Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

No Man's Sky

Vastaus: No Man's Sky

Kertokaa nyt idiootille, eli allekirjoittaneelle, kuinka sen onlinen olisi pitänyt toimia?

Oma käsitykseni on ollut koko aika se, että peli on YKSINpeli, mutta on mahdollista, vaikkakin hyvin pieni, nähdä muita pelaajia. Ja tietysti heidän löytämänsä planeetat, niillä asustavat eliöt, kasvit jne.

Ja tuokin, että nähdä muita pelaajia. Sehän ei siis tarkoita EDELLEENKÄÄN sitä, että voisit pelailla ystäväsi kanssa. Kyseessä on enemmänkin sellainen "haamu". Erillisestä MONINpelistä on ollut puhetta sitten päivityksen muodossa. Eli, missään ei ole luvattu, että voisit törmätä muihin pelaajiin JA pelata heidän kanssaan. Nope. Sitä ei ole sanottu. Ja tuntuu, että kaikki olettavat nyt, että kun peli ei olekaan MMO, ovat tekijät puhuneet paskaa. Luetun ymmärtäminen. Se on tärkeä asia.
 
Vastaus: No Man's Sky

Onhan tämä peli saanut osalleen paljon kritiikkiä, osa täysin aiheetonta mikä johtuu pääosin valtavista odotuksista, julkaisun viivästymisestä sekä Sonyn mainonnasta ja hypestä. Tällainen ilmiö ei ole ennennäkemätön, ja toisaalta ihan ymmärrettävä varsinkin täysihintaisen mutta silti periaatteessa indietyylillä ja indiepelin ominaisuuksilla varustetun pelin kohdalla.

Mikä on indie pelin ja "oikean pelin" ero tyylin ja ominaisuuksien osalta? Mikä oikeuttaa pyytämään pelistä täyttä hintaa ja millä kriteereillä pitää tyytyä alempaan hintaan?


Toisaalta osa kriitikistä on varmasti ihan aiheellistakin. Itseäni vielä mietityttää että onko pelissä oikeasti laatua ja täytettä hinnan vastineeksi? Pelin ulkonäkö on taiteellinen valinta (ja onnistunut sellainen, imo), mutta toisaalta ruudunpäivitys on 30fps ja FOV ehkä 60 astetta, jolloin graafinen suorituskyky voisi olla paljon parempikin.

Itse olen jo pitkään ihmetellyt miksi pelejä vielä arvotetaan ensisijaisesti vain ja ainoastaan teknisten meriittien perusteella (fps, fov, grafiikan deltaljit, pelin pituus yms.)? Analogia elokuvien osalta olisi, että elokuva on huono jos pituus on alle 120 minuuttia ja erikoistehosteet eivät ole tarpeeksi päräyttäviä. Tietysti interaktiivisena viihteenä peleillä on omat asiansa, joiden pitää toimia, mutta mielelläni näkisin alan ja pelaajien kypsyvän siten, että itse sisältökin saa enemmän arvoa pelkän teknisen kuoren arvostelun sijaan. Tästä masentavana esimerkkinä aikoinaan idioottimainen kohu Heavenly Swordin ympärillä kun peli oli mukamasa liian lyhyt, joka riitti syyksi tuomita koko peli :rolleyes:

Itseäni graafisesti tässä pelissä häiritsee ainoastaan lyhyt piirtoetäisyys, sillä etenkin lentäessä planeetalla pop-up efekti on turhan silmiinpistävä, mutta muuten en anna mitään arvoa sille olisiko fps tätä suurempi tai kukkaset ja kärpäset nykyistä pikkutarkemmin mallinnettu. Pelin graafinen ulkoasu on voimakkaasti tyylitelty, hieman sarjakuvamaiseksi - osittain varmisti siksi, että muuten vaatimukset laisteiston suorituskyvylle olisivat pelin laajuuteen suhteutettuna liian kovat.


Tosiasia on, että peli näyttää referenssistä riippuen joko PS3-aikakauden peliltä, mobiilipeliltä tai 10 euron indie-julkaisulta.

