Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ulkoiset sukupuolielimet määräytyy tietysti biologian mukaan, mitkä kromosomit sinulle tuli. Syntymässä nyt kuitenkaan sen takia aleta seulomaan että mitä paria löytyy jos voidaan todeta onko lapsella penis vaiko emätin. Kromosomit sanoo myös löytyykö kohtua jossa kantaa jälkeläistä

Etkä pahemmin voi vauvalta kysyä kumpaa nyt haluaisit olla.

Väittäisin että ne itsemurhaongelmat tulee ihan jostain muualta kuin siitä että laitettiinko lapselle merkintä poika tai tyttö. Jos syntyy pojaksi niin Anneli tuskin on Anneli vaan Aapo. Vanhemmatkaan eivät voi päättää että vauva on muuten Anneli. Aapo voi sitten ajan kuluessa alkaa kokemaan että olisiko sittenkin Anneli. Itsemurhariskit ja ongelmat kasaantuu siinä kohtaa, ei syntymässä, jos Anneli ei saa tukea tilalleen vaan perhe, ystävät ja yhteiskunta painostaa Annelia olemaan Aapo. Uskon vahvasti, että kun päästään enemmän siihen sukupolveen jolle nämä asiat on ok, niin ongelmat katoavat, vanha kansa on aika ahdasmielistä.

Oma poika, nyt 4v, saa vapaasti leikkiä Frozenin Elsaa tai Postimies Patea. Minulle riittää että hän on onnellinen. Toivon luovani sellaisen turvallisen ympäristön hänelle että joku päivä hän kokee voivansa tulla ihan suoraan esittelemään mahdollisen poikakaverinsa tai vaikkapa kertomaan että kokee olevansa nainen. Minä tuen aina vaikka yhteiskunta ei.
Oletko painostanut häntä kutsumalla häntä pojaksi?

Vai olisiki pitänyt kutsua häntä ihmiseksi, henkilöksi, lapseksi, muunsukupuoliskse ettei tule ulkoista manipulaatiota mukaan seksuaalisen identiteetin tunnistamiseksi?
Kromosomit eivät ole niin tarkkoja aina ja kombinaatioita on kahden sijaan lukuisia muitakin, jotka ovat tosin harvinaisempia. ennen syntymää kehittyy sukupuolielinten ja kromosomien lisäksi myös mm. aivot, joiden kehitys ei kulje täysin samaan tahtiin noiden muiden kanssa. Viime vuosina on ollut paljon tutkimusta, jonka mukaan transsukupuolisten aivot kehittyvät samalla tavalla kuin sen sukupuolen, jonka he kokevat omakseen. Osa on taas päätynyt siihen, että transsukupuolisten aivot poikkeavat sekä tyypillisistä miesten että naisten aivoista. Tämä antaa viitteitä siihen, eettä kuten vaikkapa autismi, transsukupuolisuus olisikin synnynnäinen ominaisuus, jolle on neurobiologiset perusteet. Aiemmin autismi luokiteltiin skitsofrenian muodoksi ja se nähtiin mielisairautena, Suomessa vielä pitempään kuin muualla. Siitä syystä autisteja hoidettiin väärin ja he kärsivät siitä yleensä koko ikänsä. Se on myöskin yksi syy, miksi en lähtisi hoitamaan transsukupuolisuutta mielenterveysongelmana. Se olisi puoskarointia. Mielenterveysongelmia kuitenkin syntyy oireina siitä, että ihmisiä ei osata auttaa oikein. En tiedä sitten, mihin lopulta päädytään aivotutkimuksessa, mutta ei ole mitään syytä olettaa, että koettu sukupuoli tulisi joskus myöhemmin elämässä tai että sitä voisi valita tai vaihtaa. Kaikki tällaiset väitteet ovat siis perustelemattomia ja siksi vastuuttomia. Toisten elämän ronkkiminen ilman kunnon tietoa ulkoapäin päsmäröimällä ei ole kovin eettistä. Usein hyväntahtoiset auttajat ovat tehneet eniten vahinkoa.
Tarkoitat sanoa ettei ole mitään tutkimuksia antamaan yksiselitteisiä vastauksia? Vähän niinko tuossa onko miesten naisten urheilulajeissa crossgender? On tutkimuksia molemmin päin muttei mitään 'smokin gun' kumpaankaan suuntaan?

Jos tiede ei ole päätynyt yksimieliseen totuuteen, meille jää vaan jossittelu - ja siten lopulta: mielipide

Viimeksi muokattu:
No yritetään yksinkertaisemmin vielä kerran. Olipa kerran Anneli. Kun Anneli syntyi, kätilö huomasi, että Annelilla oli jalkojen välissä kikkeli. Anneli oli kuitenkin syntyessään nainen, koska hänen neurobiologiansa oli naisen neurobiologia, vaikka hänellä oli kikkeli, joka on miehen sukupuolielin. Annelin hormonitoiminta oli myös samankaltainen kuin miehen hormonitoiminta. Anneli koki olonsa epämukavaksi, koska hänellä oli miehen kikkeli ja miehen hormonitoiminta, mutta hän koki itsensä naiseksi. Anneli jutteli asiasta lääkärille, joka sanoi, että Annelilla voi olla harvinainen lääketieteellinen tilanne, että hänen hormonitoimintansa ja sukupuolielimensä eivät vastaa hänen todellista sukupuoltaan, joka on nykytiedon alkanut kehittymään jo ennen syntymää eikä ole täysin sidoksissa sukupuolielinten ja hormonien kehittymiseen. Anneli saa lääkäriltä hoitoa, jonka jälkeen hänen tilanteensa paranee, kun hän ei koe enää ahdistusta ja vierautta kehossaan. Annelille tehdyt sukupuolenkorjaushoidot auttoivat hänet tuntemaan, että hänen kehollinen kokemuksensa vastaa nyt sitä sukupuolta, johon hän oli syntynyt.
Ihan turhaan yrität kun ei tuo juttusi tunnu mihinkään muuttuvan ja toistelet samaa ristiriitaa.

