Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

En tiedä mistä tuo Nintendon osakkeen osakeoptimismi pursuaa sillä 3DS:n myyntihän on itse asiassa prosentuaalisesti miinusmerkkistä verrattuna edellisvuoteen ja WiiU:kin myynti takkuaa, joskin joulu oli jo lupausta paremmasta. Tulospäivänähän tuon näkee sitten lopulta onko osakemarkkinoilla näinkin suureen (+50%) optimismiin aihetta.

Edellisellä sivulla palstaveli iplo messusi hieman myyntimääristä ja siitä, että konsoli tarvitsee useamman kymmenen miljoonan konekantaa ollakseen elinvoimainen masiina, mutta tuohan ei välttämättä pidä ihan paikkaansa, ainakaan näin mustavalkoisesti ajateltuna.

Nintendohan ei myy konsoliaan tappiolla ja niin pitkään kun firman omat sarjat myyvät, niin sehän riittää Nintendolle. Ja WiiU ei valitettavasti tee poikkeusta tässäkään asiassa. Ymmärrän erittäin hyvin 3rd partyjen tuskan tukea Nintendon kotikonsoleista, sillä kilpailu Nipan alustoilla on_vain_todella_kovaa (johtuen laitevalmistajasta itsestään) ja omistajakunnan aika ja rahat ovat rajallisia. WiiU tullee jäämään laadukkaaksi marginaalituotteeksi kuten GameCube aikoinaan ja näillä näkymin 20M rajakin tulee olemaan tiukilla. GameCubeahan myytiin lopulta 99€ hinnalla eikä sekään saanut koneita liikkeelle kunnolla, vaikka itse asiassa laitteen pelikatalogi jo Nintendonkin toimesta oli jotain aivan käsittämättömän kovaa. Itse asiassa pistää WiiUn vastaavan häpeäpaaluun, toistaiseksi.

WiiU tuskin koskaan menee alle 149/199 hintatason, joten 20M on ehdoton maksimi tälle koneelle. Mutta sehän ei tarkoita etteikö laitteelle olisi laadukasta pelattavaa taikka Nintendo tekisi sillä persnettoa. Odottakaahan hinnanalennusta, Mario Kart 8:a ja seuraavaa joulua. Kyllä lähtee!

Se Nintendosta. Mikä 3rd partyä kiinnostaa, on tietysti alustan ostava massa. Namco laskeskeli PS3-kauden alla, että yhtiö tarvitsee 400k pelimyynnit päästäkeen omilleen pelikehityskulujensa kanssa. PS3:n julkaisupeli Rrrridge Racer myi lopulta 1,3M kpl pienellä, julkaisuikkunan laitekannalle (pääsivät komiasti omilleen ja profittia profittia), mutta vastaavasti sitten 70M laitekannalle julkaistu Bugbearin Ridge Racer ei myynyt edes kahta sataa tuhatta (tulikohan edes omia takaisin?). Joten miten määritellään alustan ja laitekannan "elinvoimaisuus?" Aivan, ei mitenkään. Pitää olla vain oikea peli oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Se riittää. Kysykää vaikka Roviolta tai Supercelliltä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Jaa kuolleisuus määritellään sen mukaan, mitä TULEE olemaan, eikä sen suhteen, mitä tällä hetkellä on? Eli Saturn oli kuollut sinä päivänä, kun se julkaistiin, vai peräti jo silloin, kun sitä alettiin suunnittelemaan? Hitto...hyvä kristallipallo tarttee olla, jos haluaa näitä asioita analysoida.
Kristallipallo tai sitten pitkäaikainen seuraaminen alasta.
Joulumyynti on Nintendon konsoleille pitkään ollut henkireikä ja niin se on ollut WiiU:llekin. Julkaisun (joulumyyntiaikaan) ja seuraavan joulumyynnin välillä WiiU myi kirjaimellisesti muutamia kappaleita. Nintendo on kaiken aikaa pudottanut myyntiennusteita ja nyt myyntitilanne näyttää siltä että heidän omasta viimeisimmästä ennusteesta jäädään noin puoleen väliin. Tuon Nintendon joulumyyntitrendin voi toki katkaista jokin täysin mullistava asia, mutta jos sulla on semmoinen tiedossa/kiikarissa, kerro toki meille muillekin! Ihan takuulla se on semmoinen skuuppi että pallon jokainen pelimedia soittelee sulta haastatteluita.
Nintendo laski jo WiiU hintaa etuajassa, uusi (merkittävä) hinnanlasku ei ole realistinen. Olisiko uudet pelit nostamassa myyntejä? Kaikki muut julkaisijat ovat jo vetäytyneet WiiU kehityksestä ja Nintendon oma valttikortti on Donkey Kong.

