Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Osoitus siitä kuinka paljon Bethesda arvostaa modaajia. Se on antanut kaikille Skyblivion tiimin jäsenille Oblivion remasterin avaimen.
Syytä on arvostaakin. Modaajathan ne käytännössä aina viimeistelevätkin Bethesdan pelit kuntoon, kun lähes poikkeuksetta julkaisuversiot ovat niitä purkkaviritelmiä, jotka toimivat vähän niin ja näin, sekä omaavat suorituskykyongelmia.

Melkoinen yllätys tuo remasterin julkistus ja julkaisu saman tien. Periaatteessa voisi nostalgiamielessä vähän kiinnostaakin, mutta hinta on aika kova. Ja kun tosiaan tässäkin ketjussa on jo raportoitu noita suorituskykyongelmia, freimidroppeja ja niin edelleen, niin katsellaan sitten, kun on saatu peli kunnolla toimivaan kuntoon ja hintakin pudonnut sille tasolle, mitä melkein 20 vuotta wanhasta pelistä viitsii maksaa. Suomeksi sanottuna siis ilman teknisiä ongelmia oleva tuotos ja sellainen maksimissaan 30 euron hintalappu.
 
Tuli pari tuntia eilen pelattua tätä remasteria, ja ikävä kyllä on todettava, että taitaa jäädä nyt odottamaan päivityksiä. Sen verran bugiselta nyt nimittäin vaikutti. Tämä on paljon sanottu minulta, jota bugit harvemmin isommin häiritsevät. Tässä nyt on vaan aika pahoja suorituskykyongelmia ja grafiikkaglitchejä. Lisäksi kun kaikenlaista muutakin sekoilua näyttää olevan, kuten esim. hahmollani tippuivat muutamaan kertaan käytöstä pois miekka ja kilpi, ja piti ne sitten huomata uudelleen laittaa päälle, niin on tämä nyt kyllä aika epäpelattavassa kunnossa. Onneksi löytyy niin paljon muutakin pelattavaa, että tämän voi huolettaa jättää vaikka pidemmälle tauolle.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli pari tuntia eilen pelattua tätä remasteria, ja ikävä kyllä on todettava, että taitaa jäädä nyt odottamaan päivityksiä. Sen verran bugiselta nyt nimittäin vaikutti. Tämä on paljon sanottu minulta, jota bugit harvemmin isommin häiritsevät. Tässä nyt on vaan aika pahoja suorituskykyongelmia ja gradfiikkaglitchejä. Lisäksi kun kaikenlaista muutakin sekoilua näyttää olevan, kuten esim. hahmollani tippuivat muutamaan kertaan käytöstä pois miekka ja kilpi, ja piti ne sitten huomata uudelleen laittaa päälle, niin on tämä nyt kyllä aika epäpelattavassa kunnossa. Onneksi löytyy niin paljon muutakin pelattavaa, että tämän voi huolettaa jättää vaikka pidemmälle tauolle.
Joo vähän samat fiilikset. Muutenkin omasta puolesta voin todeta että nostalgia tehnyt tehtävänsä ja ekan haltiadunkun jälkeen tuli olo että voi pojat, tän tönkön setin oon pelannu niin monta kertaa että jaksaako enää oikeesti. Tunnin jälkee laitoin kiinni :/
 
Tuli pari tuntia eilen pelattua tätä remasteria, ja ikävä kyllä on todettava, että taitaa jäädä nyt odottamaan päivityksiä. Sen verran bugiselta nyt nimittäin vaikutti. Tämä on paljon sanottu minulta, jota bugit harvemmin isommin häiritsevät. Tässä nyt on vaan aika pahoja suorituskykyongelmia ja gradfiikkaglitchejä. Lisäksi kun kaikenlaista muutakin sekoilua näyttää olevan, kuten esim. hahmollani tippuivat muutamaan kertaan käytöstä pois miekka ja kilpi, ja piti ne sitten huomata uudelleen laittaa päälle, niin on tämä nyt kyllä aika epäpelattavassa kunnossa. Onneksi löytyy niin paljon muutakin pelattavaa, että tämän voi huolettaa jättää vaikka pidemmälle tauolle.
Itselle taas ei tullut parin tunnin aikana yhen yhtään bugia. Ainoastaan tosiaan tuo FPS:n tippuminen kerran.