Kyse ei edes ole siitä ettenkö ainakin osittain ymmärtäisi mitä sanot mutta silti se sinun käyttämäsi lause on niin helvetin ristiriitainen että siinä ei ole mitään järkeä.

Edelleen: miten joku voi kokea olevansa nainen tai mies jos kerran nainen tai mies on vain keksitty/määritelty olemistapa, joka ei (ilmeisesti mielestäsi) edes liity sukupuolielimiin?

Tähän vielä päälle se, että sanomasi mukaan voi syntyä "oikeaan sukupuoleen" vaikka päätyisi sukupuolenkorjaukseen. Onko näissä käyttämissäsi termeissä jotain pielessä vai miksi tässä edelleen on se ongelma, että jotain mikä ei ilmeisesti ole väärin, pitääkin korjata?

Ja jos ihminen kerran päätyy sukupuolenkorjaukseen, niin eikö hän nimenomaan liitä sukupuolensa sukupuolielimeen? Ovatko he väärässä ja sinä oikeassa, vai mistä tässä on kyse?

Edelleen minä koen että jos joku kokee sukupuolenkorjauksen tarpeelliseksi, on jotain korjattavaa ja täten tämä ihminen ei ole kokenut olleensa syntymässään sitä mitä kokee, joten hän ei mitenkään voi olla jo syntymässään sitä, mitä sukupuolenkorjauksella tavoittelee. Ei tätä enää tämän yksinkertaisemmin voi mielestäni ilmaista.

Voin sanoa että mikäli kokisin olevani toista sukupuolta kuin olen, kokisin nimenomaan syntyneeni väärään sukupuoleen, varsinkin jos kokisin sukupuolenkorjauksen olevan vastaus kyseiseen tilanteeseen.

Näin ollen on naurettavaa väittää että sukupuolenkorjaukseen päätyvä ihminen olisi syntynyt oikeaan sukupuoleen. Ellei sitten koe että sukupuoli on täysin riippumaton sukupuolielimistä, mitä pidän myös naurettavana ajatuksena.

PS. Teetkö tekstejäsi jonkun AI:n kanssa kun ne on samantyylistä huttua mitä niiltä saa vaikka haluaisi vain yksinkertaisen ja ytimekkään vastauksen? Viitaten lähinnä niihin aiempiin viesteihin, joissa jaariteltiin kaikkea aineesta energioihin.

Viimeksi muokattu:
Itse pyysit, että selittäisin yksinkertaisemmin. Turha kitistä, jos tein sen mitä pyysit. Yksinkertaisemmin en pysty selittämään, joten voit itse perehtyä aiheeseen, jos se tuntuu vaikealta ymmärtää. Sukupuolenkorjaushoidoilla ei esimerkiksi tarkoiteta sukupuolen korjaamista siinä mielessä, että sukupuolta korjattaisiin, kuten näytät sen ymmärtävän. Siinä korjataan sukupuoleen liittyviä piirteitä vastaamaan ihmisen todellista sukupuolta, joka perustuu hänen kokemukseensa. Voit aloittaa opiskelun vaikka tästä: Sukupuolen korjausprosessi - Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus https://share.google/6Ij27Gv5xFMfFFe0x

Viimeksi muokattu:
Itse pyysit, että selittäisin yksinkertaisemmin. Turha kitistä, jos tein sen mitä pyysit.Y ksinkertaisemmin en pysty selittämään, joten voit itse perehtyä aiheeseen, jos se tuntuu vaikealta ymmärtää.
Jätit toki sen turhan jauhamisen vähemmälle mutta ydinpointtisi oli yhä sama etkä millään lailla vastannut kohtiin, joissa esitin kysymyksiä.

Oletan siis ettei sinulla yksinkertaisesti ole niihin vastauksia. Ainoa mitä sinulla on antaa on "tutki itse" ja se aiempi jauhanta, jossa pyöriteltiin asiaa turhan syvällisesti melkein atomitasolta lähtien.

Sukupuolenkorjaushoidoilla ei esimerkiksi tarkoiteta sukupuolen korjaamista siinä mielessä, että sukupuolta korjattaisiin, kuten näytät sen ymmärtävän. Siinä korjataan sukupuoleen liittyviä piirteitä vastaamaan ihmisen todellista sukupuolta, joka perustuu hänen kokemukseensa.
Niin? Sukupuoleen liittyvät piirteet ovat mielestäni juurikin osa sukupuolta ja sen kertoo jo sanat "sukupuoleen liittyvät piirteet". Kuinka ristiriitaista tekstiä voikaan kirjoittaa ja silti väittää muuta. Tässä alkaa myös jo epäilemään että osaatko suomen kieltä kun nuo sanat itsessään jo kertovat että kyse on jostain, mikä liittyy sukupuoleen.

Lisäksi minun ei edes tarvitse ymmärtää sukupuolen korjaamista millään tietyllä tavalla ja silti se väittämäsi on ristiriitainen. Sinä väität että on syntynyt oikeaan sukupuoleen (eli ei ole mitään korjattavaa) mutta silti päädytään sukupuolenkorjauksiin. Se on aika ristiriitainen väite edelleen ja sitä olet tässä toistellut monella eri tavalla, kuitenkaan sitä mitenkään oikeasti selittäen.