Sonyn osakekurssi tässä kohtaa liittyy aika vähän PS4:een. Väittäisin että jos Sony ilmoittaisi myyvänsä puhelimensa ja televisot pois, heidän osakekurssi ampaisisi välittömästi. Samoin Nintendon osakekurssi liitttyy hyvin vähän WiiU:n tulevaisuuteen. Nintendon sijoittavat luottavat että Nintendo tekee oikeat johtopäätökset WiiU:sta ja koska DS menestyy niin kurssi nousee. Jos Nintendo ilmoittaisi (muutenkin kuin vain markkinajargonilla) että he jatkavat WiiU taaperrusta vaikka kuinka pitkälle, osakekurssi kyykistäisi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Wii U:n myynnithän ovat olleet jatkuvassa nousussa sitten 3D Worldin julkaisun (itseasassa varmaankin jo sitten Pikmin 3:n) ja ennen joulua yltivät jo yli 100 000kpl viikkomyyntiin sekä Japanissa, että Jenkeissä, jotka ovat jo ihan terveitä lukuja. Japanissa Nintendo on dominoinut myyntilistoja jo pitkään (Wii U, 3DS) ja Wii U on toisiksi myydyin alusta (viikkomyynnit). Se voi olla, niinkuin Shushei Yoshida sanoi, "Wii U is just getting started".

Tällä viikolla Japanissa jo Vitan takana kuten normaalistikin. Oikeasti nyt.. mistähän nämä nousut mahtoivat johtua? Se myy hyvin jouluna Japanissa kuten Gamecube koska sitä ostetaan paljon lahjaksi hyvin nuorille henkilöille. Nintendon konsolit saavat aina jouluna isomman boostin kuin Sonyn ja Microsoftin mutta putous on yhtä raju

Wii U:n myynnit Yhdysvalloissa vs GAMECUBE toisena marraskuuna 223k vs 424k. Julkaisulista http://www.ign.com/games/upcoming/wii-u Doomed vai ei? Päätä itse.

Kiina sanoi avaavansa ehkä markkinat konsoleille joten vaikutus Nintendon kurssiin on isompi mutta kumpikin Sony/Nintendo ovat sijoittajien mielestä lähes arvottomia omaisuutensa lisäksi..
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Nintendohan ei myy konsoliaan tappiolla ja niin pitkään kun firman omat sarjat myyvät, niin sehän riittää Nintendolle. Ja WiiU ei valitettavasti tee poikkeusta tässäkään asiassa. Ymmärrän erittäin hyvin 3rd partyjen tuskan tukea Nintendon kotikonsoleista, sillä kilpailu Nipan alustoilla on_vain_todella_kovaa (johtuen laitevalmistajasta itsestään) ja omistajakunnan aika ja rahat ovat rajallisia.

Se Nintendosta. Mikä 3rd partyä kiinnostaa, on tietysti alustan ostava massa. Namco laskeskeli PS3-kauden alla, että yhtiö tarvitsee 400k pelimyynnit päästäkeen omilleen pelikehityskulujensa kanssa. PS3:n julkaisupeli Rrrridge Racer myi lopulta 1,3M kpl pienellä, julkaisuikkunan laitekannalle (pääsivät komiasti omilleen ja profittia profittia), mutta vastaavasti sitten 70M laitekannalle julkaistu Bugbearin Ridge Racer ei myynyt edes kahta sataa tuhatta (tulikohan edes omia takaisin?). Joten miten määritellään alustan ja laitekannan "elinvoimaisuus?" Aivan, ei mitenkään. Pitää olla vain oikea peli oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Se riittää. Kysykää vaikka Roviolta tai Supercelliltä.
Mä en tiedä mimmoiset budjetit Nintendon peleillä on, mutta olisin vallan yllättynyt jos mikään niistä on tehnyt merkittävää voittoa (myyntiimääriin kun lasketaan myös konsolin kylkiäisenä ilmaiseksi annetut pelit). 400k pelimyynti tarkoittaa että peliä on joko tehnyt hyvin pieni tiimi tai sitten yhtiö on saanut merkittävän summan rahaa eklusiivistatuksesta. Voi myös olla että Namco ei ole itse hoitanut markkinointi ja julkaisukuluja itse. HD tason AAA pelit tarvitsevat yleensä vähintään 1M myynnit jotta pääsevät omilleen ja on niitä monia titteleitä jotka tarvitsevat 2M myynnit.

