Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

30 fps vastaan 60 fps vs 120/144/240/360 fps

Hmm... 30fps? Voi luoja :/

Täytyy ehkä sittenkin alkaa toivomaan että tekevät tämän vielä joskus PC:lle. Eihän tuo ole sulavaa pelaamista.

Tai odotta seuraavan sukupolven konsoleita, josko saatais 60 FPS versio sille. Itse pohdin ihan samaa, haluanko nyt kokea sen 30 FPS raakileena vai odotanko parempaa versiota.
 
Hmm... 30fps? Voi luoja :/

Täytyy ehkä sittenkin alkaa toivomaan että tekevät tämän vielä joskus PC:lle. Eihän tuo ole sulavaa pelaamista.
Eiköhän RDR2 julkaista jälkikäteen PC:lle aivan kuten tehtiin GTAV:n tapauksessa. Kannattaa odotella tätä versiota, jos 60fps on asia mitä arvostaa. Perus PS4:lla ei varmasti edes saavuteta tasaista 30fps ja sama luultavasti pätee Pro-malliin.

Tosin riskinä on se, että ohimennen joku spoilaa tarinan päätöksen/juonenkäänteet ennen kuin pääset pelaamaan peliä.
 
Pointtini oli se että PC-versio voikin tulla joskus 1-2 vuoden kuluttua. En itse odottaisi sitä. 30fps kuulostaa siltä että peli rikki?

Nyt kaikki hypettävät peliä, puhutaan ONLINE-moodista, 1person kuvakulmasta, mutta miten pelattavuus? Pitää olla PS4 PRO jotta peli edes pyörii 30fps, ei kuulosta hyvältä. Toivoisin nyt realismia tähän keskusteluu, mitä ihmettä sieltä on tulossa? Hypetetyin peli ikinä, joka onkin tekninen raakile. Eihän tuossa ole natiivia 4K:ta ainakaan pleikalla, HDR varten tarvitaan HDR-TV. Ovatko kaikki tehtävät mene paikkaan A, tapa kaikki, mene takaisin -tyyppisiä?

Onhan tässä nyt suuri vaara että tämä on kuin Destiny / Destiny 2 launch :/ huoh...
 
Valtaosa konsolipeleistä on ~30fps. Etenkin jos puhutaan avoimen pelimaailman seikkailu/toimintapeleistä (Zelda BotW, Witcher 3, Horizon Zero Dawn, GTA 5 jne.) Mikään näistä ei ole rikki vaan pelit on alusta asti kehitetty 30fps mielessä ja tosiaan harva open world peli tarjoaa tasaisen (30) ruudunpäivityksen konsoleilla. Äkkiseltään tulee mieleen ainoastaan Horizon: Zero Dawn (30fps) ja MGSV (60fps).
 
Xbox One x ja aika varmasti parhaimman näköinen ja tasaisin 30fps.
Peli tosiaan tehty 30fps:lle, joten ei sitä pelatessa kyllä juuri huomaa kun se on sellaiseksi suunniteltu.
 
Mutta onko pelaaminen sulavaa? Kun 30fps... nykiminen, onko todella hidas, mistä kyse? Luulen että RDR2 on hidas peli, ainoastaan silloin kuin ratsastat kovaa hevosella, niin tulee vauhtia. Minua tämä ei haittaa jos pelattavuus on vain todella sulavaa.
 
Nämä ovat tietysti henkilökohtaisia tottumuksia mutta aika naurettavaa väittää että peli on rikki jos 30fps.

Suosittelen sinulle jäämään odottamaan mahdollista pc-versiota.
Itse nautin viikon päästä villistä lännestä.
 
Suosittelen tarkastamaan miten hyvin 30fps moodit on tehty God of War ja Horizon Zero Dawn peleissä. Kaikki toimii todella sulavasti ja ei fps tipu ollenkaan vaan on koko ajan vakaa 30fps. Ei tapahdu kovassakaan vauhdissa mitään nytkähdyksiä. Faktahan on se, että näillä konsoleilla ei pystytä saamaan enempää irti. Ja kyllä ainakin minä otan tälläiseen peliin mielelläni sen silmäkarkin ja 30fps, kuin 60fps ja paljon rumemman pelin. Tämänlaisessa pelissä se ei niin merkkaa.
 
Ei sieltä varmastikaan tule mitään teknistä raakiletta. Ei tällaista peliä vain ole mahdollista edes uneksia tekevänsä 60fps mielessä vielä tällä konsolisukupolvella.
 
Suosittelen tarkastamaan miten hyvin 30fps moodit on tehty God of War ja Horizon Zero Dawn peleissä. Kaikki toimii todella sulavasti ja ei fps tipu ollenkaan vaan on koko ajan vakaa 30fps. Ei tapahdu kovassakaan vauhdissa mitään nytkähdyksiä. Faktahan on se, että näillä konsoleilla ei pystytä saamaan enempää irti. Ja kyllä ainakin minä otan tälläiseen peliin mielelläni sen silmäkarkin ja 30fps, kuin 60fps ja paljon rumemman pelin. Tämänlaisessa pelissä se ei niin merkkaa.

Se on kyllä harmi kun konsolipelaajat haluavat frameja enemmän mitä laite voi antaa, God of war toimii kyllä hyvänä esimerkkinä 30fps modinsa puolesta.
 
Ei sieltä varmastikaan tule mitään teknistä raakiletta. Ei tällaista peliä vain ole mahdollista edes uneksia tekevänsä 60fps mielessä vielä tällä konsolisukupolvella.
Ei kannata uneksia et millään seuraavistakaan.
R tekee aina pelinsä kyseisen raudan limiiteillä. Yksityiskohtien määrä ja grafiikan vuoksi he tähtäävät aina täysin riittävään 30fps:ään.
 
Nyt haiskahtaa jo trollin puoleiselle tai ollaan ihan kujalla? Miks ihmeessä pitää lyödä kirves kaivoon kun ei pelikään ole vielä ilmestynyt?? 30fps on ihan riittävä ja hyvä ja sen todistaa aikaisemmat (kaikki?) pelit. Assassins, GoW, Horizon jne jne. Tämä(kin) tulee olemaan 4K tarkkuudella ja tosiaan HDR. Eiköhän peli tule olemaan yksi hienoimmista peleistä graafisesti kuin myös sisällöltään.
 
Aika paljon pelimoottorista ja pelintekijöistä kiinni että miltä se 30fps tuntuu. Jos motionblurria ja muita efektejä on käytetty oikein niin 30fps tuntuu ihan tarpeeksi sulavalta. On niitäkin pelejä mitkä tuntuu todella kankeilta, mutta kyllä niihinkin lopulta tottuu, ei vaan kannata pelata samantyylistä 60fps peliä välissä, niin pysyy tatsi.
 
Viimeksi muokattu:
60fps näkyy selkeästi räiskintäpeleissä, mutten usko, että tämä peli kauheasti vaadi nopeaa ruudunpäivitystä.
 
..myös autopeleissä. Mutta jos mietitään 1080p/60fps ja 4k/30fps välillä niin siihen vaikuttaa monet asiat. Peli itsessään ja tietekin se TV sekä yhtälailla etäisyys ruutuun. Jos sulla on vähintään 55" parempaa laatua oleva 4k/hdr TV ja pelaat noin 1m etäisyydeltä, valitsisin ilman muuta 4k tarkkuuden ja 30fps:n. Mutta nämä ovat makuasioita... joka tapauksessa on turha sanoa että RDR2 olisi rikki tms älytöntä.
 
Hmm... 30fps? Voi luoja :/

Täytyy ehkä sittenkin alkaa toivomaan että tekevät tämän vielä joskus PC:lle. Eihän tuo ole sulavaa pelaamista.

Joo-o,

Ei ole sulavaa pelaamista näyttää nyt olevan pikkuisen subjektiivinen näkemys. Minulla on tietokoneella käytössä 144Hz näyttö ja en voisi kuvitellakkaan, että pelaisin hiiri + näppis - kompolla 30fps gäpillä mitään peliä. Jos ohjaus tapahtuu hiirellä matalan FPS:n (alta 60fps), suuret FPS heittelyt sekä v-syncin tuoman input lagin tuntee heti HIIRESSÄ. Ohjaimella taas tuntuma on ihan toinen ja siinä pientä input lagia tarvitaan, koska se tekee ohjaimella ohjaamisesta "luonnollisempaa". Ohjaimen herkkyys ja liikuteltavuus ei ole lähellekkään samaa tasoa hiiren kanssa, joten korkeat freimit minimaalisella input lagilla tekee ohjaamisesta hankalampaa.

Nyt kun on saatu tuo alta pois ja oletetaan, että pelataan peliä, pädillä jolla korkeat freimit minimaalisen input lagin kanssa ei ole tarpeen, voidaan ruveta keskustelemaan onko täysin lukittu 30fps tasaisella frame timellä riittävä "sulavaan" pelaamiseen. Sulavuus pelaamisessa tulee siitä, että frame time on täysin tasainen taikka vaihteleva, mutta mahdollisimman minimaalinen (jatkuva korkea fps). Korkea, mutta suurella skaalalla heittelevä fps ei tee pelaamisesta ja pelistä sulavaa.

