Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metacriticin arvo

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jooseppi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Metacriticin arvo

En edelleenkään näe yksittäisissä tai muutamissa huonoissa arvosteluissa järjestelmällistä Wii-sortoa. Netissä on tuhansia arvosteluja, joten sieltä löytää mitä haluaa löytää. En ole Wii-dissauksiin niin systemaattisesti törmännyt, että ne mitenkään leimaisivat Wii-arvosteluja. Ja jos puhutaan metasta, niin yksittäiset ammattitaidottomat arvostelun eivät pisteitä hetkauta mihinkään.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Tuo GamePron Conduit-arvostelu on välillä aika ihmeellistä kamaa, miksi lukea tuon tasoista "ammattitekstiä" kun keskiverto foorumipostaajakin saa aikaan koherentimpaa tekstiä - riippumatta siitä, mikä mielipide taustalla on. :)

Vai johtuisiko Wii Sportsin heikot arvosanat yksinkertaisesti siitä, että peli on itsessään kasa pieniä minipelejä ilman varsinaista syvyyttä? Itsekin tykkäsin hetken aikaa Wii sportsin tenniksestä, pettymys olikin suuri kun pelkällä ajoituksella oli vain väliä ilman kierteiden suomia hienouksia. Iskuvoiman tunnistuskin oli hieman niin ja näin.

Siis hyviä pelejä yleisesti ottaen vai pelkästään Nintendon nimiin vannovien silmissä?

Jaa-a... minulla on tällä hetkellä n. 10 konsolia neljältä eri valmistajalta ja myös pelikäytössä toimiva PC, ja peliuran aikana käsien kautta käynyt vähintään 10 konsolia lisää, ja minusta Wii ja sen pelivalikoima oikeasti ovat erinomaisia. Mutta hetkonen, tämähän alkaa kuulostaa joltain toiselta ketjulta...

Kommenttisi Wii Sportsista taas havainnollistavat mikä oli pielessä Sportsin arvosteluissa: peliä pelattiin hetki, arvostelijat eivät nähneet syvyyttä eivätkä tutkineet kunnolla ohjauksen monipuolisuutta, ja sen perusteella lätkäistiin arvosanat. Wii Sports on yhä hämmästyttävän syvällinen ja monipuolinen peli, ei mitään vastaavaa löydy esim. Raving Rabbidsista joka on oikeasti varsinainen minipelikokoelma, vaikka varsin hauska onkin. Silti arvostelijat niputtivat nämä samaan kasaan omien ennakkokäsitystensä ja summittaisen rakenteen perusteella, eivätkä selvästikään peliin ja sen pelattavuuteen tutustumalla. Sinäkin varmasti löytäisit Wii Sportsista sitä syvyyttä jos pelaisit lisää.

Ja jos puhutaan metasta, niin yksittäiset ammattitaidottomat arvostelun eivät pisteitä hetkauta mihinkään.

Eli järjestelmä korjaa itsensä, ei haittaa jos mukana onkin huonoja arvosteluja. Kuinka suuri osa niitä saa olla? Tällä hetkellä GamePron arvostelu määrää 20 % The Conduitin Metascoresta. Ja pistemäärä ei edes eroa paljon muista arvosteluista, vaikka nyt alin sattuu olemaankin, joten mitä haittaa jos menee vähän lappeelleen? Ei tässä ole selvästikään mitään ongelmaa, parempi katsoa Metasta jokin vähän sinnepäin -numero kuin luottaa omaan makuunsa tai muihin pelaajiin...
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Eli järjestelmä korjaa itsensä, ei haittaa jos mukana onkin huonoja arvosteluja. Kuinka suuri osa niitä saa olla? Tällä hetkellä GamePron arvostelu määrää 20 % The Conduitin Metascoresta. Ja pistemäärä ei edes eroa paljon muista arvosteluista, vaikka nyt alin sattuu olemaankin, joten mitä haittaa jos menee vähän lappeelleen? Ei tässä ole selvästikään mitään ongelmaa, parempi katsoa Metasta jokin vähän sinnepäin -numero kuin luottaa omaan makuunsa tai muihin pelaajiin...

Älä laita sanoja suuhuni. Jokainen viestisi väitteistä on kumottu/käsitelty jo ketjussa aikaisemmin, joten jäljelle jää vain se, mitä viesti kertoo sinusta.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Älä laita sanoja suuhuni. Jokainen viestisi väitteistä on kumottu/käsitelty jo ketjussa aikaisemmin, joten jäljelle jää vain se, mitä viesti kertoo sinusta.

Jos yksittäinen arvostelu "ei hetkauta pisteitä mitenkään" ja tämä GamePron "erikoinen" arvostelu sattuu määrittelemään 20 % Metascoresta pelin julkaisupäivänä... niin en yritä laittaa sanoja suuhusi mutta ihmettelen kyllä että mistä tilastomatematiikasta mahdoit aiemmin puhua.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Dissaaminen oli ehkä väärä sanavalinta, mutta tarkoitin siis tätä perinteistä löpinää ja pakollista mainintaa, jossa HD-grafiikoiden puute mainitaan arvostelussa vaikka Wiillä ei ole mahdollisuutta siihen.
.

Jotenkin tässä on mennyt ohi myös se että isoveli-konsoleiden grafiikka tuo peleihin muutakin kuin silmäkarkkia. On vaikea kuvitella Bioshockin/Dead Spacen/Oblivionin tunnelmaa Wiillä. Se on aika iso menetys vaikka sitä katsoo mistä suunnasta.