En ymmärrä miten ilmeisesti "sukupuoli" ja "sukupuoleen liittyvät piirteet" on muka erillisiä asioita eikä ne piirteet, jotka liittyy sukupuoleen, olekaan sukupuoleen kuuluvia asioita, kuten piirteitä, jotka sukupuoleen liittyvät. Sitä sinä kuitenkin ilmeisesti tässä nyt tahdot sanoa.

Mitä enemmän tätä pyörittelee ja miettii, niin sitä varmemmaksi tulen että noissa jutuissasi ei ole mitään järkeä. Ettet vain ole trollaamassa? Lue nyt oikeasti tämä uusiksi:

Sukupuolenkorjaushoidoilla ei esimerkiksi tarkoiteta sukupuolen korjaamista siinä mielessä, että sukupuolta korjattaisiin, kuten näytät sen ymmärtävän. Siinä korjataan sukupuoleen liittyviä piirteitä vastaamaan ihmisen todellista sukupuolta, joka perustuu hänen kokemukseensa.
Ensimmäisessä lauseessa sanotaan että "sukupuolenkorjaushoidot eivät ole korjaamista" ja toisessa lauseessa sanotaan että "korjataan sukupuoleen liittyviä piirteitä", niin mitä ihmettä? Eikö tuossa muka ole ihan räikeä ristiriita, joka ei liity millään lailla edes siihen, miten minä tai kukaan muukaan sen korjaamisen ymmärtää? Sanot että korjaaminen ei ole korjaamista vaan se on korjaamista ja sitten sanot että minun pitää vain tutkia itse lisää koska en ymmärrä? Ei kiitos jos sen jälkeen alan toistamaan jotain yhtä älytöntä.

Ja ihan vain huomiona: minä nimenomaan koen että korjauksilla pyritään saamaan piirteet vastaamaan koettua sukupuolta. Ristiriita pysyy siitä huolimatta, sillä sanomassasi ei vain oli mitään järkeä.

En oikeasti enää usko että olet tosissasi tässä. Menin trolliin.

Viimeksi muokattu:
Jos asiat on jo selitetty useammalla eri tavalla, etkä niitä tajunnut, tuskin tajuat, jos selitän niitä taas uudestaan. Jotenkin tuntuu, että haluat vain vänkyröidä ja ihan miten vaan, vänkyröi pois, jos saat siitä tyydytystä. Ei se minua haittaa. Minua tämä aihe kiinnostaa sen vuoksi, että haluan auttaa vaikeassa tilanteessa olevia ihmisiä ja siksi olen aiheeseen perehtynyt.

Jos asiat on jo selitetty useammalla eri tavalla, etkä niitä tajunnut, tuskin tajuat, jos selitän niitä taas uudestaan. Jotenkin tuntuu, että haluat vain vänkyröidä ja ihan miten vaan, vänkyröi pois, jos saat siitä tyydytystä. Ei se minua haittaa. Minua tämä aihe kiinnostaa sen vuoksi, että haluan auttaa vaikeassa tilanteessa olevia ihmisiä ja siksi olen aiheeseen perehtynyt.
Voin kyllä myöntää ettei sinun selityksilläsi ole kauheasti pystynyt ymmärrystä laajentamaan.

Huvikseni en vänkää, vaan silloin kun koen aihetta siihen. Koen myös ettet oikeasti halua asiaan vastata koska sivuutit jokaikisen kysymyksen mitä esitin ja ohjasit vain tutkimaan asiaa itse samaan tapaan kuin salaliittoteoreetikot kysyttäessä tarkennuksia: siellä se vastaus on netissä, pitää vain löytää. Tai sitten se klassikko että "et vain tajua".

Voin myös sanoa ettet sinä täällä näitä ristiriitaisia höpötyksiäsi jakelemalla auta yhtään ketään, varsinkaan tuolla asenteella.

Tavastasi selittää asioita tulee mieleen lähinnä besserwisser kuin tahto auttaa.

No näissä keskusteluissa minua ei ensisijaisesti motivoi halu auttaa jotain tiettyä henkilöä ymmärtämään asioita, vaan toiveena on lisätä yleistä ymmärrystä ja laajentaa ihmisten käsityksiä. Lähinnä se kohdistuu itseeni, koska opin asioita selittämällä niitä muille ja voin sitten hyödyntää oppimaani tulevaisuudessa.

Minäkin tipuin vähän kärryiltä kun keskustelu meni energiatasoihin ja atomeihin. Oliko se niin, että Anneli on kyllä syntynyt oikeaan sukupuoleen, mutta molekyylimassa on väärä? Molekyylimassaa voi sitten lisätä tai poistaa?

Niin lähdin viestissä 2161 selittämään, miksi mielestäni koettu sukupuoli on yhtä lailla materiaalisen maailman ilmiö kuin biologinen sukupuoli. Se oli siis vastaus Strooperin esittämään väitteeseen, että ulkoisesti määritelty sukupuoli olisi jotenkin fyysistä ja siten todellisempaa. Tiedän, että monille pitkien keskustelujen seuraaminen on haasteellista. Keskustelun kannalta sillä selityksellä on kuitenkin kaksi merkittävää elementtiä. Sen avulla voin torjua väitteet, että koettu sukupuoli olisi vain mielipide tai jokin henkinen juttu. Toisaalta se tuo esille sen maailmankuvallisen näkökulman, josta tällaisia asioita tutkimuksessa usein tarkastellaan. Halusin myös erottaa fysiikan maailman, joka kostuu aineesta ja energiasta, biologian ja varsinkin ihmistieteiden operationaalisesta alasta. Tavoitteenani oli siis kohdistaa keskustelu sinne, missä se on mielekästä ja osoittaa, ettei ulkoisesti määritetty sukupuoli ole mitenkään konkreettisemmalla tasolla kuin neurobiologinen sukupuoli tai edes koettu sukupuoli. Koettu sukupuolikaan ei ole yksilön valinta.

No näissä keskusteluissa minua ei ensisijaisesti motivoi halu auttaa jotain tiettyä henkilöä ymmärtämään asioita, vaan toiveena on lisätä yleistä ymmärrystä ja laajentaa ihmisten käsityksiä. Lähinnä se kohdistuu itseeni, koska opin asioita selittämällä niitä muille ja voin sitten hyödyntää oppimaani tulevaisuudessa.
Saahan sitä toivoa mutta näillä selityksillä tuskin menee viesti perille. Sanoisin myös että jos ei osaa asiaansa selittää ns. kansantajuisesti, ei sitä asiaansa ole oikeasti edes itsekään ymmärtänyt. Kyseenalaistan myös toiveesi ymmärryksen lisäämisestä sillä kuten jo sanoin, jätit jokaiseen esitettyyn kysymykseen vastaamatta.

Voit toki jäädä ajatukseen että olen ainoa ymmärtämätön tai ymmärtämättömien vähemmistössä, jolloin minuun ei kannata tuhlata selitysresursseja mutta aika ylimielisellä asenteella on silloin liikkeellä toiveessaan ymmärryksen jakamisesta. Eikö ymmärrystä kannata jakaa juuri sinne, missä sitä ei ole?

Niin lähdin viestissä 2161 selittämään, miksi mielestäni koettu sukupuoli on yhtä lailla materiaalisen maailman ilmiö kuin biologinen sukupuoli. Se oli siis vastaus Strooperin esittämään väitteeseen, että ulkoisesti määritelty sukupuoli olisi jotenkin fyysistä ja siten todellisempaa. Tiedän, että monille pitkien keskustelujen seuraaminen on haasteellista. Keskustelun kannalta sillä selityksellä on kuitenkin kaksi merkittävää elementtiä. Sen avulla voin torjua väitteet, että koettu sukupuoli olisi vain mielipide tai jokin henkinen juttu. Toisaalta se tuo esille sen maailmankuvallisen näkökulman, josta tällaisia asioita tutkimuksessa usein tarkastellaan. Halusin myös erottaa fysiikan maailman, joka kostuu aineesta ja energiasta, biologian ja varsinkin ihmistieteiden operationaalisesta alasta. Tavoitteenani oli siis kohdistaa keskustelu sinne, missä se on mielekästä ja osoittaa, ettei ulkoisesti määritetty sukupuoli ole mitenkään konkreettisemmalla tasolla kuin neurobiologinen sukupuoli tai edes koettu sukupuoli. Koettu sukupuolikaan ei ole yksilön valinta.
Jälleen kerran: kaikki tällainen erottelu ja tarkentelu ei edelleenkään tee sanomisistasi yhtään sen järkevämpiä tai poista niiden ristiriitoja. Eli kuten sanoin: tämä päteminen materiaalisten maailman ilmiöistä ei tuo keskusteluun mitään sellaista, mikä selittäisi sanomaasi yhtään sen paremmin.

Minulle tästä tulee yhä mieleen vain besserwisseröinti: pätemistä selittämällä ilmiöitä ja muuta asian ympäriltä pilkuntarkasti mutta antamatta kuitenkaan mitään oikeita vastauksia yhteenkään esitettyyn kysymykseen.

No yritetään yksinkertaisemmin vielä kerran. Olipa kerran Anneli. Kun Anneli syntyi, kätilö huomasi, että Annelilla oli jalkojen välissä kikkeli. Anneli oli kuitenkin syntyessään nainen, koska hänen neurobiologiansa oli naisen neurobiologia, vaikka hänellä oli kikkeli, joka on miehen sukupuolielin. Annelin hormonitoiminta oli myös samankaltainen kuin miehen hormonitoiminta. Anneli koki olonsa epämukavaksi, koska hänellä oli miehen kikkeli ja miehen hormonitoiminta, mutta hän koki itsensä naiseksi. Anneli jutteli asiasta lääkärille, joka sanoi, että Annelilla voi olla harvinainen lääketieteellinen tilanne, että hänen hormonitoimintansa ja sukupuolielimensä eivät vastaa hänen todellista sukupuoltaan, joka on nykytiedon alkanut kehittymään jo ennen syntymää eikä ole täysin sidoksissa sukupuolielinten ja hormonien kehittymiseen. Anneli saa lääkäriltä hoitoa, jonka jälkeen hänen tilanteensa paranee, kun hän ei koe enää ahdistusta ja vierautta kehossaan. Annelille tehdyt sukupuolenkorjaushoidot auttoivat hänet tuntemaan, että hänen kehollinen kokemuksensa vastaa nyt sitä sukupuolta, johon hän oli syntynyt.
Pahoittelut että joudun kaivelemaan vanhoja...

Pidin tästä tekstistä, koska on selkeä, lyhyt ja ytimekäs selitys, mutta luettuani sen uudelleen, jotta ymmärtäisin tätä asiaa paremmin, minua jäi vaivaamaan pari asiaa. Jos sukupuoli ei liity fyysisiin ominaisuuksiin esim sukuelimiin, miten voimme tietää mikä on miehen hormonitoiminta ja naisen neurobiologia? Eikö ensin täydy jaotella ihmiset miehiin ja naisiin, eli muodostaa kategoriat mies/nainen ja heidän neurobiologiansa/hormonitoimintansa, ja tuo jako täytyy tehdä fyysisten ominaisuuksien perusteella, muuten siinä ei ole järkeä. Ja jos on olemassa "miehen hormonitoiminta", niin sukupuoli liittyy väkisinkin fyysisiin ominaisuuksiin.