Toki mitä olen tästä muuta lukenut, niin kuulemma questit, dunkut ja muut asiat ovat tosiaan vuotta 2006. Että saas nähdä miltä se ne itsestä vaikuttaa, kunhan ehdin pelata lisää.

Ja kun tosiaan itse en ole alkuperäistä ole palannut, niin tämähän on uusi kokemus itselle. Voi ollakkin siis, että mielenkiinto pysyy paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Reilu kolme tuntia takana ja ei voi kuin ihmetellä miksei tätä kutsuta remakeksi. Tämähän on täysin uusiksi tehty ja saanut vielä pelimekaniikkoihin päivityksiä. Peli näyttää todella hyvältä. Tämä tuntuu nyt siltä miltä ajan kultaamat muistoni sanovat pelin näyttäneen 19 vuotta sitten. Toki Bethesda itse sanoo että haluaa kunnioittaa alkuperäistä visiota, joten siksi tämä on remaster, mutta näin isoilla muutoksilla sanoisin että mitä tahansa muuta peliä kutsuttaisiin remakeksi.

Mitä tulee suorituskykyongelmiin, niin alun introvideossa peli stutteroi aika pahasti, mutta itse pelissä performance -valinnalla pelatessa tämä tuntuu oikein sulavalta, eikä bugeja ole tullut vastaan.

Ehdin muutaman kuvankin napata, koska oli vaan pakko maisemia ihastellessa.
Kuvat spoilereissa tilaa viemästä:
1745472717726.png
1745472762232.png
1745472822181.png
1745473037011.png
 
Viimeksi muokattu:
Reilu kolme tuntia takana ja ei voi kuin ihmetellä miksei tätä kutsuta remakeksi. Tämähän on täysin uusiksi tehty ja saanut vielä pelimekaniikkoihin päivityksiä. Peli näyttää todella hyvältä. Tämä tuntuu nyt siltä miltä ajan kultaamat muistoni sanovat pelin näyttäneen 19 vuotta sitten. Toki Bethesda itse sanoo että haluaa kunnioittaa alkuperäistä visiota, joten siksi tämä on remaster, mutta näin isoilla muutoksilla sanoisin että mitä tahansa muuta peliä kutsuttaisiin remakeksi.

Olen tästä vähän eri mieltä, ei tätä Remakeksi voi sanoa, en ole itse törmännyt juurikaan mihinkään pelimekaaniikan uudistuksiin jotka tois tämän nykypäivään saatikka tekis tästä mitenkään miellyttävämpää pelattavaa kuin alkuperäinen. Porukalla tuntuu olevan helvetinmoinen honey moon -vaihe päällä.

Aloitin maagilla niinkuin yleensä näissä on tapana ja alun jälkeen menin sinne haltiadunkkuun joka on ihan suoraan edessä. Alun luolassa rottia vastaan tuli jo eteen se että aha, no ainakaan vihollisten hitboxeille ei ole tehty mitään sillä milli ohi siitä halutusta kohdasta niin loitsu ei yhdisty. Rotat ja gobbot kuoli niin nopeaan että oikein kunnolla taistelu ei vauhtiin päässyt mutta siellä haltiaraunioissa alkoi näkymään jo vähän rakoja.

Koska sulla ei voi olla kuin yksi loitsu kerrallaan, toinen käsi on varattu aseelle, niin se pikavalikkojumppa käy tosi äkkiä raivostuttavaksi. Itekkin sohlasin luurankosummonin, tulipallon ja healin välillä ihan tolkuttomasti. Ärsyttävää on ettei peli pysähdy tai edes hidasta jos olet vaihtamassa taikaa pikavalikossa, kiva siinä paniikissa ensin yrittää heittää tulipalloa joista 5/10 menee ohi koska paskat alkuperäiset hitboxit, sitten koitat ettiä sitä heali taikaa sieltä valikosta samassa kun luurangot viuhtoo menemään healttiä.

