Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Moninpeleissähän ei liene mitään ongelmia xonella, varsinkaan kun mitään katkoja siellä ei ole esiintynyt....
27. marraskuuta näytti olleen ongelmia myös Xbox Onen moninpeleissä, ja joillain oli tuolloin erilaisia Live-ongelmia 16 tunnin ajan.

Xbox One’s online multiplayer functionality and store purchasing have gone offline, according to a status update from Microsoft.

&

CVG has spotted that some NeoGAF members claim to have been unable to access these online functions for the last 16 hours.
Alkuköhinää varmasti tuokin, mutta pelkästään viikon sisään Livessäkin on ollut kaksi eri Xbox Live Status Alertia; Xbox One & Xbox 360 hit by Live status alert, Battlefield 4: China Rising affected ja Xbox One gets another Xbox Live service alert, social features & Battlefield 4 affected.

Kaikenlaista pientä köhinää löytyy molemmista verkkopalveluista, mutta eiköhän se tästä tasaannu.

Lähde: VG247
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Kävin nykissä black fridayna muutamissa liikkeissä.

Aiemman linkin mukaisesti, pisti silmään että sekä gamestopeissa ja toysrussilla xboxonella oli huomattavasti isompi tila konsoleille ja peleille. Samaahan tuossa aiemmassa linkissä todettiin. Bestbuylla tais mennä aika fifty-sixty.

Ehkä tilanne tasoittuu kun konsolit ovat olleet jonkun aikaa myynnissä mutta kyllä tuollaisella placementillakin jotain vaikutusta myynteihin lienee. Kummatkin konsolit olivat tosin kaikkialta tukevasti sold out.

WiiU:n vastaavaa tilannetta kommentoinkin jo wiiU ketjussa, ei siitä sen enempää.

Xboxonen ja ps4:sen tilannetta on veikattukkin tasaiseksi jenkeissä mikä on kai tavallaan sonyn "voitto" koska tässä sukupolvessa jenkeissä xbox pärjäsi selvästi ps3:sta paremmin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit


Wii U:kin myi 3,06 miljoonaa konsolia julkaisukuukausinaan, eli 43 päivän aikana ja niistä suurin osa tietenkin eri alueiden porrastetuissa julkaisuissa. Se jäi silti tavoitteistaan, ja myynnit putosivat kun Gamepad ei synnyttänytkään positiivista pöhinää ja oikein kukaan ei halunnut pelata Nintendolandia. Todellinen testi on se julkaisun ja joulukauden jälkeinen talvi: jatkuvatko myynnit kohtuullisella tasolla, vai jäävätkö konsolit kauppaan kun innokkaimmat ovat poistaneet omansa? Ainakin omissa piireissäni on huomattava "positiivisen pöhinän" puute Xbonea, PS4:ää ja myös Wii U:ta kohtaan. Jos huonosti menee, tässä sukupolvessa tulee olemaan vähemmän konsolipelaajia kuin ennen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Eli wiiU:n alun tahti oli keskimäärin vähän alle 70 000 konsolia per päivä, xboxonen tähän saakka yli 110 000 per päivä, eli wiiU:hun verrattuna hurjat +50% enemmän.

Lisäksi xboxonella on samaan aikaan kova kilpailja myymässä saman mokoman joka syö puolet markkinoista. WiiU:n tilanne oli siis jo alusta lähtien heikompi kuin uusilla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Eli wiiU:n alun tahti oli keskimäärin vähän alle 70 000 konsolia per päivä, xboxonen tähän saakka yli 110 000 per päivä, eli wiiU:hun verrattuna hurjat +50% enemmän.

Lisäksi xboxonella on samaan aikaan kova kilpailja myymässä saman mokoman joka syö puolet markkinoista. WiiU:n tilanne oli siis jo alusta lähtien heikompi kuin uusilla.