Voihan se olla että jossain arvosteluissa ohjauksia moititaan turhankin paljon ja asiaan ei ole perehdytty, mutta tuntuu että joissain tapauksissa Nintendoa rakastavat pelaajat näkevät omat pelinsä noin 15 pistettä parempana kuin mitä ne todellisuudessa on. Tämä ilmiö tietysti löytyy kilpaileviltakin konsoleilta (Resistance on Haloa parempi, Protype nakittaa Infamousin esim.), mutta kärjistyy Nintendon peleistä puhuttaessa. Jos pelimedioiden arvostelutaulukko kuitenkin peli toisensa jälkeen näyttää 60-70 pistettä, voisiko kyseessä kuitenkin olla kohtuullisen keskiverto peli, sen sijaan että puhuttaisiin mestariteoksesta?

Conduitista esimerkiksi ei videoiden perusteella saa mestariteosta vaikka ohjaus olisi maailman historian paras. Jos tattiohjausta haukkuu, ei osaa tateilla pelata. Aika monessa räiskintäpelissä kun sattuu olemaan erinomainen ohjaus joka tekee pelistä miellyttävää, mitä sen on kai tarkoitus tehdäkin. Keskiverrolta näyttävä "seen this a million times" -räiskintä on todennäköisesti keskiverto, vaikka ohjauksen pystyisi kustomoimaan kuinka moneen kertaan. Omalta näkökulmalta katsottuna jos Metacritic täyttyy n.75-80 pisteen arvosteluista Conduitin kohdalla niin tulos vaikuttaa varsin järkevältä eikä mitenkään ihmeelliseltä. Tavalliselta räiskintäpeliltä se näyttää, ellei sitten juoni pääse yllättämään totaalisesti mahtavuudellaan. Se että ohjausta ei tällä kertaa ole tyritty, ei tee siitä klassikkoa.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Kommenttisi Wii Sportsista taas havainnollistavat mikä oli pielessä Sportsin arvosteluissa: peliä pelattiin hetki, arvostelijat eivät nähneet syvyyttä eivätkä tutkineet kunnolla ohjauksen monipuolisuutta, ja sen perusteella lätkäistiin arvosanat. Wii Sports on yhä hämmästyttävän syvällinen ja monipuolinen peli, ei mitään vastaavaa löydy esim. Raving Rabbidsista joka on oikeasti varsinainen minipelikokoelma, vaikka varsin hauska onkin. Silti arvostelijat niputtivat nämä samaan kasaan omien ennakkokäsitystensä ja summittaisen rakenteen perusteella, eivätkä selvästikään peliin ja sen pelattavuuteen tutustumalla. Sinäkin varmasti löytäisit Wii Sportsista sitä syvyyttä jos pelaisit lisää.

Siis miksi pelaisin lisää, kun jo totesin kontrollien olevan epätarkat Wii Sportsin nyrkkeilypeliin viitaten..? Ei hirveästi motivoi käyttämään enempää aikaa, kun tuntee kontrollien falskaavan ilman sen korjausmahdollisuutta. Tuskinpa Nintendo olisi lähtenyt kehittämään Wii motion plussaa mikäli heidän mielestään kontrollit olisivat olleet riittävän tarkat.


Eli järjestelmä korjaa itsensä, ei haittaa jos mukana onkin huonoja arvosteluja. Kuinka suuri osa niitä saa olla? Tällä hetkellä GamePron arvostelu määrää 20 % The Conduitin Metascoresta. Ja pistemäärä ei edes eroa paljon muista arvosteluista, vaikka nyt alin sattuu olemaankin, joten mitä haittaa jos menee vähän lappeelleen? Ei tässä ole selvästikään mitään ongelmaa, parempi katsoa Metasta jokin vähän sinnepäin -numero kuin luottaa omaan makuunsa tai muihin pelaajiin...

Arvostelujahan tulee luonnollisesti lisää, jolloin Gamepron antaman 70-arvosanan merkitys pienenee, kuten oli jo todettu. Mitä olen Neogafin threadia selaillut ja arvosteluja pelistä lukenut, niin tuo 70 on aika oikeutettu arvosana pelille.

Itse pelihän on todella suoraviivainen räiskintä ilman sen kummempia krumeluureja. Nykytarjontaan verrattuna peli on auttamattoman vanhanaikainen yksin- ja moninpelin osalta. Pelin ainoa valopilkku on kontrollit ja niiden kustomoitavuus. Jospa sitten the Grinder pärjäisi paremmin.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

joissain tapauksissa Nintendoa rakastavat pelaajat näkevät omat pelinsä noin 15 pistettä parempana kuin mitä ne todellisuudessa on. Tämä ilmiö tietysti löytyy kilpaileviltakin konsoleilta (Resistance on Haloa parempi, Protype nakittaa Infamousin esim.), mutta kärjistyy Nintendon peleistä puhuttaessa.

En allekirjoita että tämä kärjistyisi Nintendon peleistä puhuttaessa (puuttuu todisteet), mutta muuten samoilla fiiliksillä. Paitsi että pelihän on niin hyvä kuin se mieluisellaan ja pelaamallaan konsolillaan tuntuu. PlayStationiin keskittyvät sivustot ja Xboxiin keskittyvät sivustot ovat varmaankin yhtä luotettavia lähteitä kuin vaikkapa Nintendo Life.

Ja The Conduitista ei ollutkaan tarkoitus aloittaa väittelyä, että onko se hyvä FPS vai eikö. Gamepron arvostelu vain keskittyi aika kummallisiin seikkoihin, jonka näkee sivustolla arvostelun aiheuttamissa kommenteissa. Samanlaiseltahan The Conduit näyttää kuin monet muutkin, enkä henkilökohtaisesti ole kohdannut genressä Soldier of Fortunen voittajaa, jota taas pelasin aikoinaan Winen kautta Linuxilla ;)
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Siis miksi pelaisin lisää, kun jo totesin kontrollien olevan epätarkat Wii Sportsin nyrkkeilypeliin viitaten..? Ei hirveästi motivoi käyttämään enempää aikaa, kun tuntee kontrollien falskaavan ilman sen korjausmahdollisuutta. Tuskinpa Nintendo olisi lähtenyt kehittämään Wii motion plussaa mikäli heidän mielestään kontrollit olisivat olleet riittävän tarkat.

