Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Wii U:n myynnithän ovat olleet jatkuvassa nousussa sitten 3D Worldin julkaisun (itseasassa varmaankin jo sitten Pikmin 3:n) ja ennen joulua yltivät jo yli 100 000kpl viikkomyyntiin sekä Japanissa, että Jenkeissä, jotka ovat jo ihan terveitä lukuja. Japanissa Nintendo on dominoinut myyntilistoja jo pitkään (Wii U, 3DS) ja Wii U on toisiksi myydyin alusta (viikkomyynnit). Se voi olla, niinkuin Shushei Yoshida sanoi, "Wii U is just getting started".

Jotenkin kummasti valikoiva muistisi on unohtanut, että mm. Japanissa ja Yhdysvalloissakin Wii U:n myynnit putosivat entisestäänkin lokakuun aikana (jostain kumman syystä Wind Waker HD ei onnistunut elvyttämään Wii U:n myyntejä), ja ainakin Japanissa nähtiin konsolin historian alhaisimmat muutaman tuhannen konsolin viikkomyynnit.

Vasta Wii Party U:n ja uusien konsolibundlejen julkaisu lokakuun lopussa ja marraskuun alussa alkoi nostaa Wii U:n myyntejä, ja sen jälkeen joulukausi toi oman apunsa mukaan. Nyt kuitenkin se joulubonus on jo hiipumassa, ja Wii U:n pelien ja itse konsolin myynnit alkavat jo laskea:

04./06. [WIU] Wii Party U - 66.708 / 585.474 (-24%)
05./08. [WIU] Super Mario 3D World - 60.397 / 470.438 (-15%)
06./07. [WIU] New Super Mario Bros. U - 56.372 / 1.022.166 (-25%)

Koodi:
System | This Week | Last Week | Last Year | YTD | Last YTD | LTD |
 ----------------------------------------------------------------------------------------
 Wii U | [B]60.548[/B] <-|-> 79.174 | 70.662 | 60.548 | 70.662 | 1.578.975 |

http://gonintendo.com/?mode=viewstory&id=220069

Tässä ei ole mitään varmuutta, että Donkey Kong Country: Tropical Freezen kaltaiset yksittäiset julkaisut onnistuisivat kannattelemaan Wii U:ta lähelläkään tällä tasolla alkuvuodesta ja keväästä, ja samalla Wii U:n julkaisukalenteri on huolestuttavan autio. Lisäksi Wii U:n saama "joulubonus" ei ollut läheskään niin iso kuin mitä konsoli olisi tarvinnut. Se on todennäköisesti maailmanlaajuisissa myynneissä yhä edellä PlayStation 4:ää, mutta PS4 melko varmasti menee pian ohi, kuten mahdollisesti myös Xbox One - erityisesti PS4 saattaa Japanissa laittaa Wii U:n myynnit oikeaan kontekstiin. "Parhaiten myyvä" kotikonsoli Japanissa ei ole näillä luvuilla mikään erityisen hyvä saavutus, kun muut kotikonsolit ovat edellisen sukupolven muinaisrakkineita. Vertailun vuoksi Wii myi vuonna 2007 vastaavalla viikolla yli 240 tuhatta konsolia - nelinkertaisesti sen mitä Wii U nyt.

Wii U:lla ei ensimmäisen vuotensa jälkeen ole oikein mitään muuta suuntaa kuin ylöspäin, ja muutaman viikon kohtuulliset joulumyynnit eivät vielä muuta sitä mihinkään. Vuonna 2014 Wii U:n täytyy pärjätä paljon paremmin kuin menneenä vuonna, tai muuten tuleva pelituki saattaa pian muistuttaa Gamecuben hiljaisia vuosia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Todella jännä on ihmisen valikoiva muisti etten minä ainakaan muista Gamecuben hiljaisia vuosia? Laadukkaita* pelejä oli niin perkeleesti, että osa on varmaan vieläkin pelaamatta. Mutta se onkin eri tarina se.

Mikä minua WiiU:n tarjonnassa huolestuttaa, on se että sieltä nimenomaan odotetaan niitä tuttuja ja turvallisia Nintendon sarjoja. Mihin se riittää? Gamecuben suoritukseen? Olkoonkin että joku F-Zero voisi olla Padilla pelattuna jotain aivan huikeaa, mutta kuitenkin.