WiiU tosiaan tarvitsisi (olisi tarvinnut*) oikean pelin oikeaan paikkaan. Wii:llä tuollainen peli oli Wii Sports, joka toi konsolille ilmaista markkinointia amerikan tv:ssä.

*mennessä aikamuodossa tosiaan, sillä juna meno jo. Kuten Iwata sanoi lokakuussa: "Nintendo's newest console and the company's direction would ride on the performance of new games to be released in the coming holiday season. Once those results are in, Nintendo executives will decide "what the company needs to do, over the long-term, about its platform," Mr. Iwata said Wednesday"
Tuon kommentin kun yhdistää saman lehdistötilaisuuden tietoon: "Nintendo kept its full-year sales forecast for Wii U consoles at nine million units." Ei pitäisi olla vaikeaa arvata millaiset johtopäätökset Nintendon johtokunta tekee.
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304655104579166691934077798


Kiina sanoi avaavansa ehkä markkinat konsoleille joten vaikutus Nintendon kurssiin on isompi mutta kumpikin Sony/Nintendo ovat sijoittajien mielestä lähes arvottomia omaisuutensa lisäksi..
Kiinan konsolimarkkinoiden avautuminen ei vaikuta osakekursseihin millään tavalla, se vaikutus tapahtui vuosi sitten kun Kiina ilmoitti avautumisesta. Sinne pääsyn ehtonahan taisi olla jotakin sen suuntaista että konsolit pitää valmistaa Kiinassa tai yhtiö joutuu maksamaan hervottomat tuontiverot (vrt Brasilia).
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Tällä viikolla Japanissa jo Vitan takana kuten normaalistikin. Oikeasti nyt.. mistähän nämä nousut mahtoivat johtua? Se myy hyvin jouluna Japanissa kuten Gamecube koska sitä ostetaan paljon lahjaksi hyvin nuorille henkilöille.

Joo no yleensä aina, kun Nintendo onnistuu jossain, niin erityisesti vihaajien leirissä tykätään katsoa että näin kävi, koska "pikkulapset". Mä näkisin, että esim. hyvät bundlet ja huippulaadukas Super Mario 3D World saattoivat myös tehdä jotain myyntien eteen. Siitä, minkä ikäisille konsolia hankittiin ja mistä syystä ei toki ole mitään statistiikkaa, mutta pääasia, että kauppa käy.

Vita, kuin myös PS3 sai pienen boostin Final Fantasy X/X2:n julkaisusta johtuen ja hyvä, että kaikilla alustoilla menee vähintäänkin kohtalaisesti Japanissa (mitä nyt xbox tietty...). Wii U on kuitenkin tälläkin viikolla pystynyt ylläpitämään kohtuullisia myyntejä Japanissa ja Nintendo jatkaa sekä hardware-, että softwarelistojen suvereenia dominoimista, joten en mä nyt tuota osaa negatiiviseksi kääntää mitenkään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Joo no yleensä aina, kun Nintendo onnistuu jossain, niin erityisesti vihaajien leirissä tykätään katsoa että näin kävi, koska "pikkulapset". Mä näkisin, että esim. hyvät bundlet ja huippulaadukas Super Mario 3D World saattoivat myös tehdä jotain myyntien eteen. Siitä, minkä ikäisille konsolia hankittiin ja mistä syystä ei toki ole mitään statistiikkaa, mutta pääasia, että kauppa käy.