Olet selvästi pelannut eri 10€ indie ja mobiilipelejä kuin minä, ja PS3 tukehtuisi tuohon ihan täysin :D

Huomasin muuten tähtikarttaa selatessani, että kartalla näkyy ne tähdet, jotka joku muu pelaaja on jo löytänyt. Ihmettelin miksi kartalla jotkin tähdet oli korostettuja, ja niistä katsomalla selvisi, että ne ovat jo löydettyjä tähtiä.
 
Vastaus: No Man's Sky

Mun on nyt pakko sanoa tuosta hinnasta hieman nipottaen. Nimittäin täällä puhutaan kokoajan "täysihintaisesta pelistä". Ymmärrän mitä sillä haetaan, mutta eihän tuo ainakaan Sonyn oman digitaalisen hinnaston mukaisesti ole täysihintainen peli, kun eikös tämän hinta ollut 59,90e ja normaalien pelien hinta on 69,90e, eli 10e halvempi kuin "täysihintainen".
 
Vastaus: No Man's Sky

Hello Gamesiltä muutamia kikkoja pulmatilanteisiin ja bugien kiertämiseen, mm. hyperdrive/pre-order ship ongelmaan. Luvassa myös uusi patch paketti lähiaikoina.

http://www.no-mans-sky.com/2016/08/issues/

Aiemmassa artikkelissä myös mielenkiintoinen kannanotto mitä peli on ja mitä se ei ole (ainakaan vielä).

Hello Games sanoi:
Here is what No Man’s Sky definitely is:

  • Exploring a universe of pretty procedurally generated worlds, with beautiful creatures
  • Trading with NPCs
  • Combat against robots/mechs and cool space battles
  • Survival/crafting in a universe sized sandbox
  • An awesome procedural soundtrack from my genuine favourite band (check the NMS album out here)
  • For one small moment, you might feel like you’ve stepped into a sci-fi book cover
That means this maybe isn’t the game you *imagined* from those trailers. If you hoped for things like pvp multiplayer or city building, piloting freighters, or building civilisations… that isn’t what NMS is. Over time it might become some of those things through updates.
 
Vastaus: No Man's Sky

Kertokaa nyt idiootille, eli allekirjoittaneelle, kuinka sen onlinen olisi pitänyt toimia?

Oma käsitykseni on ollut koko aika se, että peli on YKSINpeli, mutta on mahdollista, vaikkakin hyvin pieni, nähdä muita pelaajia. Ja tietysti heidän löytämänsä planeetat, niillä asustavat eliöt, kasvit jne.

Ja tuokin, että nähdä muita pelaajia. Sehän ei siis tarkoita EDELLEENKÄÄN sitä, että voisit pelailla ystäväsi kanssa. Kyseessä on enemmänkin sellainen "haamu". Erillisestä MONINpelistä on ollut puhetta sitten päivityksen muodossa. Eli, missään ei ole luvattu, että voisit törmätä muihin pelaajiin JA pelata heidän kanssaan. Nope. Sitä ei ole sanottu. Ja tuntuu, että kaikki olettavat nyt, että kun peli ei olekaan MMO, ovat tekijät puhuneet paskaa. Luetun ymmärtäminen. Se on tärkeä asia.

Oma englanninkielen taito on vissiin pahasti ruosteessa, ymmärsin muihin pelaajiin voi törmätä... Itselle multiplayerin olemassaolo/puuttuminen ei ole iso asia, mutta kyllä jotkut ehkä noista kommenteista ovat saaneet vääristyneen kuvan pelistä. Eiköhän asiaa korjata studiolla parhaillaan. Illalla pääsee vihdoin itsekin pelin pariin :D
 
Vastaus: No Man's Sky

Kertokaa nyt idiootille, eli allekirjoittaneelle, kuinka sen onlinen olisi pitänyt toimia?

Oma käsitykseni on ollut koko aika se, että peli on YKSINpeli, mutta on mahdollista, vaikkakin hyvin pieni, nähdä muita pelaajia. Ja tietysti heidän löytämänsä planeetat, niillä asustavat eliöt, kasvit jne.

Kyllähän kehittäjät puhuivat että pelissä olisi mahdollisuus törmätä muihin pelaajiin (lue: moninpeli), mutta nyt ei ilmeisesti näin olekkaan? Ja kun pelijournalistit ovat koettaneet asiaa selvittää, niin mitään kunnon vastausta tähän kysymykseen ei ole saatu. On vain epämääräistä kiertelyä ja kaartelua. Kummastusta herättää myös miksi pelin erikoispainoksen kanteen on liimattu tarra peittämään alla oleva moninpelimerkintä. Ja kyllähän moinen päännii - miksei voi vain sanoa suoraan miten asia on. Ei sillä että itse kaipaisin moninpeliä tällaisiin peleihin.
 
Vastaus: No Man's Sky

Oma englanninkielen taito on vissiin pahasti ruosteessa, ymmärsin muihin pelaajiin voi törmätä... Itselle multiplayerin olemassaolo/puuttuminen ei ole iso asia, mutta kyllä jotkut ehkä noista kommenteista ovat saaneet vääristyneen kuvan pelistä. Eiköhän asiaa korjata studiolla parhaillaan. Illalla pääsee vihdoin itsekin pelin pariin :D

Nuo ovat menneet itseltäni täysin ohi. Muistan vain kuinka sanottiin, että tämä peli on yksinpeli, ja tuo törmääminen muihin pelaajiin olisi mahdollista, mutta et voi pelata heidän kanssaan. Eli tästä sain käsityksen "haamuista". Nythän on sitten sanottu, että varsinainen moninpeli tulisi mahdollisesti päivityksen muodossa, joka toisi ainakin co-opin mukaan peliin. Mitään MMO:ta en ole odottanut näinä vuosina, enkä tiennyt, että sitä sanaa on edes käytetty No Man's Skyn kanssa.

Mutta, edelleen, itse olen tyytyväinen peliin, ehdottomasti PS4:n parhaimpia pelejä, itselleni ehkä se parhain, ja koska pelintekijät ovat jo kertoneet tukevansa peliä ilmaisten päivitysten muodossa, uskon vakaasti, että peli tulee vain paranemaan.
 
Vastaus: No Man's Sky

Olen muutamaankin kertaan sanonut, että muut kyllä näkee, mutta palvelimet eivät kestä pelaajakuormaa ja siksi et näe muita. Hello games itse asiasta ilmoitti tällä viikolla, tässäkin ketjussa jossain linkki siihen.
 
Vastaus: No Man's Sky

Mikä on indie pelin ja "oikean pelin" ero tyylin ja ominaisuuksien osalta? Mikä oikeuttaa pyytämään pelistä täyttä hintaa ja millä kriteereillä pitää tyytyä alempaan hintaan?

Jos peliä tekee muutaman ihmisen tiimi, jäävät ominaisuudet väistämättä jälkeen ison studion tuotoksista. Näkyyhän tämä tässäkin pelissä, peli perustuu yhteen jippoon: se on proseduraalinen universumi, mikä on tähän mennessä näkynyt hyvinkin samankaltaisina planeettoina ja muutamista rakennuspalikoista koostuneena eläimistönä. Mikä sen lisäksi on tässä pelissä kiinnostavaa? Pelattavuus on simppelin näköistä avaruustaistelua ja kivien ampumista, ja interaktio maailman kanssa on varsin rajoitettua. Varsinaista juonta ei ole, vaikka taustalorea mukana toki onkin. Lisäksi ainakin tässä yhteydessä pitää ottaa esiin tekninen toteutus, aika paljon on saanut lukea pelin kaatumisista ja olihan tuosta serveritilanteesta jo juttua. Eli tekninen toteutus ja pelin syvyys ei välttämättä vastaa hintaluokkaa.

Vastaavia käytännössä yhden jipon pienen tiimin pelejä on myyty vuosikausia 10-30 euron hintaan, esimerkiksi DayZ ja tietenkin Minecraft. Näissä pelaajan vaikutus universumiin on kuitenkin paljon suurempi kuin No Man's Skyssa. Avaruuspeleistä Elite: Dangerous on kypsempi proseduraalisuutta lukuun ottamatta, ja siitä pyydetään puolet NMS:n hinnasta. Siksi No Man's Skyn hintaluokka tuntuu Sonyn rahastukselta, jolle ei ole vastinetta.
 
