Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
19 vuotta. Vaikeaa jotenkin sisäistää kuinka paljon siitä on jo aikaa kun istuin tuliterän 360:sen hyristessä asuntomme pienessä "viihdehuoneessa" katsomassa pelin aloitusruutua, päällimmäisenä ajatuksena että tämä tulee olemaan paras peli ikinä.

Kuinkahan monta kerraa pelasin tämän läpi, en muista tarkkaa lukua mutta kyllä tätä tuli luvattoman paljon pelattua.

19 vuotta. Olen mennyt naimisiin, muuttanut paikkakuntaa, useampaa asuntoa, aloittanut uusia harrastuksia ja niin edelleen. Kaikkea tätä pelin ilmestymisen jälkeen. Silti tuntuu että se oli vasta hiljan kun pikku kätösilläni revin malttamattomasti suojamuovia pelikotelon ympäriltä.

Menee 100% varmasti ostoon. Oblivion <3
Minä asuin silloin vielä vanhempien luona. Juuri aikeissa muuttaa pois kotoa. Oblivion taisi olla Fight Night Round 3:n jälkeen toinen peli, jonka Xbox 360:lle ostin. Olin ihan huuli pyöreänä siitä avoimesta maailmasta. Kovin moni peli sen jälkeen ei ole tavoittanut samaa hämmästyksen määrää kuin Oblivion aikoinaan. Silloin totta tosiaan tuntui, että nyt oltiin hypätty uuteen sukupolveen. Skyrim ei ikinä iskenyt samalla tavalla.

Täälläkin elämä vienyt 19 vuodessa useammalle eri paikkakunnalle, on menty naimisiin ja saatu perheenlisäystä. Työpaikka ei ole tosin vaihtunut kuin kahdesti.

Jos tehdään remastereita tai remakeja, niin tehdään niitä juurikin näistä lähes 20 vuotta vanhoista peleistä. Siellä niille on tarvetta ja sieltä nostalgia kumpuaa.

Aika jytky kyllä, en ihan uskonut että olis samantein tullu!

Ei tainnu olla fyysisestä versiosta mitään mainintaa? Mieluusti ottais tämän fyysisenä hyllyyn jos vain mahdollista.
Jossain näistä markkinointivuodoista oli kuva myös fyysisestä versiosta. Tietysti kun peli shadowdropataan, niin fyysinen versio ei ainakaan samaan aikaan löydy kauppojen hyllyiltä. Toivottavasti on tulossa.
 
Oletko ihan varma, ettei mitään tehty? Koska minä en ole.
En tietenkään mutta tarkoitin siis ettei näennäisesti mitään ole tehty ja siinä se nerokkuus onkin. Oli se tarkoituksellista tai ei.

Ehkä siellä on huomattu shadow droppien potentiaali ja hoksattu että kyse on tunnetusta nimikkeestä, jonka jatko-osalle tai vanhojen remakeille on tilausta, joten perinteistä joka tuutista huutavaa mainoskampanjaa ei ole pakko tehdä.
 
En tietenkään mutta tarkoitin siis ettei näennäisesti mitään ole tehty ja siinä se nerokkuus onkin. Oli se tarkoituksellista tai ei.

Ehkä siellä on huomattu shadow droppien potentiaali ja hoksattu että kyse on tunnetusta nimikkeestä, jonka jatko-osalle tai vanhojen remakeille on tilausta, joten perinteistä joka tuutista huutavaa mainoskampanjaa ei ole pakko tehdä.
Mutta sanoit ensin että hauskaa kun jengi hehkuttaa markkinointia, vaikkei mitään markkinointia tehty. Olen hyvinkin eri mieltä siitä, etteikö mitään markkinointia tehty. Sitä ei vain tehty perinteisin menetelmin.

Mutta tehtiinpä sitä tarkoituksellisesti tai ei, niin ainakin siinä onnistuttiin. Pelin ympärillä pyöri kunnon hype ja ihan ansaitusti.
 
