Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Tolkienia kuitenkin voidaan pitää fantasian isänä

Voidaan toki pitää, mutta käsitys on harhainen. Ensimmäiset modernit fantasiaromaanit kun julkaistiin lähemmäs sata vuotta ennen Tolkienia. Tolkien on näille paljosta velkaa, vaikkakaan ei toki yhtä paljon kuin skandinaavi- ja kelttimytologialle. Tolkien toki onnistui erinomaisella tavalla kaupallistamaan fantasiansa erityisesti 1960-luvun pokkaripainosten avulla.

Asiaan voipi luonnollisesti tutustua vaikkapa Wikipediassa:
Fantasy - Wikipedia, the free encyclopedia

(Artikkelista löytyy muuten hyviä kirjatärppejä, jos Tolkienin tyylinen korkealentoinen ja vanhahtava fantasia kiehtoo.)

7h on nyt pelattu, ja voisin tiivistää havaintojani kovasti keskustelua herättäneisiin aseioihin:

Grafiikka
Origin-storyssä grafiikat laiskottelevat enemmän, ja bugeja löytyy yllättävänkin paljon. Kun oikea tarina alkaa, homma alkaa toimimaan huomattavasti sujuvammin. Yleisesti grafiikka on kaunista mutta vaihtelevat maastot kuten metsät ovat selvästi rumempaa katseltavaa kuin esim. kaupungit.

Dialogit
Käsikirjoitus ja dialogit yleisesti ovat ehdottomasti pelin vahvin osa-alue. Kaikella mitä sanot on selvä merkitys ja vaikutus tulevaan. Voit pelata juurikin sellaista luonnetta kuin haluat. Jotkut ääninäyttelijät ovat selvästi heikompia kuin toiset, mutta kokenut roolipelaaja ymmärtää yskän kun miettii dialogien ja siten ääninäyttelijöiden määrää.

Tekoäly
Tekoäly on hoitanut oman osansa loistavasti tähän mennessä. NPC:t eivät ole bugitelleet ja toimivat esim. taistelutilanteissa loistavasti.

Eteneminen
Liikkuminen on huomattavasti rajoittuneempaa kuin osasin odottaa. Mistään free world- pelistä ei siis ole kyse. Voit kuitenkin matkustella Fereldenissä karttasi avulla ja samalla valita haluamasi NPC:t ryhmääsi. Kaupungit ovat kohtalaisen suuria ja liikkumistilaa löytyy. Ne luolat joihin olen matkalla törmännyt, ovat kuitenkin olleet melko lineaarisia. Esim. Oblivionissa luolastot vaikuttavat huomattavasti mutkikkaimmilta. Uskon kuitenkin, että luolien lineaarisuuteen tulee pelin edetessä muutoksia.

Vaikeus
Oman tarinani aloitin pelaamaan normal- vaikeudella. Minkäkään en ollut välttynyt kuulemasta juoruja pelin vaikeudesta. Normal on osoittautunut kuitenkin melko helpoksi. Muutamaa kuolemaa lukuun ottamatta meno on ollut aika haipakkaa.

Taisteleminen
Taisteleminen tapahtuu entisten Old School- roolipelien mukaisesti. Valitse kohde - paina nappia - hahmosi aloittaa taistelemisen. Aivan näin ympäripyöreää taisteleminen ei suinkaan ole, ja vaihtoehtoja on monia. Voit käyttää taisteluskilssejäsi hyödyksi ja tehdä erilaisia oppimiasi iskuja. Perushyökkäys tapahtuu perusnäppäimellä "A". X, Y ja B ovat näppäimet, joihin voit sijoittaa haluamasi erikoishyökkäykset, loitsut tai pikavalinnat (kuten potionit).
Täten taisteleminen on sutjakkaa. Vihollisbossien erikoishyökkäykset ovat tuovat myös oman mielenkiintonsa taistelemiseen. Kokonaisuudeltaan fightaaminen on sutjakkaa ja mikä tärkeintä, todella hauskaa.

