Vastaus: Modern Warfare 2 [PS3]
Ero COD4n ja MW2n HC SD pelimuodossa noin nolla prosenttia, tai ei ainakaan mitään häiritsevää eroa ole havaittavissa.
Suurimmat ja todella merkitsevät erot CoD4:n ja MW2:n S&D:n välillä:
Kenttäsuunnittelu
Osuman kesto
Ukkojen ketteryys
Kenttäsuunnittelu on tehty paljon turvallisemmaksi puolustajan kannalta ja tätä edesauttaa myös nopeampi tappaminen. Lisäksi ukot ei ole enää niin ketteriä menemään makuulteen, nousemaan ylös, liikkumaan ilman sprinttiä jne, joten väistely ja samanaikainen tähtääminen on avuttomampaa kuin CoD4:ssä.
Tämän lisäksi on pieniä eroja jotka vaikuttaa myös yleisellä tasolla kaikkiin pelimuotoihin, kuten esimerkiksi se, että hyvät aseet on paljon helpommin käsiteltäviä kuin CoD4:ssä. Yhtä iso autoaim kuin ennenkin, nopeammin kuolevat vihut kuin ennen, helpommin käsiteltävät aseet kuin ennen (esim. TAR tai ACR) ---> tasoerot pelaajien välillä senkun pienenee vain...
Muutenkin mielenkiintoista lukea näitä "helppoa ja kuivaa" juttuja tällä palstalla, onko tosiaan niin että jokainen suomalainen vääntää esim. edellä mainitussa HCSD -pelimuodossa publaservulla joka matsiin 15-0 saldon?
Tämähän se pointti tässä onkin. Jos sekaisin pelaa ihan älyttömän kovia pelaajia ja kohtalaisia pelaajia, kunnon eroja näiden välille ei synny. Tämä johtuu "liian helposta ja kuivasta pelistä", eli jos kaikki on tehty tarpeeksi helpoksi, kukaan koko serverillä ei vaikuta olevan pelillisesti muita parempi. Jos pelaa vaikka Haloa, Socom 2:sta tai Resistanc 2:a (aina samat esimerkit, tiedän, mutta nämä on todellisia taitopelejä), huomaa aina kun vastaan tulee jotain aivan älyttömiä ounaajia. CoDissa tälläistä ei ole vielä henkilökohtaisella 1v1 tasolla tullut. Tietty jos joutuu ihan susipaskojen pelaajien puolelle ja vastapuolella kaikki tietää mitä tekee, joutuu sellaiseen torppaukseen ettei pelaamisessa ole mitään järkeä, mutta hyvällä servulla hyviä pelaajia vastaan ei kukaan yksittäinen pelaaja saa kunnon pelotetta aikaan. Esim. Socom 2:ssa jos huomasi 1v1 tilanteessa, että tähtäimessä lukee Niska, joutui pelaamaan ihan erilaisella tavalla kuin joitain hieman huonompia vastaan. CoD4:ssä tällaista oli edes ihan vähän, mutta MW2:ssa ei vielä ole tullut tuota tunnetta kertaakaan.
Saatan olla aika vähemmistöä mielipiteideni kanssa, mutta en voi mitään että fiilis on tämä. Tietenkin toivoin messiaspeliä ja yritin lähteä liikkeelle ilman ennakkoasenteita, mutta nämä asiat huomasi jo MW2:n ensimetreillä. Ihan hauska pelihän tämä on ja peliaikaa on kertynyt jo aika paljon, mutta klassikoksi tästä ei todellakaan ole mun kirjoissa.