Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fable III

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Viittaa varmaan taas siihen että Peter on hypettänyt sitä ja tätä...

Se on varmasti totta. Peter Pan on vienyt pelihypetyksen ikään kuin omalle tasolleen ja silloin on aina vaarana, että odotukset ovat yksinkertaisesti liian suuria. Mutta minkäs teet kun peliala ja monet fanit elävät puolittain tuosta hypestä. Nukutaan sängyssä joka on yleensä itse pedattu.

Itse olen ainakin pitänyt Fablen molemmista aikaisemmista osista, eikä kukaan ole rahaa laittanut taskuuni tämän sanomisesta. Eivät kaikki näistä varmaankaan pidä, mutta en nyt tiedä voivatko nämä edes ylihypetettyjä olla. Leppoisaa seikkailu hyvässä tunnelmassa, omaalaatuisella ulosannilla, eikä täysin samanlaista tuotetta markkinoilta löydy. Joku pitää, joku ei, eikai yhdenkään mielipide sen arvokkaampi sinänsä ole.

GameRankings antaa nyt keskiarvoa 83,56, mikä nyt on ihan laadukkaan tekeleen arvosana. Jos arvostaa leppoisaa seikkailua, niin pisteitä voi varmaankin antaa jo sen ansiosta enemmän - itse ainakin olen arvostanut korkeammalle Fable I:n ja II:n kuin monet kriitikot.

Vastaavasti itse olen pettynyt esimerkiksi Oblivioniin, Fallout 3:een ja vaikkapa The Elder Scrolls III: Morrowindiin, jokaisen näistä olen henkilökohtaisesti tuntenut jollain tasolla hengettömäksi tekeleeksi. Uskonko +90 arvosanojen olevan lahjontaa? Huutelenko salaliittoa? En, ymmärrän, että mielipiteitä on monenlaisia. Monelle juuri nämä edustavat genrensä parhaimmistoa.

Se on varmasti totta. Peter Pan on vienyt pelihypetyksen ikään kuin omalle tasolleen ja silloin on aina vaarana, että odotukset ovat yksinkertaisesti liian suuria.

Molyneux, Miyamoto, Kojima, Itagaki, Spector ja monet muut alan hahmot tuovat nimeomaan sen oman suolansa näihin visioihin ja keskusteluihin. Kyllä itse pidän juuri näistä hahmoista, intohimo pelejä kohtaan tätä alaa eteenpäin vie.

Kuka nyt muutenkaan Molyneuxin juttuja tosissaan ottaa? Mies on aina tyylilleen uskollinen, edustaa sitä mitä on. Rehellistä intohimoa puheissa löytyy ja se on arvostettavaa sinänsä sellaisenaan.

Molyneux on Molyneux muttei tuon destructoidin pelle-arvostelijan mielipiteistä kyllä kannata myöskään välittää kun tutkii hänen arvosteluhistoriaansa. Koittaa erottua joukosta, niinkuin Cobretti jo sanoikin (tosin Deadly Premotinionia en aliarvioisi, monet pelaajatkin ovat pelistä tykänneet ihan pirusti ja itselläkin menossa ensi viikolla toivottavasti tilaukseen kun peliä ei ainakaan ole hinnalla pilattu, 16 puntaa ennakkotilauksena thehutista).

(tosin Deadly Premotinionia en aliarvioisi, monet pelaajatkin ovat pelistä tykänneet ihan pirusti ja itselläkin menossa ensi viikolla toivottavasti tilaukseen kun peliä ei ainakaan ole hinnalla pilattu, 16 puntaa ennakkotilauksena thehutista).

OT: Tämä on totta. Tarkoitinkin enemmän sitä, että annetaan sitten 10/10 koska "it´s so bad that it´s good" tms. 10/10 pitäisi säästää oikeasti klassikoille, vaikka lukema ei "täydellisyyttä" tarkoitakaan. DP kiinnostaa ehdottomasti itseäkin.

Gamereactor antoi seiskan. Arviot - Gamereactor Suomi

Tämän vuoden Xbox 360-yksinoikeudet ovat olleet varsin mielenkiintoisia siinä mielessä, että ne ovat saaneet hieman huonomman vastaanoton kuin olisi odottanut, Halo: Reachia lukuunottamatta. Alan Wake, Crackdown 2 ja nyt Fable 3. Toki metacriticsin 81 pisteen keskiarvo on hyvä, mutta vain "hyvä", siinä missä Fable 2:sen keskiarvo lähentelee yhdeksääkymppiä. Kasilla ja ysillä on niin suuri ero, suurempi kuin seiskalla ja kasilla.

Eli ei se Fable 2 välttämättä olekaan "roskaa" Fable 3:seen verrattuna, vaikka Peter niin väittikin. Odotan Fable 3:sen haukkumista Fable 4:sen hypettämisen ohessa.

