Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Aika hyvinhän nuo vanhat GoG:n ja Steamin pelitkin pyörivät nykykoneilla...
PC-koneiden prosessoriarkkitehtuuri ja käyttöjärjestelmät eivät ole oleellisesti muuttuneet pariin vuosikymmeneen. Siksi se onnistuu.

Konsoleiden prosessoriarkkitehtuuri on varsinkin Sonyn konsoleiden kohdalla vaihtunut melkeinpä jokaisessa sukupolvessa; PS1:ssä ja PS2:ssa oli MIPS-prosessori, PS3:n Cell ja (X360:n Xenon) oli Power-arkkitehtuuria ja PS4:ssä (ja Xbox Onessa) on PC-maailman perinteinen x86-arkkitehtuuri.

Inhoan autovertauksia, koska ne eivät varsinkaan tietokoneiden kanssa toimi, mutta karkeasti voisi sanoa, että yksi on ollut sähköauto, toisessa on ollut bensakone ja kolmannessa dieselmoottori. Tekevät samaa asiaa, mutta toimivat silti hyvin eri tavalla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Aika hyvinhän nuo vanhat GoG:n ja Steamin pelit pyörivät nykykoneilla...

hashtag ajattelotkoAsiaaLiianVaikeasti

TT-2k jo asiaa avasikin, mutta PC on ollut sama PC samalla x86 arkkitehtuurilla jo 80 luvulta. Nykyiset vain ovat turboahdettuja steroidikoneita aiempiin verrattuna. Konsolit ja niiden toinen toistaan eksoottiset ratkaisut ovat paljon hankalampi asia.

Sinänsä PC-puolellakin oli ongelmia jo 286:lle tai vanhemmille tehtyjen pelien käyttämisessä 486:ssa, koska pelit toimivat vain liian nopeasti. Uuteen koneeseen piti asentaa hidastin, että vanhaa peliä pystyi pelaamaan :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Mutta siis myönnättekö, ettei digipelit suoranaisesti estä pelien mahdollisen toimivuuden seuraavissa konsoleissa, (jos nyt pakko on ottaa kantaa arkkitehtuuriin) mikäli x86-arkkitehtuuri jatkuisikin seuraavissa konsoleissa esim. parin kymmenen vuoden ajan, vaikka konsolisukupolvet jatkuisivatkin ja edelliset pelilaitteet virallisesti kuopattaisiin, kuten aikaisemmin jo uhkaili?

Eli tällöin ei tarvita mitään pelikasetti/-levyä, vaan oikeuksia voitaisiin siirtää, ilman, että kaatopaikat olisivat täynnä vanhoja hopeisia levyjä vrt. ~Steam.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Taas porukka vinkuu siitä että mukamas vähemmistö sai aikaan jotakin. Hei haloo heebot. Jos ennakkomyynneistä näkee mitä ostajakunta ajatteli XOnen DRM:stä niin eikö kyseessä jo ole ENEMMISTÖ. Vai kävittekö ovelta ovelle itse kyselemässä asiasta vai omassa pikkupiirissä pääsitte siihen tulokseen että "Joo, vähemmistö pilaa kaiken". Tässä vähemmistön ja PS fanien mollaamisessa ei ole mitään järkeä jos ei ole siihen mitään totuuden perää..
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Mutta siis myönnättekö, ettei digipelit suoranaisesti estä pelien mahdollisen toimivuuden seuraavissa konsoleissa, (jos nyt pakko on ottaa kantaa arkkitehtuuriin) mikäli x86-arkkitehtuuri jatkuisikin seuraavissa konsoleissa esim. parin kymmenen vuoden ajan, vaikka konsolisukupolvet jatkuisivatkin ja edelliset pelilaitteet virallisesti kuopattaisiin, kuten aikaisemmin jo uhkaili?
Periaatteessa se on totta kai täysin mahdollista. Toisaalta yhtä lailla voisi spekuloida vaikka paluuta takaisin PowerPC-suorittimiin, jolloin taaksepäinyhteensopivuus PS3/X360-peleille voisi joskus olla toteuttavissa. Mutta silti ongelmia tuottavat edelleen käyttöjärjestelmät ja muut yksityiskohdat. Ajatellaan vaikka PC:tä, jossa voi olla ties millainen käyttöjärjestelmä, mutta eivät pelit/sovellukset silti toimi tuosta vaan kaikilla käyttöjärjestelmillä, vaikka rauta siellä alla on koko ajan tismalleen samaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Taas porukka vinkuu siitä että mukamas vähemmistö sai aikaan jotakin. Hei haloo heebot. Jos ennakkomyynneistä näkee mitä ostajakunta ajatteli XOnen DRM:stä niin eikö kyseessä jo ole ENEMMISTÖ. Vai kävittekö ovelta ovelle itse kyselemässä asiasta vai omassa pikkupiirissä pääsitte siihen tulokseen että "Joo, vähemmistö pilaa kaiken". Tässä vähemmistön ja PS fanien mollaamisessa ei ole mitään järkeä jos ei ole siihen mitään totuuden perää..