No nyt kun on saatu tuo alta pois, että yksinomaan korkea fps ei suoraan takaa sulavaa pelikokemusta ja oletetaan, että pelataan pädillä peliä jossa on järkkymätön 30fps:n lukitus tasaisella frame timellä. Nyt voidaan ruveta keskustelemaan siitä millaista peliä pelataan. Onko kyseessä peli joka tarvitsee nopeaa reagoimista, onko kuvakulma first person tai third person, tarvitaanko täysin tarkkaa ohjausta esim. tähtäimelle yms. Eli itse peli ja se pelin tyyli määrittelee sen kuinka paljon inputlagia peli kestää ettei peli tunnu enää sulavalta. RD2 on kolmannesta persoonasta kuvattu peli jossa tilanteet eivät tule olemaan pientä reaktioaikaa kysyvää taikka tähtääminen täydellistä tarkuutta vaativaa hommaa. Ei siis tarvita korkean fps:n tuomaa minimaalista input lagia, että pelaaminen olisi riittävän sulavaa.

Sitten kun tullaan vielä siihen, mitä ylläkin on jo mainittu, että lukittuun FPS:ään tasaisella frame timellä kun lyödään taitavien pelinkehittäjien kikat (motion blur yms.) jolla huijataan pelajaa näkemään tilanne sulavana niin voidaan sanoa, että pelaaminen 30fps:n gäpillä on riittävän sulavaa kun peliä pelataan pädillä, kuvakulma on kolmannesta persoonasta ja itse peli ei vaadi liian nopeaa reaktioaikaa taikka täydellisen tarkkaa tähtäystä.

Minulla ei ole mitään ongelmia pelata ensin tietokoneella jotain räiskintää yli 100fps:llä ja hetken päästä pelata esim. Spider Mania pädillä ja konsolilla. Spider Man tuntuu riittävän sulavalta pelin omaan tarkoitukseensa enkä todellakaan mieti pelatessani, että ompahan tämäkin paskile vaan 30fps:sää.

Ei mulla muuta, mutta lopettakaa toi 30 fps:stä vinkuminen. Tilanteesta riippuen se on riittävän sulava eikä riko pelikokemusta.
 
Itselle ainakin aika sama Rdr2:n kohdalla onko 60 vai 30 fps. On niitä tärkeämpiäkin asioita kuin fsp tässä pelissä. Olen aika varma että 10/10 peli on sieltä tulossa.
 
Se on kyllä harmi kun konsolipelaajat haluavat frameja enemmän mitä laite voi antaa, God of war toimii kyllä hyvänä esimerkkinä 30fps modinsa puolesta.
Tästä God of Warista olen hieman eri mieltä. Aluksi toimi hyvin PS4 Prolla fps-tilassa, mutta kun pelin edetessä maailmaa muuttui niin alkoi fps vähän tippuilemaan. Tälläisessä nopeatempoisessa ja aluksi ihan sulavalta tuntuvassa pelissä se hieman alkoi häiritsemään noin pelin puolessavälissä.

...
Konsolilla 30fps voidaan saada aika sulava ja hyvin tehtynä siinä ei ole mitään ongelmaa, siihen on kuitenkin totuttu viime vuosina(Ja PS1/2 aikaan tasainen fps oli harvinaista). Vaikka toki eron 60fps huomaa heti vielä sulvampana liikkuvana kuvana.

PC:llä jostain syystä 30 fps asetus ei mielestäni oikein ikinä tunnu hyvältä. Varmaan siitä puuttuu jotain käsintehtyä optimointia mitä tehdään konsoliversioihin. Nykyään ilmeisesti alkaa olla näitä jotain dynaamisia 30fps asetuksia myös PC-peleissä, kuten ilmeisesti AC Odysseyssa on ihan hyvin tehty 30 fps.
 
Nyt kun on pelannut 30 fps pelejä taas monia satoja tunteja putkeen, ei niitä enää erota 60fps peleistä.
Pitäis ensin testata 60fps peliä niin taas huomais sen eron.

Jos varsinkin puhutaan yksinpelistä, joka on hahmon takaa kuvattu, 30fps riittää ihan hyvin.
FPS peleissä se on hieman haastavampaa ja niissä 60 on toivottavaa, koska 30fps saattaa aiheuttaa pahoinvointia.
 
Ylös Bottom