Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xsx
Kaikkien konsolien omistajana en pääse sisään yhteen alustaan lukittautumisen meininkiin. Eihän ne alustalle ostetut pelit mihinkään häviä vaikka ostaisikin seuraavaksi konsoliksi jonkin eri merkkisen laitteen.
On minullakin kaikki konsolit, mutta ymmärrän samalla hyvin sen, ettei kaikilla ole rahaa ja/tai aikaa panostaa moneen eri pelilaitteeseen. Tai edes halua tunkea montaa eri pelilaitetta TV-tasolle.

Jos on panostanut johonkin alustaan ja ostanut sille paljon pelejä, alustan vaihtaminen ei ole aina niin järkevää.

Nykyään tuntuu että järkevintä olisi vaan ostaa PC. Sille kun saa melkein kaiken. Mutta hitto vie, kun vaan tykkään pelata Xboxilla. :)

On minullakin kaikki konsolit, mutta ymmärrän samalla hyvin sen, ettei kaikilla ole rahaa ja/tai aikaa panostaa moneen eri pelilaitteeseen. Tai edes halua tunkea montaa eri pelilaitetta TV-tasolle.

Jos on panostanut johonkin alustaan ja ostanut sille paljon pelejä, alustan vaihtaminen ei ole aina niin järkevää.

Nykyään tuntuu että järkevintä olisi vaan ostaa PC. Sille kun saa melkein kaiken. Mutta hitto vie, kun vaan tykkään pelata Xboxilla. :)
Ei ole edes pakko omistaa kuin se yksi konsoli ja silti pointti säilyy: yhdelle alustalle ostetut pelit on yhä siellä olemassa eikä siirtyminen toiseen leiriin niitä mihinkään poista. Miksi siis orjallisesti pysyä yhdessä merkissä vain siksi että on X aikaa ostanut pelinsä sille? Mikä pakko on edes raahata pelikirjasto aina sukupolvesta toiseen ja miksi sitä vanhaa kirjastoa ei voi pelata sillä laitteella, jolle ne on ostanutkin?

Kaikilla ei toki ole rahaa tai intoa ostaa jokaista konsolia mutta onko sitten toisaalta jokaisen muka pakko hävittää se aiempi laite heti uuden tullessa, jotta on pakko pysyä samassa merkissä että voi pelata sitä pelikirjastoaan uuden sukupolven laitteella?

Minä en näe pelien ostamista jollekin alustalle "panostamisena". Se on pelien ostamista ja pelaamista. Ei se minua sido siihen alustaan sen enempää kuin niiden pelien osalta. Ei sen seuraavan laitteen ole pakko pyörittää sitä samaa pelikirjastoa kun minulla on jo se laite, jolle sen kirjaston olen ostanut.

Ei ole edes pakko omistaa kuin se yksi konsoli ja silti pointti säilyy: yhdelle alustalle ostetut pelit on yhä siellä olemassa eikä siirtyminen toiseen leiriin niitä mihinkään poista. Miksi siis orjallisesti pysyä yhdessä merkissä vain siksi että on X aikaa ostanut pelinsä sille? Mikä pakko on edes raahata pelikirjasto aina sukupolvesta toiseen ja miksi sitä vanhaa kirjastoa ei voi pelata sillä laitteella, jolle ne on ostanutkin?

Kaikilla ei toki ole rahaa tai intoa ostaa jokaista konsolia mutta onko sitten toisaalta jokaisen muka pakko hävittää se aiempi laite heti uuden tullessa, jotta on pakko pysyä samassa merkissä että voi pelata sitä pelikirjastoaan uuden sukupolven laitteella?

Minä en näe pelien ostamista jollekin alustalle "panostamisena". Se on pelien ostamista ja pelaamista. Ei se minua sido siihen alustaan sen enempää kuin niiden pelien osalta. Ei sen seuraavan laitteen ole pakko pyörittää sitä samaa pelikirjastoa kun minulla on jo se laite, jolle sen kirjaston olen ostanut.
Jaa, en kyllä pysty samaistumaan ajatusmaailmaasi tässä. Kyllä pelikirjastolla ja sen pelaamisella uudemmilla laitteilla on nimenomaan väliä. Sen on itselleni juurikin Xbox opettanut, kun taaksepäin yhteensopivuudella ovat monet aikaisempien sukupolvien pelit toimineet paremmalla FPS:llä sekä paremmmalla resoluutiolla XSX:llä. Onhan se mukavaa pelata vanhoja helmiä niin, että vastaavat ainakin joltakin osin paremmin nykypäivän standardeja, eikä kuitenkaan tarvitse kaikkia pelejä ostaa jonain älyttömänä rahastusremasterina uudelleen. Myöskin uudemmat laitteet yleensä parantavat käytettävyyttä, ainakin joidenkin asioiden osalta. Toki PS5 epäonnistui tässä ainakin itselleni varsin monilta osin.

No, itse en kyllä pelkää sitä, etteikö Microsoftilta tulisi vielä uutta konsolia. Ovathan sen suoraan todenneetkin, että uutta konsolia sieltä on tulossa. Toki tullee olemaan enemmän konsolin ja PC:n välimuoto, mikä käy kyllä minulle oikein hyvin, koska tullee olemaan kuitenkin hardwaren osalta varsin määrämuotoinen ja pelejä tullee saamaan sitten sen hardwaren puitteissa toimivina. Sen takia en nimenomaan ole enää halunnut lähteä PC-kuvioon mukaan, kun se uusien näytönohjainten, prossujen ja emolevyjen kanssa vekslaaminen ei voisi vähempää kiinnostaa. PC-pelaaminen ei ole minulle minkäänlainen vaihtoehto, ja pleikkarista en ole varsinkaan vitosen osalta pitänyt oikein sen käytettävyyden ja vikatilanneongelmien (erityisesti tiedostojenhallinnassa) takia. Toivon ja uskonkin siis, että uusi boxi sieltä tulee, mutta siinä tulee sitten olemaan jotain erityistä, kuten mahdollisesti Steamin pelien pelaamismahdollisuus tms.

