Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Käytät vanhentunutta selainta. Kyseinen selain ei pakosti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit
Turha lähteä heittää lokaa toisten päälle tai toisen konsolin päälle. Kummatkin on varmasti hyviä koneita ja PS4 starttaa itellä kohta tulille.
Boxonea harkitsen vasta kun se on Suomessa myynnissä ja jos koneelle tulee yli kouralllinen "must have" yksinoikeuspelejä. Itse laitteen koosta en tykkää yhtään enkä myöskään pakollisesta kinectistä. Nämä ovatkin vain ja ainoastaan mielipiteitä. XO360 ja PS3 on edelleen olohuoneessa vaikka tosin 360 on ollutkin hiljaiselossa jo pidemmän aikaa.
Fortza 5 oli itelle aika pettymys Digiexpossa. GT6 näytti imo yhtä hyvältä.
Next geniä kumpikin konsoli ja hienoa että on enemmän kuin 1 laite josta saadaan valita ja nauttia tulevista mahtavista peleistä.
Fortza 5 oli itelle aika pettymys Digiexpossa. GT6 näytti imo yhtä hyvältä. Next geniä kumpikin ja hienoa että on enemmän kuin 1 laite josta saadaan valita ja nauttia tulevista mahtavista peleistä.
Huvittavinta tässä tosiaan on se, että itsehän nimenomaan olen aika kriittisesti kommentoinut lähinnä kokemuksia (omista) konsoleista, niiden käyttöä tai palveluita, joista paskamyrsky yleensä käynnistyykin. Eli näemmä tässä pitäisi vain lähteä konsolisotaan ja haukkua juuri vastapuolen konsoleita, jolloin kaikki olisivat varmaankin tyytyväisiä.
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit
Rupesinpas tuossa miettimään, kun jengi hehkuttaa, ja on hehkuttanut, Titanfallia, että onko oikeasti juuri tuohon genreen saatava lisää pelattavaa? Huomasin itsekkin Killzone Shadow Fallia pelatessani pysähtyväni pari kertaa mietiskelemään, että piru kun "näillä grafiikoilla" saadaan vaikkapa Fallout 4 pelattavaksi.
FPS-räiskintöjä tulee äkkiä mieleen (suurinta osaa päivitetään vieläpä meleko vinhaan tahtiin):
- Battlefieldit (bad companit)
- Codit (black opsineen)
- Medal of Honor
- Homefront
- Crysis
- Far Cry
- Borderlands
- Bioshock
- Rage
- Max Payne
Sitten vielä PS puolella yksinoikeudella Killzonet ja tuloillaan Planetsidet ja X1:llä Halot ja nyt Titanfall.
No kaipa siellä paikka vielä uudelle tulokkaalle löytyy, tai sitten jotkut vanhat saavat väistyä. Se on kuitenkin varmaa, että jos megaluokan peliksi Titanfall haluaa kasvaa, niin on lähes pakko irtisanoutua yksinoikeustittelistä jatkossa. Rupeavatkohan Halo ja Titanfall syömään toistensa myyntejä?
Tämän kirjoitettuani eiköhän Titanfall pistä ennätykset uusiksi ja saadaan sen innoittamina pari uutta fps-räiskintäpelitaloa tarjoamaan vähän lisäpelattavaa tähän genreen.
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit
Titanfall:ssa tulee merkkaamaan paljon se kuinka hyvin hallitset ne seinähypyt. Ne jotka tuon tulevat hallitsemaan todella hyvin ovat vaikeita voittaa. Oppimiskynnys ja sen mahdollinen suuruus saattaa olla se suurin este Titanfallin menestykselle. Codeja on helppo aloittelijankin ruveta tykittämään siinä on yksi sen sarjan menestyksen salaisuus. 360:llä ei ole tainnut yksikään peli jossa vaaditaan kunnolla paneutumista ollaksesi hyvä siinä menestyä kunnolla Haloja lukuunottamatta.