Nyt teet ainakin mun kohdalla täysin virheanalyysin, mulla ei ole minkäänlaista viha/rakkaus-suhdetta Nintendoon, mutta mua kyllä kiinnostaa se miten noin iso peliyhtiö pystyy oleen noin pihalla miten markkinat länsimaissa toimivat. Mua henkilökohtaisesti periaatteellisella tasolla kiinnosti WiiU:n ohjausmetodi ja odotin innolla miten sitä hyväksikäytetään peleissä, mutta kun paljastui että teknologidemot eivät kääntyneet peleihin asti, kiinnostus lopahti täysin kyseisen konsolin hankkimiseen. Periaatteessa olen harmissani WiiU kohtalosta, koska markkinoiden monimuotoisuus on kuluttajien voitto, mutta Nintendo ei ole osannut tai ehkä pikemmin halunnut suoraan kilpailla Sonyn ja Microsoftin kanssa. Mitä enemmän kilpailua, sitä enemmän valinnanvaraa. Kilpailu myös pitää muut varpaillaan ja pakottaa heidät parhaimpaansa. Enemmän olin pahoillani THQ:n konkurssin takia, mutta tuhkasta nousee uusia yrittäjiä, kuten esimerkiksi Deep Silver.

Se että mun mielestä Nintendon konsoleita ostetaan lapsille, on mun mielipide ja sulla saa olla erilainen mielipide! Se että mä sanon Mario-pelejä lastenpeleiksi, ei ole missään mielessä "lyöntiase" konsolisodassa, eikä se myöskään tarkoita etteikö aikuiset saisi niitä pelata. Olkoot sitten kokoperheenpelejä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Lähinnä tarkoitinkin konsolivalmistajan omia palveluita...

Ai kuten mitä? Xbox Music? Kyllä sekin vaatii kaksi eri kuukausimaksua. On muuten jännä, että nämä boximiehet aina löytää maksullisuudesta pelkkää positiivista. Kyllä itseäni kyrsii, että Netflix, Viaplay, IE selain, Youtube, Party Chat, F2P pelit, sekä jo valmiiksi yhden kk-maksun sisältävät pelit mm. ovat useat kahden, mutta vähintään yhden kuukausittaisen maksun takana. Samaan aikaan nämä perusominaisuudet ovat muilla laitteilla ilmaisia (PS4, PC, Smart TV jne...).

Epäilen vahvasti, ettei Sony nyt ala satojen ellei jopa tuhansien pelien kirjastoaan ilmatteeksi kaikille jakelemaan. Luultavasti tyylin 8€/kk ja sitten esim. PSN+-jäsenille 5€/kk. Aika kelpo hinta, kun jaossa on miljoonien ellei jopa miljardien tuntien edestä pelattavaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Ai kuten mitä? Xbox Music?
Tarkoitti hän PS4:n puolella että PS+, Playstation Now ja Music Unlimited olisi yhden kuukausimaksun takana. Siis sillai että semmoinenkin olisi mahdollista (muttei pakollista) ja siten säästää.

Epäilen vahvasti, ettei Sony nyt ala satojen ellei jopa tuhansien pelien kirjastoaan ilmatteeksi kaikille jakelemaan. Luultavasti tyylin 8€/kk ja sitten esim. PSN+-jäsenille 5€/kk. Aika kelpo hinta, kun jaossa on miljoonien ellei jopa miljardien tuntien edestä pelattavaa.
OnLive hinnoitteli itsensä alunperin 15 dollaria / kk ja sen lisäksi maksoit kustakin pelistä erikseen. Lisäksi, jos lopetit 15$/kk tilauksen, katosi oikeutesi pelata ostamiasi pelejä. Nykyään näyttää olevan ilman kuukausimaksua ja voit ostaa pelin joko 3 tai 5 päiväksi tai kokonaan itsellesi. Vaihtoehtoisesti 10 dollarilla kuukaudessa saat vapaat kädet noin 200 pelin valikoimaan. Sonylla on se ongelma hinnoittelussa, että alussa palvelussa ei ole paljoa pelejä, mutta myöhemmin hintaa on vaikea nostaa sitä mukaa kun pelejä tulee lisää. Varmaankin kuukausimaksullinen vaihtoehto tulee vasta sen jälkeen kun gatalogi on paksumpi.
http://games.onlive.com/about

edit: Ainiin muuten, Sonylla ei ole satojen, eikä tuhansien pelien kirjastoa! Sonyn alustoille toki on tehty paljon pelejä, mutta Sony omistaa vain pieneen osaan niistä oikeudet, joten palvelun hinta ei ole pelkästään Sonyn päätettävissä.
Siltäkin varalta että mä kuulostan taas negatiiviseltä, mä en usko että palvelusta tulee hitti. Myös OnLive lupaisi samanlaisia lageja mitä Sony on hehkutellut, mutta todellisuudessa lagi on sellainen ettei kaukopelaaminen ole korvaamaan kotipelaamista. Mutta se tullaan kesällä näkemään mimmoiset lagit systeemissä oikeasti on.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