Mutta sanoit ensin että hauskaa kun jengi hehkuttaa markkinointia, vaikkei mitään markkinointia tehty. Olen hyvinkin eri mieltä siitä, etteikö mitään markkinointia tehty. Sitä ei vain tehty perinteisin menetelmin.
Joo, no meinasin siinä tosiaan sellaista perinteistä, näkyvää ja joka tuutista mölyävää markkinointia. Siis sitä, millaiseksi markkinointi yleensä on käsitetty. Kaikkine videoineen, kuvineen ja julisteineen jne.

Tosin varmaan aika kauan on markkinointi ollut ihan muuta koska influensserit ja kaikki vastaavat "uutuudetkin" on olleet varmaan olemassa jo lähemmäs 20 vuotta, joten ehkä itse elän vain vanhaa aikaa kun oletan että markkinointi käsitettäisiin perinteisinä, selvästi erotettavina mainoksina eri "tuuteissa".

Jotenkin minulle "markkinointi" jo sanana kuvastaa sitä että oltaisiin näkyvä ja äänekäs, joten siksikin itsellä tulee ajatus kuin "mitään" ei olisi tehty. Ja toisaalta siis mitään konkreettistahan ei olekaan tehty jos yhtään mainosta ei ole ennen julkaisua ollut. Ajattelin asiaa siis ehkä enemmän mainostuotteiden kautta: ei ole yhtään videota, kuvaa, julistetta tai muuta tehty = ei ole tehty "mitään". Ei sillä ettenkö muuta tekemistä kokisi tekemisenä mutta tässä kohtaa omat ajatukset oli nimenomaan näkyvässä/kuuluvassa markkinointimatskussa.

Hauskintahan tässä on se että itsekin teen säännöllisesti mainoskampanjoita someen. Ja on se ihan oikeaa tekemistä vaikka siihen ei niissä käytettäviä kuvia ja videoita laskisikaan mukaan. Varsinkin jos sitä yrittäisi ujuttaa taktisesti niin, että jäisi kuva ettei mitään kampanjaa edes ole olemassa.

Sitähän me ei kyllä tiedetä että onko oikeasti tehty tarkoituksella jotain vaiko ei. Itse antaisin yhä aika paljon painoarvoa tunnetulle nimellä ja ihmisten luontaiselle tavalle kaivaa tällaista infoa. Ihan hyvin voi olla pelkästään sitäkin, sillä jo pelkkä "varjojulkaisu" riittää nostamaan tunnetun nimen kertaheitolla kaikkien naamalle kun joka "tuutti" taas huutaa että tällainen sitten tuli ja on heti täällä.

No, eniten heittoni kuitenkin oli huumoria, sillä itseäni ainakin nauratti se ajatus markkinointitiimistä, joka ei tiedä mistä saa kehuja. Vaihtoehtoisesti huumoria voi tietysti repiä siitäkin, että kyseinen osasto vain esittää ettei tiedä mistä muut puhuu.

Mutta tehtiinpä sitä tarkoituksellisesti tai ei, niin ainakin siinä onnistuttiin. Pelin ympärillä pyöri kunnon hype ja ihan ansaitusti.
Toimii nimenomaan. Itse tosin uskon enemmän pelin tunnettuuden ja yllärijulkaisun yhdistelmään kuin suunnitelmalliseen infon vuotamiseen (mikä tässä kohtaa kai siksi markkinoinniksi käsitettäisiin).
 
Tämä taitaa olla kova!? En koskaan pelannut orggista, joka oli varmaankin virhe. Nyt on mahdollisuus paikkoon varsinkin kun löytyy Game Passista.



PS. Ja siltikin, vaikka on Game Passissa Galaxit räjähtelee Steamin pelaajamäärien valossa. Pyyhkii ihan lattioita viime aikojen paskapeleillä nämä numerot.