Viimeksi muokattu:
Jaa, en kyllä pysty samaistumaan ajatusmaailmaasi tässä. Kyllä pelikirjastolla ja sen pelaamisella uudemmilla laitteilla on nimenomaan väliä. Sen on itselleni juurikin Xbox opettanut, kun taaksepäin yhteensopivuudella ovat monet aikaisempien sukupolvien pelit toimineet paremmalla FPS:llä sekä paremmmalla resoluutiolla XSX:llä. Onhan se mukavaa pelata vanhoja helmiä niin, että vastaavat ainakin joltakin osin paremmin nykypäivän standardeja, eikä kuitenkaan tarvitse kaikkia pelejä ostaa jonain älyttömänä rahastusremasterina uudelleen. Myöskin uudemmat laitteet yleensä parantavat käytettävyyttä, ainakin joidenkin asioiden osalta. Toki PS5 epäonnistui tässä ainakin itselleni varsin monilta osin.
Minun mielestä taas ei edelleenkään ole järkeä ripustautua yhteen alustaan minkään syyn vuoksi jos on muuten parempi/kiinnostava vaihtoehto tarjolla.

Vanhoja pelejä en itse ole yli vuosikymmeneen pelaillut ja nimenomaan kunnolliset remaket on niitä, jonka muodossa voin palata vanhoja pelejä pelaamaan. Ei minua kiinnosta vaikka RDR1 taaksepäinyhteensopivana mutta jos se vedettäisiin RDR2:sta vastaavaksi remakeksi niin kiinnostaisi jo ihan eri tavalla. Muita esimerkkejä vastaavista vaikkapa Shadow of the Colossuksen ja Dark Soulsin remaket. Alkuperäiset on pelattu aikanaan eikä niiden versioiden pariin kiinnostanut palata edes uudemman raudan voimin mutta kun pelit tuotiin kunnolla nykyaikaan niin mieluusti otin ne vastaan. Ja niistä voi ihan hyvin myös maksaakin. Vanhat pelit myös oli yhä olemassa jos olisin niitä halunnut palata pelaamaan.

Taaksepäinyhteensopivuus on arvostettava juttu mutta ei se ole sama asia kuin että (seuraavan) alustan valinta olisi pakko tehdä jo hankittujen tuotteiden perusteella. Ja kuten sanoin, on ne ostetut pelit yhä alustalla, jolle ne on ostettu. Arvostan vaikka Switch-pelien toimivuutta S2:lla mutta en minä ole kokenut silti olleeni pakotettu valitsemaan Switch 2 vain koska olen ostanut pelejä ykköselle.

Ovat pointtisi toki hyviä mutta voi kyseenalaistaa kuinka iso merkitys mainituilla asioilla lopulta on suurelle yleisölle. Ja onhan se yksi asioista, joilla on X verran merkitystä alustan valinnassa.

Eiköhän iso osa asiakaskunnasta osta sen uuden sukupolven konsolin, merkistä ja valmistajasta riippumatta, sen takia, että sillä uudella laitteella voi pelata niitä uuden laitteen ja sukupolven pelejä. Tietysti taaksepäin yhteensopivuus on kiva bonus, mutta tuskin se kovinkaan monelle peruskuluttajalle se pääsyy ostoon on. Uusi konsoli ostetaan uusien pelien takia.

Toki moni peruskuluttaja lienee konsoliostoksissaan hyvin merkkiuskollinen ihan muistakin syistä kuin taaksepäin yhteensopivuuden takia. Jos se edellinen (pää)konsoli on ollut merkiltään P, N tai X ja sen tarjontaan ja ominaisuuksiin on ollut tyytyväinen, niin hyvin helpostihan sitä ostaa sen seuraavankin konsolin samaa merkkiä.

Kovin usein en ole @Fabre#4 :n kanssa samaa mieltä pelaamiseen liittyvissä asioissa, mutta nyt olen.

Ihmiset nyt vain ovat merkkiuskollisia tai ehkä pikemminkin mukavuudenhaluisia. Jos tietyn merkkinen pelikonsoli, auto, kännykkä, televisio tai vaikka pyykinpesukone on ollut hyvä, niin uutta ostaessa katse kääntyy helposti ainakin ensin tutun merkin suuntaan.

Taaksepäin yhteensopivuudesta olen kuitenkin sen verran eri mieltä, että tietylle laitteelle kerätty pelikirjasto kyllä varmasti myös ohjaa ostokäyttäytymistä varsinkin, jos niiden samojen pelien pelaamista samoilla tallennuksilla ja ehkä jopa vähän ehostettuna voi jatkaa saman merkkisellä uudella konsolilla. Se on ihan eri asia kuin se, että joutuisi jättämään vanhat konsolit kiinni telkkariin uuden ostamisen jälkeen. Helppous ja mukavuudenhaluisuus jälleen nousee esiin. Enkä siis nyt tarkoita, että voi pelata monta sukupolvea vanhoja pelejä, vaan esim PS4 pelejä PS5:llä ja tulevaisuudessa PS5 pelejä PS6:lla. Näissä tilanteissa se kerätty digitaalinen pelikirjasto aivan varmasti ohjaa ostokäyttäytymistä.

