Vastaus: Fable III [Syksy 2010]
Nyt pelin kaksi kertaa läpipelanneena ovat tunnelmat ristiriitaiset. Toisaalta peli parantaa monella osa-alueella edelliseen nähden, toisaalta taas herää kysymys muutosten tarpeellisuudesta. Itse näen edellisen Fablen satuna ja koin viihdyttäväksi jatkaa pelaamista myös sen läpäisyn jälkeen. Fable III, johtuen sen uudistuneesta rakenteesta, tarjoaa heikommat mahdollisuudet mielekkääseen läpäisyn jälkeiseen pelaamiseen. Myös osa sen "viattomuudesta" on hukattu synkän juonikaaren alle. Se, onko muutos parempaan vai huonompaan riippuu täysin pelaajasta.
Suurin muutos edelliseen osaan on Albionin hallitseminen. Pelaajalle tarjotaan mahdollisuus päättää valtakuntansa asioista ja Fablelle tyypillisesti valita voi joko hyvän tai pahan välillä. Pelissä on myös hallitsijauran lisäksi konkreettisia päätöksiä hyvän ja pahan välillä, joten ainakin toisen läpipeluun ajan vaihtelevuus on taattu. Valinnat ovat kuitenkin varsin mustavalkoisia ja vaihtoehtoja jää kaipaamaan lisää. Liian usein tulee tunne siitä, että tarjolla olevat kaksi vaihtoehtoa ovat molemmat huonoja ja pelaajalla olisi parempi tapa toteuttaa se.
Koko kuninkuus-osio vaikuttaa kuitenkin melko päälle liimatulle loppujen lopuksi. Alkuun erittäinkin mielenkiintoinen asetelma päättyy lyhyeen ja jäljelle jää torso hallitsija-simulaattori. Ideana tämä on loistava ja näenkin seuraavan Fablen mahdollisuudet mullistaa koko peliteollisuuden. Fable III luo loistavan pohjan upealle pelille, käyttäen kuitenkin vain pientä osaa sen todellisesta potentiaalista.
Pelin kesto on varsin lyhyt. Tekemistä toki riittää pääjuonen ohella runsaasti talojen ostelusta perheen perustamisen kautta sivutehtäviin, mutta pelin rytmitys tarjoaa hyvin vähän mielekkäitä tilanteita niiden toteuttamiseen. Monet sivutehtävät ovat ensiluokkaisen hyvin toteutettuja ja näitä olisi toivonut runsaasti lisää. Oma epäilykseni onkin, että Lionheads tuleekin julkaisemaan lisää sisältöä DLC-muodossa ja toivonkin, että osa hukatusta potentiaalista löytyisi niistä.
Huolimatta kaikesta kritiikistä on Fable III todella erilainen ja onnistunut pelikokemus. Kenties juuri siksi kritiikin määrä on suuri. Suurimmat pettymykset peleissä syntyvät ainakin itselleni mahdollisuuksien vajavaiseen käyttöön.
Nyt pelin kaksi kertaa läpipelanneena ovat tunnelmat ristiriitaiset. Toisaalta peli parantaa monella osa-alueella edelliseen nähden, toisaalta taas herää kysymys muutosten tarpeellisuudesta. Itse näen edellisen Fablen satuna ja koin viihdyttäväksi jatkaa pelaamista myös sen läpäisyn jälkeen. Fable III, johtuen sen uudistuneesta rakenteesta, tarjoaa heikommat mahdollisuudet mielekkääseen läpäisyn jälkeiseen pelaamiseen. Myös osa sen "viattomuudesta" on hukattu synkän juonikaaren alle. Se, onko muutos parempaan vai huonompaan riippuu täysin pelaajasta.
Suurin muutos edelliseen osaan on Albionin hallitseminen. Pelaajalle tarjotaan mahdollisuus päättää valtakuntansa asioista ja Fablelle tyypillisesti valita voi joko hyvän tai pahan välillä. Pelissä on myös hallitsijauran lisäksi konkreettisia päätöksiä hyvän ja pahan välillä, joten ainakin toisen läpipeluun ajan vaihtelevuus on taattu. Valinnat ovat kuitenkin varsin mustavalkoisia ja vaihtoehtoja jää kaipaamaan lisää. Liian usein tulee tunne siitä, että tarjolla olevat kaksi vaihtoehtoa ovat molemmat huonoja ja pelaajalla olisi parempi tapa toteuttaa se.
Koko kuninkuus-osio vaikuttaa kuitenkin melko päälle liimatulle loppujen lopuksi. Alkuun erittäinkin mielenkiintoinen asetelma päättyy lyhyeen ja jäljelle jää torso hallitsija-simulaattori. Ideana tämä on loistava ja näenkin seuraavan Fablen mahdollisuudet mullistaa koko peliteollisuuden. Fable III luo loistavan pohjan upealle pelille, käyttäen kuitenkin vain pientä osaa sen todellisesta potentiaalista.
Pelin kesto on varsin lyhyt. Tekemistä toki riittää pääjuonen ohella runsaasti talojen ostelusta perheen perustamisen kautta sivutehtäviin, mutta pelin rytmitys tarjoaa hyvin vähän mielekkäitä tilanteita niiden toteuttamiseen. Monet sivutehtävät ovat ensiluokkaisen hyvin toteutettuja ja näitä olisi toivonut runsaasti lisää. Oma epäilykseni onkin, että Lionheads tuleekin julkaisemaan lisää sisältöä DLC-muodossa ja toivonkin, että osa hukatusta potentiaalista löytyisi niistä.
Huolimatta kaikesta kritiikistä on Fable III todella erilainen ja onnistunut pelikokemus. Kenties juuri siksi kritiikin määrä on suuri. Suurimmat pettymykset peleissä syntyvät ainakin itselleni mahdollisuuksien vajavaiseen käyttöön.