 
Joo, no meinasin siinä tosiaan sellaista perinteistä, näkyvää ja joka tuutista mölyävää markkinointia. Siis sitä, millaiseksi markkinointi yleensä on käsitetty. Kaikkine videoineen, kuvineen ja julisteineen jne.
Ollaan aika samalla sivulla, että varmaan siinä mielessä turha jatkaa, mutta on sen verran mielenkiintoinen aihe, että jatkan kuitenkin. :)

Olihan sitä markkinointimateriaalia aika paljonkin (vertailukuvia vanhan ja remasterin välillä, fyysisen version sisältöä, mainoskuvia jne.). Tämä kaikki sattumalta "löydettiin" juuri pari päivää ennen kuin Bethesda läväytti live streamin laskurin näkyviin. Ja siitä sitten päivää myöhemmin julkaisu. Minusta nämä on niin hyvin ajoitettu ja juuri oikeanlaista markkinointimateriaalia luotu, jota ei sitten käytetäkään missään muualla(?), että joko tosi hieno vuotojen ja sattumusten summa tai vaihtoehtoisesti markkinointitiimi teki itseasiassa älyttömän hyvää duunia.
 
Ensikommenttien perusteella Oblivionin itseäni ärsyttäneestä kahdesta asiasta on toinen korjattu eli levelöinti, joka on nyt lähempänä Skyrimin mallia. Se toinen ärsyttävä on se että kun alussa pääjuonta seuraa niin ne portit ilmaantuvat eri puolille ja sotkevat ärsyttävästi pelaamista, jos tekee vaan meli samoilla metsissä/kylissä. Niistä pääsee eroon vain pelaamalla pääjuonen loppuun, tätä tuskin on muutettu mihinkään.

Mutta onhan tämä tapaus, Skyrim oli kaikista valittavista roduistaan huolimatta yhden ison alueen peli, tässä koko valtakunta ja sen eri alueet erottuvat paremmin rotuineen päivineen. Pakko-ostos mutta ei ehkä backlogin takia heti tänään vielä.
 
Tuosta markkinoinnista vielä. Mä oon jo pitkään epäilly että kaiken maailman "vuotajat" on vain firmojen palkkaamia markkinointi heppuja. Jotenkin epäilyttävän paljon niitä nykyisin tulee joka tuutista. Sitten vaan lumipallo liikkeelle niin somet yms. juorukerhot hoitaa markkinoinnin ja hypetyksen itsekseen. Parhaassa tapauksessa voi olla jopa tehokkaampaa, tai ainakin kustannustehokkaampaa, kuin vuoden verran roikottaa halpahallien seinillä promo-mainoksia ja mitä lie kalliita mainospaikkoja varata. Toki tämä vaatii sen että pelillä tai pelisarjalla (tai firmalla ylipäänsä) on nimeä taustalla, ei toimi niin hyvin minkään tuntemattoman tuotoksen kohdalla.

Traikku tuli nyt katsottua ja hienolta vaikuttaa. Vähän ruuhkaiseen väliin tulee mutta uskoisin että menee pian kuitenkin testiin ps5:lla.
 
Tutoriaali pelattu. Edelleen se vanha peli taustalla, mutta paljon hienompana. Itseasiassa peli näyttää tosi hyvältä ainakin Series X:llä. Ei tämän jälkeen ainakaan ole paluuta enää siihen alkuperäiseen.

Pelimekaanikoista en osaa vielä sanoa paljoa, mutta ainakin alkuun pelittää hyvin. Vaikka paljon asioita esimerkiksi inventaariossa, niin yllättävän selkeä käyttää silti. Kaikki shortcutit sun muut toimii hyvin.

Imperial racella aloitin, mutta auttamatta taas taitaa mennä siihen perinteiseen Stelth Archeriin :D No, yritetään enemmän perinteistä meleetä aina kun pystyy.
 
Tutoriaali pelattu. Edelleen se vanha peli taustalla, mutta paljon hienompana. Itseasiassa peli näyttää tosi hyvältä ainakin Series X:llä. Ei tämän jälkeen ainakaan ole paluuta enää siihen alkuperäiseen.