* Gamecubeen verrattuna WiiU:lta kuitenkin nimenomaan puuttuvat nämä "omanlaisensa" exclusiivit alkaen esim. Luigi's Mansion, Vietivul Joe, Resident Evil 4, Eternal Darkness sekä Starfox Adventures. Mutta kun päälle löytyivät vielä tutut remaket Avalanche 1080, Wave Race, F-Zero sekä turvalliset Mario Kart, Sunshine, -Tennis, -Golf, -Partyt, -Wario Worldit, Paper Mario, Zeldat ja tajunnan räjäyttäneet Pikminit ja Metroidit niin totuuden nimissä: paljon saa WiiU:lle tulla uutta tavaraa että Nintendo pääsee edes lähellekään Gamecuben tarjontaa. Itse asiassa minua ei haittaisi pätkääkään jos laitteen hinta olisi 199€ ja tulisi vastaava kattaus HD-grafiikoilla ja fiksulla Gamepadin hyödyntämisellä. Wind Waker ja Pikmin3 olivat melko yllätyksetön veto, mutta Wonderful101, Bayonetta 2 ja Hyrule Warriors sekä Lego Undercover ovat niitä alustaa personoivia pelejä, joista pitäisi Nintendon pitää enemmänkin ääntä markkinointinsa kautta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Todella jännä on ihmisen valikoiva muisti etten minä ainakaan muista Gamecuben hiljaisia vuosia? Laadukkaita* pelejä oli niin perkeleesti, että osa on varmaan vieläkin pelaamatta. Mutta se onkin eri tarina se.

Aika outoa olla Baronin kanssa jostain samaa mieltä, mutta tosiaankin näin. Omistan Gamecubelle ~40 peliä joista löytyy hiton hyviä pelejä ja muutama mestariteos. Wiille julkaistiin määrällisesti paljon enemmän pelejä, mutta kun sieltä karsii kaiken roskan pois, jää laatupelejä melkolailla saman verran käteen. Konsoli oli jatkuvassa käytössä koko generaationsa läpi. Näin pelaajan (ei Nintendon osakkaan) perspektiivistä katsottuna olisin kyllä vastaavaan suoritukseen ihan tyytyväinen, jos nyt tästä ei mitään Wiin kaltaista jymymenestystä tällä rundilla tullut. Nintendo osaa tiukan paikan tullen pitää homman kuitenkin tuottoisana ja pyörittää hommaa pienillä kierroksilla seuraavaan generaatioon saakka.

Edit: Oli sillä Wiilläkin niitä kuivia kausia, jotka ovat vielä elävästi muistissa. Alun jälkeen kesti ihan hiton pitkään, kun sieltä alkoi valumaan jotain hankkimisen arvoisia pelejä, kuten Zack & Wiki ja Wario Ware. Viimeisinä vuosina tuntui, että hankkimisen arvoisia pelejä tuli ehkä 1-2 vuoteen. Huomio siirtyi kyllä aika äkkiä X360:een ja sen pelivalikoimaan. Vaikka Wii U onkin kustu, niin olen silti vakaasti sitä mieltä, että sille on ilmestynyt ensimmäisen vuoden aikana hitosti enemmän ostamisen arvoisia pelejä, mitä Wiille. Hyllystä löytyy jo 10 peliä Wii U:lle, joka on mulle ennätysmäinen määrä ensimmäisen vuoden saldoksi ja backlogia on hankkimatta jo useamman pelin verran.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Tismalleen baronin kanssa samaa mieltä. Siksipä gamecube löytyy edelleen kaapista, resident evil remake ja 0 olivat toki jatko-osia, mutta parhasta päästä sellaisia. Ikarugakan, donkey kong jungle rollin ja Geistin voisi kans innovatiivisten pelien listaan lisätä.

Tässäpä mulla onkin wiiU:n suhteen suurin ongelma. Laite ei myy ja siksi on vaikea kuvitella että sille kukaan tekisi mitään hirveän erikoista. Muutama vuosi sitten Miyamotokin valitteli että nintendon pelit ovat olleet liiankin menestyneitä, kaikki aika menee jatko-osien tekoon ja uutta innovatiivista ei ehdi suunnitella. Gamecuben oston syynä olivat persoonalliset pelit, wiin taasen innovatiivinen ohjaus, gamepadia en tarvi ja pelit ovat lähinnä Wiin pelien jatko-osia. Ei mulle tuo gamepad ole syy olla ostamatta wiiU:ta muttei myöskään peruste.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation 4

Samalla rauta modifioidaan niin, ettei linjan hidastelu vaikuta pelikokemukseen ratkaisevasti.