Vastaus: No Man's Sky

Mites fallout ongelmat ja bugit, tai Pcars bugit edelleen, tai sitten Driveclubin serveri ongelmat alussa. Ei se iso studio tai ison luokan peli kerro teknisestä toteutuksesta mitään. Nykypelien tyyli on olla alussa buginen ja siinä NMS on poikkeuksellisen vähävikainen.
 
Vastaus: No Man's Sky

Mites fallout ongelmat ja bugit, tai Pcars bugit edelleen, tai sitten Driveclubin serveri ongelmat alussa. Ei se iso studio tai ison luokan peli kerro teknisestä toteutuksesta mitään. Nykypelien tyyli on olla alussa buginen ja siinä NMS on poikkeuksellisen vähävikainen.

Se on totta että nykyisin pelejä julkaistaan huonossa kunnossa, mutta esimerkeistäsi Project Carsin kehitys rahoitettiin itse (indie) ja joukkorahoituksella ja se on myös kehitetty eri tyylillä, Driveclub julkaistiin selkeästi keskeneräisenä myös ominaisuuksiltaan, ja Bethesdan Creation Enginen -pelit ovat jo pitkään olleet poikkeus sääntöön.

Mutta jotta ei jää epäselvyyksiä, aion kyllä ostaa ja pelata No Man's Skyta. Pelin taiteellinen tyyli on hieno ja musiikki pienten testikuunteluiden perusteella loistavaa. En kuitenkaan aio missään nimessä maksaa pelistä täyttä hintaa, koska se ei minusta ole sisällöltään sen arvoinen, eikä Sony ansaitse rahastaa pienen tiimin tuotoksella. Jos tämä olisi ollut todellinen indiepeli 20-30 euron hintalapulla, olisivat asiat toisin.
 
Vastaus: No Man's Sky

10 000 bounty päällä, täytyy varmaa ostaa ketterämpi kone ja alkaa oikeesti rosvo hommiin :rolleyes:
 
Vastaus: No Man's Sky

Joku raportoi, että dogfightissa kuoleminen voi nollata koko pelin siten, että on pakko aloittaa alusta. Ja kylläpä eilen sielua kylmäsi, kun lähdin asemalta jonkin distress signalin perään. Siellä tuuppasi iso rahtialus menemään ja piraatti pörräsi ympärillä. Päätin jalosti auttaa, niin eikös niitä piraatteja tupsahtanut jostain sitten viisi lisää. Henkihän siinä lähti, mutta ihan normaalisti palasin edelliselle savetuspisteelle ja pääsin skuuppaamaan kamatkin avaruudesta.

Mie annoin sen bugivaroituksen ja itselle meni kans sydän kurkkuun ku piraatit hyökkäs ja tappoi miut. Peli kaatui samalla. Kyllä jännitti käynnistää peli uudelleen,mutta onneksi peli jatkui avaruusasemalta ja tavarat sai haettua omalta kuolinpaikalta :)
 
Vastaus: No Man's Sky

Pc version graaffiset säätimet ovat tässä.

http://www.geforce.com/whats-new/articles/no-mans-sky-pc-graphics-settings-4k-screenshots

Sieltä löytyy erikseen säätö jalan/lentely fov ja 3 näytön tuki on myös ilmeisesti mukana joilta sellainen löytyy.

3 näytön tuki ei kiinnosta mutta olisi kiva tietää tukeeko 21:9 resoluutiota kunnolla, ilman sitä en kyllä edes harkitse ostoa. Vaikka tosin en muutenkaan täyttä hintaa maksaisi, joten ehtii hyvin WideAsFcuk:in arvotelua odottelemaan.

offtopic:
Jos muuten omistaa PC:lle Ultra Wide Screen näytön tai sellaisen haluaa niin kannattaa tutustua tähän kaveriin, on yksi omista suosikki tube kanavista. Todella mukavaa vaihtelua huutoon ja tekno musiikkiin mitä nykyään 90% pelikanavista on.
https://www.youtube.com/channel/UCxfsK33BWlxHgglWl9LTAYA
 
Vastaus: No Man's Sky

Peliä kuitenkin väännetty vuosikaupalla ja iso peli kyseessä ja kuitenkin suht isolla budjetilla tehty, kaiken lisäksi hyvä peli kyseessä.
Mielestäni hintaluokka o ihan oikea (59e), kun kuukausittain itsekin ostan Storesta täydenhinnan (69e) pelejä, jotka ovat moninverroin huonompia.
 