Tässähän on se juttu, että me emme voi koskaan tietää, kuinka paljon laitetta olisi jo myyty, mikäli "Always on"-olisi edelleen päällä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Taas porukka vinkuu siitä että mukamas vähemmistö sai aikaan jotakin. Hei haloo heebot. Jos ennakkomyynneistä näkee mitä ostajakunta ajatteli XOnen DRM:stä niin eikö kyseessä jo ole ENEMMISTÖ. Vai kävittekö ovelta ovelle itse kyselemässä asiasta vai omassa pikkupiirissä pääsitte siihen tulokseen että "Joo, vähemmistö pilaa kaiken". Tässä vähemmistön ja PS fanien mollaamisessa ei ole mitään järkeä jos ei ole siihen mitään totuuden perää..

Eipä taida juurikaan liikkua faktaa tuonaikaisista ennakkomyynneistä...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Mutta siis myönnättekö, ettei digipelit suoranaisesti estä pelien mahdollisen toimivuuden seuraavissa konsoleissa, (jos nyt pakko on ottaa kantaa arkkitehtuuriin) mikäli x86-arkkitehtuuri jatkuisikin seuraavissa konsoleissa esim. parin kymmenen vuoden ajan, vaikka konsolisukupolvet jatkuisivatkin ja edelliset pelilaitteet virallisesti kuopattaisiin, kuten aikaisemmin jo uhkaili?

Eli tällöin ei tarvita mitään pelikasetti/-levyä, vaan oikeuksia voitaisiin siirtää, ilman, että kaatopaikat olisivat täynnä vanhoja hopeisia levyjä vrt. ~Steam.

Steamista sen verran, että huvittavaa kun tulevassa SteamOS:ssä toimii alle puolet nykyisestä tarjonnasta. Kertonee jotakin edelleen myös PC-alustan haasteista. Prosessori- ja käyttöjärjestelmäarkkitehtuuri tulee vastaan aina jossakin vaiheessa. Ainakin osalle käyttäjistä. Ei ne kaikki vanhatkaan pelit pyöri uusilla PC:eillä. GoG joutuu jonkin verran kikkailemaan ja korjailemaan niitä vanhoja pelejä, jotta ne pyörisivät uudemmalla raudalla. Eli ei suoraa taaksepäinyhteensopivuutta sielläkään. :)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Steamista sen verran, että huvittavaa kun tulevassa SteamOS:ssä toimii alle puolet nykyisestä tarjonnasta. Kertonee jotakin edelleen myös PC-alustan haasteista. Prosessori- ja käyttöjärjestelmäarkkitehtuuri tulee vastaan aina jossakin vaiheessa. Ainakin osalle käyttäjistä. Ei ne kaikki vanhatkaan pelit pyöri uusilla PC:eillä. GoG joutuu jonkin verran kikkailemaan ja korjailemaan niitä vanhoja pelejä, jotta ne pyörisivät uudemmalla raudalla. Eli ei suoraa taaksepäinyhteensopivuutta sielläkään. :)

No eipä tässä kukaan väittänytkään, että kaikki toimisivat suoraan. Aika monesti juuri nimenomaan painotin, etten ota kantaa arkkitehtuuriin yms., vaan nimenomaan digitaaliseen jakeluun, joka _mahdollistaa_ (ei siis oletuksena tee siitä toimivaa, vaan antaa siihen mahdollisuuden).
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

No eipä tässä kukaan väittänytkään, että kaikki toimisivat suoraan. Aika monesti juuri nimenomaan painotin, etten ota kantaa arkkitehtuuriin yms., vaan nimenomaan digitaaliseen jakeluun, joka _mahdollistaa_ (ei siis oletuksena tee siitä toimivaa, vaan antaa siihen mahdollisuuden).

No, ei toi ollutkaan pointti. Digi on jakelukanava, ei se mahdollista sen kummemin mitään taakse- tai eteenpäin yhteensopivuutta. Pelit sitten suunnitellaan tietyille alustoille, jotka pyörivät tietyllä arkkitehtuurilla. Oikeuksia voidaan totta kai voi siirellä vaikka minne. Voin minäkin ihastella Steam-kokoelmaani macilla, ei se silti tarkoita, että pääsisin kaikkea kokoelmastani pelaamaan.
Jos kuitenkin mennään tarpeeksi syvälle digijakeluun ja tällaiseen yli sukupolvien/alustojen väliseen oikeuksien siirtymiseen, on pakko miettiä myös alustoja ja arkkitehtuureja, joiden päälle pelejä tehdään.
Mun mielestä tuon diginkin kun voi toteuttaa monella eri tapaa. Noissa oikeuksissa on sellainen ongelma, että niitä ehtoja kun voidaan muutella tai suorittaa vaikka mitä niiden mukaan. Fyysisessä mediassa omistat tuotteen ihan konkreettisesti ja voit sitä pelata oikeuksista tai muista välittämättä (ellei tuote vaadi tosiaan jotakin älytöntä internetvalidointia, kuten muutamia sellaisia on ilmaantunut).
Digissä on paljon hyviä puolia, mutta myös paljon sudenkuoppia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