GameTrailers antoi 8.9 arvosanan ja selvästi pelistä pidettiin (lähde). Sama linja siis jatkuu kuin aikaisemminkin, toiset pitävät paljon, toiset eivät ihan niin paljoa ja keskimääräisesti peliä pidetään hyvänä. Sarjan ja seikkailun ystäville tämä kuitenkin on ihan hyvin, genren pelejä kun ei kuitenkaan ihan liikaa ole.

Toivon noin muuten tuon XO:n huonot yksinoikeudet jargonin nostamisen jälkeen, että sieltä löytyy ihan oikeata kiinnostusta näitä pelejä kohtaan, eikä tänne ketjuun ollut tarkoitus tulla vain vahingoniloa lietsomaan. Siltä se vaikuttaisi, varsinkin jos edes itse konsolia ei omistuksesta löydy.

GameTrailers antoi 8.9 arvosanan ja selvästi pelistä pidettiin (lähde). Sama linja siis jatkuu kuin aikaisemminkin, toiset pitävät paljon, toiset eivät ihan niin paljoa ja keskimääräisesti peliä pidetään hyvänä. Sarjan ja seikkailun ystäville tämä kuitenkin on ihan hyvin, genren pelejä kun ei kuitenkaan ihan liikaa ole.

Toivon noin muuten tuon XO:n huonot yksinoikeudet jargonin nostamisen jälkeen, että sieltä löytyy ihan oikeata kiinnostusta näitä pelejä kohtaan, eikä tänne ketjuun ollut tarkoitus tulla vain vahingoniloa lietsomaan. Siltä se vaikuttaisi, varsinkin jos edes itse konsolia ei omistuksesta löydy.

Alan Wake kiinnosti, mutta tuli vain boksille, Crackdown 2 vaikutti hauskalta, mutta tuli vain boksille ja Fable 3:sen aion todennäköisesti ostaa pc:lle, kun ja jos se sille tulee. Halo: Reach ei kiinnostanut(ei sen koommin oikein mikään muukaan FPS).

Hirveän herkkänahkaista, toisaalta ymmärtäähän sen, kun netissä videopelaajat tulkitsevat toisen konsolin pelitarjonnan arvostelemisen joko sokeaksi fanittamiseksi tai trollaukseksi. Todennäköisesti tätä kommenttia tullaan kritisoimaan, koska "se on offtopicii". Ei ole, Fable 3:sen tavoite on vaikuttaa positiivisesti Xbox 360 hyvään, muttei loistavaan(yleisen käsityksen mukaan, eli metacritics), vuoden 2010 pelitarjontaan.

En nyt ala tässä enää kritisoimaan oman konsolini pelejä hyväksynnän toivossa, koska muuten viestiäni ainakin editoitaisiin. Fable 3 nyt valitettavasti ei saanut yli ysiä ja mielestäni se on huomiolle pantavan arvoista, koska Fable 2 ylsi kyseiseen tavoitteeseen melkein. Oli luonnollista odottaa Fable 3:lta kyseisen tavoitteen saavuttamista. Ehkä arvostelijoita olisi pitänyt lahjoa, tai lahjoa vielä enemmän, kuka tietää.

Se tekeekin Fable 3:sen "hyvästä, muttei erittäin hyvästä" arvostelumenestyksestä erittäin mielenkiintoisen. Microsoft julkaisijana on sen verran vaikutusvaltainen, että luulisi sen kyenneen ostamaan boxin 2010 yksinoikeuspeleille paremmat numerot. Ennen vuotta 2010 suurin osa boxin sekä ps3:n yksinoikeuksista sai erittäin hyviä arvosanoja, ainakin oman käsitykseni mukaan. Rahahan julkaisijoiden ja arvostelijoiden välillä liikkuu, itselleni ainakin GTA IV todisti tämän(itsestänikin on loistava peli, mutta common senseä käyttäen). Eikös Peter Molyneux ole joku suurikin tekijä Microsoftilla, kyllähän mies loistavat arvosanat voisi ostaa, kun kerran hypettääkin pelejään noin. Vai onko yksinkertaisesti niin, että joku Rockstar(Take-Two) on tehnyt yksinoikeus-diilin IGN:n kanssa? En voi uskoa, en tosiaankaan voi, että jonkun GTA IV:n arvostelut ovat rehellisiä mielipiteitä, eikä tallennuspisteiden puuttumisesta ja konkreettisen tekemisen vähyydestä puhuta sanaakaan.

Ihan oikeasti, verratkaa vuoden 2010 suurten pelien arvosteluja edellisten vuosien vastaaviin. 2008 joulun Pelit-lehdessä miltei jokainen peli sai vähintään 90 pistettä. Eikä kyse ole siitä, että silloin pelit olisivat olleet parempia, ehei!

