Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fable III

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Fable 2 kärsi mielestäni tämmösistä pikkusista ongelmista ja tulee sellanen mieleen että peliä ei tehty kunnolla, mutta ihan pelattava se oli, katsotaan mitä kolmosesta tulee!

Varoituksen sana: arvosteluiden perusteella teknisiä ongelmia ei ole ainakaan vähemmän, vaan pikemminkin päinvastoin. Toivottavast saavat pian korjattua.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

About 20 tuntia normipeluulla ja samaa piereskelyä on tiedossa. Peliä on ilmeisesti ja helpotettu entisestään, mikä on jo saavutus sinänsä edellisen osan vaikeuden huomioiden. Kokemusjärjestelmäkin on ilmeisesti poistettu "liian vaikeana".

Itse odotin tätä jatko-osaa mielenkiinnolla - Fablessa kun olisi niin hurjan paljon potentiaalia olla vaikka mitä, mutta kun se koittaa olla vähän kaikkea kaikille, sillä seurauksella ettei se ole hyvä oikein missään.

Varmasti ihan kiva peli, kuten edellinenkin, mutta ei tästä täyttä hintaa viitsi maksaa. Tälläinen kuva minulle on muodostunut arvosteluja lukemalla ja itse peliä pelaamatta.

Jeah, samaa mieltä. Ja ilmeisesti et pysty itse valitsemaan mitä elettä npc-hahmoihin käytät vaan sulla on se minkä peli sattuu sinulle antamaan. Ja tällä kertaa et voi käyttää elettä kuin yhteen hahmoon kerrallaan.

Ja natinaa vielä kuninkuudesta spoilerissa, tosin pitäisiköhän mainita eräs asia liittyen siihen kuninkuuden aikarajoihin..

Eli kuninkaana ollaan pelipäivissä 365 päivää (kyllä sinulla on aikaraja :D ), äläpä vielä innostu! Nimittäin nuo päivät ovat vielä jaettu oikeasti viiteen pelipäivään niin sanotusti. Jokaiselle viidelle päivälle on tietyt kuninkaalliset tehtävät jotka pitää tehdä jotta peli etenee, aika hyppää eteenpäin siis kuukausia kerrallaan. Kun jäljellä on enää 121 päivää, ja teet ne tehtävät jotka on tuolle ajanjaksolle määrätty peli hyppää suoraan päivään 0 ja se on menoa sitten.
Eli se 121 päivää jäljellä on "point of no return". Monet ovat menneet hämilleen tästä koska peli ei varoita siitä mitään että nyt menet kynnyksen yli ja näiden peli on periaatteessa mennyt pilalle koska on asoita tekemättä jne jotka he olisivat halunneet vielä tehdä.

Jos et tee niitä kuninkaallisia tehtäviä niin aika ei etene, voit vapaasti koohottaa siellä mutta arvostelujen mukaan se on hivenen huonosti järjestetty, tiedä mitä se sitten tarkoittaa.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Nyt pelin kaksi kertaa läpipelanneena ovat tunnelmat ristiriitaiset. Toisaalta peli parantaa monella osa-alueella edelliseen nähden, toisaalta taas herää kysymys muutosten tarpeellisuudesta. Itse näen edellisen Fablen satuna ja koin viihdyttäväksi jatkaa pelaamista myös sen läpäisyn jälkeen. Fable III, johtuen sen uudistuneesta rakenteesta, tarjoaa heikommat mahdollisuudet mielekkääseen läpäisyn jälkeiseen pelaamiseen. Myös osa sen "viattomuudesta" on hukattu synkän juonikaaren alle. Se, onko muutos parempaan vai huonompaan riippuu täysin pelaajasta.

Suurin muutos edelliseen osaan on Albionin hallitseminen. Pelaajalle tarjotaan mahdollisuus päättää valtakuntansa asioista ja Fablelle tyypillisesti valita voi joko hyvän tai pahan välillä. Pelissä on myös hallitsijauran lisäksi konkreettisia päätöksiä hyvän ja pahan välillä, joten ainakin toisen läpipeluun ajan vaihtelevuus on taattu. Valinnat ovat kuitenkin varsin mustavalkoisia ja vaihtoehtoja jää kaipaamaan lisää. Liian usein tulee tunne siitä, että tarjolla olevat kaksi vaihtoehtoa ovat molemmat huonoja ja pelaajalla olisi parempi tapa toteuttaa se.