Lebe80: näinhän se on. Joka asiassa.. Itse koitan nähdä hyvät puolet kummaltakin konsolilta ( niinkuin edellisissäkin ) mutta toki tulee se suosikki kuitenkin joskus esille.
Miten niin nimenomaan? Ei se GT6 ole nextgeniä. Se on fakta, kun peli julkaistiin vain PS3:lle. Se, että nextgen Forza on mielestäsi pettymys, onkin sitten asia erikseen.
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit
Äh.. kirjoitin alunperin vähän tyhmästi. Tarkoitin next geniä kumpikin konsoli.
Ja lähinnä fortza tuli mieleen kun Hartza sanoi että tällä hetkellä kaunein ja sulavin peli. Kun taas itse katsoin messuilla että tätäkö on muka xboxin uusi fortza??
My bad!
Summa summarum: Mahtavia laitteita kumpikin ja kummassakin on hyvät sekä huonot puolet.
Miten niin nimenomaan? Ei se GT6 ole nextgeniä. Se on fakta, kun peli julkaistiin vain PS3:lle. Se, että nextgen Forza on mielestäsi pettymys, onkin sitten asia erikseen.
Pointti oli siinä, että PS3:lla näytti yhtä hyvältä kuin next genillä, joten forza oli pettymys ja sitten toinen viittaus et kumpikin uusi konsoli on kuitenkin next geniä
Ms voi toki ostella yksinoikeuksia konsolipuolella itselleen, mutta heikompitehoiselle konsolille käännös on aika ongelmallisempi, en usko että xboxone olisi pc pelikehittäjien suosikkikonsoli.
Sony ostaa ihan samallalailla yksinoikeuksia, perinteisesti erona on ollut että MS on keskittynyt laatuun ja Sony määrään.
PC pelikehittäjillä tarkoitit varmaankin pieniä indie-taloja, kun sieltä AAA-tasolta ei kovin montaa Valven lisäksi löydy.
Vaimoni on ollut tähän asti vain candy crush -tyylisten pelien pelaaja, nyt Microsoft Fitness tarkoittaa että konsolihuoneen käyttöä joutuu jopa jonottamaan. Siinä on Kinect Killer app ja heti julkaisusta ja ilmaisena Liven tilaajille.
Rupesinpas tuossa miettimään, kun jengi hehkuttaa, ja on hehkuttanut, Titanfallia, että onko oikeasti juuri tuohon genreen saatava lisää pelattavaa? Huomasin itsekkin Killzone Shadow Fallia pelatessani pysähtyväni pari kertaa mietiskelemään, että piru kun "näillä grafiikoilla" saadaan vaikkapa Fallout 4 pelattavaksi.
Mistähän mahtaisi johtua että FPS pelejä on niin paljon? No tietenkin siksi kun ihmiset massoittain ostavat niitä. Tästä on aika-ajoittain aina mielenkiintoisia keskusteluita pelimediassa, kuinka muiden genrejen pelejä julkaistaan vähemmän, mutta aina silloin tällöin niitä ilmestyy ja pääsääntöisesti niiden myynti on jäänyt vähäiseksi. Äänekäs vähemmistö halajaa aina uusia pelikokemuksia, mutta se hiljainen enemmistö ostaa niitä samoja pelejä.
Aina silloin tällöin FPS genre uudistuu merkittävästi, yksi sellainen uudistaja oli Halo ja se myi siksi hyvin. Aika samana se pelisarja on pysynyt, mutta silti tuottaa aina sen sulavan pelikokemuksen ja aivan fantastisen tarinan. Titanfall todella tuntuu sellaiselta peliltä joka uudistaa genreä ja jota eittämättä CODit ja BäFät tulevat matkimaan, aivan kuten Halonkin mekaniikkoja aikoinaan.
