Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Clair Obscur: Expedition 33

Musiikki loilotukset 10% niin hermot hiukan säästyy..
Vajaa tunti lisää yritystä.. ilmeisesti ekaan bossin tapaiseen muuten törmäsin. Sillä niin pitkä palkki että ei parilla kokeilulla juuri tulosta tullut.
Noin muuten ei tuo perus väistö edes uppoa kaaliin.. (parryä en ole edes yrittänyt)
Jos joku vihu osuu samalla 4x niin sen jälkeen ehkä löytää sen kohdan... en tajua mitään mistään ääni tai valo vinkeistä, jokainen eri lyönti vihuilla milloin milläkin liike rytmityksellä taukoineen tai hidastuksineen..
Se A kirjaimen qte ihmetyttää, välillä osuu välillä perfect, välillä jotain muuta... missä se "ajoitus" oikein näkyy??
Taisteluasetelma outo, pelimaailmassa 1 vihu joka ehkä jopa seuraa pelaajaa jos sopivan lähellä mutta sitten yhdenäkin ollaankin jossain eri paikassa/areenalla ja vihuja onkin 3.. häh..
Pelaajan "kyvyissä" lukee jossain osiossa että lumenia 4 ja sitten toisella sivulla 0/3.. mitä mitä.. missä ne luminit saa johonkin laitettua?? Jotain saa muka nautittua että jotain pisteitä saa lisää, mistä ja mitä.. hirmu sekavaa soppaa.. jotain kromia löytyy 180kpl aina välillä mutta mitäs niillä? Eikö tässä voisi olla normi pelien termistö käytössä.. perkkejä, kykypisteitä ja rahaa?
 
Se A kirjaimen qte ihmetyttää, välillä osuu välillä perfect, välillä jotain muuta... missä se "ajoitus" oikein näkyy??
Siinä on sellainen paksumpi kohta, missä kohtaa pitää painaa nappia saadakseen perfect.

Taisteluasetelma outo, pelimaailmassa 1 vihu joka ehkä jopa seuraa pelaajaa jos sopivan lähellä mutta sitten yhdenäkin ollaankin jossain eri paikassa/areenalla ja vihuja onkin 3.. häh..
Ne muut viholliset saattaa olla kauempana, joskus kuitenkin yhdestä vihollisesta tuleekin useamman vihun taistelu, tämä on ihan normaalia JRPG:ssa.

Pelaajan "kyvyissä" lukee jossain osiossa että lumenia 4 ja sitten toisella sivulla 0/3.. mitä mitä.. missä ne luminit saa johonkin laitettua?? Jotain saa muka nautittua että jotain pisteitä saa lisää, mistä ja mitä.. hirmu sekavaa soppaa.. jotain kromia löytyy 180kpl aina välillä mutta mitäs niillä? Eikö tässä voisi olla normi pelien termistö käytössä.. perkkejä, kykypisteitä ja rahaa?
Itse ainakin pidän siitä, että peleissä ei käytetä vain samoja termejä. Saat myöhemmin avattua NPC:n jolla voit nostaa hahmon Luminan määrää. Kromi puolestaan on pelin "raha".
 
Siinä on sellainen paksumpi kohta, missä kohtaa pitää painaa nappia saadakseen perfect.
Screenshot_20250515_113935_Samsung Internet.jpg
Jaa... en ole tihristelystä huolimatta tuossa kerennyt huomata varmaan kuin tuo keltaisen osan.. lähteekö tuo valkoinen liikkeelle tuolta toisesta päästä ja miten nopea tuo eteneminen on? 0.1s... 0.5s... 1s ??
 
Juurikin näin. Nopeudesta en osaa sanoa, mutta jos ei tuosta pidä, niin QTE:t saa asetuksista pois päältä.
Juuri katsoin tuosta tapahtumasta videopätkän.. liekkö tasolla väliä mutta tuo valkoisen "kellotus" on sen verran nopea että kun silmä löytää ruudulta tuo A kuvakkeen niin ei enää pysty reagoimaan siihen valkoisen osan "kellotukseen".. (jos reaktioaika luokkaa 100-300ms näköhavainnossa niin taitaa olla että on vaan painettava A näppylää heti kun sen huomaa)

Siis qte ei sinänsä ole epämiellyttävä mutta ei tuohon kerkee valkoisen etenemisen kautta perfect tulosta ajatuksella ajoittamaan..
 
