Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kuluttajansuojalaki (kysymykset ja tiedustelut)

Rippone

Member
Kysytään jos täällä olisi joku lakia osaava immeinen.

Tilanne:

Tilasin Anttilasta yhden jännä jutun ja sainkin tilalle n. 7 kertaa kalliimman jännän jutun ja tästä aiheesta muutama kysymys.

1. Voinko pitää itse tuotteen vai onko Anttilalla oikeus vaatia minua palauttaan tuote.

2. Jos pitää palauttaa niin kuka maksaa kulut. Matkat postiin lähetyksen ym.
Ja onko oikeutta vaatia jotain muuta korvauksia? :D

Ja sitten ne musta tuntuu vastaukset voi jättää kokonaan pois. Pelkkä faktaa pöytään kiitos.
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

Kysytään jos täällä olisi joku lakia osaava immeinen.

Tilanne:

Tilasin Anttilasta yhden jännä jutun ja sainkin tilalle n. 7 kertaa kalliimman jännän jutun ja tästä aiheesta muutama kysymys.

1. Voinko pitää itse tuotteen vai onko Anttilalla oikeus vaatia minua palauttaan tuote.

2. Jos pitää palauttaa niin kuka maksaa kulut. Matkat postiin lähetyksen ym.
Ja onko oikeutta vaatia jotain muuta korvauksia? :D

Ja sitten ne musta tuntuu vastaukset voi jättää kokonaan pois. Pelkkä faktaa pöytään kiitos.

Jos tietoisesti tiedät saaneesi arvokkaamman tuotteen kun mitä kaupan yhteydessä sovittu niin rikot lakia. Jos taas et tiedosta asiaa nii et riko lakia jos vaikka anttila pyytääkin myöhemmin korvausta kaupan väärin käsityksestä.

Jos olisin sinä niin epämoraalisena ihmisenä olisin vain hivenen hiljaa ja odottelisin kuuluuko anttilan suunnalta mitään asiasta. Luultavasti eivät tiedosta että ovat antaneet väärän tuotteen.

Moraalisena ihmisenä ilmoittaisin asiasta anttilaan vaikka tietäisin että asiasta ei minulle tulisikaan seuraamuksia.

Jos nyt palautatkin tuotteen niin et joudu kustantaan yhtää enempää kuin mitä alkuperäinen kauppa oli.
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

Kuluttajansuojalaki.

18 § (5.1.1994/16)
Virheen oikaisu

Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys ja tavaran arvo, jos se olisi sopimuksen mukainen, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa. (13.12.2001/1258)

Vaikka ostaja ei vaatisi virheen korjaamista tai virheetöntä tavaraa, myyjä saa omalla kustannuksellaan suorittaa tällaisen oikaisun, jos hän ostajan ilmoitettua virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen. Ostaja saa kieltäytyä virheen oikaisusta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa, tavaran arvon alenemista tai vaaraa siitä, että ostajalle aiheutuvat kustannukset jäävät korvaamatta, taikka jos kieltäytymiseen on muu erityinen syy.


Näkisin, että asia sisältyy tuohon pykälään. Ts on tapahtunut virhe, jos sinulle on toimitettu väärä tuote (tässä tapauksessa eduksesi). Myyjällä on oikeus vaatia tuote takaisin ja toimittaa alkuperäinen tilalle, mutta siitä ei saa aiheutua sinulle kustannuksia tai olennaista haittaa. Mikäli nyt ymmärsin siis kysymyksesi oikein..

Mutta kuten Donkameni totesi niin voipi olla, että jättämällä ilmoittamatta Anttilaan virheestä, niin voit syyllistyä rikoslain rikokseen nimeltä petos/lievä petos. (Mikäli Anttila huomaisi virheensä ja vaatisi rangaistusta).

