Vastaus: Metacriticin arvo
Siis miksi pelaisin lisää, kun jo totesin kontrollien olevan epätarkat Wii Sportsin nyrkkeilypeliin viitaten..? Ei hirveästi motivoi käyttämään enempää aikaa, kun tuntee kontrollien falskaavan ilman sen korjausmahdollisuutta. Tuskinpa Nintendo olisi lähtenyt kehittämään Wii motion plussaa mikäli heidän mielestään kontrollit olisivat olleet riittävän tarkat.
Jos haluat ymmärtää miksi sitä Sportsia niin kovasti kehutaan, niin uudelleentutustuminen voisi auttaa avaamaan ohjauksen hienovaraisempia puolia. Ei minullakaan nyrkkeily aluksi mennyt kovinkaan hyvin, mutta lisää pelaamalla taidot paranivat. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta tehdä näin, kunhan kommentoin että et välttämättä päässyt Sportsin ytimeen kiinni.
Arvostelijoilla sen sijaan pitäisi olla "velvollisuus" yrittää uudelleen senkin jälkeen kun ensimmäinen nyrkkeilymatsi ei mene ihan putkeen, tai kun tennis ei tunnu toimivan sohvalla istuen. Näiden ammattilaisten pitäisi ruotia pelit kunnolla, ja julkaisun aikaan tulleista arvosteluista välittyy selvästi, että Sportsiin ei ole laitettu sitä
pitkäaikaista pelipanostusta jonka se vaatii, että pelistä alkaa päästä perille vähän syvällisemmällä tasolla kuin "keilailu on kivaa".
Penny Arcaden
strippi ja siihen liittyvä
kommentaari valoittavat silloista tilannetta:
As regards the comic, yes: I fear that Toolbox Syndrome will run rampant on the new system. If you're by yourself in your basement, conserving your energy for marathon Metroid sessions or whatever is a noble tactic. But WiiSports Tennis in particular is vastly improved by a willingness to truly own one's play experience. And, taking the software library in aggregate, I doubt it will be unique.
Motionplus on Nintendon ennalta toteutettu vastine Sonyn ja MS:n liiketunnistustekniikoille, joiden Nintendo (ja käytännössä kaikki muutkin) tiesivät olevan tulossa. En voi vielä itse sanoa sen tarpeellisuudesta tai hyödystä mitään, mutta pelaajat ovat sitä kehuneet. Reggie tai joku on vahvistanut, että Motionplussaa ei ollut edes olemassa Wiin julkaisussa - vasta tekniikan kehittyminen teki lisävarusteesta käytännöllisen. Tulkitse sitä miten haluat, menee kuitenkin jo aika offiksi.
Arvostelujahan tulee luonnollisesti lisää, jolloin Gamepron antaman 70-arvosanan merkitys pienenee, kuten oli jo todettu. Mitä olen Neogafin threadia selaillut ja arvosteluja pelistä lukenut, niin tuo 70 on aika oikeutettu arvosana pelille.
Entäpä 3½/5? Onko kolme ja puoli tähteä viidestä sama kuin 70 pistettä? Vastaako sen arvostelun alkuperäistä sävyä? Miten Metacritic voi arvioida arvostelun painotusta, kun se on niin sekavasti kirjoitettu? Miten pystyt pelaamatta päättämään, että jokin on sopiva arvosana pelille tai ei? Minulle Metascoret ovat ihan täyttä arpapeliä, enkä minä voi niitä katsomalla tietää, sopiiko jokin peli minulle vai ei. Sama pätee Conduitiin, on aivan täysin mahdollista että se ei vastaakaan odotuksiini, mutta pelaamatta en voi oikeasti tietää sitä.
Ja millä tavalla ne pisteet varsinaisesti tasoittuvat? Mitä jos edes joka viides arvostelu on hutiloidusti tehty kuten tämä GamePron? Mitä jos Conduitista tulee Wiin vastine
Blackille, jonka pisteet vaihtelevat väliltä 100-40, edustaako silloin yksittäisen pelaajan mielipidettä varmasti se "keskiarvo" kun arvostelijoilla on aivan täysin vastakkaisia mielipiteitä pelistä? Mitkä näistä arvosteluista ovat luotettavia ja mitkä eivät? Mitä arvosanoja Metacritic on muokannut ja mitkä on laitettu sivulle suoraan? Millä perusteella Metacritic on valinnut lainaukset, ovatko ne edustavia koko tekstistä? Lopulta sitä tietoa täytyy aina lähteä hakemaan muualta, ja kiinnostaako siinä vaiheessa edes avata sitä Metacritic-sivustoa jotta voi klikata itsensä eToychestiin tai jonnekin muulle tusinasivustolle, jotta voisi nähdä kuka tuntematon pelin on arvostellut ja millä perusteilla? Missä vaiheessa tämä on järkevämpää kuin siihen peliin tutustuminen oman mielenkiinnon mukaan?