Koko kuninkuus-osio vaikuttaa kuitenkin melko päälle liimatulle loppujen lopuksi. Alkuun erittäinkin mielenkiintoinen asetelma päättyy lyhyeen ja jäljelle jää torso hallitsija-simulaattori. Ideana tämä on loistava ja näenkin seuraavan Fablen mahdollisuudet mullistaa koko peliteollisuuden. Fable III luo loistavan pohjan upealle pelille, käyttäen kuitenkin vain pientä osaa sen todellisesta potentiaalista.

Pelin kesto on varsin lyhyt. Tekemistä toki riittää pääjuonen ohella runsaasti talojen ostelusta perheen perustamisen kautta sivutehtäviin, mutta pelin rytmitys tarjoaa hyvin vähän mielekkäitä tilanteita niiden toteuttamiseen. Monet sivutehtävät ovat ensiluokkaisen hyvin toteutettuja ja näitä olisi toivonut runsaasti lisää. Oma epäilykseni onkin, että Lionheads tuleekin julkaisemaan lisää sisältöä DLC-muodossa ja toivonkin, että osa hukatusta potentiaalista löytyisi niistä.

Huolimatta kaikesta kritiikistä on Fable III todella erilainen ja onnistunut pelikokemus. Kenties juuri siksi kritiikin määrä on suuri. Suurimmat pettymykset peleissä syntyvät ainakin itselleni mahdollisuuksien vajavaiseen käyttöön.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Huolimatta kaikesta kritiikistä on Fable III todella erilainen ja onnistunut pelikokemus. Kenties juuri siksi kritiikin määrä on suuri. Suurimmat pettymykset peleissä syntyvät ainakin itselleni mahdollisuuksien vajavaiseen käyttöön.

Erittäin heino teksti luettavaksi ensimmäiseksi viestikis. Tervetuloa konsolifiniin :)

Itse saan pelin vasta huomenna niin en voi mielipiteitä asioista jakaa, mutta alusta lähtien on ollut se kuva noista kaikista "uudistuksista" peliin, että ne eivät ole täydellisiä tai miten Pete niitä hypettää.

Se on aina kun lisätään jotakin "uutta" peliin niin se on takuu varmasti jossain määrin huonosti toteutettu.

Itse edelleen näen että mahdollinen Fable4, tulee tämän virheen tekemään uudestaan. Peterin tuntien hän haluaa jälleen lisätä uutta ja mahtavaa turhan paljon, eikä huomioi vanhan parantamista niin paljon kun hänen ehkä pitäisi.

Fable1:ssä kun oli jo kaikki tarpeellinen, eikä paljoa enempää "uutta" olisi tarvinnut.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Erittäin heino teksti luettavaksi ensimmäiseksi viestikis. Tervetuloa konsolifiniin :)

Itse saan pelin vasta huomenna niin en voi mielipiteitä asioista jakaa, mutta alusta lähtien on ollut se kuva noista kaikista "uudistuksista" peliin, että ne eivät ole täydellisiä tai miten Pete niitä hypettää.

Se on aina kun lisätään jotakin "uutta" peliin niin se on takuu varmasti jossain määrin huonosti toteutettu.

Itse edelleen näen että mahdollinen Fable4, tulee tämän virheen tekemään uudestaan. Peterin tuntien hän haluaa jälleen lisätä uutta ja mahtavaa turhan paljon, eikä huomioi vanhan parantamista niin paljon kun hänen ehkä pitäisi.

Fable1:ssä kun oli jo kaikki tarpeellinen, eikä paljoa enempää "uutta" olisi tarvinnut.