ATK:ssa aika pirun moni asia on mahdollista, mutta on täysin eri asia, mikä on järkevää. Jos asian X tekeminen maksaa liian paljon siitä saatavaan hyötyyn nähden, ei X:ää todellakaan tehdä. Eli vaikka tämmöinen digiomistus mahdollistaa vaikka ja mitä, en näe kovinkaan todennäköisenä, että joku kaupallinen taho tekee tulevaisuudessa emulaattorin, jolla näitä vanhoja pelejä voisi pelata. Mikä ko. tilanteessa olisi liiketoimintasuunnitelma? Myydä ko. emulaattoria sen hetkiselle alustalle? Emulaattorin toteuttamiseksi pitäisi lisäksi olla oikeudet jaella pelejä ko. emulaattoria käyttäen, joka ainoastaan lisäisi kustannuksia.

(Vaikka joku kehittäisi jonkun mystisen uudelleenkoodaajan, joka batchina ajaisi vaikkapa ps3-pelit yhteensopivaksi alustan Y kanssa, sama sääntö pätee: mistä saadaan hyöty eli liiketoimintavoitto?)

Tällä hetkellä näyttää siltä, että näitä vanhoja pelejä tarjottaisiin Playstation Now -tyyppisten palveluiden kautta. Steamikin tarjoaa lähitulevaisuudessa(?) pelien streamausta lähiverkossa, eli saman kaltaista teknologiaa sielläkin mietitään. Tässäkin on toki vielä teknisiä haasteita varsinkin tietoverkkojen ankeuden takia. Hyötynä liiketoiminnalle tässä on se, että voidaan pummata esim. kk-maksua palvelun käytöstä ja mahdollisesti vielä pelikohtaista maksua, jolloin ei ole sinänsä väliä sillä, omistatko fyysisten tahikka digitaalisen kopion pelistä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Mikä ko. tilanteessa olisi liiketoimintasuunnitelma?

Sama kuin Good Old Gamesilla, eli että myydään sama peli uudestaan? Tosin tässä menetetään se tärkein mainittu hyöty, eli että peliä ei tarvitse ostaa uudestaan.

Mutta tuo on tosiaan seikka, jota aina ei kuluttaja ota huomioon: yritykset haluavat jotain vastinetta sijoituksilleen. Pientäkään työtä pelin kääntämiseksi uudelle alustalle ei tehdä, jos sillä ei luoda uutta bisnestä. Ei pelkästään siksi, että rahaa ei haluta heittää hukkaan (mikä sekin on ihan huomionarvoinen seikka liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa), vaan myös siksi, että samat resurssit voi käyttää johonkin tuottavampaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Muistanko pahasti väärin, että PS3:ssa oli taaksepäin yhteensopivuus nimennomaan raudassa, eli kone sisälsi käytännössä PS2:n raudan myös? Ja se sitten poistettiin myöhemmistä malleista, jotta saatiin hintaa alaspäin.

minun vanhassa PS3 toimi myös ykkösen ja kakkosen pelit
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

minun vanhassa PS3 toimi myös ykkösen ja kakkosen pelit

Luonnollisesti, PS2:ssa kun toimi ykkösen pelit, joten jos sisälsi kakkosen raudan, toki pyöritti myös ykkösen pelejä. Pointina mulla oli se, että kyllähän taaksepäin yhteensopivuus olis voitu ratkaista noin myös nykysukupolvessa. Varmana kustannukset olis noussut ja täytyyhän striimi palveluillekin käyttöä keksiä. Ja saadaan varmaan striimauspalvelut kustannettua sillä, että kuluttajat maksaa vanhoista peleistä ja plus/live palvelusta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Eurogamerin Oli Welsh pohtii Nintendon hieman hälyyttävää tilannetta mestari Miyamoton kautta.

Nintendo's not looking forward, it's looking in the mirror, and seeing only the image of its younger self.

Miyamoto is fighting the company's more conservative instincts rather than preserving them - perhaps it is time to consider whether his richly deserved legend hasn't become a gilded millstone for the game creators working under him.

Iwata isn't Nintendo's problem. It's Miyamoto - Eurogamer
 
Vastaus: PlayStation 4: ostopaikat ja hintatiedot

Amazon.uk playstation 4 in stock ja playstation 4 killone bundle in stock 384£

KZ bundle toimitettuna 507€.
Perusversio 461€.
Aika tyyristä nääkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom