Vastaus: E3 2011 (7.-9.6.2011, Los Angeles)
..vaan lähinnä ihmettelin ihmisten kiirettä hypätä joka kelkkaan kovin helposti.
Selvennys rekisteröity ja ehkä itsekin innostuin vähän liikaa..
Mutta. Miksi se ihmetyttää, että elektroniikkaa, teknisiä vimpaimia ja uusia "featureita" (tyhmä sana, mutta menköön) ostellaan ja vielä ns. ensimmäisissä aalloissa? Mikä siinä tarkalleen ottaen ihmetyttää tai jopa närästää? Tämä ei mulla oikein mene jakeluun.
Meinaan sehän on vain elämän ja markkinatalouden laki, että joskus ne "uudet" vimpaimet ja muut tulevat halpenemaan ajan kanssa - tai ainakin tulee uusia malleja joissa sen joskus "uuden" vimpaimen/muun saa jo kaupan päälle tai huomattavasti edullisempaan hinta-laatu-suhteeseen.. Osa vain haluaa jotain aiemmin kuin joku muu. Ja meillähän on erilaisia tulotasoja ja varallisuutta. Ei se "tonttu" tai pari kirpaise kaikille niin pahasti, mutta osalle jo "pari satkua" on sijoitus. Näitä on aika vaikeaa - jos ei mahdotonta - alkaa vertailemaan.
Olen jo vuosia ollut erinäisillä forumeilla ja aina käydään läpi nämä samat asiat: Itse ostin 40" "1080p/full HD" tv:n ehkä about toisessa aallossa ja maksoin siitä aika paljon enemmän kuin nyt (nyt saisin yli 50" samaan hintaan ja mukana 3D, sisäisiä virittimiä, internettiä yms - ja käytännössä KAIKKI mallit ovat 1080p). PS3 maksoi about 600e ja 360:n Elite varmaan lähempänä 500e. Aika pian ostin myös ns. HDMI 1.3-vahvarin (=toistaa Dolby TrueHD/DTS-HD-raidat täysin) ja siitäkin tuli maksettua tietty hinta (nyt halvempi ja kaikissa vähintään HDMI 1.3 - jos ei kohta 1.4). Ja nyt siis ostin viime vuoden 3D(TV)-mallin. Ja lista jatkuu..
Itse otan selkeästi henk.koht. v-luna, jos joku anonyymi nimimerkki tulee forumeilla vihjailemaan että olisin "tyhmä" koska maksan jostain laitteesta tai ominaisuudesta tietyn määrän lisä/ylihintaa sen takia, että saan hyvän laitteen aiemmin kuin joku muu. Miten kukaan tietää esim. tulotasoani, jonka luulisi olevan aika olennainen osa yhtälöä? Kuka tietää missä asun ja miten tietyt laitteet sopivat olohuoneeseeni (vihje: En asu enää pienessä yksiössä)? Kuka tietää ajankäyttöni perusteet? Kuka ylipäänsä tietää minusta tarpeeksi toimiakseen jonkinlaisena köykki-finanssineuvojana näissä asioissa? Ja se forumin anonyymi nimimerkkikö tietää, milloin joku ominaisuus/formaatti/mikä tahansa "kuolee pois"?
Itse miellän tämän kaiken eräänlaisena (paremman sanan puutteessa) "aikaharhana". Jos esim. (heitän hatusta kun en muista) ostin PS3:n ja full HD -tv:n vuonna 2007 ja tietty porukka vasta 2009, niin minähän olen katsonut pelkästään kahdessa vuodessa ison määrän Blu-ray-leffoja ja pelannut HD-tason pelejä. Minä elin 2 vuotta "täyttä" HD-aikaa monin tavoin. (PS3 oli alkuun hinta-laatu-suhteeltaan "paras" Blu-ray-soitin)
Osalla siis on jonkinlainen "harha" siitä, ettei aika jotenkin kulkisi siinä välissä kun itse on valmis viimein astumaan tietyn laitteen tai ominaisuuden käyttäjäksi. Jos itse ei käytä, niin vähättelee tai jopa tuomitsee, koska se jotenkin helpottaa omaa ajatusmaailmaa ("ei sitä/tätä kannata vielä ostaa" tai "se nyt on ohimenevä gimmick" tms). Tämä on mielestäni se alhaisin kateuden tai vähättelyn muoto: Kertoa muille mitä pitää hankkia - ja milloin.
Näillä kahdella tavalla on aika iso ero..
1) "3D ei sovi minulle, koska lasit painavat, minulle tulee helposti pää kipeäksi ja pidän perinteisestä kuvasta enemmän."
2) "3D on roskaa ja pelkkä markkinointikikka hyväuskoisille. En ymmärrä miten siitä voi nauttia."
Jokainen voi päätellä kumpaan vaihtoehtoon kallistuvaa kommenttia forumeilla käyttää kun 3D ei itselle iske.