Kiitän ja kumarran :)

Pelkäänpä, että olet oikeassa tuon jatkon suhteen. Pete ei suostu kehittämään jo valmista konseptia pidemmälle, kuten näistä kolmesta osasta on huomattu. Seuraavaksi varmaan aloitetaan hallitsijana ja pyrkimyksenä on laajentaa hallintoaluetta Albionin ulkopuolelle. Uudet, suunnittelemattomat pelimekaniikat kolkuttavat jälleen ovella.

Itseäni kiehtoisi ajatus edellisen sankarin siirtämisestä seuraavaan peliin. Näin saataisiin jatkumo sarjan halki ja se loisi ikään kuin pelaajan valinnoista koostuvat saagan.

Mutta sen enempää jatko-osasta unelmoimatta, lienee parasta keskittyä nyt käsillä olevaan tekeleeseen. Suurena Fable-fanina odotan innolla muiden mielipiteitä pelistä.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Itse taidan ennen ostamista seurailla arvosteluita, vaikka varmastihan tästä tulee loistava ja omaperäinen peli!

Mutta hei kertokaa peliä kokeilleet tänne että minkälaiselta peli on tuntunut :D
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Itse taidan ennen ostamista seurailla arvosteluita, vaikka varmastihan tästä tulee loistava ja omaperäinen peli!

Mutta hei kertokaa peliä kokeilleet tänne että minkälaiselta peli on tuntunut :D

Noita arvosteluita on kyllä jo melkoisesti tullut. Vai odotatko suomalaisten arvioita?

-----

Vieläkään ei ole PC-version julkaisupäivää kerrottu, ainakaan virallisesti. Saa nähdä, Molyneux kyllä totesi jossain haastattelussa sen tulevan muutamaa viikkoa boxi-version jälkeen, mutta en menisi uskomaan sokeasti kyseisen herran sanoihin.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Läpipeluun jälkeen on sitten tällaisia tunnelmia:

Useammassa kohtaa, varsinkin loppupuolella kuninkuusaikana, tapahtumissa ja ajassa hypittiin aivan liian paljon kerrallaan. Muutenkin pelin tietyt osiot tuntuivat hieman irrallisilta ja tarinankerronnan voi sanoa olleen ajoittain aika surkealla tasolla. Pelin lyhyt pituus nyt onkin jo kaikkien tiedossa. Tarina oli ihan kohtalainen, ja sitä jaksoi seurata suurimmaksi osaksi mielenkiinnolla, mutta siitä olisi voinut saada paremmalla suunnittelulla ja toteutuksella niin paljon enemmän irti, kuin mitä nyt otettiin. Lisäksi hahmonkehitys oli selvästi Fable II:ta yksinkertaisempaa. Kovinkaan syväksi kokemukseksi ei tätä teosta voi kutsua.

Pelaaminen oli kuitenkin suurimmaksi osaksi ihan hauskaa, ja pelata jaksoi pitkiä sessioita putkeen. Pelaamista oli oikeastaan hyvin vaikea lopettaa. Kylät ja muut ympäristöt olivat hienoja, kuten myös taisteluissa käytettävät hidastukset ja lopetusliikkeet. Mukaan mahtui myös joitakin erittäin kekseliäitä sivutehtäviä.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Ensimmäisen läpipeluun vielä ollessa loppusuoralla ei kehtaa kommentoida juonesta mitään mutta seuraavia asioita huomasin, varsinkin verrattuna edelliseen osaan.

- Pelin alkua ei auta Mist Peak Valleyn tyyppinen tylsä ja hengetön alue joka on ehdottomasti sitä tylsintä aluetta pelistä.

- Asukkaiden kanssa vuorovaikutus on satunnaista ja erittäin ärsyttävästi kuvakulma siirretään pimenevän ruudun kera hahmojen sivulle. Koko homma on tehty liian kankeaksi ja hitaaksi jonka takia loppupeleissä muiden asukkaiden kanssa ei halua kommunikoida.

