Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Muistanko pahasti väärin, että PS3:ssa oli taaksepäin yhteensopivuus nimennomaan raudassa, eli kone sisälsi käytännössä PS2:n raudan myös? Ja se sitten poistettiin myöhemmistä malleista, jotta saatiin hintaa alaspäin.

Itse annan vielä ajan kulua ja katselen mitä tulevaisuus tuo. En ole vielä päätänyt kumman hankin, kun ei vielä pelattavaakaan näytä olevan. Pelien puolesta Xbox houkuttaa ainoastaan Forzalla, PS4:n...no sille ei vielä mitään mikä mua houkuttaa. Tämä näyttää sukupolvelta jolla on kaikista vaikein alku. Ensin Wii U joka tuli kyllä julkaisussa hankittua, mut pelattavat vähän niin ja näin. Nintendon omat pelit nyt tietysti laatua, mut vähän on tarjontaa ja sen tulevaisuus muutenkin nihkeä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Xbox Onen kohdalla suurin ärsytystä aiheuttava tekijä tuntui liittyvän nimenomaan siihen, että toteutuessaan se olisi asettanut epämiellyttäviä rajoituksia pelien lainaamiselle ja käytettyjen pelien kaupalle.

Korjataan nyt senkin verran, että pelien lainaaminen ja käytettyjen pelien kauppa olisi onnistunut ihan samalla tavalla kuin ennenkin. MS:n omissa peleissä ei ollut mitään rajoituksia vaan pelinkehittäjä itse päättäisi käyttääkö niitä turhia asioita. Pelin siis olisi voinut yksinkertaisuudessaan vapauttaa omalta käyttäjätunnukseltaan ja myydä eteenpäin tai käydä pelikaupassa viemässä levy, jossa homma olisi hoitunut samoin. Niin monella on vieläkin ihan väärät käsitykset MS:n järjestelmästä ja etenkin siitä, että se olisi tullut muuttumaan vielä käyttäjäystävällisemmäksi. Epämiellyttäviä rajoituksia ei siis periaatteessa olisi välttämättä ollut.

Pelien lainaaminen taas olisi onnistunut 10 henkilön kanssa helpommin kuin ikinä. Itseäni olisi rajoittanut hommaa aika pahasti kun nytkin on XO:n pelejä yli 20 henkilöllä lainassa. Tuossa järjestelmässä ne lainaukset sentään olisi järkevästi saatavilla takaisin.

Tietenkin kritiikki mikä MS sai lopulta tappoi koko systeemin ja nyt XBOne ei ole oikeastaan edes oikea vaihtoehto PS4:n verrattuna.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Pelin siis olisi voinut yksinkertaisuudessaan vapauttaa omalta käyttäjätunnukseltaan ja myydä eteenpäin tai käydä pelikaupassa viemässä levy, jossa homma olisi hoitunut samoin. Niin monella on vieläkin ihan väärät käsitykset MS:n järjestelmästä ja etenkin siitä, että se olisi tullut muuttumaan vielä käyttäjäystävällisemmäksi. Epämiellyttäviä rajoituksia ei siis periaatteessa olisi välttämättä ollut.
Nimenomaan siellä mielikuvien tasolla tuollainen käyttäjätunnukseen "lukitseminen" ja "vapauttaminen" koettiin liian holhoavaksi, kahlitsevaksi. Taisin sanoa tämän kuitenkin jo keväällä, mutta sanon vielä uudestaan; itse kun en käytettyjä pelejä harrasta ja lainaaminenkin on varsin vähäistä, olisi tuo levystä luopuminen ollut kokonaisuutena hyvä asia. Se olisi tarjonnut digipelien helppokäyttöisyyden, mutta tyydyttänyt myös meitä, jotka tahtovat ne pelit fyysisinä hyllyynsä.

Uusi tapa markkinoitiin ja viestittiin niin väärin, että siitä syntyi liian monelle liian negatiivisia mielikuvia - riippumatta siitä, oliko asioita edes ymmärretty oikein vai ei. Joka tapauksessa on mielestäni turhaa koettaa laittaa ihmisiä johonkin NoDRM-leiriin, koska sellaista ei ole olemassakaan. Nykykonsoleilla täysin DRM-vapaata matskua ovat lähinnä pelitrailerit, mutta kaikkeen muuhun liittyy enemmän ja vähemmän kaikenlaisia käyttöoikeusrajoituksia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Muistanko pahasti väärin, että PS3:ssa oli taaksepäin yhteensopivuus nimennomaan raudassa, eli kone sisälsi käytännössä PS2:n raudan myös? Ja se sitten poistettiin myöhemmistä malleista, jotta saatiin hintaa alaspäin.

Ensimmäisissä USA:ssa ja Japanissa julkaistuissa malleissa oli PS2 CPU ja GPU sisällä, mutta Euroopan versioissa CPU oli jo poistettu ja CPU emulointi toteutettiin ohjelmallisesti GPU-piirin ollessa vielä mukana. Myöhemmin myös GPU riisuttiin pois kokonaan ja PS2 tuki loppui siihen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Korjataan nyt senkin verran, että pelien lainaaminen ja käytettyjen pelien kauppa olisi onnistunut ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

Ei olisi. Levypelin olisi voinut antaa eteenpäin takaisin tasan kerran, sellaiselle henkilölle joka on ollut kaverilistallasi vähintään 60 päivän ajan, ja peliä ei olisi voinut palauttaa. Peliä ei olisi myöskään voinut vapaasti myydä eteenpäin, se olisi onnistunut vain pelikaupassa, joka osallistuu Microsoftin kumppanuusohjelmaan.

Muistia voi virkistää vaikka lukemalla IGN:n jutun viime kesäkuulta.

Kuluttajat eivät tykänneet mistään, mitä Xbox Onen DRM:stä tiedettiin varmasti, ja Microsoft muutti polittiikkaa hyvin nopeasti. Microsoft ei edes yrittänyt perustella, miksi tämä systeemi olisi ollut hyvä. Jos MS olisi uskonut pystyvänsä myymään ideansa pelaajille, niin sitä varmaan olisi yritetty. Eivät vaivautuneet yrittämään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Kuluttajat eivät tykänneet mistään, mitä Xbox Onen DRM:stä tiedettiin varmasti...

Älä nyt puhu taas "sinisony"väritettyä totuutta.
Osa kuluttajista eivät tykänneet. Nämä vain sattuivat olemaan niitä, jotka pitivät ääntä asiassa. Tyytyväiset tai neutraalit eivät vaan pitäneet sellaista ääntä.
Veikkaan, että jos oltais pidetty äänestys koskien DRM:ää ym., niin tulos olis voinut olla aika tiukka.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Microsoft ei edes yrittänyt perustella, miksi tämä systeemi olisi ollut hyvä. Jos MS olisi uskonut pystyvänsä myymään ideansa pelaajille, niin sitä varmaan olisi yritetty. Eivät vaivautuneet yrittämään.

Noh noh, veikkaan, että tuossa vaiheessa internetin angry mob oli jo niin kovassa vauhdissa, ettei siitä olisi ollut mitään hyötyä. Vihainen joukko ei olisi halunnut tajuta yhtään selitystä. Se vaan on nähty niin monesti.

Hauskinta olisi tietää, mistä suurin viha sai alkunsa. Oliko taustalla mahdolliset kilpailijat tms.?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Taisin sanoa tämän kuitenkin jo keväällä, mutta sanon vielä uudestaan; itse kun en käytettyjä pelejä harrasta ja lainaaminenkin on varsin vähäistä, olisi tuo levystä luopuminen ollut kokonaisuutena hyvä asia. Se olisi tarjonnut digipelien helppokäyttöisyyden, mutta tyydyttänyt myös meitä, jotka tahtovat ne pelit fyysisinä hyllyynsä.

Unohdat nyt kaikkein keskeisimmän syyn, miksi peliharrastaja ei voinut hyväksyä Microsoftin DRM-suunnitelmaa: se olisi jättänyt Microsoftin käsiin vallan määrätä siitä, kuinka kauan asiakas saa käyttää ostoksiaan. Kun Microsoft katsoo, että vanhan laitesukupolven palvelinten ylläpitäminen ei ole enää kannattavaa liiketoimintaa, se ajaa DRM-palvelimet alas. Tällöin peliharrastajan koko X1-kokoelma muuttuu täysin käyttökelvottomaksi yhdessä vuorokaudessa.

Jotkut optimistit haaveilivat, että elinkaaren lopussa Microsoft olisi varmasti hyvää hyvyyttään päivittänyt järjestelmänsä niin, että palvelintarkistusta ei enää tarvittaisi. Tästä Microsoft ei kuitenkaan antanut minkäänlaisia lupauksia edes asiasta suoraan kysyttäessä. Samoin firman historia Zunen ja heinäkuun alussa suljettavan Games for Windows Liven suhteen todistaa, että tällainen ei kuulu talon tapoihin.

Joystiqin perjantainen artikkeli paljastaa, että Microsoftilla ei ole GfWL-palvelintarkistuksen poistosuunnitelmia edes itse julkaisemiensa pelien suhteen:

A since-deleted support article for Age of Empires Online stated that the GFWL service would be discontinued on July 1, 2014. Although Microsoft has not yet made an official announcement on the matter, a number of developers took this to mean that their games would effectively become unplayable in July and began work to divorce them from GFWLs, often switching over to Steamworks.

However, a large number of developers remained quiet about plans, so Joystiq reached out to get the official word on what the future may hold for their games past July.