edit: Ainiin muuten, Sonylla ei ole satojen, eikä tuhansien pelien kirjastoa! Sonyn alustoille toki on tehty paljon pelejä, mutta Sony omistaa vain pieneen osaan niistä oikeudet, joten palvelun hinta ei ole pelkästään Sonyn päätettävissä.
Siltäkin varalta että mä kuulostan taas negatiiviseltä, mä en usko että palvelusta tulee hitti. Myös OnLive lupaisi samanlaisia lageja mitä Sony on hehkutellut, mutta todellisuudessa lagi on sellainen ettei kaukopelaaminen ole korvaamaan kotipelaamista. Mutta se tullaan kesällä näkemään mimmoiset lagit systeemissä oikeasti on.

Riippuu aika pitkälle serverien tehoista, sijoittelusta, käyttäjän nettiyhteydestä ja sen ISP:n tukiasemista. Ja varmaan tähtien asennoistakin. Jos Sony saa jotenkin järkevän palvelinfarmin ympäri palloa, ainakin niille tienoin, minne Now:ta tarjotaan, niin tilanne voi olla ihan jees...
Totta on se, että Onlive on joissakin testeissä jäänyt niistä latenssi-tavoitteista/lupauksista, mihin on pyrkinyt. Osa palvelua testanneista ei taasen näe latenssin kanssa mitään ongelmaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

mua kyllä kiinnostaa se miten noin iso peliyhtiö pystyy oleen noin pihalla miten markkinat länsimaissa toimivat. Mua henkilökohtaisesti periaatteellisella tasolla kiinnosti WiiU:n ohjausmetodi ja odotin innolla miten sitä hyväksikäytetään peleissä, mutta kun paljastui että teknologidemot eivät kääntyneet peleihin asti, kiinnostus lopahti täysin kyseisen konsolin hankkimiseen.

No, tottahan tuo. Wii U:ssa ja sen uniikissa teknologiassa on valtava potentiaali, joka valitettavasti on edelleenkin kutakuinkin parasta, mitä alusta tarjoaa. Nintendo keksi loistavan konseptin, mutta sittemmin heillä on ollut pää niin syvällä perseessä, etteivät enää tajua, miten sitä hyödynnettäisiin ja korttitalo alkaa romahtaa.

Koen silti, että Nintendolla olisi vielä kenties hyvätkin mahdollisuudet tehdä Wii U:sta kohtalainen menestys, ainakin niin, että alusta kantaisi kunnialla seuraavaan generaatioon. Tämä vain edellyttäisi toimenpiteitä Nintendolta ja tässähän se ongelman ydin...Nintendolla tuntuu olevan toimenpiteet tiukassa. Jos he panostaisivat samalla intohimolla Wii U:hun, mitä 3DS:ään, niin tilanne voisi näyttää huomattavasti valoisammalta Nintendon kotikonsolin suhteen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

On muuten jännä, että nämä boximiehet aina löytää maksullisuudesta pelkkää positiivista.
Lainasit viestiäni, joten taidan olla sitten pleikkanelosineni kanssa boximies... Kerran boximies, aina boximies.


edit:
Lisäksi monelle tuntuu olla hankalaa kuvitella Playstation Now-palvelua muuna kuin PS4:n palveluna, sillä sitä se ei ole. Se on Sonyn palvelu, jota voi käyttää ilman että omistaa koko konsolia. Palvelu toimii siis Netflixin tapaan kaikilla laitteilla, mikä tukee sitä (PS4, äly-TV, luuri, tabletti, ja mahdollinen tuleva halpa televisioon liitettävä Playstation Now-älytikku). Tiedä vaikka palvelu saapuisi myös PS3:lle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Lisäksi monelle tuntuu olla hankalaa kuvitella Playstation Now-palvelua muuna kuin PS4:n palveluna.

En tiedä mistä tälläisen käsityksen olet saanut. Markkinoinnissa toki PlayStation Now -palvelu tullaan liittämään vahvasti Sonyn tuoteperheeseen, Bravia-televisiosta tabletteihin. Osa Sony Entertainment Networkia (SEN), jolle löytyy oma näppäimensä television kaukosäätimestä jo nyt. Kuitenkin aivan kuten Music Unlimited, lanseerataan pilvipalvelu myös IOS:lle ja Androidille. Sinne mistä maksavaa yleisöä löytyy pilvin pimein.