Viimeisessä tulikin sitten pieni tippi niille jotka eivät ole vielä DA:ta pelanneet :D

4,5h ja 12% peliä takana, ja voin kyllä sanoa että on hieno kokonaisuus. Aloitin human noble warriorilla, ja joka hetkestä olen nauttinut pelatessani. Niin kuin on jo sanottu, pelin parasta antia on mielestäni dialogi. Aivan helmeä, hauskoja juttuja riittää, mutta myös vakavat jutut toimivat. Tulee luonnostaan juteltua kaikille, ja on tiukka paikka että kumpaan suuntaan kallistuisi, hyvän vai pahan. "Pahalla" olisi ainakin hauskemmat jutut. :)

Taistelu toimii toimii todella hyvin, ja on hauskaa sekä tyylikästä. Erityisesti hurrasin hahmolleni kun tämä lopetti ogren rimpuilun hyppäämällä sen kaulalle ja työntämällä liekeissä olevan miekan ja tikarin onnettoman ogren kurkusta sisään. Loppui se pyristely :D

Grafiikkaa ei ole todellakaan mitään parasta, mutta ei sitä edes huomaa kuin muutamissa paikoissa (pahimpana metsä), muuten pelin imun ansiosta en ole asiaan kiinnittänyt huomiota. Juoni vaikuttaa mielenkiintoiselta, ja ainakin alusta asti on menoa riittänyt, eikä tylsää hetkeä ole tullut. En voi kuitenkaan välttyä ajattelemasta Tarua sormusten herrasta, niin kirjaa kuin myös elokuvia. Jotenkin hyvin samanilmeinen peli on välillä. Varsinkin se painostava musiikki mikä välillä soi kuulostaa erittäin samalta kuin TSH elokuvissa.. Nämä eivät kyllä ole huonoja asioita välttämättä, koska kaikki toimii, varsinkin musiikki.

Kokoajan tekisi mieli palata pelin pariin, ja harmittaa kun ei pysty. Olen selvästi koukussa.

mutta miten ihmeessä ne gamestopin special itemit saa?? Syötin koodit pelin valikkoon mutta mitään ei tapahtunut, eikä niitä näy missään. Pelin mukana tulleet koodit toimi niinkuin piti...

Syötti on heitetty... Jännitttävä odotus alkakoon...

Olen tässä viimeisen vuorokauden ajan havitellut erään ryhmässäni samoilevan, viehkeän neidon huomiota. Maltillisesti istutetut täsmä repliikkini alkavat vihdoinkin nousta maan uumenista kohti hentoisaa kukkaa. Nuo kauniit, tähden lailla itkevät silmät sulavat ambrosiana sulo sointujeni edessä - Tämä yö, arvon foorumilaiset, tämä yö on oleva rakkauden yö - *BLIP* - Achievement Unlocked! :D

Man I love this game!

EDIT:

Penny Arcade:
704358679_ayGHY-L.jpg

Viimeksi muokannut moderaattori:

Toistaiseksi 6h takana ja totean vain, että tähän mennessä vuoden ainoa peli jota ei millään malttaisi lopettaa. Juonta kuljetaan hyvin, hahmot ovat hyviä, keskustelu erinomaista, omat tyypit hyvin erilaisia(sopivasti), modifointia valtavasti. Vapautta sopivasti(juonta kuljetaan hyvin, mutta samalla voit edetä hyvin siinä järkässä kun tuntuu) ja maailma on valtaisan iso. Eikä tämä kyllä edes näytä huonolta, vaikka jossain näin väitettiin. Toki ei tuo mitään PC-namua varmasti ole(en ole pelannut PC:llä), mutta silti näyttävää ja täysin riittävää grafiikkaa huonoimmillaankin ja parhaimmillaan aiheuttaa "vau"-elämyksiä. Dialogi toistaiseksi kyllä ollut pelin parasta antia ja sille 10+. Toistaiseksi vuoden paras peli, mutta katsotaan miten etenee.

En viitsinyt lukea kenenkään muun tekstejä etten spoilaannu :)

Pelin dialogia on kehuttu kovasti lähes joka viestissä. Tarkoitaako tämä, että kannattaa ostaa hyvä kirja missä on varmaan vielä parempi dialogi ja jättää ostamatta tämä peli?

Pelin dialogia on kehuttu kovasti lähes joka viestissä. Tarkoitaako tämä, että kannattaa ostaa hyvä kirja missä on varmaan vielä parempi dialogi ja jättää ostamatta tämä peli?

Tuolla asenteella melkein kannattaa jo vaihtaa muutenkin kirjojen maailmaan :) Hyvä dialogi pelissä tarkoittaa muutakin kuin putkimaista juonenkuljetusta (vrt. kirjat ja elokuvat). Varsinkin Dragon Agessa (Biowaren peleissä useasti) pelaaja itse valitsee jotkut suunnat dialogissa ja juonessa.