Minulle suurin syy ostaa uusi konsoli on, että pääsee pelaamaan olemassaolevaa pelikirjastoa paremmilla tehoilla. Uudet pelit eivät ole olleet kovin hyviä viime vuosina. Muutos peleissä ei ole oikein perustellut nykyisen sukupolven hankintaa. Pleikkari4 sukupolven pelit ovat edelleen ihan yhtä hyviä. Odotan esim. riittävää syytä ostaa PS5 eikä välttämättä sitä tule koskaan. Varmaan parempi ostaa PS6 ja pelata sillä ne pari PS5:n sukupolven peliä, jotka kiinnostavat eniten. Niitä on yllättävän vähän tullut eikä yhtään pakko-ostosta. Täysin sama tilanne Series-konsoleiden puolella. Ei yhtään pakko-ostosta, parhaat pelikokemukset saatu monialustapeleistä. Niin konsoleiden kannattaisi tehdä itsensä tarpeellisiksi ensin, mutta koska tykkään yleensä ottaen ostaa välillä konsoleille pelejä, joita voi pelata ilman PC:n sinisen ruudun pelkoa ja muita säätöhommia, niin tulee ostettua ainakin seuraava Xbox ihan vaan taaksepäinyhteensopivuuden vuoksi. PS6 jos tulee joku pakko-ostos joskus sille. Voi olla, että PC jossain vaiheessa jää taas ainoaksi alustaksi, koska sillä pelattavaa riittää paljon enemmän minun makuun kuin konsoleilla.

Siitä ei kannata puhua mitä suuri yleisö tai enemmistö tekee, jos ei ole asiasta dataa tarjolla. Nähdäkseni suuri yleisö on lopettamassa konsolipelaamista ja pelaajien määrä ei ole kasvussa. Nuoria ei konsolit enää niin paljon kiinnosta. Voi olla. että pelikonsoli kiinnostaa 10 vuoden päästä yhtä paljon kuin digiboksi nykyään. Minuakin kiinnostaa uusia konsoleita enemmän jotkut lapsuuden konsolien ja tietokoneiden uusioversiot.

Kyllä taaksepäin yhteensopivuus on mukava bonus, jota olisi hyvä olla ainakin yhden konsolisukupolven verran. En esimerkiksi olisi ostanut Switch 2:sta heti julkaisussa, jos sellainen olisi puuttunut.

Ärsytti aikoinaan, kun PS4:lla ei voinut pelata PS3:n pelejä. Moni kiinnostava peli backlogista jäi kokematta sukupolven vaihtuessa. Tv-tason tila on kuitenkin rajallinen, joten vanha konsoli lähtee automaattisesti myyntiin/varastoon uuden konsolin tieltä.

Switchin ostamisessa on kuitenkin "oikeitakin" syitä ostolle, sillä sille tulee ihan varmasti pelejä, joita ei voi muilla alustoilla pelata. Ja alunperinhan kommenttini koski nimenomaan sitä, ettei ole enää oikein syitä ostaa (seuraavaa) Xboxia. Pelikirjasto ei ole (ainakaan minulle) kovin merkittävä syy ostaa laitetta, jos sillä ei ole tarjolla (kilpailijoihin verratessa) muuta kuin sama pelikirjasto, jonka pelit olen jo pelannut aiemmalla laitteella.

Ja multiplattareita en tietenkään laske syyksi koska ne voi pelata nimensä mukaisesti millä tahansa alustalla. Crossplaykin yleistyy jatkuvasti enemmän, jolloin pelikavereidenkaan ostopäätökset eivät enää omaa niin isoa arvoa kuin joskus.

Eli kuten sanoin, on MS (tai aika ja yleinen kehitys, kuten crossplayn yleistyminen jne.) vieneet aika vähiin syyt Xboxin hankinnalle. Hyvä laite se on ja pelikonsolina tarjoaa kyllä pelattavaa mutta ei se vertailussa kauhean vahvoilla ole jos haluaa pelata muutakin kuin multiplattareita eikä painoarvoa anna aiemmalle pelikirjastolle tai muille vastaaville. Ei siis mielestäni paras vaihtoehto, varsinkaan jos lähtee ensimmäistä konsoliaan ostamaan.

Tosin on siellä tietysti asioita, joita ei muualla ole. Game Pass ja vastaavat. Mutta se nyt on ostajasta taas kiinni miten paljon sille antaa arvoa. Miten GP edes eroaa perusjampalle PS Plussasta? Samaahan ne tarjoaa ja jos peleistä ei tiedä, niin molemmista näkee päällimmäisenä että on laaja tarjonta pelattavaa. Tarjonta on päällisin puolin senkin osalta samaa. Tosin iso erottava tekijä noissa on se, että Game Passiin tulee ne MS:n haalimat pelit heti.

Viimeksi muokattu:

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista?​

Kaikkea muuta jo ainakin päivien ajan. :(
Millä lailla keskustelu on ollut muka muuta? Nimenomaan keskustelu Series X:stä ja/tai seuraajasta sille jos aiheena on olleet se, että tuleeko enää jatkokonsolia ja mitä syitä yleensä on ostaa Xbox. Liittyy aiheeseen siis täysin.

Minun mielestä taas ei edelleenkään ole järkeä ripustautua yhteen alustaan minkään syyn vuoksi jos on muuten parempi/kiinnostava vaihtoehto tarjolla.

Vanhoja pelejä en itse ole yli vuosikymmeneen pelaillut ja nimenomaan kunnolliset remaket on niitä, jonka muodossa voin palata vanhoja pelejä pelaamaan. Ei minua kiinnosta vaikka RDR1 taaksepäinyhteensopivana mutta jos se vedettäisiin RDR2:sta vastaavaksi remakeksi niin kiinnostaisi jo ihan eri tavalla. Muita esimerkkejä vastaavista vaikkapa Shadow of the Colossuksen ja Dark Soulsin remaket. Alkuperäiset on pelattu aikanaan eikä niiden versioiden pariin kiinnostanut palata edes uudemman raudan voimin mutta kun pelit tuotiin kunnolla nykyaikaan niin mieluusti otin ne vastaan. Ja niistä voi ihan hyvin myös maksaakin. Vanhat pelit myös oli yhä olemassa jos olisin niitä halunnut palata pelaamaan.

Taaksepäinyhteensopivuus on arvostettava juttu mutta ei se ole sama asia kuin että (seuraavan) alustan valinta olisi pakko tehdä jo hankittujen tuotteiden perusteella. Ja kuten sanoin, on ne ostetut pelit yhä alustalla, jolle ne on ostettu. Arvostan vaikka Switch-pelien toimivuutta S2:lla mutta en minä ole kokenut silti olleeni pakotettu valitsemaan Switch 2 vain koska olen ostanut pelejä ykköselle.

Ovat pointtisi toki hyviä mutta voi kyseenalaistaa kuinka iso merkitys mainituilla asioilla lopulta on suurelle yleisölle. Ja onhan se yksi asioista, joilla on X verran merkitystä alustan valinnassa.
Ei yhteen alustaan ripustautumisessa sinänsä ole minunkaan mielestäni järkeä. Siksi ostankin aina kaikkien kolmen konsolivalmistajan konsolit. Pelikirjastolla on kuitenkin väliä. Väitän myös, että olet itse pelejä enemmän ostavien keskuudessa vähemmistössä siinä, että koet, ettei pelikirjastolla olisi merkitystä. Toki ihan kasuaalit pelaajat tuskin sille merkitystä näkevät. Pitkän linjan pelaajille sillä on kuitenkin iso merkitys aikaisemmissa sukupolvissa hankittujen pelien pelaamiseksi. Siitä syystä moni pelkästään pleikkarin nimeen vannova ostaa aina sen uusimman pleikkarin. Toki palikavereilla on myös merkitystä. Mutta pelikavereillakin painaa kuitenkin usein se pelikirjasto, miksi pleikkari lopulta aina valitaan.

Eihän pleikkarissa paljoakaan ole asioita paremmin toteutettu, kuin vaikkapa Xboxilla itse konsolin osalta. Hitto - jos itse ostaisin konsolin ilman pelikirjaston merkitystä, niin silloin minulla jäisi nimenomaan pleikkari ostamatta kokonaan. Niin heikosti on PS5 toteutettu aivan liian monen asian osalta. Toimintavarmuus on huonoin kaikista kolmesta konsolista, ja käyttis sekä tiedostonhallinta ovat täynnä ärsyttäviä bugeja ja aivopieruja, joita ei Microsoftin ja Nintendon konsoleissa ole läheskään samaan tapaan.

Remaket ja remasterit ovat myöskin jääneet käytännössä tarpeettomiksi Xboxilla, ainakin niissä peleissä, joissa on ruudunpäivitys ja resoluutiot parempia - ja monissakin nuo paranevat ainakin XSX:llä pelatessa. Itse pelaan varsin paljon varsinkin Xbox 360- sekä Xbone-sukupolvien pelejä. Osa peleistä on sellaisia, joita en koskaan pelannut aiemmissa sukupolvissa. Ja osa taas todellisia helmiä, joita on ollut ilo pelata noilla parannuksilla. Esim. reilu viikko sitten pelasin Sleeping Dogsin kampanjan ja yhden lisäreistä läpi, koska se on yksi todellinen vanhempi helmi, joka oli todella kiva pelata paremmalla FPS:llä ja resoluutiolla. Loistava pelikokemus oli reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen. Sama kokemus minulla on Max Payne 3-pelistä, joka on todellinen helmi, ja mielestäni itse asiassa paras Max Payne-peleistä.

Tarkoititko muuten Dark Soulsin remaken sijasta Demon’s Soulsin remakea? Tietääkseni Dark Soulsista ei varsinaista remakea ole koskaan tehty, mutta Demon’s Soulsista toki tehtiin. Siinä onkin muuten omalle kohdalleni yksi esimerkki, miksi remake ei ole välttämättä mikään autuaaksi tekevä juttu. Peli on nimittäin niin paljon ulkoasunsa puolesta muutettu, että on menettänyt osan sieluaan. Itse pidän tunnelmansa puolesta alkuperäistä Demon’s Soulsia parempana pelinä, kuin tuota remakea, joka on aivan liian kliininen sekä ulkonäkönsä että pelattavuutensa puolesta, ja menettää sen myötä todellakin sen alkuperäisen omaleimaisen tunnelman. Muutenkaan en itse olisi noista mainitsemistasi peleistä mitään remakeja kaivannut, kunhan nykyaikaa vastaavilla ruudunpäivityksellä ja resoluutiolla olisin nuo pelit voinut pelata. Enkä tiedä ovatko nuo edes varsinaisia remakeja sitten kuitenkaan.