Juuri katsoin tuosta tapahtumasta videopätkän.. liekkö tasolla väliä mutta tuo valkoisen "kellotus" on sen verran nopea että kun silmä löytää ruudulta tuo A kuvakkeen niin ei enää pysty reagoimaan siihen valkoisen osan "kellotukseen".. (jos reaktioaika luokkaa 100-300ms näköhavainnossa niin taitaa olla että on vaan painettava A näppylää heti kun sen huomaa)

Siis qte ei sinänsä ole epämiellyttävä mutta ei tuohon kerkee valkoisen etenemisen kautta perfect tulosta ajatuksella ajoittamaan..
Jokaisella iskulla on myös aina samat nuo QTE:t, eli kun näet kerran miten ne yhdessä iskussa menee, niin se sama toistuu jokaisella kerralla kyseisessä iskussa. Myös nappi pysyy aina samana. Eri iskuilla on tietysti eri rytmitykset, mutta itsellä tuo ainakin alkoi nopeasti mennä jo automaatiolla ilman tarvetta juuri edes katsoa sitä A kuvaketta, kun oli muutaman kerran samaa iskua käyttänyt.
 
Tuossa vielä 1min mittainen video, missä selkeästi käsitellään miten QTE toimii:

Joo paitsi että ei sitä kerkee seurata :Dkun se on jo loppupäässä silloin kun kuvakkeen löytää ruudulta. Tuonkin videon alussa se 2. A (oli 2 per hyökkäys) niin se vaan vilahtaa, en nähnyt pätkääkään valkoista videolla.
 
Peli etenee, joku 23 tuntia menty ja Act 2 jossain välis, käsittääkseni about puolessa välissä tai vähän yli koko peliä.

Kuten aiemmin kirjoitin, on ristiriitaisia fiiliksiä ollut alusta lähtien. Mutta Clair Obscur tuntuu parantuvan koko ajan, sekä pelimekaanisesti että tarinallisesti. Nyt iskee jo todella hyvin!

Taistelu on tiettyjen vihollisten osalta välillä aika raastavaa, ja tuntuu että merkittävää ei ole niinkään levelit tai skillit vaan kuinka hyvin saa ajoitettua dodget ja parryt. Uusia vihollisia ja pomoja joutuu hieman treenaamaan että menee kohilleen mutta siltikin sellaista 100 % perfect väistelyä on turha odottaa. Toisaalta ei tarvikaa, riittää että osa menee kohdilleen ja se on tosi tyydyttävää sitten kun saa comboja blokkailtua useamman peräkkäin. Ja nyt kun kaikki hahmot on avattu niin se tuo mukavasti lisää monipuolisuutta taistoon.

Soundtrack yllättää koko ajan. Edelleen sitä mieltä että tässä on ihan liikaa surumielistä hoilotusta mutta sitten tulee tiskiin esim.
Renoir Old Lumierissä
pomo musiikki ja on heti fiilis katossa "Nyt mennään jumalauta!!!". Kyseistä veisua tullut kuunneltua ihan pelin ulkopuolellakin, meni listoille heti.

Tarina aukeaa mun mielestä aika hitaasti. Prologia tässä kehuttiin, ja onhan se näyttävä mutta ei oikein tuntunut mitään tapahtuvan ennen act 1 loppua ja siitäkin täytyy nillittää sen verran että sellaista yllättyneisyyttä ja järkytystä oli vaikea tuntea koska pelin tunnelma ja premissi on lähtö kohtaisesti se että "kaikki menee päin persettä".
Itseasiassa olisi suuri yllätys jos kukaan ei enää kuolisi ja pelissä olisi semi onnellinen loppu mutta taitaa olla turha toivo
. Joka tapauksessa juoni koukuttaa ja ei malttais tehdä sivujuttuja vaan haluisi edetä juonessa koko ajan, eli on siinä kyllä tehty silloin monta asiaa oikein.