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit
Kauneus on fanipojan silmissä. Moni ns. Puolueetonkin tai konsolia ostamaton on selkeästi puolensa valinnut, eipä siinä mitään.
Seitsenvuotisen (about) elinkaaren huomioiden xboxone vaikuttaa mulle liian köykäiseltä vrt. Ps4. Ainakaan vielä en tiedä mitä mediakonsoliksi hehkutettu xboxone mulle antaisi. Pikemmin kuulostaa että eurooppaa on taas kerran laiminlyöty ja täällä ollaan vaan usan toiminnallisuuden maksumiehenä.
Tilanne olisi mulle satavarmasti eri jos xbox360 notkuisi kavereista tai olisin innostunut kinectistä. Sitä "meaningfull content"tia odotellessa odottaa ostospäätöskin.
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit
Olen kyllä myös täysin eri mieltä iplon kanssa, mielestäni Pleikkarin yksinoikeuspelit ovat olleet silkkaa rautaa, Unchartedit, Heavy Rainit sun muut, ainoa must have pelisarja poksulle on ollut Gearssit mikä onkin sitten törkeän hyvä kokemus minkä takia poksun omistankin mutta nämä taitaa olla niitä makukysymyksiä mistä on turha kinata.
Ja mitenhän tämä on perusteltu? Sieltä taitaa löytyä muuan Last of Us:t ja Uncharted 2 korkeammalla arvosanalla kuin yksikään x360 yksinoikeuksista, vai mikä meillä on mittari?. Vai mistähän tämä sinun perinteinen ero tulee? Jotain tolkkua/perustelua voisi tälläisiin heittoihin laittaa.
Mistähän mahtaisi johtua että FPS pelejä on niin paljon? No tietenkin siksi kun ihmiset massoittain ostavat niitä. Tästä on aika-ajoittain aina mielenkiintoisia keskusteluita pelimediassa, kuinka muiden genrejen pelejä julkaistaan vähemmän, mutta aina silloin tällöin niitä ilmestyy ja pääsääntöisesti niiden myynti on jäänyt vähäiseksi. Äänekäs vähemmistö halajaa aina uusia pelikokemuksia, mutta se hiljainen enemmistö ostaa niitä samoja pelejä.
Aina silloin tällöin FPS genre uudistuu merkittävästi, yksi sellainen uudistaja oli Halo ja se myi siksi hyvin. Aika samana se pelisarja on pysynyt, mutta silti tuottaa aina sen sulavan pelikokemuksen ja aivan fantastisen tarinan. Titanfall todella tuntuu sellaiselta peliltä joka uudistaa genreä ja jota eittämättä CODit ja BäFät tulevat matkimaan, aivan kuten Halonkin mekaniikkoja aikoinaan.
Eikös GTA:t, Red Dead Redemptionin, Falloutin, Assassin's Creedien ym. myynnit ole ihan kohtuullisia? Omasta mielestä Quantum Break vaikuttaa todella paljon mielenkiintoisemmalta kuin Titanfall. Tosin jos koville myyntimäärille halajaa, niin karu tosiasiassa taitaa olla se, että yksinoikeudesta täytyy luopua. Siinä olet oikeassa, että samoja pelejä "suuret massat" ostavat helpoiten, senhän nyt todistaa EA:n urheilupelien vuosipäivityksetkin. Mikä saa ihmiset ostamaan uuden IP:n Titanfallin? Itse uskon, että kyseisen pelin suurin mahdollisuus on ratsastaa CoD:n nimellä. Ehkä se jopa riittää, valitettavasti. Myyntimäärillä (ei välttämättä) ole mitään merkitystä vaan pelin laadun/omaperäisyyden suhteen. Siitä en tiedä tulevatko CoD:t ja Bäfät matkimaan Titanfallia, mutta kyllähän Titanfall juuri matkii lempilastaan juurikin tuolla adhd menolla.