Ja se kommentti vielä, että en minä ainakaan halua niillä vanhoilla laitteilla pelata enää, jos saadaan teknisesti parempi laite, joka pyörittää sekä vanhojen että uusimman sukupolven konsoleiden pelejä. Jo ihan kulumisen ja hajoamisuhan puitteissa on parempi vaihtaa siihen uuteen konsoliin, jossa pelikirjasto edelleen säilyy pelattavana. Osa peleistä toki teknisillä parannuksella ja kuitenkin saman konsolin kautta, jolla voi pelata sitten toki ne uusimmatkin pelit.

Viimeksi muokattu:
Ei yhteen alustaan ripustautumisessa sinänsä ole minunkaan mielestäni järkeä. Siksi ostankin aina kaikkien kolmen konsolivalmistajan konsolit. Pelikirjastolla on kuitenkin väliä. Väitän myös, että olet itse pelejä enemmän ostavien keskuudessa vähemmistössä siinä, että koet, ettei pelikirjastolla olisi merkitystä. Toki ihan kasuaalit pelaajat tuskin sille merkitystä näkevät. Pitkän linjan pelaajille sillä on kuitenkin iso merkitys aikaisemmissa sukupolvissa hankittujen pelien pelaamiseksi. Siitä syystä moni pelkästään pleikkariin nimeen vannova ostaa aina sen uusimman pleikkarin. Toki palikavereilla on myös merkitystä. Mutta pelikavereillakin painaa kuitenkin usein se pelikirjasto, miksi pleikkari lopulta aina valitaan.
Mutta juuri siinä porukassa johon kuulun, luulisi sen pelikirjaston olevan merkityksetön seikka jos kaikki konsolit ostetaan joka tapauksessa. Itsellä nyt vain on pohdinnassa että tarvitsenko enää seuraavaa Xboxia.

Ja jos pelikirjaston mukana raahaamisella on väliä, niin sittenhän se ajaa liittoon sen yhden alustan kanssa.

Eihän pleikkarissa paljoakaan ole asioita paremmin toteutettu, kuin vaikkapa Xboxilla itse konsolin osalta. Hitto - jos itse ostaisin konsolin ilman pelikirjaston merkitystä, niin silloin minulla jäisi nimenomaan pleikkari ostamatta kokonaan. Niin heikosti on PS5 toteutettu aivan liian monen asian kautta. Toimintavarmuus on huonoin kaikista kolmesta konsolista, ja käyttis sekä tiedostonhallinta ovat täynnä ärsyttäviä bugeja ja aivopieruja, joita ei Microsoftin ja Nintendon konsoleissa ole läheskään samaan tapaan.
Minulla taas on PS5:lla ollut hyvin vähän ongelmia ja Series X:llä taas juuri niitä typeryyksiä. Viimeisimpänä latausjonon ja päivitykset, jotka eivät ilmesty vaikka niitä etsii pelin omasta valikosta tai päivityksien kautta. Vasta pelin käynnistys saa ne ilmestymään lataukseen. Pleikkarilla yksi näppäin ja siirtyminen latausjonon kohdalle, jonne ne päivitykset myös on aina itsestään ilmestyneet.

Mutta toki vuosien varrella on ollut kaikissa konsoleissa asioita, joista olen valittanut. Nykyisessa sukupolvessa vain alkanut tympiä tuo Windowsista peritty palikkasysteemi, jossa vaikkapa tuo latausjonon kaltainen olennaisuus on ihan liian piilossa valikoiden takana. Käsittämättömintä tuossa on se, että MS on nimenomaan softatalo. Tosin esimerkiksi Teams on myös ihan ihmekötöstys ja se on myös saman firman teoksia, joten eipä se että on monopoliasemassa käyttiksien alalla tarkoita että olisi hyvä siinä.

Oma näkemys tällä hetkellä on että PS5:lla on sujuvampi UI, jossa ei ole tarvetta sukeltaa ns. syvyyksiin koska kaikki löytyy pikavalikon kautta ja mikä tärkeintä, asiat toimivat, jolloin sinne "konepellin alle" ei tarvitse niin usein mennä. Mitä tulee taas suunnittelufilosofioihin ja vastaaviin, en tykkää kummankaan tavasta hoitaa tallennuksia. Toinen pitää automatiikan takana (missä on toki plussansakin) ja toinen taas pitää ne maksullisen palvelun takana vaikka vähän enemmän vielä tarjoaakin käyttäjälle valintoja (PS5:lla voi valita mitä sinne pilveen lataa jne.). Itse kaipaisin PS4:n kaltaista systeemiä, jossa tallennukset voi laittaa pilveen tai ladata omalle USB-medialle. Eli vapautta eikä sitoutumista johonkin systeemiin, jota ei voi rajallisesti itse hallinnoida.

Remaket ja remasterit ovat myöskin jääneet käytännössä tarpeettomiksi Xboxilla, ainakin niissä peleissä, joissa on ruudunpäivitys ja resoluutiot parempia - ja monissakin nuo paranevat ainakin XSX:llä pelatessa. Itse pelaan varsin paljon varsinkin Xbox 360- sekä Xbone-sukupolvien pelejä. Osa peleistä on sellaisia, joita en koskaan pelannut aiemmissa sukupolvissa. Ja osa taas todellisia helmiä, joita on ollut ilo pelata noilla parannuksella. Esim. reilu viikko sitten pelasin Sleeping Dogsin kampanjan ja yhden lisäreistä läpi, koska se on yksi todellinen vanhempi helmi, joka oli todella kiva pelata paremmalla FPS:llä ja resoluutiolla. Loistava pelikokemus oli reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen. Sama kokemus minulla on Max Payne 3-pelistä, joka on todellinen helmi, ja mielestäni itse asiassa paras Max Payne-peleistä.
Itselleni taas kaikki pelkät siloittelut tai fps-parannukset on turhia. Vasta kun tulee kunnollinen remake niin saatan kiinnostua. En yksinkertaisesti ehdi pelata mitään pelejä, jotka olen jo pelannut eikä ole mitään intoa testata vanhoja pelejä uudemmilla laitteilla. Aika on isoin syy, sillä vapaa-aikaa on X määrä ja nykypelit varsinkin vie niin paljon sitä, ettei vain halua sitä jakaa peleille, jotka on jo pelannut. Remake voi taas olla jo riittävä syy palata tai tutustua johonkin peliin.