Konkreettisesti pilvipalvelun hyödyt tulevat esille kuitenkin meille monelle nimenomaan PS4:n yhteydessä. Nopeutuneena käyttäjäkokemuksena, esimerkiksi mahdollisesti striimatut pelidemot ja pelien aloitukset.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Koen silti, että Nintendolla olisi vielä kenties hyvätkin mahdollisuudet tehdä Wii U:sta kohtalainen menestys, ainakin niin, että alusta kantaisi kunnialla seuraavaan generaatioon. Tämä vain edellyttäisi toimenpiteitä Nintendolta ja tässähän se ongelman ydin...Nintendolla tuntuu olevan toimenpiteet tiukassa. Jos he panostaisivat samalla intohimolla Wii U:hun, mitä 3DS:ään, niin tilanne voisi näyttää huomattavasti valoisammalta Nintendon kotikonsolin suhteen.

Saanko kysyä miksi uskot näin? Siis että WiiU:n mahdollisuudet olisivat vielä hyvät?

Tuossa aiempana Baron heitti maksimiksi 20 milj. loppuluvun ja itse olen joskus nakannut Dreamcast tason realistisena. Kävin jenkeissä black fridayna, vuoden vilkkaimpana myyntipäivänä. WiiU osastoilla oli hiiren hiljaista ja konsolipaketteja, niitä vanhempiakin, oli runsaasti saatavilla. Niissä liikkeissä missä kävin, ei WiiU liikkunut. Tottakai näin vain 4-5 liikettä mutta mikrotasonkin perspektiivistä voi silti johtopäätöksiä tehdä: jos konsoli myisi hyvin, kai sen olisi voinut olettavan edes yhdessä noista liikkeistä näkyvän.

Tällä palstalla monikin WiiU:hun vielä uskova tuntuu valittavan että Nintendo ei tee tarpeeksi työtä WiiU:n eteen. Minusta selitys voi olla muuallakin. Nintendo voi yksinkertaisesti ajatella että katsotaan mihin WiiU:n rahkeet suunnitteluilla paukuilla riittää ja mietitään jo tulevaa, rahaa ei haluta polttaa enää enempää, ettei liikaa upota WiiU:n mukana.

Iplon kanssa olen samaa mieltä siitä että vaikka WiiU ei tuottaisikaan suoraan tappiota per myyty konsoli, täytyy sille olevan pelikehityksen olla erittäin kallista, koska pelit tehdään vain WiiU:lle, ei muille. Ja puhun tietysti nintendon omista peleistä tai 1st party peleistä. Monialustat erikseen, mutta niitähän ei enää moni WiiU:lle teekkään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

En tiedä mistä tälläisen käsityksen olet saanut.
Siitä, että itketään mahdollisia palvelun maksua, kun monella Bravian käyttäjällä ei välttämättä ole edes mitään Plus-jäsenyyttäkään. Sama koskee Xbox Music-palvelun maksuista mainitsijoita. Taitaa Xbox Music olla kuitenkin suurimmalla osalla kännykässä musiikkipalveluna, kuin pelikonsolissa.

edit:
Mutta kuten jo aikaisemmin arvelin, niin uskon, että Plus-jäsenyydellä saa palvelun ilmaiseksi* käyttöön.

*) jolloin maksaa pelkistä hankkimistaan Now-peleistä, ja voi käyttää palvelua ilmaiseksi niin kauan kuin Plus-jäsenyys on voimassa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

http://www.gamereactor.fi/uutiset/178054/Sony+kaavailee+tv-palvelua+Playstation+4:lle/

"Playstation 4:llä saattaa tulevaisuudessa voida katsoa suoria televisiolähetyksiä. Sony kertoi CES-messuilla suunnittelevansa uutta pilvipohjaista palvelua, joka kattaisi sekä tv-kanavat että vuokraelokuvat."

"Hankkeen voi nähdä vastauksena Xbox Onen mediaominaisuuksille, kun konsolivalmistajat kilpailevat olohuoneen herruudesta. Myös Wii U:lla oma Nintendo TVii -palvelunsa tuloillaan."