Sen mitä minä kirjoista tiedän, en itse voi vaikuttaa lukiessani tapahtumien kulkuun tai valitsemaan hahmoni luonteen. Ymmärsit varmaan pointin? :)

Eurogamer vihasi Xbox 360 -versiota:

RPG fanatics without a PC will probably want to fight their way through these flaws to get to the meat of Dragon Age: Origins - which is all still hanging off the bone, and which still makes for a filling, if slightly flavourless, meal. But they won't be able to escape the knowledge that they're playing an inferior version, a game that's been squeezed into a suit that doesn't fit. PC gamers can - with a flick of the mouse-wheel - look down on them.

Arvosanaksi 6.

Dragon Age: Origins Review - Page 2 | Xbox 360 | Eurogamer

Minullahan kyseinen peli on hyllyssä, mutta tuskin ehdin kokeilemaan sitä ennen ensi viikonloppua.

Huh, melekonen arvostelu. Arviossahan peliä verrataan koko ajan pc:n vastaavaan taktisesta näkökulmasta ja unohdetaan, että konsoliversio on tarkoituksella tehty erilaiseksi pelikokemukseksi samasta nimestä huolimatta. Tarina ja dialogi on samaa, mutta taistelu erilaista. Ehkä tämä saattaa pc-versioon ihastuneelle näyttäytyä pahana asiana, mutta tuskin konsolipelaajia hirveästi kiinnostaa, kunhan peli toimii heille hyvin. 6/10 on suorastaan häpeällinen arvosana pelin muut avut huomioon ottaen. Jälleen arvostelija on etsinyt heikkoudet ja vain ne, ja unohtanut kaiken hyvän.

Ite nyt pelannu yli neljä tuntia tätä X360 versiota putkeen ja on kyllä helvetin hyvä, en ihmettelis jos tästä tulis mun lempi X360 peli :].

7 tuntia takana ja vielä tekisi mieli jatkaa siihen minne jäin. Mitä enemmän pelaa, sitä taktisemmaksi peli menee. Aluksi käytin vain omaa hahmoa, mutta nyt pitää jo isommissa taisteluissa muitakin käyttää. Kukaan ei kuitenkaan omista yhtä brutaalia liikettä kuin elf mageni Walking Bombia. Keskellä sekasortoon taiot vihuun sen, tapat hänet ennen kuin taika häviää, BOOM!, yli puolet vihuista kuolleet :cool:

Nyt forza3:sta, sitten takaisin Fereldenin maailmaan.

Pelaatko Dalishilla vai Citylla? Kaikki näyttävät alkaneen Elfin roguella ja minä menin aloittamaan warriorina. Toisaalta jos kaikki ovat valinneet City Elfin niin se on ehkä luonnollinen valinta.

Dalishilla alotin. Ite ainakin tykkäsin tuosta origins-tarinasta, mutta kaipa se on myös makuasia, että mikä kiinnostaa ketäkin :)

4,5h ja 12% peliä takana, ja voin kyllä sanoa että on hieno kokonaisuus.
Tähän on kyllä tartuttava: Miten hitossa tämä voi olla mahdollista?!? Itse olen samoissa prosenteissa, samalla alkuperällä ja kello näyttää sellaista muikeaa 13h 37min. Joko tässä on kirjaimellisesti juostu peliä eteenpäin tai sitten minä olen vain todella, todella hidas pelaaja... Noh, tapauksessa tai toisessa nopealla laskupäällä minulle tulee menemään pelin läpäisyyn sellaiset mukavat +100h ja karttaakin on tutkittu vasta 22% - lyhyt peli ei siis ole kyseessä sitä pelkääville :rolleyes:

Huoh, mitähän tuohon Eurogamerinkin arvosanaan sanoisi? Noh, omasta mielestäni peli voittaa vahvuuksillaan kaikki sen heikkoudet ja niitä on pelissä vain yksi: grafiiikka ja tekstuurien epätasaisuus. Itse ainakin katoan niin syvälle pelin mytologiaan etten ensimmäisten tuntien jälkeen enään edes välittänyt grafiikan epätasaisuudesta. Kommentteja pelin taistelusta ja sankarien komentamisesta en allekirjoita, en sitten millään! Arvostelija on todennäköisesti kokeillut peliä vain pari tuntia ja raiskannut tämän sen jälkeen. Mutta enempää en halua asiaan tarttua koska minulla Dragon Age painii siellä kovimmassa liigassa Mass Effectin kanssa - aika näyttää onko siitä jopa kuninkaan selättäjäksi ;)

HUOM: Pelin vaikeustasosta kokemuksia: Kannattaa pysyä siinä Normal-vaikeustasossa, peli vaikeutuu huomattavasti mitä pidemmälle pääsee. Ensimmäisen 8h sisällä kuolin vain kerran, viimeisen 5h sisällä on lukema moninkertaistunut ja olen muutamassa taistossa joutunut alentumaan jopa Casualiin jatkuvan turpaan oton sijasta. Pysykää siis Normalisssa.

