Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Viikon tietoviisas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pajavasara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kabbadi kuului samaan sarjaan kriketin ja maahockeyn kanssa mutta en minä siitäkään ollut tietoinen vasta kun tänään kun laitoin pisteitä tulemaan.
Pistetään sulle yks piste lisää kun tuo Kabbadi tuli vasta tänään itselle vastaan kun tarkistin vielä että en omiani muistele kansallislajeiksi., tai se meni ainakin edellisellä kerralla ohi kun wikipediaa lueskelin.

Uudet kysymykset tässä, s'il vous plaît.

1. Mikä on vaskitsa?

2.Mainitse kolme vaskisoitinta.

3.Kuinka monta mitalia Suomi sai Milano-Cortinan paralympialaisissa? Lisäpisteitä kenties luvassa jos muistaa mitalistien nimiä. Jos niitä siis sattui olemaan.

4.Mikä oli Ghostbustersin Egon Spenglerin ”siviiliammatti”?

5.Ketkä olivat Spenglerin lisäksi kaksi muuta alkuperäistä haamujengiläistä? Ei haeta siis näyttelijöitä vaan roolihahmojen nimiä.

6. Kuinka monelle laitteelle julkaistiin Ghostbusters-videopeli ensimmäisen elokuvan lisenssikiimassa 80-luvun puolivälissä?

7. Ketkä kaksi hahmoa ovat animaation Rick & Morty takana?

8. Toinen edellämainituista tyypeistä oli perustamassa pelistudiota vuonna 2016, ja kyseisen puljun tunnetuimmat tekeleet lienevät High on Life -pelisarja. Mikä on pelistudion nimi?

9. Minkä musiikkikollektiivin (en halua tässä yhteydessä käyttää sanaa yhtye) logoa tämä ohjain esittää?
asd1.jpg

10. Mainitse ainakin kolme edellämainitun musiikkikollektiivin jäsentä, entistä tai nykyistä.

Semmoiset! Vastausaikaa tuonne vaikkapa maanantaille 15.6. asti jonnekin iltapäivään/alkuiltaan. Vastaukset meikämandoliinille otsakkeella Visa #32. Vetäkää hyvin!

//edit: sain juuri korvanappiini tiedon että kysymysten 9 ja 10 aihepiiriä on kysytty joskus aiemminkin. Tämä ei minua haittaa jos teitä ei haittaa.

Viimeksi muokattu:
Kabbadi kuului samaan sarjaan kriketin ja maahockeyn kanssa mutta en minä siitäkään ollut tietoinen vasta kun tänään kun laitoin pisteitä tulemaan.
Pistetään sulle yks piste lisää kun tuo Kabbadi tuli vasta tänään itselle vastaan kun tarkistin vielä että en omiani muistele kansallislajeiksi., tai se meni ainakin edellisellä kerralla ohi kun wikipediaa lueskelin.
Jes!
//edit: sain juuri korvanappiini tiedon että kysymysten 9 ja 10 aihepiiriä on kysytty joskus aiemminkin. Tämä ei minua haittaa jos teitä ei haittaa.
Ehkä on suora syöttö meikäläisen lapaan, mutta kyllähän tässä tietty visojen lisääntyessä alkaa aihepiirit väkisinkin kohtaamaan. Mutta käy kysymysten vaihtokin.

Viimeksi muokattu:
Ääh, en minä ala noita kysymyksiä vaihtamaan, varsinkin kun yhdet vastaukset ehti jo tulla. Minusta se kuuluu tietovisojen luonteeseen, että joskus kysymys x tai y vaan nyt sattuu tulemaan jonkun lapaan.

Jo kysytyistä kysymyksistä on sitten minusta kolmenlaista skenaariota:
1) Vastaajalla on ns. vanhaa tietoa, jolloin pisteet ovat mielestäni täysin oikeutettuja
2) Vastaajalla on ns. uutta tietoa, eli on joskus vaikka viikkoja tai kuukausia sitten lueskellut oikeat vastaukset ja ovat jääneet täten mieleen. Jos tällaiseen suoritukseen pystyy aihealueesta mikä ei ole varsinaisesti kiinnostanut, varsinkin nykyajan informaatiotulvassa, ovat pisteet enemmän kuin oikeutettuja.
3) Vastaaja ei tiedä, jolloin pisteitä ei jaossa.

Mutta ei tää niin vakavaa ole, eihän? Taidan lähteä ulkoilmaan parin pussikaljan kera.

Viimeksi muokattu:
Näinpä,
Ääh, en minä ala noita kysymyksiä vaihtamaan, varsinkin kun yhdet vastaukset ehti jo tulla. Minusta se kuuluu tietovisojen luonteeseen, että joskus kysymys x tai y vaan nyt sattuu tulemaan jonkun lapaan.

Jo kysytyistä kysymyksistä on sitten minusta kolmenlaista skenaariota:
1) Vastaajalla on ns. vanhaa tietoa, jolloin pisteet ovat mielestäni täysin oikeutettuja
2) Vastaajalla on ns. uutta tietoa, eli on joskus vaikka viikkoja tai kuukausia sitten lueskellut oikeat vastaukset ja ovat jääneet täten mieleen. Jos tällaiseen suoritukseen pystyy aihealueesta mikä ei ole varsinaisesti kiinnostanut, varsinkin nykyajan informaatiotulvassa, ovat pisteet enemmän kuin oikeutettuja.
3) Vastaaja ei tiedä, jolloin pisteitä ei jaossa.