Elikkä hemmetin upea peli on, täytyy kallistua tällä hetkellä siihen suuntaan, joskin 10/10 arvosanat tuntuu edelleen hieman liioittelulta.
 
Soundtrack yllättää koko ajan. Edelleen sitä mieltä että tässä on ihan liikaa surumielistä hoilotusta mutta sitten tulee tiskiin esim.
Renoir Old Lumierissä
pomo musiikki ja on heti fiilis katossa "Nyt mennään jumalauta!!!". Kyseistä veisua tullut kuunneltua ihan pelin ulkopuolellakin, meni listoille heti.
Sama reaktio oli täällä :D. Tullut kuunneltua melkeinpä päivittäin tuota kappaletta.
 
Pakko yhtyä ylistyksiin, aivan mahtava peli. Varmasti yksi parhaista ”aivan puskista” kokemus mitä itsellä tullut vastaan.

Tämmöisellä haahuilijalla joka itse satun olemaan niin pelikello näytti lopulta 61h kun lopputekstit lävähti hetki sitten ruutuun.

Semmoinen käytännön vinkki, kokeilkaa ymmärtää ja sisäistää Pictos kykyjen ja Lumia pisteiden valikkorakenne ja niiden käyttö ennemmin kuin myöhemmin. Kävi itsellä nimittäin niin että jokin tutoriaali oli päässyt menemään täysin ohi ja Lumia pisteiden avulla avattavat ”permanentti Pictosit” tuli hoksattua vasta act2 lopussa o_O, kummasti peli helpottui sen jälkeen kun sai parikymmentä buffia kolmen sijaan kerralla päälle ;)

Yllämainitusta syystä tai siitä että peli oli itselle muuten vaikeahko, pelasin sen kokonaan läpi helpoimmalla vaikeusasteella + QTE asetus valikoista automaatilla. Kokeilin välillä nostaa vaikeutta, mutta turpiin tuli sitten liiankin kanssa. Ihan loppusuoralla alkoi sitten taas olemaan hahmot jo niin voimakkaita että se oli aikalailla läpijuoksua (hahmot level70). Tuossa kohtaa olikin sitten kova halu saada peli vain päätökseen koska liian monet yöunet jäänyt vähäisiksi viime viikkojen aikana. Luultavasti tulee vielä palattua pelin pariin tutkimaan niitä lukuisia alueita ja kokeilemaan bosseja jotka jäi nyt vielä kukistamatta. New game + sitten joskus kun pahin pelisuma tästä syksyllä ehkä helpottaa.

Minimappia en peliin kaivannut, hyvä että joskus luotetaan pelaajaan ja ei ohjata liiaksi joka kohdassa. Musiikit kolahti kyllä ja oli itselle 10/10, ensimmäinen kyynel valahti jo siellä laiturilla kun oltiin vasta lähdössä matkaan, siinä jotenkin sai koko audiovisu homman toimimaan hienosti pakettiin. Väkevä ensimmäinen peli studiolta, onnea ja menestystä toivon heille jatkon suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän päälle 40h ja täälki saatiin tarina pakettiin, huh huh. Kyllä peli piti otteessaan ihan loppuun asti, oishan tääl vielä ihan runsaasti pelattavaa ym, en tiie riittääkö into ihan ng+ kun ei ne ole oikee mun juttu mutta kyllä tätä karttaa vielä tekee mieli tutkia. Taistelut pysyi kiitos monipuolisten vihujen suhteellisen virkeänä vaikka alkoi ne jossain vaiheessa "puuduttaa" kun tietää jo ehkä liiankin hyvin miten homman kuuluu toimia että menivät aika autopilotilla.

Täysin puskista tämä peli tuli ja pitkästä aikaa oli kunnolla intoa pelata, kyllä tässä nyt vähän tyhjä olo on että mitä seuraavaksi. Kyllähän tässä kaivamalla löytäis pikku puutteita/parannuksia mutta en takerru niihin kun kokonaisuus oli niin loppuun asti hiottu että kyllä mun kirjoissa tämä ansaitsee sen 10/10.
 