- Tuo kultainen johdatuspöly joka ohjaa pelaajan oikeaan paikkaan on nyt välttämätön sillä osassa tehtävänannoista kohteen sijaintia ei yksinkertaisesti kerrota. Muuten tuon ei olisi ongelma mutta tuo pöly tuppaa joskus katoamaan tai yksinkertaisesti ohjaa väärään paikkaan.

- Asuntojen osto ja hallinnointi pääkartan kautta on erittäin hyvä juttu, mutta sellainen pieni lisäys kuin "Repair All" optio olisi erittäin tarpeellinen tai sitten antaa mahdollisuus hypätä seuraavaan taloon helpommin. Meinaan sellaisen sadan asunnon läpikäyminen yksitellen edes takaisin vie noin puolituntia, ja tätä kun teet sanotaan kerran kahdessa tunnissa niin se rupeaa oikeesti pännimään.

- Eri vaatteita on selkeästi vähemmän mutta hius ja tatuointi tyylejä on enemmän. Ruokaa ei pelissä ole paljoakaan tarjolla ja löydettävät arkut tai maahan piilotetut arteet antavat järjestään jalokiviä joten pelaajan läskistyminen ei tässä tapauksessa ole niinkään vaarana.

Muuten peli on erittäin hauska mutta pelinä Fable 2:nen oli ehkä hieman parempi sillä sen maailma oli laajempi sekä sekä tyyliltään hitusen enemmän rehevää fantasiaa.
Fable 3:nen on astetta synkempi sekä hieman kliinisempi, tosin se on myös hieman paluuta Fable 1:sen havumetsiin.

Yleisesti sanoisin että peli on helppo jos et hae saavutusta jossa et kertaakaan voi tulla kolkatuksi. Jos olet, niin juomia kuluukin sitten.

Edit: Pelin pituudesta vielä. Pelaan nykyisellä täydellisen hyvällä hahmolla, joten en suorita "pahan" tehtäviä lainkaan. Silti, peli aikaa on kertynyt jo päälle 20h. Aikaa saa varmasti uppoamaan alueen kartoittamiseen, lisätehtävien suorittamiseen sekä rahan keräämiseen(asuntojen osto, vuokraus, yms).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Eli arvosteluiden ilmoittamat 10-15h kestot eivät pidä paikkaansa?
Itselläni meni läpäisemiseen suunnilleen 20 tuntia, mikä kyllä tämän tyyppiselle pelille on liian vähän, erityisesti huomioon ottaen vielä sen, että tuohon aikaan sisältyy suurin osa sivutehtävistä ja pitkät sessiot kiinteistöjen ostelemista ja rahan keräämistä. Kerättäviä tavaroita, kuten avaimia, kukkia ja kirjoja en lähtenyt vielä metsästämään, mutta sitä tylsää puurtamista ja paikasta toiseen juoksentelua nyt ei kummoiseksi sisällöksi voi kutsua. Achievementtien takia se tulee varmaankin jossain vaiheessa kuitenkin tehtyä.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Eli arvosteluiden ilmoittamat 10-15h kestot eivät pidä paikkaansa?

Parempi olisi kysyä, että milloin ne pitävät paikkaansa.. Mullakin yleensä menee useampi tunti lisää vs forum/arvostelukommentit.. Mutta toki ne jotain suuntaa antaa.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Aika alussa olen pelissä ja pidän siitä kovasti. Kovasti näyttävät nähneen vaivaa maailman eteen ja graffat ovat hienot. Vaikkakin pelattavuus joka on minulle jumala video peleissä ei olekkaan niin loistavaa tässä pelissä, se ei ole ainakaan vielä haitannut yhtään. Kiva myös huomata se ettei kamat mitä sä pidät päällä vaikuta statseihin mitenkään, varsinkin nettiroolipeleissä toivoisi jotain tälläistä systeemiä että pelaajat eivät kaikki näyttäisi samoilta.