Uskotkohan sinä nyt edes itse omaa "Wii U on kuollut ja kuopattu"-tarinaasi? Tuossa on mukana myös ihan kirjaimellisesti joulunpyhät, ja tietenkin myynnit painottuvat julkaisuun. Xbonella on vielä tekemistä, että se saa tuon Wii U:n 3 miljoonaa kiinni vuoden loppuun mennessä, ja samaten Wii U:lla oli kilpailijoinaan silloin vielä vahvemmat Wii, PS3 ja X360, jotka ovat nyt kukin hiipuneet verrattuna vuoden takaiseen. Esimerkiksi Gran Turismo 6:n myynnit romahtivat "uuden konsolisukupolven varjossa" GT5:een verrattuna, mutta GT6:n heikon myynnin sälyttäminen uusien konsolijulkaisujen syyksi on pelkkää arvailua. Myös Japanissa GT6:n myynnit putosivat rajusti GT5:een verrattuna, vaikka siellä "uuden konsolisukupolven varjoa" edustaa kotikonsoleista vain Wii U. Odotetaanko Japanissa niin innolla yli kolmen kuukauden päästä julkaistavaa PS4:ää, että PS3:n lippulaivapeli maittoi alle puolelle pelaajista verrattuna GT5:n aikaan? Vai olisiko (entisen) pelaajayleisön mielenkiinto vain lopahtanut?

Siitä voi kyllä olla samaa mieltä, että Wii U:n tilanne oli "alusta lähtien heikompi", Gamepadin ja muiden Nintendon virheiden vuoksi. Nähtäväksi jää, kostautuvatko Microsoftin omat virheet samalla tavoin julkaisun jälkeen ja joulusesongin mentyä. Innokkaimmat fanit ostavat konsoleita virheistä ja suunnittelumokista huolimatta, mutta suuren yleisön mielenkiinto on vähemmän anteeksiantavainen mokia kuten hankalaa Gamepadia tai konsolin hintaa paisuttavaa Kinectiä kohtaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

En näe miten wiiU nousisi enää millään tapaa kärkikahinoihin, seuraavista syistä:
- siltä puuttuu liki kaikki merkittävät monialustapelit
- nekin mitkä tulevat ovat usein selkeästi heikoimmalla enginellä wrt. Cod: ghosts
- laite itsessään on vanhan sukupolven nuhapumppu verrattuna xboxoneen ja ps4:seen
- gamepadin idea oli ehkä korvata ipad ipanoille, mutta itsessään se on liian heikko, esim. reso, ipanatkin käyttää jo ipadia.
- wiiU:n markkinointi epäonnistui kolossaalisti ja sille ei voi enää mitään
- laite on myynyt surkeasti ja sen momentum meni jo
- eshopin logiikka missä jokainen 3ds:lle tai wiille ostettu retropeli pitää ostaa wiiu:lle taas vaan heikentää motivaatiota ostaa laitetta tai pelejä.
- moni merkittävä valmistaja kuten ea ei tee wiiU pelejä
- jne. Jne.

Ainoa valopilkku ovat nintendon aina mainiot yksinoikeuspelit mutta tällä kierroksella se ei enää riitä.

Siis wiiU on käytännössä kuollut. Saman sanoin jo puoli vuotta tms. sitten, enkä näe syytä kuvitella muuta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Mahewcoro:

Mä sanoin pari kuukautta sitten että joulunalusmyynti on ainut joka voisi pelastaa WiiU:n, sen tiedon pohjalta mikä nyt on käytössä, se ei ole liikkunut kaupoista tarpeeksi. Nintendo kertoi myyntiodotukseksi 9 miljoonaa laitetta oliko huhtikuuhun mennessä, tosta luvusta jäädään ja todella rankasti. WiiU:n valmistus on lopetettu ens syksyyn mennessä tai sitten pidättelevät lopettamisilmoituksen joulun taakse jotta saisivat loppuvarastot joulumyynnissä pois käsistään. Itse konsolin valmistus ei välttämättä ole kauhean tappiollista Nintendolle, mutta mieti kuinka rankasti he tekevät tappiota pelitehtailussaan kun myyntimäärät ovat noin pienet. Nintendon WiiU:n jälkeinen liike onkin enää se mikä tässä on pohdittavana. Tekevätkö kuten koko maailma tuntee kuorossa huutavana, eli tuovat pelejään muille alustoille tai erityisesti älykännyihin. Mä veikkaan japanilaisen itsepäistä vaihtoehtoa että keskittyvät DS-perheeseen ja potentiaalisesti joskus tulevaisuudessa jonkinlainen set top-box.