Rikoslaki

1 § (24.8.1990/769)
Petos

Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

Olisi mielenkiintoista tietää, että mikähän tavara- tai asiaryhmä on kyseessä? Puhutaanko suuristakin summista?
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

Petokseen liittyy vahvasti tahallisuus. Jos tilasit mustekynän ja sait telkkarin, on tilanteesi huonompi kuin jos tilasit kotistereot ja saitkin huippustereot, jolloin et välttämättä "ymmärtänyt"/"huomannut" eroa.

Lukeeko kauppakuiteissa sen halvemman vai kalliimman tuotteen nimi?
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

Mutta mitä jos tuote on paketissa eikä käytetty?? Eli jos on tilattu joululahjaksi kaappiin odottamaan esimerkiksi? Ja mikä tälläisesssa on raja että voi vaatia väärää tavaraa takaisin? kuluttajallahan on ainakin yleensä se 14päivää palautus aikaa.
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

Joo eipä tästä nyt irtoa yhtään mitään ellet sano mitä tilasit, ja mitä sait.

Mitä noihin rajoihin tulee niin lievän petoksen vanhentumisaika taitaa olla sen 2v ja petoksesta 5v. Eiköhän se kauppa peri saataviaan vaikka vuoden päästä jos silloin huomaavat, että sait vaikka 400e töllön sijasta 3000e taulutelevision etkä ilmoittanut virheestä.
Ja tahallisuus täyttyy, kyllä ostaja tietää saiko hän tilaamansa tuotteen vaiko jonkun muun.

Jos nyt on hiemankin kalliimmasta asiasta kyse jolloin virhe on merkittävä niin eikö siitä nyt kannattaisi vain rehellisesti ilmoittaa. Tai sitten elät pelko perseessä seuraavat 5v, että jääkö kiinni. Nämä on näitä valintoja.
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

Kyllähän se hieman turhauttavalta tuntuu lähteä palauttamaan tavaraa varsinkin jos se on tilattu netin välityksellä ja kauppa on itse mokannut lähettämällä ostajalle väärän tuotteen. Eipä sitä hirveästi kuluttaja varmasti ole kiinnostunut lähettämään sitä takaisin tällaisessa tilanteessa, mutta kyllähän siihen sitten astuu kuvaan moraalikysymyskin ja mahdolliset jälkiseuraamukset. Eniten tuossa siltikin ärsyttää se, että kauppa menee sähläämään tavaroidensa kanssa ja kuluttajan pitäisi ruveta itse setvimään asiaa ja varsinkin kun asia on vielä näin päin, että ostaja on saanut kalliimman tavaran mitä alunperin piti.
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

Kysytään jos täällä olisi joku lakia osaava immeinen.

Tilanne:

Tilasin Anttilasta yhden jännä jutun ja sainkin tilalle n. 7 kertaa kalliimman jännän jutun ja tästä aiheesta muutama kysymys.

1. Voinko pitää itse tuotteen vai onko Anttilalla oikeus vaatia minua palauttaan tuote.

2. Jos pitää palauttaa niin kuka maksaa kulut. Matkat postiin lähetyksen ym.
Ja onko oikeutta vaatia jotain muuta korvauksia? :D

Ja sitten ne musta tuntuu vastaukset voi jättää kokonaan pois. Pelkkä faktaa pöytään kiitos.

1. Saat pitää tuotteen. Jos Anttila myöhemmin huomaa ja on kiinnostunut korjaamaan virheensä, niin voitte sopia asian korjaamisesta.
2. Kuluttajalle ei saa koitua kuluja. Hakevat ovelta tai jos muuta sovit niin saat mahdolliset postikulut ja matkakulut heiltä. Siis lain mukaan. Mutta sopikaa mitä haluatte.

