Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Kohta on ihanneparty kasassa. Morrigan hoitaa taikomishommat primal- ja entropyloitsuilla (negabuffit sopii mainiosti selkäänpuukottaja rogueni kanssa taisteluissa), Leliana (jota koitan myös saada heilakseni) sihtailee etäältä jousellaan ja Shalen otan pian Zevranin tilalle tankiksi, kunhan saan assassiinien salat kakistettua häneltä. Tolla poppoolla meinaan sit vetästä ihan loppuun asti.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Kohta on ihanneparty kasassa. Morrigan hoitaa taikomishommat primal- ja entropyloitsuilla (negabuffit sopii mainiosti selkäänpuukottaja rogueni kanssa taisteluissa), Leliana (jota koitan myös saada heilakseni) sihtailee etäältä jousellaan ja Shalen otan pian Zevranin tilalle tankiksi, kunhan saan assassiinien salat kakistettua häneltä. Tolla poppoolla meinaan sit vetästä ihan loppuun asti.
Jos ilman parantajaa lähtee, niin kannattaa varata paljon potioneja. Ei ole mahdotonta, sillä leiristä saa loputtomat distillation agentit ja flashkit, Dalishien leiristä saa elfrooteja loputtomasti, joten helposti herbaloimalla saa väännettyä suuret suuret kasat potioneja.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Saa Morriganistakin ihan tarpeeksi hyvän parantajan. Muutamalla pisteellä irtoaa Heal- ja Group Heal -loitsut. Revival on kanssa kiva olemassa, mutta ilmankin pärjää. Näiden päälle saa sitten vihamielistä magiaa yllin kyllin.

Itsellähän Wynne pääsi hengestään, kun piti puhdistaa maagitorni oikein kunnolla. Muutenkin tuli ehkä pelattua vähän nurinkurisessa järjestyksessä (Redcliffe --> Orzammar --> Lake Calahad --> Brecilian). Etenkin Orzammarissa oli aika tiukkoja kohtia kun potioneita ei ollut vielä taskut pullollaan.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Lisää spoileria loppupäästä:
Täytyy kyllä sanoa, että ensimmäisellä kerralla teloitin Loghainin kylmästi, mutta nyt kun olen tuon Stolen Thronenkin jo melkein ehtinyt kokonaan loppuun asti lukea, ovat mietteet toiset. Ehkäpä tällä peluukerralla olenkin huomattavasti armollisempi.

Nuo lopussa olevat hahmot kuvittelisin löytyvän siitä sivuoven takaa toisesta huoneesta, itsekin ne ensimmäisellä kerralla misssasin ja menin suoraan ulos. Tosin en sitten tiedä, sillä tajusin tämän vasta jälkeenpäin enkä ole tarkistanut.

Loppuvideo tosiaan hävisi Mass Effectille mielestäni eeppisyyden termeissä reippaasti, ja minullakin pikselöityi video ihmeellisesti. Ihan kuin olisin katsonut jotain streamia Inside Xboxista tms.

Joo, Loghainista kuoriutuu tarinan (kirjojen+pelin) edetessä melkoinen psykopaattinen kuspää, mutta toisaalta hahmolla on melkoisen katkera menneisyys tätä valottamaan. Itse en nyt ekalla kerralla voinut miestä tappaa, ihan vain sen takia, kun hän on niin iso osa kirjoja ja nimenomaan "sankarin" roolissa.

Perhanan perhana. Kovasti koitin katsella, että onko joku ovista mentävä, mutta monet feikkiovet sitten vissiin sekoittivat pään. En tiedä näkyi kartasta sitten tuota sivuhuonetta? Shale varmaan pahastui kun Viviân unohti hänet.