Uusista räiskinnöistä itseäni kiinnostaa tällä hetkellä ylivoimaisesti eniten Division (jos huhut pitää paikkaansa, että kamat menettää kuolemalla ym.). Destiny on vähän meh, eipä ole koskaan halotkaan napannut, liekköpä tuokaan. Jotain samoja tunteita herättää nimittäin.
Vaimoni on ollut tähän asti vain candy crush -tyylisten pelien pelaaja, nyt Microsoft Fitness tarkoittaa että konsolihuoneen käyttöä joutuu jopa jonottamaan. Siinä on Kinect Killer app ja heti julkaisusta ja ilmaisena Liven tilaajille.
Tässä hyvä elävä esimerkki siitä, mistä olen aina Kinectin kohdalla puhunut. Väittäisin jopa, että Kinectille on suurempi potentiaalinen pelaajamäärä, kuin fps-peleille. Se, etteikö se kosi hc-pelaajia ei tarkoita, etteikö sille pelaajia olisi vallan kauheasti.
Mielestäni microsoft on myös aika hienosti tuupannu kinectin olemassa oloa jo 360:n aikoihin. Siinä missä xboxin peleissä on komeillut välillä vähän väkisinkin komeillut "Better with Kinect"-tarra, on Sony unohtanut Move-kapulat oikeastaan täysin.
Eli Sonyltä olisin toivoinut ps3:lle paljon enemmän Move-pelattavaa, edes ihan pieniä minipelejä.
Ja mitenhän tämä on perusteltu? Sieltä taitaa löytyä muuan Last of Us:t ja Uncharted 2 korkeammalla arvosanalla kuin yksikään x360 yksinoikeuksista, vai mikä meillä on mittari?. Vai mistähän tämä sinun perinteinen ero tulee? Jotain tolkkua/perustelua voisi tälläisiin heittoihin laittaa.
Jos kyse oli yksinoikeuksien ostamisesta niin iplon väite pitää hyvin paikkaansa. Sonylla on niin paljon omia studioita ettei sen tarvitse maksaa erikseen suurista yksinoikeuksista. Sony onkin siten panostanut ostamaan yksinoikeuksia DLC:ihin ja indie-studioiden peleihin.
Eikös GTA:t, Red Dead Redemptionin, Falloutin, Assassin's Creedien ym. myynnit ole ihan kohtuullisia? Omasta mielestä Quantum Break vaikuttaa todella paljon mielenkiintoisemmalta kuin Titanfall.
Ai miten vaikkapa Assassin's Creed eroaa Call of Dutystä? En nyt ihan oikeasti jaksaisi lähteä tähän, jos lähtökohta toisella on, että kuvakulman lisäksi ei muuta eroa ole.
Jos kyse oli yksinoikeuksien ostamisesta niin iplon väite pitää hyvin paikkaansa. Sonylla on niin paljon omia studioita ettei sen tarvitse maksaa erikseen suurista yksinoikeuksista. Sony onkin siten panostanut ostamaan yksinoikeuksia DLC:ihin ja indie-studioiden peleihin.
Mä tarkoitin tuossa kyllä sekä omia studioita, "omia studioita", 2nd party studioita sekä sitten 3rd party yksinoikeuksia. Insomiac games on hyvä erimerkki 2nd party pelitalosta, joka ei ole Sonyn tai Microsoftin omistuksessa. Kyseessä ei niinkään ole yksinoikeuden ostamisesta, vaan enemmänkin markkinointi, julkaisu ja kehitystuesta jota konsolivalmistajat tarjoavat. Tietenkin Resistance 2 olisi myynyt enemmän jos se olisi julkaistu kaikille alustoille, mutta Sonyn ollessa julkaisijana motivaationa on saada samalla yksinoikeuspeli alustalleen joka lisää alustan myyntiä. Oletan että Imsoniac hyötyy diilistä sekä siten että se saa muita julkaisijoita suuremman katteen itselleen per myyty peli, sekä tärkeää kehitystukea Sonyn 1st party studioilta. Samaan listaan voidaan plämmätä myös mm Remedy, jolle tuskin Microsoft on kassikaupalla rahaa kantanut, mutta miltään muulta julkaisijalta olisi ollut vaikea saada IP:n oikeudet pysymään studiolla. Kun Remedy myi Max Paynen oikeudet 10 miljoonalla dollarilla ja miljoonalla Take Twon osakkeella, he eivät varmaankaan yhtään harmitelleet että olivat neuvotelleet sopimuksen joka takasi heille IP:n oikeudet.
Toisaalta sitten taas 1st party studioiden pelit on myös "ostettuja", siinä mielessä että se studio pitää rahoittaa. Ja taas toisaalta, kaikki 1st party studiot eivät ole 100% konsolivalmistajan omistuksessa, vaan siellä on joko toimivaa johtoa tai muita sijoittajia takana. Käytännössä siis ihan kaikki yksinoikeuspelit on jollakin tavalla ostettuja, vaikka sitä koittaisi millä tahansa semantiikalla toiseksi selitellä.
edit: Niin ja Sonylla ja Microsoftilla on yhtä paljon studioita. Tosin, Sony on sulkenut omiaan ja Microsoft koko ajan avannut lisää, joten tuo "sama määrä" tarkoittaa vain tätä hetkeä.
Vastaan tuohon yksinoikeuksien laatu/määrä asiaan kunhan saan ton muksun nukahtaan...
Siinä missä Pleikkarille on Resistance, Gears of War pesee sen kädet alhaalla.
Halo on tunnettu Xboxin veturi, Killzone tehtiin Halon tappajaksi mutta toteutus jäi niin kauas ettei kukaan ole ikinä uskaltanut väittää toisin.
Gran Turismo ja Forza menee mun kanssa pelaamisen puolesta ihan tasoihin, mutta käytettävyys (valikot yms) on Forzan puolella paljon parempi. Itse olen pelannut paljon enemmän GT:tä kun ainoa ratti sopii PS3:een, silti Forza on mun mielestä parempi peli. Tämän laatu/määrä aiheen huomioonottaen kuitenkin lasken nämä aivan tasaveroisiksi.
Xboxilla Alan Wake, Fable, Left4Dead, Dead Rising (1 ja 3), Mass Effect (1) ja Saints Row (1) ovat laatupelejä, joille ei löydy PS:n puolelta suoraa vastinetta. PS:llä taas Uncharted, Demon Souls, God of War ja MAG ovat vastikkeetta Xboxin puolella.
Latauspeleissä PSN:stä löytyy Journey ja Super Stardust. Livestä taas löytyy Minecraft, Trials Evolution, Geometry Wars ja State of Decay.
Joku mainitsi Heavy Rainin, en pidä sitä pelinä, kuten en Beyond: Two Soulsiakaan. Interaktiivisia elokuvia...sanotaan siis että PS vie kädet alhaalla interaktiiviset elokuvat (press X fast 5 times to continue the movie), mutta jatketaan peleistä.
Crackdown (XB) ja inFamous (PS) taas ovat avoimen maailman jumalpelejä, joista kumpikaan ei nouse genrensä kärkikastiin.
Motorstorm ja Ridge racer voi jättää suorilta käsin mainitsematta. LittleBigPlanet taas...mä luulen että korkeet metacritic pisteet on tullu pelin erilaisuudesta, itse en mitenkään päässyt siihen sisälle. Tätä on sinänsä vaikea ottaa mukaan yksinoikeuksien vertailuun, kun sen laatua ei voi verrata mihinkään muuhun tuotokseen, mutta mä väittäisin että jos tää konsepti olis tehty paremmin, mäkin olisin innostunu ja pelannu yli sen ~5 tuntia mitä yritin löytää pelin hienoutta.
