Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)
Tiger 11:sta ei tietääkseni ole siirrytty wii tasoisiin graffoihin!?
Tässä varmastikin viittattiin siihen, että liikkeentunnistusominaisuudet on portattu lähes sellaisenaan, eikä Moven täyttä potentiaalia ole hyödynnetty.
... mutta pelinä sports championssii ja heavy rainii lukuunottamatta ovat huonoja...
Ei pidä unohtaa esimerkiksi Tumblea eikä Flight Control HD:tä. Eikä se RE5:kään pelinä todennäköisesti ihan huono ole, vaikka päälle on Move-kontrollit laitettu.
RE 5 gold edition < RE 4 wii edition tuosta voin sanoa, oman mielipiteeni, että re 5:ssä ohjaus on melkein sama kuin 4:ssä wiillä, mutta pieniä pelillisiä eroja kuten "realtime weapon change" on mukana vitosessa ja sisältö on rautaa ressa 4:ssä verrattuna ressa viiteen.
Kuulun tässäkin taas siihen eriävään koulukuntaan. RE4:ä olen pelannut vain PS2-versionakin ja sekin jäi kesken. Vaikka se olikin ihan hyvä peli, jossain noin pelin puolivälin paikkeilla into vaan loppui, enkä ole siihen sen koommin enää palannut. (Ja ihan turha vetää mitään "olisit pelannut Wii-versiota, se on paras, PS2-versio on ihan huono" -korttia esiin.)
RE5:tä en ole Movella vielä edes aloittanut, ja ainoa kokemukseni pelistä on PS3/X360-demoista. En pitänyt siitä silloin, mutta hypen ja hehkutuksen vuoksi lopulta annoin periksi ja ostin PS3-version alennusmyynneistä. Tosin koskaan en ehtinyt edes muoveista ottaa, kun jo laitoin Gold Editionin tilaukseen... Jos sekään ei iske, en usko syyttäväni ainakaan Move-kontrolleja, vaan yksinkertaisesti liian kankeaa ja vanhahtavaa pelimekaniikkaa.
Sonylla meni varmasti aikaa järkätä kaikki pelit tähän syksyyn ja joulumarkkinoille, joten 2011 odotan, että on aika hiljaista move rintamalla

.
Wikin Move-pelilistauksesta nopeasti laskin, että peräti 26 pelillä oli julkaisuajankohtana TBA tai 2011. Osa TBA-peleistä toki ilmestyy vielä tämän vuoden puolella, mutta jo nyt on siis tiedossa ainakin 54 Movea tukevaa peliä. Luulisi sillä pääsevän alkuun.
Ja sitten tulee Zelda Skyward sword pistetään vuonna 2011 sorcery sitä vastaan ja katsotaan sitten kumpi on parempi
Appelsiineja ja orankeja on kevyesti turha verrata toisiinsa. Etenkin kun kumpaakaan ei ole edes julkaistu. Ja edelleenkin, jos toinen peli osoittautuu erinomaiseksi ja toinen "vain hyväksi", on se toinenkin silti hyvä peli. Tai jos toinen on susihuono, ja toinen vain huono, ei se paremmuus taida hirveästi lämmittää.
Mutta joo, otetaanpa tähän loppuun hieman avautumista. Tässä on ilmassa taas turhan vahvasti sitä ajatusmaailmaa, että kun jokin peli on jo joskus Wiillä julkaistu, on se automaattisesti paras, ja Move-versio ei voi enää tuoda mitään oleellista uutta. Niinpä sen täytyy olla automaattisesti huono. Näinhän asia ei kuitenkaan ole. Jos ei kertakaikkiaan ole aiempaa vertailukohtaa, on se ainoa versio näin ollen kyseiselle pelaajalle "paras". Se ei kuitenkaan tarkoita, että peli olisi samalla myös hyvä. Se voi olla hyvinkin huono, mutta ennen kuin kyseinen pelaaja kokeilee muita versioita, Move-versio on hänen ainoa näkemyksensä. Sitä eivät tilastot ja muiden mielipiteet voi muuttaa.
Minusta tuntuu, että joillain on tästä huolimatta sellainen asenne, että heidän versionsa on Paras ja Oikea, ja kaikki muut mielipiteet ovat vääriä. "Kyllä minä tiedän, minä olen pelannut näitä Wiillä jo vuosia, joten minun ei edes tarvitse koskeakaan koko Moveen tietääkseni, että se on huono, ja jos joku muuta väittää, on väärässä." Ihan yhtä väärä asenne on toki yrittää tuputtaa Movea/Kinectiä "tää on parasta ikinä, muut kyykkyyn" -otteella.
Tämä on ihan samanlaista turhaa vääntämistä kuin PS3/X360-multiplattareiden kanssa. Jos joku haluaa sitä teknisesti heikompaa versiota pelata (ihan vain jo vaikka siitä syystä, ettei omista kuin yhden konsolin), se hänelle suotakoon sen sijaan, että tullaan pöyhkeänä latistamaan fiilistä "mun versiopa on parempi eli paras" -viesteillä. Vaikkei tuollaista suoraan sanoisikaan, rivien välistä se asenne paistaa silti.
Luulisi, että monivuotisen Wii-pelaajan ei tarvitsisi tuntea oloaan uhatuksi Moven (tai Kinectin) kanssakaan. Eikä varsinkaan sen vuoksi tarvitse tulla pilaamaan muiden fiilistä vähättelemällä laitteen ominaisuuksia, sen pelejä ja mitä ikinä. Kevin Butler julistikin asian hienosti E3-messupuheessaan:
Look at it this way—if you’ve got an awesome girlfriend, and then someone else gets an awesome girlfriend, you know who wins? Everyone... because every gamer is a true gamer. Motion gamers, sitting gamers, everyone. And though we may pledge fanboy allegiances to different flags, deep down inside we all serve one master, one king, and his name is gaming! Forever may he reign!