Jos haluat ymmärtää miksi sitä Sportsia niin kovasti kehutaan, niin uudelleentutustuminen voisi auttaa avaamaan ohjauksen hienovaraisempia puolia. Ei minullakaan nyrkkeily aluksi mennyt kovinkaan hyvin, mutta lisää pelaamalla taidot paranivat. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta tehdä näin, kunhan kommentoin että et välttämättä päässyt Sportsin ytimeen kiinni.

Arvostelijoilla sen sijaan pitäisi olla "velvollisuus" yrittää uudelleen senkin jälkeen kun ensimmäinen nyrkkeilymatsi ei mene ihan putkeen, tai kun tennis ei tunnu toimivan sohvalla istuen. Näiden ammattilaisten pitäisi ruotia pelit kunnolla, ja julkaisun aikaan tulleista arvosteluista välittyy selvästi, että Sportsiin ei ole laitettu sitä pitkäaikaista pelipanostusta jonka se vaatii, että pelistä alkaa päästä perille vähän syvällisemmällä tasolla kuin "keilailu on kivaa".

Penny Arcaden strippi ja siihen liittyvä kommentaari valoittavat silloista tilannetta:

As regards the comic, yes: I fear that Toolbox Syndrome will run rampant on the new system. If you're by yourself in your basement, conserving your energy for marathon Metroid sessions or whatever is a noble tactic. But WiiSports Tennis in particular is vastly improved by a willingness to truly own one's play experience. And, taking the software library in aggregate, I doubt it will be unique.

Motionplus on Nintendon ennalta toteutettu vastine Sonyn ja MS:n liiketunnistustekniikoille, joiden Nintendo (ja käytännössä kaikki muutkin) tiesivät olevan tulossa. En voi vielä itse sanoa sen tarpeellisuudesta tai hyödystä mitään, mutta pelaajat ovat sitä kehuneet. Reggie tai joku on vahvistanut, että Motionplussaa ei ollut edes olemassa Wiin julkaisussa - vasta tekniikan kehittyminen teki lisävarusteesta käytännöllisen. Tulkitse sitä miten haluat, menee kuitenkin jo aika offiksi.

Arvostelujahan tulee luonnollisesti lisää, jolloin Gamepron antaman 70-arvosanan merkitys pienenee, kuten oli jo todettu. Mitä olen Neogafin threadia selaillut ja arvosteluja pelistä lukenut, niin tuo 70 on aika oikeutettu arvosana pelille.

Entäpä 3½/5? Onko kolme ja puoli tähteä viidestä sama kuin 70 pistettä? Vastaako sen arvostelun alkuperäistä sävyä? Miten Metacritic voi arvioida arvostelun painotusta, kun se on niin sekavasti kirjoitettu? Miten pystyt pelaamatta päättämään, että jokin on sopiva arvosana pelille tai ei? Minulle Metascoret ovat ihan täyttä arpapeliä, enkä minä voi niitä katsomalla tietää, sopiiko jokin peli minulle vai ei. Sama pätee Conduitiin, on aivan täysin mahdollista että se ei vastaakaan odotuksiini, mutta pelaamatta en voi oikeasti tietää sitä.

Ja millä tavalla ne pisteet varsinaisesti tasoittuvat? Mitä jos edes joka viides arvostelu on hutiloidusti tehty kuten tämä GamePron? Mitä jos Conduitista tulee Wiin vastine Blackille, jonka pisteet vaihtelevat väliltä 100-40, edustaako silloin yksittäisen pelaajan mielipidettä varmasti se "keskiarvo" kun arvostelijoilla on aivan täysin vastakkaisia mielipiteitä pelistä? Mitkä näistä arvosteluista ovat luotettavia ja mitkä eivät? Mitä arvosanoja Metacritic on muokannut ja mitkä on laitettu sivulle suoraan? Millä perusteella Metacritic on valinnut lainaukset, ovatko ne edustavia koko tekstistä? Lopulta sitä tietoa täytyy aina lähteä hakemaan muualta, ja kiinnostaako siinä vaiheessa edes avata sitä Metacritic-sivustoa jotta voi klikata itsensä eToychestiin tai jonnekin muulle tusinasivustolle, jotta voisi nähdä kuka tuntematon pelin on arvostellut ja millä perusteilla? Missä vaiheessa tämä on järkevämpää kuin siihen peliin tutustuminen oman mielenkiinnon mukaan?
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Siis miksi pelaisin lisää, kun jo totesin kontrollien olevan epätarkat Wii Sportsin nyrkkeilypeliin viitaten..? Ei hirveästi motivoi käyttämään enempää aikaa, kun tuntee kontrollien falskaavan ilman sen korjausmahdollisuutta. Tuskinpa Nintendo olisi lähtenyt kehittämään Wii motion plussaa mikäli heidän mielestään kontrollit olisivat olleet riittävän tarkat.

Jos haluat ymmärtää miksi sitä Sportsia niin kovasti kehutaan, niin uudelleentutustuminen voisi auttaa avaamaan ohjauksen hienovaraisempia puolia. Ei minullakaan nyrkkeily aluksi mennyt kovinkaan hyvin, mutta lisää pelaamalla taidot paranivat. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta tehdä näin, kunhan kommentoin että et välttämättä päässyt Sportsin ytimeen kiinni.

Arvostelijoilla sen sijaan pitäisi olla "velvollisuus" yrittää uudelleen senkin jälkeen kun ensimmäinen nyrkkeilymatsi ei mene ihan putkeen, tai kun tennis ei tunnu toimivan sohvalla istuen. Näiden ammattilaisten pitäisi ruotia pelit kunnolla, ja julkaisun aikaan tulleista arvosteluista välittyy selvästi, että Sportsiin ei ole laitettu sitä pitkäaikaista pelipanostusta jonka se vaatii, että pelistä alkaa päästä perille vähän syvällisemmällä tasolla kuin "keilailu on kivaa".

Penny Arcaden strippi ja siihen liittyvä kommentaari valoittavat silloista tilannetta:

As regards the comic, yes: I fear that Toolbox Syndrome will run rampant on the new system. If you're by yourself in your basement, conserving your energy for marathon Metroid sessions or whatever is a noble tactic. But WiiSports Tennis in particular is vastly improved by a willingness to truly own one's play experience. And, taking the software library in aggregate, I doubt it will be unique.

Motionplus on Nintendon ennalta toteutettu vastine Sonyn ja MS:n liiketunnistustekniikoille, joiden Nintendo (ja käytännössä kaikki muutkin) tiesivät olevan tulossa. En voi vielä itse sanoa sen tarpeellisuudesta tai hyödystä mitään, mutta pelaajat ovat sitä kehuneet. Reggie tai joku on vahvistanut, että Motionplussaa ei ollut edes olemassa Wiin julkaisussa - vasta tekniikan kehittyminen teki lisävarusteesta käytännöllisen. Tulkitse sitä miten haluat, menee kuitenkin jo aika offiksi.

Arvostelujahan tulee luonnollisesti lisää, jolloin Gamepron antaman 70-arvosanan merkitys pienenee, kuten oli jo todettu. Mitä olen Neogafin threadia selaillut ja arvosteluja pelistä lukenut, niin tuo 70 on aika oikeutettu arvosana pelille.

Entäpä 3½/5? Onko kolme ja puoli tähteä viidestä sama kuin 70 pistettä? Vastaako sen arvostelun alkuperäistä sävyä? Miten Metacritic voi arvioida arvostelun painotusta, kun se on niin sekavasti kirjoitettu? Miten pystyt pelaamatta päättämään, että jokin on sopiva arvosana pelille tai ei? Minulle Metascoret ovat ihan täyttä arpapeliä, enkä minä voi niitä katsomalla tietää, sopiiko jokin peli minulle vai ei. Sama pätee Conduitiin, on aivan täysin mahdollista että se ei vastaakaan odotuksiini, mutta pelaamatta en voi oikeasti tietää sitä.

Ja millä tavalla ne pisteet varsinaisesti tasoittuvat? Mitä jos edes joka viides arvostelu on hutiloidusti tehty kuten tämä GamePron? Mitä jos Conduitista tulee Wiin vastine Blackille, jonka pisteet vaihtelevat väliltä 100-40, edustaako silloin yksittäisen pelaajan mielipidettä varmasti se "keskiarvo" kun arvostelijoilla on aivan täysin vastakkaisia mielipiteitä pelistä? Mitkä näistä arvosteluista ovat luotettavia ja mitkä eivät? Mitä arvosanoja Metacritic on muokannut ja mitkä on laitettu sivulle suoraan? Millä perusteella Metacritic on valinnut lainaukset, ovatko ne edustavia koko tekstistä? Lopulta sitä tietoa täytyy aina lähteä hakemaan muualta, ja kiinnostaako siinä vaiheessa edes avata sitä Metacritic-sivustoa jotta voi klikata itsensä eToychestiin tai jonnekin muulle tusinasivustolle, jotta voisi nähdä kuka tuntematon pelin on arvostellut ja millä perusteilla? Missä vaiheessa tämä on järkevämpää kuin siihen peliin tutustuminen oman mielenkiinnon mukaan?
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Jotenkin tässä on mennyt ohi myös se että isoveli-konsoleiden grafiikka tuo peleihin muutakin kuin silmäkarkkia. On vaikea kuvitella Bioshockin/Dead Spacen/Oblivionin tunnelmaa Wiillä. Se on aika iso menetys vaikka sitä katsoo mistä suunnasta.

No en tiedä kuules, esimerkiksi Metroid Prime 3 on tunnelmaltaan erittäin hyvä. Ja suurin syy siihen on korkealuokkainen audiovisuaalinen toteutus. Eli tämä poissulkee sen että se ei olisi mahdollista, vaatii vaan pitkän kehitysajan. Kuten kaikki huippupelit.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Jos yksittäinen arvostelu "ei hetkauta pisteitä mitenkään" ja tämä GamePron "erikoinen" arvostelu sattuu määrittelemään 20 % Metascoresta pelin julkaisupäivänä... niin en yritä laittaa sanoja suuhusi mutta ihmettelen kyllä että mistä tilastomatematiikasta mahdoit aiemmin puhua.

Montakohan kertaa pitää sanoa, että arvosteluja pitää olla tarpeeksi, jotta meta toimii? Eikä SE ole vain tilastomatematiikkaa vaan myös maalaisjärkeä. Mutta piti päästä taas yrittämään!
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Jos haluat ymmärtää miksi sitä Sportsia niin kovasti kehutaan, niin uudelleentutustuminen voisi auttaa avaamaan ohjauksen hienovaraisempia puolia. Ei minullakaan nyrkkeily aluksi mennyt kovinkaan hyvin, mutta lisää pelaamalla taidot paranivat. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta tehdä näin, kunhan kommentoin että et välttämättä päässyt Sportsin ytimeen kiinni.