Tarkoititko muuten Dark Soulsin remaken sijasta Demon’s Soulsin remakea? Tietääkseni Dark Soulsista ei varsinaista remakea ole koskaan tehty, mutta Demon’s Soulsista toki tehtiin. Siinä onkin muuten omalle kohdalleni yksi esimerkki, miksi remake ei ole välttämättä mikään autuaaksi tekevä juttu. Peli on nimittäin niin paljon ulkoasunsa puolesta muutettu, että on menettänyt osan sieluaan. Itse pidän tunnelmansa puolesta alkuperäistä Demon’s Soulsia parempana pelinä, kuin tuota remakea, joka on aivan liian kliininen sekä ulkonäkönsä että pelattavuutensa puolesta, ja menettää sen myötä todellakin sen alkuperäisen omaleimaisen tunnelman. Muutenkaan en itse olisi noista mainitsemistasi peleistä mitään remakeja kaivannut, kunhan nykyaikaa vastaavilla ruudunpäivityksellä ja resoluutiolla olisin nuo pelit voinut pelata. Enkä tiedä ovatko nuo edes varsinaisia remakeja sitten kuitenkaan.
Tarkoitin toki. Minua ei haittaa jos remake ottaa vapauksia vaan se voi nimenomaan lisätä kiinnosta. Syy on sama kuin siinä etten pelaa vanhoja pelejä: minä olen sen alkuperäisen jo pelannut. Näin ollen erot voivat vain lisätä kiinnostusta ja syitä pelata remake.

Ja se kommentti vielä, että en minä ainakaan halua niillä vanhoilla laitteilla pelata enää, jos saadaan teknisesti parempi laite, joka pyörittää sekä vanhojen että uusimman sukupolven konsoleiden pelejä. Jo ihan kulumisen ja hajoamisuhan puitteissa on parempi vaihtaa siihen uuteen konsoliin, jossa pelikirjasto edelleen säilyy pelattavana. Osa peleistä toki teknisillä parannuksella ja kuitenkin saman konsolin kautta, jolla voi pelata sitten toki ne uusimmatkin pelit.
En minäkään vanhoilla laitteilla pelaa jos olen uudemman hankkinut mutta sen päälle en myöskään pelaa vanhoja pelejä, ellei niistä ole uusiksi laitettua versiota tarjolla. En siis kaipaa vanhan laitteen pelikirjastoa uudelle laitteelle enkä niitä vanhoja pelejä noin muutenkaan. Se, että ne pelit siellä säilyy, oli vain kommentti siitä että jos joku niitä haluaa pelata niin se mahdollisuus kyllä säilyy vaikka vaihtuisi alusta. Tietysti jos yhtään enemmän pelaa vanhoja pelejä, niin sitä enemmän kannattaa panostaa laitteeseen, joka sen mahdollistaa. PC on siinä kohtaa varmaan se paras mutta Xbox on sitten hyvä kakkonen ja konsoleista se ykkönen siihen hommaan.

En vain jaksa vieläkään uskoa että enemmistö lopulta pelaisin niin kauheasti vanhempia tuotoksia. Mutta se nyt on toki vain minun mutuilua. Itsekin olin pitkään sitä mieltä että taaksepäinyhteensopivuus on ehdoton asia konsoleissa mutta niin vähän olen sitä hyödyntänyt että olen sen vaatimuksen pudottanut pois jo ajat sitten. Kuinka moni sen puolustajista on samanlainen kuin minä olin, eli haluaa jotain, jota ei edes lopulta hyödynnä? Ehdottoman iso plussa se toki on ja en olisi Switch 2:sta ostanut vielä tässä kohtaa jos en voisi pelata (pelaamattomia) ykkösen pelejä sillä. Switchillä oleva pelikokoelma ei kuitenkaan ollut merkittävä syy, minkä takia Switch 2:n ostin, vaan se merkittävin syy on puhtaasti Switch 2:n yksinoikeudet. Xboxilla on jääneet ne yksinoikeudet niin vähiin (onko niitä edes enää?) että ei sen jatkajan ostoon ole samanlaista syytä kuin tuon Switchin jatkajan.

Mutta juuri siinä porukassa johon kuulun, luulisi sen pelikirjaston olevan merkityksetön seikka jos kaikki konsolit ostetaan joka tapauksessa. Itsellä nyt vain on pohdinnassa että tarvitsenko enää seuraavaa Xboxia.

Ja jos pelikirjaston mukana raahaamisella on väliä, niin sittenhän se ajaa liittoon sen yhden alustan kanssa.

Minulla taas on PS5:lla ollut hyvin vähän ongelmia ja Series X:llä taas juuri niitä typeryyksiä. Viimeisimpänä latausjonon ja päivitykset, jotka eivät ilmesty vaikka niitä etsii pelin omasta valikosta tai päivityksien kautta. Vasta pelin käynnistys saa ne ilmestymään lataukseen. Pleikkarilla yksi näppäin ja siirtyminen latausjonon kohdalle, jonne ne päivitykset myös on aina itsestään ilmestyneet.

