Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

30 fps vastaan 60 fps vs 120/144/240/360 fps

Vuoden pelannut PS5 ja pelkästään 60fps pelejä ja käytännössä ilman latausaikoja.

Nyt kun kaivoin switchin pölyttymästä ja pelannut muutamia 30fps pelejä niin on se vaan yhtä suossa tarpomista.

RPG pelit, jossa vuoropohjainen järjestelmä menee aika kivuttomasti 30 fps, mutta pelit jossa taistelussa tarttee koko ajan liikkua niin on tuo 60 fps ihan ehdoton ja 2020-lukua. Paras esimerkki, mikä itselle tullut vastaan on Spiderman, täysin eri pelikokemus 60fps kuin 30fps.
 
Tietyllä tapaa toivoisi vieläkin dynaamisenpaa resoluution hallintaa.. ns. melkein pysäytyskuvassa tai hyvinnhitaassa pelimoottorit voisi rakentaa oikean 4k kuvan 60fps moodissakin, tulisi silmäkarkkia jos jää jotain maisemaa tuijottelemaan.
Tuo on kyllä hyvä idea, jota käytetään piirroselokuvissa hyödyksi ja varmaan jossain vaiheessa päästään peleissäkin tilanteen mukaan vaihtelevaan ruudunpäivitykseen. Voi olla tietysti kohtuullinen ohjelmointihaaste saada se toimimaan hyvin.
 
Hyvä asiahan tuo on että on vaihtoehtoja koska on erilaisia näyttöjäkin. Yksi syy itselle siirtyä PC puolelle VR:n ohella oli, että pääse nauttimaan 1440p ja 60/120/144fps pelissä kun pelissä. Valitsen niin kauan aikaa sulavuuden, että päästään vähintään 60fps, sitten vähän pelin mukaan joko fps:iä ylemmäksi tai grafiikkatarkkuutta.

60->120hz sulavuuseron huomaa kyllä heti kunhan on pelikin, joka pyörii 120fps. Aiemmin mainittu Doom Eternal on hyvä esimerkki sulavuudesta, VR puolella mm. Moose Life, Polybius ja Thumper tuntuvat tyrmäävän sulavilta 120hz ja 120fps.
 
PS5:llä tietenkin 60fps käyttöön niissä peleissä missä tämä vaihtoehto on. Jos yrittää samassa pelissä palata 30fps:ään paremman grafiikan vuoksi niin vaikuttaa aivan kauhealta.

Onneksi ei ole käynyt kuten pahimmillaan pelkäsin, eli ei ole sinänsä ollut mitään ongelmaa hypätä välissä takaisin "rumempiin" ja huonommin rullaaviin peleihin. Ainakaan vielä, katsotaan miten käy vuosien saatossa kun väistämättä silmä tottuu enemmän ja enemmän tuohon 60fps:ään.
 
Monellakohan 120fps suosijoista on lcd telkku/näyttö jossa taustavalo on pulsitettu ns. 60hz kuvalähteelläkin 120hz? Siinä tilanteessa en ihmettelisi että 60fps on heikomman tuntuinen. Parissa aiemmin käytössä olleissa/kokeilluissa oli noin.. 60fps kuva aiheutti haamu/tuplakuvaa ja häiritsi melkolailla. Nykyisellä sonylla taustavalo palaa kokoajan niin 60fps on niin smoothin tuntuista kuin voi ja en sinällään kaipaa yhtään enempää. Kokeilin Dirt 5:ssä 120hz moodia (omassa telkussa vain 1080P) niin en sillä havainnut eroa pehmeyden tai tuntuman suhteen.
Nykyisten kännyköiden 960fps slowmo videokuvauksella voi kätevästi katsoa miten pumppaava oman telkun tai näytön valontuotto on..
 
Itselle ei fps-lukemilla ole niin suurta merkitystä, kun pelaamista tulee harrastettua useamman sukupolven vehkeillä. Totta kai sulavampi on aina parempi, mutta itselleni 60fps on jo se lukema, jonka kasvattamiselle en näe syytä.
 
Eihän sitä eroa välttämättä havaitse jos peli itsessään pyörii 60fps ja näyttö on 120hz, se piirtää silloin saman framen tuplana. 120hz näyttö ja 120fps peli ja eron sulavuudessa kyllä huomaa.
 
Eihän sitä eroa välttämättä havaitse jos peli itsessään pyörii 60fps ja näyttö on 120hz, se piirtää silloin saman framen tuplana. 120hz näyttö ja 120fps peli ja eron sulavuudessa kyllä huomaa.
No tuossa omassa Dirt5 tapauksessa peli oli siis myös 120fps moodissa.
 
No tuossa omassa Dirt5 tapauksessa peli oli siis myös 120fps moodissa.
Joissakin peleissä tuota eroa ei aina huomaa niin selkeästi. En oikein itsekkään ole keksinyt syytä sille miksi ei, mutta joissakin peleissä tuon eron taas huomaa tosi selvästi.
 
Eihän sitä eroa välttämättä havaitse jos peli itsessään pyörii 60fps ja näyttö on 120hz, se piirtää silloin saman framen tuplana. 120hz näyttö ja 120fps peli ja eron sulavuudessa kyllä huomaa.

Käytössä on 144hz näyttö ja sama määrä kuvakehyksiä on kyllä tarjottu. Ehkä joku toinen tosiaan näkee tuossa merkityksellisen eron.
 