Hauska myyntilause, joka ei tarkoita yhtään mitään. Vai onko sulla valmis vastaus siihen miten "raudan modifioimisella" poistetaan verkon aiheuttama kontrolliviive? Taitaa mennä aikamatkustuksen puolelle, ehkä PS4 prosessori on niin tehokas, että aika sen lähellä ollessa tuntuu hidastuvan ja näin pelaaja ei huomaa että napin painallus rekisteröityy liikkeeksi ruudulla juuri sen verran myöhemmin että pelaaja joutuu ennakoimaan tekemiään liikkeitä.
Näyttää kuitenkin siltä, ettei Sony ole pystynyt muuttamaan fysiikan lakeja ja kaukopelaaminen ei tule vielä pitkään aikaan korvaamaan paikallista pelaamista. Poislukien tietysti hitaamman temmon pelit kuten Civilization yms.
 
Vastaus: PlayStation 4

Hauska myyntilause, joka ei tarkoita yhtään mitään. Vai onko sulla valmis vastaus siihen miten "raudan modifioimisella" poistetaan verkon aiheuttama kontrolliviive? Taitaa mennä aikamatkustuksen puolelle, ehkä PS4 prosessori on niin tehokas, että aika sen lähellä ollessa tuntuu hidastuvan ja näin pelaaja ei huomaa että napin painallus rekisteröityy liikkeeksi ruudulla juuri sen verran myöhemmin että pelaaja joutuu ennakoimaan tekemiään liikkeitä.
Näyttää kuitenkin siltä, ettei Sony ole pystynyt muuttamaan fysiikan lakeja ja kaukopelaaminen ei tule vielä pitkään aikaan korvaamaan paikallista pelaamista. Poislukien tietysti hitaamman temmon pelit kuten Civilization yms.

Joo, ei tuossa taida oikein nykyisen verkkotekniikan/-infrastruktuurin valossa olla muuta mahdollisuutta, kuin laittaa niitä servuja tiheään. Mutta jäädään odottamaan, minkälainen palvelu sieltä tulee. Itseä vähän mietityttää sellainen, että kuinka Sony viitsii tuota palvelinverkkoaan esim. Suomeen laajentaa? Jo pelkästään Suomen sisälläkin pingaaminen hieman kauemmas aiheuttaa huomattavaa heilahtelua latenssissa. Mitä se on sitten jos Pohjoismaille tulee yksi oma Now-palvelin, vaikkapa Ruotsiin?
En tiedä onko kaikkia ässiä vielä vedetty Hirain ja kumppaneiden toimesta Now:n tiimoilta.
 
Vastaus: PlayStation 4

Joo, ei tuossa taida oikein nykyisen verkkotekniikan/-infrastruktuurin valossa olla muuta mahdollisuutta, kuin laittaa niitä servuja tiheään. Mutta jäädään odottamaan, minkälainen palvelu sieltä tulee. Itseä vähän mietityttää sellainen, että kuinka Sony viitsii tuota palvelinverkkoaan esim. Suomeen laajentaa? Jo pelkästään Suomen sisälläkin pingaaminen hieman kauemmas aiheuttaa huomattavaa heilahtelua latenssissa. Mitä se on sitten jos Pohjoismaille tulee yksi oma Now-palvelin, vaikkapa Ruotsiin?
Tää on se juttu mikä minua eniten mietityttää. Mutta toi Ruotsi ei ainakaan minulle olisi sen huonompi tai parempi vaihtoehto, kuin Suomi. Joskus pingit jopa parempia Tukholmaan kuin Helsinkiin. Eteläisemmästä Suomesta en osaa sanoa. Palvelu sinänsä vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta aika tosiaan näyttää kannattaako ton takia alkaa riemusta kiljumaan, kun paikallinen infra on mitä on.
 
Vastaus: PlayStation 4

Hauska myyntilause, joka ei tarkoita yhtään mitään. Vai onko sulla valmis vastaus siihen miten "raudan modifioimisella" poistetaan verkon aiheuttama kontrolliviive?

Varmaan meinataan serveripään nopeuttamista lisäämällä tehoja jotta mahdollinen viive johtuu vain verkkoliikenteestä.
En kyllä itse tykkää yhtään tästä pilvistriimaamisesta. Sama homma Netflixin ja muiden videopalveluiden kanssa.
 
