Vastaus: Halo 3: ODST [Hype]
Arvostuksen kohteeksi nousee myös Halo-yhteisö joka on omiaan pelin Hypetyksessä. Näissä ketjuissa(
täällä ja muualla) ei paljon
hater:eita liiku ja tosi fanien fanitus/uskollisuus on ihailtavaa. Toki tämä pitää paikkansa monien muiden pelien kohdassa mutta... Kiteytetään se näin;
There`s Just Something About Halo.
Itse jatkan toiveikkaana paikkani etsimistä tästä renkaasta
Tähän piti jo eilen tarttua, sillä kyseessä on sangen mielenkiintoinen huomio. Halolla tosiaan on paljon hyvällä tavalla fanaattisia faneja, jotka ehkä palvovat saagaa enemmän kuin keskivertopelin keskivertofanit. Syitä tähän on vaikea etsiä, mutta ehkä ne menisivät tätä rataa:
1. H1 oli konsoliräiskintäkontrollien pioneeri. Loistavan ykkösboksin paras peli ja oli tätä heti julkaisusta lähtien.
2. H2 oli monella tapaa konsoliräiskintämoninpelien pioneeri. Saumaton Live-peli. Partyt.
3. Alusta alkaen tarkoin mietitty mystinen universumi, jota voidaan laajentaa mihin tahansa mediaan. Tarina-diggarit ovat täysin koukussa.
Henkilökohtaisesti olen vieläpä sitä sukupolvea, joka ikään kuin kasvoi Halon parissa. Sieltä koulukavereiden kanssa harrastetuista system-link-sessioista se syvin rakkaus kumpuaa.
Huomattavaa on myös, että vaikka kolmonen ei varsinaisesti tuohon syy-listalle joutunutkaan, niin silti sarja on mennyt mielestäni koko ajan eteenpäin. Nostalgia-arvo sikseen, mutta kyllä kolmonen on selvästi sarjan paras ja tasapainoisin peli.
Hypetys yleisesti on mielenkiintoinen asia. Monet tuntuvat ainakin puheissa pitävän yletöntä hypetystä jotenkin huonona ja erityisen lapsellisena asiana. Kylmää ja kyynistä suhtautumista peleihin arvostetaan jotenkin enemmän. Parhaiten tämän näkee Pelit vs. Pelaaja keskustelussa. Vaikka keskustelu onkin lehdistä, niin mielestäni sen voi ainakin osittain siirtää myös tavallisia talliaisia koskevaksi.
Minulle siis hypetys on osa peliharrastusta ja nykyään jopa suht tärkeä sellainen. Hypeen tarttumalla pääsee peleistä nauttimaan jo ennen julkaisua. Hype on fiilikseen tarttumista ja mielikuvilla leikkimistä. Upottaudutaan mielessään siihen pelikokemukseen jo ennen kuin sitä itse pääsee pelaamaan. Useasti kyse on myös vain hassuttelusta foorumilla kanssafoorumistien kesken. Vaihdellaan silmäniskuhymiöitä ja hehkutellaan jotain asiaa.
Pelintekijä/julkaisija voi tietysti vaikuttaa hypeen todella paljon. Microsoft ja Bungie ovat hypen mestareita. Massiiviset mainos- ja viraalikampanjat kuuluvat aina asiaan, kun iso Halo-nimike lähestyy. Tähän hypeen on fanin helppo hypätä mukaan ja nauttia menosta.
Joskus tietysti pettyy, mutta hypeäkään ei pidä ottaa liian vakavasti. Huumorilla vaan.