The Last of Us on merkittävä peli, sanon sen siitä huolimatta että sitä en ole päässyt vielä pelaamaan, varmastikin jopa paras PS3 peli. Se ei riitä mun silmissä viemään koko muuta yksinoikeus-tarjontaa Xboxin vastaavasta yli.
Tuossa kun wikipediasta ekslusiivi-listauksia silmäilin, huomasin että vaikka listalta puuttuu Xbox+windows pelit, silti Xbox360:llä on enemmän yksinoikeuksia kuin PS3:lla. Määrä on siis sittenkin Xboxin puolella, mutta mun pointti laadun osalta pysyy. Mitä tuo sitten tarkoittaa tähän uuteen konsolisukupolveen? Aika vähän, mutta tuo näyttää pohjaa mun sille väittämälle että MS etsii nimenomaan niitä huippepelejä omien studioidensa ulkopuoleltakin. Ilman Naughty Dogia Playstationilla olis kovin vähän huippu-yksinoikeuksia tarjolla, mutta kovasti he kosiskelevat määrällisesti indejä yms, jospa se timantti löytyisi tuhkakasan seasta.
Mielipiteeni ei ole ainut oikea, annan luvan lukijalle omata erilaisen katsontakannan!
Mainituista peleistä en ole pelannut State of Decaytä, MAGiä, The Last of Usia enkä Demon Soulsia. Seuraan kuitenkin tarpeeksi pelialaa tietääkseni mitä ne tarjoavat, eli siis tässä tapauksessa laatua.
Tottakai voi haukkua Microsoftia että ostavat yksinoikeuksia, kunhan muistaa heittää samat haukut Sonynkin puolelle. Jotkut väittää että yksinoikeudet ovat kuluttajavastaisia, mutta mä väitän että se on ainoa syy miksi meillä on 3 kilpailevaa alustaa ja kilpailu on aina kuluttajan eduksi. Tosipelaaja ostaa kaikki alustat joista löytää yhtään pelattavaa, mitä sitten jos suurin osa peleistä julkaistaan kaikille niistä. Harvemmin pelaavalle ja vain yhden konsolin ostajalle tulee eteen valinta minkä ostaa, tällä foorumilla todella monet ovat ostaneet PS4:n siksi koska se paperilla pystyy parempaan grafiikkaan (vaikka sitä testeissä ei meinaa paljaalla silmällä erottaakaan). Ja se on ihan validi ostopäätös sekin! Mä itse valitsin Xboxin siitä syystä että katson sille tulevan parempia pelejä ja moninpelaaminen toimii sillä paremmin (dedikoidut serverit, enemmän kapasiteettiä ja vähemmän tietomurtoja). On mulla PS4 ollu tilauksessa jo 3 viikkoa kun sattui saamaan 340 eurolla, joten sikäli ihan sama kummalle alustalle kaveripiiri asettuu (viime sukupolvessa se oli Xboxin puolella).
Määrä on siis sittenkin Xboxin puolella, mutta mun pointti laadun osalta pysyy.
Mielipiteeni ei ole ainut oikea, annan luvan lukijalle omata erilaisen katsontakannan!
Mainituista peleistä en ole pelannut State of Decaytä, MAGiä, The Last of Usia enkä Demon Soulsia. Seuraan kuitenkin tarpeeksi pelialaa tietääkseni mitä ne tarjoavat, eli siis tässä tapauksessa laatua.
Sinä puhut laadusta, minä puhuisin kuitenkin tässäkin tapauksessa makuasioista. Mainitsemasi esimerkit ovat mielestäni ainoastaan makukysymyksiä, ei laatukysymyksiä. Esim. itse pelaan PC:llä. Vaikka esim. aikaisempi Xbox-yksinoikeus Mass Efect on saatavilla PC:lläkin, ei kyseinen pelisarja nappaa itseäni syystä tai toisesta. Mielummin pelasin esim. Resistance 3:sen pleikalla. Makuasioita, ei laatuasioita.