Hieman myös harmitti pieni sekavuus alussa, joskus oli vaikeaa ymmärtää mistä noi tatuoinnit vaihdetaan, miten tän pelin pystyy tallentamaan kun pausen painaminen viekin pelin sinne piilopirttiin, eikä enään pause menuun kuten se teki pari sekunttia sitten. Harmittavia, mutta onneksi pieniä kupruja muuten hyvässä pelissä. :)
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Viikendinä sain pelin kätösiini ja nyt olen kerennyt tutustumaan peliin sen verran, että pystyypi muutaman sanasen rustailemaan ylös. Sama letkeä satumainen meininki jatkuu, josta nautin suuresti jo toisen osan parissa. Toki tällä kertaa lähtökohta ja yleinen meininki on hieman synkemmällä pohjalla näin vallankumousta pohjustettaessa. Sama tarumainen hohto tästä kuitenkin löytyy.

Pelimekaniikkansa puolesta peli tuntuu hyvin paljon edeltäjältään ja ainakaan alun perusteella kovin suuriin muutoksiin ei olla lähdetty. Taistelu toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan oikein mallikaasti. Isoin muutos taitaa olla tuon perinteisen inventoryn puuttuminen. Sen tilalle on tullut tosiaan tuo Sanctuary, johon pääsee "kätevästi" starttia painamalla. Tähän väliin saattaisi sopia lausahdus "vanhassa vara parempi". Jos olisi mahdollisuus valita perinteisen inventoryn ja uuden systeemin väliltä, niin valitsisin varmasti perinteisen tavan venkslailla noita tavaroita. Tähänkin tosin on alkanut jo tottumaan muutaman tunnin pelaamisen jälkeen.

Pelissä on edellisen osan tapaan mukana kaikkia hauskoja yksityiskohtia, joista pidetään kirjaa pelin edetessä. Näitä asioita vertaillaan sitten kätevästi kavereiden kanssa pelin lataustauoilla. On noidenkin aikana jotain oikeaa viihdykettä:).

Hirveästi en ole kerennyt vielä pelaamaan, joten suuremman syväanalyysin paikka on myöhemmin. Mukavasti tässä on kuitenkin taas virittäydytty Albionin maailman yleiseen tunnelmaan ja meininkiin mukaan. Matkanvarrelta on bongattu jo muutama uusi ja hauska työkin, joiden parissa on koitettu kerätä sankarille pientä pohjakassaa edessä odottavan suuren seikkailun varalle.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Isoin muutos taitaa olla tuon perinteisen inventoryn puuttuminen. Sen tilalle on tullut tosiaan tuo Sanctuary, johon pääsee "kätevästi" starttia painamalla. Tähän väliin saattaisi sopia lausahdus "vanhassa vara parempi". Jos olisi mahdollisuus valita perinteisen inventoryn ja uuden systeemin väliltä, niin valitsisin varmasti perinteisen tavan venkslailla noita tavaroita.

Itse taas olen täysin päinvastaisella kannalla. Myönnän, että alkuun olin varsin epäileväinen Sanctuaryn toimivuudesta, mutta mielessä suoritettu pikakelaus Fable 2:n hidastelevaan ja sekavaan valikkohelvettiin laittoi asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Ajatushan on varsin hieno, ettei pelissä olisi juuri lainkaan perinteisiä valikoita, vaikka jossain asioissa se on auttamattomasti hitaampi metodi. Kummassakin on puolensa, mutta itse valitsisin mieluummin tämän tavan. Varsinkin kuin ainoat tarpeelliset venkslailut rajoittuvat aseisiin ja taikoihin (vaatteiden vaihdon koin täysin merkityksettömäksi sitä vaativien tehtävien ulkopuolella).

Peliä on takana 25h ja nyt ollaan menossa kuningas/kuningatar-osiossa.
Saahan tuon varmasti 10-15h vedettyä läpi jos keskittyy pelkästään juonitehtäviin. Tosin en näe mitään järkeä pelata tämän tyylisiä pelejä speedrun moodilla.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Vielä kun jostain selviäis mistä pirusta se valitaan? :mad:
On ostettu collector's edition ja ladattukin, vaan ei kyllä saa valita mitään koiraan liittyvää.
Eikä netistäkään asia selviä.