Veikkasit PS4 ja X1 heikkoja myyntejä. Aika vaikea yhtyä moisiin veikkauksiin kun katsoo tulossa olevaa pelilistaa. Samasta syystä mä ihmettelen miksi monet veikkaavat PS4:n automaattisesti voittajaksi, vain kun muutamassa julkaisuikkunan multiplatform-pelissä PS4 grafiikka oli pikseleitä laskien parempi. Jos olisin peittänyt ruudulta mikä kuva on mistäkin konsolista, en olisi huomannut eroja edes vierekkäin. Ja tähän perään sitten se vanha mantra kuinka tehokkain konsoli ei ole ikinä voittanut konsolisotaa. Edellisen sukupolven ykkösgenre oli FPS (ei frame per second), ja siinä on X1:llä yksinoikeutena tulossa Titanfall ja Halo 5. Vaikka kesällä Microsoftia lyötiin oikealta, vasemmalta ja keskeltä, kaikki mitä he tekivät oli typeryyksiä ja hype nollissa...mutta silti koneet myyvät tasatahtia. Aika huvittaa katsella näitä "PS4 nyt ihan varppina voittaa kun siinä on niin ja niin monta renderöintilinjaa". Niin, ja jos totta puhutaan, voittaminen ei kiinnosta Sonya eikä Microsoftia yhtään, riittää kun myy tarpeeksi konsoleita jotta raha kilisee kassassa. Lienee päivänselvää että molemmille tulee näin käymään, nähtäväksi jää vain että kiliseekö vielä enemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Mutta jos Sony ja MS eivät pysty tekemään hellyttäviä perhepelejä, Wii:n aikoinaan kasaama iso casuaaliyleisö saattaa siirtyä tablettipelaamisen pariin näiden konsoleiden sijasta. Tästä sitten seuraa se, että vaikka PS4 ja X1 myisivät enemmän kuin edeltäjänsä, media hehkuttaa tablettien huikeeta nousua ja konsolipelaamisen kuolemaa. Tietenkin unohtaen missä se raha liikkuu, vain volyymi kiinnostaa. Tyyliin "Suomalainen autopeli kaikkien aikojen suosituin", (linkki alla).

http://auto.fi.msn.com/liikenne/maailman-suosituin-autopeli-tulee-suomen-oulusta
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

En puhuisi muutamasta julkaisuikkunan pelistä kun merkit indikoivat että useimmilla vaativilla (poslukien lego ym. Sarjat) moniplättäreillä xboxone upskaalaa ja ps4 tarjoaa natiivia 1080p:tä.

Tietenkään grafiikka ei kaikkea ratkaise mutta kun hintakin puoltaa ps4:sta, alkaa se olla tämän sukupolven paras (tietysti mielipiteeni on ainoa oikea koko universumissa) pelikone. Xboxone tarjonnee jotain tv- ja mediapuolelle, tällä hetkellä vaan on epäselvää, mitä.

Ainakin sony näyttäisi saavan parhaan startin. Olet tietysti oikeassa että voitto ei nin kauhean merkittävä ole jos kuitenkin liikevoittoa tekee, sijathan muuttuvat joka sukupolvessa näköjään...

Todennäköisempää on että vaikka ps4 myisi selvästikkin enemmän kuin xboxone, seuraavallakin roundilla molemmat silti ovat, vastassa ehkä steam console.

