Aloitin pelin tänään, ja lopetin pelin tänään. Ei kestänyt mennä nukkumaan tietämättä miten tässä käy.
Peli liimasi ruudun ääreen pahemmin kuin mikään muu peli tänä vuonna. Lähes jokainen 12 minuutin looppi toi jotain uutta infoa, jota halusi päästä hyödyntämään seuraavalla kierroksella. Palapelin palaset loksahtelivat yrityksen ja erehdyksen kautta vähitellen paikoilleen. Mutta sitten kun loksahtivat, niin fiilis oli mahtava. Muutaman kerran olin aika pahasti jumissa. Kerran jopa niin pahasti että katsoin apua, kun olin pyöräyttänyt mielestäni kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi. Silloinkin ratkaisu oli ilmeinen, en vain tajunnut.
Mysteerin sävyttämää juonta myös paljastettiin nerokkaasti looppien edetessä. Pelaajan tieto lisääntyi, kuin myös henkilöiden taustat, motiivit ja suhteet. Erinomaista tarinankerrontaa, kun mietitään että kaiken pitää tapahtua pienessä kaksiossa ja 12 minuutin aikana. Näyttelijät hoitivat roolinsa mallikkaasti. Välillä dialogi oli hieman tönkköä, mutta ei näyttelijöiden takia, vaan töksäyttelevien keskusteluvalintojen.
Pelattavuus oli asioiden klikkailua ja yhdistelemistä. Todella simppeliä. Tässä vaadittiin enemminkin suunnitelmallisuutta ja hoksottimia kuin nopeita refleksejä. Minulla meni läpäisyyn neljä ja puoli tuntia. Jos tietää tarkalleen mitä tehdä, niin kyllä tämän varmaan reilussa tunnissa pelaa läpi. Kyseessä ei siis ole pitkä peli, mutta sitäkin mutkikkaampi ja läpipeluun kesto on vahvasti riippuvainen siitä, kuinka nopeasti keksii ratkaisut.
Jos yhtään peli kiinnostaa, mutta jäätte jumiin, niin suosittelen vaikka katsomaan läpipeluuohjeita, sillä loppu loksautti leukaa lattiaan. Tuli meinaan ainakin allekirjoittaneelle aivan puskista ja jälleen peli onnistui säväyttämään oikein kunnolla. Hyvää settiä alusta loppuun.
Eli tavallaan roguelike-ominaisuuksia pelistä löytyy? Ihmeellistä miten suosituksi tuollainen todella armoton ja turhauttava pelaamisen muoto on nykyaikana tullut.
Tavallaan, mutta ei sitten kuitenkaan. Tässä roguelike voisi tarkoittaa sitä, että looppi alkaa alusta 12 minuutin kuluttua, mutta se on koko pelin idea. Kyse ei ole siitä että selviät pitkälle hengissä ja kuolet, jonka jälkeen joudut aloittamaan alusta. Tässä aloitat alusta kävi miten kävi. Sitten opituilla tiedoilla teet asioita eri tavalla.
Muutamissa kohdissa joutui tekemään loopin alussa muutamat samat asiat, kun tiesi, että ne pitää olla tehty, jotta looppi etenee haluamallani tavalla. Puhutaan kuitenkin muutamasta minuutista ja muutamasta jutusta, niin en kokenut tätä mitenkään turhauttavana.