Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls IV: Oblivion

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun käsitykseni mukaan skaalautuvuudessa ärsytti eniten se että tekee hahmon kehityksen täysin merkityksettömäksi. Esim. ekan parin tunnin aikana taistelet susilaumaa vastaan hiki hatussa -> 100 tuntia myöhemmin -> taistelet susilaumaa vastaan hiki hatussa.

Skaalautuvuudessa on kait se kaunis ajatus että haaste pysyisi tasaisena tms. mutta mun kokemukseni mukaan rpg pelaajat nimenomaan kaipaa sitä että levut nousee ja heikot viholliset lakoaa, tekee siitä levelien nousemisesta merkityksellistä.

Ja tuon lisäksi kun sun taso kasvaa tarpeeksi niin jollain perus katurosvoillakin on jo melkein pelin parasta haarniskaa päällä.

Mun käsitykseni mukaan skaalautuvuudessa ärsytti eniten se että tekee hahmon kehityksen täysin merkityksettömäksi. Esim. ekan parin tunnin aikana taistelet susilaumaa vastaan hiki hatussa -> 100 tuntia myöhemmin -> taistelet susilaumaa vastaan hiki hatussa.

Skaalautuvuudessa on kait se kaunis ajatus että haaste pysyisi tasaisena tms. mutta mun kokemukseni mukaan rpg pelaajat nimenomaan kaipaa sitä että levut nousee ja heikot viholliset lakoaa, tekee siitä levelien nousemisesta merkityksellistä.
Periaattees noin mutta jos muistan oikein niin vihut skaalaa sun ohi jos levelöit "väärin".

Ymmärrän, että noin asia helposti mielletään, ja onhan se toki osittain juurikin noin. Silti skaalautuvuuden pieneksi puolustukseksi täytyy todeta, että kyllä hahmo saa leveleiden nousujen myötä paljon taikoja ja muita ominaisuuksia, jotka helpottavat taistelua niitä tavallaan samalla levelillä olevia susiakin vastaan. En silti ole tällaisen skaalautuvien vihujen systeemin ystävä, mutta tämä toteamani asia on ainakin hiukan helpottanut pitkin hampain hyväksymään peleissä skaalautuvat vihut, jos kykyjen tai taikojen kehittäminen on kuitenkin monipuolista ja merkittävää. Sama pätee toki aseisiin ja muihin varusteisiin, sekö niiden kehittämiseen.

Ymmärrän, että noin asia helposti mielletään, ja onhan se toki osittain juurikin noin. Silti skaalautuvuuden pieneksi puolustukseksi täytyy todeta, että kyllä hahmo saa leveleiden nousujen myötä paljon taikoja ja muita ominaisuuksia, jotka helpottavat taistelua niitä tavallaan samalla levelillä olevia susiakin vastaan. En silti ole tällaisen skaalautuvien vihujen systeemin ystävä, mutta tämä toteamani asia on ainakin hiukan helpottanut pitkin hampain hyväksymään peleissä skaalautuvat vihut, jos kykyjen tai taikojen kehittäminen on kuitenkin monipuolista ja merkittävää. Sama pätee toki aseisiin ja muihin varusteisiin, sekö niiden kehittämiseen.
Mutta kun taioilla ja sun muilla ei ole merkitystä vihollisia vastaan jotka skaalautuu. Ammut fat manin tai tasr bomban päälle, niin tulos on sama. (Ymmärrän pointtis kyllä, että tulee ajan kanssa "monimuotoisuutta" vihollisia vastaan) mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä skaalautumisen kanssa.

Mutta kun taioilla ja sun muilla ei ole merkitystä vihollisia vastaan jotka skaalautuu. Ammut fat manin tai tasr bomban päälle, niin tulos on sama. (Ymmärrän pointtis kyllä, että tulee ajan kanssa "monimuotoisuutta" vihollisia vastaan) mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä skaalautumisen kanssa.
Ei se noin mene. Viholliset ovat toki skaalautuessaan saman levelisiä käytännössä oman hahmosi kanssa. Mutta taiat mitkä saat myöhemmin pelissä ovat voimakkaampia, kuin alkupuolella saadut. Kyllä niillä on ihan eri tavalla tehoa ja nimenomaan viholliselle haittaa aiheuttavia ominaisuuksia skaalautuvia vihuja vastaan, kuin niillä aikaisemmin pelissä saaduilla taioilla, joten kyllä niillä myöhemmin saaduilla taioilla ja ominaisuuksilla on merkitystä paljon enemmän pelissä pärjäämisessä.

Lisäksi mitä enemmän leveliä saat itsellesi, sitä enemmän saat myös loitsuja ja ominaisuuksia, joilla autat hahmoasi, vaikkapa hahmon parantamisessa, tai buffien aikaansaamisessa. Tämä on tullut hyvin selkeästi todettua omassa läpipeluussani. Enkä väittänyt kuitenkaan suoraan sitä, että asia liittyisi itse vihollisten levelien skaalautumiseen, vaan nimenomaan siihen oman hahmon levelin nousuun ja sitä kautta parempien loitsujen ja ominaisuuksien saamiseen.

Sanoisin, että kehittäjien pointti tuossa vihujen skaalautumisessa on juurikin se, ettei hahmoa voi sinänsä vaan leveliä nostamalla grindata vihuihin nähden ylivoimaiseksi, mutta sitten kuitenkin leveleitä nostamalla saat parempia ja monipuolisempia taikoja ja muita ominaisuuksia niihin alempien leveleiden taikoihin ja taitoihin nähden. Tavallaan tuossa on pointtinsa, vaikka en itsekään silti pidä lainkaan tuollaisesta skaalautuvien vihujen mallista. Itse pidän siitä, että jos valitset grindaamiseen tien, niin sillä voit vähitellen kehittää hahmosi puolijumalaksi ja elää pelissä voimafantasiaa, niin halutessasi. Liian helpolla tuonkaan ei silti pidä olla mahdollista, ettei siihen sitten kuitenkaan liian helposti sorruta, vaan sitten ehkä lähinnä vaihtoehtona tilanteeseen, jossa peli tuntuu kohtuuttoman vaikealta jossakin kohtaa.

Viimeksi muokattu:
r/oblivion on huvittava paikka kun jengi odotta sen tippumista hetkenä minä hyvänsä. :D

Ah näköjään huhu on et klo 19 pitäis tippuu.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäistä yritin muutaman kerran aikanaan kokeilla. Pari ensimmäistä kertaa jäi muistaakseni hyvinkin lyhyeen, kun koin pelin menevän liian nopeasti liian vaikeaksi ja parhaimmillaankin varmaan alle 20h jäi peliaika. No voi olla ettei mun osaaminen riittänyt silloin eikä välttämättä ollut pelin vika mitenkään :D muistaakseni varsin kankea pelattavuus myös häiritsi. No, joka tapauksessa odotan tätä kyllä suurella mielenkiinnolla. Se tuleeko ikinä kokeiltua jää sit nähtäväksi.

Muistan kun xboxilla pelasin morrowindia ekan kerran ja olin sillee: "Hei mikä tää on? Täähän on upea peli" Kun oblivion julkaistiin olin "Tämä on pakko saada" Nooh xbox360 tilaukseen ja kylkeen oblivion. Muistan aina sen, kun astuin luolasta ulos ja näin sen maailman olin aivan haltijoisaan. Morrowind ja oblivion on rakkaita pelejä minulle. Siksi odotan innolla tätä.

Itsellä parhaat muistot Oblivionista on ensimmäinen RRoD. Olin ihan simona tahkonnut peliä siihen asti ja sitten en enää koskaan saanut Xboxia toimimaan vaan möin sen rikkinäisenä muutamalla kympillä.

Myöhemmin sitten PC:llä pääsin uudestaan pelin kimppuun mutta en koskaan löytänyt samanlaista kipinää peliä kohtaan kun silloin alussa oli.

Ehkä tämä uusi versio saa sen kipinän taas syttymään jos peliä on tarpeeksi viilattu pelattavuuden puolesta nykyaikaan. Huomenna sen näemme.

Muistan aina sen, kun astuin luolasta ulos ja näin sen maailman olin aivan haltijoisaan.
Hauska kun itselle tuo sama tunne oli Fallout 3 kohdalla aikoinaan :D

Tämä Oblivion jäi jostain syystä pelaamatta silloin ja myöhemmin sitten olen kokeillut alkua PC:llä. Olihan se silloin jo todella vanhentunut, joten ei se oikein lähtenyt. Mielummin pelasin Skyrimiä silloin. Tämä uusiversio voi siis paikata asian jos ongelmakohdat on korjattu ja kokemus on enemmän nykyaikaisempi.

Mihis aikaa sitte linjoilla? Klo18 meiän aikaa?

Mä veikkaan et nyt on vaan reveal, uudistetut featuret ja itse julkaisu vasta myöhemmin, uskoisin syys-lokakuus.

Ylös Bottom