Se on vaan niin, ettei ikivanhojen pelien arvosanoja kannata myöskään vertailla modernien pelien arvosanoihin. Olen varma siitä, että mikäli ilman statusta ja historiallista merkitystä julkaistaisiin uutena Golden Eyen kaltainen peli, siis käytännössä ihan samoilla ominaisuuksilla ja spekseillä, niin arvosanat menisivät jonnekin 30-60 pisteen välimaastoon. Nightfire pääsisi takuuvarmasti parempaan, vaikka toki jonkinlaista hittiä sekin todennäköisesti ottaisi arvosanaan omasta vanhentumisestaan johtuen. Tosin en itse tosiaan nähnyt edes julkaisussaan tuon Golden Eyen erinomaisuutta, vaikka en silloin olisi sentään paskaksi peliksi haukkunut. Niin huonosti vanhentunut peli on kuitenkin, että surkeaa pelattavaa on nykyään. Nightfirea taas pelaisin ihan mielellään vieläkin, vaikka toki varsin vanhentunut peli sekin jo alkaa olla.
Tiedän, että kaikki eivät ole kanssani samaa mieltä tästä, mutta itselleni vanhentuneet pelit ovat yleensä todella surkeaa pelattavaa. Lähes poikkeuksetta näin. Silmät ja korvat vuotavat verta niitä pelatessa, ja pelattavuudessakin on tehty useimmiten nykystandardeilla aivan kammottavia ratkaisuja, jotka viimeistään saavat oman peli-intoni hyytymään. En montaa ennen 2000-lukua tehtyä peliä pysty enää pelaamaan kuin maksimissaan 5-10 minuuttia ennen kuin on pakko sulkea peli ja alkaa pelaamaan jotain oikeasti mielekästä pelattavaa.
Esim. aikoinaan aivan huikeana superpelinä pitämäni Deus Ex, on nykyään minulle aivan kamalaa kuraa pelattavaa, jota en voi pelata sekuntiakaan alkuvalikon jälkeen. Alkuvalikossa toki voisi pysyäkin pidempään, koska se intro-musiikki on kyllä edelleen aivan mielettömän upeaa. Harmi vaan, että itse peli on nykystandardeilla ihan hirveää kuraa. Kunnon remake voisi toki olla erittäin tervetullut kyseisestä pelistä itselleni. Nuo modernit Deus Exät kun ovat edelleenkin loistavaa pelattavaa, joten ihan uusi remake alkuperäisestä voisi myös toimia varsin hyvin.
Historiallinen arvohan toki tietyillä peleillä voi edelleen olla, mutta itse olen vuosien saatossa oppinut sen, että on kyllä paras antaa niiden säilyä visusti muistoissa, eikä pilata noita kultaisia muistoja pelaamalla nykystandardeilla sysipaskoja pelejä.