Ihmeellistä tuo pikselöityminen, mitä ei missään muissa pelin videoissa näkynyt. Luulisi, että loppuvideo oltaisiin viilattu kuntoon, jos mikä. Vatuttaa tollanen, koska kun tollasen huomaa niin se vie heti huomion vääriin asioihin ja on pois itse kokemuksesta.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Päällimmäisenä tulee mieleen se, että tuo Sormusten Herra rakentuu yhden suuren ongelman ympärille. Keski-Maa voi suuresta uhasta huolimatta melko sopuisasti. Ferelden on darkspawnin aikana melko karkea paikka elää - paikka josta kaikki haluavat pois, ja jota vain rohkeimmat ja kasvuinseudulleen uskolliset haluavat puolustaa. En nyt vähättele Sauronia uhkana, mutta sen vaikutelman ainakin elokuvat/pelit antavat. Kirjoista en voi puhua, koska viime lukaisukerrasta on todella paljon aikaa. Eli siis Fereldenin uhkana eivät vain ole darkspawnit, vaan myös maan yleinen tilanne, paha tilanne ruokkii maan kriminaaleja ja pilaa ihmisten mielen. Loghainin petturuus on myös toinen merkittävä tekijä Dragon Agessa. Siinä missä Sormusten Herrassa kaupungit miettivät yhteistuumin keinoja tuhota Sauron, Dragon Agessa heillä on päällimmäisenä ongelmana kaupunkiensa yleinen sekasorto. Ongelmia siis riittää joka lähtöön.

On paljon muutakin, mutta nyt ei ennätä aika kirjoittaa.

Täytyy kuitenkin muistaa, että Lord of the Rings ei rajoitu pelkästään siihen trilogiaan. Tolkien on kirjoittanut mm. kirjan: "Hurinin lasten tarina" (tosin sen viimeisteli Christopher Tolkien) mikä sijoittuu 6500 vuotta ennen sormuksen sodan tapahtumia ja silmarillion joka taasen kertoo ihan keski-maan alkuajoistasta. Sormuksen sotaa edelsi kaksi monta tuhatta vuotta kestävää ajanjaksoa ja niitä edelsi "Valianin vuodet". Sormuksen sodan jälkeen elettiin neljättä aikaa jonka jälkeen tuli niin sanottu viimeinen taistelu mitä voidaan pitää tuon maailman the endinä.

Sauronkaan ei ole se ylipäävihollinen vaan hänkin oli joskus yksi, samanlaisen pahan ruumiillistuman, Morgothin alaisista/luutnanteista. Tuo on periaatteessa rinnastettavissa Dragon Agen arkkidemoneihin.

Tuolta kantilta jos ajattelee LotRin maailman syvyyttä niin ei se mielestäni häviä Dragon Agelle. Eikä mielestäni Dragon Agen enemmän aikuisille suunnattua lähestymistapaa fantasiaan voida pitää niiden piirteiden takia sen syvempänä maailmana. Se on vain yksi lähestymistapa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Vaikka Dragon Age onkin huomattavasti syvempi kokonaisuus kuin Sormusten Herra, niin kyllä noita selviä yhtäläisyyksiä löytyy enemmänkin. Spoilerissa enemmän näitä yhtäläisyyksiä:

No, siis en edes tiedä mistä aloittaa, jos sanot että Dragon age peli on syvempi kokonaisuus kuin Tolkienin middle-earth ja kaikki mikä siihen kuuluu niin oletan että et ole perehtynyt hirveesti Tolkienin maailmaan?

Tolkien keksi haltijakielen, miten videopeli voi olla syvempi kuin se? Ja onhan se helppo tehdä "syvää" videopeliä kuin on saannut tutkia Tolkienin fantasykonseptia yli 50vuotta.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

No, siis en edes tiedä mistä aloittaa, jos sanot että Dragon age peli on syvempi kokonaisuus kuin Tolkienin middle-earth ja kaikki mikä siihen kuuluu niin oletan että et ole perehtynyt hirveesti Tolkienin maailmaan?

Tolkien keksi haltijakielen, miten videopeli voi olla syvempi kuin se? Ja onhan se helppo tehdä "syvää" videopeliä kuin on saannut tutkia Tolkienin fantasykonseptia yli 50vuotta.

I agree. Itseasiassa Tolkien kehitti kaksi haltiakieltä, Sindar ja Quenya.

Eiköhän tuossa verrattu TSH pelejä ja DA peliä?

Ei. Kysyin perusteluja miksi Dragon Age on syvempi kokonaisuus kuin LotR ja Acoustic vastasi siihen ja johon minä ja Nylund sitten otettiin kantaa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Onhan Dragon Agessakin Qunarien kieli ja haltioillakin (no, Dalisheilla) oma kielensä. ;)

Mut joo, itse en näe syytä vertailla Dragon Agea ja LoTRia kilpailullisessa mielessä. LoTR on kuitenkin jossain määrin "fantasian isä". Mutta jos LoTR-meiningistä (=fantasia) tykkää, niin eiköhän Dragon Agestakin jotain irti saa.