Pelin UI on ihan kelvoton nykypäivään, ei siihenkään ole parannuksia saatu pahemmin.

Graafisesti tietty hienohko, mutta Unreal moottori saa sen pelin näyttämään jotenkin geneeriseltä, se alkuperäinen sielu katosi jonnekin.

Alkuperäinen sai aikanaa kritiikkiä geneerisistä dunkuista, ton yhen perusteella ei niihin ole muutosta tullut.

Alkuperäisen oon pelannu pirun monta kertaa ja on toki yksi lempipeleistä, mutta just se mihin kyllästyin oli se tönkköys, ja ei ne siihen ainakaa korjauksia ole tehneet, joten heti tuli semmonen tunne ettei vaan jaksa edes kiinnostua sen enempää.
 
Olen tästä vähän eri mieltä, ei tätä Remakeksi voi sanoa, en ole itse törmännyt juurikaan mihinkään pelimekaaniikan uudistuksiin jotka tois tämän nykypäivään saatikka tekis tästä mitenkään miellyttävämpää pelattavaa kuin alkuperäinen. Porukalla tuntuu olevan helvetinmoinen honey moon -vaihe päällä.

Aloitin maagilla niinkuin yleensä näissä on tapana ja alun jälkeen menin sinne haltiadunkkuun joka on ihan suoraan edessä. Alun luolassa rottia vastaan tuli jo eteen se että aha, no ainakaan vihollisten hitboxeille ei ole tehty mitään sillä milli ohi siitä halutusta kohdasta niin loitsu ei yhdisty. Rotat ja gobbot kuoli niin nopeaan että oikein kunnolla taistelu ei vauhtiin päässyt mutta siellä haltiaraunioissa alkoi näkymään jo vähän rakoja.

Koska sulla ei voi olla kuin yksi loitsu kerrallaan, toinen käsi on varattu aseelle, niin se pikavalikkojumppa käy tosi äkkiä raivostuttavaksi. Itekkin sohlasin luurankosummonin, tulipallon ja healin välillä ihan tolkuttomasti. Ärsyttävää on ettei peli pysähdy tai edes hidasta jos olet vaihtamassa taikaa pikavalikossa, kiva siinä paniikissa ensin yrittää heittää tulipalloa joista 5/10 menee ohi koska paskat alkuperäiset hitboxit, sitten koitat ettiä sitä heali taikaa sieltä valikosta samassa kun luurangot viuhtoo menemään healttiä.

Pelin UI on ihan kelvoton nykypäivään, ei siihenkään ole parannuksia saatu pahemmin.

Graafisesti tietty hienohko, mutta Unreal moottori saa sen pelin näyttämään jotenkin geneeriseltä, se alkuperäinen sielu katosi jonnekin.

Alkuperäinen sai aikanaa kritiikkiä geneerisistä dunkuista, ton yhen perusteella ei niihin ole muutosta tullut.

Alkuperäisen oon pelannu pirun monta kertaa ja on toki yksi lempipeleistä, mutta just se mihin kyllästyin oli se tönkköys, ja ei ne siihen ainakaa korjauksia ole tehneet, joten heti tuli semmonen tunne ettei vaan jaksa edes kiinnostua sen enempää.

Jep sama täällä. Aika nopeasti huomasi että tämä on sama vanha peli mutta pinnalla on uusi maalikerros. Ei sillä että se olisi huono asia välttämättä mutta remakeks tätä ei voi kyllä kutsua millään. Erittäin kaunis remaster jossa on kaivattuja qol parannuksia.
 
Kertokaapa te meidän puolesta betatestaajiksi alkaneet, kun ehditte pidemmälle, onko tuo levelöinti korjattu? Tämä on itselleni tärkein kriteeri, ostanko vai enkö.

OG:ssähän kannatti valita mahdollisimman surkeat pää ja sivukyvyt kehitettäväksi, koska vihut levelöityivät niiden mukaan. Tämä taas oli täysin idiottimaista. Itselläni meni hermo viimeistään silloin kun 20 pelitunnin jälkeen palasin ekaan luolastoon hakemaan jotain silloin liian vaikeaksi osoitttautunutta esinettä ja sielläkin vihut tekivät puolikkaan healthin vahinkoa kerralla koska kaikki viholliset kehittyivät pelaajan mukana.

Ainakin jossain arvosteluissa on sanottu että tämä on korjattu, mutta kiinnostaisi kuulla varsinaisilta pelaajiltakin tästä.
 
Itselle on kyllä kivasti maistunut paluu Cyrodiiliin. Noin 10 tuntia on Series X:llä takana ja mitään kovin ihmeellisiä bugeja ei ole tullut tavattua. Pientä FPS:n tippumista mutta ei mitään mikä peli-iloon vaikuttaisi. Sen verran täytyy kyllä Huttua kompata että onhan tuo välillä aika kikkaulua kun haluaa loitsia ja käytellä eri aseita. Itse vielä maanantaina sain Avowedin läpi pelattua ja siihen tuli upotettua se 80+ tuntia niin kerkesi aika kivasti tottumaan hieman parempaan mutta eipä se nyt haittaa kyllä tätä siltikin jaksaa väännellä. Täytyy ehkä Expedition 33 ottaa tuohon rinnalle myös pelailuun mutta onhan tämä parhaillaan tälläistä aika kiiretöntä tekemistä minkä pariin palailee kyllä ihan mielellään.
 
Joo vähän samat fiilikset. Muutenkin omasta puolesta voin todeta että nostalgia tehnyt tehtävänsä ja ekan haltiadunkun jälkeen tuli olo että voi pojat, tän tönkön setin oon pelannu niin monta kertaa että jaksaako enää oikeesti. Tunnin jälkee laitoin kiinni :/
En ole pelannut Vanhuskääreistä kuin Taivasvanteen, joten onkohan tästä mahdollisesti samanlaista fiilistä tarjolla myös jos on Skyrim tuttu? Eli että tutulta tuntuu. Käsittääkseni Elder Scrollsit on kaikki enemmän tai vähemmän sitä samaa.

Reilu kolme tuntia takana ja ei voi kuin ihmetellä miksei tätä kutsuta remakeksi. Tämähän on täysin uusiksi tehty ja saanut vielä pelimekaniikkoihin päivityksiä. Peli näyttää todella hyvältä. Tämä tuntuu nyt siltä miltä ajan kultaamat muistoni sanovat pelin näyttäneen 19 vuotta sitten. Toki Bethesda itse sanoo että haluaa kunnioittaa alkuperäistä visiota, joten siksi tämä on remaster, mutta näin isoilla muutoksilla sanoisin että mitä tahansa muuta peliä kutsuttaisiin remakeksi.
Videoita ja kuvia pelkästään katsomalla vaikuttaa vastaavalta kuin mitä Demon's Soulsille tehtiin ja kyllähän sitäkin remakeksi kutsuttiin. Porukka valittelee että kuoren alla on kaikki kuten ennen mutta samaa oli myös DS:n remakessa. Ja varmaan vähän ideanakin että se systeemi on yhä sama. Siitä sitten tykkää tai ei.

Remaket voi (ainakin IMO) siis olla graafisia tai pelimekaniikallisia (onkohan tämä nyt oikein taivutettu sana?) tai molempia. Remaster taas on sitä että kuorrutetaan ja hiotaan olemassa olevaa pohjaa.