Pelimekaanikoista en osaa vielä sanoa paljoa, mutta ainakin alkuun pelittää hyvin. Vaikka paljon asioita esimerkiksi inventaariossa, niin yllättävän selkeä käyttää silti. Kaikki shortcutit sun muut toimii hyvin.

Imperial racella aloitin, mutta auttamatta taas taitaa mennä siihen perinteiseen Stelth Archeriin :D No, yritetään enemmän perinteistä meleetä aina kun pystyy.
Stealth Arhcer on kyllä jo liiankin helppo valinta. Taidan mieluummin kokeilla jotain maagia, etenkin nuo conjurationit on hauskoja joista riittää paljon hupia.
 
Siellä olisi muuten ihan komeaa dynaamista teemaa tarjolla käyttöliittymän taustaksi Xboxilla:


Voisi olla kyllä hyvä vaihtaa välillä. Minulla on ollut jo aika pitkään Halon dynaaminen teema, joka on kyllä erittäin paljon mieleeni, mutta tosiaan vaihtelu voisi virkistää, koska onhan tuo myös tosiaankin upea!
 
Stealth Arhcer on kyllä jo liiankin helppo valinta. Taidan mieluummin kokeilla jotain maagia, etenkin nuo conjurationit on hauskoja joista riittää paljon hupia.
Outoa kyllä, mutta itse en ole ikinä missään pelissä ole oikein kunnon maagia pelannut. Jotenkin se on aina tuntunut sellaiselta classilta mikä ei itselleni sovi. Mutta voishan tässä mahdollisesti kokeilla sitä :D
 
Outoa kyllä, mutta itse en ole ikinä missään pelissä ole oikein kunnon maagia pelannut. Jotenkin se on aina tuntunut sellaiselta classilta mikä ei itselleni sovi. Mutta voishan tässä mahdollisesti kokeilla sitä :D
Ajattelin pelata VR modattuna ja ainakin Skyrim VR:ssä saa mukavasti jump scarea kun unohtaa että tuli conjuroitua joku avuksi ja se sitten pompppaa yhtäkkiä selän takaa näkökenttään :D
 
PC:llä ainakin on vielä tekemistä Unreal 5 Enginen kanssa. Nyt jopa suht tehokkaalla koneella tuntuu ruudunpäivitys kärsivän ainakin maailmassa samoillessa. Jatkuvaa tippumista johonkin 30-40fps tasolle jopa medium/high asetuksilla. Frame generation auttaa vähän, mutta näyttäisi olevan se tuttu ongelma mikä tämän pelimoottorin kanssa aina on. Eli nyt vaan odottelemaan fanien modeja, jotka parantavat menoa.
 
PC:llä ainakin on vielä tekemistä Unreal 5 Enginen kanssa. Nyt jopa suht tehokkaalla koneella tuntuu ruudunpäivitys kärsivän ainakin maailmassa samoillessa. Jatkuvaa tippumista johonkin 30-40fps tasolle jopa medium/high asetuksilla. Frame generation auttaa vähän, mutta näyttäisi olevan se tuttu ongelma mikä tämän pelimoottorin kanssa aina on. Eli nyt vaan odottelemaan fanien modeja, jotka parantavat menoa.
Myös konsoleilla erittäin raskas ja Fps tippuu vahvasti testi videoiden perusteella kaikissa kuvatiloissa. Täytyy odottaa Digital Foundry videota niin näkee onko konsoliversiossa mitään ray-tracing ominaisuuksia päällä.
 
Myös konsoleilla erittäin raskas ja Fps tippuu vahvasti testi videoiden perusteella kaikissa kuvatiloissa. Täytyy odottaa Digital Foundry videota niin näkee onko konsoliversiossa mitään ray-tracing ominaisuuksia päällä.

Ainakin PC:llä on pakotettu säteenseuranta joko software tai hardware versiona joten eiköhän konsoleillakin ole.
 
Ylös Bottom