Itsellä on 35" 2560x1080 ips HDR10 75hz & 27" 1920x1080 av 240hz.
Sen mitä pc:llä pelaan niin tuo 75hz itselle kelpaa varsin hyvin. Pystyn pelaamaan konsolilla 30&60 fps pelejä ihan hyvin, äkkiä niihin tottuu enkä koe pahoinvointia fyysisesti tai henkisesti.
 
Ei minullekkaan ole ongelma pelata 60 fps ja tuossa taannoin pelasin neljättä kertaa läpi Bloodbornen joka on 30 fps. Ihan ok kokemus. Siitä huolimatta huomaan kyllä eron 120hz ja 120fps vs. 60hz ja 60fps useimmissa peleissä. Ja tottakai sitä pelaa mieluummin sulavammalla, jos voi valita. En keksi miksi joku haluaisi ehdoin tahdoin pelata 30 fps jos 60 fps on tarjolla samalla grafiikkakarkilla, muista kun ehkä nostalgiasyistä jotain retrompaa.
 
Dirt 5:ssä huomaan kyllä selkeän eron 120 fps:n hyväksi sulavuudessa, mutta se ei tuo juurikaan lisäarvoa peliin, joten ei tule käytettyä. Monissa muissa peleissä taas olen valmis tinkimään resoluutiosta saadakseni sulavamman kokemuksen. Nyrkkisääntönä on, että 60 fps tuntuu riittävän hyvältä, mutta 120 fps tuntuu siihen verrattuna silti paljon paremmalta immersion suhteen, eli peli tuntuu selvästi todellisemmalta, joskus jopa surrealistiselta. Voittajia tässä ovat mielestäni sellaiset pelaajat, jotka eivät huomaa eroa, koska silloin saa sekä näyttävät grafiikat että täydellisen sulavan kokemuksen samassa paketissa.
 
En ole yhtään sietänyt 30fps tiloja esim. vaikkapa nyt viime aikoina Horizon Forbidden Westissä tai Cyberpunkissa. Joku Red Dead Online 30fps ei ole mikään ongelma, on toki aika rauhallinen peli ja harva poikkeus kaikkien 60fps pelien joukossa.

Huomasin kyllä eilen, että katseluetäisyys vaikuttaa tuohon. 2 metristä ei pysty pelaamaan, reilu 3m niin Cyberpunkissa ei ollut enää mitään ongelmaa pelata 30fps tilassa. Siinä pelissä ei vaan oikein ole mitään hyötyä pelata siitä pelitilasta, kun RT-varjot on niin pieni muutos.

Horizonissa taas katseluetäisyyden muutos paransi 30 fps tilassa, mutta ei riittävästi. Kuvakulma on hahmon takaa ja kameraa tulee käännettyä jatkuvasti niin kuvan töksähtelyn huomaa edelleen. Lisäksi kauempaa katsottuna ei hyödy enää resolution tilan hyvästä kuvanlaadussa. Performance tila kauempana katsottuna on kyllä hyvä, kun ei näe niitä ongelmia kuvanlaadussa enää niin hyvin ja saa sulavan 60fps.

Ihan mukava huomata uusia asioita, mutta eipä kyllä silti mikään muuttunut. Edelleen 60 FPS BEIBE!!
 
Onko kaatumisherkkyydessä tullut huomattua eroja vaikkapa 120 FPS pelatessa? Itselläni ainakin Spider-Man alkoi tarinan loppupuolella kaatuilemaan muutaman minuutin välein virheilmoitukseen ja siitä suoraan PS5:n alkuvalikkoon. Toistui aivan jatkuvasti, kunnes kyllästyin ja laitoin 60 FPS, jonka jälkeen ei sitten kaatunut enää kertaakaan.
 
Eurogamer/Digitalfoundrylta ihan hyvä artikkeli tulevaisuudesta miten 60 fps alkaa olemaan harvinaisempi eikä enää niin oletusarvo kuin nyt.
30 vs 40 vs 60.

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2022-why-the-return-of-30fps-console-games-is-inevitable

Eli kun aletaan tiputtaa xbox one/ps4 tukea peleiltä pois niin voidaan tehdä kunnianhimoisempaa jälkeä, mutta näyttävän visuaalisuuden hinta on sitten liikkeen sulavuus.

Itseäni ei ole 30 fps yleensä häirinnyt, paitsi tilanteissa jossa sitä pystyy vertailemaan suoraan (esim. FH5 XS vs XBone), tai valitsemaan suoraan pelistä 30/40/60/120. 30 ja 40 fpsn välillä en oikein eroa näe, mutta 60 fps sitten kyllä näyttää joltain aivan muulta, eikä 120 fps juurikaan sulavammalta näytä, se vain tuntuu jotenkin, mutta ei pysty oikein sanomaan että onko se nyt oikeasti jotain vai ei. Peleissä joissa voi valita 30/40/60 välillä, vaihtoehto on aina ollut 60, koska en oikein liikkuvassa kuvassa eroa grafiikan laadun välillä. Stillshoteissa eron voi huomatakin, mutta harvaa peliä niin pelaa.
 
Minusta tuntuu että tuo 30fps häiritsee lähinnä silloin, kun on pidemmän aikaa pelannut 60fps+ pelejä, tai pelaa vuorotellen 30fps ja 60fps. Yleensä ainakin itse totun 30fps menoon aika nopeasti, jos ei tule pelattua siinä välissä muuta
 
Onhan tuossa vielä se 40fps mahdollisuus jos on 120hz tv. En ole tuota 40 päässyt koskaan testaamaan, mutta kyllä tuo digital foundryn tyyppi sitä ainakin kehuu.
 
Ylös Bottom