Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

30 fps vastaan 60 fps vs 120/144/240/360 fps

Itselle ainakin aika sama Rdr2:n kohdalla onko 60 vai 30 fps. On niitä tärkeämpiäkin asioita kuin fsp tässä pelissä. Olen aika varma että 10/10 peli on sieltä tulossa.
Rdr2 on itselläni jäänyt sivuhuomiolle, pari tuntia pelannut yhteensä vaikka Steamin ja PS4:n versiot pelistä omistankin. Pelinähän tuo on enemmänkin hidastempoinen survival/elämyssimulaattori, frame ratella ei nyt niin väliä. Itseasiassa voisi tuota vähän enemmän testaillakin.
 
Itselleni ”kävelysimulaattoreiden” ystävänä on 60fps:n autuus auennut kunnolla kun sitä on päässyt kokeilemaan xbox x:n myötä. Aikaisemmin osasin tuijottaa vain pikseleitä, mutta nyt on mieli toinen. RDR2 olisi ollut paljon nautinnollisempi hieman pienemmällä resoluutiolla ja 60fps. Silmiin sattuu kääntää takaa kuvatuissa peleissä hahmon katsetta tai pyörittää kameraa hahmon ympärillä 30fps, kun näkökenttä sumenee ja pikesöityy. Ne pelin kohdat esim. Hitman2ssa tai Witcher3ssa, jotka pyörivät smoothisti on tosi nautinnollista pelattavaa. Nykyään menen aina mennään ”performance mode” edellä, jos sellainen tarjolla. Ja toivottavasti on tulevassakin sukupolvessa.
 
Itse otin kantaa siihen sinun mielipiteeseen että Sony menee grafiikka edellä eikä pelattavuus, johon voi edelleen korostaa sen että framerate ei kata koko pelattavuutta vaan kyllä siinä on ihan muistakin asioista kyse. Voidaan esim ajatella että Gears of war 4 tai Uncharted 4 eivät kummatkaan ole nautinnollisia kokemuksia pelattavuuden puolesta vaikka ne pyörisivät 60fps.
Tietty siihen pelattavuuteen kuuluu muutakin. Kuitenkin skenaario jonka esität tuntuu oudolle. Jos nuo pelit olisi tähdätty 60fps, niin kehittäjä olisi silloin juuri halunnut antaa pelaajalle sujuvamman pelikokemuksen ja siten priorisoida sen grafiikan edelle. Joten luonnollisesti siihen olisi panostettu. Hauskana yksityiskohtana Gears of War 4 pyörii 60fps, PC:llä. Joten sieltä voi käydä kokeilemassa miten epämieluisa pelata 60fps:llä.

Tämä on jotenkin absurdi keskustelu, kuitenkin parempaa sujuvuutta/responsiivisuutta/pelituntumaa haetaan korkeamman ruudunpäivityksen kautta. Eihän sitä muuten nostettaisi.
 
Lisäsin tuonne otsikkoon nyt noita vähän rajumpiakin ruudunpäivityslukemia, niin pysyy ketju paremmin "future proofina". :p
 
Tietty siihen pelattavuuteen kuuluu muutakin. Kuitenkin skenaario jonka esität tuntuu oudolle. Jos nuo pelit olisi tähdätty 60fps, niin kehittäjä olisi silloin juuri halunnut antaa pelaajalle sujuvamman pelikokemuksen ja siten priorisoida sen grafiikan edelle. Joten luonnollisesti siihen olisi panostettu. Hauskana yksityiskohtana Gears of War 4 pyörii 60fps, PC:llä. Joten sieltä voi käydä kokeilemassa miten epämieluisa pelata 60fps:llä.

Tämä on jotenkin absurdi keskustelu, kuitenkin parempaa sujuvuutta/responsiivisuutta/pelituntumaa haetaan korkeamman ruudunpäivityksen kautta. Eihän sitä muuten nostettaisi.

Itsellä on vain PS4 Pro sekä Xbox one S eikä pc:tä hyvästä syystä löydy taloudesta joten Gears 4:n kokeilut korkeamalla framella ovat mahdottomat. Hauskana yksityiskohtana myös että peri pyörisi käsittääkseni myös X:llä 60fps mutta siihenkään ei olisi mahdollisuutta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kaikissa peleissä kyllä pitäisi olla ainakin mahdollisuus valita (tasainen!) 60fps, en tiedä koodailusta paljon mutta ei luulisi olevan liikaa pyydetty tehdä. Monipelit pitäisi taas järjestetään olla 60 ettei jotkut vahingossa pelaisi hitaammalla. Aika näyttää.
 
Itsellä on vain PS4 Pro sekä Xbox one S eikä pc:tä hyvästä syystä löydy taloudesta joten Gears 4:n kokeilut korkeamalla framella ovat mahdottomat. Hauskana yksityiskohtana myös että peri pyörisi käsittääkseni myös X:llä 60fps mutta siihenkään ei olisi mahdollisuutta.
Kohta pääset gears 5 pelaamaan ainakin 60fps ja paremmilla silmä karkeilla kun sun xbox series X tulee.
 
Gears: Ultimate Edition / 4 / 5 multiplayerit pyörivät 60fps ihan perus boxillakin, että sinne voi mennä wall bouncailemaan ja katsomaan miltä tuntuu :cool:
 
Kohta pääset gears 5 pelaamaan ainakin 60fps ja paremmilla silmä karkeilla kun sun xbox series X tulee.