Viimeksi muokattu:
Voit kaivella vielä sen verran, että etsit viestini, jossa selitin korrelaation ja korrespondenssin erosta. En nyt muutamaan tuntiin ehdi vastaamaan enemmän, mutta palaan asiaan ehkä illalla.

Alla siis tuo viestisi johon viittasit.

Minusta tuntuu että puhumme toistemme ohi. Sex ja gender tuntuvat tarkoittavan meille eri asioita. Ilmeisesti sinulle sex on jokin merkityksetön asia gender on se todellinen sukupuoli. Ja tuo gender on jokin identiteetti, joka toisin kuin identiteetit yleensä, on synnynnäinen ja muuttumaton ominaisuus. Sexin ja genderin välillä voi siis olla korrelaatiota, mutta ei kausaliteettia. Jos niiden välillä olisi kausaliteettia, niin silloinhan sukupuoli liittyisi myös sukuelimiin. En tiedä olenko ymmärtänyt oikein, vai menikö taas täysin metsään.

Voisitko osoittaa, missä WHO tai muut ovat niin väittäneet? Noissa sitaateissa ei ainakaan väitetty mitään sellaista, ettei sex ja gender olisi tekemisissä keskenään tai korreloisi merkittävästi. Minusta noissa sanottiin pääasiassa, ettei voi olettaa determinististä yhteyttä, eli että toinen aiheuttaisi toisen. Silloin kyse olisi kausaliteetista, ei korrelaatiosta. Väite, että sex ja gender eivät ole yhteyksissä toisiinsa on absurdi ja odotan, että annat minulle perusteita uskoa, että joku olisi tehnyt tuollaisen absurdin väitteen. Haluaisin myös tietää mihin teoriaan kyseinen väite pohjautuu. Mikä on esimerkiksi maailman terveysjärjestön "teoria"? Korrespondenssi on merkittävästi eri asia kuin korrelaatio. Käsittääkseni yrität jostain syystä todistaa, ettei näiden tahojen mukaan sex ja gender ole identtisiä käsitteitä ja se tarkoittaisi, ettei ne heidän mukaansa korreloisi keskenään. Korrelaatio on -100%-0-100% käsite, eli sitä voi olla paljon, vähän tai ei ollenkaan, se voi olla positiivista tai negatiivista. Korrespondenssi on kyllä/ei -käsite, sitä joko on tai ei ole.

En tiedä sitten mutta käsitykseni mukaan tuossa on kyse nimenomaan naisen kehosta. Kromosomit ja hormonitoiminta sitten on miehen, minkä vuoksi ihminen kokonaisuudessaan on intersukupuolinen.

Toki en tiedä kattaako "kehon" virallinen määritelmä myös kromosomit ja hormonitoiminnan mutta itse koen että kun yleisellä tasolla puhutaan kehosta niin kyse on siitä, miltä se ulkopuolelta muille näyttää. Minä itse en ajattele myöskään omasta kehostani - jota ruumiiksi tosin osuvammin nimitän - että se kattaisi jotain hormonitoimintaa ja muuta näkymätöntä. Kehoni on sitä, mitä peilistä näkyy.

Tuossa jutussa henkilö myös itse kertoo näin:
"Olen ulkoisesti täysin nainen, mutta minulla on miehen kromosomit --"

Ja itse siis nimenomaan näen myös asian niin, että hän on nainen keholtaan.

Tämän kautta siis yhä koen että on perusteltua (ihmisen niin kokiessaan) sanoa että on syntynyt väärään sukupuoleen jos jokin osuus kokonaisuudesta ei vastaa henkilön ajatusta sukupuolestaan. Tosin onhan tässä se ongelma että lehtijutun kaltainen yhdistelmä koetaan ylipäänsä vääränä, sillä lopulta se on ihminen itse, joka kokee onko itsessään jotain väärää vaiko ei.

Perinteisellä mies/nainen-jaottelulla lehtijutun kaltainen yhdistelmä käsitykseni mukaan on syntymistä väärään kehoon (tai vaihtoehtoisesti oikeaan kehoon väärällä hormonitoiminnalla, kromosomeilla jne.) mutta jos jaottelun unohtaa, jää kokemus kehosta henkilön itsensä päätettäväksi. Mikäli tämä päätyy sukupuoltaan tavalla tai toisella korjaamaan, niin sitten minä koen että korjaamisen perusteella ei henkilö ole syntymässään ollut oikeassa sukupuolessa.

Mikäli sukupuolen rajaa pelkästään kaikkeen muuhun kuin kehon mies/nais-piirteisiin, niin sitten voidaan kai sanoa että jokainen syntyy aina oikeaan sukupuoleen. Tosin en ymmärrä miten keho sukupuolielimineen kaikkineen ei muka kuuluisi osaksi sukupuolta, joten tällaisen rajauksen tekemisessä en näe mitään järkeä.

Tuo sukupuolenkorjaaminen on kyllä muuri jota on mahdoton kiertää. Siinä olisi jotain logiikkaa jos sukupuoli olisi sukupuoli-identiteetti + anatomia. Siinä tapauksessa voitaisiin korjata keho vastaamaan sukupuoli-identiteettiä. Mutta jos anatomialla/sukuelimillä ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa, niin miten niitä voisi lähteä korjaamaan. Kaikkihan on kunnossa, kuten täällä on toisteltu.

Pahoittelut että joudun kaivelemaan vanhoja...