Ainakaan itselle remake ei tarkoita että pelimekaniikkoihin olisi välttämättä koskettu vaan peli nimenomaan voi tuntua identtiseltä alkuperäiseen nähden. Siihen olen kuitenkin tottunut että audiovisuaalisesti remake eroaa alkuperäisestä merkittävästi, ihan kuten tämä Oblivion.

Olen tästä vähän eri mieltä, ei tätä Remakeksi voi sanoa, en ole itse törmännyt juurikaan mihinkään pelimekaaniikan uudistuksiin jotka tois tämän nykypäivään saatikka tekis tästä mitenkään miellyttävämpää pelattavaa kuin alkuperäinen. Porukalla tuntuu olevan helvetinmoinen honey moon -vaihe päällä.
Missä on määritelty että remakessa pitäisi olla pelimekaniikan muutoksia/uudistuksia? Eikös Demon's Soulsista puhuttu ihan remakena ja se piti kaiken "konepellin alla" vanhan mallisena.

Tosin onko missään remaken ja remasterin virallisia määreitä olemassakaan. Selvästi nyt ei ole tarpeeksi parannuksia vanhaan, joten sen vuoksi ei haluta peliä remakeksi myöntää. Remake taas tarkoittaa käännettynä uusiksi tehtyä, miltä peli taas omaan silmään näyttää. Ei se ole pelkkä resoluution nosto tai vanhan hiominen vaan selvästi tehty uusiksi, täten "remake". Minun mielestäni siis.

Tosin ei ehkä sitten pelimekaniikkojen osalta. Ehkä näissä pitää jatkossa tarkentaa onko remake/remaster ulkokuoreen vai toimintaan.

Selvästi kuitenkin tehty oikea päätös siinä ettei pelistä ole puhuttu remakena kun ainakin täällä ollaan pettyneen oloisia kun onkin vain vanha peli uudella kuorrutuksella.

Aloitin maagilla niinkuin yleensä näissä on tapana ja alun jälkeen menin sinne haltiadunkkuun joka on ihan suoraan edessä. Alun luolassa rottia vastaan tuli jo eteen se että aha, no ainakaan vihollisten hitboxeille ei ole tehty mitään sillä milli ohi siitä halutusta kohdasta niin loitsu ei yhdisty. Rotat ja gobbot kuoli niin nopeaan että oikein kunnolla taistelu ei vauhtiin päässyt mutta siellä haltiaraunioissa alkoi näkymään jo vähän rakoja.
En ole alkuperäistä pelannut mutta eikö ohi meneminen ole ohi menemistä vaikka se menisi ohi vain "millin"? En siis tiedä miten huono tuo käytännössä on ja mitä se pelatessa meinaa mutta pelkästään asiasta lukien en ymmärrä ongelmaa.
 
En ole alkuperäistä pelannut mutta eikö ohi meneminen ole ohi menemistä vaikka se menisi ohi vain "millin"? En siis tiedä miten huono tuo käytännössä on ja mitä se pelatessa meinaa mutta pelkästään asiasta lukien en ymmärrä ongelmaa.
Itse päättelin, että hit box olisi liian pieni. En muista kyllä alkuperäisestä enää juurikaan, niin en osaa sen kummemmin kommentoida, että miten hit boxit vastaavat sitten varsinaista 3D-mallia.
 
Pari tuntia pelattu, en mitään isoja teknisiä ongelmia huomannut, vähän tainnut fps droppailla tai nykäistä pari kertaa mutta en yleensä kiinnitä tuollaisiin asioihin hirveästi huomiota niin ei haittaa yhtään enkä osaa kommentoida enempää.

Itse olen siitä tyytyväinen että tämä tuntuisi tosiaan olevan sisällöltään täysin sama peli kuin aikoinaan. Remasteri mun mielestä tarkoittaa juurikin sitä että ulkokuori on siloteltu nykypäivään mutta mekaniikan yms. on samat. Peli on karu oma itsensä mikä on tavallaan vain hyvä juttu, ei kaiken tarvitse olla QoL loppuun asti siloiteltua ja hiottua. Tietyistä kämäisistä asioista tulee just hyvin mieleen vanhat PC -roolipelit, mitä Oblivion eittämättä pohjimmiltaan on. Erityisen ilahtunut olen vanhasta UI:sta, joka on visuaalisesti hieno, joskin ei ehkä nykypäivän mittapuulla kaikkein toimivin. Ehdin jo pelätä että tässä olisi joku moderni ääri-minimalistinen kammotus UI mutta ei onneksi.

Perinteitä kunnioittaen roduksi Argonian (en pelaa TES pelejä millään muulla rodulla, ehkä joskus Khajit vaihtelun vuoksi), minähän en saatana rupea pidättelemään hengitystä vedessä koskaan!
 
Minunkin mielestäni on hyvä asia, että tässä ollaan oltu uskollisia alkuperäiselle pelille. Tosiaan vähän Demons Soulsin tapaan. Peli olisi jotenkin kärsinyt jos sitä oltaisi menty muuttamaan liikaa.

Muutenkin jotenkin virkistävä palata tälläiseen vanhanaikaiseen peliin hienolla ulkoasulla :)
 
Muutenkin jotenkin virkistävä palata tälläiseen vanhanaikaiseen peliin hienolla ulkoasulla :)
Tykkään näissä Bethesdan peleissä siitä "vanhanaikaisesta" roolipelien periaatteesta, että pelaajalle annetaan vapaat kädet tehdä mitä haluaa, mutta asioilla on seurauksia. Melkein kenen kimppuun vaan voi hyökätä, tavarat ovat oikeasti omia objektejaan pelissä ja vaikkapa viinipullon voi varastaa. Taloihin, jotka on täysin merkityksettömiä tarinan tai minkään muunkaan kannalta voi kävellä sisään. Voit suututtaa ihmisiä ja voit ilahduttaa ihmisiä. Voit vahingossa mennä paikkoihin, joihin ei pelin tarinan perusteella olisi vielä pitänyt mennä. Ja mahtavinta tosiaan on se, että kaikella tällä tekemisellä on seuraamuksia.

Pelaajaa kyllä ohjataan tehtävien perään karttamerkeillä, mutta kaikki muu on pelaajan vapaasti tehtävissä juuri niinkuin itse parhaaksi näkee ja tämä on mahtavaa. Ei tällaisia oikein kunnolla vapaita roolipelejä ihan liikaa ole markkinoilla ja siksipä vanhakin tuntuu ainakin tällä suunnalla jälleen niin virkistävältä.
 
Tykkään näissä Bethesdan peleissä siitä "vanhanaikaisesta" roolipelien periaatteesta, että pelaajalle annetaan vapaat kädet tehdä mitä haluaa, mutta asioilla on seurauksia. Melkein kenen kimppuun vaan voi hyökätä, tavarat ovat oikeasti omia objektejaan pelissä ja vaikkapa viinipullon voi varastaa. Taloihin, jotka on täysin merkityksettömiä tarinan tai minkään muunkaan kannalta voi kävellä sisään. Voit suututtaa ihmisiä ja voit ilahduttaa ihmisiä. Voit vahingossa mennä paikkoihin, joihin ei pelin tarinan perusteella olisi vielä pitänyt mennä. Ja mahtavinta tosiaan on se, että kaikella tällä tekemisellä on seuraamuksia.

Pelaajaa kyllä ohjataan tehtävien perään karttamerkeillä, mutta kaikki muu on pelaajan vapaasti tehtävissä juuri niinkuin itse parhaaksi näkee ja tämä on mahtavaa. Ei tällaisia oikein kunnolla vapaita roolipelejä ihan liikaa ole markkinoilla ja siksipä vanhakin tuntuu ainakin tällä suunnalla jälleen niin virkistävältä.
Ja tämän hienouden takia myös kaikki on ihan sekaisin ja umpisolmussa eikä pahimmillaan pääse enää eteenpäin. :D
 
Mutta se on juuri se hienous. :)
Tämäpä! "You can but you don't have to" :).