Yleisesti: jos sinulle jotain postiin saapuu mitä et ole tilannut niin et siitä joudu maksamaankaan. Palauttamaan ehkä :) Ja edelleen - et joudu maksamaan palautuksesta tai siitä johtuvista kuluista.
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

1. Saat pitää tuotteen. Jos Anttila myöhemmin huomaa ja on kiinnostunut korjaamaan virheensä, niin voitte sopia asian korjaamisesta.
2. Kuluttajalle ei saa koitua kuluja. Hakevat ovelta tai jos muuta sovit niin saat mahdolliset postikulut ja matkakulut heiltä. Siis lain mukaan. Mutta sopikaa mitä haluatte.

Yleisesti: jos sinulle jotain postiin saapuu mitä et ole tilannut niin et siitä joudu maksamaankaan. Palauttamaan ehkä :) Ja edelleen - et joudu maksamaan palautuksesta tai siitä johtuvista kuluista.


Juurikin näin.

Mutta se nyt on sanomattakin selvää että ennen pitkää ne alkaa kysellä sen tavaran perään jonka nyt vahingossa sait.
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

1. Saat pitää tuotteen. Jos Anttila myöhemmin huomaa ja on kiinnostunut korjaamaan virheensä, niin voitte sopia asian korjaamisesta.
2. Kuluttajalle ei saa koitua kuluja. Hakevat ovelta tai jos muuta sovit niin saat mahdolliset postikulut ja matkakulut heiltä. Siis lain mukaan. Mutta sopikaa mitä haluatte.

Yleisesti: jos sinulle jotain postiin saapuu mitä et ole tilannut niin et siitä joudu maksamaankaan. Palauttamaan ehkä :) Ja edelleen - et joudu maksamaan palautuksesta tai siitä johtuvista kuluista.

Eli jos paketti olisi viety Ranualle mökille niin Anttila on velvollinen maksamaan Taxi-matkan: Mänttä-Ranua-Mänttä jos siis haluaa väärän tavaran takaisin ;)
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki

Eli jos paketti olisi viety Ranualle mökille niin Anttila on velvollinen maksamaan Taxi-matkan: Mänttä-Ranua-Mänttä jos siis haluaa väärän tavaran takaisin ;)

tai jos vaikka tuotteesi hajoaisi käyttökelvottomaksi? niinhän voi käydä, niin sittenhän se periaatteessa on Anttilan oma moka ja kärsittävä menetys :confused:
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki (kysymykset ja tiedustelut)

Nyt sitten on ilmoitettu Anttilaan ja päätöstä asiaan odotetaan.
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki (kysymykset ja tiedustelut)

Halu vältää tulevat hankaluudet tai vain rehti mies?

Jos rehellisen syyn haluatte kuulla niin:

Tuote oli tilattu mutsin nimellä. Jos olisi ollut omalla niin olisin odottanut vielä ainakin pari viikkoa :D
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki (kysymykset ja tiedustelut)

JIPPIJAI JEE!!! Saan pitää tuotteen!!! :D :D Kanta-asiakas etuja! Jee!
Pikkaisen nopeaa toimintaa Anttilan asiakas palvelulta!
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki (kysymykset ja tiedustelut)

Tilasin Epsonin tulostimen(siskon pojalle lahjaksi) oli puoleen hintaan n100 toimituksen kanssa ja tilalle tuli tämä:

DTK Tietokoneet

Takuuta ei voitu myöntää.

Ja siis olen tilannut aikas paljon Anttilasta tavaraa parin viime vuoden aikan(mutsin nimellä) niin tuo ns. kanta-asiakas etu =)
 
Vastaus: Kuluttajansuojalaki (kysymykset ja tiedustelut)

Tilasin Epsonin tulostimen(siskon pojalle lahjaksi) oli puoleen hintaan n100 toimituksen kanssa ja tilalle tuli tämä:

DTK Tietokoneet

Takuuta ei voitu myöntää.

Ja siis olen tilannut aikas paljon Anttilasta tavaraa parin viime vuoden aikan(mutsin nimellä) niin tuo ns. kanta-asiakas etu =)

Rehellisyys palkitaan ;)
 
Ylös Bottom