Kirjoitin saman arvion nintendon tilanteesta liki tuollaisena muutama kuukausi sittenkuin iplo äsken, on mielenkiintoista mikä on nintendon siirto epäonnistuneen wiiU:n jälkeen. Uusi markkinointivaihe päälle ja "se todellinen" wii2 ulos? Tai jäänti käsikonsoli ja softatoimittajaksi?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

En puhuisi muutamasta julkaisuikkunan pelistä kun merkit indikoivat että useimmilla vaativilla (poslukien lego ym. Sarjat) moniplättäreillä xboxone upskaalaa ja ps4 tarjoaa natiivia 1080p:tä.
Paljon on puhuttu kuinka Xbox Onen kehitystyökalut ovat myöhässä, älä nyt vielä lyö lukkoon pikselimääriä koko sukupolvesta.
Tietenkään grafiikka ei kaikkea ratkaise mutta kun hintakin puoltaa ps4:sta, alkaa se olla tämän sukupolven paras (tietysti mielipiteeni on ainoa oikea koko universumissa) pelikone. Xboxone tarjonnee jotain tv- ja mediapuolelle, tällä hetkellä vaan on epäselvää, mitä.
Titanfall ja Halo 5 eivät ilmesty PS4:lla, joten jätän eriävän kannan ainoaan oikeeseen mielipiteeseesi. Tai sanotaanko niinkin muodikkaasti että niissä PS4:lla on natiivi 0p grafiikka. (lisätään muuten tohon odotetuimpien pelien listaan vielä Elite: Dangerous, jonka takia hankin uudemman grafiikkakortin PC:lle ja Oculus Riftin).
...seuraavallakin roundilla molemmat silti ovat, vastassa ehkä steam console.
Niin eli PC...joka on nytkin vastassa :)
Piratismi pitänee jatkossakin huolen siitä että softataloilla on konsolit tärkeämpänä alustana ja tietenkin se että Microsoft ja Sony omistavat aika pirun monta studiota.
Kirjoitin saman arvion nintendon tilanteesta liki tuollaisena muutama kuukausi sittenkuin iplo äsken, on mielenkiintoista mikä on nintendon siirto epäonnistuneen wiiU:n jälkeen. Uusi markkinointivaihe päälle ja "se todellinen" wii2 ulos? Tai jäänti käsikonsoli ja softatoimittajaksi?
Niin mäkin ennustin nuo samat jo kesällä, mutta nyt ne joulumyynnit ja Nintendon syksyn pelien pommitus alkaa oleen nähty ja on aika vetää johtopäätökset.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Nintendon WiiU:n jälkeinen liike onkin enää se mikä tässä on pohdittavana. Tekevätkö kuten koko maailma tuntee kuorossa huutavana, eli tuovat pelejään muille alustoille tai erityisesti älykännyihin. Mä veikkaan japanilaisen itsepäistä vaihtoehtoa että keskittyvät DS-perheeseen ja potentiaalisesti joskus tulevaisuudessa jonkinlainen set top-box.

Kirjoitin saman arvion nintendon tilanteesta liki tuollaisena muutama kuukausi sittenkuin iplo äsken, on mielenkiintoista mikä on nintendon siirto epäonnistuneen wiiU:n jälkeen. Uusi markkinointivaihe päälle ja "se todellinen" wii2 ulos? Tai jäänti käsikonsoli ja softatoimittajaksi?

Nintendo on todellakin välillä varsin itsepäinen firma, ja kuten 3DS ja Wii U osoittavat, erittäin kykenevä pahoihin virhearviointeihin. 3DS kuitenkin osoittaa myös, että pahatkin virhearviot on mahdollista korjata, vaikka kurssin korjaaminen onkin hidasta. Nintendo huomasi 3DS:n ongelmat nopeasti julkaisun jälkeen, mutta konsolin kokonaistilanteen korjaamisessa kesti sen jälkeen melkeinpä kaksi vuotta. Wii U:n kohdallakaan ei voi siis odottaa mitään ihmeparantumista.

Niitä joulumyyntejäkään ei olla kuitenkaan vielä nähty. Ja se, mitä ollaan nähty, ei suinkaan anna syytä povata Wii U:n täydellistä hiipumista. Japanissa Wii U on jo kokenut uuden heräämisen marraskuussa julkaistun Wii Party U:n myötä:

Last week in Japan, the Wii U managed to sell 38,802 units, placing it at no. 2 on the sales charts.

While the best selling system in Japan remains the Nintendo 3DS and its various models, with 88,376 units sold, the bump in Wii U sales was an increase of about 1393%. This dramatic rise is due to the release of Wii Party U, and a system bundle with the game.