Vähän sama mielestäni, jos joku kysyisi että jos tykkää Star Trekistä ja Star Warsista, niin onko Mass Effect hyvä peli hänelle. No totta helvetissä on! Sitten voitaisiin väitellä sivukaupalla onko Mass Effectin universumi nyt syvempi kuin Star Wartekin, mutta ei sillä olisi mitään merkitystä.

EDIT.

Vielä tuosta lopun jälkeisestä jutusta:

Ei, Shalea ei todellakaan näy missään kun uudestaan tsekkasin. Todella suuri pettymys kuten myös koira, jonka kanssa ei voi harrastaa mitään interaktiota. Ei näin Bioware, ei näin. Törkeää että toisia party membereitä laitetaan näin toisarvoiseen asemaan, sillä jollekin henkilölle juuri nämä ovat ne tärkeimmät hahmot. Shale oli todella hauska heppu ja vankka kumppanini koko matkan ajan, mutta nyt häntä ei näy missään. Vai tapahtuikohan Shalelle "räjähdyksessä" jotain kamalaa? Koira (Mêtt) taasen oli hahmoni uskollisin seuraaja ja olisin halunnut silittää häntä vielä viimeisen kerran. Sen sijaan hän vain nököttää paikallaan, toki hienot juhlamaalukset päällänsä. :mad:
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Onhan Dragon Agessakin Qunarien kieli ja haltioillakin (no, Dalisheilla) oma kielensä. ;)

Huomasin hymiön. Onhan niillä tosiaan omia kieliä, mutta onko näille kehitetty esimerkiksi kielioppia? Kieliopin lisäksi Tolkien on kirjoittanut tekokielilleen historiat ja sanastoa sekä kaksi eri kirjaimistoa. Nuo ovat laaja-alaisimpia Tolkienin kehittämiä kieliä, mutta täällä on lisää aiheesta. Jos verrataan kumpaakin maailmaa keskenään, ei ole epäilystäkään kumpi on syvempi. Harva fiktio vetää vertoja Keski-Maalle.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Huomasin hymiön. Onhan niillä tosiaan omia kieliä, mutta onko näille kehitetty esimerkiksi kielioppia?
En huomannut hymiötä. Tuskin on kielioppia kirjoitettu, ja pelissäkin kuullaan qunari-kieltä vain vähän ja haltiakieli rajoittuu kai lähinnä esineiden nimiin.

Muistetaan nyt kuitenkin, että tuskin Tolkien-setämiehelläkään oli näitä kaikkia juttuja valmiina heti kättelyssä. Dragon Agesta on kuitenkin tullut vasta yksi peli ja pari peliä edeltävää kirjaa, joten maailmassa on vielä rakentamisen varaa.

Jaksan kuitenkin epäillä, että David Gaider ja kumppanit alkaisivat eri kieliä sen suuremmin vääntämään. Varmaan sen verran vääntävät kuin fiktion ja immersion kannalta on tarpeellista, mutta tuskin suurempaan kikkailuun ryhtyvät.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ei. Kysyin perusteluja miksi Dragon Age on syvempi kokonaisuus kuin LotR ja Acoustic vastasi siihen ja johon minä ja Nylund sitten otettiin kantaa.

Tolkienin touhut ovat tietenkin paljon laajempia ja syvempiä kokonaisuutena.
Mutta jos pysytään näissä peleissä niin DA taitaa viedä voiton. Omakohtaisia kokemuksia LotR peleistä ei tosin lyhyehköjä testailuja enempää ole.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Mutta jos pysytään näissä peleissä niin DA taitaa viedä voiton.

Kun LotR Online otetaan huomioon, niin eiköhän se jo yksinään vie voiton.

Menee aika rankasti yli eräiden hehkutus pelimaailmasta. On se pelien tasolla erinomainen, mutta kirjoihin/elokuviin verrattaessa ei mitään erityisen omaperäistä ole.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Tolkienin touhut ovat tietenkin paljon laajempia ja syvempiä kokonaisuutena.
Mutta jos pysytään näissä peleissä niin DA taitaa viedä voiton. Omakohtaisia kokemuksia LotR peleistä ei tosin lyhyehköjä testailuja enempää ole.