Mutta toki vuosien varrella on ollut kaikissa konsoleissa asioita, joista olen valittanut. Nykyisessa sukupolvessa vain alkanut tympiä tuo Windowsista peritty palikkasysteemi, jossa vaikkapa tuo latausjonon kaltainen olennaisuus on ihan liian piilossa valikoiden takana. Käsittämättömintä tuossa on se, että MS on nimenomaan softatalo. Tosin esimerkiksi Teams on myös ihan ihmekötöstys ja se on myös saman firman teoksia, joten eipä se että on monopoliasemassa käyttiksien alalla tarkoita että olisi hyvä siinä.

Oma näkemys tällä hetkellä on että PS5:lla on sujuvampi UI, jossa ei ole tarvetta sukeltaa ns. syvyyksiin koska kaikki löytyy pikavalikon kautta ja mikä tärkeintä, asiat toimivat, jolloin sinne "konepellin alle" ei tarvitse niin usein mennä. Mitä tulee taas suunnittelufilosofioihin ja vastaaviin, en tykkää kummankaan tavasta hoitaa tallennuksia. Toinen pitää automatiikan takana (missä on toki plussansakin) ja toinen taas pitää ne maksullisen palvelun takana vaikka vähän enemmän vielä tarjoaakin käyttäjälle valintoja (PS5:lla voi valita mitä sinne pilveen lataa jne.). Itse kaipaisin PS4:n kaltaista systeemiä, jossa tallennukset voi laittaa pilveen tai ladata omalle USB-medialle. Eli vapautta eikä sitoutumista johonkin systeemiin, jota ei voi rajallisesti itse hallinnoida.

Itselleni taas kaikki pelkät siloittelut tai fps-parannukset on turhia. Vasta kun tulee kunnollinen remake niin saatan kiinnostua. En yksinkertaisesti ehdi pelata mitään pelejä, jotka olen jo pelannut eikä ole mitään intoa testata vanhoja pelejä uudemmilla laitteilla. Aika on isoin syy, sillä vapaa-aikaa on X määrä ja nykypelit varsinkin vie niin paljon sitä, ettei vain halua sitä jakaa peleille, jotka on jo pelannut. Remake voi taas olla jo riittävä syy palata tai tutustua johonkin peliin.

Tarkoitin toki. Minua ei haittaa jos remake ottaa vapauksia vaan se voi nimenomaan lisätä kiinnosta. Syy on sama kuin siinä etten pelaa vanhoja pelejä: minä olen sen alkuperäisen jo pelannut. Näin ollen erot voivat vain lisätä kiinnostusta ja syitä pelata remake.

En minäkään vanhoilla laitteilla pelaa jos olen uudemman hankkinut mutta sen päälle en myöskään pelaa vanhoja pelejä, ellei niistä ole uusiksi laitettua versiota tarjolla. En siis kaipaa vanhan laitteen pelikirjastoa uudelle laitteelle enkä niitä vanhoja pelejä noin muutenkaan. Se, että ne pelit siellä säilyy, oli vain kommentti siitä että jos joku niitä haluaa pelata niin se mahdollisuus kyllä säilyy vaikka vaihtuisi alusta. Tietysti jos yhtään enemmän pelaa vanhoja pelejä, niin sitä enemmän kannattaa panostaa laitteeseen, joka sen mahdollistaa. PC on siinä kohtaa varmaan se paras mutta Xbox on sitten hyvä kakkonen ja konsoleista se ykkönen siihen hommaan.

En vain jaksa vieläkään uskoa että enemmistö lopulta pelaisin niin kauheasti vanhempia tuotoksia. Mutta se nyt on toki vain minun mutuilua. Itsekin olin pitkään sitä mieltä että taaksepäinyhteensopivuus on ehdoton asia konsoleissa mutta niin vähän olen sitä hyödyntänyt että olen sen vaatimuksen pudottanut pois jo ajat sitten. Kuinka moni sen puolustajista on samanlainen kuin minä olin, eli haluaa jotain, jota ei edes lopulta hyödynnä? Ehdottoman iso plussa se toki on ja en olisi Switch 2:sta ostanut vielä tässä kohtaa jos en voisi pelata (pelaamattomia) ykkösen pelejä sillä. Switchillä oleva pelikokoelma ei kuitenkaan ollut merkittävä syy, minkä takia Switch 2:n ostin, vaan se merkittävin syy on puhtaasti Switch 2:n yksinoikeudet. Xboxilla on jääneet ne yksinoikeudet niin vähiin (onko niitä edes enää?) että ei sen jatkajan ostoon ole samanlaista syytä kuin tuon Switchin jatkajan.
En nyt jaksa kommentoida kaikkiin asioihin enää. Todettakoon, että kantani tuli jo aiemmin ihan selvästi esiin, ja olemme sitten tietyistä asioista eri mieltä. Se on pakko kuitenkin todeta hieman hämmentyneenä, että juuri sinä sanot, ettet pelaa vanhempia tuotoksia enää myöhemmin. Etkös sinä juurikin ole fyysisten pelien vankka puolustaja? Mutta mikä ihmeen tärkeys fyysisissä kappaleissa sitten on, jos ei nimenomaan halua pelata niitä vanhempia tuotoksia joskus myöhemmin uudelleen? Digiversio kyllä riittää siihen pelien kertakäyttöpelaamiseen kuitenkin oikein hyvin. Kyllä ne omina ne pelit niin kauan pysyvät diginäkin, että ne ehtii sen yhden kerran pelaamaan.

