoihinsa saaden näin markkinoilla etulyöntiaseman kuitenkin samalla pitäen katteensa ennallaan.
Tottakai jokainen yritys yrittää saada maksimaalisen katteen, mutta juuri se kilpailu pitää huolen että hyvin lyhytaikaiseksi korkean katteen ajat käyvät. Jos Microsoft kerää hyvät rahat myymällä mainosten kohdistusdataa, kohta apajilla on myös Sony, Valve, Apple...nämä jotka ovat kilpailijoita toisilleen. Nämä samat yritykset kilpailevat palveluillaan ja yksi kilpailukeino on palveluiden hinta. Kyllä ne kuluttajahinnat perustuvat tuotteiden valmistus- ja markkinointikustannuksiin. Jos nämä yritykset tekisivät keskinäisen sopimuksen että "eipäs lasketakaan kuluttajahintoja vaan kerätään keskenämme isommat voitot", sanotaan sitä kartelliksi. Aina silloin tällöin kartelleja paljastuu ja sakot ovat jättimäisiä. Viihdeteollisuudessa on liikaa kilpailua ja se on liian läpinäkyvää että kartelleista olisi mainittavaa pelkoa.
 
Ylös Bottom