Tulipa muuten valittua speechcrafti omalle hahmolle niihin pääkykyihin ja oli yllättävänkin hauska tuo yksinkertainen minipeli millä sitä tykkäystä nostellaan. Moni sitä muistelee varmaan aika pahalla mutta on se omasta mielestä aika hauska minipeli taas pitkästä aikaa. Ja ylipäätään tuo hahmoluokan tekeminen oli hauskaa puuhaa. Skyrim veti kaikki aika suoraksi verrattuna tähän vaikka hemmetin kova peli sekin toki on.
 
En ole pelannut Vanhuskääreistä kuin Taivasvanteen, joten onkohan tästä mahdollisesti samanlaista fiilistä tarjolla myös jos on Skyrim tuttu? Eli että tutulta tuntuu. Käsittääkseni Elder Scrollsit on kaikki enemmän tai vähemmän sitä samaa.
Juu enemmän tai vähemmän samaa mitä Skyrimissä, mutta toki Skyrimissä on enemmän modernimpaa kaikki. Siellä on esim. tuo loitsujen hallinnointi helpompaa kun voi vaikka molemmissa käsissä pitää loitsuja. Tässä kun on vain yksi käsi taioille niin se kömpelöittää heti. Skyrimin luolasuunnittelu parempaa jne.

Eli tässä kannattaa pitää mielessä, että pohjalla on kuitenkin aika vanha peli ja pelitekniset ratkaisut on sen mukaisia. Dunkut on aaaaaaaika tylsiä.


En ole alkuperäistä pelannut mutta eikö ohi meneminen ole ohi menemistä vaikka se menisi ohi vain "millin"? En siis tiedä miten huono tuo käytännössä on ja mitä se pelatessa meinaa mutta pelkästään asiasta lukien en ymmärrä ongelmaa.
Tämä voi olla toki vain ihan minun päädyssä tämä ongelma, mutta tässä on semmonen ärsyttävä juttu varsinkin nopeimpien vihujen kanssa että olet satavarma että olet osumassa mutta se kuitenkin menee hiuksen hienosti ohi. Se korostuu mitä lähempänä vihu on, joku siinä vaan nyppii suunnattomasti. Onko se sitten hahmon ohjattavuus ohjaimella vai mikä. Skyrimissa muistan olleen ihan hyvä kontrolli kuitenkin. Varmaan vaan omista nakkisormista kiinni.
 
Tykkään näissä Bethesdan peleissä siitä "vanhanaikaisesta" roolipelien periaatteesta, että pelaajalle annetaan vapaat kädet tehdä mitä haluaa, mutta asioilla on seurauksia. Melkein kenen kimppuun vaan voi hyökätä, tavarat ovat oikeasti omia objektejaan pelissä ja vaikkapa viinipullon voi varastaa. Taloihin, jotka on täysin merkityksettömiä tarinan tai minkään muunkaan kannalta voi kävellä sisään. Voit suututtaa ihmisiä ja voit ilahduttaa ihmisiä. Voit vahingossa mennä paikkoihin, joihin ei pelin tarinan perusteella olisi vielä pitänyt mennä. Ja mahtavinta tosiaan on se, että kaikella tällä tekemisellä on seuraamuksia.

Pelaajaa kyllä ohjataan tehtävien perään karttamerkeillä, mutta kaikki muu on pelaajan vapaasti tehtävissä juuri niinkuin itse parhaaksi näkee ja tämä on mahtavaa. Ei tällaisia oikein kunnolla vapaita roolipelejä ihan liikaa ole markkinoilla ja siksipä vanhakin tuntuu ainakin tällä suunnalla jälleen niin virkistävältä.
Tämä on juurikin suurin viehätys. Näissä peleissä on vain niin valtava vapauden tunne, eikä pelaaminen tunnu yhtään suorittamiselta. Vaikkakin jotkut asiat ovat vanhentuneita, mutta ei niitä pelatessa mieti.
 
Ylös Bottom