Pidin tästä tekstistä, koska on selkeä, lyhyt ja ytimekäs selitys, mutta luettuani sen uudelleen, jotta ymmärtäisin tätä asiaa paremmin, minua jäi vaivaamaan pari asiaa. Jos sukupuoli ei liity fyysisiin ominaisuuksiin esim sukuelimiin, miten voimme tietää mikä on miehen hormonitoiminta ja naisen neurobiologia? Eikö ensin täydy jaotella ihmiset miehiin ja naisiin, eli muodostaa kategoriat mies/nainen ja heidän neurobiologiansa/hormonitoimintansa, ja tuo jako täytyy tehdä fyysisten ominaisuuksien perusteella, muuten siinä ei ole järkeä. Ja jos on olemassa "miehen hormonitoiminta", niin sukupuoli liittyy väkisinkin fyysisiin ominaisuuksiin.
Sukupuoli nimenomaan liittyy moniin eri asioihin. Siksi se on niin vaikea käsite. Totta kai sukupuoli liittyy sukuelimiin. Kyse onkin siitä, millä tavalla se liittyy niihin. Sukupuoli liittyy myös aivoihin. Aivot ovat yhtä "fyysisiä" kuin sukuelimet. Sukupuoleen biologisella tasolla on tekijöinä ainakin aivot, kromosomit, hormonitoiminta, ulkoiset sukupuolielimet, sisäiset sukupuolielimet ja lisääntymiskyky, aataminomena ja varmasti paljon muutakin. Sen vuoksi biologisella tasolla ei ole helppoa tapaa määritellä sukupuolta. Biologisen tason ilmiöt heijastuvat myös sosiaalisen tason ja mielen sisäisen tason ilmiöihin. Esimerkiksi aivojen rakenne vaikuttaa siihen, miten toimimme. Aivojen sukupuolesta puhuminen on kuitenkin erittäin harhaanjohtavaa mielestäni.

Olen viisi vuotta sitten perehtynyt yhden tunnetuimman autismitutkijan Simon Baron-Cohenin näkemyksiin ja hänellä on teoria, että autismi johtuu siitä, että henkilön aivot ovat äärimmäisen maskuliiniset riippumatta henkilön sukupuolesta (Extreme male brain theory). Viime vuosina on ollut paljon muutenkin puhetta aivojen sukupuolesta, mutta koen sen keskustelun varsin kestämättömäksi perusteiltaan, koska se perustuu usein sukupuoliessentialistiseen näkemykseen, jonka mukaan on yksiselitteisesti kaksi sukupuolta, mies ja nainen. Viittasin aiemmin tässä ketjussa sukupuoliessentialismin ongelmiin ja keskeinen ongelma siinä on, että sukupuolet eivät ole mitään itsestäänselvyyksiä. Historiallinen ja kulttuuriantropologinen tutkimus on osoittanut, että sukupuolen käsite ei ole ollut pysyvä ja se vaihtelee eri aikoina ja eri kulttuureissa.

Baron-Cohen käytti testeissään kysymyksiä, jotka perustuivat nykyisiin sukupuolistereotypioihin, muistaakseni, muistelen siis viiden vuoden takaisia asioita, kysymyspatteristossa oli kysymyksiä, kuten pidätkö autoista tai harrastatko pienoismallien rakentamista. Baron-Cohen on käyttänyt tutkimuksissaan myös sellaisia kysymyksiä, jotka ovat jo ennalta tiedetysti autisteille erityisen vaikeita, kuten tunteiden havaitseminen kasvon ilmeistä ja koska se on keskimäärin myös miehille vaikeampaa kuin naisille, tuloksena on, että autistit muistuttavat enemmän miehiä. Nykyinen psykologia ja lääketiede ovat usein tutkimuksessa lähinnä sovellettua tilastotiedettä ja tilastollisissa menetelmissä on nyrkkisääntönä, että niiden avulla voidaan löytää korrelaatioita, eli tilastollisia riippuvuussuhteita eri ilmiöiden väliltä. Tilastollisilla menetelmillä ei voi kuitenkaan löytää syy-seuraussuhteita tai osoittaa, että kaksi asiaa on identtisiä keskenään. Kuitenkin näiden menetelmien perusteella tehdään hyvin lennokkaita asioiden luonnetta koskevia väitteitä, kuten että autistien aivot ovat äärimmäisen miehekkäät. Menetelmä, jolla tähän päästiin oli siis kyselytutkimus ja tutkimuksen tekijä maailman luokan asiantuntija alallaan. En tiedä aukeaako tästä, miksi vierastan sitä, että aivot nähdään sukupuolisina.

Kuitenkin, aiempi huomioon ottaen, sukupuoleen liittyy myös aivotoiminta. Tämä aivotoiminta alkaa kehittyä jo ennen syntymää ja siihen on arvioitu merkittävästi vaikuttavan äidin hormonitoiminta. Aivojen kehityksestä johtuvat piirteet kohdistuvat sekä osa-alueelle, joka anglosaksien mukaan koskee attribuuttia "sex" ja samoin attribuuttia "gender". Tässä vaiheessa kertaan taas, että en pidä tuosta erottelusta, koska se sotkee kokonaiskäsitystä asiasta, koska se jakaa monimutkaisen asian kahteen kategoriaan, jotka eivät ole asian ymmärtämisen kannalta selkeitä tai järkeviä. Osa asioista tulee yksinkertaistetuksi liikaa, osa jää pois tarkasteluista ja syntyy perusteeton kahtiajako, koska sex nähdään "fyysisenä" ja gender "mentaalisena", mikä on erikoista, koska kuten juuri äsken kirjoitin, aivojen kehitys vaikuttaa molempiin, sekä sexiin että genderiin ja aivojen kehitys alkaa jo ennen syntymää. En kuitenkaan usko, että aivojen toiminta määrittää sexiä tai genderiä kokonaisuudessaan. Sukupuoli-identiteetti tai koettu sukupuoli, on monimutkainen asia. Biologinen sukupuoli, tai sex, on myös monimutkainen asia. Monimutkaisia asioita ei voi yksinkertaistaa liikaa menettämättä niiden kaikkia osa-alueita.