Vastaus: PlayStation 4

Varmaan meinataan serveripään nopeuttamista lisäämällä tehoja jotta mahdollinen viive johtuu vain verkkoliikenteestä.

Juuri tästä on kysymys. Kun on nähnyt tietoliikenteen kehityksen 1200 bps modeemeistä tämän päivän 50/10 Mbps yhteyteen, en lähde ihan heti aliarvioimaan insinöörien kykyä ylittää mahdolliset haasteet striimauspalveluiden kohdalla. Palvelu ei ole yksinomaan vanhoja pelejä varten, siihen voidaan liittää myös arjen käyttökokemusta nopeuttavia toimintoja. Laitetaan esimerkiksi pelidemot käynnistymään tältä istumalta ilman latauksia.
 
Vastaus: PlayStation 4

Muutenkin Now:n vertaaminen Netflixeihin yms. on melko turhaa, kun Netflixien puskurointi johtuu pelkästään siitä, että asiakkaalle yritetään tarjota mieluummin kuvanlaadultaan parempaa videota, kuin reaaliaikaisempaa. Kyllä nykytekniikalla saadaan nopeastikin pudotettua videon laatua (tai vastaavasti parantamaan videon laatua), jos näyttää, ettei asiakas pysty sitä 4K-materiaalia lataamaan tarvittavalla nopeudella.

Omien testien mukaan GaiKai tosiaankin toimi erittäin hyvin. Tuolloin tosin liikennettä ei palvelussa ollut paljoa, mutta toisaalta, palvelimet eivät sijainneetkaan Suomessa. Pelien viive ei ollut häiritsevä.

Tosin, nämä nyt olivat vain henkilökohtaisia mietteitä, enkä ottanut huomioon, että suurin osa KFINläisistä pelaa konsoliaan mökillään, jossa ei ole verkkoyhteyttä käytettävissä.
 
Vastaus: PlayStation 4

Tosin, nämä nyt olivat vain henkilökohtaisia mietteitä, enkä ottanut huomioon, että suurin osa KFINläisistä pelaa konsoliaan mökillään, jossa ei ole verkkoyhteyttä käytettävissä.

Tulin vain vetämään erittäin isot naamapalmut tälle...Ja samalla toteamaan, että voihan tuo Sonyn pilvipalvelu olla ihan hyväkin. Mutta arvostellaan ja kritisoidaan sitä isommin vasta sitten, kun se on edennyt testiakselilta kuluttajien käyttöön.
 
Vastaus: PlayStation 4

Juuri tästä on kysymys. Kun on nähnyt tietoliikenteen kehityksen 1200 bps modeemeistä tämän päivän 50/10 Mbps yhteyteen, en lähde ihan heti aliarvioimaan insinöörien kykyä ylittää mahdolliset haasteet striimauspalveluiden kohdalla. Palvelu ei ole yksinomaan vanhoja pelejä varten, siihen voidaan liittää myös arjen käyttökokemusta nopeuttavia toimintoja. Laitetaan esimerkiksi pelidemot käynnistymään tältä istumalta ilman latauksia.

Noilla nopeuksilla ei ole sitten mitään tekemistä latenssin kanssa. Ne kertovat vain kaistan, kuinka paljon siellä voi kerralla liikkua dataa, eivät sitä kuinka nopeasti ne paketit todella menevät perille.
Vaikka tilanne olisi se, että serverin lagi saadaan nollaan (mitä se ei koskaan voi olla), niin silti se verkko ratkaisee aika paljon lagin suhteen ja myös laadullisesti heittelee paikan mukaan. Tämä kaikki nähdään sitten kun Now käsiin saadaan, mutta ainakaan omalla kohdallani en usko, että stream-pelaaminen on vaihtoehto.
 
Vastaus: PlayStation 4

Ei itseänikään oikeastaan kiinnosta pelata vanhojen konsoleiden pelejä enää ps4:lla. Eriasia on mitä muuta tuo tullessaan, kuten Nisu on sanonut niin demoja pääsee pelaamaan heti, kaipa se muitakin juttuja tuo tullessaan. Ei mitään tietoa, mutta mielenkiinnolla kumminkin odottelen.
 
Vastaus: PlayStation 4

Tosin, nämä nyt olivat vain henkilökohtaisia mietteitä, enkä ottanut huomioon, että suurin osa KFINläisistä pelaa konsoliaan mökillään, jossa ei ole verkkoyhteyttä käytettävissä.