Sille annan jopa mahdollisuuden, sen tiedän että Gears 4 ei pelattavuudeltaan parane vaikka ruudunpäivitys nousisi. Joo moninpelejä tullut molemmilla testailtua ja pelailtua ja nehän ovat ihan puhdasta rautaa :cool:
 
Gears: Ultimate Edition / 4 / 5 multiplayerit pyörivät 60fps ihan perus boxillakin, että sinne voi mennä wall bouncailemaan ja katsomaan miltä tuntuu :cool:
Hordea pelattu jonkun verran kaverin kanssa. Sen takia siinä varmaan pelattavuus tuntuu vieläkin paremmalta :)
 
Tietty siihen pelattavuuteen kuuluu muutakin. Kuitenkin skenaario jonka esität tuntuu oudolle. Jos nuo pelit olisi tähdätty 60fps, niin kehittäjä olisi silloin juuri halunnut antaa pelaajalle sujuvamman pelikokemuksen ja siten priorisoida sen grafiikan edelle. Joten luonnollisesti siihen olisi panostettu. Hauskana yksityiskohtana Gears of War 4 pyörii 60fps, PC:llä. Joten sieltä voi käydä kokeilemassa miten epämieluisa pelata 60fps:llä.

Tämä on jotenkin absurdi keskustelu, kuitenkin parempaa sujuvuutta/responsiivisuutta/pelituntumaa haetaan korkeamman ruudunpäivityksen kautta. Eihän sitä muuten nostettaisi.
Toisaalta pelin tekninen toteutus on sekin vain yksi osa-alue siitä kokonaisuudesta joka potentiaalisesti tekee pelistä jopa mestariteoksen johon muita pelejä verrataan.
 
Toisaalta pelin tekninen toteutus on sekin vain yksi osa-alue siitä kokonaisuudesta joka potentiaalisesti tekee pelistä jopa mestariteoksen johon muita pelejä verrataan.
On tietysti, eihän tässä alunperin puhuttukaan kuin yhdestä osa-alueesta. Joka siis oli mielipide-ero asiasta onko 30fps peli tehty pelattavuus vai graafinen puoli edellä, jos peli ulosmittaa käytettävissä olevat resurssit(=konsoli)
 
Ehdoton kyllä 60 FPS modelle joka peliin, jää joko ostamatta tai erittäin isosta alesta jos sellainen puuttuu. Toki poikkeuksia voi tehdä todella isojen pelien kanssa kuten Cyberpunk, siihenkin toivon että saavat sen 60 FPS modin taiottua, oli sitten vaikka 1080p.
 
Joo, olen pelannut pelkästään 60fps pelejä PS5:lla.

Kokeilin hetken Crash Bandicoot N'sane Trilogya sekä God of Waria 30fps tilassa niin Crash meni kiinni 5 min jälkeen ja God of Warissa vaihdoin heti 60fps tilaan. Ei pystynyt pelaa 30fps ja olen kuitenkin ennen pitänyt hyvin tehtyä 30fps ihan riittävänä tai ainakin siedettävänä.
 
Joo, olen pelannut pelkästään 60fps pelejä PS5:lla.

Kokeilin hetken Crash Bandicoot N'sane Trilogya sekä God of Waria 30fps tilassa niin Crash meni kiinni 5 min jälkeen ja God of Warissa vaihdoin heti 60fps tilaan. Ei pystynyt pelaa 30fps ja olen kuitenkin ennen pitänyt hyvin tehtyä 30fps ihan riittävänä tai ainakin siedettävänä.
Äkkiä näköjään tuohon kuuteenkymppiin tottuu. Kaikissa, siis ihan kaikissa, tulevissa peleissä saisi olla 60fps. Vähintäänkin performance moden kautta jos ei muuten.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin suosiolla PC puolelle kun VR:n ohella kiinnosti paljon enemmän 1440p/60-75fps/RT kun 4K/30fps/RT. Etenkin DLSS2.0 on fps lisäyksessä melkoinen game changer. Juuri kokeilin Death Strandingia PC:llä ja DLSS2.0 tarjoaa 132fps 1440p:llä 94 fps 1440p natiivin sijaan eli 40% fps kasvu (!!). Harmi että tämä peli ei tue ray-tracingia kuten Control tukee.
 
Nyt konsolisukupolven vaihdoksessa olisi tosiaan loistava sauma haudata tuo ikiaikainen "30 fps riittää" -ajattelu. Ei auta kuin toivoa, ettei hyvän alun jälkeen taannuta takaisin vanhaan malliin. Niin, ja että WD Legioniinkin saataisiin yleisön painostuksesta se 60 fps -moodi.

No 60 fps, no buy (tai ainakin jos kyseessä ei ole tooodella hyvä peli :p).
 
60fps toki hyvä tai parempi kuin 30fps.. mutta silti jos jossain perus seikkailu tyylisessä pelissä pitäisi valita paras 30fps toteutus 2x yksityiskohdilla ja runsaudella niin se saattaisi tulla valittua. Ps4 ajanjakson pelit jossa rahkeet ei riittäneet kuin heikkolaatuiseen matalaresoluutioiseen 60fps ja tarjolla oli 4k dynaaminen hyvin tehty 30fps niin valinta osui jälkimmäiseen.

Itse en voi sietää 30fps peleissä sitä jos siellä ei ole kunnolla tehtyä kamera/object/motion blurria, ilman sitä peli alkaa näyttää melko jäkitykseltä mutta pelit tyyliin Anthem, Forza horizon 4 (X1X versio) niin 30fps on ollut mainio. Jos noista olisi pitänyt karsia puolet visuaalisuudesta pois 60fps takia niin eipä olisi tullut pelattua.
Jotkut ei toki tykkää motion blurrista mutta itselle se on se asia joka tuo kuvan hyvin elokuvamaiseksi ja sujuvaksi, 30fps tökkiminen ei ns. näy tai häiritse. Mielellään otan motion blurin myös mukaan 60fps peleihin, kuva ei näytä niin keinotekoiselta kuin ilman.
 
Ylös Bottom