Siitä kuka suostuu kellekin romanssikohteeksi:

Alko vähän potuttamaan, kun nyt selvisi ettei Morigan suostu aikuisten leikkeihin naisten kanssa. Tollanen pahis-tyttö olisi ollut juuri sopiva partneri herkälle ja vahingoittuneelle kukkaselleni. :/

Morigan on vanhan koulukunnan narttu: "Äiti sitä, äiti tätä, olen niin pahan suopa, äiti sitä, äiti tätä." Ja mikä hävyttömintä: nainen pidä minusta tai päätöksistäni laisinkaan, täysin käsittämätöntä! Kuinka joku ei voi olla pitämättä minun hyvistä tarkoitusperistä ja aatteistani! Pyh... jalkapuuhun tuollaiset pahan suopeat ilkitekijät.

Onko ketään muu tutustunut Steniin?

Oikein mukava ryhmäläinen. Tälle soturille kun istuttaa kahden käden miekan, niin johan rupee veri roiskumaan. Suosittelen!

Morigan on vanhan koulukunnan narttu: "Äiti sitä, äiti tätä, olen niin pahan suopa, äiti sitä, äiti tätä." Ja mikä hävyttömintä: nainen pidä minusta tai päätöksistäni laisinkaan, täysin käsittämätöntä! Kuinka joku ei voi olla pitämättä minun hyvistä tarkoitusperistä ja aatteistani! Pyh... jalkapuuhun tuollaiset pahan suopeat ilkitekijät.

Asia hoituu kun uhkailet vähän templareilla. Eiköhän Morigan ole sen jälkeen hieman suotuisampi sinun päätöksillesi :).

Onko ketään muu tutustunut Steniin?

Oikein mukava ryhmäläinen. Tälle soturille kun istuttaa kahden käden miekan, niin johan rupee veri roiskumaan. Suosittelen!

Jätin mokoman mätänemään selliinsä.

Kevyt neljän tunnin sessio tuli tempaistua ja onhan tämä kieltämättä aika muikea peli. Informaatiotulva helpottaa pikkuhiljaa ja pelaamiseen alkaa tulla vähän strategiaakin. Typerän täpläverenkin sai sittenkin pois valikoista (persistent gore).

Onneksi tuli luettua Stolen Throne ennen pelaamista. On älyttömän siistiä kun puheessa vilisee tuttuja paikannimiä ja voi vain odottaa kuumeisesti niihin pääsyä. Ja tietysti tuo yksi alkupuolen plot-twist iski tosi lujaa.

Miinusta lähinnä siitä että darkspawnit näyttävät ihan erilaisilta kuin olin päässäni kuvitellut, pelissä ovat liian puhtoisia perusörkkejä.

Tähän on kyllä tartuttava: Miten hitossa tämä voi olla mahdollista?!? Itse olen samoissa prosenteissa, samalla alkuperällä ja kello näyttää sellaista muikeaa 13h 37min. Joko tässä on kirjaimellisesti juostu peliä eteenpäin tai sitten minä olen vain todella, todella hidas pelaaja... Noh, tapauksessa tai toisessa nopealla laskupäällä minulle tulee menemään pelin läpäisyyn sellaiset mukavat +100h ja karttaakin on tutkittu vasta 22% - lyhyt peli ei siis ole kyseessä sitä pelkääville :rolleyes:

Heh.. oli pieni lapsus kävi tosiaan itselleni. Siis 12% karttaa oli tutkittuna tuossa vaiheessa ja itse peliä pelattuna 8%. Mutta mutta nyt kellossa on aikaa 5,5h ja peliä on pelattuna se 12%. :confused:

En omasta mielestäni ole kyllä ollenkaan juoksemalla mennyt, vaan kaikki nurkat on nuohottu ja kaikki mahdollinen tehty ja kaikkien halukkaiden keskustelijoiden jutut kuunneltu. Juuri Lotheringista lähdin eteenpäin siis. Mielenkiintoista on vielä se että kartan tutkimisprosentti on yhä sama kuin aiemmin eli 12%. Mutta aika jännä että noin suuri ero voi olla peliajassa...

Ylös Bottom