Pettymys tämä on minullekin, en oikein jaksa pelata enää. Väkinäistä vääntämistä, joskin ihan viihdyttävää välillä. Väkisinkin miettii että ainakin PC arviot ovat olleet täysin yläkanttiin ihan vain että Level 5 tekisi jatkossakin pelinsä PC:lle...
Edellisen osan tarina oli myös naiivi, mutta siinä oli tämä toinen ulottuvuus joka toi synkempää sävyä. Pystyi aina miettimään että mitä "oikeassa maailmassa" tapahtuu. Sitä toista tasoa tosin hyödynnettiin aivan liian vähän.
Nyt on parikymmentä tuntia takana ja se kuuluisa peli-ilo hiipuu kovaa vauhtia alun innostuksen jälkeen ja tuntemukset alkaa olemaan samaa luokkaa mojo2:sen kanssa. Tuntuu, että pelin päämäärä on kadoksissa ja joka suuntaan poukkoillaan eri pelimuodoissa, pääjuonen junnatessa paikallaan. Voi myös olla, että olen vain itse kadoksissa.
En ollut paljoa perehtynyt peliin etukäteen, parin trailerin perusteella tiesin millainen taistelusysteemi pelissä oli. Valtakunnan rakentelu tuli mukavana yllätyksenä, mutta olisin toivonut, että pelaaja olisi vähän vapaammin päässyt sijoittelemaan rakennuksia omalle tontilleen. Tälläin olisi tullut fiilis, että omasta valtakunnasta saisi "oman näköisen".
Pelissä on IMO pari ongelmaa, ensinnäkin peli pakottaa tekemään todella paljon sivutehtäviä pääjuonen ohella ja valta-osa pelistä kuluukin paikasta toiseen täysin päättömänä poukkoilessa ja kertomassa jokaiselle ohikulkijalle paremmasta paikasta toisaalla, jossa on ikuinen rauha. Jokaisen ohilukijan käännytys omaan "uskon lahkoosi" käy hyvin nopeasti tylsäksi kun värväystehtäviä on pääasiassa kahta erilaista A) tapa joku, B) tuo joku tavara. Paikoitellen peli alkaakin muistuttamaan Jehovan todistajien käännytys simulaattoria, toisessa vaan puhutaan valtakunnansaleista, toisessa valtakunnasta, mutta molemmissa jollain on aina hauska tukka.
Onneksi poukkoilu on toteutettu siten, että kartan äärilaidasta äärilaitaan pääsee siirtymään melko kivuttomasti latausikkunan kautta.
Pääjuoni on jäänyt todella pahasti sivutehtävien jalkoihin. Pääjuoni nostaa päätään kerran viiteen tuntiin kun aukeaa uusi paikka, jolloin myös vilahtaa hetkellisesti mystinen pahis, joka käy varastamassa jotain kylän hallitsijalle kuuluvaa. Sillon tulee aina todettua "ainiin tää äijä". Vielä 20h jälkeenkään en oikein tiedä tästä mystisestä tyypistä mitään.
Pelin ehdottomasti suurin heikkous ja riippakivi on nuo Skirmish- tehtävät, joissa joukkoja johdatetaan taisteluun ylänäkymästä. Kyseiset tehtävät tuntuu jotenkin niin pakkomukaantungetulta ja eivät anna kyllä pelille mitään lisäarvoa. Ikävä kyllä nämä eivät ole sivutehtäviä vaan peli pakottaa pääjuonessakin näitä koluamaan. Väliin jättäminenkään ei ole vaihtoehto, koska omaa tiimiä täytyy kehittää pärjätäkseen.
Perus pleikalle peli tuntuu myös olevan aavistuksen turhan raskas, pääkartalla juostessa jonkun verran nykmistä havaittavissa.
Peli on myös julkaistu ehdottomasti väärälle konsolille. Olen monta kertaa todennut mielessäni, että jatkanpa makuuhuoneessa hetken vielä, mutta eeeeeeikun tämä onkin PS4:lle eikä Switchille.
Visuaalinen ilme kylllä miellyttää erittäin paljon vieläkin.
Pelillä on vielä viikon verran aikaa vakuuttaa minut tai muuten peli joutuu pimeyteen pelikaapin syvyyksiin.