Edittiä: Eli kyllä ne vielä vähän kuitenkin näyttää wiillekin jotain saada, vaikka monet pelikehittäjät on pessyt kätensä pois, nyt kehitteleillä oleva alien: isolation varmistui, että ei tule Wii U:lle myöskään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Lainasit viestiäni, joten taidan olla sitten pleikkanelosineni kanssa boximies... Kerran boximies, aina boximies.


edit:
Lisäksi monelle tuntuu olla hankalaa kuvitella Playstation Now-palvelua muuna kuin PS4:n palveluna, sillä sitä se ei ole. Se on Sonyn palvelu, jota voi käyttää ilman että omistaa koko konsolia. Palvelu toimii siis Netflixin tapaan kaikilla laitteilla, mikä tukee sitä (PS4, äly-TV, luuri, tabletti, ja mahdollinen tuleva halpa televisioon liitettävä Playstation Now-älytikku). Tiedä vaikka palvelu saapuisi myös PS3:lle.

http://www.gamereactor.fi/uutiset/177904/Sonyn+pilvipelipalvelu+on+nimelt%E4%E4n+Playstation+Now/

"Palvelu kulkee nimellä Playstation Now ja se tulee toimimaan Playstation 4:n lisäksi PS3:lla, PS Vitalla sekä myöhemmin myös televisioilla, tablet-tietokoneilla ja älypuhelimilla."
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Hmm, en ole vielä oikein vakuuttunut tuosta psnow:sta, etenkin jos se kattaa vain "retro"pelit.

Tähän pätee minusta kaikki mikä muutenkin retropeleihin, periaatteessa mahdollisuus pelata ps3 (onko nämä nyt sitten jo vanhoja...), ps2, psx, psp ja muita pelejä kuulostaa kyllä hienolta muta moniko oikeasti noita sitten pelaa kuukausimaksun verran, onkin vaikeampi kysymys.

Ps3 alkuaikoina pelasin sillä jonkinverran vanhoja ps2 pelejä, mutta en voisi väittää että niitä olisi tullut edes prosentin verran pelattua peliajasta. Lisäksi tuollaisen palvelun pystyttäminen ja hallinta ei voi olla yksinkertainen juttu, joten maksavia asiakkaita tarvitaan paljon.

Voisi olla mielenkiintoisempi jos nykykonsolienkin pelejä voisi pelata tuollaisen vuokramaksun kautta, hiukan netflix tyyliin mutta peleille. Edit: Tietysti tuolle voisi olla käyttöä mikäli liikkuu paljon eri (bravian) töllöjen välillä ja saa pelkällä DS3:lla pelit mukaan tai jos yksittäinen peli kiinnostaa ja yhden pelin vuokrahinta pidetään kohtuullisena.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Saanko kysyä miksi uskot näin? Siis että WiiU:n mahdollisuudet olisivat vielä hyvät?

Mahdollisuudet kohtalaiseen menestykseen voisivat olla vielä hyvät, jos Nintendo osaisi toimia asiaankuuluvalla tavalla. Aivan epäilemättä yksi Wii U:n suurimpia ongelmia, on olematon markkinointi. Aika suuri osa pelikuluttajista eivät ole varsinaisesti edes tehneet vielä ostopäätöstä Wii U:n suhteen, koska eivät tiedä sen olemassaolosta, puhumattakaan lisäarvosta, jota se tarjoaa suhteessa vanhaan Wiihin. Tiedä kuinka monta kauppaa syntyisi siitä, kun ihmisiä vain tehokkaasti tiedotettaisiin konsolin olemassaolosta ja sen nykyisellään jo ihan kohtuullisesta pelivalikoimasta. Siinä olisi ensimmäinen ja tärkein kehitysalue, johon paneutumalla Wii U:n mahdollisuuksia voitaisiin parantaa.

Toinen on pelit. Toistavasti on osoitettu laadukkaan softan voima hardwaren myyntien kohentamisessa. 3DS kynti syvällä suossa, kunnes laatupelit ilmestyivät, sekä laitteen hinta saatiin kohdalleen and the rest is history. Wii U:n myynnit ovat myös kasvaneet jyrkästi Super Mario 3D Worldin julkaisun jälkeen jne. Sinä näit kenties jenkeissä käydessäsi muutamassa kaupassa hyllyillä lojuvia Wii U-paketteja, mutta myyntilastot osoittavat, että konsoli on käynyt kaupaksi varsin kohtuullisesti joulua edeltävän kuukauden aikana. Joulun jälkeen on toki odotettavissa notkahdus myynneissä -kuten kaikilla alustoilla- mutta ainakin Japanissa konsoli on osoittanut kohtuullista staying poweria (heh) listoilla, laadukkaiden bundlejen, sekä 3D Worldin ansiosta.