Noh, ehkä Infinity Wards ja Rockstar(Take-Two) ovat tosiaankin tehneet yksinoikeus-diilit hyviin arvosteluihin USA:n suurimpien pelisivustojen ja- lehtien kanssa. Muutkin ovat yrittäneet ja onnistuneet... tähän asti.

Noh, enhän minä vielä itse tiedä kuinka hyvä Fable 3 tosiaan onkaan, ehkä se onkin niin huono, että 81 pisteen keskiarvo oli lahjomisen ansiota. En kuitenkaan vielä tähän jaksa uskoa.

En ole täällä ärsyttämässä, vaan nostamassa kiinnostavia pointteja. Toki te voitte jatkaa vain siitä aseiden cooleudesta puhumista, ettei Isoveli tule editoimaan liian "aiheesta erkanevia" viestejä tai muuten vain "provosoivia" sellaisia.

Joo, olen PS3:n omistaja ja esitän arveluttavia väitteitä boxin yksinoikeuspeleistä, siis trollaan. Kuitenkin, kun näen tarpeelliseksi esittää arveluttavia väitteitä PS3:sta, niin en taida ollakaan enää trolli, kun kyseisen konsolin omistan. Ymmärrän äskeisen logiikan, niinhän minä itsekin aivan liian usein ajattelen ja aivan liian usein se on juuri noin.

---------

Kasin ja ysin ero on suuri. Kasin peliä voi jopa kutsua flopiksi(esim. jos Gran Turismo 5 tulee saamaan kaseja), mutta ysin peliä... ysin peliä ei oikein voi.

Ei ole, Fable 3:sen tavoite on vaikuttaa positiivisesti Xbox 360 hyvään, muttei loistavaan(yleisen käsityksen mukaan, eli metacritics), vuoden 2010 pelitarjontaan.

Fable III:n tarkoitus on olla hyvä seikkailupeli. Kaikki muu sen ympärillä on turhaa ja ennen kuin oma mielipide pelistä on muodostunut, en jaksa edes enempää tästä aiheesta vääntää. Tule sinäkin uudestaan, kun itse olet peliä pelannut.

Arvosteluista voi keskustella mm. näissä ketjuissa:

http://www.konsolifin.net/bbs/yleis...98-yleinen-arvosanakeskustelu-metacritic.html

http://www.konsolifin.net/bbs/yleis...eliarvosteluiden-taso-vuonna-2007-2009-a.html

Ihan oikeasti, verratkaa vuoden 2010 suurten pelien arvosteluja edellisten vuosien vastaaviin. 2008 joulun Pelit-lehdessä miltei jokainen peli sai vähintään 90 pistettä. Eikä kyse ole siitä, että silloin pelit olisivat olleet parempia, ehei!

Noh, enhän minä vielä itse tiedä kuinka hyvä Fable 3 tosiaan onkaan, ehkä se onkin niin huono, että 81 pisteen keskiarvo oli lahjomisen ansiota. En kuitenkaan vielä tähän jaksa uskoa.

Saman voisi heittää vastapalloonkin, ihanko OIKEASTI pleikan yksinoikeudet on hyviä vain liekkö vain maksettuja ja lampaat menevät mukana? Kannattaisi muuten katsoa arvosteluita yleensä, eikä vain keskiarvoa. Se totuus löytyy teksteistä, ei keskiarvosta. Tuon perusteella sitten pitää vetää johtopäätökset miellyttääkö tuote Sinua. Sanomattakaan nyt siitä, miten eri tavoin ihmiset kokevat asiat. Ja eikä niitä salaliittoja kannata joka paikkaan rakentaa, pelin tulisi menestyä sen omilla vahvuuksilla ja oikea media-ihminen kirjoittaa pyyteettömästi kokemuksistaan. Iso otanta yleensä paljastaa totuuden ja juuri sen takia että niitä lahjomattomiakin on joukossa.

Pelithän mielestäni on juuri kovasti tunnettu siitä, että eivät mene lahjomiseen mukaan; tästä on pelit-lehdessä puhuttu paljon (esim. kieltäytyneet monen sivun hype-shaibasta jolloin arvostelu versioita ei välttämättä ole edes tullut heille) ja paljon siitä on väännetty muuallakin. Pelit on monella tapaa oikeudenmukainen lehti, esimerkkinä nyt tämmönen "puskista" tullut Demon Souls joka heikon vastaanoton (ja muun) takia arvosteltiin kaksi kertaa pelit-lehdessä. Pelit-lehti on myöntänyt toki sen, että he arvostelevat sellaisia tekeleitä jotka ovat kiinnostavia, tavalla tai toisella. Tämän vastakohtana luonnollisesti on sitten Pelaaja joka tekee juuri noita monen sivun hypemontaaseja ja useimmiten aivan roskastakin. Nyt herääkin kysymys, oletko edes LUKENUT pelit-lehteä aktiivisesti, koska tuntuu että perustat väitteesi yhden lehden selailulle?