En nyt jaksa kommentoida kaikkiin asioihin enää. Todettakoon, että kantani tuli jo aiemmin ihan selvästi esiin, ja olemme sitten tietyistä asioista eri mieltä. Se on pakko kuitenkin todeta hieman hämmentyneenä, että juuri sinä sanot, ettet pelaa vanhempia tuotoksia enää myöhemmin. Etkös sinä juurikin ole fyysisten pelien vankka puolustaja? Mutta mikä ihmeen tärkeys fyysisissä kappaleissa sitten on, jos ei nimenomaan halua pelata niitä vanhempia tuotoksia joskus myöhemmin uudelleen? Digiversio kyllä riittää siihen pelien kertakäyttöpelaamiseen kuitenkin oikein hyvin. Kyllä ne omina ne pelit niin kauan pysyvät diginäkin, että ne ehtii sen yhden kerran pelaamaan.
Tätä samaa ihmettelin itseķkin. Melkein väittäisin että se PS plus tai Gamepass olisi nimenomaan passeli palvelu teikäläiselle (Shamaniacille siis).

Sen fyysisen pelin voi myydä eteenpäin. Ei kai siinä muuta.

Sen fyysisen pelin voi myydä eteenpäin. Ei kai siinä muuta.
Voi olla, että muistan aivan väärin, mutta muistelen kuitenkin, että @shamaniac on harmitellut sitä, että etenkin Xboxilla ei enää yleensä ole peliä levyllä tai sitä on siis ihan murto-osa ja suurin osa ladataan netistä. Liekö sitten hidas netti syynä fyysisen suosimiseen jälleenmyyntimahdollisuuden lisäksi? Ehkä hän on tämän perustellut joskus, mutta en jaksa muistaa.

Aika heikosti Xboxin pelit tuntuu menevän kaupaksi fyysisenä, ellei laske hintaa ihan naurettavaksi. Muutamaa vanhempaa harvinaisempaa poikkeusta lukuunottamatta, mitä ei saa diginä.
Olen vähän eri mieltä. Olen viime aikoina myynyt sekä PS5:n että Xbox Onen ja Series X:n pelejä kuin myös Nintendo Switch pelejä Torissa. Pleikkarin ja Xboxin pelit liikkuu ihan samoilla hinnoilla. Toisin sanoen ei millään ihan älyttömillä hintalapuilla, mutta mielestäni kuitenkin ihan järkevillä summilla mitä nyt käytetyistä voisi kuvitella maksettavan. Sen sijaan Nintendon pelit pitävät arvonsa ihan eri tavalla. On myös mielenkiintoista nähdä statistiikasta kuinka moni klikkaa ilmoitusta ja kuinka moni lisää sen suosikkeihin. Vähemmän yllättäen Nintendon pelit kerää eniten näkyvyyttä.

En nyt varsinaisesti halua kohdistaa tätä @shamaniac :iin, sillä hän pelatkoon pelinsä miten haluaa ja fyysinen on tietysti aina jees. Mutta noin yleisemmällä tasolla mitä tulee tähän menneillään olevaan keskusteluun, niin jos pelejä ei ole aikeissa myydä eteenpäin, eikä vanhoihin peleihin ole tapana palata uudelleen, niin kertakäyttöisenä viihteenä digiversiokin puolustaa kyllä jossain määrin paikkaansa jo pelkästään sen helppouden ja vaivattomuuden takia. Varsinkin nyt Xboxin puolella, kun sitä samaa kertaalleen ostettua digiversiota voi pelata Xboxilla, tietokoneella (PlayAnywhereä tukevat pelit) ja pilvestä kännykällä, TV:n sovelluksella tai vaikka nettiselaimella. Siinä on ihan tuntuvaa etua ostaa digiversio.

Tietysti monesti fyysisen version saa halvemmalla, joten jopa kertakäyttöisenä pelinä (jota ei aio myydä eteenpäin) fyysinen voi olla järkevämpi ostos. Tosin kuten @Traveller mainitsee, niin kyllä tällaisessa tilanteessa kannattaisi myös katsella todella vakavasti tilauspalveluiden suuntaan. Se olisi varmasti halvin ja näppärin tapa kokea pelit kertakäyttöisenä viihteenä.

Viimeksi muokattu:
Olen vähän eri mieltä. Olen viime aikoina myynyt sekä PS5:n että Xbox Onen ja Series X:n pelejä kuin myös Nintendo Switch pelejä Torissa. Pleikkarin ja Xboxin pelit liikkuu ihan samoilla hinnoilla. Toisin sanoen ei millään ihan älyttömillä hintalapuilla, mutta mielestäni kuitenkin ihan järkevillä summilla mitä nyt käytetyistä voisi kuvitella maksettavan. Sen sijaan Nintendon pelit pitävät arvonsa ihan eri tavalla. On myös mielenkiintoista nähdä statistiikasta kuinka moni klikkaa ilmoitusta ja kuinka moni lisää sen suosikkeihin. Vähemmän yllättäen Nintendon pelit kerää eniten näkyvyyttä.
Itsellä taas ei ole samanlaisia kokemuksia. PS4 ja PS5 pelejä olen saanut myytyä, mutta Xboxin pelit eivät ole sitten oikein menneet. Ja Torissakin tuppaa olemaan samat Xboxin pelit viikosta toiseen myynnissä, tai sitten kuvittelen vain.

Varsinkin Game Pass on varmaan laskenut fyysisten pelien myyntiä entisestään. Game Pass on vain paljon halvempi ja helpompi vaihtoehto pelata pelejä.

Ylös Bottom