Jos Nintendo saisi hittipelit kuten perinteiset Zeldat, Mario Kartit yms. markkinoille, + klassikkosarjojen uudet osat, kuten Metroid, F-Zero, Star Fox, casuaaliyleisölle suunnatut pelit kuten uusi Wii Sports, sekä uudet, konsolin uniikkia tekniikkaa oivaltavasti hyödyntävät pelit ja IP:t, niin veikkaan, että Wii U:n mahdollisuudet paranisivat dramaattisesti.

Sen pisteen ohi ollaan kenties jo menty, jolloin Wii U:sta voisi tulla etäisestikkään vanhaan Wiihin verrattava jymymenestys, mutta kuten Baron kuvaili tuolla aikaisemmin, niin mahdollisuudet tehdä Wii U:sta taloudellisesti kannattava nichè alusta, joka tarjoaa laadukasta sisältöä, ja kantaa Nintendon seuraavaan konsoligeneraatioon ovat vielä olemassa.

Siksi alleviivasin sanan "jos", koska välillä tuntuu, että Nintendolta itseltä puuttuu puhti ja motivaatio, vaikka kaikki kortit ovat käsissä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Hmm, en ole vielä oikein vakuuttunut tuosta psnow:sta, etenkin jos se kattaa vain "retro"pelit.

Tähän pätee minusta kaikki mikä muutenkin retropeleihin, periaatteessa mahdollisuus pelata ps3 (onko nämä nyt sitten jo vanhoja...), ps2, psx, psp ja muita pelejä kuulostaa kyllä hienolta muta moniko oikeasti noita sitten pelaa kuukausimaksun verran, onkin vaikeampi kysymys.

Ps3 alkuaikoina pelasin sillä jonkinverran vanhoja ps2 pelejä, mutta en voisi väittää että niitä olisi tullut edes prosentin verran pelattua peliajasta. Lisäksi tuollaisen palvelun pystyttäminen ja hallinta ei voi olla yksinkertainen juttu, joten maksavia asiakkaita tarvitaan paljon.

Voisi olla mielenkiintoisempi jos nykykonsolienkin pelejä voisi pelata tuollaisen vuokramaksun kautta, hiukan netflix tyyliin mutta peleille. Edit: Tietysti tuolle voisi olla käyttöä mikäli liikkuu paljon eri (bravian) töllöjen välillä ja saa pelkällä DS3:lla pelit mukaan tai jos yksittäinen peli kiinnostaa ja yhden pelin vuokrahinta pidetään kohtuullisena.
PS4:n pelejä ei ole missään nimessä poissuljettu, vaan palvelussa on vain aluksi vanhemmasta materiaalista koostuvaa sisältöä ymmärrettävästä syystä (alhaisempi laskentateho). Uskon myöskin, että kohdeyleisö on juurikin ne, jotka eivät omista Sonyn pelikonsoleita. Näin ollen Sony laajentaa valmista pelikirjastoaan muillekin laitteille.

Selkeä suunta silti nähtävissä, jossa tehokkaista pelilaitteista yritetään päästä eroon, ja pelilaite onkin vain tehoton päätelaite ja laskentateho sijaitsee palvelimilla. Sony itsekin on ilmoittanut, että ps4:n elinkaari tulee jäämään ps3:a selvästi lyhyemmäksi. Liittyykö se pilvipelaamiseen? Saa nähdä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

mutta ainakin Japanissa konsoli on osoittanut kohtuullista staying poweria (heh) listoilla, laadukkaiden bundlejen, sekä 3D Worldin ansiosta

Tällä voi olla jotain tekemistä senkin kanssa että japanissa muita uusia konsoleita ei ole vielä julkistettu. Mutta kiitokset selventävästä vastauksesta.

Onko noita myyntitilastoja jotain muitakin kun vgchartz jota ei kai myyntitilastona voi pitää. Joulunhan pitäisi kaiken järjen mukaan lisätä isosti sen ainoan saatavilla olevan "uuden" konsolin myyntiä jenkeissä, jos näin ei käy niin sehän olisi äärimmäisen huolestuttava merkki.
 
Ylös Bottom