Wii U Experiences Large Sales Increase in Japan

Tämä Wii Party U:n aikaansaama myynninkasvu on nostanut ainakin siellä Wii U:n myynnin pysyvästi korkeammalle tasolle, ja Wii U on sen jälkeen ollut jo useita viikkoja Japanin myydyin kotikonsoli. Tällä viikolla trendi jatkui Dragon Quest X -lisäosan ansiosta:

In the hardware chart, the Wii U continued its strong run of form, adding 20,000 sales to reach more than 48,000 for the week - presumably due to the strong debut of Dragon Quest X.

http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-12-11-gran-turismo-6-sells-200k-in-first-week-in-japan

Wii U:lla on täysin epäilemättä vielä ongelmia, mutta ainakin tämän hetken tilanne näyttää laitteen saaneen uutta vahvuutta parempien bundlejen ja uusien mielenkiintoisten pelien kuten Wii Party U:n myötä. Tuleva vuosi näyttää, mihin tästä mennään, mutta samalla Wii U -omistajat saavat nauttia mm. uudesta Donkey Kong Countrysta, Mario Kartista ja Fast Racing Neosta. Ehkä nämä pelit eivät kiinnosta CoD- tai Destiny-yleisöä, mutta samalla Wii U tarjoaa vaihtoehtoja heille, jotka eivät kuulu siihen yleisöön.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Eli wiiU:n alun tahti oli keskimäärin vähän alle 70 000 konsolia per päivä, xboxonen tähän saakka yli 110 000 per päivä, eli wiiU:hun verrattuna hurjat +50% enemmän.

Lisäksi xboxonella on samaan aikaan kova kilpailja myymässä saman mokoman joka syö puolet markkinoista. WiiU:n tilanne oli siis jo alusta lähtien heikompi kuin uusilla.

WiiU:sta tai sen julkaisusta en tiedä kun se ei ikinä kiinnostanut pätkääkään, mutta PS4 ja XBone taitavat molemmat myydä sitä tahtia kun laitteita saadaan myyntiin. Myyntiluvut toistaiseksi kertovat lähinnä tuotantokapasiteetista.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Juurikin näin. Tokihan se jossain vaiheessa hiipuu kun valmistuskapasiteetti ylittää välittömän kysynnän.

Itse en ole ollenkaan niin luottavainen titanfallin merkitykseen. Halo ja gran turismo olivat aikanaan mullistavia, nykyään en ole kummankaan viimeisiä osia edes ostanut. Voi olla että watch dogs ja destiny ovat yhtä hyviä tai vielä kovempia ja uutta kovaa ip:tä pukkaa tuutista.

Ms voi toki ostella yksinoikeuksia konsolipuolella itselleen, mutta heikompitehoiselle konsolille käännös on aika ongelmallisempi, en usko että xboxone olisi pc pelikehittäjien suosikkikonsoli.

Hyvä jos kilpailusta tulee tasainen, kuluttajahan siitä hyötyy.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Paljon on puhuttu kuinka Xbox Onen kehitystyökalut ovat myöhässä, älä nyt vielä lyö lukkoon pikselimääriä koko sukupolvesta.

Ei se rauta siitä muuksi muutu. 4 CUta (shader unit) vähemmän ja puolet vähemmän ROPpeja (Raster Operation Pipeline, 16 vs PS4:n 32) tarkoittaa että vaihtoehdot kehittäjillä ovat;

A: Yksinkertaistetaan grafiikkaa ja näin vähennetään pikselikuormaa.
B: Lasketaan renderointiresoa ja näin vähennetään pikselikuormaa.
(C: puolitetaan framerate 60Hz->30Hz, ei oikeastaan ole optio)

Vaihtoehto A vaatii multiplattapeleissä karmean määrän nysväystä ja profilointa ja mikäli temppu halutaan tehdä niin ettei se näy välittömästi pelikuvista, se on julmetun aikavievää. Vaihtoehto B vaatii parin numeron muuttamista enginen config-tiedostoissa, upscaleri hoitaa sitten lopun. C on myös helppo nakki, mutta siinä missä pieni upscaletus on varsin huomaamatonta, frameraten puolitus näkyy puolisokeallekin suoraan ja siihen ei varmasti mennä vain jotta saataisiin reso esim. 900p->1080p. Kyllä ne 30fps peli tulevat sitten suoraan olemaan muuten grafiikoiltaan paljon yksityiskohtaisempia - ja 30fps molemmilla platoilla.