Microsoft
Fable 3 (No plans.)
Gears of War (No plans.)
Halo 2 (No plans.)
Microsoft Flight (No plans.)
Shadowrun (No plans.)
Tinker (No plans.)
Viva Piñata (No plans.)

http://www.joystiq.com/2014/01/17/games-for-windows-live-is-dying-we-check-the-life-support-of-ga/
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Unohdat nyt kaikkein keskeisimmän syyn, miksi peliharrastaja ei voinut hyväksyä Microsoftin DRM-suunnitelmaa: se olisi jättänyt Microsoftin käsiin vallan määrätä siitä, kuinka kauan asiakas saa käyttää ostoksiaan. Kun Microsoft katsoo, että vanhan laitesukupolven palvelinten ylläpitäminen ei ole enää kannattavaa liiketoimintaa, se ajaa DRM-palvelimet alas. Tällöin peliharrastajan koko X1-kokoelma muuttuu täysin käyttökelvottomaksi yhdessä vuorokaudessa.
Totta, mutta samalla se olisi mahdollistanut, että seuraava sukupolvella voisi pelata nykysukupolven pelejä, kun kaikki data on pilvessä, eikä millään fyysisellä levykkeellä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Osa kuluttajista eivät tykänneet. Nämä vain sattuivat olemaan niitä, jotka pitivät ääntä asiassa. Tyytyväiset tai neutraalit eivät vaan pitäneet sellaista ääntä.
Veikkaan, että jos oltais pidetty äänestys koskien DRM:ää ym., niin tulos olis voinut olla aika tiukka.
Äänestys käytiin Amazon.comissa. NoDRM-porukka voitti.

Totta, mutta samalla se olisi mahdollistanut, että seuraava sukupolvella voisi pelata nykysukupolven pelejä, kun kaikki data on pilvessä, eikä millään fyysisellä levykkeellä.
Miten pilvi tekisi raudasta taaksepäin yhteensopivan? Samalla tavalla itselläni ovat GTA V ja Last of Us "pilvessä", mutta ei PS4 niitä pyöritä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Äänestys käytiin Amazon.comissa. NoDRM-porukka voitti.

Kaikkihan siellä Amazonissa varmaan ovatkin...
Paljos oli tuolla prosentit? Kun sun mielestä kaikki olivat DRM:ää vastaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Miten pilvi tekisi raudasta taaksepäin yhteensopivan? Samalla tavalla itselläni ovat GTA V ja Last of Us "pilvessä", mutta ei PS4 niitä pyöritä.
Hienosti ajateltu... Ei se automaattisesti teekkään, mutta mahdollistaa sen.

Raudasta se ei tee, mutta pilveen tallennetusta datasta voidaan tehdä yhteensopivaa, kun taas levylle prässättyä dataa on vähän hankalampi uudelleen kirjoittaa (samalle levylle). Varsinkaan, kun seuraavassa laitteessa ei välttämättä sitä Blu-ray -levyn kokoista aukkoa ole.

...ja ehkä kyseisten pelien soveltuvuus selviää sitten vuoden 2015 aikana. Muistaakseni jopa toista näistä on jo testattu.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Ei se raudasta teekään, vaan siitä pilveen tehdystä datasta voidaan tehdä yhteensopivaa, kun taas levylle prässättyä dataa on vähän hankalampi uudelleen kirjoittaa (samalle levylle). Varsinkaan, kun seuraavassa laitteessa ei välttämättä sitä Blu-ray -levyn kokoista aukkoa ole.

Tarkoitat siis vanhojen pelien uudelleen kirjoittamista eli porttaamista uudelle alustalle nykyisten HD-Collectionien tapaan? Tallenusmedia on tuossa yhteydessä varmaankin se pienin murhe, eikä kukaan julkaisija lähde tuollaista tekemään kuin hyvin tarkasti valitulle joukolle "varmoja" pelejä, kuten nykyisten HD-remake julkaisuiden määrästä voi päätellä.

Pelin julkaisu fyysisellä medialla ei tätä estä eikä "pilveen" tallennetu sitä helpota sen enempää.

Hämmentävästi on tässä keskustelussa sotkettu DRM, pilvipalvelut ja taaksepäin yhteensopivuus yhdeksi hienoksi sotkuksi :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Tarkoitat siis vanhojen pelien uudelleen kirjoittamista eli porttaamista uudelle alustalle nykyisten HD-Collectionien tapaan? Tallenusmedia on tuossa yhteydessä varmaankin se pienin murhe, eikä kukaan julkaisija lähde tuollaista tekemään kuin hyvin tarkasti valitulle joukolle "varmoja" pelejä, kuten nykyisten HD-remake julkaisuiden määrästä voi päätellä.