Ihan luonnollista, että Tolkienin luoma maailma on syvempi ja laajempi, koska se on alunperin tehty kirjoiksi ei peleiksi. Sama homma, että Star Wars ja Star Trek ovat varmasti laajempia ja syvempiä kuin Mass Effect, koska Mass Effect on (vain (sulkuihin siksi etten saisi Stammya ja Joohanhia niskaani :) )) peli.

DA:ta ja LotR pelejä en lähtisi vertaamaan, koska LotRista ei ole tehtyä yhtään DA:n kanssa samaa genreä edustavaa peliä. Third Age liippaa läheltä, mutta se on vain suoraviivaistettu action RPG ilman dialogeja ja pääpaino taisteluilla.

Tuossa Quenya -kielessä on sanoja jotka perustuvat suomen kieleen, mikä selittää Tolkienin intohimon suomen kieleen. Mielestäni aika hauska yksityiskohta. Niin kuin Kazi mainitsikin niin Tolkien on kehittänyt aika kasan kieliä, mutta Sindar ja Quenya ovat niistä kaikista pitkälle kehitetyimmät ja suosituimmat kielet. Kaikesta päätellen Tolkien oli melkoisen omistautunut työlleen ja tarinalleen. Eikös hän ollut lingvistiikan professori?
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ei Dragon Age tai Mass Effect ole "vain pelejä", kuten ei esim. ole Halokaan. Ne on vaivalla rakennettuja maailmoja/universumeita, jotka voi helposti upottaa mihin tahansa mediaan sisältäen pelit(!), kirjat, sarjakuvat, elokuvat...toimintafiguurit. Aivan kuten Star Wars tai jopa LoTR.

Eroja tietysti tulee siinä, mistä mediasta sarja on alunperin peräisin, mutta toisaalta esim. itse olen tutustunut Dragon Agen maailmaan ensin kirjan kautta ja vasta sitten pelannut peliä. Monet tekivät näin Mass Effectin kohdalla.

Perhana, sait mut vissiin kuitenkin niskaas. :D Maine senkus huononee taas. :rolleyes:

EDIT. Elkeeke ihmeessä aliarvoiko pelejä tarinaa ja maailmaa kuvaavana mediana. Star Wars sai alkunsa jostain parituntisesta leffasta (syvyyttä?), kun taas Mass Effect 30-tuntisesta pelistä. Jos Star Warsin maailmasta löytää enemmän syvyyttä kuin Mass Effectistä (en tiedä, en ole tutustunut), niin eiköhän kyse ole ennemminkin kymmenien vuosien kehitystyöstä kuin siitä mediamuotista, johon maailma alunperin luotiin.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Löysin tuolta jostain sivuilta, että peli on kuin uusi LOTR. Onko samaa näköö ja tyyliä kuin esim. LOTR Conquestissa?

Kun otetaan vielä kerran puntariin Salun esittämä kysymys, josta koko DA vs. LOTR vertailu lähti rönsyilemään, niin eiköhän kaiken tämän väittelyn seurauksena ole aika selvää, että Dragon Age on saanut vaikutteita LOTR:sta(kuten monet muutkin tuoreemmat fantasia tarinat). Se kuinka paljon niitä pelin tiimellyksessä noteeraa on varmasti osittain pelaajasta kiinni. Siitä miten kokee tarinan ja maailman. Itselleni ainakin muutamissa välivideoissa tuli hyvin vahvoja LOTR fiiliksiä. Ei niinkään kirjaan vaan enemmänkin elokuviin pohjautuvia. Kuvakulmat, dialogi, jaksotus jne. kyllä niitä Jacksonin visiosta on haettu.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

No, siis en edes tiedä mistä aloittaa, jos sanot että Dragon age peli on syvempi kokonaisuus kuin Tolkienin middle-earth ja kaikki mikä siihen kuuluu niin oletan että et ole perehtynyt hirveesti Tolkienin maailmaan?

Tolkien keksi haltijakielen, miten videopeli voi olla syvempi kuin se? Ja onhan se helppo tehdä "syvää" videopeliä kuin on saannut tutkia Tolkienin fantasykonseptia yli 50vuotta.