Arvaa kaksi kertaa minkä vaihtoehdon multiplattadevaajat valitsevat lähes kaikissa tilanteissa?

Xbox One exclusiveissa tietty sisältö tehdään suoraan sitä rautaa vasten mikä XBox Onessa on, tosin näissäkin tulee vastaan "kauniimpaa karkkia vs. matalampi rendausreso"-dilemma. Saattaa olla että edelleen valitaan pienimuotoinen upscaletus jotta bling blingiä saadaan enemmän. Katso vain miten XBox 360 exclut eivät läheskään aina ole 720p natiiveja.

Käytännössä kävi niin että XBox Oneen meni edellisen generaation alemman midrangen näytönohjainpiiri kun taas PS4 sai melkein-highend piirin. Jälkimmäinen nyt vaan kykenee puskemaan merkittävästi enemmän pikseleitä. PC:llä ei ainakaan yksikään näytönohjain jossa on vain tuo 16 ROPpia kykene 1080p:hen helposti (60fps) kunnon peleissä.

Microsoft säästi rahaa logiikalla "DDR3 muistit on halvempia, jotta saadaan DDR3 muistit toimimaan riittävällä nopeudella pitää pistää ESRAMmia suoraan näytönohjainmen kylkeen. Jotta ESRAM mahtuu samalle piirille prosessoriytimien ja näytönohjaimen kanssa ilman että piirin hinta nousee pilviin, pitää leikata shader unittien ja ROPpien määrää". Sony pisti suoriltaan GDDR5 muistia - tyyriimpää, mutta ei vaadi ESRAM-cachetemppuja - ja käytti näin vapautuneen tilan näytönohjainpiirin eduksi. Jossain oli arvio että MS säästi noin 25-30$ per konsoli mutta vastaavasti Kinectiin uppoaa osia $40 edestä.

Väittäisin näin jälkiviisaana että tyhmä säästötemppu varsinkin kun konsolin hinta on vielä PS4:ää korkeampi, mutta kun päätös aikoinaan tehtiin, voi olla että GDDR5:n saatavuus (lähinnä sen puute) ja hinta pelottivat liikaa. Eipä ole eka kerta kun Microsoft pistää valmiiksi vanhentunutta rautaa ulos saatavuus/hintasyistä (ks. ensimmäinen Surface ja sen kämäinen Tegra 3 vaikka noin aluksi).

Mutta hei, kyllä se XBox One ajaa näitä next-gen pelejä ihan yhtä lailla kuin PS4 koska rauta on muutoin lähes identtistä (ja hei, prossun ja näytönohjaimen kellotkin ovat vähän korkeammat) mutta pikselikuormaa sen rauta ei yksinkertaisesti kestä samaa määrää. Up to you onko multiplatta-tuotanto vai exclusiivit tärkeämpiä. Multiplattapelithän kannattaa järjestään pelata tietenkin PC:llä jossa rauta on jo lähdöstä reippaasti konsoleita edellä ;)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Microsoft säästi rahaa logiikalla "DDR3 muistit on halvempia, jotta saadaan DDR3 muistit toimimaan riittävällä nopeudella pitää pistää ESRAMmia suoraan näytönohjainmen kylkeen. Jotta ESRAM mahtuu samalle piirille prosessoriytimien ja näytönohjaimen kanssa ilman että piirin hinta nousee pilviin, pitää leikata shader unittien ja ROPpien määrää". Sony pisti suoriltaan GDDR5 muistia - tyyriimpää, mutta ei vaadi ESRAM-cachetemppuja - ja käytti näin vapautuneen tilan näytönohjainpiirin eduksi. Jossain oli arvio että MS säästi noin 25-30$ per konsoli mutta vastaavasti Kinectiin uppoaa osia $40 edestä.