Se on sielä Sanctuaryn päähuoneessa "piilossa". Käännyt heti vasemmalle kun teleporttaat sisään. Taas yksi syy miksi tämä Sactuary ei toimi, jotkut asiat voi missata kun ne laitetaan näin hölmöihin kulmiin.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Taas yksi syy miksi tämä Sactuary ei toimi, jotkut asiat voi missata kun ne laitetaan näin hölmöihin kulmiin.

Mielestäni sanctuary taas toimii todella hyvin.Vähän jos löytyy kärsivällisyyttä käydä kaikki huoneet läpi niin varmasti tulee selväksi missä huoneessa mikäkin on.

Peliin tulee heti paljon enemmän syvyyttä kun saadut lahjat tulevat omaan kirjahyllyyn. Saadut vaatteet ovat mallinukeilla. Koiralla oma peti, josta näkee statsit jne.

Tähän kun lisätään vielä sanctuaryn world map, jota on todella helppo käyttää sekä, itselle se tärkein, elikkä peli ei lataa missään välissä sanctuaryyn mennessä, siellä ollessa ja sieltä poistuttaessa. Tämän systeemin otan tylsän valikon sijasta ihan milloin vaan. Varsinkin jos vaihtoehtona on Fable 2 vastaava.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Se on sielä Sanctuaryn päähuoneessa "piilossa". Käännyt heti vasemmalle kun teleporttaat sisään. Taas yksi syy miksi tämä Sactuary ei toimi, jotkut asiat voi missata kun ne laitetaan näin hölmöihin kulmiin.
Koira löytyi kyllä, vaan ei voi muuta tehdä kun katsoa "pisteet".
Tosin voi olla taas profiilikohtainen juttu, kun pelikäytössä olevalla profiililla ei pääse liveen.
Kiitos Mikkihiiren hienosta "Ei voi olla livessä eri käyttäjänimi kuin boxilla. Etkä tietenkään voi olemassaolevalla nimellä liveen päästä kun joku ehti ottaa nimen käyttöön aiemmin." -systeemille.
 
Vastaus: Fable III [Syksy 2010]

Mielestäni sanctuary taas toimii todella hyvin.Vähän jos löytyy kärsivällisyyttä käydä kaikki huoneet läpi niin varmasti tulee selväksi missä huoneessa mikäkin on.

Peliin tulee heti paljon enemmän syvyyttä kun saadut lahjat tulevat omaan kirjahyllyyn. Saadut vaatteet ovat mallinukeilla. Koiralla oma peti, josta näkee statsit jne.

Tähän kun lisätään vielä sanctuaryn world map, jota on todella helppo käyttää sekä, itselle se tärkein, elikkä peli ei lataa missään välissä sanctuaryyn mennessä, siellä ollessa ja sieltä poistuttaessa. Tämän systeemin otan tylsän valikon sijasta ihan milloin vaan. Varsinkin jos vaihtoehtona on Fable 2 vastaava.

Niin, kyllä sieltä löytää ne mitä pitää, mutta siinä menee joskus hetki. Esimerkiksi ihmettelin että mihin katosi minun main menu, kun piti tallentaa ja lopettaa. Huomasin sitten jonkin ajan kulttua että se on sielä Sanctuaryn seinällä. Se ei ole mukavaa kun pitäisi lähteä menemään ja mistään ei löydy tallenuspaikkaa, siinä melkein paloi hihat.

Mutta, kyllä se sitten alkaa toimimaan kunhan tietää mistä kaikki löytyy, niinkuin sanoit. Toinen juttu mikä hieman rassaa on toi kartta, en tiedä onko sielä sitä, mutta oman hahmon sijainti olisi hienoa nähdä, kun toi kartta on aika kehnosti tehty tekele, siitä ei välillä meinaa saada selvää mikä on missä. Mutta kyllä senkin kanssa elää, ei siinä mitään. :)

Kuninkaana oleminen on virkistävää, kun "hyvistely" ei olekaan välttämättä se paras tapa edetä. Se on tosi hyvin tehty, olisin toivonu Mass Effectiin jotain tälläistä myös.
 
Ylös Bottom