Vastaus: No Man's Sky

Miksi NMS hinnoittelu tuntuu Sonyn rahastukselta, eikä Hello Gamesin?

Joo, oletin että Sony oli julkaisija. Se näyttääkin olevan Hello Games, joka ei siis ansaitsekaan aikaisempaa optimista kommenttiani. :cool:

Peliä kuitenkin väännetty vuosikaupalla ja iso peli kyseessä ja kuitenkin suht isolla budjetilla tehty, kaiken lisäksi hyvä peli kyseessä.
Mielestäni hintaluokka o ihan oikea (59e), kun kuukausittain itsekin ostan Storesta täydenhinnan (69e) pelejä, jotka ovat moninverroin huonompia.

Budjetista en tiedä, mutta on vaikea uskoa että se olisi mitenkään kovin suuri, jos peliä tehnyt tiimi oli suurimmillaankin vain parikymmentä henkeä ja suurimman osan ajasta 5. Vertaa tätä esim. Bungieen jolla on noin 750 työntekijää, tai Call of Dutyyn jonka parissa työskenteli jo muutama vuosi sitten yli 500 ihmistä. Mutulla väittäisin että palkkakulut ovat studion suurimpia kulueriä tämänkaltaisissa projekteissa. Mainontaan on varmasti käytetty myös iso summa rahaa, mutta on epäselvää missä suhteessa tämä osuus jakautuu Hello Gamesin ja Sonyn välille. Ja sitten on tietty se Sky Televisionin kanssa käyty oikeusjuttu...

Mutta tottakai käsitys reilusta hinnasta on subjektiivinen asia. Moni varmasti maksaisi vaikka uudesta GTA:sta vaikka 250 euroa, ja puolustaisi tätä hintaa sitä kritisoiville. Sama pätee kaikkiin muihinkin asioihin.
 
Vastaus: No Man's Sky

Mitä helvetin väliä sillä on, voiko muihin pelaajiin teoriassa törmätä? Vai millä todennäköisyydellä odotatte lentävänne rinta rinnan jonkun toisen kanssa ihan sattumalta tuolla kahdeksan multiziltriljoonan planeetan seassa. :D

Kyllä sitä joka asiasta jaksetaankin tehdä numeroa, voi helvata sentään.

Yksinään se, että saivat tuon proseduraalisen hiekkalaatikkonsa ja siihen luodut pelimekanismit ylipäänsä toimimaan, on jo huikea saavutus sinällään. Jos pelissä voi joskus harrastaa intergalaktista kaupankäyntiä muiden pelaajien kanssa, luoda piraattiklaaneja ja warppailla isojen avaruuskaupunkien välillä, missä voi tavata muita pelaajia ja osallistua erilaisiin aktiviteetteihin, niin olisin valmis antamaan sieluni. Kuinka todennäköistä tuo on kahdenkymmenen hengen devaajatiimiltä? Ei kovin.

Tämä ja Fallout, kun menisivät naimisiin ja saisivat rakkauslapsen, joka päätyisi CD Projekt Redin ottokasvatiksi, niin siitä tulisi jo peli!
 
Vastaus: No Man's Sky

6miljoonan budjetista jossain välissä puhuttiin, joka on studion kokoluokkaan nähden todella iso summa.

Pointti oli siis se, että en ymmärrä miksi pitäisi hinnan olla esim 19.90, koska ei sellaiseen rahaan kannattaisi peliä edes tehdä.
Mitä taas tulee GTA:han niin mielestäni se on toki oikeutettu siihen 70e hintaan, mutta omaan makuun se oli vain "ok" peli ja nostan omalla mittarillani esim NMS:n sen yläpuolelle. GTA oli juonen ulkopuolella todella kuollut ja tylsä mesta, jossa ei voinut juuri mitään järkevää tehdä ja hyllyyn jäi. Ostin ps4:lle ja alle tuntiin jäi pelaaminen.
NMS:n ekan 2h aikana saadut fiilikset oli sitä luokkaa, että jo ne yksistään on yli 20e arvoisia verrattuna muihin peleihin.
 
Ylös Bottom