Todellakaan ei ole mitään järkeä tulla kohisemaan boksipuolelle jos omaa kosketuspintaa asiaan ei ole. Mikä tämmöiseen ajaa? Ihmisten pitää puhua kokemuksistaan näissä ketjuissa, ei riidellä huonojen trollien takia. Sanasi eivät paina mitään jos et ensin kokeile. Maagista, eikös?

Fable 3 mielestäni on saanut erittäinkin positiivisia arvioita, ottaen huomioon lyhyen kehitysajan (wink wink) ja kaiken muun. Nyt olen tämän suhteen hypeltäkin välttynyt, ehkä sieltä paljastuu hyvä peli. :)

Tuossa kotelon etu- ja takakannessa ei ole live-ominaisuuksista tietoa, mutta peliä pelattuani huomasin, että siinä on jonkinlainen moninpeli. Onko tietoa kuinka laaja ja millainen se on?

Tuossa kotelon etu- ja takakannessa ei ole live-ominaisuuksista tietoa, mutta peliä pelattuani huomasin, että siinä on jonkinlainen moninpeli. Onko tietoa kuinka laaja ja millainen se on?

Verkossa tai yhdellä konsolilla voi pelata yhteistyönä, jolloin yksi sankari vierailee toisen sankarin maailmassa. Ainakin Fable II:ssa voi lisäksi myös vaihdella tavaraa muiden pelaajien kanssa. Liven ystävälistan jannut näkyvät omassa maailmassa leijailevina palloina.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Semmoinen huomio tähän väliin, että noista Boxin ja Pleikkarin yksinoikeusksista sekä niiden laadusta (tai laaduttomuudesta) voi jatkaa keskustelua jossain muussa ketjussa. Koitetaan nyt hyvät ihmiset pysyä ketjun aiheessa.

Jos yleistä arvosanakeskustelua haluaa jatkaa, niin avanto laittoi jo oivallisesti niiden osalta linkit esille. Tämä ketju ei ole oikea siihen tarkoitukseen.

Iso kasa VPD:tä, Verkkokauppaa, Giganttia ja ties mitä pelipuljua koskevia viestejä tomitusaikoineen jne. siirretty tänne.

Kyllä, postipojat ovat lakkoilleet. Ja kyllä, se voi vaikuttaa toimitusaikoihin. Mutta ei syytä paniikkiin, päivä se koittaa vielä maanantainakin. Pidetään tämä ketju pyhitettynä keskustelulle itse pelistä!

Luojan kiitos siitä, että se ei ole samaa surkua scheissea niin kuin kakkosessa.
Samassa ruudussa piti olla vaikkei ollutkaan local co-op.

Kai tän ostaa halvempana jossain vaiheessa.

Jos joku voisi vielä sanoa, että kuinka kauan keskimäärin pelin läpäisemisessä menee aikaa ja onko se sitä samaa "pieraise, niin kyläläiset rakastaa sinua" tyyppistä lapsellisuutta.. niin olisin kiitollinen.

Jos joku voisi vielä sanoa, että kuinka kauan keskimäärin pelin läpäisemisessä menee aikaa ja onko se sitä samaa "pieraise, niin kyläläiset rakastaa sinua" tyyppistä lapsellisuutta.. niin olisin kiitollinen.

About 20 tuntia normipeluulla ja samaa piereskelyä on tiedossa. Peliä on ilmeisesti ja helpotettu entisestään, mikä on jo saavutus sinänsä edellisen osan vaikeuden huomioiden. Kokemusjärjestelmäkin on ilmeisesti poistettu "liian vaikeana".

Itse odotin tätä jatko-osaa mielenkiinnolla - Fablessa kun olisi niin hurjan paljon potentiaalia olla vaikka mitä, mutta kun se koittaa olla vähän kaikkea kaikille, sillä seurauksella ettei se ole hyvä oikein missään.

Varmasti ihan kiva peli, kuten edellinenkin, mutta ei tästä täyttä hintaa viitsi maksaa. Tälläinen kuva minulle on muodostunut arvosteluja lukemalla ja itse peliä pelaamatta.

Itselläni on suuret odotukset vaikka fable2:nen jätti hieman kylmäksi , uskon että tässä kolmosessa osattais tehdä asiat hieman paremmin, fable 2 jätti kylmäksi sen takia että pääjuoni liian lyhyt , scenekohtaukset hölmösti toteutettu, joissakin kohtaan hahmojen sanomiset tulevat myöhässä. Fable 2 kärsi mielestäni tämmösistä pikkusista ongelmista ja tulee sellanen mieleen että peliä ei tehty kunnolla, mutta ihan pelattava se oli, katsotaan mitä kolmosesta tulee!

Ylös Bottom