Tulin vain vetämään erittäin isot naamapalmut tälle...

:D Tuo Leben kommentti taisi olla vain vanha kuitti kuitti niille, jotka aikanaan vouhkasivat Xbox Onen pakollisesta verkkoyhteydestä ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä.

Edit. Luin ainakin kolme kertaa "...erittäin isot naamapallit..."
 
Vastaus: PlayStation 4

:D Tuo Leben kommentti taisi olla vain vanha kuitti kuitti niille, jotka aikanaan vouhkasivat Xbox Onen pakollisesta verkkoyhteydestä ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä.

Ei kyllä nyt muistat väärin. Microsoftin tarkoitus oli vaatia aina yhteyttä verkkoon 24h sisällä tai pelaaminen yksinkertaisesti vain loppui siihen. Tulivat järkiinsä Sonyn ilmoittaessa ettei heiltä sellaista vaadita. Niin ja tietysti me pelaajat, jotka osasimme pitää ääntä oikeassa kohtaa niin foorumeilla kuin sosiaalisessa mediassa. Täysin järjetön hanke saatiin näin kaadettua.

[video=youtube_share;20l5KrQYVDk]http://youtu.be/20l5KrQYVDk[/video]
 
Vastaus: PlayStation 4

Jotkut meistä pelaajista kyllä odottivat innolla "always online"-pelaamista. Family sharing, digitaalisten pelien kauppapaikka jossa voisi myydä digipelejään eteenpäin jne. Kun se netissä oleminen 24/7 ei nykypäivänä ole meille mikään kirosana, vaan arkipäivää.
 
Vastaus: PlayStation 4

Jotkut meistä pelaajista kyllä odottivat innolla "always online"-pelaamista. Family sharing, digitaalisten pelien kauppapaikka jossa voisi myydä digipelejään eteenpäin jne. Kun se netissä oleminen 24/7 ei nykypäivänä ole meille mikään kirosana, vaan arkipäivää.

Höpöhöpö. Nämä väitetyt ominaisuudet esitettiin jälkikäteen ainoina porkkanoina pelaajille. Sieltä tultiin karttakeppi kädessä ja Deal With It. Mikäli Microsoft olisi edennyt härkäpäisesti alkuperäisessä suunnitelmassaan, olisi tämä uusi sukupolvi jo taputeltu heidän osaltaan. Jenkkiyleisön reaktiot tuossa Sonyn pressissä kertovat oleellisen.
 
Vastaus: PlayStation 4

Jotkut meistä pelaajista kyllä odottivat innolla "always online"-pelaamista. Family sharing, digitaalisten pelien kauppapaikka jossa voisi myydä digipelejään eteenpäin jne. Kun se netissä oleminen 24/7 ei nykypäivänä ole meille mikään kirosana, vaan arkipäivää.

Kyllä täällä ainakin nettiongelmat on arkipäivää ja offlinessa pelaaminen todellisuutta. Ne on vieläpä ne hetket kun mikään muu ei toimi, niin pelataanpa edes sitten.
 
Vastaus: PlayStation 4

Höpöhöpö. Nämä väitetyt ominaisuudet esitettiin jälkikäteen ainoina porkkanoina pelaajille. Sieltä tultiin karttakeppi kädessä ja Deal With It. Mikäli Microsoft olisi edennyt härkäpäisesti alkuperäisessä suunnitelmassaan, olisi tämä uusi sukupolvi jo taputeltu heidän osaltaan. Jenkkiyleisön reaktiot tuossa Sonyn pressissä kertovat oleellisen.

Höpöhöpö itsellesi, älä yritä puhua kaikkien pelaajien suulla kun olet vain yksi pelaajista.
 
Vastaus: PlayStation 4

Höpöhöpö itsellesi, älä yritä puhua kaikkien pelaajien suulla kun olet vain yksi pelaajista.

Noo, tässä toinen höpö höpö. Yhtä höpö höpöä on tehdä laite, joka toimii vain verkossa ollessaan. Edes Steam ei sitä tee. Kirjastoasi pääset pelaamaan offline-tilassakin. Kumpi sitten on kuluttaja ystävällisempää? Jaa-a? Se on kyllä, että osa Xboxonen kivalta kuullostavista ominaisuuksista tiputettiin kokonaan pois, kun laite ei enää 24h verkkoa vaatinut.
Mut, tässä oli offtopic ainakin omalta osaltani.
 
Ylös Bottom