Arvostelijoilla sen sijaan pitäisi olla "velvollisuus" yrittää uudelleen senkin jälkeen kun ensimmäinen nyrkkeilymatsi ei mene ihan putkeen, tai kun tennis ei tunnu toimivan sohvalla istuen. Näiden ammattilaisten pitäisi ruotia pelit kunnolla, ja julkaisun aikaan tulleista arvosteluista välittyy selvästi, että Sportsiin ei ole laitettu sitä pitkäaikaista pelipanostusta jonka se vaatii, että pelistä alkaa päästä perille vähän syvällisemmällä tasolla kuin "keilailu on kivaa".

Siis jos osaan nyrkkeillä ihan oikeassa elämässä ja peli ei tunnista iskujani oikein, se on siis oma vikani eikä pelin/laitteiston? Tennistäkin on tullut ihan IRL harrastettua ja Wii sportsin tenniksestä puuttuu se tuntuma, mikä saisi lajia harrastaneen paneutumaan peliin enemmän. Jos kerran nyt halutaan mallintaa jotain urheilulajia, eikö se kannattaisi tehdä edes hieman sinnepäin eikä aivan miten sattuu?

Entäpä 3½/5? Onko kolme ja puoli tähteä viidestä sama kuin 70 pistettä? Vastaako sen arvostelun alkuperäistä sävyä? Miten Metacritic voi arvioida arvostelun painotusta, kun se on niin sekavasti kirjoitettu? Miten pystyt pelaamatta päättämään, että jokin on sopiva arvosana pelille tai ei? Minulle Metascoret ovat ihan täyttä arpapeliä, enkä minä voi niitä katsomalla tietää, sopiiko jokin peli minulle vai ei. Sama pätee Conduitiin, on aivan täysin mahdollista että se ei vastaakaan odotuksiini, mutta pelaamatta en voi oikeasti tietää sitä.

Ja millä tavalla ne pisteet varsinaisesti tasoittuvat? Mitä jos edes joka viides arvostelu on hutiloidusti tehty kuten tämä GamePron? Mitä jos Conduitista tulee Wiin vastine Blackille, jonka pisteet vaihtelevat väliltä 100-40, edustaako silloin yksittäisen pelaajan mielipidettä varmasti se "keskiarvo" kun arvostelijoilla on aivan täysin vastakkaisia mielipiteitä pelistä? Mitkä näistä arvosteluista ovat luotettavia ja mitkä eivät? Mitä arvosanoja Metacritic on muokannut ja mitkä on laitettu sivulle suoraan? Millä perusteella Metacritic on valinnut lainaukset, ovatko ne edustavia koko tekstistä? Lopulta sitä tietoa täytyy aina lähteä hakemaan muualta, ja kiinnostaako siinä vaiheessa edes avata sitä Metacritic-sivustoa jotta voi klikata itsensä eToychestiin tai jonnekin muulle tusinasivustolle, jotta voisi nähdä kuka tuntematon pelin on arvostellut ja millä perusteilla? Missä vaiheessa tämä on järkevämpää kuin siihen peliin tutustuminen oman mielenkiinnon mukaan?

Voit jauhaa metacriticin pisteytystavasta ihan miten paljon tahansa, mutta arvosteluja lukemalla Conduit paljastuu keskivertoa heikommaksi räiskinnäksi, joka erottuu harmaasta massasta juuri kontrollien puolesta.

Btw. 3,5/5 tai 70 on hyvin pitkälle oikeutettu snapshot-arvosana pelille. 3,5 pojoahan skaalautuu 0-100 asteikolla juuri tuohon 70:iin, kun jokainen puolikas piste on arvoltaan kymmenen pojoa 0-100 asteikolla.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

3rd partyjen aktiivisuudesta samaa mieltä. Wiin ollessa se konsoli, joka innosti takaisin pelaamiseen, täytyy taas henkilökohtaisesti olla sitä mieltä että sillä niitä hyviä pelejä on enemmän. Tältä pohjalta ajateltuna: Metacritic toimii pääosin heille, jotka odottivat perinteistä prosessori- ja grafiikkatehojen lisäystä viime sukupolven jälkeen eikä juuri muuta. Peter Moore oli taas oikeassa siinä, että Amazonin käyttäjäarvostelut kertovat paremmin pelien laadusta, sillä niitä kirjoittavat ihmiset joilla ei ole ennakkoasenteita tai -tottumuksia. Eikä välttämättä ns. benchmarkia vaikkapa grafiikan suhteen. Tarvitseeko ollakaan? Jos omistaisin muut tämän sukupolven konsolit, niin voisin kai minäkin arvostella PS3 -ja X0 -pelejä ja valittaa joka kerta, kun niillä ei ole kunnon liikkeentunnistusta. Mutta se olisi tyhmää, joten siksi en sitä tekisi.

Tämä viestisi alku jäi huomaamatta!

On aika kohtuutonta leimata käytännössä valtaosa peliharrastajista "prosessori- ja grafiikkatehojen odottajaksi, jotka eivät muuta kaipaa". 360- ja PS3-pelit ovat usein sellaisia paketteja, että vanhalla raudalla moni juttu olisi jäänyt tekemättä ja kokemus olisi ollut ihan erilainen. Nintendo-miesten heittelemät silmäkarkkiargumentit eivät ole sen kummempia kuin Wiin typistäminen käden vatkaamisen vetovoimaksi.

En myöskään allekirjoita, etteikö lukija- yms, tavisarvostelijoilla olisi ennakkoasenteita tai -tottumuksia. Siellähän niitä nimenomaan on, eivätkä ne ole tiedossa, eikä heillä ole mitään tarvetta pyrkiä niitä sivuttamaan tai pyrkiä objektiivisuuteen (sen verran kuin se arvosteluissa on järkevää). Se on tietysti myös tavisarvostelujen vahvuus, mutta tekee niistä aikamoista sillisalaattia, koska kirjoittajat ovat ventovieraita. Niille on käyttönsä, mutta vain täydentämään sitä kuvaa mitä saa arvosteluista ja kavereilta. Tietysti jos koet, että saat niistä arvosteluja arvokkaampaa tietoa, niin toki pistät niille paljon painoarvoa, mutta en näe miten niillä olisi Wiin kohdalla erikoiskäyttöä.

Faneille tai muusta syystä muut koneet ja niiden mahdollisuudet/pelitarjonnan sivuttaville arvosteluille on paikkansa, koska niillekin jutuille on kysyntää. Silti on kai parempi, että palkkaa duunistaan saava arvostelija, joka kirjoittaa kaikkia koneita käsittelevään mediaan, lähtökohtaisesti tuntee koko pelialan kirjon riittävän hyvin ja arvostelee pelit peleinä, eikä tietyn koneen peleinä.

Ei tietysti ole ihme, että EA:n liukuhihnan puhetorvi vähättelee peliarvosteluja.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Anza1 sanoi:
Btw. 3,5/5 tai 70 on hyvin pitkälle oikeutettu snapshot-arvosana pelille. 3,5 pojoahan skaalautuu 0-100 asteikolla juuri tuohon 70:iin, kun jokainen puolikas piste on arvoltaan kymmenen pojoa 0-100 asteikolla.

Niinhän tuo skaalautuu, mutta onko tuo asteikot suoraan vertailukelposia? Satasen asteikolla kaikki alle 60p rajan on täysin merkityksetöntä. Ei mitään väliä saako peli 35, 45 vai 55 pistettä. Paskaa se on silti. Vitosen asteikolla 3,5 pistettä on hyvän pelin merkki. 4 pistettä saa valtaosa hyvistä (tai loistavista) peleistä kuten Dead Space, Assassin Creed, Bioshock, Bad Company jne...

Sanot sinä ja Wii-fanit! On ihan validi argumentti, että Wiin pelitarjonta häviää kilpailijoille, eikä se ole kiinni grafiikoista. En tiedä millä rahkeilla väität väärinkohtelua, jos et Wiitä edes omista!

No minähän se niin sanoin. Ja väitän ihan mutulla ja seuraamalla uutisia, arvosteluja ym..

Porukalla Wiin moninpelejä pelatessa homma ei ole niin ryppyotsaista ja siinä ei ketään kiinnosta onko pelattu peli saanut 70 vai 85 pistettä metacriticissä. Paras anti Wiistä irtoaa joka tapauksessa yhdessä ja HD-konsoleista vakavana juonta yksin seuraten. Siinä on se suurin ero. Molempia tarvitaan.

Esimerkiksi miten pitäisi suhtautua tilanteeseen, jossa COD:WAW on koneen rahkeet huomioon ottaen vaikuttava tekele, mutta se on myös peli, joka yksinpelinä ratsastaa pääosin audiovisuaalisuudella ja moninpeliä rajoittaa (raakasti karsittujen pelimuotojen lisäksi) Wiin onneton nettipeli-infra?

Peliala on muuttunut. Wii on sekoittanut perinteiset pelileirit ja ns. peliammattilaiset on ymmällään. iPhone pärjää graafisessa tasossa PSP:n kanssa, mutta en silti vertaisi iPhonen ja PSP:n pelejä/grafiikkaa keskenään. Enkä sakottaisi PSP-pelejä siitä, että iPhone puskee parempaa grafiikkaa.

Jos COD:WAW on täysin torso ilman kuorrutusta, voi kysyä mitä se tekee pelkkänä stripped down versiona Wiillä?

---
Kaivoin sattumalta Wiin Fire Emblemin Metacriticistä. Peliä kehutaan oikeastaan jokaisessa arvostelussa avoimesti. Valituksen aiheet ovat lähinnä kova vaikeusaste, juoni, grafiikat ja Wiimoten vähäinen käyttö. Tässäkin korostuu Wiin alkutaipaleen sakotusperiaatteet: GC-grafiikat oli iso huutomerkki sekä vain monipuolinen Wiimoten käyttö hyväksyttiin. Kukaan ei sakottanut PS3-pelejä sixaxiksen heilutteluominaisuuden puutteellisesti toiminnasta tai jopa sen kokonaan puuttumisesta.

Tämäkin oli tietysti taas vain yksi irrallinen tapaus, eikä mitään muuta.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

No minähän se niin sanoin. Ja väitän ihan mutulla ja seuraamalla uutisia, arvosteluja ym..

Porukalla Wiin moninpelejä pelatessa homma ei ole niin ryppyotsaista ja siinä ei ketään kiinnosta onko pelattu peli saanut 70 vai 85 pistettä metacriticissä. Paras anti Wiistä irtoaa joka tapauksessa yhdessä ja HD-konsoleista vakavana juonta yksin seuraten. Siinä on se suurin ero. Molempia tarvitaan.
Mutuilet siis ilman omaa kokemusta. Uutisia ja arvosteluja voi tietysti seurata ilmankin, mutta niiden tulkinta ilman omaa kokemusta kuulostaa harvinaisen huteralta hommalta - pikemminkin ennakkokäsitystensä boostaamiselta.

En ole tippaakaan samaa mieltä, että rento kaverien kanssa pelaaminen antaisi paljoakaan anteeksi pelille. Jos peli on tylsä, vaihtuu se hyvin nopeasti parempaan. ”Pelataan mieluummin Rock Bandia” jne. Eikä se, että osa porukasta ei tiedä paremmasta ei ole mikään syy hylätä pelikritiikkiä. Eihän kukaan vaatineet vastaavaa silloinkaan, kun EA:n urheilupelit ovat uineet syvällä, mutta kelvanneet silti erinomaisesti ostajille.