Pelin julkaisu fyysisellä medialla ei tätä estä eikä "pilveen" tallennetu sitä helpota sen enempää.

Hämmentävästi on tässä keskustelussa sotkettu DRM, pilvipalvelut ja taaksepäin yhteensopivuus yhdeksi hienoksi sotkuksi :D
En tarkoita.

En tarkoita mitään yhtä tapaa, vaan puhun pelkän digijakelun eduista. Fyysisen median jakelu estää sen, jos tulevassa laitteessa ei ole tukea kyseiselle fyysiselle medialle (puhutaan, kymmenien vuosien päästä). En puhu nyt "ps3 --> ps4-laitteiden" tuista, vaan "xbox onen ja xbox fiven" yhteensopivuudesta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit


Pelidatan "muokkaaminen yhteensopivaksi" mille tahansa tulevaisuuden vehkeelle on porttaamista. Taaksepäin yhteensopivuudessa taas kyse on kyseisen uuden vehkeen kyvystä emuloida aiempaa alustaa siten, että vanhat pelit toimivat enempi tai vähempi.

Fyysisen median "omistajuus" nykyäänkin rekisteröityy alustan valmistajan keräämiin käyttäjätietoihin, joten sieltä voi tarvittaessa poimia tiedon ja sen myötä antaa käyttöoikeus pilveen tallennettuun vanhaan peliin, mikäli uusi alusta ei pysty fyysistä mediaa käyttämään ja se on taaksepäin yhteensopiva vanhemman alustan kanssa. Valmiiksi digitaalisesta jakelusta ostettujen pelien osalta tämä on kyllä astetta helpompaa, mutta ei sinänsä yhtään helpota taaksepäin yhteensopivuutta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Pelidatan "muokkaaminen yhteensopivaksi" mille tahansa tulevaisuuden vehkeelle on porttaamista. Taaksepäin yhteensopivuudessa taas kyse on kyseisen uuden vehkeen kyvystä emuloida aiempaa alustaa siten, että vanhat pelit toimivat enempi tai vähempi.
Niin, jos sitä tarvitsee muokata, tai jos sitä tarvitsee edes emuloida. Eli en nyt ota edelleenkään kantaa tulivien laitteiden arkkitehtuuriin, tarvitseeko pelejä portata, muokata tai emuloiko tulevat laitteet tms. vaan pelkästään siihen digitaaliseen internettiin (tai mikä se silloin onkaan) tallennetun datan mahdollisuuksiin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Paljos oli tuolla prosentit? Kun sun mielestä kaikki olivat DRM:ää vastaan.

Ei minun mielipiteelläni ole mitään merkitystä. Jostain Microsoft kuitenkin sai sen käsityksen, että heidän kaavailemansa DRM-ratkaisu olisi ollut pahaksi bisnekselle. Joten sen sijaan, että olisivat korostaneet ratkaisunsa hyviä puolia, he päättivät kuopata koko visionsa. Ja tätä päätöstä eivät todellakaan aiheuttaneet Sony-fanit. 80 miljoonan myydyn X360:n omistajien keskuudesta olisi luullut löytyvän riittävästi ennakkotilaajia, jos DRM-suunnitelma olisi ollut niin mahdottoman hyvä, kuin millaiseksi se on nyt haikailijoiden mielissä muuttunut.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Ei minun mielipiteelläni ole mitään merkitystä. Jostain Microsoft kuitenkin sai sen käsityksen, että heidän kaavailemansa DRM-ratkaisu olisi ollut pahaksi bisnekselle. Joten sen sijaan, että olisivat korostaneet ratkaisunsa hyviä puolia, he päättivät kuopata koko visionsa.
Päättivät kuopata, tai ainakin poistaa sen julkaisusta. Voihan tuo vielä tehdä paluun.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Niin, jos sitä tarvitsee muokata, tai jos sitä tarvitsee edes emuloida.

Olisi kieltämättä mielenkiintoista, jos tulevaisuudessa olisi mahdollista toteuttaa jonkinlainen geneerinen taaksepäinyhteensopivuuden game engine, joka pystyisi hyödyntämään vanhojen pelien sisällöt (grafiikat, musiikit, äänet yms.) suoraan, mutta tuskin ihan lähivuosina sellaista nähdän.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Olisi kieltämättä mielenkiintoista, jos tulevaisuudessa olisi mahdollista toteuttaa jonkinlainen geneerinen taaksepäinyhteensopivuuden game engine, joka pystyisi hyödyntämään vanhojen pelien sisällöt (grafiikat, musiikit, äänet yms.) suoraan, mutta tuskin ihan lähivuosina sellaista nähdän.
Aika hyvinhän nuo vanhat GoG:n ja Steamin pelit pyörivät nykykoneilla...

hashtag ajattelotkoAsiaaLiianVaikeasti
 
Ylös Bottom