Itse pääsin tän pelin pariin vähän jälkijunassa, mut nyt on muutama tunti alla ja on kyllä kaiken kehun arvoinen peli kyseessä. Vähän tulee sellainen nostalginen Lost Odyssey-fiilis tätä pelatessa jopa.

Juoni nappasi itseni heti alussa reppuselkään tosi tehokkaasti. Pitkästä aikaa tuntuu että edessä on tarina, jonka palavasti haluaa nähdä läpi. Ja nuo kehutut musiikit on kyllä herkkua.

Parry/dodge-systeemi ei ole ihan sitä omaa lempparia, joskin pääjuonessa ei selvästi täydellisiä suorituksia tarvitse tehdä onneksi.
 
Luulin että tarinan jälkeen olisi suurin osa pelistä taputeltu mutta kuinka väärässä olinkaan, ohan tässä hemmetisti pelattavaa ja mestoja mihin ennen ei päässyt jne, esim ne "pilvilinnat" ym. Dungeoneja ja vahvoja endgame vihuja, kesti myös hetki tajuta (koska sokea) miten saada tehtyä damaa yli sen 9999 capin loppubossin jälkeen, siinä olin jossain dungeonis ja suoritin taisteluja jotain 30min sillä max 9999 damalla, kunnes aloin epäilee että ei näillä damoilla ole mahdollista voittaa tiettyjä bosseja, noh seki tuli nyt korjattua ku piti vaihtaa lumines/mikä onkaan joka poistaa sen 9999dmg capin. Nyt sit oon siel endless toweris ja saa vihdoin jotain aikaseksi. Oisko nyt level 83, siitä endless towerista saa hyvin matskuja päivittää aseita ja hemmetisti levua. Sen jälkeen sit erään bossin kimppuun kun on tarpeeksi korkea levu.
 
Jokunen tunti kaikkiaan takana (tasot mitälie 12 tienoilla) ja tuli vaihdettua "story" vaikeustasolle.. eipä tuo sinänsä vaikuttanut väistelyn "vaikeuteen".
Tää on taas näitä että tarinassa voisi olla jotain.. mutta eipä ole vielä mitään koukkua itelle tässä tullut että saisi aktiivisesti jatkamaan.
 
Nyt vähän enemmän pelanneena pakko jakaa pelille vähän kritiikkiä ja valitettavasti ne on pelattavuuden kannalta aika oleellisia murheenkryynejä.

Ensinnäkin dodge- ja parry-mekaniikka: Pelin edetessä ajoitus tuntuu nojaava huomattavasti enemmän mielivaltaisiin hämäyksiin, jotka olisi ok ajoittaisena mausteena rytmipohjaiseen peruskaavaan, mutta kun tällä hetkellä tuntuu, että lähes joka ikinen vihollinen alkaa toistaa samoja likaisia temppuja. Mielestäni valtaosan pitäisi ehdottomasti olla sellaisia, että ne on väistettävissä ihan normaaleilla hoksottimilla, eikä aina tarvitse ottaa muutamaa kertaa turpaan, kun yrittää opetella montako sekunnin kymmenystä tämä isku nyt "latautuu".

Toinen harmistuksen aihe on hahmonkehityssysteemi tai erityisesti sen aseosio. Pelissä ase määrittelee sen mitkä ovat hahmon päästatit, jotka vaikuttavat merkittävimmän aseen tekemään vahinkoon. Ongelma on siinä, että aseita ripotellaan pelin edetessä jatkuvasti lisää ja pelaajana luonnollisesti haluaisin kokeilla mikä toimii omalla kohdallani ja mikä, joten niitä tulee myös vaihdeltua kuin sukkia. Siitä seuraa, että hahmojen statit on suurimmaksi osaksi päin prinkkalaa tai jaettu epäoptimaalisesti tasaisesti kaikkiin skilleihin tehokkaan erikoistumisen sijasta. Mikä pahinta, stattien resetoimiseen tarvitaan harvinaista resurssia, eli kokeilu on kaikkea muuta kuin ilmaista.

Kieltämättä hieman alkaa kyrsiä, että muuten näin loistavassa paketissa on pari tällaista onnetonta aivopierua. Tuntuu, että kehitystiimissä joku on salaa vihannut peliä ja saanut juonittua sisään pari peli-ilon tappajaa.
 
Häkellyttävän pitkään kestäneen VPD-toimituksen jälkeen(9 arkipäivää), sainpa minäkin pelin käsiini. Todella harvoin olen valmis maksamaan 50€ yhdestä pelistä, mutta tämä vaikutti olevan sen verran spesiaali tapaus, että teki mieli tukea kehittäjää ja peliä ihan koko rahan edestä.

Ensituntumat ovat todella positiiviset. Miljöö, premissi sekä audiovisuaalinen puoli imaisee heti mukaansa. Pikkuisen kokeilin enkku-dubilla aluksi, mutta ranskan kieli kuulosti vaan niin paljon sopivammalta ja paremmalta, että sillä tulen tämän kokemuksen pelaamaan. Taistelu tuntuu alkututoriaalien perusteella mukavan napakalta, ihan en ole ymmärtänyt vielä tuota kovin yleistä valitusta rytmitykseen tai quick time eventeihin liittyen. Kovasti tulee taistelusysteemistä mieleen Persona-, tai uusimmat Like a Dragon-pelien vuoropohjaiset taistelusysteemit.

Jotenkin innostaa pitkästä aikaa tämänmoinen fiilis, että persoonallinen ja luova kädenjälki tuntuu kohtaavan todella korkeat tuotantoarvot. Tuntuu, että peliä ei ole tuottanut kylmä massiivinen korporaatio dollarin kuvat silmissä, vaan yhtenäinen pieni tiimi jolla on rakkautta ja uskoa luomustaan kohtaan. Eräänlainen Ubisoftin pelien herättämän fiiliksen vastakohta siis.

Nyt takaisin seikkailemaan. Josko tämä jatkuisi näin positiivisena kokemuksena kuin mitä ensituntumista voisi päätellä.
 
Peli meni läpi tänään täällä. Taisi noin 40 tuntia mennä, ja paljon jäi luonnollisesti vielä tekemättä tuonne "end gamen' puolelle. Katsoo nyt jaksaako ja osaako kaikkea vaikeampaa sisältöä tehdä heti perään.

Tässä on ehdottomasti yksi viime vuosien suosikkipelini. Niin vaikuttava oli tämä teos. Juoni kantoi läpi pelin hyvin, käänteet oli häkellyttäviä, koin myös monia tunteita ja ihmetyksiä matkalla. Ja edelleen nuo musiikit, ääninäyttely, kerronta.. kaikki ihan täyttä kymppiä. Pelasin sillä ns normaalilla tasolla, joten haastetta riitti kyllä mun taidoille ihan sopivasti. Mihinkään en silti jäänyt tuskastumiseen asti jumiin. Välillä kyllä hermot meni noiden parryjen ja väistöjen kanssa, kun vihut iskuja kikkaili eri rytmeissä. Lisäksi hankalaa oli iltasella pelata kun pitäs skarppina olla koko ajan.

Muuta miinusta antaisin kans puuttuvasta minimapista, vaikkei nyt maailman loppu ollutkaan. Lisäksi olisi ollut tosi kiva nähdä vähän päältä päin minkä tason mörköjä edessä on, ettei aina tarvi uudella alueella työntää päätä eteen ja kattoa lähteekö se irti vai ei.

Aseita oli myös vähän liikaa mun makuun kun puoliakaan ei tullut käytettyä missään kohti. Samaten hahmojen kehitys olisi voinut olla vaan automaattista ilman statsien kanssa sekoilua.

Toivottavasti nähdään tältä tiimiltä uusi peli samoilla spekseillä tulevaisuudessa. Ihan 10/10 kokemus kyllä.
 
Ylös Bottom