Mutta ei tää niin vakavaa ole, eihän? Taidan lähteä ulkoilmaan parin pussikaljan kera.
Se on oikein. Vaikka ainakin täällä pk-seudulla pieni sateen uhka leijuu ilmassa,

"Millään ole mitään väliä, kaikki on turhaa" sanoo yksi suomalainen youtube'julkkis'kokki. Tuossa on pieni viisauden siemen. Toisaalta, ihan kelpo reseptejä ja videoita tekee niin ehkä kaikki ei olekaan ihan täysin turhaa?

Viimeksi muokattu:
Tämähän meinasi unohtua kokonaan, pahoittelen!

1. Mikä on vaskitsa?
Vaskitsa on kädetön ja jalaton lisko, ei siis käärme.

2. Mainitse kolme vaskisoitinta.
Esim. trumpetti, kornetti, pasuuna, käyrätorvi, tuuba. Esim. saksofoni ei ole vaskisoitin vaikka messingistä onkin tehty, koska siinä ääni muodostetaan suukappaleen puisella lehdykällä.

3. Kuinka monta mitalia Suomi sai Milano-Cortinan paralympialaisissa? Lisäpisteitä kenties luvassa jos muistaa mitalistien nimiä.
Kaksi, molemmat hopeaa. Inkki Inola, maastohiihto ja Nette Kiviranta, pujottelu.

4. Mikä oli Ghostbustersin Egon Spenglerin ”siviiliammatti”?
Tri Egon Spengler oli parapsykologian professori Columbian yliopistossa.

5. Ketkä olivat Spenglerin lisäksi kaksi muuta alkuperäistä haamujengiläistä?
Ray Stantz ja Peter Venkman.

6. Kuinka monelle laitteelle julkaistiin Ghostbusters-videopeli ensimmäisen elokuvan lisenssikiimassa 80-luvun puolivälissä?
Kymmenelle. Peli tehtiin ensin Commodore 64:lle ja seuraavan vuoden aikana portattiin lähestulkoon kaikille markkinoille oleville laitteille.

7. Ketkä kaksi hahmoa ovat animaation Rick & Morty takana?
Dan Harmon & Justin Roiland.

8. Toinen edellämainituista tyypeistä oli perustamassa pelistudiosta vuonna 2016. Kyseisen puljun tunnetuin tekele lienee High on Life -pelisarja. Mikä on pelistudion nimi?
Roilandin perustama pelistudio on nimeltään Squanch Games.

9. Minkä musiikkikollektiivin (en halua tässä yhteydessä käyttää sanaa yhtye) logoa tämä ohjain esittää?
Wu-Tang Clan.

10. Mainitse ainakin kolme edellämainitun musiikkikollektiivin jäsentä.
RZA, GZA, Ghostface Killah, Method Man, ODB jne.

Pisteet:
@payjay83 2p.
@Strooper12 4p.
@IlpoNuokko 4p.
@Pajavasara 6p.

Kiitos kaikille ja uutta putkeen!

Kiitos Raipe kysymyksistä :)

Ei ole ihan liiaksi seuraavaa visa-isäntää/emäntää jonossa?
Mulla on jotain tossa kyhäiltynä, mutta varmaan parin kyssärin verran vielä sinne pitäisi keksiä. Jos ei tule uusia kysymyksiä joltain muulta iltaan mennessä, tai muuten vaan poikkiteloin minua vastaan kysymyksineni niin laitan sitten tulemaan.

Kiitos Raipe kysymyksistä :)

Ei ole ihan liiaksi seuraavaa visa-isäntää/emäntää jonossa?
Mulla on jotain tossa kyhäiltynä, mutta varmaan parin kyssärin verran vielä sinne pitäisi keksiä. Jos ei tule uusia kysymyksiä joltain muulta iltaan mennessä, tai muuten vaan poikkiteloin minua vastaan kysymyksineni niin laitan sitten tulemaan.

Anna tulla vaan.

Vähän menee nörtteilyksi omat kysymykset tälläviikolla mutta mihinkäs se tiikeri raidoistaan pääsee. Tai rotta hännästään.

1. Douglas Adamsin mukaan vastaus elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen on 42. Mikä oli sen laskeneen tietokoneen nimi? Lisäpiste luvassa tietokoneen nimelle mikä oli jatkoa ja vielä suurempi kuin tämä ensimmäinen. Ja VIELÄ yksi lisäpiste jos osaa nimetä kuka/ketkä/mitkä tämän tietokoneen rakensi.

2. Kuinka monta raptor moottoria on SpaceXn starshipin nykyisen 'tuotantoversion' ykkösvaiheessa (Super Heavy) ja kuinka monta kakkosvaiheessa (Starship). Lähimmät arviot / tieto saa pisteen.

3. Nobel fyysikko Richard Feynman tunnetaan myös "ravintolaongelmasta". Mikä oli tämän ongelman ydin - ja mikä hänen postuumisti löytynyt ratkaisu?

4. Kaikilla nisäkkäillä on karvoitusta jossain vaiheessa elämäänsä, totta vai tarua?

5. Miksi Vogonit eivät pidä runokilpailuista?

6. Minkä hiukkasen löytämisestä CERN ilmoitti vuonna 2012?

7. Mistä tulee IT maailmassa tutun ITIL lyhenne ja alkuperä?

8. Jos atomiytimessä on yksi protoni ja neljä neutronia, mikä alkuaine on kyseessä?

9. Mikä lintu on tieteelliseltä nimeltään Pica pica?

Vastauksen minulle YVllä otsakkeella visa#33
Vastaukset tulkoot omasta päästäsi ilman lähiomaisesi yms apuja tai sykloni puutarhasi tuhotkoon.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom