Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

3D - pelaamisen tulevaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karibu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tätä en ymmärrä oikein itsekään, mutta jäi sellainen olo, kuin kuva ei olisi oikein synkassa tai olisi jotain "lagia". Voi olla omista silmistäni johtuvaa yms. mutta jotain erittäin häiritsevää siinä oli. Oli kuin kuva olisi jotenkin hitaasti päivittynyt, tai vastaavaa. Vaikeaa selittää, kun en itsekään ymmärrä tuota ilmiötä. Voihan se johtua tottumattomuudesta?

Kokonaisuutena kokemus oli "ihan jees", mutta ei iskenyt sen lujempaa. :cool:

Motionflow liian kovalla ja kuvanparannuspiirit päällä. Kaikki nuo vittuun jo normikuvaakin katsoessa ja jo loppuu lagaaminen.

Itsellä erittäin kovassa käytössä 3d-plasma. Leffaharrastus sai tuon kautta uuden sysäyksen. Samanlaisen kuin bd-levyjen tultua ja itsellä sivuvaikutuksia ei ilmene monenkaan tunnin pelaamisen jälkeen.
Dirt 3 toimii muuten yllättävän hyvin 2d->3d muunnoksena.

Niin ja eihän se lasien päässä pitäminen ole sen kummallisempaa, kuin silmälasien pitäminen. Silmälasien ollessa ongelma, kannattaa miettiä piilareita, tai laserleikkausta. Jälkimmäinen on muutenkin hyvä idea. Toki arvokas pelkkään leffa/pelikäyttöön. :)

Vastaus: E3 2011 (7.-9.6.2011, Los Angeles)

Se "harhainen" olet nimenomaan sinä itse.

Noh! Enhän minäkään sinua ole haukkunut. Ei pidä ottaa kaikkea noin henkilökohtaisesti, kun en erityisemmin keneenkään kohdistanut "vihaani". :)

Kuvittelemasi sävy on vähintäänkin kyseenalainen, kun en edes kirjoittanut mitään totuuksia mistään, vaan lähinnä ihmettelin ihmisten kiirettä hypätä joka kelkkaan kovin helposti. Ja toisaalta vedin yhteen lukemaani, kuulemaani ja kokemaani, enkä tarjoa totuuksia mistään, tai kenellekkään.

Katsoppas oman kommenttisi alapuolelle, siellä on asiallinen yhteenveto mistä nämä kokemani viitteet voisi johtua. Siitä huolimatta, odotan innolla sitä "oikeaa" 3d-efektiä ja toivon että se on mahdollinen, nykymuodossaan sitä en kuitenkaan tue, perusteena ihan nuo lasit pelkästään. Harmi kuitenkin, että en ole päässyt kokeilemaan optimiolosuhteissa tuota 3D:tä, joskin muutama kokemus löytyy esim. elokuvateatterista (ihan ok) ja liikkeestä (meh).

Edit: Kiitokset Spineshankille rakentavasta kommentista. :)

..vaan lähinnä ihmettelin ihmisten kiirettä hypätä joka kelkkaan kovin helposti.

Selvennys rekisteröity ja ehkä itsekin innostuin vähän liikaa..

Mutta. Miksi se ihmetyttää, että elektroniikkaa, teknisiä vimpaimia ja uusia "featureita" (tyhmä sana, mutta menköön) ostellaan ja vielä ns. ensimmäisissä aalloissa? Mikä siinä tarkalleen ottaen ihmetyttää tai jopa närästää? Tämä ei mulla oikein mene jakeluun.

Meinaan sehän on vain elämän ja markkinatalouden laki, että joskus ne "uudet" vimpaimet ja muut tulevat halpenemaan ajan kanssa - tai ainakin tulee uusia malleja joissa sen joskus "uuden" vimpaimen/muun saa jo kaupan päälle tai huomattavasti edullisempaan hinta-laatu-suhteeseen.. Osa vain haluaa jotain aiemmin kuin joku muu. Ja meillähän on erilaisia tulotasoja ja varallisuutta. Ei se "tonttu" tai pari kirpaise kaikille niin pahasti, mutta osalle jo "pari satkua" on sijoitus. Näitä on aika vaikeaa - jos ei mahdotonta - alkaa vertailemaan.

Olen jo vuosia ollut erinäisillä forumeilla ja aina käydään läpi nämä samat asiat: Itse ostin 40" "1080p/full HD" tv:n ehkä about toisessa aallossa ja maksoin siitä aika paljon enemmän kuin nyt (nyt saisin yli 50" samaan hintaan ja mukana 3D, sisäisiä virittimiä, internettiä yms - ja käytännössä KAIKKI mallit ovat 1080p). PS3 maksoi about 600e ja 360:n Elite varmaan lähempänä 500e. Aika pian ostin myös ns. HDMI 1.3-vahvarin (=toistaa Dolby TrueHD/DTS-HD-raidat täysin) ja siitäkin tuli maksettua tietty hinta (nyt halvempi ja kaikissa vähintään HDMI 1.3 - jos ei kohta 1.4). Ja nyt siis ostin viime vuoden 3D(TV)-mallin. Ja lista jatkuu..

Itse otan selkeästi henk.koht. v-luna, jos joku anonyymi nimimerkki tulee forumeilla vihjailemaan että olisin "tyhmä" koska maksan jostain laitteesta tai ominaisuudesta tietyn määrän lisä/ylihintaa sen takia, että saan hyvän laitteen aiemmin kuin joku muu. Miten kukaan tietää esim. tulotasoani, jonka luulisi olevan aika olennainen osa yhtälöä? Kuka tietää missä asun ja miten tietyt laitteet sopivat olohuoneeseeni (vihje: En asu enää pienessä yksiössä)? Kuka tietää ajankäyttöni perusteet? Kuka ylipäänsä tietää minusta tarpeeksi toimiakseen jonkinlaisena köykki-finanssineuvojana näissä asioissa? Ja se forumin anonyymi nimimerkkikö tietää, milloin joku ominaisuus/formaatti/mikä tahansa "kuolee pois"?

Itse miellän tämän kaiken eräänlaisena (paremman sanan puutteessa) "aikaharhana". Jos esim. (heitän hatusta kun en muista) ostin PS3:n ja full HD -tv:n vuonna 2007 ja tietty porukka vasta 2009, niin minähän olen katsonut pelkästään kahdessa vuodessa ison määrän Blu-ray-leffoja ja pelannut HD-tason pelejä. Minä elin 2 vuotta "täyttä" HD-aikaa monin tavoin. (PS3 oli alkuun hinta-laatu-suhteeltaan "paras" Blu-ray-soitin)

Osalla siis on jonkinlainen "harha" siitä, ettei aika jotenkin kulkisi siinä välissä kun itse on valmis viimein astumaan tietyn laitteen tai ominaisuuden käyttäjäksi. Jos itse ei käytä, niin vähättelee tai jopa tuomitsee, koska se jotenkin helpottaa omaa ajatusmaailmaa ("ei sitä/tätä kannata vielä ostaa" tai "se nyt on ohimenevä gimmick" tms). Tämä on mielestäni se alhaisin kateuden tai vähättelyn muoto: Kertoa muille mitä pitää hankkia - ja milloin.

Näillä kahdella tavalla on aika iso ero..

1) "3D ei sovi minulle, koska lasit painavat, minulle tulee helposti pää kipeäksi ja pidän perinteisestä kuvasta enemmän."
2) "3D on roskaa ja pelkkä markkinointikikka hyväuskoisille. En ymmärrä miten siitä voi nauttia."

Jokainen voi päätellä kumpaan vaihtoehtoon kallistuvaa kommenttia forumeilla käyttää kun 3D ei itselle iske.

Selvennys rekisteröity ja ehkä itsekin innostuin vähän liikaa..

Mikä siinä tarkalleen ottaen ihmetyttää tai jopa närästää? Tämä ei mulla oikein mene jakeluun.

Ihmetyttää se, että nykyään mikään ei kestä. Itellä on kymmeniä vuosia vanha mono kuvaputkitelkkari tuolla kotona-kotona ja se toimii yhä. Miksikö? Koska suunniteltu hyvin, tehty kestämään ja valmis tuote. Toki vanhentunut ja ruma, mutta toimii. Ei ole ihme että närästää ja tympäsee. Samaan aikaan saa kauhulla lukea vikaantumisprosentteja muka-valmiista hd-tekniikasta yms. (no ok, kyllä välillä toimii pidempäänkin) ja kaivaa kuvetta joka välissä, että saa uutta materiaa taivaan alle.

Ja minun kohdallani ei voi puhua tosiaankaan kateudesta, epäuskoa tämä on. :)

Ja minun kohdallani ei voi puhua tosiaankaan kateudesta, epäuskoa tämä on. :)

Kukaan ei luonnollisesti pakota hankkimaan mitään uutta tekniikkaa - jos nyt tuota digi-tv-soppaa ei lasketa - tai sitä, ettei kuvaputkimalleja ole enää myynnissä (jos uuden tv:n hankkii, niin HD/taulutv:hän se tulee olemaan). Mutta noin yleisesti. Siksi en ole koskaan ymmärtänyt miten jonkun toisen hankinnat voivat toista ärsyttää - jos kyse ei ole perisuomalaisesta kateudesta (uskon ettei ollut oma pointtisi).

Se on varmasti totta, etteivät nykyiset laitteet (esim. tv:t) kestä enää samaan tapaan kuin ennen, mutta nykyään malleja vaihdetaan tiuhempaan niiden korjaamisen sijaan. Eli suhtautuminen elektroniikkaan on yleisesti muuttunut enemmän siihen suuntaan, etteivät ne enää ole sijoituksia vaan käyttökamaa. Kun joku hajoaa x-vuoden jälkeen niin ostetaan uusi (ennen se "x-vuotta" saattoi olla jopa 7-10, ja nyt se on 5-6 tms).. Ei ideaali ajatus kierrätysromun ja muun suhteen, mutta minkäs teet.

Itselle kuitenkin leffat ja pelit ovat se rakkain harrastus (perheeseen liittyvien juttujen ohella) ja niihin rakkaimpiin harrastuksiin ollaan yleensä valmiita laittamaan normi-käyttäjää enemmän aikaa, vaivaa ja rahaa. Juuri juttelin yhden tutun kanssa, joka tuunaa ja fiksaa autoja harrastusmielessä. Kuulema aika paljon palanut rahaa tuohon(kin) harrastukseen.. Mutta eipä tullut mieleen tyhmäksi haukkua, vaikka itse käytän murto-osan rahaa ja aikaa oman auton fiksailuun (enkä ole autoista kiinnostunut muutenkaan).

Ihmisten pitäisi katsoa ja funtsia asioita vähän laajemmasta näkökulmasta. Elämästä varmaan puuttuu jotain, jos suurta draamaa saa aikaan toisten tv-ostoksista.. Parempi vain pitää huolta omista asioistaan. Esim. 3D myy - tai ei myy - mutta itse siihen voi lähinnä vaikuttaa vain omalla lompakollaan..

Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

3D:n periaatteellinen vastustus on melkoista taistelua tuulimyllyjä vastaan. Elokuvateollisuus haluaa 3D:tä, samoin televisiovalmistajat. Kuluttajan on valittava siitä mitä tarjolla on.

Tulee mieleen ihmiset, jotka pari vuotta sitten väkisin halusivat ostaa kännykän ilman kameraa. Vaikkei sitä tarvitsisi, rajaa samalla hyviä vaihtoehtoja pois. 3D-telkkari toimii ihan hyvin muussakin käytössä ja paremmissa malleissa 3D on jo nyt vakiokauraa. Jos itse olisin nyt ostamassa uutta telkkaria (en ole ostamassa niin kauan kuin vanha toimii), en vilkaisisikaan pelkkiä 2D-malleja.

Harmillista on sen sijaan, että elokuvateattereihin tulee 3D-elokuvista Suomeen tosi vähän 2D-kopioita. Esimerkiksi Thor taitaa yhä olla katsottavissa 2D:nä vain Helsingissä ja Tampereella. Tällainen efektin pakkosyöttäminen korotetulla hinnalla on aika ikävää.

Millä standardeilla sitä kuvaa sitten pitäisi vertailla, kun liikkeessä ei edes voi katsella ihan oikeasti?
Ompas täällä ollut kiivasta keskustelua :eek:
Mutta vastaus kysymykseen tai ainakin testituloksia.
TM testi 22.09.2010, jossa testattiin 46-50-tuumaiset 3D-televisiot. Näiden testien perusteella tein oman ostopäätökseni, joka johti tuohon Panasonicin malliin - tosin kävin kodinkoneliikkeessä myös katsomassa kuvaakin.
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen ostopäätökseeni. 3D kuvaa katsellessa lasit ehkä hieman kuvaa normaali asetuksilla tummentavat, mutta tämän saa asetuksia muuttamalla hyvin korjattua ja muistiin tallennettua seuraavaa 3D sessiota ajatellen.
Katselukulma plasmassa on lähes sen 180 astetta, joten useampikin katselija mahtuu kuvaa katsomaan.
Lasien painamista kyllä ihmettelen kovin, koska meillä jaksaa 7v. poika katsoa 2 tunnin 3D elokuvan komeasti eikä valita että silmät tulisi kipeäksi tai joitai edes siihen viittaavaa. Itse olen pelannut 3D:nä pelejä 4 tuntia putkeen ja laseja ei edes 15min jälkeen huomaa. Sen myönnän että silmälasien kanssa saattaa olla vaikea saada 3D laseja yhtäaikaa mahtumaan päähän.

En tiedä pitäisikö tätä täällä edes mainita, mutta mainitsen kuitenkin (TÄMÄ EI OLE PROVOSOINTIA!):
Jotenkin nimittäin tunnen itseni etuoikeutetuksi saadessani katsoa kotona kunnollista 3D kuvaa, jota muut joutuvat hakemaan elokuvista, eikä sielläkään kuva ole samanlainen johtuen elokuvateattereissa käytetystä ns. passiivilasi tekniikasta, jossa kuva muodostuu polarisoitujen lasien avulla -> käännä päätä ja efekti heikkenee tai jopa katoaa.
Aktiivilaseillahan tätä efektiä ei synny, vaan kuvaa voi katsoa missä asennossa lystää.

eikä sielläkään kuva ole samanlainen johtuen elokuvateattereissa käytetystä ns. passiivilasi tekniikasta, jossa kuva muodostuu polarisoitujen lasien avulla -> käännä päätä ja efekti heikkenee tai jopa katoaa.

Finnkino ei käytä Suomessa elokuvateattereissa polarisaatiolaseja, vaan Xpand-aktiivilaseja. Aktiivilasit tummentavat kuvaa selvästi, mutta sallivat pään kääntelyn. Maailmalla polarisaatio on toki monessa paikassa käytössä.

Tämä harhakäsitys polarisaatiotekniikan käytöstä Suomessa on aika yleinen ja sai ilmeisesti alkunsa jossain vanhassa artikkelissa olleesta asiavirheestä.

Harmillista on sen sijaan, että elokuvateattereihin tulee 3D-elokuvista Suomeen tosi vähän 2D-kopioita. Esimerkiksi Thor taitaa yhä olla katsottavissa 2D:nä vain Helsingissä ja Tampereella. Tällainen efektin pakkosyöttäminen korotetulla hinnalla on aika ikävää.

Thorin suhteen sama juttu, eli Tampereella taitaa olla jako mennyt pitkälti siten, että uusien elokuvien 3D-versiot pyörivät Plevnassa ja old-school-2D:t sitten Cine Atlaksessa. Myös tuoreimman Pirates of the Caribbeanin suhteen oli näin, kun piti itsekin raahautua Cine Atlakseen asti. Ei muutoin suurta ongelmaa, mutta siinä ei leffan jälkeen ole yhtä tunnelmallisia kuppiloita lähellä kuin Finlaysonin alueella jossa käydä leffan jälkipyykki... Ja toki salit ovat myös pienempiä.

Tällainen jako johtunee siitä, että ymmärtääkseni jokainen Plevnan sali joko on tai tulee olemaan 3D-kykeneväinen muutaman seuraavan vuoden sisällä. Cine tuskin on ihan priorisointilistan kärkipäässä. Pitäisi kai muidenkin kaupunkien saada useampia leffateattereita paikkakunnalle, jotta näkisivät myös 2D:nä. Hamittaahan tuollainen pakkosyöttö etenkin hyvän kaverini puolesta, jonka silmät eivät saa tuota 3D:tä toimimaan. Ei kai siinä, jos haluavat rajoittaa ihmisten mahdollisuuksia mennä leffateatteriin katsomaan elokuvaa...

EDIT: oho, alkuperäisen viestin sisällön ymmärtäminen kusi aika ronskisti. Eli tämän voi unohtaa.

Finnkino ei käytä Suomessa elokuvateattereissa polarisaatiolaseja, vaan Xpand-aktiivilaseja.
Tämä harhakäsitys polarisaatiotekniikan käytöstä Suomessa on aika yleinen ja sai ilmeisesti alkunsa jossain vanhassa artikkelissa olleesta asiavirheestä.
Kaikilla paikkakunnilla EI ole Finnkinon teattereita, kuten Salossa, jossa asun ja kyllä ainakin viimeksi oli ihan polarisaatiolasit siellä käytössä.
Tälläisilla pienien paikkakuntien yksityisomistuksessa olevien teattereiden budjettiin ei taida mahtua satsaus aktiivilaseihin ja muuhun siihen vaadittavaan tekniikkaan, koska pitäähän ne synkatakin kuvan kanssa.

Nyt kun asiasta puhutaan kohtuullisen asiallisesti, niin kuinkahan halvalla noita 3D-televisioita sitten saa? Ja milloin tulee lasittomia kenties markkinoille? Onko tietoa? Minullahan ei tilaa olohuoneessa ja hyllykössä ole kovin isolle televisiolle muutenkaan, joten ihan mielenkiinnosta kyselen. Korkeintaan nelkyttuumanen mahtunee tuohon ja silloinkin alkaa jo liiaksi peittymään kriittiset paikat. :D

Nyt kun asiasta puhutaan kohtuullisen asiallisesti, niin kuinkahan halvalla noita 3D-televisioita sitten saa?
40-tuumainen Samsung LE-40C750 40" 3D Full HD on ~870 e. Taikkapa vaikkapa 47-tuumainen LG 47LX650 47" Full HD LED tonnilla. Eli eivätpä nuo ole merkittävästi "tavallisia" telkkareita kalliimpia enää - ainakaan jos katsotaan nimenomaan uusimpia malleja. Vanhempia malleja saa toki aina halvemmalla.

Ja milloin tulee lasittomia kenties markkinoille? Onko tietoa?
Ei ole vielä mitään todellista näkyvyyttä sille, koska ilman laseja olevia 3D-telkkareita saadaan massamarkkinoille - varsinkaan niissä kokoluokissa (40+ tuumaa), joita nykyään eniten ostetaan.

Nyt kun asiasta puhutaan kohtuullisen asiallisesti, niin kuinkahan halvalla noita 3D-televisioita sitten saa? Ja milloin tulee lasittomia kenties markkinoille?

Tällä viikolla ilmoitettiin Japanissa kauppoihin tulevan 52-tuumainen lasiton FullHD rapsakkaan 14 k€ hintaan. Toshiban 32-tuumaiset taitavat lähteä alle viiden tonnin.

Nissho starts selling 52-inch, glasses-free 3D TV with Full HD resolution in Japan -- Engadget

Lasillisiahan saa 40-tuumaisena jo alle tonnilla.

Jos itse olisin nyt ostamassa uutta telkkaria (en ole ostamassa niin kauan kuin vanha toimii), en vilkaisisikaan pelkkiä 2D-malleja.

Näin kyllä itsekin ajattelen. Jos on tv:tä ostamassa ja hintaluokka on jossain 1000-2000 haarukassa (tai hieman alle 1t), niin kyllä silloin 3D tulee ns. samaan hintaan. Mutta halvemmissa malleissa sitä ei välttämättä vielä ole, puhumattakaan ns. markettimalleista.

..joka johti tuohon Panasonicin malliin - tosin kävin kodinkoneliikkeessä myös katsomassa kuvaakin.
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen ostopäätökseeni. 3D kuvaa katsellessa lasit ehkä hieman kuvaa normaali asetuksilla tummentavat, mutta tämän saa asetuksia muuttamalla hyvin korjattua ja muistiin tallennettua seuraavaa 3D sessiota ajatellen.
Katselukulma plasmassa on lähes sen 180 astetta, joten useampikin katselija mahtuu kuvaa katsomaan.

Joku vertailu tai vastaava (omasta Sonyn mallista) vihjaili vähän siihen suuntaan, että plasman etu on juuri katselukulma lasien kanssa (Blackdawn: Miten 3D-efekti käyttäytyy jos selkeästi laitat pään "kenoon"? Mitkä lasit ovat käytössä?), mutta LCD on asteen parempi juuri kuvan tummuuden/kirkkauden kanssa (lähinnä kontrastin 3D:n kohdalla). Eli pieniä eroja siellä täällä.

Kaverilla on about tonnin (ehkä 6 kk sitten ainakin) hintainen Samsungin 3D-töllö ja kaveri ainakin sanoi että mun Sony vaikuttaa paremmalta.. En tiedä sitten miten isoista eroista puhutaan. Pääsen kesällä itse vertailemaan, joten ihan mielenkiintoista.

Lasien painamista kyllä ihmettelen kovin, koska meillä jaksaa 7v. poika katsoa 2 tunnin 3D elokuvan komeasti eikä valita että silmät tulisi kipeäksi tai joitai edes siihen viittaavaa. Itse olen pelannut 3D:nä pelejä 4 tuntia putkeen ja laseja ei edes 15min jälkeen huomaa.

Mekin kaverin kanssa pelattiin pari tuntia uutta Motorstormia + muut testailut + leffa, eivätkä lasit kyllä mitenkään erityisesti painaneet (pienet punaiset jäljet jäivät tosin nenälle.. ;) ). Mutta puhutaan varmasti yksilöllisistä asioista ja uskon kyllä jos joku saa 3D:stä jopa jotain pahoinvointia, päänsärkyä tms. Itsellä väsyivät silmät kyllä Nintendo 3DS:n kanssa huomattavasti nopeammin/helpommin. Jotenkin kun sitä pikku ruutua saa "tihrustaa" aivan eri tavalla kuin 52" ruutua kotona. Iso ruutu siis paras tapa kokea 3D mielestäni (en siis väitä, että 52" on "iso".. ;) ).

Itse miellän, että tuollaisissa erityisen vauhdikkaissa peleissä kuten Super Stardust HD ja Motorstorm 3 3D oli kyllä erinomainen lisä. Mielestäni molempia pelejä pelasi mieluummin 3D päällä kun siihen tottui. Tämä siis oma huomio ihan aikuisten oikeasti. Mutta tapaus/pelikohtaisesti mennään varmasti tässäkin - en voi yleistää liikaa.

Mutta puhutaan varmasti yksilöllisistä asioista ja uskon kyllä jos joku saa 3D:stä jopa jotain pahoinvointia, päänsärkyä tms.
Vaimo kärsii migreenikohtauksista, ja vaikka ton mun telkkarini kuva on selvästi rauhallisempi kuin elokuvateattereissa näkyvä, niin viikonloppuna kymmenen minuutin kokeilun jälkeen jäin katsomaan Tron Legacyn loppuun yksin. (Ihan OK leffa, 3D ei tuonut merkittävää hyötyä.)

Ei tuo kuitenkaan haittaa. Mä ostin telkkarin ensisijaisesti pelikäyttöön, ja elokuvat tulee enimmäkseen katsottua jatkossakin 2D:nä. Jotenkin vain leffoissa en näe 3D:llä olevan oikein mitään arvoa.

Tällä viikolla ilmoitettiin Japanissa kauppoihin tulevan 52-tuumainen lasiton FullHD rapsakkaan 14 k€ hintaan.
Nissho starts selling 52-inch, glasses-free 3D TV with Full HD resolution in Japan -- Engadget
Nissho Electronics sanoi:
"Other specs include a 2,000:1 contrast ratio, 8ms response time, 700 nits of brightness, and a 60Hz refresh rate."
Eipä kyllä nuo annetut speksit kyllä houkuta yhtään eli lasit päässä mennään kunnes päästään kunnon lukemille.

Miten 3D-efekti käyttäytyy jos selkeästi laitat pään "kenoon"? Mitkä lasit ovat käytössä?
Jos laittaa pään 90 astetta vinoon, niin silloin kyllä 3D efekti lähes tulkoon katoaa.
Johtuu siitä että se on kuvattu juuri sillä tavalla katsottavaksi kuin se kuvaruudussa horisontaalisesti näkyy.
45 asteen kulmassa vielä efekti on esillä, koska ilmeisesti silmä pystyvät erottamaan vaakatasossa olevat syvyys erot vielä silloin.
Panasonicin omat mukana tulleet lasit on käytössä.

Kaverilla on about tonnin (ehkä 6 kk sitten ainakin) hintainen Samsungin 3D-töllö...
Samsungin telkkuja on kyllä kieltämättä arvioitu useasti häntäpäähän esim. valovuotojen ja haaleiden värien vuoksi.

Itse miellän, että tuollaisissa erityisen vauhdikkaissa peleissä kuten Super Stardust HD ja Motorstorm 3 3D oli kyllä erinomainen lisä. Mielestäni molempia pelejä pelasi mieluummin 3D päällä kun siihen tottui. Tämä siis oma huomio ihan aikuisten oikeasti. Mutta tapaus/pelikohtaisesti mennään varmasti tässäkin - en voi yleistää liikaa.
Motorstormin Pacific Rift 3D:ssäkin 3D efekti kyllä tuo pelaamiseen oman pikku lisämausteensa, jota kyllä kaipaa kun pelaa 2D versiota.
Mutta esim. Killzone 3 ja SOCOM Special Force peleissä 3D efekti toimii myös todella hienosti ja efektin pois kytkeminen pelin aikana hetkeksi sai aikaan tilanteen, jossa oli pakko kytkeä 3D takaisin päälle, koska se vaan luo niin hienon syvyyden tunteen maisemaan ja tunne on muutenkin läsnä olevampi :D
Tosin SOCOMin moninpeliä olen tähän asti tykännyt pelata 2D:nä - 3D:tä en ole edes moninpelissä kokeillut :eek: - taitaa olla aika testata sitäkin!

Jos laittaa pään 90 astetta vinoon, niin silloin kyllä 3D efekti lähes tulkoon katoaa.
Johtuu siitä että se on kuvattu juuri sillä tavalla katsottavaksi kuin se kuvaruudussa horisontaalisesti näkyy.
45 asteen kulmassa vielä efekti on esillä, koska ilmeisesti silmä pystyvät erottamaan vaakatasossa olevat syvyys erot vielä silloin.
Panasonicin omat mukana tulleet lasit on käytössä.

Paljonko 45 astetta on vs 90 kun istuu sohvalla? :D Haen vain tarkennusta.

Samsungin telkkuja on kyllä kieltämättä arvioitu useasti häntäpäähän esim. valovuotojen ja haaleiden värien vuoksi.

Täytyy kaivaa tuo TM:n testi, mutta itse lueskelin mm. tätä arvostelua omasta LX900-mallista (tässä vs Pana):
Vs Panasonic TC P50VT20 - Sony XBR-52LX900 3D LED LCD HDTV Review - Sony - Sony Television Reviews

Siellä juuri puhutaan omista vahvuuksista sekä Sonylla että Panalla 3D:n kanssa.

Mutta esim. Killzone 3 ja SOCOM Special Force peleissä 3D efekti toimii myös todella hienosti ja efektin pois kytkeminen pelin aikana hetkeksi sai aikaan tilanteen, jossa oli pakko kytkeä 3D takaisin päälle, koska se vaan luo niin hienon syvyyden tunteen maisemaan ja tunne on muutenkin läsnä olevampi..

Juu, KZ3:sta on testattava uudestaan ihan padilla ja Socom on hyllyssä sekin. Ja onhan siellä GT5 ja Wipeout ym. Yllättävän paljon 3D-pelejä omasta hyllystä ja kovalevyltä lopulta löytyi. Mutta sehän on lähinnä positiivinen ongelma..

Jokainen 3D peli on konsoleilla downgreidattu versio 2D-esityksestä joko resoluutioltaan, grafiikaltaan tai ruudunpäivitykseltään. Tai kaikilla noista. Black Opsin framerate on 3D:nä jotain kauheaa verrattuna 2D versioon.

Jokainen 3D peli on konsoleilla downgreidattu versio 2D-esityksestä joko resoluutioltaan, grafiikaltaan tai ruudunpäivitykseltään. Tai kaikilla noista. Black Opsin framerate on 3D:nä jotain kauheaa verrattuna 2D versioon.

On tästä kyllä jo useampi kuukausi aikaa, mutta enpä kyllä itse huomannut kyseistä asiaa, vaikka aika tarkka noissa räiskinnöissä ruudunpäivityksestä olenkin. Eikä kyllä huomannut yksikään kaverinikaan. Johtuiko sitten kaikkien puusilmäisyydestä, vai siitä, että bopsin fps ei alunperinkään ole kovinkaan sulava verrattuna edeltäjiinsä. Tämä siis PS3-versiossa, joten herää kysymys, mistä on kysymys...

Ylös Bottom