Tehokonsolien leimaaminen yksinpelikonsoleiksi ei vastaa kuin sinun käsitystäsi. Esimerkiksi Rock Band, SingStar ja LittleBigPlanet ovat aivan ykkösluokkaa paikallisessa moninpelissä. Jätit myös mainitsematta, että moni nauttii konsolipelaamisesta nykyään eniten competitive-nettipelinä ja co-op-moodeissa.

Peliala on muuttunut. Wii on sekoittanut perinteiset pelileirit ja ns. peliammattilaiset on ymmällään. iPhone pärjää graafisessa tasossa PSP:n kanssa, mutta en silti vertaisi iPhonen ja PSP:n pelejä/grafiikkaa keskenään. Enkä sakottaisi PSP-pelejä siitä, että iPhone puskee parempaa grafiikkaa.

Jos COD:WAW on täysin torso ilman kuorrutusta, voi kysyä mitä se tekee pelkkänä stripped down versiona Wiillä?

---
Kaivoin sattumalta Wiin Fire Emblemin Metacriticistä. Peliä kehutaan oikeastaan jokaisessa arvostelussa avoimesti. Valituksen aiheet ovat lähinnä kova vaikeusaste, juoni, grafiikat ja Wiimoten vähäinen käyttö. Tässäkin korostuu Wiin alkutaipaleen sakotusperiaatteet: GC-grafiikat oli iso huutomerkki sekä vain monipuolinen Wiimoten käyttö hyväksyttiin. Kukaan ei sakottanut PS3-pelejä sixaxiksen heilutteluominaisuuden puutteellisesti toiminnasta tai jopa sen kokonaan puuttumisesta.

Tämäkin oli tietysti taas vain yksi irrallinen tapaus, eikä mitään muuta.
On aika helppo heittää noita ”peliammattilaiset ovat ymmällään”, mutta aika vaikea vedota muuhun kuin mutuun ja keppihevosiksi kaivettuihin yksittäisiin esimerkkeihin.

Myös iPhone-PSP -esimerkkisi on pelkkää tarkoitushakuisuutta. Mobiililaitteiden pelit eivät nojaa grafiikkaan ja tehoihin samoin kuin tietyt genret isoilla konsoleilla. Siksi tätä keskustelua ei käydäkään DS:stä (jonka sopivasti sivutit!)

Hyvä peli on hyvä peli on hyvä peli ja siksi DS on menestys ja kerännyt myös ansaitsemansa pisteet arvosteluista.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Siis jos osaan nyrkkeillä ihan oikeassa elämässä ja peli ei tunnista iskujani oikein, se on siis oma vikani eikä pelin/laitteiston? Tennistäkin on tullut ihan IRL harrastettua ja Wii sportsin tenniksestä puuttuu se tuntuma, mikä saisi lajia harrastaneen paneutumaan peliin enemmän. Jos kerran nyt halutaan mallintaa jotain urheilulajia, eikö se kannattaisi tehdä edes hieman sinnepäin eikä aivan miten sattuu?

Wii Sports on videopeli. Missä vaiheessa odotit että se on realistinen simulaatio? Sportsia pelataan ja ohjataan pelin säännöillä. Miksi pakitat johonkin mallinnukseen kun kyse oli pelin syvyydestä ja arvostelijoiden puolivillaisesta peliin perehtymisestä, menikö minulta ohi Jeff Gerstmannin nyrkkeilymestaruus ja Wimbledon-turnaus?

Eikä se, että osa porukasta ei tiedä paremmasta ei ole mikään syy hylätä pelikritiikkiä. Eihän kukaan vaatineet vastaavaa silloinkaan, kun EA:n urheilupelit ovat uineet syvällä, mutta kelvanneet silti erinomaisesti ostajille.

Jaa että mitä kritiikkiä? EA:n urheilupelit saivat "arvostelijoilta" vakituisesti vapareita ja ne päästettiin hyvillä pisteillä läpi koska pelit olivat sitä samaa vanhaa ja se sama vanha sai viime vuonnakin hyvät pisteet ja niin edelleen. PS2:n parhaita pelejä ovat ilmeisesti mm. Madden 2002, Madden 2003, Madden 2004, ja ainiin, NCAA Football 2004. Jaa mikä jenkkipelimedia?

Heität jotain mutujuttua mutta ilmeisesti et ole itse ollenkaan perillä mistään, puolustat vain Metacriticiä sivuuttamalla kaikki vastalauseet ja ohittamalla kätevästi kaikki ongelmat. EA on tusinafirma kun Metascorella ei ehkä olekaan väliä, sen sijaan Eidosin Metacritic-sotkut on ilmeisesti jo täysin unohdettu, eiväthän ne sovi ollenkaan keskusteluun julkaisupainotuksista, yksinoikeuksista ja Metascoren vääristymisestä. Kyllä se metascore osuu taianomaisesti oikeaan jahka on puoli vuotta kulunut ja puolen maailman objektiiviset ja tinkimättömät arvostelut kaikki samassa sopassa, ei käyttäjän tarvitse ollenkaan kyseenalaistaa mukaan otettuja arvosteluita tai niiden painotusta. Arvostelijat tuntevat pelit paremmin kuin pelaajat, heitä kannattaa kuunnella koska pelaajat eivät oikeasti tiedä mitkä ovat hyviä pelejä. Tuliko laitettua tarpeeksi sanoja suuhusi?