Dragon Agen kaltainen mestariteos on huomattavasti syventävämpi kokonaisuus pelinä, kuin 1000-sivuna tekstiä. Saat huomattavasti suuremman "palan kakkua" seikkailemalla itse tässä kiehtovassa maailmassa, kuin lukemalla kirjaa. Dragon Age: Origins on kuin meille valmiiksi visualisoitu loistava romaani, johon voimme uppoutua vähintäänkin yhtä suurella intohimolla, kuin kirjoihin. Sormusten Herra on vuorostaan historioineen varmasti hyvinkin pitkään mietitty kokonaisuus, joka tuotiin ihmisten tietoisuuteen kirjoina, ja myöhemmin myös kamalina lisenssipeleinä sun muina roskapeleinä.

Pointti on se, että tämä on varmasti melko kiistanalainen aihe keskustella. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut saavuttaa Sormusten Herra- sarjan fanittajien vihaa niskaani. Sormusten Herra on kuitenkin ollut minunkin ensikosketukseni fantasiaan, ja sitä suuresti kunnioitan.

Sormusten Herrasta ei ole annettu paljoa tietoa elokuvien, kirjojen tai pelien välityksellä minulaiselleni pulliaiselle. Se että tietää Keski-Maan todellisesta historiasta ym. vaatii syvempää perehtymistä Tolkienin tarinoihin. Dragon Agella olen saavuttanut jo melkoisesti tietoa kaikesta esim. Codexin avulla, jossa on ihan käsittämättömiä määriä faktaa lähes mistä tahansa.

Mainittakoon myös se, että Tolkienin tarinat ovat -niitä kliseimpiä- mahdollisia. Dragon Age on ottanut paljon vaikutteita tästä fantasia isästä muuntelemalla kokonaisuutta uniikimmaksi paketiksi.

Muistetaan nyt kuitenkin, että tuskin Tolkien-setämiehelläkään oli näitä kaikkia juttuja valmiina heti kättelyssä. Dragon Agesta on kuitenkin tullut vasta yksi peli ja pari peliä edeltävää kirjaa, joten maailmassa on vielä rakentamisen varaa.

Nimeomaan! Kuten totesin, Thedas ja koko maailma yleensäkin Dragon Agessa on vielä rakentuvassa vaiheessa. Sormusten Herra nakuteltiin paperille useiden vuosien työn tuloksena aikoja sitten.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

David Gaider haastattelu

Tosi hyvä David Gaider haastattelu missä hän kertoo storykirjoittamisesta.

(ps. mun piti tulla tänne xbox puolelle keskutelemaan dragon agesta ku keskutelu on niin laimee ps3 puoellla, ei kai haittaa?)

En minä missään nimessä halua moittia dragon agea tai sen maailmaa, sanon vain että Tolkienin luoma maailma on minun mielestä jotain erikoista.

Muistaako kukaan Baldurds gaten maailmaa, oliko silloinkin samoja keskusteluja kuin nyt? =)
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ja tosiaan tietoa on Dragon Agessa näin alkuunkin ihan sairaan paljon, sillä noiden Codexien lukemiseen vierähtää ihan järkyttävä määrä aikaa, jos ne kaikki haluaa koluta. Väitän myös kepeästi, että jo Originsiin on kirjoitettu enemmän tekstiä kuin koko ensimmäiseen LotR-kirjaan. Sanoin nyt näin varovasti, etten vain liioittelisi.

Bravo. Keski-Maa on kuitenkin Tokienin kivenvanha mielikuvituksen tuote, joka muovaantui miehen käsissä nykyiseen muottiinsa vuosien saatossa. Uskaltaisin vahvasti epäillä, että kyllä Dragon Age kehittyy vielä huomattavasti monipuolisemmaksi ja syventävämmäksi kokonaisuudeksi, joka saattaa vaikuttaa lähitulevaisuudessa vielä useiden pelien/kirjojen voimin. Selvennättäköön vielä, että DA on ollut kehityksessä 6-7 vuotta, ei useita kymmeniä vuosia, toisin kuin Tolkienin tarinat.

Mielestäni BioWaren kannattaisi pitää tästä uskomattomasta konsteptistaan kiinni kynsin ja hampain, kun kerran ovat jo näin mahtavan startin saaneet tälle luomukselleen. Rohkeasti saisivat vielä kehittää tätä maailmaa Tokienin tavoin! Ehkä jonain päivänä Dragon Age on vielä verrattavissa Sormusten Herraan koko olemuksensa voimin.
 
Ylös Bottom