Väittäisin näin jälkiviisaana että tyhmä säästötemppu varsinkin kun konsolin hinta on vielä PS4:ää korkeampi, mutta kun päätös aikoinaan tehtiin, voi olla että GDDR5:n saatavuus (lähinnä sen puute) ja hinta pelottivat liikaa. Eipä ole eka kerta kun Microsoft pistää valmiiksi vanhentunutta rautaa ulos saatavuus/hintasyistä (ks. ensimmäinen Surface ja sen kämäinen Tegra 3 vaikka noin aluksi).

Mutta hei, kyllä se XBox One ajaa näitä next-gen pelejä ihan yhtä lailla kuin PS4 koska rauta on muutoin lähes identtistä (ja hei, prossun ja näytönohjaimen kellotkin ovat vähän korkeammat) mutta pikselikuormaa sen rauta ei yksinkertaisesti kestä samaa määrää. Up to you onko multiplatta-tuotanto vai exclusiivit tärkeämpiä. Multiplattapelithän kannattaa järjestään pelata tietenkin PC:llä jossa rauta on jo lähdöstä reippaasti konsoleita edellä ;)

Ei DDR3+ESRAM ole tyhmä säästötemppu, vaikka Sony muuta tekikin. Sehän tästä vielä puuttuisi että rauta olisi identtistä molemmilla. On myös arvioitu että jos molemmat olisivat valinneet 8GB GDDR5, olisi mahdollisesti ajauduttu muistin tuotanto-ongelmiin. Eiköhän ne ole punninneet asioita sen verran joka kantilta että sivusta ohjeistus on turhaa.
Ja kun puhutaan siitä mitkä asiat konsolipolven oikeasti ratkaisee, nämä ovat vääriä mittareita. On aina ollut ja tulee aina olemaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Ei DDR3+ESRAM ole tyhmä säästötemppu, vaikka Sony muuta tekikin. Sehän tästä vielä puuttuisi että rauta olisi identtistä molemmilla. On myös arvioitu että jos molemmat olisivat valinneet 8GB GDDR5, olisi mahdollisesti ajauduttu muistin tuotanto-ongelmiin. Eiköhän ne ole punninneet asioita sen verran joka kantilta että sivusta ohjeistus on turhaa.
Ja kun puhutaan siitä mitkä asiat konsolipolven oikeasti ratkaisee, nämä ovat vääriä mittareita. On aina ollut ja tulee aina olemaan.

Annappa nyt ne ainoat ja oikeat mittarit!
8)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Annappa nyt ne ainoat ja oikeat mittarit!
8)

Tuskin PS2:ta ostettiin reson vuoksi ja mielestäni Wii vei tavallaan polvensa. Mullakin meni hetki tajuta miksi niin kävi. Harvoin, jos koskaan on myydyin konsoli saanut julkaisunsa aikaan niin paljon rapaa niskaan kuin Wii sai. Väitän vieläkin että jos 2015 konsoli on kopio PS2:sta, tulee suru puseroon ja voikin vain tuijotella muistivalintaa koska muuta ei ole.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Tuskin PS2:ta ostettiin reson vuoksi ja mielestäni Wii vei tavallaan polvensa. Mullakin meni hetki tajuta miksi niin kävi. Harvoin, jos koskaan on myydyin konsoli saanut julkaisunsa aikaan niin paljon rapaa niskaan kuin Wii sai. Väitän vieläkin että jos 2015 konsoli on kopio PS2:sta, tulee suru puseroon ja voikin vain tuijotella muistivalintaa koska muuta ei ole.

Eli mikä se mittari oli?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Annappa nyt ne ainoat ja oikeat mittarit!
8)

Pelithän ne on yleensä nämä sodat ratkaisseet. En sanoisi, että se on nykypäivänä enää ainoa oikea mittari, mutta merkittävä mittari joka tapauksessa. Ehkä tässä viitattiin myös siihen, että kertaakaan (muistaakseni) ei tehokkain konsoli ole voittanut sukupolvensa konsolisotaa. PS2 vei tehokkaampaa Xboxia kuin pässiä narussa ja Wii pesi myynneillään HD konsolit. Kun tarkastellaan vielä vanhempia sukupolvia, sama trendi on näkyvissä.
 
Ylös Bottom