Ja mene vaikka ensin katsomaan niitä DS:n arvosteluja ennen kuin toitotat niitä esimerkkinä Metacriticin toimivuudesta, ilmeisesti DS:n paras peli on pieneen tilaan puristettu GTA, koska onhan se GTA, ja toisena suora porttaus 15 vuotta vanhasta roolipelistä jota myydään täyteen hintaan. Mitä väliä jos arvostelijoilta jää tajuamatta erinomainen Flash Focus (Sight Training), sehän on vain yksi näitä Brain Training -pelejä eikä edes Nintendon kehittämä? Mutta aijai kylläpäs on mukava saada DS:llekin vähän Zeldaa, kyllä se Phantom Hourglass ansaitsee 90 pojon Metascoren. Ainiin, ei muuten kannata odottaa DS:n Lego-RTS:ää, sen metascore on vain 66 ja Legot ovat joka tapauksessa lapsille:

Fun and entertaining, Lego Battles is an ideal game for young kids. A great game for recreating Lego battles on a console. It's extremely simple, and it lacks something on its technical side, specially gameplay-wise, but overall a good game for kids.
(60)

And the most basic element of LEGOs - building things from blocks - is entirely absent.
(50)

If you're an adult who loves Legos and lives with his parents, this game is for you. Anyone else over the age of 12 is going to want something with more depth, and besides, making a game childishly easy is not the way to fix broken controls. Any kid can tell you that.
(50)

Sieltä tuli taas totuus objektiivisilta arvostelijoilta, jotka tietävät keille peli sopii ja arvostelevat sen mukaan. Onneksi Metacritic on kerännyt nämä viisauden helmet yhteen paikkaan, eihän pelin pelattavuus ole ollenkaan yhtä tärkeää kuin se että Legot ovat lapsille.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Kyllä se metascore osuu taianomaisesti oikeaan jahka on puoli vuotta kulunut ja puolen maailman objektiiviset ja tinkimättömät arvostelut kaikki samassa sopassa, ei käyttäjän tarvitse ollenkaan kyseenalaistaa mukaan otettuja arvosteluita tai niiden painotusta. Arvostelijat tuntevat pelit paremmin kuin pelaajat, heitä kannattaa kuunnella koska pelaajat eivät oikeasti tiedä mitkä ovat hyviä pelejä. Tuliko laitettua tarpeeksi sanoja suuhusi?

Joo tuli.

Kannattaisi jättää kirjoittamatta, jos meininki on tuo ja toistaa vain samoja yliampuvia argumentteja ja vaahtoaa provomielessä. En viitsi pistää aikaani enää järjettömään.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Äänimaailmaan perehtyminen arvosteluissa on yleensä melko vähäistä, mulle se on melko iso osa pelistä, onhan se sitä extra karkkia mutta saa hyvät fiilarit kun on se 5.1 surround ja tuntee olevansa todella pelissä mukana.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Wii Sports on videopeli. Missä vaiheessa odotit että se on realistinen simulaatio? Sportsia pelataan ja ohjataan pelin säännöillä. Miksi pakitat johonkin mallinnukseen kun kyse oli pelin syvyydestä ja arvostelijoiden puolivillaisesta peliin perehtymisestä, menikö minulta ohi Jeff Gerstmannin nyrkkeilymestaruus ja Wimbledon-turnaus?

Äläs ala laittamaan sanoja suuhuni. Kyseessä oli lähinnä se fakta, eli peli/laitteisto jättää tunnistamatta osan iskuja, joka saa nyrkkeilyfiiliksen laskemaan nollaan. Myös tenniksen suuripiirteisyys jättää varsin vähän aihetta Wii sportsiin lisäperehtymiseen. Eli miksi peliin pitäisi uhrata aikaa, kun hienouksien suorittaminen kariutuu ohjauksen epätarkkuuteen?

Tässä mielessä perinteinen padiohjaus peittoaa wiimotella heilumisen 10-0, kun voit olla varma että tietyllä näppäincombolla lähtee tietty liike jne.
 
Vastaus: Metacriticin arvo

Kannattaisi jättää kirjoittamatta, jos meininki on tuo ja toistaa vain samoja yliampuvia argumentteja ja vaahtoaa provomielessä. En viitsi pistää aikaani enää järjettömään.

Kas siinäpä on sopiva lainaus.

Äläs ala laittamaan sanoja suuhuni. Kyseessä oli lähinnä se fakta, eli peli/laitteisto jättää tunnistamatta osan iskuja, joka saa nyrkkeilyfiiliksen laskemaan nollaan. Myös tenniksen suuripiirteisyys jättää varsin vähän aihetta Wii sportsiin lisäperehtymiseen. Eli miksi peliin pitäisi uhrata aikaa, kun hienouksien suorittaminen kariutuu ohjauksen epätarkkuuteen?

Tässä mielessä perinteinen padiohjaus peittoaa wiimotella heilumisen 10-0, kun voit olla varma että tietyllä näppäincombolla lähtee tietty liike jne.

Eli mielestäsi niiden arvostelijoiden ei pitäisi "uhrata aikaa" peliin? Mihin tämä Wiikaken kanssa heiluminen nyt varsinaisesti liittyy, oletko ihan varma että nyt on kyse Metacriticistä ja arvosteluista vai tuuletatko jotain muita mielipiteitä?

Jos taas tarkoitat sanoa että sekä arvostelijoiden että sinun mielestäsi "padi peittoaa Wiikaken 10-0", miten tämä tekee arvostelijoista puolueettomia Wiin suhteen, ja miten Metascoret voivat toimia kun siellä on arvostelijoita sekaisin sanan molemmissa merkityksissä?

Ja niiden hienouksien suorittamien kariutuu edelleenkin pelitaitojen puutteeseen. Pelaa lisää, opi paremmaksi. Ei ole vaikea konsepti.
 
Ylös Bottom