Esimerkiksi voidaan yksinkertaistaa, että koettu sukupuoli korreloi biologisen sukupuolen kanssa 99%. Tämän luvun heitin hatusta, mutta sillä on kuitenkin perustelut, koska vain pieni osa ihmisistä kokee sukupuolensa eriksi kuin mikä on määritelty biologiseksi sukupuoleksi joko genitaalien tai kromosomitestauksen avulla. Muistaakseni luvut ovat olleet usein alle 1%, eli transsukupuolisia on hyvin vähän. Toinen yksinkertaistus on, että yleensä transnaisilla on miesten kromosomit ja transmiehillä on naisten kromosomit. Tällöin voitaisiin ajatella, että transnaisia ei ole olemassa, vaan he ovat vain miehiä, jotka kokevat sukupuolensa jostain syystä vieraaksi itselleen ja haluavat sen vuoksi "alkaa" naisiksi. Silloin ei huomioida niitä tutkimuksia, joissa transnaisten aivojen on havaittu muistuttavan enemmän naisten kuin miesten aivoja.

Sukupuoli liittyy siis näihin aiemmin mainittuihin ja lukuisiin muihin asioihin. Se ei ole kuitenkaan mielestäni redusoitavissa niihin, eli se ei ole kausaalista seurausta esimerkiksi ulkoisista sukuelimistä tai identtinen niiden kanssa eli sama asia. Identtisyydellä tarkoitan Leibnizin lain (https://fi.wikipedia.org/wiki/Leibnizin_laki) mukaista käsitystä identiteetistä tässä yhteydessä, enkä sukupuoli-identiteettiä tai jotain vastaavaa. Tämä on siis sitä korrespondenssia, josta sanoin aiemmin, ettei sidä pidä sekottaa korrelaatioon.

En nyt lähde pitemmälle tähän selitykseen tällä kertaa, mutta kiitän hyvästä kysymyksestä ja vastaan mielelläni lisäkysymyksiin aiheesta.

Sukupuoli nimenomaan liittyy moniin eri asioihin. Siksi se on niin vaikea käsite. Totta kai sukupuoli liittyy sukuelimiin. Kyse onkin siitä, millä tavalla se liittyy niihin. Sukupuoli liittyy myös aivoihin. Aivot ovat yhtä "fyysisiä" kuin sukuelimet. Sukupuoleen biologisella tasolla on tekijöinä ainakin aivot, kromosomit, hormonitoiminta, ulkoiset sukupuolielimet, sisäiset sukupuolielimet ja lisääntymiskyky, aataminomena ja varmasti paljon muutakin. Sen vuoksi biologisella tasolla ei ole helppoa tapaa määritellä sukupuolta. Biologisen tason ilmiöt heijastuvat myös sosiaalisen tason ja mielen sisäisen tason ilmiöihin. Esimerkiksi aivojen rakenne vaikuttaa siihen, miten toimimme. Aivojen sukupuolesta puhuminen on kuitenkin erittäin harhaanjohtavaa mielestäni.

Olen viisi vuotta sitten perehtynyt yhden tunnetuimman autismitutkijan Simon Baron-Cohenin näkemyksiin ja hänellä on teoria, että autismi johtuu siitä, että henkilön aivot ovat äärimmäisen maskuliiniset riippumatta henkilön sukupuolesta (Extreme male brain theory). Viime vuosina on ollut paljon muutenkin puhetta aivojen sukupuolesta, mutta koen sen keskustelun varsin kestämättömäksi perusteiltaan, koska se perustuu usein sukupuoliessentialistiseen näkemykseen, jonka mukaan on yksiselitteisesti kaksi sukupuolta, mies ja nainen. Viittasin aiemmin tässä ketjussa sukupuoliessentialismin ongelmiin ja keskeinen ongelma siinä on, että sukupuolet eivät ole mitään itsestäänselvyyksiä. Historiallinen ja kulttuuriantropologinen tutkimus on osoittanut, että sukupuolen käsite ei ole ollut pysyvä ja se vaihtelee eri aikoina ja eri kulttuureissa.

Baron-Cohen käytti testeissään kysymyksiä, jotka perustuivat nykyisiin sukupuolistereotypioihin, muistaakseni, muistelen siis viiden vuoden takaisia asioita, kysymyspatteristossa oli kysymyksiä, kuten pidätkö autoista tai harrastatko pienoismallien rakentamista. Baron-Cohen on käyttänyt tutkimuksissaan myös sellaisia kysymyksiä, jotka ovat jo ennalta tiedetysti autisteille erityisen vaikeita, kuten tunteiden havaitseminen kasvon ilmeistä ja koska se on keskimäärin myös miehille vaikeampaa kuin naisille, tuloksena on, että autistit muistuttavat enemmän miehiä. Nykyinen psykologia ja lääketiede ovat usein tutkimuksessa lähinnä sovellettua tilastotiedettä ja tilastollisissa menetelmissä on nyrkkisääntönä, että niiden avulla voidaan löytää korrelaatioita, eli tilastollisia riippuvuussuhteita eri ilmiöiden väliltä. Tilastollisilla menetelmillä ei voi kuitenkaan löytää syy-seuraussuhteita tai osoittaa, että kaksi asiaa on identtisiä keskenään. Kuitenkin näiden menetelmien perusteella tehdään hyvin lennokkaita asioiden luonnetta koskevia väitteitä, kuten että autistien aivot ovat äärimmäisen miehekkäät. Menetelmä, jolla tähän päästiin oli siis kyselytutkimus ja tutkimuksen tekijä maailman luokan asiantuntija alallaan. En tiedä aukeaako tästä, miksi vierastan sitä, että aivot nähdään sukupuolisina.

