Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]
Täysin samaa mieltä. Varsinkin pelin pääjuoni, jossa käydään kliseistä suurta pahaa vastaan on aivan uskomatonta schaissea. Jos sitä tarjottaisiin kirjan muodossa en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. Maailman luonnissa ollaan valovuosien päässä fantasia kirjallisuuden parhaista tekijöistä (Bakker, Martin, Kay yms.), mutta muihin pelimaailmoihin verrattessa Dragon Age on aivan selkeää kärki kastia. Tasoero esimerkiksi juuri kirjoihin on kuitenkin valtava.
Ei Dragon Agen maailma tarjoa mitään uutta hieman enemmän fantasiaa lukeneelle. Haltiat orjuutettuna/sorrettuna ei ole todellakaan mitään uutta (esim Witcher ja kuolemanportti). Mutta ei sillä ole hittoakaan väliä. Minun luomalle sankarilleni Ferelden on aivan tarpeeksi mielenkiintoinen paikka temmeltää. Ja vaikka pääjuoni onkin pökäle löytyy maailmasta paljon mielenkiintoista joka pitää pelikokemuksen kiinnostavana.
Pelinä Dragon Age on aivan A-luokan kamaa, vaikkei aivan ylläkkään Biowaren edellisen konsolisukupolven merkkiteoksien tasolle. Ei peli voi olla muuta kuin mestariteos, jos pelikello näyttää jo yli 100 tuntia ja toisen läpiipeluukerran lopulla miettii vain millaisella hahmolla seuraavan pelin aloittaa.
Jos jotain olisin kaivannut peliin paremmin tehtynä on nämä isot valinta kohdat. Tärkeissä paikoissa pelaajalla on kaksi vaihtoehtoa selvästi hyvä ja paha. Ikinä ei pelaaja joudu pohtimaan kumpi vaihtoehto on hyvä ja kumpi paha vaan se on aina selvää. Myös seuraukset ovat suorasukaisia, harvemmin tulee yllätyksiä että "Eihän tämän näin pitänyt mennä!". Witcherissä joutui miettimään välillä näissä valinnoissa päänsä puhki kun ikinä ei tiennyt mihin mikäkin päätös vaikutti tai kuinka kauas kantoisia seuraukset olivat. Päätökset eivät olleet selvästi hyviä tai pahoja.
Harvinaisen usein myös kiinnostavasti alkanut juonen kehittely ratkaistaan kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla tavalla "kaiken takana olikin demoni, joka kontrolloi sitä kaveria!".
Jos Dragon Age maistui, eikä ole vielä tutustunut PuuCeen Witcheriin niin kannattaa ehdottamasti korjata se virhe, jos vain mahdollisuus tarjoutuu.
Repslolei kai kukaan oikeasti usko noin? Vaikka peli onkin hyvä, ei siitä silti löydy mitään, mikä nostaisi sen muun fantasian yläpuolelle. Maailma, jossa elfit ampuvat jousilla, dorfit ryyppäävät ja ihmiset ovat universumin suurimpia kusipäitä jne...Oikeasti? Dragon age on kasa kaikkia mahdollisia fantasiakliseitä, joita ilman koko pelissä ei olisi sisältöä ollenkaan...
Täysin samaa mieltä. Varsinkin pelin pääjuoni, jossa käydään kliseistä suurta pahaa vastaan on aivan uskomatonta schaissea. Jos sitä tarjottaisiin kirjan muodossa en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. Maailman luonnissa ollaan valovuosien päässä fantasia kirjallisuuden parhaista tekijöistä (Bakker, Martin, Kay yms.), mutta muihin pelimaailmoihin verrattessa Dragon Age on aivan selkeää kärki kastia. Tasoero esimerkiksi juuri kirjoihin on kuitenkin valtava.
Ei Dragon Agen maailma tarjoa mitään uutta hieman enemmän fantasiaa lukeneelle. Haltiat orjuutettuna/sorrettuna ei ole todellakaan mitään uutta (esim Witcher ja kuolemanportti). Mutta ei sillä ole hittoakaan väliä. Minun luomalle sankarilleni Ferelden on aivan tarpeeksi mielenkiintoinen paikka temmeltää. Ja vaikka pääjuoni onkin pökäle löytyy maailmasta paljon mielenkiintoista joka pitää pelikokemuksen kiinnostavana.
Pelinä Dragon Age on aivan A-luokan kamaa, vaikkei aivan ylläkkään Biowaren edellisen konsolisukupolven merkkiteoksien tasolle. Ei peli voi olla muuta kuin mestariteos, jos pelikello näyttää jo yli 100 tuntia ja toisen läpiipeluukerran lopulla miettii vain millaisella hahmolla seuraavan pelin aloittaa.
Jos jotain olisin kaivannut peliin paremmin tehtynä on nämä isot valinta kohdat. Tärkeissä paikoissa pelaajalla on kaksi vaihtoehtoa selvästi hyvä ja paha. Ikinä ei pelaaja joudu pohtimaan kumpi vaihtoehto on hyvä ja kumpi paha vaan se on aina selvää. Myös seuraukset ovat suorasukaisia, harvemmin tulee yllätyksiä että "Eihän tämän näin pitänyt mennä!". Witcherissä joutui miettimään välillä näissä valinnoissa päänsä puhki kun ikinä ei tiennyt mihin mikäkin päätös vaikutti tai kuinka kauas kantoisia seuraukset olivat. Päätökset eivät olleet selvästi hyviä tai pahoja.
Harvinaisen usein myös kiinnostavasti alkanut juonen kehittely ratkaistaan kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla tavalla "kaiken takana olikin demoni, joka kontrolloi sitä kaveria!".
Jos Dragon Age maistui, eikä ole vielä tutustunut PuuCeen Witcheriin niin kannattaa ehdottamasti korjata se virhe, jos vain mahdollisuus tarjoutuu.