Kuitenkin, aiempi huomioon ottaen, sukupuoleen liittyy myös aivotoiminta. Tämä aivotoiminta alkaa kehittyä jo ennen syntymää ja siihen on arvioitu merkittävästi vaikuttavan äidin hormonitoiminta. Aivojen kehityksestä johtuvat piirteet kohdistuvat sekä osa-alueelle, joka anglosaksien mukaan koskee attribuuttia "sex" ja samoin attribuuttia "gender". Tässä vaiheessa kertaan taas, että en pidä tuosta erottelusta, koska se sotkee kokonaiskäsitystä asiasta, koska se jakaa monimutkaisen asian kahteen kategoriaan, jotka eivät ole asian ymmärtämisen kannalta selkeitä tai järkeviä. Osa asioista tulee yksinkertaistetuksi liikaa, osa jää pois tarkasteluista ja syntyy perusteeton kahtiajako, koska sex nähdään "fyysisenä" ja gender "mentaalisena", mikä on erikoista, koska kuten juuri äsken kirjoitin, aivojen kehitys vaikuttaa molempiin, sekä sexiin että genderiin ja aivojen kehitys alkaa jo ennen syntymää. En kuitenkaan usko, että aivojen toiminta määrittää sexiä tai genderiä kokonaisuudessaan. Sukupuoli-identiteetti tai koettu sukupuoli, on monimutkainen asia. Biologinen sukupuoli, tai sex, on myös monimutkainen asia. Monimutkaisia asioita ei voi yksinkertaistaa liikaa menettämättä niiden kaikkia osa-alueita.

Esimerkiksi voidaan yksinkertaistaa, että koettu sukupuoli korreloi biologisen sukupuolen kanssa 99%. Tämän luvun heitin hatusta, mutta sillä on kuitenkin perustelut, koska vain pieni osa ihmisistä kokee sukupuolensa eriksi kuin mikä on määritelty biologiseksi sukupuoleksi joko genitaalien tai kromosomitestauksen avulla. Muistaakseni luvut ovat olleet usein alle 1%, eli transsukupuolisia on hyvin vähän. Toinen yksinkertaistus on, että yleensä transnaisilla on miesten kromosomit ja transmiehillä on naisten kromosomit. Tällöin voitaisiin ajatella, että transnaisia ei ole olemassa, vaan he ovat vain miehiä, jotka kokevat sukupuolensa jostain syystä vieraaksi itselleen ja haluavat sen vuoksi "alkaa" naisiksi. Silloin ei huomioida niitä tutkimuksia, joissa transnaisten aivojen on havaittu muistuttavan enemmän naisten kuin miesten aivoja.

Sukupuoli liittyy siis näihin aiemmin mainittuihin ja lukuisiin muihin asioihin. Se ei ole kuitenkaan mielestäni redusoitavissa niihin, eli se ei ole kausaalista seurausta esimerkiksi ulkoisista sukuelimistä tai identtinen niiden kanssa eli sama asia. Identtisyydellä tarkoitan Leibnizin lain (https://fi.wikipedia.org/wiki/Leibnizin_laki) mukaista käsitystä identiteetistä tässä yhteydessä, enkä sukupuoli-identiteettiä tai jotain vastaavaa. Tämä on siis sitä korrespondenssia, josta sanoin aiemmin, ettei sidä pidä sekottaa korrelaatioon.

En nyt lähde pitemmälle tähän selitykseen tällä kertaa, mutta kiitän hyvästä kysymyksestä ja vastaan mielelläni lisäkysymyksiin aiheesta.

Jos tarkoituksenasi oli saada pääni pyörälle, niin taisit onnistua. En enää ymmärrä lainkaan mikä se yhteys keholla ja mielellä on. Jos nyt johonkin kuitenkin yritän tarttua... Tuo, että transsukupuolisuus on sekä noin harvinaista että aiheuttaa itselle kärsimystä kuulostaa enemmän häiriöltä kuin luonnolliselta ominaisuudelta. Jos transsukupuolisia olisi esim 20% väestöstä, sillä voisi olla jotain evolutiivista hyötyä ja siten se olisi vain "feature" eikä "bug".

Koko trans-projekti tuntuu olevan aika huteralla pohjalla, jos noin paljon on kiinni aivotutkimuksista, joita voinee hyvällä syyllä pitää epämääräisinä (itsekin olet toistellut ettemme tiedä kaikkea aivoista tähän asiaan liittyen). Ovatko tutkitut trans-henkilöt esim syöneet hormoneja pitkän aikaa? Tuommoiset asiat voi hyvinkin vaikuttaa tuloksiin. Ja sitten sekin, että me tiedämme että homojen ja heterojen aivoissakin on havaittu tilastollisia eroja. Nuo trans vs normi aivojen erot voivat hyvin liittyä homouteen, eikä oletettuun transsukupuolisuuteen.

Tuo, että transsukupuolisuus on sekä noin harvinaista että aiheuttaa itselle kärsimystä kuulostaa enemmän häiriöltä kuin luonnolliselta ominaisuudelta.
Ok, eli se on mielestäsi yliluonnollinen häiriö. Voihan sitä noinkin ajatella. Minusta kaikki asiat, jotka tapahtuvat materiaalisessa maailmassa ovat luonnollisia riippumatta niiden todennäköisyydestä. Esimerkiksi tulivuorenpurkaus ja albinismi ovat luonnollisia.

Ylös Bottom